#معرفی_کتاب ۷
#فلسفه_دین
#هرمنوتیک
💎« نقد و بررسی مبانی هرمنوتیکی #شلایرماخر »
نویسنده: سیدمحمود مرتضوی #شاهرودی
تعداد صفحات: ۴۶۴
انتشارات: موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی
امروزه بررسی و نقد تئوری ای موجود در تاریخ هرمنوتیک، دل مشغولی بسیاری از اندیشمندان حوزه و دانشگاه است.
در این میان، نظری های تحول آفرین، از جمله نظریه هرمنوتیکی شلایرماخر، اهمیت بیشتری دارند.
این کتاب در موضوع مبانی هرمنوتیکی نظریه قرائت های مختلف از دین با نگاه انتقادی، با ذکر چکیده در یک مقدمه و چهار فصل و یک نتیجه تدوین و تنظیم شده است.
پس از بیان مقدمه در فصل اول؛ طرح تحقیق آمده، در آن سوال های اصلی، فرضیه ها و پیشینه موضوع بیان شده؛ و نیز واژه های کلیدی چون: دین، هرمنوتیک، تعدد قرائت ها، تفسیر، نقد، #معرفت_شناسی و...توضیح داده شده است.
فصل دوم؛ اصول و قواعد هرمنوتیکی شلایر ماخر
این فصل به تبیین و نقد آراء و دیدگاههای شلایر #ماخر، #هایدگر، #گادامر و... در باب هرمنوتیک و تأویل اختصاص دارد.
شلایرماخر با دوری دانستن پدیده ی فهم تاحدودی دسترسی به مقصد مولف را ممکن می داند. #دیلتای در امر تفسیر دستیابی به نیت مولف را مهم می شمارد، اما هایدگر و گادامر با دخالت دادن پیش فرض های مفسر در عمل تفسیر و حلقوی دانستن تفسیر، دست یابی به نیت مولف را مهم ندانسته بلکه غیر مستقیم، امکان فهم های گوناگون را از یک متن و یا هر اثر دیگر را که همه پذیرفتنی است، پیشنهاد می کنند.
در نقد این دیدگاه ها دخالت تام و تمام پیش فرضها پذیرفته نشده و نکات دیگری از اندیشه های آنان نیز مورد نقد قرار گرفته است.
فصل سوم؛ اصول و قواعد فهم اثر از دیدگاه قرآن کریم و سنت شیعی
فصل چهارم؛ نقد و تحلیل آموزه های هرمنوتیکی شلایرماخر
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
1_152343284.mp3
7.95M
💢 انتقاد شدید استاد #ربانی گلپایگانی در درس خارج کلام امروز خود به پرداختن به بحثهای زائد و بی فایده اصولی به جای پرداختن به مسائل و شبهات روز جامعه!
💢 بیان اهمیت شدید پرداختن به فلسفه و علم معرفت شناسی و هرمنوتیک و ...
💢 عدم کارایی روش ترمی_واحدی
_ ۲۵ آذر ۹۸
@kharejkalam
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
🔴 آیت الله العظمی #بهجت و فلسفه
👇👇👇👇👇
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920230000579
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
30.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 هانری #کربن وقتی آزادی فکری علامه #طباطبایی را دید، فهمید او کجا و #هایدگر کجا؟!
_ استاد #دینانی درباره شخصیت علمی علامه طباطبایی
#امیل_بریه
#اتین_ژیلسن
♦️ کانال فلسفه اسلامی در تلگرام:
✅ t.me/feghheakbar
از حیث قدرنشناسی، باید گفت:
مَثَل حکمت متعالیه در بین ما (حوزویان و دانشگاهیان)، مَثَل موسی کلیمالله است در بین بنیاسرائیل.
- امین دهقانی
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
#رهبرمعظم انقلاب:
"فقه" ستون فقرات،
"علم کلام" جزو پایهها
و "فلسفه" از لوازم حتمی
حوزههای علمیه محسوب میشوند
و این سه را بایستی مدرسین خوب و کارامد به طلاب علاقهمند و جوینده بیاموزند و حوزهها نیز در این زمینه گرم، پوینده، فعال و با نشاط حرکت کنند،
اما در کنار این فنون اصلی، آشنایی با تفسیر، علم اصول، علم حدیث و رجال و علوم گوناگون دیگر نیز ضروری است. آشنایی با فنون تبلیغ دین امروز یک ضرورت است و کارگردانان و طراحان اصلی حوزه علمیه باید با توجه به نتایج علوم ارتباطات، کارهای خود را برنامهریزی کنند و این مباحث را در حوزهها آموزش دهند.
کسانی که در زمینه تبلیغ دین تلاش میکنند، باید با جریانهای فکری دنیا آشنا باشند، مخاطبان خود را بشناسند و آنها را انتخاب کنند تا بتوانند متناسب با استفهام و استفسار آنها و آنچه در ذهن دارند، سخن بگویند. همچنین طلاب باید با یک یا چند زبان زنده دنیا آشنایی داشته باشند، زیرا دانستن زبان خارجی برای طلاب علوم دینی یک ابزار حتمی کار محسوب میشود.
روحانیون در همه حال باید به این نکته مهم توجه کنند که تلاش آنها باید برای جلب رضای خدا و تحکیم دین خدا و اعلای کلمهالله باشد و این همان چیزی است که میتواند آنها را موفق و سخنشان را دلنشین و مؤثر کند.
👇
http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=873
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 کانال رسانه حکمت اسلامی:
🆔 @mediahekmat
💢 کانال استاد #خسروپناه:
🆔 @khosropanah_ir
💢 کانال استاد #ربانی گلپایگانی:
🆔 @kharejkalam
آیت الله سیفی مازندرانی:
حوزه باید پاسخگوی شبهات کلامی و فقهی و سیاسی باشد، مصداق اتم وظیفهی روحانیت تبیین و توسعه مبانی نظام و پاسخگوئی به شبهات است.
┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅
🔴 هر گونه شبهه فقهی، کلامی، سیاسی توسط آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله) پاسخ داده خواهد شد.
💢 عضویت در کانال فقه فعال: 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
#رهبرمعظم انقلاب:
... ما نباید بگذاریم فلسفه به یک سلسله ذهنیات مجرد از معنویت و خدا و عرفان تبدیل شود. راهش هم تقویت فلسفهی #ملاصدرا است.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💎 نتیجه ی مخالفت با علامه #طباطبایی از زبان #رهبرمعظم انقلاب
#رهبرمعظم انقلاب:
🔶 در گذشته در حوزهی قم با فلسفه و وجود مرحوم آقای «#طباطبایی» مخالفت می شد. می دانید درس اسفار ایشان به دستور تعطیل گردید و ایشان مجبور شد شفا تدریس کند. در دورهی اخیر، قم مرکز حوزهی فلسفی ما بوده است؛ آقای طباطبایی هم انسان کاملاً متشرّع، مواظب، دائمالذّکر، متعبّد، اهل تفسیر و اهل حدیث بوده؛ از آن قلندرمآبهای آنطوری نبوده است - البته جلسات خصوصی را کاری نداریم - مراتب علمی و #فقه و اصولش هم طوری نبوده که کسی بتواند آنها را انکار کند؛
🔶 درعینحال کسی مثل آقای طباطبایی که جرأت کرد و فلسفه را ادامه داد
و عقب نزد،
اینطور مورد تهاجم قرار گرفت.
🔶 نتیجه چیست؟
نتیجه این است که امروز سطح تفکّرات و معرفت فلسفی ما در جامعه و بین علمای دین محدود است.
با بودنِ استادی مثل آقای طباطبایی، جا داشت امروز تعداد زیادی استاد درجهی یک از تلامذهی ایشان در قم و دیگر شهرستانها داشته باشیم.
آقای طباطبایی فرد فعّالی بود؛ بنابراین جریان فلسفیای که به وسیلهی ایشان پایهگذاری شد، باید به شکل وسیعی گسترش پیدا میکرد، که نکرده است.
البته ما همان وقت مقلّد آقای «بروجردی» بودیم و الان هم با چشم تجلیل و تعظیم به ایشان نگاه میکنیم؛
اما بالاخره هرچه بود، نتیجهاش این شد.
🔶 این نباید تکرار شود.
🍀 ديدار اساتید علوم عقلی حوزه علمیه قم- ۸۲/۱۰/۲۹
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
🔴 فقها شیخ انصاری را سرمشق خود قرار دهند ...
💎 از #شیخ_انصاری (ره) هر وقت مساله عقلی مشکلی سؤال میکردند،
جواب میفرمودند:
من وزیر داخله اسلامم و #حاجی_سبزواری وزیر خارجه است. به ایشان مراجعه نمائید.
مرحوم آیة اللـه حاج میرزا محمّد ثقفی (صاحب تفسیر روان جاوید و نوۀ مرحوم میرزا أبوالقاسم کلانتر مقرر شیخ انصاری ):
چندی بود میخواستم نکته را تذّکر دهم میترسیدم جسارت شود تا این زمان که عنان اختیار از دست رفت و ناچار شدم از حدّ خود تجاوز نمایم و آن آنستکه علماء اعلام و فقهاء اسلام کثر اللـه أمثالهم تکلیف عوام را معلوم فرمودهاند چنانکه مرحوم سیّد در عروة الوثقی میفرماید مورد تقلید، احکام فرعیّه عملیّه است
و در اصول دین و فقه و علم نحو و صرف و لغت و موضوعات مستنبطه عرفیّه یا لغویّه و موضوعات صرفه تقلید راه ندارد.
و از این جا معلوم میشود وظیفه آن ها همان بیان أحکام شرعیّه فرعیّه است و این منصبی است که امام علیهالسّلام به آنها مرحمت فرمودهاست؛ لذا مناسب است خودشان هم از مقامشان تجاوز ننمایند؛ چون میدانند هرعلمی اهل و متخصّص و خُبره دارد و جاهل در مسئله باید به اهل ذکر آن رجوع نماید؛
خوب است در مسائل عقلیّه و ادبیّه و تاریخیّه آنچه را فن ایشان نیست وارد نشوند و اگر کسی از این قبیل مسائل سؤال نمود ارشاد به أهلش نمایند
چنانچه شنیدهام بنای مرحوم شیخ انصاری قدّس سرّه که حقّاً باید أعمالش مانند اقوالش سرمشق علمائ متأخّرین باشد بر این بوده که هر وقت مسألة عقلیّه مشکلی از ایشان سؤال مینمودند جواب میفرمودند:
«من وزیر داخلة اسلامم و حاجی سبزواری وزیر خارجه است. به ایشان مراجعه نمائید.»
و اوقاتی که بنده در قم بودم از مرحوم شیخ استاد ما علیه الرحمه سؤال نموده بودند از ممالک اروپا که کیفیّت وحی بر پیغمبر چگونه است رجوع فرمودند به اساتید معقول جوابش را بنویسند و اگر مسائل ادبی یا تاریخی سؤال میشد مذاکره شده بود که به اهل فنّش مراجعه شود،
البته شأن فقیه نیست که همه چیز را بداند ولی باید بداند که سؤال از هر مسأله باید از اهل ذکرش بشود، اگر خود را اهل ذکر آن مسأله نمیداند ارشاد به أهلش فرماید.
بنده تعجّب میکنم از بعضی آقایان که هر چه هر که از آنها سؤال میکند جواب میدهند!
مگر مجبورید ندانسته جواب بگوئید؟!
شما میدانید طبیب نیستید، چرا معالجه میفرمائید؟! بلکه آن بیچاره دوای شما را خورد و مُرد با آنکه میگوئید طبیب ضامن است اگر چه حاذق باشد. مگر نمیدانید اهل شعر نیستید، چرا شعر میگوئید تا به ضرورت دچار شوید و معنی میکنید تا در نزد ادبا و اهل معنی موهون شوید؟! با آنکه میدانید به مقدّمات اجتهاد کسی ادیب نمیشود.
و از همه بدتر ورود در مسائل عقلیّه است، چون سرزمینی است که ایمان فلک رفته بباد؛ اگر خواسته باشید بر طبق اخبار جواب بفرمائید، ظواهر ادله در این باب شاید اختلافش بیش از اخبار فروع باشد و تا شخص احاطه به آن ها نداشته باشد و علاج تعارضش را نکرده باشد و وجه جمع میان آنها را نیافته باشد و با عقل صریح مطابقه ننموده باشد نمیتواند جواب بگوید؛ علاوه بر آنکه حجّیّت آنها معلوم نیست. و اگر خواسته باشید بر طبق قواعد عقلیه جواب بگوئید، وا حسرتا؛ علاوه بر استعداد و عقل کامل یک عمر زحمت و مجاهدت میخواهد تا اگر خداوند از این علم نصیبی برای او مقدر فرموده باشد به او واصل شود. لذا کمتر فقیهی است که در این رشته وارد شده باشد و سلامت خارج شده باشد.
📚 تفسیر روان جاوید، ج۱، ص ۱۱۱-۱۱۳
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💎 فهم اسرار و بطون #آیات و #روایات بدون اين کتب ميسور نيست.
علامه #حسن_زاده_آملی :
🔸 به راستی اگر دراست و تعلیم و تعلم مثل
تمهید القواعد
و شواهد الربوبيه
و شرح اشارات خواجه طوسى
و فصوص الحکم و شروح ان به ويژه شرح علامه قيصرى بر ان
و اسفار
و مصباح الانس
و شفا
و فتوحات مکيه
نباشد، شرح اسرارى که در مثل اين حدیث که بيان بطون ايات قرانى اند نهفته اند، ميسور نگردد.
🔸 و در حقیقت بايد صحف کريمه ياد شده را تفسیر انفسى برای اعتلای فهم خطاب محمدی صل الله علیه و اله وسلم دانست.
🔸 من انچه شرط بلاغ است با تو مى گويم
تو خواه از سخنم پند گير و خواه ملال
📘 کلمه عليا در توقیفيت اسما،ص۴۴
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
انصافا چند نفرمون دغدغه و درد سلوک و خودسازی داره؟!!
خب وقتی ما اینطوریم و با بقیه عوام تفاوتی نداریم، پس چه انتظاری از جامعه میخوایم داشته باشیم؟!
#امام_خمینی:
خیلی از چیزهاست که انسان را بیچاره کرده، از تهذیب و تحصیل باز می دارد. یکی از آنها، برای بعضی، همین ریش و عمامه است، وقتی عمامه کمی بزرگ شد و ریش بلند گردید، اگر مهذب نباشد از تحصیل باز می ماند، مقید میگردد، مشکل است بتواند نفس اماره را زیر پا گذارد و پای درس کسی حاضر شود.
شیخ طوسی علیه الرحمه، در سن پنجاه و دو سالگی درس میرفته است، در صورتی که در سن بین بیست و سی بعضی از این کتابها را نوشته است. کتاب تهذیب را گویا در همین سن و سال به رشته تحریر در آورده و در پنجاه و دو سالگی در حوزه درس مرحوم سید مرتضی علیه الرحمه، حاضر میشده که به آن مقام رسیده است.
خدا نکند پیش از کسب ملکات فاضله و تقویت قوای روحانی ریش انسان کمی سفید و عمامه بزرگ گردد، که از استفادههای علمی و معنوی و از تمام برکات باز میماند.
تا ریش سفید نشده کاری کنید، تا مورد توجه مردم قرار نگرفتهاید فکری به حال خود نمایید. خدا نکند انسان پیش از آنکه خود را بسازد جامعه به او روی آورد و در میان مردم نفوذ و شخصیتی پیدا کند که خود را میبازد خود را گم میکند. قبل از آنکه عنان اختیار از کف شما ربوده شود، خود را بسازید و اصلاح کنید. به اخلاق حسنه آراسته شوید، رذایل اخلاقی را از خود دور کنید. در درس و بحث اخلاص داشته باشید، تا شما را به خدا نزدیک سازد. اگر در کارها نیت خالص نباشد، انسان را از درگاه ربوبی دور میکند.
طوری نباشد که پس از هفتاد سال وقتی نامه عمل شما را باز کنند ببینند، العیاذ بالله، هفتاد سال از خداوند عز و جل دور شدهاید. قضیه آن «سنگ» را شنیدهاید که به جهنم سرازیر شد؟ پس از هفتاد سال صدای آن از قعر جهنم به گوش رسید. به حسب نقلی حضرت رسول (صلیالله علیه و آله) فرمود پیرمرد هفتاد سالهای بود که مُرد، و در این مدت هفتاد سال رو به جهنم می رفت.
مواظب باشید مبادا پنجاه سال، بیشتر یا کمتر، در حوزه ها با کَدّ یمین و عرق جَبین، جهنم کسب نمایید! باید به فکر باشید.
در زمینه تهذیب و تزکیه نفس و اصلاح اخلاق برنامه تنظیم کنید، استاد اخلاق برای خود معین نمایید جلسه وعظ و خطابه، پند و نصیحت تشکیل دهید. خودرو نمیتوان مهذب شد.
اگر حوزهها همینطور از داشتن مربی اخلاق و جلسات پند و اندرز خالی باشد، محکوم به فنا خواهد بود.
چطور شد علم فقه و اصول به مدرّس نیاز دارد، درس و بحث می خواهد، برای هر علم و صنعتی در دنیا استاد و مدرس لازم است، کسی خودرو و خودسر در رشتهای متخصص نمیگردد، فقیه و عالم نمیشود، لیکن علوم معنوی و اخلاقی، که هدف بعثت انبیا و از لطیفترین و دقیقترین علوم است، به تعلیم و تعلم نیازی ندارد و خودرو و بدون معلم حاصل میگردد؟ کرارا شنیدهام سید جلیلی معلم اخلاق و معنویات استاد فقه و اصول، مرحوم شیخ انصاری بوده است.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar