eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.7هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
510 ویدیو
88 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 طلاب کامل‌الانقطاع تلاش کنند و این چهار جبهه را از یهود بگیرند 💢 توصیه بسیار مهم آیت الله به طلاب 🔸 الان سنگرهای کلیدی عالم توسط یهود فتح شده و در دست یهود است. چهار سنگر کلیدی فرهنگ، ثروت، قدرت و دانش. این چهار سنگر الان دست یهود است: ۱. علوم انسانی در تمام دانشگاه‌ها: علوم انسانی تکلیف را برای علوم تجربی معین می‌کنند. علوم تجربی کارگزاران علوم انسانی هستند، علوم تجربی مثل موم در دست علوم انسانی است علوم تجربی با تمام ابهتش در دست علوم انسانی موم است و علوم انسانی تکلیفش را معین می‌کند. یهود علوم انسانی را در دانشگاه‌های عالم تسخیر کرده است یعنی نویسندگان و تئوریسین‌های علوم انسانی عموماً یهودی هستند ... / ۲. ثروت؛ بانک‌ها هستند که ابتکار عمل را در دست دارند و پول اختراع کردند ... / ۳. قدرت سیاسی؛ سازمان ملل قاضی بزرگ بین المللی است و ... / ۴. فرهنگ: هالیوود دارد مطالب را از راه هنر و سینما در اخلاق و روحیات و افکار جوان‌های شما به کار می‌برد ... 🔸 به طلاب عزیز هم عرض می‌کنم به صورت کامل الانقطاع کار کنید که بتواند پشت سر دشمن بروید و این چهار گوشه را بگیرید. هم‌تان غم‌تان این باشد. می‌گویید چطوری می‌شود؟ حالا که این چهار تا را گرفته است، آن‌ها از غفلت ما استفاده کردند ما اگر که غافل نبودیم پیروان کتاب تحریف شده نباید پیروان کتاب تحریف نشده را شکست بدهند، مؤمن نبودیم که این‌طور شد. اگر مؤمن بودیم اینطور سرمان نمی‌آمد، وانتم الاعلون ان کنتم مؤمنین. 🌿 متن کامل را در تصویر مطالعه نمایید. ♦️حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
شرح مختصر اسفار جلد یکم.pdf
3.44M
📖 شرح حکمت متعالیه 1 شرح مختصر جلد اول اسفار اربعه ملاصدرا قدس سره 🗂 تألیف استاد سیدمرتضی حسینی شاهرودی
از اساتید بارز و شاخص زیادی در فلسفه بهره برده ام ... اما با شرکت در درس استاد سید مرتضی حسینی شاهرودی، ایشان را کم نظیر و شاید بی‌نظیر در تسلط بر حکمت و عرفان یافتم. تسلطی خیره کننده در صدرا شناسی. الحمدلله توفیق تلمذ مقدمه فصوص قیصری، علم شناسی صدرا و نوآوری‌های صدرا، در نزد وی را داشتم. شاید بتوان او را صدرا شناس ترین شخص نامید. و اکنون چاپ شرح حکمت متعالیه ایشان مسرّت بخش است. شرحی که جلدهای دیگرش هم به زودی منتشر خواهد شد. / امین دهقانی
برخی از مقالات استاد سید مرتضی حسینی شاهرودی را اینجا مشاهده نمایید.
پایگاه اطلاع رسانی طهور؛ نشر آثار حجت الاسلام دكتر سيدمرتضی حسينی شاهرودی نشانی سایت: tahour.ir کانال ایتا: @sharabetahour
کسی که در عصر حاضر می‌خواهد از دین دفاع کند، نمی‌تواند کلیات علم کلام متقدمان را تکرار کند؛ بلکه باید موقع دین در عالم کنونی را دریابد و بداند که دیانت از کجا و چگونه به خطر افتاده است. متکلم زمان ما نمی‌تواند مانند متکلمان متقدم به بحث در ذات و صفات، عدل، جبر و اختیار و... اکتفا کند؛ بلکه در عین خوض و تفکر در این معانی باید متوجه باشد که ایدئولوژی‌های جدید رقیب و هماورد دین شده و جای آن را گرفته است. ما و تاریخ فلسفه اسلامی ص ۴۵۵ رضا اردکانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 حوزه ی حال حاضر یک‌هزارم ظرفیت عرصه بین الملل را جواب نمی‌دهد استاد : بنده از سال ۶۱ وارد عرصه بین الملل شدم. سال‌های سال نیز فعالیت‌های گسترده‌ای در عرصه بین المللی و تبلیغ بین المللی داشته ام. اکثریت ما نمی‌ دانند که گفتمان انقلاب اسلامی چه ظرفیت و استعداد پذیرشی در عالم دارد و اگر هم می گوییم یک تصویر شبه ذهنی است. بنده در روستاهای آفریقا و آسیا گشته ام و با همه طبقات علمی و غیر علمی کشورهای مختلف جهان ارتباط داشته ام. حوزه ما یک هزارم این ظرفیت را نیز جواب نمی دهد. ▫️ لینک خبر ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
افراط در مباحثه و شیوع علم اصول در عین این که یک نوع قدرت و هوشیاری در اندیشه طلاب ایجاد می‌کند، یک نقص دارد و آن این است که طرز تفکر طلاب را از واقع‏‌بینی در مسائل اجتماعی دور می‌کند و به واسطه این که حتی منطق تعقلی ارسطویی نیز به قدر کافی تحصیل و تدریس نمی‌شود، روش فکری طلاب بیشتر جنبه جدلی و بحثی دارد، و این بزرگترین عاملی است که سبب می‌شود طلاب در مسائل اجتماعی واقع‏‌بینی نداشته باشند. 📒 شهید آیت‌الله مطهری، ده گفتار، ص۲۹۳ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
اگر بخواهيم خزاين ملكوت را بگشاييم كليد می خواهد، اين كليد معرفت نفس است؛ چون معرفت نفس باب همه خيرات است و انسان نزديكتر از خودش چيزى ندارد و اگر بخواهد راهى براى رسيدن به حقايق پيدا كند، از همه نزديكتر به خودش، خودش است. 📗منبع: شرح فارسی اسفار، علامه
از بهترین آثار در حیطه می توان موارد زیر را نام برد: 🔸 _ کتاب فوق العاده ارزشمند رساله الولایه اثر علامه . این رساله توسط اشخاصی همچون استاد صادق حسن زاده و نیز استاد سیدعلی طباطبایی ترجمه و شرح شده. اما شیخنا العلامه در شرح آن داد سخن درداده و طی دو جلد به نام تحریر رساله الولایه آن را تفصیل و تشریح نموده. البته برای کسانی که حوصله این دو جلدی را ندارند همان نوشته های صادق حسن زاده یا سیدعلی طباطبایی توصیه می شود. 🔸 _ دروس معرفت نفس علامه . 🔸 _ برخی از کتب استاد اصغر . آثار وی در تنزّل معارف سنگین عرفان و حکمت و همگانی کردن آن موفق است (برای دانلود رایگان کلیک کنید).
💠 اهمیت نهج البلاغه 🔸 شما آقایان علی بن ابی طالب را نخواستید، بشناسید! این درد را آدم کجا بگوید؟! علی را چه کسی می ‌شناسد؟! ذات أقدس الهی را حضرت امیر معرفی کرد که خدا در قرآن تجلّی کرد: فرمود کل عالَم تجلّی خداست، اما تجلّی ویژه الهی در قرآن است، ولی تجلّی حضرت امیر در است. هیچ چاره ‌ای حوزه علمیه ندارد که نهج البلاغه درسی شود. 🔸 اینکه می‌ گوید «سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی‏»، زیر این آسمان، دومی کسی هست که بگوید هر چه بخواهید، از من بپرسید؟! شما غیر از علی کسی را نشان دارید؟! این همه انبیا بودند، اولیا بودند! شاگردانِ شاگردانِ شاگردانشان می‌ شود مرحوم بوعلی؛ وقتی بوعلی می ‌خواهد وجود مبارک حضرت امیر را معرفی کند، می ‌گوید: «الذی هو بین الخلق کالمعقول بین المحسوس»، عقل با چشم و گوش چقدر فرق دارد؟ عقل در آسمان است، چشم و گوش در زمین است. فرمود علی است، دیگران چشم و گوش‌ هستند. 🔸 حتماً همان‌ طوری که رسائل و مکاسب درسی است، نهج البلاغه هم باید درسی شود؛ بنابراین هم با نهج البلاغه است، هم علی ‌شناسی با نهج البلاغه است هم کلام با نهج البلاغه است. _ آیت الله 📚 دیدار مسئولین کنگره علمی پژوهشی با محوریت سیره امام علی علیه السلام با حضرت استاد تاریخ: 1396/05/17 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 مستند کامل “غدیر از کانت تا رایسکه” در آستانه سیصدمین سال تولد ایمانوئل کانت، خردگرای آلمانی، نوشته‌هایی از او و هم عصرش رایسکه معرفی گردید؛ که به انسان قرن ۲۱ برای شناختن جانشین محمد پیامبر اسلام و کانون پیروان او کمکی شایان خواهد کرد. کانت چه نگاهی به جمعیت مردم شیعه داشت و تفاوت آنان و هم‌کیشانش را در چه میدانسته؟ اشخاصی چون یوهان رایسکه، چرا سعی کردند در زمان جنبش فکری و فلسفی غرب در عصر روشنگری را متوجه پیام‌های علی‌بن‌ابیطالب و غدیر کند و فرجام او چه شد؟ 📌نسخه کامل این مستند مصاحبه را در آپارات و یوتیوب ببینید. ➖➖➖➖➖➖➖ ▫️فطرس‌مدیا :: جایی برای دانستن 🌐 @fotrosmediatv
برای علاقمندان به پژوهش در نهج البلاغه، شرح موضوعی نهج البلاغه استاد فرهیخته سیدعلی طباطبایی، بسیار ارزشمند و غنیمت است.
جلسه نقد و بررسی «کتاب جهان های اجتماعی» امروز ساعت 18 به وقت تهران با حضور استاد حمید نشست فوق در بیروت برگزار می‌شود و استاد پارسانیا به صورت مجازی به ارائه مباحث می پردازند. لینک حضور در نشست Join Zoom Meeting https://us02web.zoom.us/j/7126342049?pwd=bWR3dUcrSG5XK2FhYXByb3BVMTk5Zz09 Meeting ID: 712 634 2049 Passcode: maaref
برگزاری درس اخلاق حضرت آیت الله 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به اطلاع علاقمندان و شاگردان دروس حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی می رساند درس اخلاق هفتگی حضرت استاد ـ ادامه مبحث شرح نهج البلاغه، این هفته نیز طبق روال پنجشنبه ها ساعت 10 صبح به صورت مجازی برگزار می گردد. سایت تلویزیون اینترنتی اسراء : https://tv.esra.ir سامانه مجازی آموزش: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 🆔 @a_javadiamoli_esra
موقع خطر، فلاسفه و متکلمان به دفاع از اسلام برخاسته‌اند. دشمن نمی‌آید بگوید: «نماز مسافر، چرا باید قصر باشد؟». می‌آید می‌گوید: «عقل بشر، کامل شده و دیگر نیازی به دین ندارد. خاتمیت، یعنی کمال عقل بشر» آیت الله ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 مبلغ باید فیلسوف باشد، نه مفلس هر چیزی شروطی دارد که بدون آن ذی‌الشرط سامان نمی یابد. به ویژه تبلیغ دین دارای شرایطی است که بدون آن شرایط، نه تنها تبلیغ دین محقق نمی گردد بلکه تبلیغ ضد دین خواهد بود. انبیای الهی بعد از حداقل ۴۰ سال زندگی طاهر و سلوک معنوی و با کسب علوم لدنی، اجازه انتساب خود به دین را می داشتند. الان چنین انتظاری از ما و مبلغین نیست، اما باید به یک حداقل‌‌هایی نائل شده باشیم. برخی از مبلغان کم مایه و دین نشناس آنچنان مساله را بسیط و ساده انگاشته اند و در توهم تبلیغ دین اند، که گویا می پندارند که از بدو تولد باید مبلغ بود. اینان دچار خلط بالقوه به جای بالفعل شده اند، بدون به فعلیت رسیدن ابعاد علمی و عملی خود، می خواهند تدین جامعه را به فعلیت برسانند. بدون خداشناسی، انسان شناسی و دنیاشناسی، رسیدن و رساندن به سعادت مستحیل است. مبلغی که تعریف درستی از خدای نامتناهی، فطرت نامتناهی خواه انسان، چیستی دنیا و مسیر سعادت آدمی ندارد، چگونه می تواند مسیر تکاملی خود و جامعه را تبیین و القا کند. اینکه رهبری‌ فرمود "در تبلیغ به مبانی فکری جبهه مقابل حمله کنید"، نیاز به توضیح ندارد؛ تهی عنصری که صرفا دغدغه‌ی تبلیغ دارد، اما از جهل علمی و جهالت عملی رنج می برد، چگونه می تواند مغزای مسائل و ریشه علاج ها را دریابد؟!. چنین شخصی مثل کودکی است که از خلبانی صرفا ویژژژژژ گفتنش را بلد است و گرچه زیاد خود را به مشقت اندازد و در توهم خود را خلبان بپندارد، اما نزد دیگران کودکی بیش نیست که نه می تواند خود را پرواز دهد و نه دیگران را. الیوم بدون شناخت مبانی فلسفی غربی، مبانی انسان شناختی غربی، مبانی خداشناسی غربی، مبانی علوم انسانی غربی و نقطه مقابل آن مانند مبانی فلسفی حکمت متعالیه و علوم انسانی الهی، نه تنها جریان سازی تبلیغ تمدنی و ملیتی محال است، بلکه تبیین کردن یک نوجوان دهه هشتاد و نودی هم مستحیل است. ✍ امین دهقانی ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
آنچه مرا واداشت تا در باب سخنان آقا بنویسم، نه تکرار مکررات بلکه اشاره به این نکته بود که من یک وسعت معنایی برای «تبلیغ» در سخنان امروز دیدم. وسعت معنایی ای که اگر نادیده گرفته شود، دستاویز خوبی خواهد بود برای انتقاد از بسیاری از نهاد های حوزوی. مقام‌معظم رهبری منبر را به عنوان یک قالب سنتی و مهم تبلیغ ذکر کردند اما در کنار آن تحقیق (پژوهش) را نیز با ذکر مثال های فراوانی از کتب علما به عنوان قالب تبلیغی معرفی کردند. به عنوان مثال کتاب کاملا پژوهشی «اصول فلسفه و روش رئالیسم» علامه طباطبایی را یک کنش تبلیغی برای پاسخ به مارکسیسم ذکر فرمودند. این تبیین در کنار دیگر فرمایشات آقا نشان می دهد، تبلیغ دایره وسیعی دارد. یعنی هر کنشی که خلاءی در دین را رفع کند، کنش تبلیغی ست. لذا اعزام مبلغ برای تصحیح قرائت نماز یک پیرمرد در روستا تبلیغ است، نگارش کتاب فلسفی و کلامی در یک‌ پژوهشگاه برای پاسخ به اندیشه های باطل نیز تبلیغ است. اتفاقا تأکید حضرت آقا مبنی بر مقابله با ریشه های فکری، اهمیت تبلیغ پژوهش محور را بیشتر نمایان می کند. واضح است که پژوهش باید ناظر به خلأ دینی بوده و ترجیحا نتایجش امتداد اجتماعی پیدا کند. ✍ احمد اولیایی