eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
545 ویدیو
92 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
◀️دومین شماره فصلنامه خبری حکمت اسلامی Islamic Philosophy Monitor به زبان انگلیسی و به صورت الکترونیکی از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی منتشر شد. 🔹مخاطب اصلی فصلنامه خبری حکمت اسلامی Islamic Philosophy Monitor اساتید، نخبگان و فرهیختگان علوم عقلی و مراکز مرتبط با علوم عقلی در خارج از کشور می باشند. 🔸در دومین شماره از این نشریه خبری معرفی بنیاد مطالعات اسلامی روسیه، بررسی ظرفیت های بین المللی حکمت اسلامی در گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر علی عباسی ریاست جامعه لمصطفی العالیمه، معرفی کتاب و فصلنامه، گزارش نشست و جلسات علمی، معرفی مرکز تخصصی فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم و … منتشر و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است. 🔹فصلنامه خبری حکمت اسلامی Islamic Philosophy Monitor به صاحب امتیازی مجمع عالی حکمت اسلامی و با مدیر مسئولی حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن قمی معاون بین الملل مجمع عالی حکمت اسلامی و زیر نظر شورای سیاستگذاری هر سه ماه یکبار و به زبان انگلیسی منتشر و گزارشی از اخبار و ظرفیت های حکمت اسلامی را در سطح بین الملل منتشر و اطلاع رسانی خواهد کرد. گرچه زبان اصلی فصلنامه انگلیسی می باشد اما قرار است بزودی به زبان عربی نیز ترجمه و منتشر شود. ✅http://hekmateislami.com/?p=11100 @hekmateislami
🍃 💢 «جستارهای فلسفی»، اثر مهدی عباس زاده ‌ کتاب جستارهای فلسفی جدیدترین کتاب دکتر مهدی عباس‌زاده عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه است و در پژوهش آن انجمن علمی فلسفه دین ایران با پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همکاری داشته است که در قالب مجموعه‌ای از جستارها سامان یافته است ... _ معرفی کتاب: 👇👇👇 https://www.instagram.com/p/CGk_bi2neMX/?igshid=h7g5eq22wgu0 🌐 Poiict.ir/16243 🆔 @PoiictNewst.me/Islamicphilosophy_ir
هدایت شده از قاسم روانبخش
💢 و حالا نوبت امر به منکر و نهی از معروف شده است❗️❗️❗️ 🔹پروفسور رفیع پور در کتاب دریغا که ایران ویران شود نوشته است قبل از آنکه ناهنجاری به هنجار تبدیل شود، جلوی آن را بگیرید و گرنه کار سخت می شود. 🔹او می نویسد در سال ۸۱ برای اولین بار با پدیده سگ بازی در شهرک غرب مواجه شدم و به مسئولان فرهنگی آن زمان گفتم جلوی آن را بگیرید. نگاه عاقل اندر سفیه به من کرد و گفت مملکت این قدر مشکل دارد، تو حالا چه تذکری می دهی! مردم مسلمانند و سگ را نجس می دانند. گفتم طولی نخواهد کشید که این مساله فراگیر خواهد شد. حالا که از آن تاریخ بیش از ۱۰ سال می گذرد، شاهد گسترش آن در شهرهایی مانند رشت هستیم که سگ گردان ها این گونه بی حیایی می کنند!! 🔹وی در تشریح این حادثه در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های محلی گفت: من به بوستان کشاورز واقع در خیابان رسالت، نزدیک منزل خودم برای پیاده‌روی رفته بودم، آن روز خانمی که چند باری در پارک او را دیده بودم با سگ‌های خود در پارک نشسته بود. هنگامی که دیدم سگ‌ها به طرف من می‌آیند، مسیرم را تغییر دادم و سمت دیگری رفتم، چون از سگ می‌ترسم. 🔹بعد از یک دور پیاده‌روی روی نیمکتی نشستم و دیدم که این خانم با آقایانی در رابطه با اینکه چطور به سگ‌ها غذا می‌دهد یا رسیدگی می‌کند در حال صحبت است، من نیز با گوشی کار می‌کردم که ناگهان متوجه شدم زیر پایم سگ است که خیلی ترسیدم و به صاحبش گفتم: «اگر نمی‌توانید این سگ‌ها را نگه دارید بیرون نیاورید، مگر پارک جای سگ است؟» که این خانم به من گفت: «نه! این پارک جای سگ‌هایی مثل شماست!» 🔹وی ادامه داد: به سمت آن خانم رفتم و گفتم با منی؟ سگ‌های آن خانم که به طرف من دویدند، این خانم هم به من حمله کرد! دستم را محافظ خود کردم اما او مرا داخل حوضچه پارک هول داد و نمی‌گذاشت بیرون بیایم و گلوی من را فشار می‌داد. ناگهان همه چیز را سیاه دیدم و فقط صداهایی می‌شنیدم که می‌گفتند: «تکون نمی‌خوره! بذار بیاد بیرون». وقتی از آب بیرون آمدم دیدم چند نفر آقایی که آنجا بودند به آن خانم گفتند: «سگ‌هایت را بردار و برو!» گفتم: «برای چه می‌گویید برو؟ مگر من را نزده؟ نگهش دارید تا پلیس بیاید». 🔹 با موبایلم که کاملا خیس شده بود توانستم ۲ عکس خیلی بی‌کیفیت بگیرم. وقتی این خانم متوجه شد که من عکس گرفتم، دوباره به سمت من پرید و سرم را چندین بار به میله زد که دیگر گیج شدم، بعد مرا به زمین انداخت و گوشه دیوار شروع به لگد زدن کرد! تنها چیزی که می‌شنیدم این بود که می‌گفتند: نکن! هیچ کس او را از من جدا نکرد و هیچ کس دست مرا نگرفت، فقط چند خانم بازنشسته‌ای که مدت‌هاست یکدیگر را در پارک می‌بینیم و می‌شناسیم رسیدند که در آن زمان دیگر آن دختر فرار کرده بود! ✅ http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
علما و مدیران حوزه نسبت به لوث و عادی شدن کم حجابی و بی حجابی در قم، اقدام جدّی کنند ... باید قانون‌هایی برای قم وضع بشود (مانند ممنوعیت فروش مانتوهای کوتاه و ...) وگرنه صرف سخنرانی تاثیری ندارد ... همین یک سنگر را از دست ندهیم. سنگر وسیع علوم انسانی را عمدتا در دست ندارید (سالانه ملیون‌ها فارغ التحصیل علوم انسانی غربی دانشگاهی روانه جامعه می‌شود)، اقلا این سنگرِ محدودِ مکانی [حجاب در قم] را از دست ندهید. ✅ @feghheakbar
🔴 قیام حوزه علمیه 🔴 ✳️ همایش مجازی فانبذ إليهم ✳️ شنبه ١٠ آبان مسجد سلماسی ساعت ۱۰۳۰ ⭕️ با سخنرانی: فقیه مجاهد آیت الله سیفی مازندرانی * حضور مسئولین کانال‌های حوزوی مجازی و رسانه‌ها با ماسک و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بلا مانع است . پخش زنده در آپارات: https://www.aparat.com/Seyfi.ir/live ┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅ http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896
انقلاب: آن روز يك طلبه اى مى آمد نجف درس ميخواند، فقه و اصول مى خواند، رجال مى خواند و بعضى چيزهاى ديگر مى خواند، ملا مى شد، فاضل مى شد؛ اگر در نجف مى ماند، مى شد بحرالعلوم و كاشف الغطاء؛ اگر از نجف خارج مى شد، مى شد ميرزاى قمى آن وقت عوامل گمراه كننده و لغزاننده ى مردم زياد نبود؛ ... آن روز ديگر تلويزيون نبود، اينترنت نبود، اين همه كتاب و مجله و افکار جدید نبود، شبكه.ى فيلمهاى خانگى نبود، ماهواره نبود. آن روز وقتى عالم وارد يك شهرى مى شد از همه ى مردم آن شهر فاضل تر بود. در مقام برخورد و زورآزمائى علمى، كسى از عهده ى آنها برنمى آمد؛ اما امروز اين جورى نيست. امروز ما فقه و اصول كه مى خوانيم، اگر توى يك شهرى برويم، اينجور نيست كه از همه زورمان بيشتر باشد؛ در رشته هاى مختلف، در افكار مختلف كسانى هستند كه مسلطند، فنّانند، متبحرند! امروز فقه و اصول كافى نيست براى اينكه انسان بتواند تبليغ دين را بكند! 🍃 ۲ آبان ۸۹ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این گرانی‌ها اتفاقی نیست! هدف، ایجاد آشوب و تداوم مذاکرت است. آیا حسن روحانی، یک نفوذی و دست‌نشانده است؟
❇️ انقلاب: هر طلبه‌اى براى آينده‌ى زندگى علمى و فكرى خودش برنامه‌ريزى كند؛ بى هدف در حوزه نماند. مدتى تحصيلات هست؛ دارد كفايه مى‌خواند، مى‌خواهد درس خارج برود، درس خارج می‌رود، مى خواهد مجتهد بشود، خيلى خوب، بعد براى آينده بايد برنامه ريزى كند. هركسى ذوقى دارد، هركسى توانى دارد، هركسى ممكن است موقعيت خاصى در اختيارش قرار بگيرد؛ اين‌ها را از پيش برنامه ريزى كند و خودش را آماده نمايد. اينچنين نباشد كه ده سال، پانزده سال، بيست سال بگذرد و همينطور بى هدف در حوزه باشند و پاى اين درس و آن درس بنشينند و فسيل بشوند؛ نه فايده اى براى مردم، و نه فايده‌اى براى خودشان داشته باشند. ۱۳۷۰/۰۶/۳۱ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
💢 چه کسی می‌تواند حرف جهانی بزند و جهان را اصلاح کند و حرف حضرت حجت (عج) را به جهان برساند؟ 💢 طرح و اندیشه "حرم تا جمکران" یا طرح و اندیشه "حرم و جمکران تا جهان"؟! ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
سوال: برای فهم بهتر نهایه چی بخونیم؟ جواب: از آنجا که نهایه‌الحکمه، حکمت متعالیه است و حکمت متعالیه، متفرع بر علومی از جمله عرفان نظری و عجین گشته با قرآن است؛ لذا در کنار نهایه مطالعه آثار زیر بسیار ارزشمند و کمک‌کننده است یک: تفسیر آیه نور علامه دو: جلسات صوتی دروس معرفت نفس استاد آملی (حداقل ۵۰_۱۰۰ جلسه اول آن/ رویکرد عرفان نظری دارد) سه: تفسیر موضوعی آیت الله (جلد ۱تا۳) ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 جهانی شدن دین، فهم جهانی می‌خواهد ... 💢 ما باید از تفکرات و مکاتب موجود در سرتاسر جهان با خبر باشیم، دست ما پر باشد و در مقابل آن‌ها پاسخ داشته باشیم. 💢 این دین که خود به خود بالا نمی‌آید. باید بکوشید تا دین گسترش پیدا کند؛ این را بر ما واجب کرده‌اند. _ علامه ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
به نام خدا همان‌طور که جامعه مدرسین (به ویژه آیت الله محمد یزدی و آیت الله کعبی) نسبت به "سید کمال حیدری" تحقیقاتی به‌بیان‌خود همه‌جانبه انجام دادند و سپس واکنش نشان دادند و بیانیه صادر کردند، پیشنهاد می‌شود و ضروری می‌نماید که نسبت به "سید صادق شیرازی" هم تحقیقاتی انجام و سپس واکنشی درخور و بلکه بسیار جدی‌تر صادر نمایند. وگرنه جامعه مدرسین، متهم به عملکرد ناموزون خواهد شد؛ چراکه اساسا جهت و زاویه‌ی نقد شما به سید کمال حیدری، بوده است و همین جهت و زاویه و مناط و ملاک به نحو عمیق‌تر، وسیع‌تر و فاجعه‌بارتری در سید صادق شیرازی وجود دارد. ✍ کانال حوزه و فلسفه ✅ @feghheakbar
💢 مکررات را بازگو کردن، هنر نیست. علامه : کسی که راه دیگران را پیش بگیرد، کار نیست، کسی که راه علمای دیگران را پیش بگیرد و مانند آنان حرف بزند کاری نکرده است، اگر کسی حرف تازه‌ای روی مواد خام آورد آن‌گاه می‌تواند درس خارج ارائه کند، آن‌گاه این درس خارج است. الان کار ما چیست؟ کار ما حوزویان این است که آن‌چه که محل ابتلای عملی نظام چه دولت و چه ملت، محل ابتلای علمی باید باشد، آن‌چه دولت و نظام اسلامی لازم دارد باید استنباط کنیم و تحویل بدهیم. «وَمَن لَّمْ یَحْکُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الْفَاسِقُونَ»، «وَمَن لَّمْ یَحْکُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ» و « وَمَن لَّمْ یَحْکُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الْکَافِرُونَ» ... خداوند در این آیه کسانی را تهدید می‌کند که بتوانند بما انزل الله حکم کنند، اما نمی‌کنند، 👈 اگر چیزی محل ابتلا باشد و فقیه آن را حکم نکند مشمول این آیه می‌شود، صاحب عروه جهاد و انفال را حکم نکرده است، زیرا محل ابتلای او نبود، اگر دستگاه قضا بخواهد حکم کند، بسیاری از مسائل قضایی قانون نانوشته است، بسیاری از مسائل جزایی ناننوشته است، مرتب به کمیسیون قضایی نیابت داده می‌شود تا مشکلات را حل کنند، در قانون اساسی به بهانه اجماع، تعارض و ابهام پرونده‌هایی را مسکوت می‌گذارند،  قضات مشغول پرونده‌داری هستند، بر ما عالمان حوزه قم واجب است که مراکزی داشته باشیم تا جمیع نیاز‌های فقهی نظام را تأمین کنیم، تا در مسائل علمی «ِبمَا أَنزَلَ اللَّهُ» حکم کنیم، تا آنان در مسائل عملی ««ِبمَا أَنزَلَ اللَّهُ» عمل کنند، نباید بگوییم ما مسؤول نیستیم، این مسائل محل ابتلای ما حوزویای باید باشد، مکررات را بازگو کردن روا نیست، ناگفته‌ها را گفتن نه تنها رواست که لازم است، هر چه محل ابتلای عملی جامعه شد، باید محل ابتلای علمی باشد. 🍀 بیانات در کنگره بزرگداشت سید کاظم یزدی صاحب عروة الوثقی. 🔴 کامل بیانات را در آدرس زیر ببینید؛ 👇👇👇 http://madaniqomi313.blog.ir/1396/01/07/%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B8%D9%85%DB%8C-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D9%86%DA%AF%D8%B1%D9%87-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D8%AF%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF-%DA%A9%D8%A7%D8%B8%D9%85-%D8%B7%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D8%A8%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DB%8C%D8%B2%D8%AF%DB%8C ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
انقلاب: ما کسانی را دیدیم که عالم هم بودند، بی دین هم نبودند، اما در دورانی که می توانستند برای اسلام و مسلمین مفید واقع بشوند، مفید واقع نشدند ... ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 علامه در بیان علامه
علامه : انسان با فقدان شفاء و اشارات شیخ الرئیس و شرح اشارات خواجه طوسی و فتوحات و فصوص شیخ اکبر محیی‌ الدین و شرح علامه قیصری در فصوص الحکم و مصباح الانس ابن فناری و اسفار صدرالمتالهین، در بیان معارف الهی کتاب و سنت احساس غربت و خلأ می کند. 📘 هزار و یک کلمه، ج۳، ص ۱۸۴ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 آیةمحکمه، اولین سفارش پیامبر (ص) است. آیت الله العظمی : علوم فراوان است، امّا خطوط کلّی و خطوط اصلی علم سه رشته است؛  «آیةٌ محکمة»،  «فریضةٌ عادلة»  و «سنّةٌ قائمة» این‌ها علومی است که ما در حوزه باید فرا بگیریم. بخشی از این علوم الحمدلله در حوزه رایج است به نام فقه و اصول. اما بخش دیگرش که بخش عظیم سفارش حضرت است و با نام «آیة محکمة» در جمله‌ی اول قرار گرفته، یانیست یا بسیار اندک است. باید رایج باشد، باید رایج باشد، باید رایج باشد، بخش‌های عمیق مناظره‌ای باید رایج باشند، اما نیستند.  این‌طور نیست که آیة محکمة به معنی فقه باشد و فریضة عادلة هم به معنی فقه باشد و سنّة قائمة هم به معنی فقه باشد. حضرت این سه رشته را به عنوان سه رشته‌ی اساسی علم در حوزه‌ها واجب کرده است  بر فرض شما در فقه و اصول الآن سی‌هزار یا چهل‌هزار داشته باشید، این مشکل شما را حل نمی‌کند. ‌ی راسل و امثال راسل را که مکاسب حل نمی‌کند آیة محکمة است، اصول دین و اعتقادات است. خوب، فرض کنیم معنی این‌ها، اعتقادات و جهان‌بینی باشد،‌بدون بررسی اشکالات شرق و غرب یا با بررسی؟ یک رخش می‌خواهد تا بار رستم را بکشد، یک فلسفه و می‌خواهد. مگر می‌شود آدم خدا را ثابت کند بدون بررسی آن پنجاه اشکال انبار شده؟ حداقل پنجاه اشکال نقد جلوی پای آدم است. آیة محکمة مربوط به جهان‌بینی است که آیا این جهان حادث است یا قدیم؟ خدا دارد یا ندارد؟ این جهان پایان‌پذیر هست یا نه؟ انسان با مرگ می‌پوسد یا از پوست به‌درمی‌آید؟ میلیون‌ها مردم می‌گویند انسان با مردن می‌پوسد. ما می‌گوئیم از پوست به‌درمی‌آید، مهاجرت است. این‌ها صدها اشکال نقد جلوی پای آدم است. این می‌شود آیة محکمة.. ما آیة محکمة می‌خواهیم و این آیة محکمة اولین سفارش وجود مبارک پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم است. فریضة عادلة می‌خواهیم، می‌خواهیم. اخلاق غیر از روضه‌خوانی است، غیر از موعظه است، غیر از سخن‌خوانی و سخن‌رانی است. آیا اخلاق مبدأ علمی دارد یا نه؟ مبادی علمیش کجاست؟ جاودانه است یا نه؟ نظیر رسوم و آداب و سنن ملّی است که تاریخ مصرفش گذشته باشد و هر ملّتی برای خودش یک اخلاق خاصی داشته باشد؟ یا اخلاق یک امر جاوید است؟ ابدی و ازلی است یا نِسبی؟  مبادا کسی خیال کند فن اخلاق در حد رسائل و مکاسب است. خیلی دشوارتر از این‌هاست؛ بررسی شئون است. باید ثابت شود روح وجود دارد و روح مجرّد است و غرب و شرق ندارد تا شما بتوانید یک مطلبی منزّه از شرق و غرب ثابت کنید. 🍃 در جمع طلاب ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
کانال حضرت استاد حاج آقای مجاهدی (از اساتید سلوکی و عرفانی / و از شاگردان توثیق شده آیت الله پهلوانی تهرانی) 👇 @Alfetrah
🌸 عید نبوت و امامت مبارک باد صلوات محیی الدین بر امام صادق علیه السلام صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ عَلی  اُستادِ العالَمِ و سَنَدِ الوجودِ ، مُرتَقی المَعارِجِ و مُنتَهَی الصُّعُودِ ، البَحرِ المَوّاجِ الأزَلی ، و السِّراجِ الوَهّاجِ الأبَدی ، ناقِدِ خَزائِنِ المعارفِ و العلومِ ، مَحتدِ العقولِ و نهایة الفُهُومِ ، عالِمِ الأسماء ، دلیلِ طُرُق السَّماءِ ، الکَونِ الجامِعِ الحقیقی ، و العُروةِ الوُثقی الوَثیقی ، بَرزَخِ البرازخ و جامِعِ الأضداد ، نورِ اللهِ بِالهِدایة و الإرشاد ، المُستَمِعِ القرآنِ مِن قائِلِهِ ، الکاشِفِ لأسرارِهِ و مَسائِلِهِ ، مَطلَع شَمسِ الأبَدِ ، جَعفر بن محمَّد ، علیه صلوات الله المَلِکِ الأحَد. 📔 رساله مناقب (صلوات بر چهارده معصوم) ابن عربی ، فراز هشتم ✅ t.me/Islamicphilosophy_ir
💢 اینان نواندیش نیستند و ما در سخنان آنان حرف نو نیافتیم؛ این که حرف های را کنند و در کنار آن را بگذارند که سخن نو نیست! من به شدت مخالف این هستم که اجازه سخن گفتن داده نشود! اما اینان فقط سخنان دیگران را ترجمه و بومی سازی ادبیاتی می کنند! 💢 شیعه انگلیسی و استکبار صهیونیستی با گروهی به عنوان نواندیش به دنبال تکمیل مثلث تفرقه افکنی میان مسلمین است. _________________________________ دو فراز از بیانات عبدالحسین در واکنش به بیانیه جمعی از نواندیش‌نام‌ها ✅ t.me/Islamicphilosophy_ir
در تایید حرف جناب خسروپناه می‌گوییم: الحق و الانصاف اگر مباحث پلورالیزم دینی جان هیک و کتاب مثنوی مولوی رو از دست عبدالکریم سروش و دباغ و برخی از روشنفکرنماها بگیریم، مفلس و تهی دست خواهند شد.
💢 من احساس خطر می‌کنم انقلاب : حوزه‌ی علمیه‌ی قم ... مبادا پرچم فلسفه‌ی اسلامی را زمین بگذارد. من احساس خطر می کنم. فلسفه‌ی اسلامی، فلسفه‌ی بسیار والایی است. فلسفه‌ی اسلامی، آن منطق عقلانی است که می تواند بی پایگی بسیاری از تفکّرات شبه فلسفی و فلسفی را روشن کند. فلسفه‌ی اسلامی، افتخار حوزه‌های علمیه است. پرچم فلسفه‌ی اسلامی، همیشه در دست حوزه‌های علمیه بوده و بیش از همه در دورانهای اخیر، حوزه‌ی علمیه‌ی قم آن را در دست داشته است. مبادا این پرچم را زمین بگذارید. من از چند طریق هشدارهایی شنیدم که برایم قدری نگران کننده است. فلسفه‌ی اسلامی باید در سطوح مختلف، با شیوه‌های خوب، با کتابهای قوی و با استفاده از متون راقىِ گذشته تدریس شود. ما اگر کاری کنیم که فلسفه از پایگاه خودش که شهر قم است فرار کند آن وقت باید بیاییم تهران و دنبال فیلسوف بگردیم؛ دنبال فیلسوف اسلامی! یعنی مردم به هر حال، دنبال پاسخ های فلسفی هستند. امروز فلسفه در دنیا، جایگاه بسیار والایی دارد و نمی شود از فلسفه صرف نظر کرد؛ لذا اصل فلسفه، حتما باید ترویج شود و باید عده ای متخصص شوند و فلسفه بخوانند. 🍃 بیانات در جمع اساتید، فضلا و طلاب حوزه علمیه قم در مدرسه فیضیه ۱۳۷۹/۰۷/۱۴ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
💎 🔸 با استماع روزی ۱ جلسه صوتی بدایه الحکمه می توان حدودا ۱۰۰ روزه آن را به پایان رساند 🔸 با مطالعه روزی ۱۰ صفحه ( که کمتر از یک ساعت طول می کشد) از کتاب فلسفه مقدماتی استاد ( که بر اساس آثار فلسفی شهید تدوین نموده) می توان آن را در  ۴۵ روز به پایان رساند 🔸 با استماع روزی ۱ جلسه صوتی از شرح منظومه آیت الله سید رضی شیرازی می توان امورعامه و الهیات اخص شرح منظومه ( یعنی جلد ۲ و ۳ از آن چاپ پنج جلدی های با تعلیقه علامه ) را در کمتر از ۱۰ ماه به پایان رساند 🔸 با استماع روزی ۱ جلسه صوتی نهایه الحکمه استاد علی می توان ۳۱۰ جلسه ی آن را حدودا ۱۰ ماهه به پایان رساند (البته تدریس‌های کوتاه‌تر هم موجود است) 🔸 با مطالعه روزی ۶ صفحه ( که کمتر از چهل و پنج دقیقه طول می کشد) از کتاب اصول فلسفه و روش ریالیسم ( جلد  ششم از مجموعه آثار شهید که هر ۵ جلد آن در یک جلد چاپ شده)  می توان آن را حدودا ۶ ماهه به پایان رساند توجه: استاد در سیر مطالعاتی خود مطالعه جلد ۳و۴و۵ اصول فلسفه را مقدم بر جلد ۱و۲ این کتاب نموده 🔸 با مطالعه روزی ۱۰ صفحه (که کمتر از یک ساعت طول می کشد ) از کتاب مبانی و اصول عرفان نظری استاد می توان آن را حدودا ۲ ماهه به پایان رساند 🔸 با استماع روزی ۱ جلسه صوتی تمهیدالقواعد استاد یا یا ... می توان این کتاب را در کمتر از ۲۰۰ روز به پایان رساند. ⭕️ جمع بندی: کل آثار مکتوب و صوتی فوق را به صورت پشت سر هم می توان در کمتر از ۳.۵ سال به اتمام رساند. حال اگر به این آثار به صورت موازی پرداخته شود، سرعت سیر و پیشرفت بسیار چشم گیرتر خواهد شد و در مدتی کوتاه تر می توان به سرمنزل مقصود رسید... نکته: در کنار تمهیدالقواعد به جلد یک اسفار هم پرداخته شود و بعد کم کم به شرح فصوص قیصری و ... ⭕️ نکته راهبردی: می توان برخی از کارهای علمی را با صیغه ی نذر یا عهد بر خود واجب کرد مثلا انسان مطالعه روزانه ۶ صفحه جلد ۳ اصول فلسفه را ( بنابر مرحله ی پیشرفتی که در سیر مطالعاتی فلسفه طی کرده) بر خود واجب کند. و برای ترک آن جریمه تعیین کند. مثلا بگوید در صورت ترک در یک روز باید بیست هزار تومان صدقه پرداخت نمایم. و این را با نذر یا عهد بر خود تحمیل نماید. حضرت علامه تقریبا چنین رویکردی را برای ایجاد انسجام و نظم و پرهیز از لجام گسیختگی در کارها توصیه می فرمایند. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
آیت الله العظمی : اگر تصمیم بر آن باشد که فلسفه و کلام را از محیط پیرامونی مان جدا کنیم، متحجر می شویم چراکه امروز در غرب هفته‌ای یک کتاب کلامی با آن مکتب‌های الحادی که در تضاد با آموزه‌های اسلامی است نوشته و کتابت می‌شود. تحجر رهاورد کنار گذاشتن فلسفه اسلامی و حضور فلسفه غربی در دانشگاه ها و حوزه های علمیه است، امروز روزنه های علمی متعالی باز شده که اگر فلسفه اسلامی را کنار بگذارید، فلسفه غرب جایگزین آن می شود. اگر حب اهل بیت را کنار گذاشتید و دست از تبعیت اهل بیت برداشتید نتیجه اش جایگزینی فلسفه غربی در تضاد با آموزه های دینی می شود. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar