eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
523 ویدیو
88 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
باور کن که حامل ایمان نیست ... _ آیت الله
سیر مقام "اَو اَدنی" اختصاص به وجود مبارک خاتم الانبیا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم دارد.  منتها سیر انسانی که فوق آن تصور شدنی نیست، سیر حضرت خاتم الانبیا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم است، این سیر، صمد است، پُر است، جای خالی برای دیگری ندارد، مثل این که نبوت آن حضرت هم صمد است، قرآن آن حضرت هم صمد است، جای خالی برای کتاب دیگری نیست. 📔تجلی اعظم، ص۱۴ _ اثر استاد سید علی طباطبایی
🌏 وظیفه علمای اسلام _علامه @feghheakbar
کتاب «تحول علوم انسانی از مبادی تا روش‌شناسی» اثر دکتر سید محمدرضا تقوی استاد روانشناسی بالینی دانشگاه شیراز در ۴۴۷ صفحه توسط انتشارات مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شد. آشنایی با محتوای کتاب و دانلود PDF بخشی از کتاب خرید کتاب از فروشگاه صدرا مجمع عالی علوم انسانی اسلامی 🔸 دیدگاه استاد در این باره و این کتاب ✅ @feghheakbar
علوم انسانی مدرن از سدۀ نوزدهم پدید آمده است و نباید آن را ادامۀ علوم انسانی سنتی دانست. دانشمندان علوم انسانی، از زمان ارسطو تا قرن نوزدهم، معمولاً به توصیف انسان مطلوب و تغییر انسان محقق به انسان مطلوب می‌پرداختند. اما مسئلۀ شناخت انسان محقق از سدۀ نوزدهم آغاز شد و دانشمندان گاه به‌دنبال کشف علت‌های پدیده‌های مربوط به انسان محقق بوده‌اند و گاهی کشف دلایل انسان محقق را دنبال کرده‌اند. اگوست کنت و دیلتای رهبران دو جریان فکری تبیینی و تفسیری در حوزۀ علوم انسانی هستند.
اتفاق دیگری که در رنسانس رخ داد این بود که دانشمندان علوم انسانی با مبانی اومانیستی، سوبژکتیویستی و سکولاریستی به تبیین انسان در هر سه ساحتِ توصیف انسان مطلوب، توصیف انسان محقق و تغییر انسان محقق به انسان مطلوب پرداختند و این مثلث (اومانیسم، سوبژکتیویسم و سکولاریسم) همواره مانند سایه‌ای همراه نظریه‌ها و در واقع آبشخور نظریه‌ها شد؛ هرچند نظریه‌پردازان به آن مبانی توجه یا تصریح نکرده باشند. البته مبانی مدرنیته از قرن شانزدهم آغاز و مستقر شد، اما علوم انسانی مدرن در قرن نوزدهم شکل گرفت.
از سوی دیگر، حدود هشتاد سال است که افرادی، مانند اسماعیل فاروقی در واشنگتن و محمد نقیب العطاس در کوالالامپور، بحث اسلامی‌سازی علوم و علم دینی را آغاز کرده‌اند و افراد دیگری، مانند دکتر سید حسین نصر و آیت‌الله مصباح یزدی، و مراکزی مانند ستاد انقلاب فرهنگی، شورای تحول علوم انسانی و پژوهشگاه علوم انسانی این هدف را ادامه داده‌اند. چنین دغدغه‌ای در تأسیس دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه تربیت مدرس از جانب افرادی مانند دکتر احمد احمدی نیز قابل مشاهده و پیگیری است.
آنچه در این هشتاد سال مشهود است، رشد و تکاملی است که در بحث علم دینی حاصل شده که زمینه را برای تولید علوم انسانی اسلامی، بیش از پیش، فراهم کرده است. المعهد العالمی للفکر الإسلامی در آمریکا، حدود سیصد کتاب دربارۀ علوم انسانی اسلامی منتشر کرده است و مراکز دیگری، مانند مؤسسۀ بین‌المللی اندیشه و تمدن اسلامی (ایستاک) در مالزی و دانشگاه شریف هدایت‌الله در اندونزی، نیز در این زمینه آثار و فعالیت‌های متعددی دارند.
استادان علوم انسانی در کشور ما، به‌ویژه در سی سال اخیر، کارهای متعددی انجام داده و نتایج قابل‌توجهی به دست آورده‌اند؛ مثلاً از سال ۱۳۸۶ تاکنون فقط در مؤسسۀ امام خمینی(ره)، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی در مجموع بیش از پانصد جلد کتاب در زمینۀ علوم انسانی اسلامی منتشر شده و همچنین بیش از هزاروپانصد مقاله در زمینه‌های علوم اجتماعی، اقتصاد، علوم سیاسی، علوم تربیتی، روان‌شناسی، مدیریت، حقوق و دیگر علوم انسانی نوشته شده است.
یکی از دستاوردها و آگاهی‌های مهمی که در این مدت به دست آمده این است که ما به‌جای اسلامی‌سازی علوم انسانی ـ که پالایش، تهذیب و اصلاحی متناسب با معارف اسلامی نسبت به همین علوم انسانی موجود است ـ باید علوم انسانی اسلامی را دنبال کنیم و این مهم نیز پس از تولید نظریه‌هایی مبتنی بر مبانی و روش اسلامی و جمع آن نظریه‌ها حاصل می‌شود، آنگاه که به دیسیپلین تبدیل شوند؛ یعنی علوم انسانی اسلامی هیچ‌گاه بدون نظریه‌های اسلامی تولید نخواهد شد. البته اسلامی‌سازی علوم انسانی تصمیمی مدیریتی و از باب حکم ثانوی است که باید صورت می‌گرفت؛ زیرا تولید علوم انسانی اسلامی زمان‌بر است. اما تولید و تکوین علوم انسانی اسلامی حرکتی علمی‌معرفتی است که باید صورت پذیرد و نظریه‌پردازان علوم مختلف انسانی ناچارند علوم انسانی مدرن و انسان و جامعۀ مدرن را بشناسند، از آخرین دستاوردهای نظریه‌های دیگر آگاه باشند و با تکیه بر بلوغ معرفتی و اجتماعی‌ای که در دانشگاه‌ها و حوزه‌های ما حاصل شده است، به تولید نظریه بپردازند تا زمینه‌های تولید علوم انسانی اسلامی فراهم آید.
چنان‌که می‌دانید، علم در عقلانیت جمعی تولید می‌شود و نظریه بدون قرار گرفتن در معرض داوری عالمان دیگر شکل نمی‌گیرد. مقصود از تولید علم جمعی این نیست که علم و نظریه‌های علمی روش ندارند؛ بلکه علم در چهارچوب روش‌شناسی شکل می‌گیرد، اما در ادامۀ استنتاج روش‌شناختی، نوعی عقلانیت جمعی پدید می‌آید و مشارکت دیگران را در پذیرش و توسعۀ آن فراهم می‌سازد. تأکید می‌کنم که مهم‌ترین ساحت تولید علم، تولید و رشد در روش‌شناسی علم است. روش‌شناسی مبتنی بر معرفت‌شناسی و منطق و حکمت اسلامی می‌تواند رویکرد جدیدی را در علوم انسانی به ارمغان آورد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 مطالعات فرعونی به گمان برخی، آشنایی با اندیشه‌های دیگران اعم از دگراندیشان و مکاتب و نحله‌ها و ادیان دیگر، فقط از این جهت خوب است که بهتر و دقیق‌تر بتوانند به آنها پاسخ دهند. چنین افرادی پیشاپیش و بدون مواجهه با اندیشه‌های دیگر، خود را مصداق اتم و اکمل حق می‌دانند و هیچ حق و صوابی در سخنان و ایده‌ها و اندیشه‌های دیگران نمی‌بینند و نمی‌جویند. به اعتقاد این بنده، این نوع نگاه به ایده‌ها و اندیشه‌های مخالف، «نگاهی فرعونی» است و نه «اسلامی» و «اخلاقی» و «علمی». فرعون نیز وقتی با ادعای موسی و هارون رو برو شد، ساحران را گرد آورد و دستور داد مردم را جمع کنند تا از «ساحران» پیروی کنند! نه از «حق»: «لَعَلَّنا نَتَّبِعُ السَّحَرَةَ إِنْ كانُوا هُمُ الْغالِبين‏» (شعراء، ۴۰) در حالی که منطق پیامبران و اولیاء دین این است که سخنان مختلف و مخالف را بشنوید و حق را انتخاب کنید: «الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِكَ الَّذينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِكَ هُمْ أُولُوا الْأَلْباب‏» (زمر، ۱۸) به تعبیر زیبای امام علی علیه السلام: «مَنِ اسْتَقْبَلَ وُجُوهَ الْآرَاءِ عَرَفَ مَوَاقِعَ الْخَطَإ؛ کسی که به استقبال دیدگاه‌های مختلف (و مخالف) برود موارد خطا را خواهد شناخت» یعنی مطالعه دیدگاه‌های دیگر برای حق‌شناسی و خطا‌شناسی است و نه لزوماً به منظور ابطال و پاسخ دادن. همان حضرت در حکمتی دیگر خطاب به فرزندشان محمد بن حنفیه می‌فرماید: «اضْمُمْ آرَاءَ الرِّجَالِ بَعْضَهَا إِلَى بَعْضٍ ثُمَّ اخْتَرْ أَقْرَبَهَا مِنَ الصَّوَابِ وَ أَبْعَدَهَا مِنَ الِارْتِيَابِ؛ اندیشه‌ها و دیدگاه‌های مردان علم و اندیشه را در کنار یکدیگر قرار بده و سپس رأی و اندیشه‌ای که به حقیقت‌ نزدیکتر از و از خطا دورتر، انتخاب کن.» ✍ احمدحسین شریفی ♦️حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 علما را جدی بگیرند 🔸 علما به میان جوان‌ها بروند و گره‌های ذهنی آنها را باز کنند فکر‌کردن لازم دارد ... حرف نو، منطق و بیان نو لازم است. 🏷 💻 Farsi.Khamenei.ir@feghheakbar
رهبر انقلاب: یک مسئله، مسئله نوشتن کتاب فلسفی برای کودکان است، که غربی‌ها دارند این کار را می‌کنند. دو سه سال قبل از این، یک کتابی برای من آوردند، من مبالغی نگاه کردم. خب، از همان اوّلی که شروع می‌کند، واقعاً فلسفه است؛ لیکن باب کودکان است. این کتاب، یک کتاب خیلی قشنگی است در باب فلسفه ـ حالا اسمش یادم نیست؛ توی کتابهایم هست ـ به نظرم یک آمریکایی این را نوشته. ما به اینجور کتابی احتیاج داریم. بچه‌های ما ذهنشان دارد فلسفی می‌شود. خوشبختانه حرکت جامعه و نظام موجب شده که ذهن‌ها عقلانیت پیدا کند. جوان‌های ما واقعاً سؤال می‌کنند. این سؤال‌هایی که زیاد شده، این را باید مبارک دانست؛ منتها ما باید جوابگویی داشته باشیم. حس سؤال کنندگی دارد زیاد می‌شود، و این همین طور دارد به نسل‌های پایین‌تر منتقل می‌شود. ما یک نوه کوچکی داریم، دو سال و نیمش است و هنوز درست حرف هم نمی‌زند. چند روز پیش یک میزی اینجا بود، داشت می‌انداخت. به او گفتم این میز را نینداز. گفت: چرا؟ خوشم آمد از این که گفت چرا. چرا نیندازم؟ دنبال علت می‌گردد. بعد پنجه می‌زد به یک بچه ی دیگری، گفتم آقاجان نکن. گفت: چرا؟ این سؤال کردن از علت، خیلی چیز مهمی است. این حالت دارد به وجود می آید. حالا وقتی او ده ساله بشود، سؤالات زیادی برایش مطرح است: چرا؟ چرا؟ چرا؟ وقتی همین بچه، یک جوان هجده نوزده ساله‌ای باشد، سؤالات قوی‌تری در ذهنش ایجاد می‌شود. ما باید برای این سؤالات جواب داشته باشیم. این کار، کار شماهاست. شما واقعاً می‌توانید این کار را انجام دهید. ☘ دیدار مجمع عالی حکمت اسلامی _ ۲۳ بهمن ۹۱ ✍ پ‌ن: پاسخگویی به شکوک و شبهات اعتقادی نسل فکور فعلی، بدون اشراف بر حکمت متعالیه و مسائل جدید کلامی، محال است. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
دیوید گلمن در کتاب تمدن ها چگونه می‌میرند می‌نویسد: نبود علاقه به فرزندآوری از نشانه‌های افول تمدن هاست و دنیای اسلام شاهد چنین پدیده‌ای است. جوامع رو به پیری بهتر تن به سازش می‌دهند. ▫️ تشریح @twtenghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناجات شعبانیه را بخوانید آقا ... مناجات شعبانیه از مناجات هایی است که اگر انسان دنبالش برود و فکر در آن بکند، انسان را به یک جایی می رساند. اعیاد شعبانیه مبارک.
⭕️ شرط شاگرد امام زمان (عج) بودن، اطلاع و آگاهی از جهان است. 💢 جهانی شدن دین، فهم جهانی می‌خواهد ... 💢 ما باید از تفکرات و مکاتب موجود در سرتاسر جهان با خبر باشیم، دست ما پر باشد و در مقابل آن‌ها پاسخ داشته باشیم. 💢 این دین که خود به خود بالا نمی‌آید. باید بکوشید تا دین گسترش پیدا کند؛ این را بر ما واجب کرده‌اند. _ علامه ♦️حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
4_5969985214087168829.mp3
5.22M
💢 رسالت اصلی حوزه‌ها علامه : ▫️ این ها در اثر این است که ما نتوانستیم علوم عقلی را در حوزه ها نشر بدهیم ▫️ رسالت اصلی حوزه ها اصول دین است و برهان اقامه کردن و ... _ تفسیر سوره طور / اسفند۹۵ ✅ @feghheakbar
💢 رسالت اصلی حوزه‌ها 💢 دوازده‌سیزدهم قرآن مربوط به علوم عقلی و یک‌سیزدهم آن احکام فقهی است علامه : الآن تقريباً بيش از دو ميليارد و نيم بشر گرفتار اين است که خدا ندارد! اين کشور پهناور کمونيستي چين اين طور است، بخشي از ژاپن اين طور است آن اتحاد جماهير سوسياليستی شوروی اين طور است. تقريباً معادل موحّدان عالم کسانی هستند که مي‌گويند خدایی در عالم نيست و رسالت مهم حوزه‌هاي علمي نشر اين فضيلت است که خدا هست، بشر را خدا دارد اداره مي‌کند. آن روز حرف تازه‌ای بود؛ اما الآن ديگر حرف‌های رسمي است، برای اينکه به مراتب بيش از ما مسلمان‌ها عده‌اي هستند که مي‌گويند خدایی نيست؛ البته موحّدان عالم مثل مسيحي‌ها، کليمي‌ها که ضميمه ما بشوند. آنهایی هم که مبدئی قائل‌ هستند در اثر اينکه ما نتوانستيم علوم عقلی را در حوزه‌ها نشر بدهيم و ثابت کنيم خدایی هست و قيامتی هست و وحی‌ای هست با برهان و به زبان روز ثابت بکنيم، اليوم در کشوری که ميلياردی است مثل هند، هم موش‌پرستی رواج دارد هم گوساله‌پرستی رواج دارد به هر حال اين بشر به چيزی بَند هستند، اينها در اثر اينکه علوم عقلی در حوزه‌ها نيست. بيش از ما مسلمان‌ها کشورهای فراوانی هستند که مي‌گويند ـ معاذالله ـ خدايي نيست، قيامتی نيست، وحی‌ای نيست، رسالتی نيست، نبوتی نيست، هيچ نيست. الآن هم عصر علم است، بيش از آن مقداري که در کوچه پس‌کوچه‌های ما دوچرخه و موتور هست بالای سر ما ماهواره است، اگر الآن عصر علمي نيست پس چه وقت عصر علم است. الآن يعنی الآن، اليوم يعني اليوم! اليوم دارند يک عده موش مي‌پرستند يک عده گوساله، اليوم ميلياردها مردم مي‌گويند خدايی نيست و حوزه‌ها هم خواب‌اند. رسالت اصلی حوزه‌ها همان اصول دين است و در کنارش فروع دين است البته. اصول دين است و نشر معارف الهي است و برهان اقامه کردن و زبان ديگران را فهميدن و به زبان ديگران پاسخ دادن است. ببينيد قرآن کريم اين شش هزار و اندی تقريباً آن مربوط به احکام فقهی است وگرنه آن مربوط به اين است که خدا هست و قيامتي هست و وحي‌اي هست و نبوتي هست و اخلاقی هست و عدلی هست و اينهاست. 🍃 تفسیر سوره طور/ ۱ اسفند ۹۵ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
علامه : حضرت علی (ع) کمیل را مسئول هیت (شهری در عراق) کردند، زمانی که غارتگری‌های معاویه شروع شد و شهر را غارت کرد، کمیل، ،‌ و  نظامی نداشت که جلوی غارتگری‌ها را بگیرد، لذا حضرت نامه ای گلایه آمیز به ایشان نوشتند و فرمودند: تو به درد دعای کمیل می خوری تو نمی توانی جایی را اداره کنی. این عبارت توی نهج البلاغه نیست، ولی معنایش هست. بعضی‌ها به درد دعای کمیل می خورند، واقعا صلاحیت برای مملکت داری ندارند.
این جاهاست که آیت الله می‌فرماید: «کرسی علوم انسانی دانشگاه‌ها برای نظام، به منزله تنگه احد در جنگ احد است». اگر اسلام این کرسی را فتح کرد، عقب ماندگی‌هایش خطری ندارد و همه جبران می‌شود، اما اگر اسلام از فتح این کرسی عاجز ماند، تمام پیروزی‌ها روی هواست. ........................................ پ‌ن: ۱. ادامه را در اینجا مطالعه کنید. ۲. به مناسبت فوت سیدجواد طباطبایی ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar