فقه ولایت
📜منشور حکومت اسلامی 📝پاسخ امام صادق علیه السلام به نامۀ والی اهواز 6️⃣ شمارۀ ششم يَا عَبْدَ اللَّ
📜منشور حکومت اسلامی
📝پاسخ امام صادق علیه السلام به نامۀ والی اهواز
7️⃣ شمارۀ هفتم
يَا عَبْدَ اللَّهِ وَحَدَّثَنِي أَبِي عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِيٍّ عَنِ النَّبِيِّ أَنَّهُ قَالَ يَوْماً يَا عَلِيُّ لَا تُنَاظِرْ رَجُلًا حَتَّى تَنْظُرَ إِلَى سَرِيرَتِهِ فَإِنْ كَانَتْ سَرِيرَتُهُ حَسَنَةً فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ لَمْ يَكُنْ لِيَخْذُلَ وَلِيَّهُ وَإِنْ يَكُنْ سَرِيرَتُهُ رَدِيَّةً فَقَدْ يَكْفِيهِ مَسَاوِيهِ فَلَوْ جَهَدْتَ أَنْ تَعْمَلَ بِهِ أَكْثَرَ مِمَّا عَمِلَ فِي مَعَاصِي اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ مَا قَدَرْتَ عَلَيْهِ.
اى عبد اللَّه! پيامبر صلّیاللهعلیهوآله به على علیهالسلام فرمود: با مردی كه سرشت او را نمىدانى جدال مكن. اگر پاکسرشت باشد، خداوند دوستش را خوار نمیكند و اگر پاکسرشت نباشد، همان سرشتِ پستْ او را كفايت میكند، زيرا اگر تلاش کنی که او را بیش از آنچه که در معاصی خدای عزّوجلّ مرتکب شده گرفتاری کنی، نخواهی توانست.
يَا عَبْدَ اللَّهِ وَحَدَّثَنِي أَبِي عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِيٍّ عَنِ النَّبِيِّ أَنَّهُ قَالَ أَدْنَى الْكُفْرِ أَنْ يَسْمَعَ الرَّجُلُ مِنْ أَخِيهِ الْكَلِمَةَ فَيَحْفَظَهَا عَلَيْهِ يُرِيدُ أَنْ يَفْضَحَهُ بِهَا أُولَئِكَ لَا خَلَاقَ لَهُمْ.
اى عبد اللَّه! و نيز على علیهالسلام از رسول خدا صلّىاللَّهعليهوآله نقل كند كه فرمود: كمترين مرتبۀ كفر اين است كه شخصی سخنى از برادرش بشنود و آن را بر زيان او نگهدارى كند و قصدش این باشد كه با آن سخن او را رسوا كند. اینان بهرهاى در آخرت نخواهند داشت.
يَا عَبْدَ اللَّهِ وَحَدَّثَنِي أَبِي عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِيٍّ قَالَ مَنْ قَالَ فِي مُؤْمِنٍ مَا رَأَتْ عَيْنَاهُ وَسَمِعَتْ أُذُنَاهُ مَا يَشِينُهُ وَيَهْدِمُ مُرُوَّتَهُ فَهُوَ مِنَ الَّذِينَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ «إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ» (نور/19).
اى عبد اللَّه! على عليهالسلام فرمود: كسى كه دربارۀ مؤمنى آنچه را كه ديدگانش ديده و گوشهايش شنيده بگويد كه او را پَست كند و مروّتش را درهم كوبد، پس او از كسانى است كه خداى عزّوجلّ فرموده: «كسانى كه دوست دارند كارهاى بسيار زشت در ميان اهل ايمان پخش شود، در دنيا و آخرت عذابى دردناک خواهند داشت».
🖇ادامه دارد...
📚 وسائل الشيعة، ج۱۷، ص ۲۰۷ و بحار الأنوار، ج۷۴، ص۱۸۹
#️⃣ #حدیث_ناب #منشور_حکومت_اسلامی
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
📜منشور حکومت اسلامی 📝پاسخ امام صادق علیه السلام به نامۀ والی اهواز 7️⃣ شمارۀ هفتم يَا عَبْدَ اللّ
[In reply to فقه ولایت]
📜منشور حکومت اسلامی
📝پاسخ امام صادق علیه السلام به نامۀ والی اهواز
8️⃣ شمارۀ هشتم و پایانی
يَا عَبْدَ اللَّهِ وَحَدَّثَنِي أَبِي عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِيٍّ قَالَ مَنْ رَوَى عَنْ أَخِيهِ الْمُؤْمِنِ رِوَايَةً يُرِيدُ بِهَا هَدْمَ مُرُوَّتِهِ وَثَلْبَهُ أَوْبَقَهُ اللَّهُ بِخَطِيئَةٍ حَتَّى يَأْتِيَ بِمَخْرَجٍ مِمَّا قَالَ وَلَنْ يَأْتِيَ بِالْمَخْرَجِ مِنْهُ أَبَداً.
اى عبد اللَّه! على عليهالسلام فرمود: كسى كه سخنى از مؤمنى نقل كند كه مروّتش را درهم كوبد و او را نكوهش كند، خداوند او را به واسطۀ گناهش نابود كند تا اينكه عذر و توجیهی برای آن گفته یابد و هرگز نمیتواند عذری برای آن بیابد.
وَمَنْ أَدْخَلَ عَلَى أَخِيهِ الْمُؤْمِنِ سُرُوراً فَقَدْ أَدْخَلَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِ رَسُولِ اللَّهِ سُرُوراً وَمَنْ أَدْخَلَ عَلَى أَهْلِ الْبَيْتِ سُرُوراً فَقَدْ أَدْخَلَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ سُرُوراً وَمَنْ أَدْخَلَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ سُرُوراً فَقَدْ سَرَّ اللَّهَ وَمَنْ سَرَّ اللَّهَ فَحَقِيقٌ عَلَى اللَّهِ أَنْ يُدْخِلَهُ جَنَّتَهُ.
و هر كس برادر مؤمنش را شاد کند، آل پيامبر صلّیاللهعلیهوآله را مسرور و شاد کرده است و هر كس آل رسول را مسرور سازد، پس رسول خدا صلیاللهعلیهوآله را مسرور كرده و هر كس رسول خدا صلیاللهعلیهوآله را شاد نمايد، خدا را شادمان كرده و آنكه خدا را شاد كند، پس بر خداست كه او را وارد بهشت كند.
ثُمَّ إِنِّي أُوصِيكَ بِتَقْوَى اللَّهِ وَإِيثَارِ طَاعَتِهِ وَالِاعْتِصَامِ بِحَبْلِهِ فَإِنَّهُ مَنِ اعْتَصَمَ بِحَبْلِ اللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ فَاتَّقِ اللَّهَ وَلَا تُؤْثِرْ أَحَداً عَلَى رِضَاهُ وَهَوَاهُ فَإِنَّهُ وَصِيَّةُ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ إِلَى خَلْقِهِ لَا يَقْبَلُ مِنْهُمْ غَيْرَهَا وَلَا يُعَظِّمُ سِوَاهَا.
من تو را به پروای الهی و اطاعت از خدا و چنگ زدن به ريسمانش وصيت میكنم، زيرا كه هر كس به ريسمان خدا چنگ زند، به سوى راه راست راهنمایى شده است. از خدا بترس و كسى را بر رضا و خواست او اختيار مكن، زيرا كه آن وصيت خداى عزّوجلّ به سوى آفريدگانش است که غير آن از ايشان پذيرفته نمیشود و جز آن وصيت چيزى بزرگ شمرده نمیشود.
وَاعْلَمْ أَنَّ الْخَلَائِقَ لَمْ يُوَكَّلُوا بِشَيْءٍ أَعْظَمَ مِنَ التَّقْوَى فَإِنَّهُ وَصِيَّتُنَا أَهْلَ الْبَيْتِ فَإِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ لَا تَنَالَ مِنَ الدُّنْيَا شَيْئاً تُسْأَلُ عَنْهُ غَداً فَافْعَلْ
بدان كه مردم به چيزى بزرگتر از تقوا موظف نيستند، زيرا كه تقوا وصيت ما اهلبيت است. اگر توانى دست به چيزى از دنيا نزنى كه فردای قیامت دربارۀ آن از تو بازخواست کنند، همان كن.
قَالَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ سُلَيْمَانَ فَلَمَّا وَصَلَ كِتَابُ الصَّادِقِ إِلَى النَّجَاشِيِّ نَظَرَ فِيهِ وَقَالَ صَدَقَ وَاللَّهِ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ مَوْلَايَ فَمَا عَمِلَ أَحَدٌ بِمَا فِي هَذَا الْكِتَابِ إِلَّا نَجَا فَلَمْ يَزَلْ عَبْدُ اللَّهِ يَعْمَلُ بِهِ أَيَّامَ حَيَاتِهِ.
عبدالله بن سلیمان میگوید هنگامی که نامۀ امام صادق علیهالسلام به نجاشی رسید، در آن نگاه کرد و گفت: به خدایی که معبودی جز او نیست او راست میگوید؛ او سرور من است. هیچ کس به آنچه در این نامه است عمل نمیکند مگر اینکه نجات یابد و عبدالله همیشه در طول ایام حیاتش به آن عمل مینمود.
📚 وسائل الشيعة، ج۱۷، ص ۲۰۷ و بحار الأنوار، ج۷۴، ص۱۸۹
#️⃣ #حدیث_ناب #منشور_حکومت_اسلامی
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ فتنهٔ آخر الزمان
💬گزیدهای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلهالوارف
🗓ولادت امام رضا علیهالسلام ۱۳۹۳
#⃣ #امام_رضا #حدیث_ناب #کلام_ناب
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
27.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 عالم آل محمد صلیاللهعلیهوآله
💬گزیدهای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلهالوارف
🗓ولادت امام رضا علیهالسلام
#⃣ #امام_رضا #حدیث_ناب #کلام_ناب
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
❤️ رأفت رضوی
👤 استاد بزرگوار ما علامۀ حسن زادۀ آملی روحیفداه میفرمودند که علامۀ طباطبایی رحمتاللهعلیه میفرمود:
🔍 علت اینکه حضرت رضا علیهالسلام را امام رئوف میگویند و به ائمۀ دیگر گفته نمیشود آن است که رئوفیت حضرت رضا علیهالسلام محسوس است و انسان وقتیکه به حرم آن حضرت مشرف میشود، دست نوازش حضرت را حس میکند.
✅دیگر حضرات هم رئوفاند اما رأفتی که از شبکۀ رضوی به ما میرسد، محسوس و قابل ادراک است. حال هر کس شبکۀ وجودش پاکتر باشد، بهتر این رأفت را درک میکند.
💬 گزیده ای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلّهالوارف
#️⃣ #امام_رضا #کلام_ناب
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 کسب رضایت امام
💬گزیدهای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلهالوارف
🗓ولادت امام رضا علیهالسلام
#⃣ #امام_رضا #حدیث_ناب #کلام_ناب
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
❤️ قلب زنده
💬 حضرت رضا علیهالسلام فرمود: «مَنْ جَلَسَ مَجْلِساً يُحْيَا فِيهِ أَمْرُنَا لَمْ يَمُتْ قَلْبُهُ يَوْمَ تَمُوتُ الْقَلْبُ»؛
🔰اگر کسی در مجلسی بنشیند که در آن احیاء امر ما میشود، ثمرهاش برای قیامت است، آن روزی که همۀ ما گرفتاریم:
📖«وَأَنْذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِيَ الْأَمْرُ؛ و آنان را از روز حسرت -آن گاه كه كار از كار بگذرد- بترسان» (مریم/۳۹)،
❤️ دلِ آن کسی که در چنین مجلس و محفلی بنشیند، در آن روزی که همۀ دلها مرده است او زندهدل خواهد بود.
💬استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلّهالوارف
#⃣ #امام_رضا #حدیث_ناب #کلام_ناب
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 علم امام رضا علیهالسلام
💬گزیدهای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلهالوارف
🗓ولادت امام رضا علیهالسلام
#️⃣ #امام_رضا #حدیث_ناب #کلام_ناب
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🔰آیات الولایة | 7⃣ 📖مروری کوتاه بر آیات ولایی قرآن مجید 📝اقتباس از مبانی فقهالمعارفی استاد محقق ح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰آیات الولایة | 8️⃣
📖مروری کوتاه بر آیات ولایی قرآن مجید
📝اقتباس از مبانی فقهالمعارفی استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دامظلهالوارف
#️⃣ #حدیث_ناب #آیات_الولایه #آیات_ولایت #قرآن
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
💥غالبیّت نور تسبیح صدیقۀ کبری سلاماللهعلیها بر نار ابلیس لعین
✅طرد شیطان به برکت این اذکار شریفه که همان تسبیح حضرت صدیقه سلاماللهعلیها به هنگام خفتن باشد، به این قاعده برمیگردد که نور بر نار مسیطر و غالب است.
🔥شیطان لعین مخلوقی ناری است که در جریان سجده بر آدم -علی نبیّنا وآله وعلیهالسلام- خود را از این حیث برتر از مخلوق تُرابی دید و سجده نکرد... و صدیقۀ کبری سلاماللهعلیها نه اینکه نور الله بلکه نور الله الأنور است، که در تکوین و تشریع بر نار مسیطر است...
🔅نورانیت آن نوریۀ سماویه در حدی است که نهتنها خود از نار شیطان در امان است، بلکه هر آنکس که به آن بانوی جبروتی اندک تعلق و ارتباطی داشته باشد نیز از آتش ظاهری و باطنی بریده میشود.
📘تسبیح کوثر، اثر استاد محقق حاج آقای موسوی دامظله، ج۲، صفحه 82
📌برای ثبت سفارش و تهیهٔ این دانشنامۀسه جلدی میتوانید به آیدی @sefareshat_fv مراجعه و یا با شمارهٔ 09300866998 تماس حاصل فرمایید.
📫 با پست رایگان
#تسبیح_کوثر #معرفی_کتاب #اطلاعیه
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰توصیف امام زمان عجّلاللهفرجه در بیان امام رضا علیهالسلام
💬گزیدهای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلهالوارف
#️⃣ #امام_رضا #امام_زمان #حدیث_ناب #کلام_ناب
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🔰 نردبان اجتهاد 📝 گوشههایی از تحقیقات فقهی اصولی استاد فقیه حاج سید ابراهیم موسوی دامظلهالوارف ✅
🔰 نردبان اجتهاد
📝 گوشههایی از تحقیقات فقهی اصولی استاد فقیه حاج سید ابراهیم موسوی دامظلّهالوارف
✅ مخصوص حوزویان محترم
5️⃣1️⃣شمارۀ پانزدهم | مبنای حقیقی و یا مجازی بودن استعمال کلمۀ میقات در حج تمتع و عمرۀ مفرده
استعمال کلمۀ میقات بر امکنۀ بستن احرام، همچون ذو الحلیفه، جُحفه، عقیق، قرن المنازل و ... یا از باب استعمال حقیقی و یا مجازی است.
نظریۀ اول استعمال از باب حقیقی است به این بیان که همانگونه که استعمال کلمۀ میقات بر وقت و زمان حقیقی است، بر اماکن بستن احرام نیز از باب حقیقت است. به عبارت دیگر کلمۀ میقات دارای دو معنای حقیقی است که یکی وقت و زمان برای انجام کار و دیگری اماکنی که در آن حجگزاران برای انجام مناسک، احرام میبندند. برای اثبات این نظریه دو دلیل و مستند وجود دارد.
دلیل اول: در کتب لغت برای کلمۀ میقات دو معنای حقیقی ذکر کردهاند. در کتاب صحاح اللغة آمده است: «الوقتُ المضروب للفعل، و الموضعُ. يقال هذا ميقات أهل الشام، للموضع الذى يُحْرِمُونَ منه» (الصحاح، ج ۱، ص ۲۶۹).
همچنین در کتاب قاموس اللغة آمده است: «الوَقْتُ: المِقْدارُ من الدَّهْرِ، و أكْثَرُ ما يُسْتَعْمَلُ في الماضي، كالمِيقاتِ، و مِيقاتُ الحاجِّ: مَوْضعُ إحْرامِهِمْ» (القاموس: ج ۱، ص ۲۱۶).
دلیل دوم: در بعضی از روایات همانگونه که کلمۀ میقات در اماکن احرام بستن استعمال شده است، کلمۀ وقت که مفرد میقات است نیز در مکانهای ویژۀ احرام استعمال شده است و همین شاهد بر این ادعا است که استعمال کلمۀ میقات در مکانهای احرام حقیقی است نه مجازی. زیرا در صحیحۀ رئاب آمده است: «وَقَّتَ رَسُولُ اللَّهِ الْعَقِيقَ لِأَهْلِ نَجْدٍ وَقَالَ هُوَ وَقْتٌ لِمَا أَنْجَدَتِ الْأَرْضُ وَأَنْتُمْ مِنْهُمْ» (من لا يحضره الفقيه: ج ۲، ص ۳۰۴).
و همچنین در صحیحۀ معاویة بن عمار آمده است: «إِنْ كَانَ عَلَيْهَا مُهْلَةٌ فَتَرْجِعُ إِلَى الْوَقْتِ فَلْتُحْرِمْ مِنْهُ» (وسائل الشيعة: ج ۱۱، ص ۳۲۹).
نظریۀ دوم استعمال کلمۀ میقات در زمان معینی که برای انجام کار در نظر گرفته میشود حقیقی است ولی استعمال آن در اماکن ویژۀ احرام بستن مجازی میباشد.
دلیل بر این مدعی این است که در کتب لغت همچو مصباح المنیر و نهایه ابن اثیر که در مقام تعیین استعمال حقیقی و مجازی کلمات هستند نوشتهاند: «مِقْدَارٌ مِنَ الزَّمَانِ مَفْرُوضٌ لِأَمْرٍ مَا وَقَدِ اسْتُعِيرَ الْوَقْتُ لِلْمَكَانِ وَ مِنْهُ مَوَاقِيتُ الحَجِّ لِمَوَاضِعِ الْإِحْرَام» (المصباح المنير: ج ۲، ص ۶۶۷).
به نظر میرسد نظریه دوم به واقع اقرب است، زیرا تفاوت کتابهایی همچون صحاح اللغه و قاموس اللغة با سایر کتب لغوی در این است که این کتب در مقام بیان موارد استعمال لفظ در معانی هستند، نه تعیین استعمال حقیقی یا مجازی، ولی کتب لغوی مانند مصباح المنیر و نهایه در مقام تشخیص استعمال حقیقی و مجازی هستند و از آنجایی که در این دو کتاب آمده است: «مِقْدَارٌ مِنَ الزَّمَانِ مَفْرُوضٌ لِأَمْرٍ مَا وَ قَدِ اسْتُعِيرَ الْوَقْتُ لِلْمَكَانِ»، باید نتیجه گرفت که استعمال کلمۀ میقات در مکانهای ویژۀ احرام، استعمال مجازی بوده و حقیقی نیست.
🖊حرره العاصی السید ابراهیم الموسوی
#️⃣ #نردبان_اجتهاد #تخصصی_حوزه #فقه #اصول
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ
🔰امام صادق علیهالسلام:
مَنْ خَرَجَ مِنْ مَنْزِلِهِ يُرِيدُ زِيَارَةَ قَبْرِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ إِنْ كَانَ بِكُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَمَحَى عَنْهُ سَيِّئَةً.
كسى كه از منزلش بيرون آيد و قصدش زيارت قبر حضرت حسين بن على؟عهما؟ باشد، اگر پياده رود خداوند منّان به هر قدمى كه برمىدارد، يک حسنه برايش نوشته و يک گناه از او محو مىفرمايد.
كامل الزيارات: ص ۱۳۲
#️⃣ #حدیث_ناب #سیدالشهداء #شب_جمعه #زیارت
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
🔰 روزی تو خواهی آمد
امام حسین علیه السلام فرمودند:
فِي التَّاسِعِ مِنْ وُلْدِي سُنَّةٌ مِنْ يُوسُفَ وَسُنَّةٌ مِنْ مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ وَهُوَ قَائِمُنَا أَهْلَ الْبَيْتِ يُصْلِحُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَتَعَالَى أَمْرَهُ فِي لَيْلَةٍ وَاحِدَةٍ.
در نهمين فرزند من سنّتى از يوسف علیهالسلام و سنّتى از موسى بن عمران علیهماالسلام است، او قیامکنندۀ ما اهلالبیت است و خداى تعالى امر او را در یکشب اصلاح میفرمايد.
📚کمالالدین: ج ۱، ص ۳۱۷
#⃣ #جمعه #امام_زمان #حدیث_مهدوی
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 مقام خلیفة اللهی
💬گزیدهای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلهالوارف
#️⃣ #عمومی #حدیث_ناب #کلام_ناب
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🗓 23 ذی القعده روز زیارتی مخصوص حضرت علی بن موسی الرضا علیهماالسلام
👤 حسن بن جَهْم میگوید:
سَأَلْتُ الرِّضَا فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا حَدُّ التَّوَكُّلِ فَقَالَ لِي أَنْ لَا تَخَافَ مَعَ اللَّهِ أَحَداً قَالَ قُلْتُ فَمَا حَدُّ التَّوَاضُعِ قَالَ أَنْ تُعْطِيَ النَّاسَ مِنْ نَفْسِكَ مَا تُحِبُّ أَنْ يُعْطُوكَ مِثْلَهُ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَشْتَهِي أَنْ أَعْلَمَ كَيْفَ أَنَا عِنْدَكَ قَالَ انْظُرْ كَيْفَ أَنَا عِنْدَكَ.
از حضرت رضا علیهالسلام سوال كردم و عرض كردم: فداى وجودت حد توكل چيست؟ فرمود: حد توكل اين است كه چون با خداوند باشى از احدى نترسى.
عرض كردم: حد تواضع چيست؟ فرمود: آن است كه به نوعى با مردم رفتار كنى كه دوست دارى مردم مثل آن با تو رفتار كنند.
عرض كردم فداى وجودت میخواهم بدانم من در نزد تو چگونهام. فرمود: نظر كن كه من در نزد تو چگونهام.
📗 عيون أخبار الرضا عليهالسلام، ج2، ص49
🔍 قابل توجه زائرین زیارت مخصوصۀ 23 ذی القعده اینکه عبارت پایانی حدیث این نکته را در بر دارد که هر اندازه مزور در نزد زائر از جایگاه والاتری برخوردار باش، زیارت او اکمل و اعلی خواهد بود.
👈 از این روست که تاکید روایات حضرات معصومین علیهمالسلام بر کسب معرفت نسبت به مقام رفیع صاحبان ولایت است تا موجب ترفیع درجۀ عارف در نزد ایشان گردد.
🔍 لذا زائرانی که در این ایام موفق به زیارت وجود مقدس سلطان سریر ارتضا مولا علی بن موسی الرضا علیهالسلام شدهاند، این نکته را در نظر داشته باشند که مقام ایشان در نزد آن حضرت، به قدر و اندازۀ مقام آن حضرت در نزد ایشان باز میگردد.
#️⃣ #عمومی #امام_رضا #زیارت_مخصوص #حدیث_ناب #کلام_ناب
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🔰بسط ولایت
🗓 ۲۵ ذیالقعده به عنوان «دحو الارض» شناخته میشود که روز گسترش زمین از زیر کعبه است. پس از آفرینش زمین و پوشانده شدن سطح آن از آب، اولین نقطۀای که از آب بیرون آمد و رفته رفته گسترش یافت زمین کعبه بود.
مولا امام صادق علیهالسلام میفرماید: «إِنَّ اللهَ عَزَّ وَجَلَّ دَحَا الْأَرْضَ مِنْ تَحْتِ الْكَعْبَةِ؛ همانا خداوند عزوجلّ زمین را از زیر کعبه گسترانید» (کافی، ج۴، ص۱۸۹). این واقعه به مانند تمام امورات عالم ماده حائز مرتبۀ ظاهر و باطن است که نباید ظاهر آن، ما را از مداقه در باطنش وادارد.
برای درک حقیقت دحو الارض و باطن آن باید حقیقت و باطن کعبه را دریافت. کعبه معظمه بیشک مقدسترین مکان بر روی زمین محسوب میشود که خدای سبحان آن را به عنوان خانۀ خود برگزیده است.
لکن باطن کعبه چیزی جز ظهور جنبۀ یلیالخلقی حضرات معصومین علیهمالسلام نیست. همانگونه که مسلمانان از دور و نزدیک به سوی کعبه میآیند تا خود را با چشمهسار پاک آن تطهیر دهند، وجودات اهل بیت عصمت و طهارت علیهمالسلام نیز چون کعبهای هستند که رجوع به آن برای اخذ حقائق توحیدی واجب و ضروری است.
از این رو رسول مکرم اسلام صلیاللهعلیهوآله در حدیثی فرمودند: «مَثَلُ عَلِيٍّ فِي هَذِهِ الْأُمَّةِ كَمَثَلِ الْكَعْبَةِ الْمَسْتُورَةِ النَّظَرُ إِلَيْهَا عِبَادَةٌ وَالْحَجُّ إِلَيْهَا فَرِيضَةٌ؛ مَثَل علی علیهالسلام در این امت مَثَل کعبۀ پوشیده است که نگاه به آن عبادت و رفتن به سوی آن واجب است (مناقب آل أبيطالب عليهمالسلام، ج۳، ص۲۰۲).
بنابراین، باید گفت دحو الارض و گسترش زمین از زیر کعبه به معنای ظهور تعینات و اشاعه مُظهَرات از نقطۀ اعلای صاحبان ولایت کبرای الهیه است که ظهور و بروز مادی آن در قالب دحو الارض در روز ۲۵ ذیالقعده محقق شده است.
بازگشت این سخن به آن است که عالم هستی از یک نقطه شروع شده و به همان نقطه نیز باز میگردد و در میان اکثر عرفا و متکلمین این سخن که حضرات اهلبیت علیهمالسلام صادر نخسین و مبدأ ظهور تعینات عالم هستند، امری مسلم قلمداد میشود.
این حقیقت را باید در عبارتی از زیارت جامعه جست که حضرت امام هادی علیهالسلام میفرماید: «وَإِيَابُ الْخَلْقِ إِلَيْكُمْ وَحِسَابُهُمْ عَلَيْكُمْ؛ بازگشت مخلوقات به سوی شما و حسابشان بر شماست» (من لا يحضره الفقيه، ج۲، ص ۶۱۵). این کلام معجزنظام آن حضرت به خوبی اثبات میکند که همانگونه که نور اهلبیت علیهالسلام مختم و منتهای موجودات است، مبدأ آن نیز محسوب میشود.
حال در روز دحو الارض با عنایت به این نکته توسل به وجود مقدس مولا صاحب الزمان عجّلاللهفرجه بسیار مورد تاکید است، چرا که آن حضرت قطب عالم امکان و همان مبدا بسط و گسترش مخلوقات است.
🤲 اللَّهُمَّ دَاحِيَ الْكَعْبَةِ وَفَالِقَ الْحَبَّةِ وَصَارِفَ اللَّزْبَةِ وَكَاشِفَ كُلِّ كُرْبَةٍ أَسْأَلُكَ فِي هَذَا الْيَوْمِ مِنْ أَيَّامِكَ الَّتِي أَعْظَمْتَ حَقَّهَا وَأَقْدَمْتَ سَبْقَهَا وَجَعَلْتَهَا عِنْدَ الْمُؤْمِنِينَ وَدِيعَةً وَ إِلَيْكَ ذَرِيعَةً وَبِرَحْمَتِكَ الْوَسِيعَةِ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ الْمُجِيبِ فِي الْمِيثَاقِ الْقَرِيبِ يَوْمَ التَّلاقِ فَاتِقِ كُلِّ رَتْقٍ وَدَاعٍ إِلَى كُلِّ حَقٍّ وَعَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ الْأَطْهَارِ الْهُدَاةِ الْمَنَارِ دَعَائِمِ الْجَبَّارِ وَوُلَاةِ الْجَنَّةِ وَالنَّارِ.
🖊 اقتباس از مبانی فقهالمعارفی استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلهالوارف
#️⃣ #دحو_الارض #حدیث_ناب #کلام_ناب
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ
🔰ابوخدیجه از امام صادق علیهالسلام راجع به زیارت قبر امام حسین علیهالسلام پرسید و حضرت فرمودند:
إِنَّهُ أَفْضَلُ مَا يَكُونُ مِنَ الْأَعْمَالِ.
زيارت آن جناب با فضیلتترین عمل است.
كامل الزيارات: ص ۱۴۶
#️⃣ #حدیث_ناب #سیدالشهداء #شب_جمعه #زیارت
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
🔰 روزی تو خواهی آمد
امام حسین علیهالسلام فرمودند:
إِنَّ الصَّابِرَ فِي غَيْبَتِهِ عَلَى الْأَذَى وَالتَّكْذِيبِ بِمَنْزِلَةِ الْمُجَاهِدِ بِالسَّيْفِ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللهِ.
همانا كسى كه در دوران غيبت او بر آزار و تكذيب صابر باشد، مانند مجاهدى است كه با شمشير در رکاب رسول خداصلیاللهعلیهوآله مجاهده كرده است.
📚کمالالدین: ج ۱، ص ۳۱۷
#⃣ #جمعه #امام_زمان #حدیث_مهدوی
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 ابوک فداک
💬گزیدهای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلهالوارف
🗓 شهادت امام جواد علیهالسلام ۱۳۹۷
#️⃣ #شهادت_امام_جواد #حدیث_ناب #کلام_ناب
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 ابتلای شیعه
💬گزیدهای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلهالوارف
🗓 شهادت امام جواد علیهالسلام ۱۳۹۷
#️⃣ #شهادت_امام_جواد #حدیث_ناب #کلام_ناب
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat