eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
538 ویدیو
90 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
💎 استعمار، با نقشه ها و دسیسه های مزورانه، فایق شد علامه : در حوزه های علميّه شيعه و معتزله، بحث حكمت و فلسفه دارج و رائج بود؛ به خلاف اشاعره كه بحث در مطالب عقليّه نمی کردند. فلهذا متكلّمين شيعه در طىّ بيش از هزار سال هميشه مظفّر و پيروز بوده اند و علماء و فقهایی را همچون ... بيرون داده اند. روى اين اساس، بحث تفسيرى قرآن كريم و تدريس حكمت و فلسفه و علوم عقليّه و حوزههاى عرفان و اخلاق از لوازم لا تنفكّ اين حوزه های فقهيّه به شمار می آمد... بارى اين حوزه ها گرم ابحاث قرآنى و تفسيرى و اخلاقى و عرفانى و حكمى و فلسفى بودند درست تا انقلاب مشروطيّت؛ در اين حال استعمار كافر سعى كرد تا اوّلًا : نجف را از پايگاه علمى و فقهى بودن بيندازد و حوزه ها را متفرّقاً به جاهاى ديگر نقل دهد. و ثانياً : تدريس قرآن و تفسير و علوم عقليّه و فلسفيّه را از حوزههاى شيعه براندازد تا علماى آنان را همچون اشاعره از عامّه و أخباريّون و حشويّون ظاهرگرا و بدون مغز و محتوا بنمايد، تا در برابر آنان كسى نايستد و قيام نكند و قدرت بحث و تفكير و مسائل عقليّه و علميّه در حوزهها پائين آيد. و با نقشه ها و دسيسه های مزوّرانه فائق شد. 📗 روح مجرد، ص ۱۰۶ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
به راستی آیا زمان آن فرا نرسیده که درکنار تدریس های خارج فقه و اصول ( استصحاب و خارج مشتق و ...) به درسِ خارج های قوی در عرصه های جهان بینی و هستی شناختی و معرفت شناختی پرداخته شود ؟!! ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🔴 علامه #مصباح_یزدی از منظر بزرگان ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🔴 علامه #مصباح_یزدی از منظر بزرگان ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🔴 علامه #مصباح_یزدی از منظر بزرگان ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🔴 علامه #مصباح_یزدی در بیان #رهبرمعظم انقلاب ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🔴 علامه #مصباح_یزدی در بیان #رهبرمعظم انقلاب ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
علامه : حوزه علميه، كه مى خواهد پرچمدار ترويج اسلام و عقايد اسلامى و مبارزه با انحراف عقيدتى باشد و فرهنگ اسلام و انقلاب را صادر كند، بايد بتواند ايدئولوژى اسلام را در دنيا اثبات و تمام عقايد مخالف را ابطال كند. اين كار به وسيله روحانيان، مردان فكر و تحصيل كردگان علوم دينى، انجام مى گيرد. حوزه، براى تربيت چنين افرادى كه مى خواهند با ساير فيلسوفان مكاتب عالم دست و پنجه نرم كنند تا افكار آنها را ابطال نمايند، چه برنامه ايى تدارك ديده است تا بتواند رسالت خود را بخوبى انجام دهد؟ بنابراين فقط با خواندن ادبیات عرب، فقه و اصول ، قدرت پاسخگويى به نيازها حاصل نخواهد شد. اين بدان معنا نيست كه دروس فقه و اصول كم اهميت است، بلكه بايد، در كنار دروس حوزه، به دروس ديگر نيز توجه شود. گذشته از نيازهاى فقاهتى، جامعه نيازهاى ديگرى نيز دارد و در درجه اول نيازهايى است كه محور آنها عقايد اسلامى مى باشد. فقه اصطلاحى به فروع دين مربوط است. پس براى تكميل برنامه هاى حوزه، بايد مواد درسى ديگرى، دست كم، براى گروه خاصى وجود داشته باشد وگرنه ما دچار سيلى از شكوك و شبهات مربوط به عقايد خواهيم شد كه پاسخگويى در بين روحانيت و حوزه هاى علميه ندارد. اگر سؤال شود كه فلسفه تحليل زبانى و پوزيتيويسم يعنى چه و از چه مسائلى بحث مى كند جز عده معدودى از آن اطلاع ندارند. با اين حال، چگونه مى توان با انواع مكاتب فلسفى مبارزه كرد؟ 📒 مباحثی درباره حوزه، ص ۹۸و۹۹ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
علامه #حسن_زاده_آملی : 💎 کتاب "دروس معرفت نفس" را برای هشیارى و بيدارى جوانان گفته ام 📗 گفتگو، ص۶۷ -این کتاب توسط شاگردشان جناب #صمدی آملی به صورت صوتی شرح داده شده ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
#رهبرمعظم انقلاب: اگر حوزه متحول نشود، روز به روز منزوی تر خواهد شد. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
انقلاب: اگر حوزه بخواهد از تحول بگریزد منزوی خواهد شد، اگر نمیرد،اگر زنده بماند. البته مایه دین مانع مردن می شود؛ اما منزوی خواهد شد، روز به روز منزوی تر خواهد شد. تحول حتمی است؛ منتها تحول دو طرف دارد، تحول در جهت صحیح و درست، تحول در جهت باطل و غلط ما مدیریت کنیم که این تحول در جهت درست انجام گیرد. این وظیفه ما مؤثرین در حوزه است؛ مدیران حوزه، فضلای حوزه، صاحب نظران حوزه، باید همتشان این باشد. از تحول نباید گریخت. 🍀 دیدار جمعی از حوزویون حوزه های علمیه کشور- ۸۶/۹/۸ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
⚫️ صلوات محیی الدین بر امام جواد علیه السلام صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ عَلی  بابِ اللهِ المَفتوحِ و کتابِهِ المَشروحِ ، ماهیَّةِ الماهِیّاتِ ، مُطلَقِ المُقَیَّداتِ ، سِرِّ السِّریّات المَوجودِ فی ظِلِّ اللهِ المَمدود ، المُنطَبِعِ فی مِرآتِ العِرفانِ ، المُنقَطِعِ مِن نَیلِهِ حَبلِ الوُجدانِ ، غَوّاصِ بَحرِ القِدَم ، مَهبِط الفَضلِ و الکَرَمِ ، حامِلِ سِرِّ الرَّسولِ ، مُهَندِس الأرواحِ و العُقولِ ، أدیبِ مَعلَمَةِ الأسماء و الشُّئون ، قَهرَمانِ الکافِ و النّونِ ، غایةِ الظُهورِ و الإیجاد ، مُحَمَّدِ بنِ علیٍّ الجواد ، علیهِ الصَّلوةُ و السَّلام. 📔 رساله مناقب (صلوات بر چهارده معصوم) ابن عربی ، فراز یازدهم ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
⚫️ اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
هدایت شده از عارفانه
🍷دستورالعمل ویژه توبه ے روز یکشنبه ماه ذی القعده؛ دستوری کوتاه با آثار فراوان 🆔 @SharabeTohid 🔸این دستورالعمل کوتاه اما پرآثار، مکرر در آثار عارفان و اولیاء خدا برای توبه و شروع سلوک به سمت خداوند، و نیز تکرار آن در زمان های مناسب، توصیه شده است. 🔸طبق فرموده بزرگان، اگر در اولین یکشنبه از ماه ذی القعده نتوانستید این دستور را انجام دهید، در یکشنبه های دیگر ماه ذی القعده میتوانید این عمل را انجام دهید، و اگر نتوانستید، در یکشنبه های ماه های دیگر و یا حتی هر روز دیگری می توانید این دستور را انجام دهید. 🔹رسول خدا (ص) در روز یکشنبه ماه ذى القعده فرمود: «ای مردم! کدام‌یک از شما می‌خواهید توبه کنید؟» گفتند: رسول خدا! همه ما می‌خواهیم توبه کنیم.» 🔹پیامبر فرمود: «غسل کرده، وضو گرفته و چهار رکعت نماز [دو تا دو رکعتی] بجا آورید. در هر رکعت یک‌بار "سوره حمد"، سه‌بار سوره "قل هو اللّه احد" و یک‌بار سوره های "معوذتین" (قل اعوذ برب الفلق و قل اعوذ برب الناس) را بخوانید. آن‌گاه (پس از چهار رکعت) هفتادبار استغفار نموده (با ذکر استغفر الله ربی و اتوب الیه)، و سپس در پایان یکبار "لا حول و لا قوّة إلا باللّه العلی العظیم" بگویید. سپس بگویید: "یا عزیز یا غفّار اغفر لی ذنوبی و ذنوب جمیع المؤمنین و المؤمنات فإنّه لا یغفر الذّنوب إلا أنت"؛ اى عزیز! اى بخشاینده! گناهان من و گناهان تمام مردان و زنان مؤمن را بیامرز که جز تو کسى گناهان را نمی‌آمرزد». 🆔 @SharabeTohid 🔹آن‌گاه فرمود: «بنده‌اى از امت من چنین عملى را انجام نمی‌دهد، مگر این‌که از آسمان به او ندا می‌رسد: بنده خدا! عمل را از نو شروع کن که توبه تو قبول، و گناهانت آمرزیده شد. فرشته دیگر از زیر عرش ندا می‌کند: اى بنده! مبارک باد بر تو و بر خانواده و خاندانت. منادى دیگرى صدا می‌زند: در روز قیامت، دشمنانت(کسانی که حقوقی بر گردن ما دارند) را از تو راضى می‌نمایند. 🔹فرشته دیگرى ندا می‌کند: اى بنده! با ایمان از دنیا می‌روى. دینت از تو گرفته نشده و قبر تو وسیع و نورانى خواهد شد. منادى دیگرى صدا می‌زند: پدر و مادرت راضى می‌شوند، گرچه خشمگین باشند، پدر و مادر، تو و خاندانت بخشیده شده و در دنیا و آخرت خوش رزق خواهى بود. جبرئیل ندا می‌کند: من با فرشته مرگ پیش تو آمده و به او دستور می‌دهم که با تو خوش‌رفتار بوده، به‌خاطر مرگ آسیبى به تو نرسانیده و به نرمى، روح را از بدنت خارج نماید». 🔹گفتند: ای رسول خدا! اگر کسى در زمان دیگرى چنین بگوید چطور؟ آن حضرت فرمود: «چیزهایى را که گفتم براى او نیز خواهد بود. جبرئیل این مطالب را در شب معراج به من گفت» ☑️ «شراب توحید» 🆔 @SharabeTohid
ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت جواد الائمه علیه السلام، امروز آخرین روز و آخرین یکشنبه از ماه ذی القعده است. دستور غسل و نماز توبه را فراموش نکنیم، بنده را نیز دعا کنید.
استاد #رحیم_پور_ازغدی : برخی از من می پرسند: شما که حوزوی هستی چرا ملبس نیستی؟ در جواب می گویم: اصل، عدم تلبسه ... برید از اون هایی که ملبس اند بپرسید که: شما "چی دارید" که ملبس شدید؟!! ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
آیت الله العظمی : ایشان [آقا ] در اواخر عمر از آن چه در مورد فلاسفه گفته بود برگشته بود. و این معنا برای من ثابت شده است. آقای خمینی فرمود: [ آقا میرزا مهدی] می خواست دست مرا ببوسد. گفتم برای چه؟ [آقای خمینی ] پاسخ داد نمی دانم؟ شاید کتاب کشف الاسرار را دیده. 📔 زمزم عرفان، آیت الله ری شهری، ص ۱۴۰ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 دست اکثریت حوزویان در علوم عقلی خالی است. آیت الله : اين نكته را عزيزان حوزوی و دانشگاهی بايد بيشتر توجه كنند. حوزه از نظر عقلانيّت و علم الآن دستش خالی است. دارد كه فقه احكام فرعی را دارد، در آن نيست، فلسفه در آن نيست، در آن نيست، نيست، صحيفه سجاديه نيست. ما بخواهيم به مردم بگوييم شما انقلابی باشيد، آقايان! انقلابی بودن با سفارش و موعظه حلّ نمی شود. انقلابی بودن مثل درس‌ های مجلس ترحيم و مجلس فاتحه نيست كه انسان با سفارش حلّ كند. انقلاب، حداقل يك علم قوی غنی می خواهد؛ مثل نهج ‌البلاغه. اين نهج ‌البلاغه هم بايد در دو سطح: يك عده كسانی كه رسائل و مكاسب می ‌خوانند، بخشی از نهج‌ البلاغه را بخوانند، يك عده كسانی كه كفايه و قسمت دوم نهج‌ البلاغه، اين گروه دوم يقيناً نهج‌ البلاغه بفهم نمی شوند. نهج ‌البلاغه يك علم جان ‌گيری دارد؛ ولی آن مقداری كه برای اداره كشور كافي باشد، اين مقدار را می توانند بفهمند، وگرنه نهج‌البلاغه بدون علوم عقلی، بدون كلام غنی و قوی قابل حلّ نيست. وقتي در نهج ‌البلاغه شما می ‌خوانيد «وَ كُلُّ قَائِمٍ فِي سِوَاهُ مَعْلُول» طرفِ شما يكی است يكی است، اين دارد عليّت را ثابت مي‌كند. حضرت امير در اين خطبه می فرمايد چيزی كه هستیِ او عين ذات او نيست، الاّ ولابد علّت می ‌خواهد، شانس و بخت و اتفاق و طبيعت و اينها همه باطل است. اگر كسی بخواهد اين بخش از نهج‌البلاغه را بفهمد اين با كفايه و مكاسب و اينها حلّ نمی ‌شود. اين طرف مقابلش مستقيم با دكارت درگير است و كانْت است و مانند آن. در بخش‌ های اصولی انسان شبهه كعبی را نقل می ‌كند، گذشت آن زمانی كه شبهه رسمی حوزه، شبهه عبائيه بود، الآن شبهه كانْت و دكارت است. اين را مطئمن باشيد كه نهج‌البلاغه در حدّ كفايه و مكاسب قابل فهم نيست، حواسّ شما جمع باشد؛ اما براي ضرورت اين است كه نهج‌ البلاغه را دو قسمت بكنند: يك قسمتش خطبه و نامه و كلماتي تا حدودی نرم‌ تر اين برای رسائل ‌خوان، آن بخش دومش يك مقدار دشوارتر هست برای كفايه و كسی كه بخش دوم مكاسب و اينهاست، همراه با بدايه و نهايه و منظومه و و اين ها. 🍀 درس اخلاق- ۱۳۹۶/۰۲/۰۷ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
#رهبرمعظم و حکیم: چه لزومی دارد ما این همه در مباحث غیرلازم #اصول ، معطّل شویم؟! ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🌺💞 اللهم صلّ علی فاطمة و ابيها و بعلها و امها و بنیها و سرالمستودع فیها بعدد ما احاط به علمك
💎 پاسخ فیلسوفانه شهید مطهری به جوان دانشجو شهید علامه : یک وقتی درجایی سخنرانی می کردم؛ دانشجویی آمد و گفت: آقا! خدا در کجا وجود دارد؟ خدا کجاست؟ گفتم: آخر اینکه می گویی «کجاست» منظورت این است که در کجای عالم است؟ گفت: بله. گفتم: نگو خدا در کجای عالم وجود دارد، بگو عالم در کجای خدا وجود دارد؟ گفت: بسیار خوب، حالا اینطور می گوییم: عالم در کجای خدا وجود دارد؟ گفتم: عالم در مرتبه فعل خداست. این حرف غلط است که خدا در کجای عالم است. خدایی که در کجای عالم باشد که اصلا خدا نیست، چون «کجا» هم فعل اوست، وقت و زمان هم فعل اوست، همه چیز فعل اوست. «او در کجای عالم است» معنی ندارد؛ «عالم در کجای اوست» معنی دارد. تازه در اینجا هم کلمه «کجا» را از باب اینکه لفظ دیگر نداریم می گوییم. عالم در کجای خداست؟ در مرتبه فعل اوست؛ یعنی عالم عین فعل اوست، عین خلق و مخلوقیت اوست. عالم فعل اوست؛ تجلی اوست؛ جلوه اوست. این است معنی این مصراع بسیار پر ارزش و پرقیمت (حاجی سبزوارى در منظومه) که: «و اثر الجعل وجود ارتبط» یعنی اثر جعل، وجودی است که آن وجود مرتبط است؛ وجودی است که عین ربط است و وجودی است که خود وجود عین جعل و مجعولیت است نه چیز دیگر. 📚 مجموعه آثار، ج۱۰ (شرح منظومه)، ص ۱۷۵ و ۱۷۶ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🍃 تنها یک آخوند "باسواد" (فلسفه اسلامی و عرفان نظری خوان)، می تواند اینگونه پاسخ دهد؛ 👆👆👆👆👆
تلاش برای تربیت بچه ها بی فایده است، آن ها در نهایت شبیه ما خواهند شد. خودمان را تربیت کنیم، آن ها هم تربیت خواهند شد. @zendegibaravanshenasi