eitaa logo
اندیشه حکیمانه
283 دنبال‌کننده
749 عکس
299 ویدیو
1 فایل
بیان نظرات و اندیشه‌های علمی حِکمی استاد سید علی طباطبایی دام عزه العالی 🔰فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/ostadtabatabai/315 ✍🏻وبلاگ دروس: 📚 http://ostadtabatabai.blogfa.com روبیکا: https://rubika.ir/ostadtabatabai 🤝جهت ارتباط: @saeed676
مشاهده در ایتا
دانلود
زندگی‌نامه علمی و خودنوشته حضرت استاد سید علی طباطبایی دام عزه، در سه فصل، بزودی ارسال می‌شود. تا ان شاءالله برای نفوس مستعد، مفید باشد. اساتید استاد طباطبایی از سمت راست: ۱.آیت الله سید محمد حسین لنگرودی دامت برکاته. ۲.آیت الله جوادی آملی دامت برکاته. ۳.علامه حسن‌زاده آملی رضوان الله تعالی علیه. ۴.آیت الله شیخ موسی زین العابدینی مرندی نجفی رضوان الله تعالی علیه. ۵.آیت الله سید عبدالجواد علم الهدی رضوان الله تعالی علیه. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 اندیشه حکیمانه 🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai 🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
📝زندگی نامه علمی و خود نوشته حضرت استاد سید علی طباطبایی دام عزه العالی؛ 🔰 فصل اول: «نگاهی کوتاه در ۵۵ سال زندگی علمی من» اینجانب سیدعلی طباطبائی در 29 جمادی الثانی 1386 ه‍ . ق برابر با 22 مهرماه 1345 در مَهدی شهر سمنان در یک خانواده مذهبی و زحمتکش به دنیا آمدم . تا سال 1360 همراه با تحصیلات، مشغول کار و تلاش و فعالیت بودم. در نیمه دوم سال 1360 به لطف الهی وارد حوزه علمیه شدم. چند ماهی در حوزه سمنان ماندم، بعد به حوزه تهران منتقل شدم. پنج سال در تهران بودم، در این مدت، مقدمات و سطح را گذراندم. از آنجایی که تهران، مرکز مسائل سیاسی بود، _آن هم در آن زمان حساس_ این پنج سال برایم یک دوره آموزش سیاسی اجتماعی محسوب می‌شد، ولی هرگز مسائل سیاسی اجتماعی مرا از درس غافل نمی‌کرد. در فروردین 1366 به قم آمدم. بعد از اتمام سطح، درس خارج اصول را خدمت آیت الله حاج شیخ جواد تبریزی _رضوان الله تعالی علیه_ گذراندم، و خارج فقه را همواره در محضر مبارک حضرت آیت الله جوادی آملی دامت برکاته، توفیق حضور داشتم. بر اساس کلام نورانی حضرت امام سجاد (سلام الله علیه) که می فرمایند: «هَلَکَ مَنْ لیس له حکیمٌ یُرشِدُه» از ابتدای تحصیل به این حقیقت پی بردم ؛که بدون راهنما و هادی، این مسیر رفتنی نیست و خطرهای گوناگون انسان را تهدید می‌کند. لذا از همان زمانی‌که به قم آمدم (و بلکه علت اصلی آمدنم به قم به همین خاطر بود) گمشده خویش را در وجود عالم ربانی، حکیم مرشد الهی حضرت آیت الله علامه جوادی آملی دامت برکاته یافتم و دست بیعت به او دادم و همواره راهنماییهای ایشان چراغ فروزان زندگی من بوده و هست. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 اندیشه حکیمانه 🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai 🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
📝زندگی نامه علمی و خود نوشته حضرت استاد سید علی طباطبایی دام عزه العالی؛ 🔰 فصل دوم: در ابتداء ورود به قم، حضرت آیت الله علامه جوادی آملی دامت برکاته فرمودند: باید چهار درس رسمی داشته باشید: فقه، اصول، تفسیر و معقول. لذا در کنار درس فقه و اصول، حدود هشت سال از درس پرفروغ تفسیر قرآن ایشان استفاده کردم، که واقعاً شبستان مسجد اعظم در این دوران برایم بیت المعمور بود. در معقول آن حکیم فرزانه اصرار داشتند که قبل از فلسفه باید یک دوره کلام ببینید؛ لذا کتابهایی که در این رشته خوانده شد عبارت بود از: باب حادی عشر، بعد شرح تجرید، بعد بدایة الحکمة، بعد نهایة الحکمة (خواندن این کتاب یک سرفصل دیگری در مسائل فلسفی برایم بود). آنگاه آن مربی الهی فرمودند: قبل از حکمت متعالیه باید یک دوره حکمت مشاء ببینید؛ لذا کتاب عظیم الشأن شرح اشارات را خدمت بزرگ حکیم و عارف دوران حضرت آیت الله الحق جناب آقای حسن‌زاده آملی قَدَّسَ اللهُ نفسَه الزکیّة خواندیم. با خواندن این کتاب نزد آن حکیم متأله دنیای دیگری به سوی ما باز شد و تحوّل اساسی در زندگی برایم به وجود آورد؛ که در دفتری گفته‌ام: اشارات شمع شب‌های پرسوز من اشارات شاهد دردهای دلسوز من نمط‌های او کسب و کار هر روز من مقامات او باعث ناله‌های جگرسوز من چه خوش، وقت درسش وقت هر روز من که شب‌های تارم شده روز من با ارشادات حضرت استاد، فقط خواندن کتاب نبود، هم مباحثه‌ی بسیار قوی و معنوی داشتم و هم تقریرات درس نوشته می‌شد، آن هم با یک روش درست و با راهنمایی آن بزرگوار. یادداشتهای شرح اشارات یکی از مهم‌ترین و پرثمرترین ذخیره در آثار علمی ماست. بعد از اتمام شرح اشارات وارد دریای عظیم اسفار شدیم؛ امور عامه اسفار را خدمت استاد عظیم الشأن آیت الله حسن‌زاده آملی رضوان الله تعالی علیه خواندم، اگرچه خیلی از مباحث کلیدی اسفار را برای بار دوم خدمت استاد متأله آیت الله جوادی آملی دامت برکاته استفاده کردم. الهیات اخص و سفر نفس اسفار را هم خدمت آیت الله جوادی آملی دامت برکاته درس گرفتم. از آنجایی که درسها بر اساس برنامه و طی مقدمات لازم، خوانده می‌شد، هیچ‌گاه در مباحث، متحیّر نبودم، بلکه مباحث کتابها را رصد می‌کردم و همراه هر کتابی چندین جزوه و یادداشت به لحاظ موضوعات گوناگون داشتم. وقتی مرحله ششم اسفار یعنی بحث علت و معلول تمام شد (جلد دوم اسفار) آیت الله جوادی آملی دامت برکاته فرمودند باید کتاب تمهید القواعد صائن الدین علی بن تُرکه را ببینید، که اولین کتاب درسی در عرفان نظری می‌باشد. این کتاب عزیز الوجود را خدمت خود ایشان درس گرفتیم. واقعاً آن دوران خوش، برایم لیلة‌القدر بود. بعد از اتمام تمهید القواعد، کتاب گرانقدر فصوص؛ یعنی شرح جناب علامه قیصری بر فصوص الحکم محیی الدین عربی را در محضر انور عارف مستقیم آیت الله حسن‌زاده آملی قَدَّسَ اللهُ نفسَه الزکیّه از اول تا آخر استفاده کردیم. بعد کتاب مصباح الأنس؛ یعنی شرح جناب ابن فناری بر مفتاح غیب الجمع و الوجود صدر الدین قونوی، که سومین کتاب درسی عرفان نظری می‌باشد، خدمت همان بزرگ عارف دوران خوانده شد. در ابتدای کتاب مصباح الانس، یک خاطره شیرین نوشته‌ام، که عین آن خاطره را در این‌جا می‌آوریم: «در سحر روز جمعه ۱۴ جمادی الاول ۱۴۱۲ برای مشرف شدن خدمت حضرت آیت الله حکیم متاله، عالم ربّانی، عارف مستقیم، جناب آقای حسن‌زاده آملی _رضوان الله تعالی علیه_ از محضر قرآن کریم به قصد استجازه، استخاره نمودم، این آیه آمد «و نادَیناهُ مِن جانِبِ الطُّورِ الاَیمن و قَرَّبناهُ نَجِیّا» (مریم/52). ساعت 10 صبح همان روز خدمت آن جناب رسیدم. فرمودند: ما کتاب مصباح الأنس را شروع کرده‌ایم، شما هم شرکت کنید. و این آیه در استخاره برای دعوت به این درس بوده است و ما از شما دعوت می‌کنیم. بعد فرمودند: این را به عنوان خاطره بنویسید». 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 اندیشه حکیمانه 🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai 🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
این نقطه ز نطق علّمَ الاسماء شد ناطق و نیست مثل او دیّار 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai 🌐 http://ostadtabatabai.blogfa.com/
📝زندگی نامه علمی و خود نوشته حضرت استاد سید علی طباطبایی دام عزه العالی؛ 🔰 فصل سوم: به حول و قوه الهی حدود ۲۵ سال است که مشغول تدریس فقه، فلسفه، منطق و کلام و عرفان در حوزه علمیه قم هستم. و هم‌اکنون یعنی سال ۱۴۰۰ مشغول تدریس شرح فصوص الحکم و جلد هفتم اسفار و شواهدالربوبیه می‌باشم. یکی دیگر از توفیقات الهی، تدریس و تالیف شرح موضوعی نهج البلاغه بوده است که تاکنون ۴ جلد به چاپ رسیده است. از آنجایی که معرفت نفس در سرنوشت و سعادت انسان نقش اساسی دارد و تا انسان خود را نشناسد و حیات انسانی را درک نکند، نمی‌تواند زندگی هدفمند داشته باشد و زندگی بدون هدف مردگی است و تحصیلات بدون هدف، دوام و لذت نخواهد داشت و اشتغال علمی بدون هدف متعالی و جهت مشخص، ثمره‌ای جز سرگردانی و حیرت ندارد، لذا یکی از کارهای مهمی که به عنایت الهی در حوزه علمیه قم انجام دادیم تدریس معرفت نفس بوده است. اگرچه بسیاری از بزرگان علم و اندیشه پیرامون معرفت نفس کتابها نوشته‌اند ولی آثار استاد اعظم ما در معارف الهی حضرت آیت الله حسن‌زاده آملی رضوان الله تعالی علیه در این موضوع، حقیقتاً بدیع و کم‌نظیر است. بر این اساس همراه درسهای معقول و منقول، ابتدا کتاب شریف دروس معرفت نفس در جمع عده‌ای اهل صفا و معنویت، تدریس شد. بعد از آن کتاب دروس اتحاد عاقل به معقول تدریس شد. و آنگاه کتاب بی‌نظیر عیون مسائل النفس. تدریس این سه کتاب پیرامون معرفت نفس در طول هم هدف اصلی ماست و حضرت استاد هم چند بار به ما اصرار فرمودند که عیون مسائل النفس را در حوزه علمیه قم تدریس کنید. در تأسیس و ترویج این رشته درسی تأیید، تشویق و دعای آن استاد بی‌بدیل، بدرقه راه ما بوده و هست. هر کسی به حسب حال خود در زندگی، خوشی و تلخی دیده و در مسیر زندگی با فراز و نشیبهای گوناگون روبرو می‌شود، من نیز به نوبه خود با حوادث سرد و گرم زندگی دست و پنجه نرم کرده‌ام. در خورد و خواب و لوازم دیگر زندگی به حداقل ضروری قناعت نموده، بقیه را به درس و مطالعه می‌پرداختم، امدادهای الهی را در زندگی بسیار دیده‌ام که مرا از پرتگاه خطر نجات داده است. من به سرچشمه خورشید نه خود بردم راه  ذره‌ای بودم و مهر تو مرا بالا بُرد من خَس بی‌سروپایم که به سیل افتادم  او که می‌رفت مرا هم بِدِل دریا برد از آثار مختصری که تاکنون تالیف نموده‌ام، ۳۸ اثر به چاپ رسیده و مورد تایید و تشویق اهل معرفت و درایت قرار گرفته است. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 اندیشه حکیمانه 🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai 🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«بسم الله الرحمن الرحیم» «ن و القَلَمِ و ما یَسطُرون» مجموعه آثار چاپ شده استاد سیدعلی طباطبایی دامت برکاته: ۱. حضور و مراقبه ۲. شرح مناجات العارفین ۳. انسان کامل (معرفت امام و امامت) ۴. رسالت عالمان دین باور ۵. اخلاق اقتصادی ۶. تجلی اعظم ۷. مطلع انوار ۸. دولت اسم شریف رب ۹. انفع المعارف ۱۰. انسان در حال شدن ۱۱. معرفت نفس ناطقه انسانی ۱۲. مصباح هدایت عرفان و کشتی نجات توحید ۱۳. عزّت حسینی ۱۴. تفسیر و تجلی عالی‌ترین آرمان انسانی ۱۵. مهمترین وظیفه سالک ،درکوی معرفت ۱۶. زهد چیست؟و زاهد کیست؟ ۱۷. فروغ اندیشه ۱۸. طریق معرفت ۱۹. تکاپوی ارزشها ۲۰. سفر نامه سلوک ۲۱. شرح فصوص الحکم ۲۲. شرح دعای نورانی سحر ۲۳. حیات معقول در پرتو معرفت امام معصوم ۲۴. جلوه های قدسی ۲۵. اصول اساسی زندگی از نظرقرآن کریم ۲۶. قلب سلیم ۲۷. شرح نامه ابن سینا ۲۸. تعلیم و تربیت ۲۹. اصالت فرد در فلسفه انسانی الهی ۳۰. منشور متعالی حقوق در اسلام ۳۱. منابع اجتهاد ۳۲. شرح موضوعی نهج البلاغه جلد اول (معارف توحیدی) ۳۳. شرح موضوعی نهج البلاغه جلد دوم(معارف اخلاقی) ۳۴. شرح موضوعی نهج البلاغه جلد سوم(معارف اجتماعی) ۳۵. شرح موضوعی نهج البلاغه جلد چهارم(منشور متعالی تعلیم و تربیت) ۳۶. شرح چهل حدیث در فلسفه الهی ۳۷. اصول اندیشه وحکمت ۳۸. جلوه های معرفت (در مقامات و منازل ومناجات عرفان). (این لیست برای درج در دانش نامه مولفات شیعه تهیه شده است.) 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 اندیشه حکیمانه 🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai 🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
توفیق جمع قرآن، عرفان و برهان، نعمتی است که خداوند سبحان به عالمان ربانی روزی گردانید. جمع سالم قرآن، عرفان و برهان، به خلط مسائل، مفاهیم و اصطلاحات تفسیری، عرفانی و فلسفی نیست؛ بلکه بر حفظ دو امر است: اول: رعایت مجتهدانه حقِ هر یک از رشته های سه‌گانه تفسیر، عرفان و فلسفه، بگونه‌ای که مطالب مربوط به هر علم، در جای خود مطرح شود. دوم: در هر یک از علوم سه‌گانه، راه وصول به علم دیگر هموار باشد و هیچ یک راه را بر دیگری نبندد؛ به این معنا که در فلسفه مبنایی اخذ نشود که راه را بر عرفان و یا قرآن ببندد، بلکه فلسفه سکوی پرواز به سوی شهود و زمینه ساز بهروری از حضور قرآن باشد و بر همین قیاس، عرفان نیز بر انکار دو همراه دیگر زبان نگشاید، بلکه دست نوازش بر سالکان طریق برهان داشته باشد و بر نوری که از ناحیه خداوند سبحان به صورت قرآن نازل شده است، شهادت و گواهی دهد. اصل۴۱ استاد سید علی طباطبایی 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 اندیشه حکیمانه 🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai 🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
اصل سوم: انسان کامل معصوم کسی است که مفاتیح غیب بإذن الله تعالی در دست اوست. و قلب عرشی او خزانه اسرار و علوم الهی است و مؤید به روح القدس است. و از ملک تا ملکوت، همه، مراتب این انسان کامل است. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 اندیشه حکیمانه 🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai 🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 دل‌آرام‌ جهان امام زمان سلام الله علیک 👤 کربلایی محمدحسین پویانفر 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 اندیشه حکیمانه 🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai 🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
در فرهنگ متعالی قرآن کریم قوام آفرینش انسان، قویم و جمیل معرفی شده است. «لَقَد خَلَقنا الإنسانَ في أحسَنِ تَقويم» ، انسان در بین همه موجودهای امکانی به نحو كمال، دارای جلال ساختاری و جمال هنرمندی است؛ زیرا خدای جمیل، خلیفه خویش را قویم و جمیل خلق کرده است. لذا حُسن قوام او رَهین فطرت توحیدی اوست. بر این اساس جوهر هستی انسان را می‌توان عین زیبایی و متن جمال دانست؛ زیرا در زیباترین هیئت آفرینش، جلوه کرده است، گرچه همه مرکبات جهان، دارای بهترین ترکیب و تسویه و تعدیل می باشند، ولی همه آنها استعدادهای تقویمی ندارند تا خود را در مسیر تکامل درآورند. گرچه گیاهان و حیوانات دارای قوا و استعدادهای مقوّم و محدود هستند، ولی این انسان است که در میان بهترین و برترین مقوّمات فطری و غریزی و ارادی آفریده شده است. و چون برتری و قابلیت کمال هر موجودی، وابسته به قوا و استعدادهای مقوّم است، هرچه سرشت و ترکیب این مقوّمات نیکوتر باشد، قدرت تحرک و تکامل بیشتر خواهد بود. به این نکته باید توجه نمود که صفت «احسن تقویم» اشاره به وجود سرمایه کلان در انسان است، اما عظمت او از هنگام بکار بستن صحیح آن است. به جهت این که کمال و عظمت ایده آل، چیزی است که بایستی خود انسان بدست آورد، تألیف و تسویه و تعدیل وجودی که از نظر ساختمان یک موجود منظور می شود، غیر از محصول ایده آل است که آن موجود می تواند بدست بیاورد. اصل ۱۱۳ استاد سید علی طباطبایی 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 اندیشه حکیمانه  🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai 🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺 فرمایش مرحوم علامه قاضی رحمه الله به استاد سید علی طباطبایی سلمه الله تعالی در یک حال خوش، درباره علامه حسن زاده آملی رحمه الله... تنظیم شده توسط: @Arefane 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 اندیشه حکیمانه 🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai 🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
  بسم الله الرحمن الرحيم حمد و ثنا سزای خدای یکتاست که آدم را یگانه نگارخانه حُسن صورت خود آفریده است و قرآن دل آرا را جلای جان و روان وی نهاده است. درود مستمر خدای سبحان بر ارواح اصفیا و اوصیای الهی که سخنان آنان صفير سفیر کوی حق و رهنمود دائمی آنان بر معرفت نفس و شناخت انسان است. به ویژه بر ختم آنان محمد مصطفی و دودمانش که از جمال نفس مکتفی خود، سرخیل خوبانند و از کمال عقل مستفاد خود، قافله سالار آدمیان و انسان العین عین انسانند. و بر خاتم اوصیا حضرت بقية الله (ارواح مَن سواه فداه) که آخرین ذخیره الهی است تا زمان و زمین را به رایحه‌ی دل انگیز علم و عدل معطر فرماید. اما بعد، راقم این سطور سید علی طباطبائی می گوید: این رساله به نام «انفع المعارف در اهمیت معرفت نفس» مطالبی است که سالیانی دراز در اثنای تدریسی کتب معرفت نفس در جلسات مطرح می گردید، اینک آن را تدوین و تنظیم نموده و به پیشگاه راهیان کوی معرفت تقدیم می نمایم. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 اندیشه حکیمانه 🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai 🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
سالروز رحلت مرزبان شیعه شیخ مفید رحمه‌الله برای شادی علما صلوات 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 اندیشه حکیمانه 🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai 🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
سعادت انسان مرهون شناخت سه چیز است: ۱- خودشناسی. شیطان شناسی. ۳- دنیاشناسی. انسان باید خود را بشناسد. اگر خود را شناخت و فهمید که انسان بزرگترین کتاب الهی، و عالی ترین جدول بحر وجود، و جامع ترین دفتر غیب و شهود، و کامل ترین مظهر واجب الوجود است، [می فهمد] این جدول اگر درست تصفیه و لایروبی شود، مجرای آب حیات و مجلای ذات و صفات می گردد. این دفتر شایستگی لوح محفوظ شدن كلمات نوریه شجون حقایق اسماء و شئون رقایق ظلیه آنها را داراست. انسان را قابلیت و لیاقتی است که اگر نهال وجودش را به دست مربیان کامل و مکمل بسپارد و دستورالعمل باغبان دین و نهال پرور و انسان ساز را در متن وجود و شئون زندگی او پیاده کند، آن چنان عروج وجودی و استعداد روحی پیدا می کند که می شود شجره طیبه و می تواند باذن الله در ماده کائنات عالم تصرف کند. و فهمید که انسان، اگرچه موجودی است از طبیعت، ولی طبیعی نیست، و پی برد که انسان مسافر دیار ملکوت است، می فهمد که در این سفر دشمنی قسم خورده او را کمین کرده است. این دشمن که شیطان است سوگند یاد کرده که انسان را اغوا کند و از مسیر منحرف گرداند «قال فَبِعِزَّتِكَ لَأُغوِيَنَّهُم أجمعين» یک چنین دشمنی در مسیر انسان است، پس باید دشمن را شناخت و محور دشمنی او را فهمید، و ابزار دشمنی او را شناخت، توان و قلمرو نفوذ دشمنی او را دانست، اهداف دشمنی او را فهمید و باید راه های مبارزه با دشمن را شناخت، اگر دشمن اصلی انسان در مسیر تکامل، شیطان است پس شیطان شناسی در مباحث معرفت نفس جزء مهم ترین مسائل خواهد بود. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 اندیشه حکیمانه 🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai 🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مطایبه‌ی حضرت علامه حسن‌زاده رضوان الله تعالی علیه با مهمان‌هایشان قسمت اول 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 اندیشه حکیمانه 🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai 🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مطایبه‌ی حضرت علامه حسن‌زاده رضوان الله تعالی علیه با مهمان‌هایشان قسمت دوم 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 اندیشه حکیمانه 🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai 🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
رضوان الله تعالی علیه 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 اندیشه حکیمانه 🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai 🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
اصل  چهارم: انسان کامل معصوم، افضل از جمیع ماسوی الله است؛ زیرا جامع جمیع صفات کمالیه کلمات وجودیه می باشد، به همین جهت خلیفة الله است و خلافت بر همه مکونات از آن اوست . 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 اندیشه حکیمانه 🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai 🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
راههای بسوی کمال انسان که در فطرت آدمی نهادینه شده است؛ زیبایی، دانایی و نیکویی می‌باشد. ملاک تمام انتخاب ها در زندگی انسان همین سه امر است. زیبایی، عامل انبساط روانی، و از عوامل کشش انسان ها به واقعیت‌های زیباست. کمال شناسان بزرگ قافله بشری، زیبایی شناسانی‌اند که می‌دانند این زیبایی، نمودی است نگارین و شفاف که بر روی کمال کشیده شده است، و مربوط به زیبایی های مجازی حیوانی نیست، که عشق به آن ویرانگرِ حیاتِ معقول و مخرّب هستی آدمی است. دانایی، مشخِص جان انسان است و انسانیت انسان به دانایی و علم اوست، هرکس داناتر و آگاه‌تر باشد، انسان‌تر خواهد بود. تسلیم آگاهانه و آزادانه در برابر عوامل و انگیزه‌های نیکوکاری، یکی از آثار و نتایج گسیختن از جاذبه نیرومند طبیعت حیوانی و آغاز زندگی انسانی است. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 اندیشه حکیمانه 🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai 🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
عناصر پایدار و ارکان جاوید شخصیت انسانی در ابدیت، از همین زندگی پی‌ریزی می‌شود، بر این اساس سعی بلیغِ رهبرانِ وادی معرفت و انسانیت، آگاه کردن مردم به ضرورت دریافت واقعی زندگی است تا با آتش نادانی ها و انحرافات این زندگی، تبدیل به خاکستر نشود. و هشدار دائمی آن رادمردانِ واقعیت‌شناس این است که زندگی در دنیا به سرعت می‌گذرد و حتی یک لحظه توقف برای این جویبار امکان ندارد، و سالیان عمر ما با گذشت بی سر و صدای خود، قدرت و زیبایی و لذایذ را تدریجاً از دست ما می‌رباید و ما را روانه حاشیه‌ی طبیعت می سازد. (اصول اندیشه و حکمت؛ اصل ۲۱۳) 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 اندیشه حکیمانه 🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai 🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
در مردان الهی هم آتش شهوت وجود دارد و این آتش از آن جهت که با سایر هدف‌ها و فعالیت‌های روحی آنان هماهنگ گشته است، به جای اینکه بسوزاند کار نور را انجام می‌دهد، این شهوت باعث سرور و خوشحالی مردان الهی می شود، نه اینکه باعث بدبختی و حیوانیت آنها گردد. ، اصل۶۱ 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 اندیشه حکیمانه 🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai 🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/