eitaa logo
فقه نظام ساز
620 دنبال‌کننده
758 عکس
28 ویدیو
83 فایل
ارتباط با ادمین @fnhuman
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 برگزاری نشست «بررسی ظرفیت حجیت اصولی در علوم انسانی» 🎙 سخنران: حجت‌الاسلام والمسلمین واسطی 📆 زمان: دوشنبه 9 اسفند/ ساعت 13 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ @feghheumanism
📌 مرکز مطالعات و توسعه فعالیت‌های حوزوی حکمرانی مروی (عزم) برگزار می‌کند: 🎓 مجموعه کارگاه های آموزشی آشنایی با قانون اساسی 📝 هشتمین کارگاه (اختتامیه): نظارت شرعی بر قوانین و مقررات؛ اصل چهارم قانون اساسی ◾️اهم محورهای مورد بحث در این کارگاه: ▫️نظارت شورای نگهبان بر قوانین از لحاظ عدم مغایرت با موازین شرعی و قانون اساسی ▫️نظارت شورای نگهبان بر اساسنامه‌های مصوب دولت و کمیسیون‌های مجلس از لحاظ عدم مغایرت با موازین شرعی و قانون اساسی ▫️نظارت فقهای شورای نگهبان بر عدم مغایرت مصوبات دولتی با موازین شرع ▫️رویه عملی شورای نگهبان در نحوه نظارت بر قوانین و مقررات 🎁 مزایا: 🔹 اعطای گواهی حضور از پژوهشکده شورای نگهبان 🔹 چاپ تقریرات برتر در نشریه پیام مروی 🔹 امکان بهره مندی از حمایت مدرسه علمیه مروی در تشکیل و فعالیت در کارگروه قانون اساسی ⏰ زمان: شنبه ۲۱ماه، از ساعت ۱۴:۳۰ 🕌 مکان: مدرسه علمیه مروی 🌐 اطلاعات بیشتر و ثبت نام: J-azm.ir •┈•┈•┈•┈•┈•┈•┈•┈ 📉 مرکز مطالعات و توسعه فعالیت های حوزوی حکمرانی مروی (عزم): 🆔 @feghheumanism
https://instagram.com/stories/dr.hemati_hh/2791097567849561345?utm_source=ig_story_item_share&utm_medium=share_sheet
‏چرا مردم میانه خوبی با ملا(روحانیت) ندارند http://www.khorasanzameen.net/php/read.php?id=3457 @feghheumanism
چالش ها و پرسش ها (مدرسه دین وقانون) حوزه امروز به جای مطالبه گری برنامه اجرایی و عملیاتی ارایه کند ❓در فصل تخصیص بودجه، سه هزار و هفتصد هزار میلیارد تومان بودجه کشور است که سرانه این عدد بیش از ۴۳ میلیون تومان برای هر ایرانی می شود، سوال این است که از نظر مبنایی، ملاک این تخصیص چیست؟ ✅دست ما از نظریه عدالتی که کمک کند و بگوید شما با چه ملاکی باید این تخصیص ها را در بودجه انجام دهید، خالی است؛ ❓دولت تا چه اندازه باید در اقتصاد، فرهنگ و ... دخالت کند و یا چقدر می تواند دخالت کند، ❓فرق بین بهره بانکی و ربای حرام شرعی چیست؟ آیا بهره ای که در سیستم بانکی هست همان ربایی است که شرع آن را حرام کرده است؟ تکلیف کسی که قرار است در این حوزه ها سیاستگذاری و قانونگذاری کند، معلوم نیست. ❓اساسا مسئولیت دولت جهت تحقق عملی و تعیین احکام شرعی در جامعه چیست؟ ❓با چه ملاک هایی می توان میزان پیشرفت دینداری در جامعه را ارزیابی و اندازه گیری کرد؟ ❓مبانی و دلایل وظایف فراملی در جمهوری اسلامی، پاسخ جدی و بنیادین طلب می کند. دکتر عطاالله رفیعی اتانی رییس تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی
هدایت شده از فقه نظام ساز
✍ یادداشتی از دکتر حیدر همتی 🔰 انتظار؛ دوره تمدن سازی یا حیرت؟ 🔰 انقلاب اسلامی زمینه ساز ظهور است 🔹انقلاب اسلامی زمینه ساز ظهور است و سعی دارد احکام اسلامی و قرآنی را در جامعه پیاده کرده و در برابر ظلم مستکبران عالم بایستند. ◀️ به گزارش خبرنگار مهر حجت الاسلام دکتر حیدر همتی مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است به تبیین وظایف شیعیان در عصر غیبت امام زمان (عج) پرداخته است. https://www.mehrnews.com/news/5176968 💢 کانال فقه نظام ساز https://eitaa.com/feghheumanism‌
باز نشر
متن كامل رنجنامه سید احمد خمینی-وفات حاج سيداحمد خمينى (1373 ش) https://portal.anhar.ir/node/18366#gsc.tab=0
4_5920094341400890152.pdf
6.77M
4_5920094341400890152.pdf@feghheumanism فقه و ورزشگاه زنان
https://iqna.ir/00GyUA در ادامه بخوانید
قصه فلفل دستور از بالا بود ✍️ افکار عمومی، مشهد را و زنان را و فوتبال را و خشونت را کنار هم میپذیرد، اصل داستان هر چه که باشد. چرا؟ این غیر از ندانمکاریهای مدیران خرد و کلان است. داستان قدیمی دو مدعی اداره جامعه است. یکی فقه و دیگری دین بشرساخته مدرن. ما آرمانجویانه طرف اولی را میگیریم ولی وقتی با سیلی محکم واقعیت مواجه شدیم تسلیم مدیریت مدرن میشویم. و این چکیده دگردیسی خیلی ها است. ✍️اما واقعیت آن بود که امام اساسا یک برش دیگری به فقه و دانش مدرن زد و راه دیگری را گشود. بر اساس اندیشه او فقه دو گونه بود؛ یکی وقتی که روح حاکمیتی پیدا میکند و تبدیل میشود به یک موجودی زنده که میتواند مدیریت کند، تدبیر کند و تغییر دهد. دیگری یک جسد که همه تلاش میکنند بدون آن هویت تک تک اجزایش را با هزار ترفند زنده کنند و موفق نمیشوند. گاهی دم از نظام سازی و انسجام بخشی میزنند گاهی دم از موضوع شناسی میزنند گاهی دم از مقاصد آن. ✍️همه اینها درست است اما اگر روح حاکمیت درش دمیده نشود، این جسد رها شده میافتد و جان میکند. فقه حکومتی یک صراط علمی بود، نه یک نکته، نه یک باب، نه یک مساله پژوهشی و نه یک سبیل در کنار دیگر سبل. فقه وقتی گارد حاکمیت میگیرد خود را به سامان میکند. مصلحت و مدارا و تقیه برایش در جای خود مینشیند.او در بستر شناخت مردم و دشمن، مقاصد و سیاست های اصلی خود را پی میگیرد و همه دین را به مدد میطلبد. ✍️امام همین توجه را در نسبت با روح مدرنیته یعنی حاکمیت آن، ایجاد کرد. هر تغییری بدون توجه به این نکته مثل گذاشتن یک بسم الله است در سر‌‌در یک کارخانه بزرگ وارداتی و در نهایت نیز هضم شدن در سبک مدیریت جبهه مقابل. جسد فقه و شریعت دینی با جسد دین عرفی مدرن نمیسازد. وقتی نساخت چند راه پیشنهاد میکند؛ یا فقه را دور بیندازید چون زمانش گذشته یا زمانش نرسیده. یا آنکه به زور و خشونت اجرایش کنید. ✍️اگر میخواهید بدانید چه بر سر مهندس بازرگان آمد و چرا در نهایت با اندیشه سکولاریسم از دنیا رفت، یا اگر میخواهید بدانید چرا نوحجتیه هایی مثل مهدی نصیری از آن سر طیف با نظریات شاذ سلفی درباره زنان به این سر طیف میاید و بازرگانیزه میشود. دلیلش همین است که یا باید احمقانه یک مسیر خشونت باری را پیش میرفت و یا اینکه عاقل نمایانه به دامن مدرنیته میافتد که افتاد. ✍️داستان فلفل و چشمهای زنان بیگناه را درست نبینیم، متوجه نمیشویم از کجا میخوریم. نام انقلابی و حزب اللهی و ولایی و امثالهم کار را درست نمیکند. رویکرد امام به تراث دینی و مدرنیته باید زنده شود تا صحنه از حماقت و خشونت و دگردیسی خالی شود. رویکردی که فقه را از انزوا یا خودکشی نجات میدهد همانطور که روشنفکری را نیز از نجاست و بردگی رها میکند. @ali_mahdiyan
اسپری فلفل و فقه
‏عکس از همت
‏عکس از همت
https://www.skyroom.online/ch/m.faghih64/din-qanoon برای شرکت در جلسه وارد شوید
https://chat.whatsapp.com/FPOjoh3iDvg1IeIB1hto8B مدرسه دین و قانون
هدایت شده از محسن قنبریان
🏘 مشروعیت مُسکنِ تعدیل قیمت حقوقی_قضائی برای اجاره بهاء مَسکن ۱ ❓سؤال اصلی این است: سوء استفاده از ناچاری مردم به مسکن، مجاز است به افزایش نامتعارف اجاره بهاء بیانجامد؟! اگر قیمت های نامتعارف موجب حرج مستاجرین باشد، آن مازادِ قیمت، آیا شرعاً مجاز است و صاحب ملک مالک آن می شود؟! ❗️پاسخ اجمالی: مشهور فقهاء قیمت بیشتر از ثمن المثل در معاملات با مضطرین را مخلّ به رضایت او نمی دانند و حکم به جواز می کنند؛ اما در بین قدماء شیخ طوسی و از متاخرین چنین حکمی را بشکل مطلق قبول ندارند. امام خمینی در معامله با مضطر، افزایش قیمت را فقط تا مبلغی که موجب حرج(تنگی و سختی زیاد) نباشد، مشروع می داند و بدون حکم به بطلان معامله، قیمت مازاد از ثمن المثل را قابل پیگرد و استرداد می داند. ادامه را در بخش دوم بخوانید 👇 ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
🏘 مشروعیت مُسکنِ تعدیل قیمت حقوقی_قضائی برای اجاره بهاء مَسکن ۱ ✔️توضیح مطلب: 1⃣ فرق اکراه و اضطرار: • اکراه جایی است که تهدید و فشار بیرونی برای انجام معامله در کار باشد. اما اضطرار، شرائط و اقتضائات اقتصادی، اجتماعی و... در بین است که فرد را ناچار به پذیرش یا انجام معامله می کند. به تصریح شیخ انصاری، اضطرار از عمل مستقیم کسی ناشی نشده است بلکه معلول عواملی مثل گرسنگی و تشنگی و بیماری و...است.۲ • مشهور فقهاء معامله اکراهی (که بدون رضایت واقعی است) را باطل می دانند اما معامله با مضطر را باطل نمی دانند. - برای مثال کسی که برای درمان فرزندش ناچار میشود با رضایت خود ماشین اش را بفروشد مثل کسی که به زورِ بیگانه ای وادار به فروش است نیست. صحیح بودن معامله اولی، لطف به اوست اما در دومی لطف به وادار کننده است. از اینجاست که ادله امتنانی مثل حدیث رفع، اولی را نمی گیرد اما دومی را می گیرد و بر اساسش حکم به بطلان معامله اکراهی میشود. 2⃣ سوء استفاده از ناچاری برای افزایش یا کاهش قیمت! • مساله ای که در معامله با مضطرین ممکن است اتفاق بیافتد، سوء استفاده از اضطرار اوست. بدین نحو که از شرایط ناچاری و اضطرار او نه برای اصل معامله بلکه برای افزایش یا کاهش قیمت، سود برده شود! سید یزدی اینرا از اقسام اضطرار شمرده: موردی که شخص، دیگری را وادار به پرداخت مبلغ پولی می کند و برای شخص مزبور چاره ای جز فروش زمین یا خانه اش وجود ندارد. در چنین صورتی وادار کردن دیگری به خاطر پرداخت مبلغ مزبور است نه اصل معامله!۳ • در چنین مساله ای باز مشهور فقهاء قیمت نامتعارف را مخلّ به رضایت نهایی مضطر و شرایط دیگر صحت معامله نمی دانند. اما شیخ طوسی از قدماء و امام خمینی از متاخرین در چنین مساله ای نظر دیگری دارند. - شیخ طوسی در فرضی که مالک از اضطرار مشتری سوء استفاده و کالا را بیش از ثمن المثل بفروشد و مشتری هم ناچاراً رضایت داده، بهاء درخواستی را بپردازد، به سمت صحت معامله مایل شده، اما مبلغ بیش از ثمن المثل را قابل پرداخت نمی داند؛ چون در این مقدارِ مازاد، مضطر بوده و در حکم آن است که به پرداخت بیش از ثمن المثل، اکراه شده است! ۴ فقهاء بعد از ایشان با این نظر او مخالفت کرده و رضایت مضطر را کافی و قیمت بیشتر را هم با اختیار مالک و سلطه بر اموال توجیه کرده اند! - امام خمینی از طریق دیگری، نتیجه شیخ طوسی را گرفته است. به نظر ایشان قیمت مازاد از متعارف تا جایی درست است که به حرجِ مضطر نیانجامد (ان لم ینته الی الحرج و الا فلیس له)۵ تمسک امام به قاعده لاحرج این ظرافت را دارد که مضطر ملحق به مُکره (چنانچه شیخ طوسی کرد) نمی کند، تا اشکالات منتقدین شیخ طوسی بر او جاری باشد. بلکه قاعده لاحرج بعنوان یک حکم ثانوی، حاکم بر قاعده اولی سلطنت(الناس مسلطون علی اموالهم) شده و مازاد قیمتی که به عسر و حرج مضطر انجامیده را منع می کند. یعنی معامله در حد همان قیمت متعارف صحیح است و مازادِ نامتعارف به ملک طرف مقابل در نیامده و ضامن برگرداندن است. بالتبع پیگرد و استرداد از طریق محاکم قضایی و...هم درست است. 3⃣ تطبیق در اجاره های نجومی این روزها: • به حسب نمودار پیوست جاهایی که تورم اجاره (خط آبی) از تورم عمومی (خط قرمز) بالاتر زده(مثل ماههای گذشته)، نوعاً با قیمت نامتعارف اجاره مسکن مواجه ایم. یعنی بیش از نرخ تورم، بر اجاره ها افزوده شده است! که گزارش های میدانی هم همین را نشان می دهد. • قریب ۳۲میلیون مستاجر در شرائط اضطرار، حاضر میشوند بین ۴۰ تا ۶۰٪ درآمد خانواده را برای مسکن هزینه کنند. رشد ۳۰۰درصدی اجاره در سه سال اخیر و بخصوص ماههای اخیر۶ حاکی از سوء استفاده مالکین از اضطرار مستاجرین با قیمت های بیشتر از ثمن المثل دارد. • براین اساس به فرض اینکه رشد ۲۵ درصدی اعلام شده، کارشناسیِ درست و مطابق با رشد تورم و ثمن المثل واقعی باشد، بیشتر از آن، مازاد بر ثمن المثل و نامتعارف است. شرعاً گرفتن آن موجب ضمان مالکان است و استردادش با شکایت مستاجر قابل انجام است. • مالکانی که خود بخاطر مستاجری ناچار به چنین قیمت هایی هستند نیز با این تعدیل قیمتی از ناچاری در می آیند و قیمت متعادل را از مستاجر اخذ و به مالک خود هم قیمت متعادل پرداخت می نمایند. ..................................... ۱. این راه را مُسکن می دانم راه اصولی تر: https://eitaa.com/m_ghanbarian/3183 آزاد سازی قیمت ها و سیاستهای بازاریِ مسکن در دولتها و همزمان کنترل پلیسی بازار را هم تهافت و تضاد سیاستهای حکمرانی می دانم! ۲. رک: المکاسب ج۳ص۳۱۸ ۳. ر.ک:حاشیه بر المکاسب ج۲ ص۴۲ ۴.ر.ک: المبسوط ج۶ص۲۸۶ ۵.تحریر الوسیله ص۶۴۱ مساله۳۶ ۶. به حسب نقل اتحادیه مشاوران املاک/ روزنامه فرهیختگان 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۳/۳۰ ☑️ @m_ghanbarian