💢 زن در آینه جلال و جمال
#معرفی_کتاب
امروزه نگرشهای متفاوت تاریخی، جامعه شناسانه یا روانشناسانه به مقوله زن و مرد، باورهای غلط و انحرافی را به ذهنها منتقل می کند؛ لذا عده ای به دنبال تحقق مرد سالاری رفته اند و عده ای زن سالاری را تجویز می کنند. عده ای نیز در سرگردانی اند و دم از تساوی زن و مرد می زنند. در این میان تحلیل واقع گرایانه از شخصیت زن و توجه به مقام و موقعیت فردی و اجتماعی زن بر اساس رهیافت براهین عرفانی و قرآنی امری ضروری است. این کتاب اثر آیت الله #جوادی_آملی برای نیل به چنین هدفی نگاشته شده است.
این کتاب در ۵ بخش تدوین شده است:
🔸در بخش اول به یک سری بحثهای مقدماتی و مبنایی پرداخته می شود و وجه تسمیه این کتاب به این عنوان در آنجا توضیح داده می شود.
❇️ در بخش دوم با عنوان «#زن_در_قرآن» به بررسی زن از دیدگاه قرآن و روایات پرداخته می شود.
❇️ در بخش سوم با عنوان «#زن_در_عرفان» به بررسی شخصیت زن از دیدگاه عرفان ناب و اسلامی پرداخته می شود. نویسنده در این بخش نمونه هایی از زنان عارفه را معرفی می نماید.
❇️ در فصل چهارم با عنوان «#زن_در_برهان» از زاویه فلسفی وارد شده و به بررسی این موضوع می پردازد.
🔸 در نهایت در بخش پنجم به یک سری از شبهات موجود در جامعه اشاره نموده و پاسخ می دهند. در این فصل به این #شبهات پرداخته شده است: ۱. زن و تصدی امور اجرایی؛ ۲. زن و استقلال و وابستگی؛ ۳. زن و مدیریت خانواده؛ ۴. نقص عقل و دین زنان؛ ۵. زن و دیه متفاوت؛ ۶. حجاب؛ ۷. نماز قضای پدر و مادر؛ ۸. انتساب سیادت
✅ @Islamicphilosophy_ir
انسان باید در این مسیر انسانیّت و کسب معارف، اهل مراقبه باشد و تا به مراقبه نرسد فایدهای ندارد.
_ آیت الله #بهجت
#تزکیه_و_سلوک
💢 فقر، تباهی و نابودی است و علت اساسی آن در جامعه، مدیریت خراب و مدیران خرابکار هستند!!
《امیرمؤمنان علی (علیهالسلام) زشتترین، گزندهترین و تباه کنندهترین پدیدهی اجتماعی را فقر میشمرد، و جامعهی فرورفته در فقر را جامعهای زنده نمیدید، و از این رو هشدار میداد:
«الْفَقْرُ الْمَوْتُ الأَکْبَرُ»(۱). ناداری مرگ بزرگتر است.
مردن و از دنیا رفتن، سخت است، اما در برابر سختی و رنجی که فقر بر فرد و جامعه تحمیل میکند، چیزی نیست، زیرا ناداری، هر روز و هر ساعت آدمی را میکشد و پیامدهایی را بر او و زندگی، روابط و مناسباتش بار میسازد که با هیچ چیز قابل مقایسه نیست.(۲)
بر این اساس است که در هشدارهای امام علی (علیهالسلام) تندترین تعبیرها دربارهی فقر آمده، چنان که فرموده است:
«الْقَبْرُ خَیْرٌ مِنَ الْفَقْرِ»(۳). در گور رفتن از ناداری بهتر است.
امیرمؤمنان علی (علیهالسلام) با چنین نگاهی به فقر، بر آن بود که فقر را به تمام معنا از جامعه بزداید، و او در دعای خود از فقر به خدا پناه میبرد که آن را چنین تباه میدید:
«اللهُمَّ إِنِیّ أَعُوذُبِکَ أَنْ أَفْتَقِرَ فِی غِنَاکَ»(۴). خدایا به تو پناه میبرم از این که نادار شوم در بینیازی تو.
علی (علیهالسلام) تلاش میکرد تا همگان دریابند که فقر تا چه اندازه تباه کننده است و لازم است برای زدودن آن تلاشی اساسی صورت گیرد. وی در آموزههای خود به فرزندش حضرت مجتبی(علیهالسلام) فرموده است:
«فَنَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الفَقْرِ»(۵). از ناداری به خدا پناه میبریم.
خداوند به مردمان کم امکانات نبخشیده است تا آنان در ناداری زیست کنند، بلکه این روابط و مناسبات ستمگرانه، و بیتدبیریها و بد مدیریت کردنها است که موجب پیدایش فقر و حاکم شدن ناداری و کمبودداری بر جوامع میشود، چنان که امام علی (علیهالسلام) فرموده است:
«أَلَا وَ إِنَّ الْأَرْضَ الَّتِی تَحمِلُکُمْ وَالسَّمَاءَ الَّتِی تُظِلُّکُمْ مُطِیعَتَانِ لِرَبِّکُمْ، وَمَا أَصْبَحَتَا تَجُودَانِ لَکُمْ بِبَرَکَتِهِمَا تَوَجُّعاً لَکُمْ، وَلَا زُلْفَهً إِلَیْکُمْ، وَلَا لِخَیْرٍ تَرْجُوَانِهِ مِنْکُمْ، وَلَکِنْ أُمِرَتَا بِمَنَافِعِکُمْ فَأَطَاعَتَا، وَأُقِیمَتَا عَلَى حُدُودِ مَصَالِحِکُمْ فَقَامَتَا. إِنَّ اللَّهَ یَبْتَلِی عِبَادَهُ عِنْدَ الْأَعْمَالِ السَّیِّئَهِ بِنَقْصِ الثَّمَرَاتِ، وَحَبْسِ الْبَرَکَاتِ، وَ إِغْلَاقِ خَزَائِنِ الْخَیْرَاتِ»(۶). بدانید زمینی که شما را بر پشت خود میبَرَد، و آسمانی که بر شما سایه میگسترد، پروردگار شما را فرمانبردارند. و برکتِ آن دو بر شما نه از راه دلسوزی است، و نه به خاطرِ جستن نزدیکی، و نه به امید خبری است که از شما دارند، بلکه به سود شما مأمور شدند و گردن نهادند، و برای مصلحتِ شما برپاشان داشتند و ایستادند. خدا، بندگانِ خود را به کیفر کارهای زشت و نادرست آنان، مبتلا سازد به کاهش میوهی درختان، و به ناباریدن باران، و بستن گنجینههای خیر به روی ایشان.
و نیز فرموده است:
«سُوءُ التَّدْبِیرِ مِفْتَاحُ الْفَقْرِ»(۷). بیتدبیری و بدی مدیریت، کلید فقر است.
نظام عالم و قانونمندی حاکم بر هستی، چنان است که نتیجه بیتدبیری، مدیریت نابکارانه، ستمکاری و تباهگری، و پیدایش گروهها و طبقات فزونخواه و استثمارگر، در کنار گروهها و طبقات محروم و نادار، و ستم اقتصادیِ رو به افزایش است؛ به بیان امام علی (علیهالسلام):
«مَا جَاعَ فَقِیرٌ إِلَّا بِمَا مَنَعَ بِهِ غَنِیٌّ»(۸). هیچ فقیری گرسنه نمانده است مگر بدان علت که توانگری حق او را به وی نداده است.
عدالت اقتصادی بدون قطع روابط و مناسبات ستمگرانهی اقتصادی راه به جایی نمیبرد، و تا زمانی که ریشههای ستم اقتصادی، تجاوزگری و چپاول اقتصادی بریده نشود، مبارزه با فقر معنا نمییابد و فقر زدوده نمیگردد. چنین مناسباتی بزرگترین تجاوز به انسان و انسانیت، و چنین فقری سختترین مجازات برای مردمان است، چنان که در حکمتهای روایت شده از امیرمؤمنان علی (علیهالسلام) آمده است:
«مَا ضَرَبَ اللهُ الْعِبَادَ بِسَوْطٍ أَوْجَعَ مِنَ الْفَقْرِ»(۹). خداوند بندگان را [به سبب بیتدبیری و ستمگریشان] با تازیانهای دردآورتر از فقر نزده است.》
پینوشتها:
۱. نهجالبلاغه، حکمت ۱۶۳.
۲. نک: شرح نهحالبلاغه ابن میثم البحرانی، ج ۵، ص ۳۳۵.
۳. الکافی، ج ۸، ص ۲۱؛ عیون الحکم و المواعظ، ص ۳۳؛ نظم دررالسمطین، ص ۱۵۸.
۴. نهجالبلاغه، دعای ۲۱۵.
۵. جامع الأخبار، ص ۱۰۶.
۶. نهجالبلاغه، خطبهی ۱۴۳.
۷. شرح غررالحکم، ج ۴، ص ۱۳۲؛ عیون الحکم و المواعظ، ص ۲۸۴.
۸. نهجالبلاغه، حکمت ۳۲۸.
۹. شرح ابن أبی الحدید، ج ۲۰، ص ۳۰۱.
📚 منبع: استاد مصطفی دلشاد تهرانی، سبک زندگی در نهجالبلاغه (سیرهشناسی): عدالت، تهران: انتشارات دریا، چاپ اول.
💢 ضرورت ذهن میدانی و کُنش امتدادی
برای اسلامی کردن علوم انسانی، علاوه بر تحقیق، باید کار میدانی هم ترتیب داد. به ویژه در عرصه اقتصاد اسلامی و اجرای عدالت از آنجا که با مافیای بانکها مواجهیم، باید هجومی عمل کرد و با کارهای رسانه ای مردم را هم برای احقاق حق خود علیه مفسدان، آگاه کرد و شوراند.
این کار درخور تحسین ظاهرا توسط شهرداری صورت گرفته ... اما در زمینه اقتصاد و عدالت، خود شهرداری هم متهم است به احتکار زمین و کسب درآمد از تراکم فروشی.
#علوم_انسانی
#ذهن_کتابخانهای
#ذهن_میدانی
✍ امین دهقانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 انحصار مسکن با تراکمفروشی و واگذار نکردن زمین ملی به ملت نشانۀ چیست؟
صحبتهای زهرا برزگر، فرزند شهید و دکتری انرژی در معماری در حضور رهبر انقلاب
#احتکار_زمین
#آزادسازی_زمین
#معماری_اسلامی
#تمدن_اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلوی گسیل نقدينگی کشور به یکدهک بالای جامعه را بگیرید.
سید مجید حسینی
#مافیای_بانک
من حقیقتاً نگران هستم. من نگران اسلام هستم. ما اسلام را از چنگ محمد رضا در آوردیم. و من خوف این را دارم که اسلام به چنگ ما مبتلا شده باشد، به طورى که ما هم مثل او یا بدتر از او بر سر اسلام بیاوریم. این نگرانى هست و زیاد است...
اگر بنا باشد که هر جا آدم برود میبیند که [دائماً] مردم دارند شکایت میکنند. زن و بچه مردم میآیند گریه میکنند. می آیند [التماس] می کنند.
من هم خسته دارم میشوم. خدا میداند که من در آن رژیم سابق هیچ وقت از هیچ چیز خسته نمیشدم، هر فشاری میآوردند بر من خسته نمیشدم، حالا دارم از خودمان خسته میشوم؛ آخر چرا باید این طور باشد.
یک فکری بکنید. اگر دیر بجنبید اسلام را در خطر تضییع و رفتن آبرویش قرار دادهاید. مسئولیم همه ما... در هر صورت برسید به داد اسلام. به دست ما خراب نشود اسلام. اگر یک وقت به دست دشمنهای ما میشد ما مسئول نبودیم. اگر حالایی که به دست ما رسیده، به دست ما خراب بشود اسلام، ما مسئولش هستیم ...
📚 #امام_خمینی، صحیفه،ج ۱۱، ص۳۱۲_۳۱۸
موسسه امام خمینی (آیت الله مصباح) ... یک بنر خوب و مهم.
#امام_خمینی
#علوم_انسانی
💢 مدعیالعموم کیست و کجاست؟!
پیامبر اکرم (ص): اِنَّما اَهْلَكَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ اَنـَّهُمْ كانوا اِذا سَرَقَ فيهِمُ الشَّريفُ تَرَكوهُ وَاِذا سَرَقَ فيهِمُ الضَّعيفُ اَقاموا عَلَيْهِ الْحَدَّ؛ نابودى مردمان پيشتر از شما فقط از آنجا بود كه اگر سرشناسى دزدى میکرد، رهايش میساختند و چون ناتوانى دزدى میکرد، مجازاتش میکردند. / نهج الفصاحه، ح۹۴۳
آنچنان در مبارزه با اختلاس بانکها (خلق پول بیحساب، وام به خود و ...)، سست و تخدیر شده عمل صورت گرفته، که همین تصویر روی دیوار در یک خیابان، وَجد بیسابقهای در کشور به راه انداخته و انگار فتحالفتوح شده ... افتادم یاد زمانی که امام جمعه تهران (حاج علی اکبری) دستور داده بود که یکی از سه ردیف نردههایی که در نماز جمعه بین مردم با مسئولان بود برداشته شود، که آنهم موجب موجی از امید در جامعه و رسانه ها شد!! ... تاسفبار است؛ به راستی چقدر از وضعیت مطلوب پرت و دوریم که این کارهای نوکسوزنی اینقدر در کشور سر و صدا می کند.
✍ امین دهقانی
آیت الله #حایری_شیرازی :
اگر جریان علمی الهی را پایه ریزی نکنیم، در آخرالزمان مجبوریم احکام دینمان را از یهود و نصاری بگیریم، مانند همین الان که در مساله بانک دچارش شدیم.
#علوم_انسانی_غربی
#فلسفه_غربی
#فلسفههایمضاف_غربی
#جامعهشناسی_غربی
#روانشناسی_غربی
#اقتصاد_غربی
#مدیریت_غربی
#هنر_غربی
#معماری_غربی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
اگر قصد اصلاح مردم را داری، از خودت آغاز كن؛ زيرا پرداختن تو به كار اصلاح ديگران، در حالی كه خودت فاسد هستی، بزرگترين عيب است.
إِن سَمت هِمَّتكَ لاِصلاحِ النَّاسِ فَابدَأ بِنَفسِكَ، فَإِنَّ تَعَاطِيَكَ إِصلاحِ غَيرِكَ وَأنتَ فَاسِدٌ أَكبَرُ العَيبِ.
📔 غررالحکم، ح ۳۷۴۹
◽️ متن خواندنی آیت الله جوادی آملی راجع به تفاوت فضول و عقول را اینجا بخوانید.
بدانید که بدون #تحقیق، بدون #نوآوری، بدون #ژرفیابی، انسان در هیچ مقوله ای نمیتواند به هدفهای والا دست پیدا کند.
اگر این نوآوری نباشد، نتیجه، همان یک جا ایستادن و درجازدن و با دنیای پیرامون خود، به تدریج بیگانهتر شدن، خواهد شد!!
_ رهبر انقلاب
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقای وزیر، لطفا سوراخ دعا را گم نکنید!
🔹اخیرا وزیر محترم راه و شهرسازی برای حل مسئله مسکن، سیاست کنترل قیمت مصالح ساختمانی (به طور مشخص سیمان و فولاد) را در پیش گرفتهاند. این در حالی است که هم اکنون در کلانشهرها سهم سیمان و فولاد از مجموع هزینههای ساخت مسکن، کمتر از ۵ درصد است، درحالی که سهم زمین ۶۰ تا ۷۰ درصد است؛ یعنی زمین به تنهایی حدودا ۱۴ برابر بیشتر از فولاد و سیمان بر قیمت مسکن موثر است! بر همین اساس قاعدتا وزارت راه و شهرسازی بایستی چند برابر حمیتی که در مسئله فولاد و سیمان نشان میدهد برای حل مسئله زمین نشان دهد که نمیدهد!
🔹عدم بازنگری جدی در سیاستهای مدیریت زمین در کلانشهرها به ویژه تهران، اخیرا به ثبت رکورد جدیدی در نسبت قیمت زمین به مسکن منتج شد. این نسبت، یکی از نماگرهای تعیینکننده حاشیه سود ساختوساز است که اخیرا به عدد ۱.۵۵ رسید که رکوردی بیسابقه محسوب میشود و نشان میدهد که سرعت رشد قیمت زمین در تهران به مراتب از رشد قیمت مسکن بیشتر بوده است. طبیعتا چنین نسبت بیسابقهای سبب خواهد شد فعالان عرصه مسکن، به جای فعالیت در عرصه ساخت و ساز، سرمایه خود را صرفا بر موضوع زمین متمرکز کنند چون هم نرخ رشد و حاشیه سود بیشتری دارد و هم ریسک کمتری دارد. در نتیجه، به دلیل عدم ورود سرمایهگذاران به عرصه ساخت، عرضه مسکن در آینده نه چندان دور افت بیشتری خواهد کرد و کاهش عرضه نیز به تشدید مشکل مسکن منتج خواهد شد. لذا اگر وزارت راه و شهرسازی به دنبال حل مسئله مسکن است بایستی اولویت اصلی را درست تشخیص دهد و سوراخ دعا را گم نکند!
✍ کانال بلد طیب (محمدمنان رئیسی)
مگر بدون فلسفه و کلام و جهان بينى قوى مى توان آن پنجاه اشکالی را که درباره اثبات خدا مطرح است پاسخ داد؟!
آن ها می گویند جهان پایان پذیر است
ولی ما می گوییم جهان پایان ندارد.
آن ها می گویند انسان با مردن می پوسد
ولی ما می گوییم انسان با مردن از پوست به در می آید و مهاجرت می کند.
آیا این گونه اشکال ها را فقه حل می کند؟!
📙 حوزه و روحانیت در آثار آیت الله #جوادی_آملی، ص۲۶
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
یه دونه 👆 برخورد قابلتوجه با مفسدان اقتصادی داخلش نیست ... نمیگم برخوردی نشده، اما نسبت بین حجم مفاسد اقتصادی با میزان برخورد با اونها، آنچنان زیاده که شمارشش مشکله.
🔥 #چپاول_ملت_بهاسمخصوصیسازی
🔥 #چپاول_ملت_توسطخلقپولبانکها
🔥 #چپاول_ملت_توسطمافیایاحتکارزمینشهرداریها
دو صد گفته چون نیم کردار نیست
💢 فقه کارآمد و میدانی
◽️ ضرورت ارتباط فقه با مدیریت کشور (قوه مجریه) و با قوه قهریه کشور (قوه قضائیه) و با قانگذاری کشور (قوه مقننه)
به اساتید خارج فقه و اصول پیشنهاد میشود، به جای برخی از مباحث تکراری و یا حتی مباحث جدید ولی کمکاربرد، به صورت مساله محور و پروژهای روی برخی از مشکلات جاری و ساری در کشور تمرکز کنند و با کمک شاگردان خود به صورتی فقهی-مصداقی و نظری-میدانی از طرفی به حل تئوری آن مساله پرداخته و از طرفی هم راهکار عینی را ارائه دهند و از جنبه دیگر نیز مفاسد آن حیطه را به شخص رئیس قوه قضائیه گزارش دهند.
چند پیشنهاد:
_ بانک ها (بنگاه داری، خلق پول، وام به خود و ...). مصداقا هم روی چند بانک تمرکز شود.
_ خودروسازی و رابطه آنها با واردات و تشکیل رانت. مصداقا هم میتوان روی مثلا سایپا متمرکز شد.
_ احتکار زمین و پرداختن به تراکم فروشی و جنایت به خلقالله. مصداقا هم میتوان روی شهرداری یک شهر متمرکز شد.
_ بورس و رابطه آن با رانت. مصداقا روی کیفیت مدیریت و مدیران بورس تمرکز میدانی صورت گیرد.
_ خصوصیسازی. تمرکز روی چند مصداقِ واقعشده.
✍ کانال حوزه علمیه تمدن ساز
✅ @feghheakbar
علامه #حسن_زاده_آملی:
و لعمرى من اعتزل عن الکتب العقليه و الصحف العرفانيه
مما اهدتها الٲيادى النوريه
کتميدالقواعد
و شرح القيصرى على فصوص الحکم
و سرح العيون فى شرح العيون
و مصباح الانس
و شرح المحقق الطوسى على الاشارات
و الاسفار
و الشفا
و الفتوحات المکيه،
فقد عزل نفسه عن فهم الخطاب المحمدى (ص) -يعنى قران-
و حرمها من النيل بسعادتها القصوى.
📙 مفاتيح الاسرار (تعلیقات بر اسفار)، ج۲، ص۶ و حامل اسرار، ص۴۴
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar