eitaa logo
فقه نظام ساز
640 دنبال‌کننده
758 عکس
28 ویدیو
83 فایل
ارتباط با ادمین @fnhuman
مشاهده در ایتا
دانلود
❌ العلماء ورثة الأنبیاء یعنی محقق کردن معارف دین در جامعه ❌ #امام_خامنه_ای 📖📖 خانه طلاب جوان 🔰🔰 @khaneTolab
✔️سخنان اساتید حوزه قم درباره : 🔹اساتید باسابقه حوزه علمیه قم همچون آیت الله و آیت الله محمدجواد نگاهی به فقه جواهری داشته و از ضرورت پرداختن به آن سخن گفته است. 💢روش به فقه جواهری اقرب از نجفی‌ هاست 👇👇👇👇 http://yon.ir/ABe5a 🆔 @ijtihad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 روح گام دوم انقلاب تحول از رویکرد به رویکرد است 📌حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی: 🔹انقلابی که مبنای فقهی دارد اگر در قالب فقه بخواهد کشور و نظام اسلامی را اداره کند نتیجه‌اش می‌شود ؛ اما اگر فراتر از جمهوری و در مقیاس جهانی نگاه شود، نتیجه آن خواهد بود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/F0ak4 🆔 @meftaah_com
✅رهبر انقلاب در دیدار رمضانی با طلاب: 🔅فقه ستون فقرات زندگی اجتماعی 🔹 فقه خیلی اهمّیّت دارد؛ یک عدّه‌ای خیال میکنند فقه، چون اسمش فروع دین است یعنی کارهای فرعی؛ نخیر، فقه استخوان‌بندی و در واقع ستون فقرات زندگی اجتماعی است؛ فقه این است، متکفّل این است. حالا اگر ما به خیلی از بخشهایش توجّه نمیکنیم، نقص از ما است وَالّا فقه یعنی اداره‌ی زندگی، یعنی تبیین نظام زندگی اجتماعی و سیاسی. 🔅فواید و مضرات 🔸بالاخره اینکه ما در این زمینه کنیم و تخصّصها را هر چه ریزتر کنیم، البتّه فکر خیلی خوبی است، دارد هم میشود، منتها غفلت نشود از برخی از عیوب تخصّص. سالها است عدّه‌ای از متفکّرین در دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که تخصّصی‌ شدن در کنار منافعی که دارد، مضارّی هم دارد. برخی از علوم بین‌رشته‌ای و مانند اینها برای این است که این نقصها را جبران کند؛ شما هم اگر چنانچه دنبال تخصّص میروید، باید به این نکته توجّه کنید که تخصّص خوب است امّا در کنارش ممکن است عیوبی هم داشته باشد که باید به آن برسید. ۱۳۹۸/۰۲/۱۸ 🌐کانال فقه نظام ساز @feghheumanism
♻الگوریتم فرایند استنباط @osolion
👆فایل با کیفیت تصویر بالا👇
روند کلی اجتهاد.pdf
41K
✅ #الگوریتم_اصولی #تحلیل_روند_استنباط
🔸 گفت‌وگو با آیت‌الله مؤلف کتاب : 🔰 صورت‌بندی جدید فقه مبتنی بر مسائل نوپدید 🔻هم اکنون در روزنامه صبح نو بخوانید: 🌐 sobhe-no.ir/newspaper/708/13 🆔 @iictchannel
💢 فقه نظام؛ ابزار تحقق تمدن نوین اسلامی/ جریان روشنفکری و دانشگاهی نیز مخالف فقه نظام نیستند 📌 حجت‌الاسلام احمد رهدار: 🔹 فقه نظام می‌گوید ما باید به دنبال فقهی باشیم که علاوه بر بیان فرآیند‌های خرد، فرآیندهای کلان را نیز توضیح دهد. فقه نظام بخش‌های مختلف اجتماع را به یک‌دیگر مرتبط می‌کند تا جامعه به انسجام برسد. 🔸 ما اکنون ادعای خیز تمدنی داریم و برای خیز و تحقق تمدن نوین اسلامی ناگزیریم نرم افزارهایی در دانش داشته باشیم که اجزای متکثر داخل جامعه را به وحدت برساند که یکی از این ابزارها فقه نظام است. 🔹 برخی می‌گویند 40 سال است که حکومت دست شماست چرا تمدن سازی نکرده‌اید؟ در حالی که این گونه نیست. 40 سال دست چیزهایی بوده که برای ما نیست. به سوال‌هایی فکر می‌کنیم که برای ما نیست. 🔸 معتقدیم مدرنیته مسیر غیر حق را دنبال می‌کند به همین دلیل زمانی که به تورم برسد به بن بست می‌رسد. لذا از مواجهه با مدرنتیه نباید بترسیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/vCLWb 🆔 @meftaah_com
🌐نسبت کتاب فقه هسته‌ای و فتوای رهبر معظم انقلاب 👇👇👇👇👇👇👇
✅استاد علیدوست: 🔹ما با فضای تبلیغی گسترده رسانه‌های غرب مواجه بودیم که می‌گفتند ایران به‌دنبال تولید سلاح هسته‌ای و کشتار جمعی است. 🔸رهبری معظم انقلاب در تاریخ ۳۰/۱۱/۸۸ فتوایی صادر می‌کنند که ما به‌دنبال این موضوع نیستیم. 🔹در فروردین۸۹ کنفرانسی بین‌المللی تشکیل می‌شود و رهبری در آنجا نه‌تنها سلاح هسته‌ای، بلکه سلاح‌های کشتارجمعی مانند بیولوژیک و شیمیایی را هم با حکم حرمت مواجه می‌کند و درواقع، پاسخی به آن تبلیغات چندساله داده می‌شود. 🔸آن‌ها با هدایت برخی از عوامل ایرانی خارج‌نشین می‌گویند آنچه رهبری گفته حکمی حکومتی و نوعی مصلحت است. به‌علاوه، این‌ها نهادی به‌نام تقیه دارند؛ بنابراین، این فتوا از روی تقیه گفته شده است و هیچ اعتباری ندارد و حکم الهی و شرعی نیست. 🔹البته ما تقیه و حکم حکومتی هم داریم. ما اینجا به فکر افتادیم که در پاسخ به فضای ثانوی ایجاد‌شده بگوییم: 👈 اولا این فتواست، نه حکم حکومتی مانند عزل ‌و نصب و ... 👈 ثانیا تقیه هم نیست؛ 🔸بنابراین، گفتیم این حکم قدمتی هزارساله دارد. شیخ‌طوسی، محقق‌ثانی، علامه‌حلی، ابن‌ادریس و… این را گفته‌اند. 🔹اگر رهبر انقلاب تقیه کند، آیا شیخ‌طوسی و علامه‌حلی هم تقیه می‌کردند؟ ما به این وسیله پاسخ فقهی دادیم. حتی رییس‌جمهوری قبلی آمریکا در یکی از سخنرانی‌ها کلمه «فتوا» را به‌کار برد. 🔸وقتی آقای ظریف برای مذاکرات برجام می‌رفت، یکی از نوشته‌هایی که همراه خود داشت، خلاصه همین کتاب بود. البته، آن زمان چاپ نشده بود؛ اما ایشان مقاله ده‌پانزده صفحه‌ای خلاصه این کتاب را داشت که بگوید ما تقیه نمی‌کنیم. این بحث بُرد جهانی دارد. 🔹کسانی که می‌گویند این‌ها تقیه می‌کنند و حکم حکومتی دارند، مرجع نیستند و به‌عنوان کارشناس‌نما بحث را مطرح می‌کنند و ما هم ازمنظر فقهی جواب می‌دهیم. اگر این مباحث به انگلیسی ترجمه شود، در رفع اسلام‌هراسی بسیار راهگشاست. 🔸ما در این کتاب گفتیم ضمانتی که برای منع تولید و گسترش سلاح هسته‌ای داریم، به‌دلایل متعددی از NPT هم بالاتر است. ما نه‌تنها جواب دادیم؛ بلکه فعال برخورد کردیم. eitaa.ir/andishkade_f_h
دوره تابستانی فقه تخصصی نظام‌ساز با حضور اساتیدی همچون حجج اسلام رشاد و عالمی، رفیعی اتانی و ملکی در مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) برگزار خواهد شد. کلاس‌ها روز دوشنبه ساعت ۷ صبح برگزار می‌شود. علاقه‌مندان جهت ثبت نام با شماره ۳۳۱۳۱۸۶۱ تماس بگیرند @feghheumanism
📌آیت‌الله سیدمنذر حکیم در نشست و : 🔹اگر بگوییم فقه ما نظام‌مند است، یعنی مجموعه احکام شرعی ما به صورتی است که جامعه انسانی را مدیریت می‌کند و نه فقط فرد را. در واقع فردی که در جامعه است را مدیریت می‌کند. اگر این فرد در غرب و یا در جامعه اسلامی باشد نیز تفاوتی ندارد. 🔹مقصود از نظام و نظام‌مندی آن چیزی است که جامعه به آن نیاز دارد که اعم از نظام اقتصادی، سیاسی، قضائی، قانون‌گذاری، آموزشی، تربیتی و روابط بین‌الملل است که فقه می‌تواند تمام این مسائل را پاسخگو باشد. این احکام در درون کتاب و سنت و کتب فقهی ما وجود دارند و به گونه‌ای هستند که نیاز به شناسایی دارند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/TywqM 🆔 @meftaah_com
فقه کنونی ما برای روزگاری که این فقه بخواهد نظام جامعه را اداره کند، پیش بینی نشده؛ این عیب را شما باید برطرف کنید. @fotooh
✅نظام‌سازی به مثابه‌ی امری مستمر 🌷امام خامنه‌ای: 🔹نظام‌سازی - که گفتیم امام بزرگوار ما بر اساس مبانی فقهی، نظام‌سازی کرد - یک امر دفعی و یکباره نیست؛ معنایش این نیست که ما یک نظامی را بر اساس فقه کشف کردیم و استدلال کردیم و این را گذاشتیم وسط، و این تمام شد؛ نه، اینجوری نیست. 🔹نظام‌سازی یک امر جاری است؛ روزبه‌روز بایستی تکمیل شود، تتمیم شود. ممکن است یک جائی اشتباه کرده باشیم اما مهم این است که ما بر اساس این اشتباه، خودمان را تصحیح کنیم، خودمان را اصلاح کنیم؛ این جزو متمم نظام‌سازی است. نه اینکه گذشته را خراب کنیم. 🔹اینکه ما میگوئیم نظام‌سازی جریان دارد، معنایش این نیست که هرچه را ساختیم و بنا کردیم، خراب کنیم؛ قانون اساسیمان را خراب کنیم، نظام حکومتی و دولتیمان را ضایع کنیم؛ نه، آنچه را که ساختیم، حفظ کنیم، نواقصش را برطرف کنیم، آن را تکمیل کنیم. این کار، یک کار لازمی است. 🌐بیانات در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری شهریور 96 @andishkade_f_h
علاقه‌مندان جهت ثبت نام با شماره ۳۳۱۳۱۸۶۱ تماس بگیرند @feghheumanism
درس فلسفه اصول استاد رشاد 20/3/1398
📚برخی از منابع 1⃣أساس الحكومة الإسلاميّة؛ الحائري، السيد كاظم http://ar.lib.eshia.ir/72006/1/263 ➕ ولاية الأمر في عصر الغيبة؛ الحائري، السيد كاظم http://lib.eshia.ir/72001/1/237 .................................... 2⃣ الحكم الاسلامي المؤلف : المدرسي، السيد محمد تقي http://ar.lib.eshia.ir/71948/1/276 ➕الوجیز في الفقه الإسلامی(فقه الدستور و احكام الدولة الإسلامية) المدرسي، السيد محمد تقي http://lib.eshia.ir/71887/1/134 .................................... 3⃣نظام الحكم في الإسلام المؤلف : السبحاني، الشيخ جعفر http://ar.lib.eshia.ir/26633/1/92 .................................... 4⃣ دراسات في ولاية الفقيه وفقه الدولة الإسلامية المؤلف : المنتظري، الشيخ حسين علي http://ar.lib.eshia.ir/15296/1/1 ➕ نظام الحكم في الإسلام المؤلف : المنتظري، الشيخ حسين علي http://ar.lib.eshia.ir/15306/1/1 .................................... 5⃣اسس النظام السياسي عند الإمامية المؤلف : السند، الشيخ محمد http://ar.lib.eshia.ir/26538/1/369 ➕بحوث معاصرة في الساحة الدولية المؤلف : السند، الشيخ محمد http://ar.lib.eshia.ir/26518/1/418 .................................... 6⃣ نظریة الحکم فی الإسلام؛ محسن اراکی http://mohsenaraki.ir/farsi/%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%AD%DA%A9%D9%85-%D9%81%DB%8C-%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85/ ➕فقه نظام سیاسی اسلام؛ محسن اراکی http://mohsenaraki.ir/farsi/%d9%81%d9%82%d9%87-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d9%85-%d8%b3%db%8c%d8%a7%d8%b3%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85/ .................................... 7⃣ الحكم الإسلامي بين النظرية والتطبيق شهید حکیم http://al-hakim.com/?books=%D8%A7%D9%84%D8%AD%D9%83%D9%85-%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%8A-%D8%A8%D9%8A%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%B8%D8%B1%D9%8A%D8%A9-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B7%D8%A8%D9%8A%D9%82 .................................... 8⃣فقه سیاسی عمید زنجانی https://www.noorlib.ir/View/Fa/Book/BookView/Text/1536 .................................... 9⃣الولایة الالهیة الاسلامیة او الحکومة الاسلامیة؛ مؤمن قمی http://wikifeqh.ir/%D8%A7%D9%84%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%A9_%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%84%D9%87%DB%8C%D8%A9_%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%A9_%D8%A7%D9%88_%D8%A7%D9%84%D8%AD%DA%A9%D9%88%D9%85%D8%A9_%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%A9_(%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8) .................................. 10. کتاب «مطالعات فقه سیاسی» به کوشش دکتر محمود فلاح، http://ijtihadnet.ir/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D9%82%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%9B-%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D9%87-%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1/ .................................... 11. «درسنامه فقه سیاسی»، تألیف سیدجواد ورعی http://ijtihadnet.ir/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%81%D9%82%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%9B-%D8%AA%D8%A3%D9%84%DB%8C%D9%81-%D8%B3%DB%8C/ 🌐کانال فقه نظام ساز @feghheumanism
علاقه‌مندان جهت ثبت نام با شماره ۳۳۱۳۱۸۶۱ تماس بگیرند @feghheumanism
🔅 ، قدرت حکمرانی دارد نه و ✔ مشروح نشست نقد و بررسی کتاب "فلسفه سیاسی صدرالمتالهین" با حضور آقایان و 👇👇👇👇 http://www.pishkhaan.net/news/146335 🌐کانال فقه نظام ساز @feghheumanism
و نمی توانند جای یکدیگر را بگیرند. ❇️ گزارش «فرهیختگان» از جلسه نقد ایده « فلسفه سیاسی اسلامی» با حضور احمد و صادق 👇👇👇👇👇 http://www.pishkhaan.net/news/147227/ 🌐کانال فقه نظام ساز @feghheumanism
♻️ گام های رسیدن به نظام سازی فقهی ✅چهل و دومین جلسه حلقه نظام سازی فقهی با حضور آیات وحجج اسلام و اساتید ، ، ، ، ، ، و به همت موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام تشکیل گردید. 🔅در این جلسه موضوع گام های رسیدن به نظام سازی فقهی توسط آیة الله رشاد ارائه گردید و توسط اعضاء به نقد و بررسی گذاشته شد.