eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
574 ویدیو
94 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
حضرت استاد می‌فرمودند همان‌گونه که ما برای اجتهاد در احکام شرعی، نیاز به خواندن فقه و اصول با همین روال معمول حوزوی داریم، برای اجتهاد در باب معارف هم به کتاب‌های بوعلی، فارابی، شیخ اشراق و بهتر از همه ملاصدرا و ابن عربی احتیاج داریم که واقعاً هم مسایل را حل می‌کنند. بدون اغراق، گاهی در جلساتی از بحث فصوص، باید سیصد روایت در کنار هم چیده می‌شد تا می‌توانستیم یک نتیجه‌گیری کنیم. _ استاد ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
قم و رتبه سوم اجاره‌نشینی! متاسفانه مطلع شدیم که مراکز رسمی از اجاره‌نشینی ۵۰۰هزار نفری از جمعیت یک میلیون و ۴۰۰هزار نفری قم (یعنی بیش از یک سوم جمعیت این شهر) خبر داده‌اند. بر این اساس، استان قم در رتبه سوم اجاره‌نشینی کشور قرار دارد خدمت نمایندگان محترم پایتخت مذهبی ایران و آن دسته از مدیران اجرایی این استان که طی ماه‌های قبل با بازشدن کمربند کلانشهر قم مخالفت کردند و طی جلسات مختلف دروزارت راه وشهرسازی و غیره، نهایتا نظر خود را به کرسی نشاندند بابت کسب رتبه سوم کشور در اجاره نشینی دست مریزادعرض میکنیم! جهت استحضار این آقایان عرض می‌شود طبق مطالعات معتبر، حدود ۶۰ درصد از هزینه مسکن در کلانشهرها مربوط به قیمت زمین است و لذا باز شدن کمربند قم و افزایش قابل توجه عرضه زمین در این کلانشهر، تاثیر قابل توجهی در افت قیمت مسکن و نجات مستاجران از وضعیت فعلی داشت که شما با توجیهات بلاوجه اجازه ندادید اینکه بیش از یک سوم قم مستاجر هستند معنایش آن است که در خوشبینانه‌ترین حالت، حدود یک سوم جمعیت شهر، حداقل ۲خانه دارند. آنهایی که به آب وآتش زدند که کمربند این کلانشهر باز نشود باخود بیاندیشند که نسبت این نوع مدیریت شهری با اصل عدالت چیست؟ آیا رتبه سوم پایتخت مذهبی ایران در اجاره نشینی، وهن این شهر نیست؟ اینکه سالیانه صدها کتاب و مقاله در حوزه‌های علمیه و مراکز دینی این شهر درباره عدالت نوشته شود و در همان حال، این شهر در بی عدالتی در تخصیص مسکن، رتبه سوم راکسب نماید معنایش چیست؟ آقایانی که با رایزنی‌هایتان شریک تداوم وضع موجود هستید، اجرکم عندالله @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حوزه علمیه تمدن ساز
‍ ‍ 💢 زن در آینه جلال و جمال امروزه نگرش‌های متفاوت تاریخی، جامعه شناسانه یا روانشناسانه به مقوله زن و مرد، باورهای غلط و انحرافی را به ذهنها منتقل می کند؛ لذا عده ای به دنبال تحقق مرد سالاری رفته اند و عده ای زن سالاری را تجویز می کنند. عده ای نیز در سرگردانی اند و دم از تساوی زن و مرد می زنند. در این میان تحلیل واقع گرایانه از شخصیت زن و توجه به مقام و موقعیت فردی و اجتماعی زن بر اساس رهیافت براهین عرفانی و قرآنی امری ضروری است. این کتاب اثر آیت الله برای نیل به چنین هدفی نگاشته شده است. این کتاب در ۵ بخش تدوین شده است: 🔸در بخش اول به یک سری بحثهای مقدماتی و مبنایی پرداخته می شود و وجه تسمیه این کتاب به این عنوان در آنجا توضیح داده می شود. ❇️ در بخش دوم با عنوان «» به بررسی زن از دیدگاه قرآن و روایات پرداخته می شود. ❇️ در بخش سوم با عنوان «» به بررسی شخصیت زن از دیدگاه عرفان ناب و اسلامی پرداخته می شود. نویسنده در این بخش نمونه هایی از زنان عارفه را معرفی می نماید. ❇️ در فصل چهارم با عنوان «» از زاویه فلسفی وارد شده و به بررسی این موضوع می پردازد. 🔸 در نهایت در بخش پنجم به یک سری از شبهات موجود در جامعه اشاره نموده و پاسخ می دهند. در این فصل به این پرداخته شده است: ۱. زن و تصدی امور اجرایی؛ ۲. زن و استقلال و وابستگی؛ ۳. زن و مدیریت خانواده؛ ۴. نقص عقل و دین زنان؛ ۵. زن و دیه متفاوت؛ ۶. حجاب؛ ۷. نماز قضای پدر و مادر؛ ۸. انتساب سیادت ✅ @Islamicphilosophy_ir
انسان باید در این مسیر انسانیّت و کسب معارف، اهل مراقبه باشد و تا به مراقبه نرسد فایده‌ای ندارد. _ آیت الله
💢 فقر، تباهی و نابودی است و علت اساسی آن در جامعه، مدیریت خراب و مدیران خرابکار هستند!! 《امیرمؤمنان علی (علیه‌السلام) زشت‌ترین، گزنده‌ترین و تباه کننده‌ترین پدیده‌ی اجتماعی را فقر می‌شمرد، و جامعه‌ی فرورفته در فقر را جامعه‌ای زنده نمی‌دید، و از این رو هشدار می‌داد: «الْفَقْرُ الْمَوْتُ الأَکْبَرُ»(۱). ناداری مرگ بزرگ‌تر است. مردن و از دنیا رفتن، سخت است، اما در برابر سختی و رنجی که فقر بر فرد و جامعه تحمیل می‌کند، چیزی نیست، زیرا ناداری، هر روز و هر ساعت آدمی را می‌کشد و پیامدهایی را بر او و زندگی، روابط و مناسباتش بار می‌سازد که با هیچ چیز قابل مقایسه نیست.(۲) بر این اساس است که در هشدارهای امام علی (علیه‌السلام) تندترین تعبیرها درباره‌ی فقر آمده، چنان که فرموده است: «الْقَبْرُ خَیْرٌ مِنَ الْفَقْرِ»(۳). در گور رفتن از ناداری بهتر است. امیرمؤمنان علی (علیه‌السلام) با چنین نگاهی به فقر، بر آن بود که فقر را به تمام معنا از جامعه بزداید، و او در دعای خود از فقر به خدا پناه می‌برد که آن را چنین تباه می‌دید: «اللهُمَّ إِنِیّ أَعُوذُبِکَ أَنْ أَفْتَقِرَ فِی غِنَاکَ»(۴). خدایا به تو پناه می‌برم از این که نادار شوم در بی‌نیازی تو. علی (علیه‌السلام) تلاش می‌کرد تا همگان دریابند که فقر تا چه اندازه تباه کننده است و لازم است برای زدودن آن تلاشی اساسی صورت گیرد. وی در آموزه‌های خود به فرزندش حضرت مجتبی(علیه‌السلام) فرموده است: «فَنَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الفَقْرِ»(۵). از ناداری به خدا پناه می‌بریم. خداوند به مردمان کم امکانات نبخشیده است تا آنان در ناداری زیست کنند، بلکه این روابط و مناسبات ستمگرانه، و بی‌تدبیری‌ها و بد مدیریت کردن‌ها است که موجب پیدایش فقر و حاکم شدن ناداری و کمبودداری بر جوامع می‌شود، چنان که امام علی (علیه‌السلام) فرموده است: «أَلَا وَ إِنَّ الْأَرْضَ الَّتِی تَحمِلُکُمْ وَالسَّمَاءَ الَّتِی تُظِلُّکُمْ مُطِیعَتَانِ لِرَبِّکُمْ، وَمَا أَصْبَحَتَا تَجُودَانِ لَکُمْ بِبَرَکَتِهِمَا تَوَجُّعاً لَکُمْ، وَلَا زُلْفَهً إِلَیْکُمْ، وَلَا لِخَیْرٍ تَرْجُوَانِهِ مِنْکُمْ، وَلَکِنْ أُمِرَتَا بِمَنَافِعِکُمْ فَأَطَاعَتَا، وَأُقِیمَتَا عَلَى حُدُودِ مَصَالِحِکُمْ فَقَامَتَا. إِنَّ اللَّهَ یَبْتَلِی عِبَادَهُ عِنْدَ الْأَعْمَالِ السَّیِّئَهِ بِنَقْصِ الثَّمَرَاتِ، وَحَبْسِ الْبَرَکَاتِ، وَ إِغْلَاقِ خَزَائِنِ الْخَیْرَاتِ»(۶). بدانید زمینی که شما را بر پشت خود می‌بَرَد، و آسمانی که بر شما سایه می‌گسترد، پروردگار شما را فرمانبردارند. و برکتِ آن دو بر شما نه از راه دلسوزی است، و نه به خاطرِ جستن نزدیکی، و نه به امید خبری است که از شما دارند، بلکه به سود شما مأمور شدند و گردن نهادند، و برای مصلحتِ شما برپاشان داشتند و ایستادند. خدا، بندگانِ خود را به کیفر کارهای زشت و نادرست آنان، مبتلا سازد به کاهش میوه‌ی درختان، و به ناباریدن باران، و بستن گنجینه‌های خیر به روی ایشان. و نیز فرموده است: «سُوءُ التَّدْبِیرِ مِفْتَاحُ الْفَقْرِ»(۷). بی‌تدبیری و بدی مدیریت، کلید فقر است. نظام عالم و قانونمندی حاکم بر هستی، چنان است که نتیجه بی‌تدبیری، مدیریت نابکارانه، ستمکاری و تباهگری، و پیدایش گروه‌ها و طبقات فزون‌خواه و استثمارگر، در کنار گروه‌ها و طبقات محروم و نادار، و ستم اقتصادیِ رو به افزایش است؛ به بیان امام علی (علیه‌السلام): «مَا جَاعَ فَقِیرٌ إِلَّا بِمَا مَنَعَ بِهِ غَنِیٌّ»(۸). هیچ فقیری گرسنه نمانده است مگر بدان علت که توانگری حق او را به وی نداده است. عدالت اقتصادی بدون قطع روابط و مناسبات ستمگرانه‌ی اقتصادی راه به جایی نمی‌برد، و تا زمانی که ریشه‌های ستم اقتصادی، تجاوزگری و چپاول اقتصادی بریده نشود، مبارزه با فقر معنا نمی‌یابد و فقر زدوده نمی‌گردد. چنین مناسباتی بزرگ‌ترین تجاوز به انسان و انسانیت، و چنین فقری سخت‌ترین مجازات برای مردمان است، چنان که در حکمت‌های روایت شده از امیرمؤمنان علی (علیه‌السلام) آمده است: «مَا ضَرَبَ اللهُ الْعِبَادَ بِسَوْطٍ أَوْجَعَ مِنَ الْفَقْرِ»(۹). خداوند بندگان را [به سبب بی‌تدبیری و ستمگری‌شان] با تازیانه‌ای دردآورتر از فقر نزده است.》 پی‌نوشت‌ها: ۱. نهج‌البلاغه، حکمت ۱۶۳. ۲. نک: شرح نهح‌البلاغه ابن میثم البحرانی، ج ۵، ص ۳۳۵. ۳. الکافی، ج ۸، ص ۲۱؛ عیون الحکم و المواعظ، ص ۳۳؛ نظم دررالسمطین، ص ۱۵۸. ۴. نهج‌البلاغه، دعای ۲۱۵. ۵. جامع الأخبار، ص ۱۰۶. ۶. نهج‌البلاغه، خطبه‌ی ۱۴۳. ۷. شرح غررالحکم، ج ۴، ص ۱۳۲؛ عیون الحکم و المواعظ، ص ۲۸۴. ۸. نهج‌البلاغه، حکمت ۳۲۸. ۹. شرح ابن أبی الحدید، ج ۲۰، ص ۳۰۱. 📚 منبع: استاد مصطفی دلشاد تهرانی، سبک زندگی در نهج‌البلاغه (سیره‌شناسی): عدالت، تهران: انتشارات دریا، چاپ اول.
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 فقر، تباهی و نابودی است و علت اساسی آن در جامعه، مدیریت خراب و مدیران خرابکار هستند!! 《امیرمؤمنان
💢 ضرورت ذهن میدانی و کُنش امتدادی برای اسلامی کردن علوم انسانی، علاوه بر تحقیق، باید کار میدانی هم ترتیب داد. به ویژه در عرصه اقتصاد اسلامی و اجرای عدالت از آنجا که با مافیای بانک‌ها مواجهیم، باید هجومی عمل کرد و با کارهای رسانه ای مردم را هم برای احقاق حق خود علیه مفسدان، آگاه کرد و شوراند. این کار درخور تحسین ظاهرا توسط شهرداری صورت گرفته ... اما در زمینه اقتصاد و عدالت، خود شهرداری هم متهم است به احتکار زمین و کسب درآمد از تراکم فروشی. ✍ امین دهقانی
برای اطلاع از برنامه حضوری و مجازی تدریس اسفار استاد اینجا کلیک کنید.
6.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 انحصار مسکن با تراکم‌فروشی و واگذار نکردن زمین ملی به ملت نشانۀ چیست؟ صحبت‌های زهرا برزگر، فرزند شهید و دکتری انرژی در معماری در حضور رهبر انقلاب
9.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جلوی گسیل نقدينگی کشور به یک‌دهک بالای جامعه را بگیرید. سید مجید حسینی
دروس ارائه شده مجمع عالی حکمت اسلامی @hekmateislami