eitaa logo
کشکول فکر و علم
95 دنبال‌کننده
44 عکس
12 ویدیو
21 فایل
این کانال جهت طرح نکات متفرقه‌ای است که یا منتهی به تقویت قوه فکر در مخاطب و خصوصاً طلاب می‌شود و با بر داشته‌های علمی ایشان می‌افزاید. بخشی از این نکات، پاسخ‌های ما به تمارین کانال دیگرمان یعنی کانال کاربرد علوم حوزوی است. ارتباط با ما: @abdulahad
مشاهده در ایتا
دانلود
ایتا
روش یافتن فتاوای عامه ▫️استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی 🔹آیت‌الله والد می‌فرمودند که برای ملاحظه فتاوای عامّه نباید به کتاب «الفقه علی المذاهب الأربعه» رجوع نمود؛ چرا که در این کتاب، فتاوای مشهور مذاهب اربعه نقل می‌شود، نه فتوای یک فقیه خاص. 🔹بهترین کتابی که فتاوای اشخاص عامّه را می‌توان در آن پیدا کرد، است. 🔹بدایة المجتهد از ابن رشد هم در این زمینه کتاب مفیدی است. 🔹مصنّف ابن ابی شیبه و مصنّف عبدالرزاق نیز فتاوای صحابه و تابعین را ذکر کرده‌اند که برای به دست آوردن فتوای صحابه و تابعین مفید است. 🔹ابن عبد البرّ نیز در کتاب جامع بیان العلم و کتب دیگر خود، نقل‌ قول‌های مفیدی دارد. 🔹در مجموع، بهترین کتاب همان طور که بیان شد، مغنی ابن قدامه است. (خارج فقه کتاب الزکاة، ۸ آبان ۱۴۰۲) @ijtihad 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
💢 راه درست ملاحظه فتاوای عامّه ✔️استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی 🔹آیت‌الله والد می‌فرمودند که برای ملاحظه فتاوای عامّه نباید به کتاب «الفقه علی المذاهب الأربعه» رجوع نمود؛ چرا که در این کتاب، فتاوای مشهور مذاهب اربعه نقل می‌شود، نه فتوای یک فقیه خاص. مثلاً فتوای حنفیّه نقل می‌شود، نه فتوای ابوحنیفه. ممکن است فتوایی که از حنفیّه نقل می‌شود، فتوای مشهور حنفی‌ها باشد، ولی فتوای شخص ابوحنیفه بر خلاف آن باشد، و یا از اساس، ابوحنیفه در مورد آن مساله فتوایی نداشته باشد؛ بلکه برخی از شاگردان ابوحنیفه و یا برخی متأخّرین، بر اساس دیدگاه‌های ابوحنیفه، آن فتوا را به عنوان فتوای حنفیّه استخراج کرده باشند. 🔻ملاحظه ای پیرامون فتاوای احمد بن حنبل و حمل بر تقیّه 🔸احمد بن حنبل در زمان ائمّه علیهم السلام زندگی نکرده است. وفات او در سال ۲۴۱ ق بوده، در حالی که غالب روایات ما از صادقین علیهما السلام نقل شده است. احمد بن حنبل، آخرین فقیه از فقهای اربعه عامّه است. فقهای عامّه به این ترتیب هستند: ابوحنیفه، مالک، شافعی، احمد بن حنبل. بنابراین، قول احمد بن حنبل نمی‌تواند کاشف از تقیّه‌ای بودن روایت صادره از ائمّه علیهم السلام باشد. 🔻منابع مفید برای دستیابی به اقوال فقهای عامّه 🔹بهترین کتابی که فتاوای اشخاص عامّه را می‌توان در آن پیدا کرد، مغنی ابن قُدامه است. این کتاب بسیار منظّم است؛ لذا دسترسی به فتاوای عامّه در آن آسان است. به علاوه، این کتاب دو جلد فهرست نیز دارد، که می‌توان به آسانی از طریق این فهرست به مطلوب رسید. اگر مطلبی که به دنبال آن هستیم، در کتاب خلاف شیخ طوسی نیز آمده باشد، از پاورقی‌های این کتاب که به کتب عامّه ارجاع داده و منابع را ذکر نموده نیز می‌توان استفاده کرد. بدایة المجتهد از ابن رشد هم، در این زمینه کتاب مفیدی است. این کتاب به طور خلاصه تألیف شده، ولی نظم مناسبی دارد و قابل استفاده است. نوع کتب عامّه، دارای نظم مشخّصی نیست و مباحث به صورت نامنظّم بحث شده و پیدا کردن یک مطلب در آنها با دشواری زیادی همراه است؛ لذا در ابتدای امر، رجوع به این کتب مشکل است. مصنّف ابن ابی شیبه و مصنّف عبدالرزاق نیز فتاوای صحابه و تابعین را ذکر کرده‌اند که برای به دست آوردن فتوای صحابه و تابعین مفید است. ابن عبد البرّ نیز در کتاب جامع بیان العلم و کتب دیگر خود، نقل‌ قول‌های مفیدی دارد. در مجموع، بهترین کتاب همانطور که بیان شد، مغنی ابن قدامه است. / درس خارج فقه کتاب الزکاة، ۸ آبان ۱۴۰۲ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
🔰قدر و منزلت جلسات اخلاق و معارف را باید دانست. 💠فقیه عارف حضرت آیت الله پهلوانی قدس سرّه یک روز در جلسه‌ای فرمودند: «من یک نگرانی و ترس دارم و آن این است که این فضایی که نسبت به عرفان و بیان معارف به برکت حضرت امام (رضوان الله تعالی علیه) ایجاد شده، هم در حوزه­ ها و هم در جامعه، به واسطه بعضی از ندانم‌­کاری‌­ها دوباره بسته بشود» 🔹چون اینها رنج آن دوران بسته را دیده و چشیده­ بودند. 🔰برگرفته از سخنان یکی از شاگردان معظم له 🆔@Nedayesaadat 🆔@maktabeislam
قشر كارگر كه يكى از دو قشر مطرحِ امروز است، از اين جهت منزلت عظيم اجتماعى و الهى دارد كه به وظيفه‌ى كار كردن كه يك وظيفه‌ى انسانى از سوى پروردگار است عمل كند. درست بايد به اين نكته توجّه كرد كه نفس كار كردن، يك وظيفه است. آن‌كس كه به اين وظيفه عمل مى‌كند و به كار مى‌پردازد، محترم و عزيز و پيش خدا مأجور است. بعضى تصوّرشان اين است كه زمانى انسان پيش پروردگار اجر دارد، كه از اين كارى كه مى‌كند، هيچ قصد ديگرى غير از امتثال فرمان الهى نداشته باشد. به گمان من، كسانى هم كه براى گذران زندگيشان كار مى‌كنند، پيش خداى متعال مأجورند؛ چون نفس كار، عزيز و بزرگ و براى سرنوشت انسان تعيين‌كننده است. پس، در درجه‌ى اوّل، كارگران عزيز ما هنگامى كه مشغول كارند هر نوع كار سازنده‌اى بايد احساس كنند كارى انجام مى‌دهند كه مورد رضاى خداست و وظيفه‌ى انسانى است. حال بعد از آنكه دانستيم نفس كار هر نوع كارى يك وظيفه است و بيكارى ممنوع و خلاف وظيفه شمرده مى‌شود، بايد توجّه داشته باشيم كه امروز كارگر ايرانى با كار خودش، دو طريق ديگر براى جلب رضاى پروردگار دارد: يكى اين است كه با اين كار او، مردم، هم‌ميهنان، كشور، ملت و مسلمانان بهره‌مند مى‌شوند. هر كارى كه شما انجام مى‌دهيد، توجّه كنيد كه از آن، اين مردم مؤمن و مسلمان، يا مستقيماً و يا غير مستقيم منتفع مى‌شوند. فرض بفرماييد محصول كار شما به خارج از كشور صادر شود و درآمد آن به كشور برگردد. مسلّماً مردم و نظام اسلامى و كشور عزيز از آن منتفع مى‌شوند. اين، يك عنوان براى ثواب و قصد تقرّب إلى اللَّه است. عنوان ديگر اين است كه اين كارى كه شما مى‌كنيد، كشور را از بيگانگان كه بسيارى از آن بيگانگان، فقط بيگانه و غريبه نيستند، بلكه دشمن هم هستند بى‌نياز مى‌كند. این بخش از بیانات امام خامنه‌ای مشتمل بر یک مبحث مهم در است که در کتب هم في الجملة موضوع بحث بوده است.
غرر الحكم و درر الكلم، ص: 647 1263 من أكثر مدارسة العلم‏ لم ينس ما علم و استفاد ما لم يعلم. 1264 من أكثر الفكر فيما تعلم أتقن علمه و تفهم ما لم يكن يفهم.
من ترك لله سبحانه شيئا عوضه الله خيرا مما ترك.
💠 اشكالى كه حوزه‌ى ما ديروز آن را نداشت و امروز دارد ... 🔹 «اشكالى كه حوزه‌ى ما، ديروز آن را نداشت و امروز دارد، اين است كه حوزه‌ى ديروز از دنياى زمان خود عقب‌تر نبود؛ بلكه جلوتر هم بود. 🔸 شما نگاه كنيد در آن روز علماى ما چقدر محصول علمى و فقهى و كلامى براى مردمِ زمان خودشان دارند. همان عدّه‌ى كمى كه در گذشته بودند، كارهاى بزرگى انجام دادند... 🔹 بنابراين، هركسى كه در زمينه‌هاى فقهى و كلامى - بخصوص - چيزى به شيعه مى‌گفت، شيعه با قدرت و قوت، به زبان علمى به او جواب مى‌داد و سخن تلخِ رقيب و حريف و معاند را به خانه نمى‌برد... يك نفر پيدا مى‌شد حرفى را در يك كتاب خطّى مى‌زد و يك نسخه مى‌نوشت و ديگرى پخش مى‌كرد و ديگرى مى‌خواند و چهار نفر در طول زمان از آن مطّلع مى‌شدند؛ عالم شيعه هم برمى‌داشت همين كار را عيناً جواب مى‌داد و گاهى تندتر و سريع‌تر و بهتر از او اقدام مى‌كرد و عقب نمى‌ماند. اما امروز، اين‌گونه نيست. 🔸 امروز، حوزه‌ى علميه از زمان خودش خيلى عقب است. حساب يك‌ذرّه و دو ذرّه نيست. مثل اين است كه دو نفر سوار بر اسب، در وادى اى همراه يكديگر بروند و يكى اسبش از ديگرى تندروتر باشد و آنكه اسبش كندروتر است، بعداً به اتومبيل دست پيدا كند. طبيعى است آنكه اسبش تندروتر است، به گرد او هم نمى‌رسد. الآن وضعيت اين‌گونه است. 🔹 در حال حاضر، امواج فقه و فلسفه و كلام و حقوق، دنيا را فراگرفته است. ما وقتى به خودمان برگرديم، خيلى فاصله داريم.» 📚 برگرفته از فرمایشات مقام معظم رهبری 1374/9/13 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید. 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین
اگر موضوع حکم مرکب از دو جزء باشد و شما هر دو جزء را با اصل عملی احراز کنید اصل مثبت پیش نمی آید. مثلاً اگر آب کر مطلقی بود که مقداری در آن گل ریخته شد و مقداری از آن برداشتیم. بنابر جریان استصحاب کریت و با همراهی آن با استصحاب اطلاق آب کر مطلق احراز شده و آثار آن بار می شود.
👇 ارزش معارف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 در محضر حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) 🎙 💠تعقیبات نماز ظهر حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) را ببینید حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) می‌گویند که بارالها من شکر می‌کنم تو را که در هیچ مرحلۀ قرآن توقف ندارم... 🔻نمو | پایگاه علمی، تزکیه‌ای، مهارتی و بصیرتی 🆔 @nomov_ir
البحث التاسع و العشرون قد عُلم بالبديهة أنّ المدار في طاعة العبيد لمواليهم و سائر المأمورين لآمريهم على العلم بمرادهم،إمّا تصريحاً أو من تتبّع أقوالهم أو أفعالهم، أو ما يقوم مقامه من مظنّةٍ‌ ‌عهدوا إليهم في اتّباعها و العمل بها.فلو تعلّق حكم بشي‌ء و عُلمت أولويّة آخر من داخل أو خارج أو ظُنّت من داخل، فيكون من المفاهيم اللفظيّة، أو عُلمت مساواته أو ظنّت من داخل كذلك كان مثبتاً لحكمه، فالأولويّة بقسميها، و تنقيح المناط، و منصوص العلّة لا ينبغي التأمّل في اعتبارها.و كذا ما ينقدح في ذهن المجتهد من تتبّع الأدلّة بالانبعاث عن الذوق السليم و الإدراك المستقيم؛ بحيث يكون مفهوماً له من مجموع الأدلّة؛ فإنّ ذلك من جملة المنصوص؛ فإنّ للعقل على نحو الحس ذوقاً، و لمساً، و سمعاً، و شمّاً، و نُطقاً، من حيث لا يصل إلى الحواس.فاعتبار المناطيق، و المفاهيم و التعريضات، و التلويحات، و الرموز، و الإشارات، و التنبيهات، و نحوها مع عدم ضعف الظنّ من مقولة واحدة، إذ ليس مدار الحجيّة إلا على التفاهم المعتبر عرفاً. كشف الغطاء عن مبهمات الشريعة الغراء (ط - الحديثة)، ج‌1، ص: 187 بیان غریب و پیچیده کاشف الغطاء رحمه الله در باب حجیت و این فرمایش در خیلی جای کار دارد و در فقه و مهم تر از آن در مباحث معارف خیلی ارزش دارد.
رفقایی که در این کلاس ها حاضر بودند و یا بعدا صوتش را از سایت نمو گوش داده اند، خیلی بیشتر ارزش این بیان را متوجه می شوند و از دقت آن بهره‌مند می گردند.
چهارچوب فلسفه علم اصول و چهارچوب علم اصول.pdf
218.9K
عکسی از مقدمه کتاب گرانقدر آیت الله آملی لاریجانی
🔰 مردان متقی، برای تصحیح نیت خود در تحصیل علم به پناه می‌بردند. 💠 آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی (ره) @nomov_ir
الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏5، ص: 312 35- علي بن إبراهيم عن أبيه عن النوفلي عن السكوني عن أبي عبد الله ع قال: مر النبي ص على رجل و معه ثوب يبيعه و كان الرجل طويلا و الثوب قصيرا فقال له اجلس فإنه أنفق لسلعتك.
8- أخبرني به الشيخ أيده الله عن أحمد بن محمد بن الحسن عن أبيه عن محمد بن الحسن الصفار عن أحمد بن محمد بن عيسى و عن الحسين بن الحسن بن أبان جميعا عن الحسين بن سعيد عن محمد بن الفضيل عن أبي الصباح الكناني عن أبي عبد الله ع قال: سألته عن الرجل يخفق و هو في الصلاة فقال إن كان لا يحفظ حدثا منه إن كان فعليه الوضوء و إعادة الصلاة و إن كان يستيقن أنه لم يحدث فليس عليه وضوء و لا إعادة. .... 10- و بهذا الإسناد عن الحسين بن سعيد عن فضالة عن حسين بن عثمان عن عبد الرحمن بن الحجاج عن زيد الشحام قال: سألت أبا عبد الله ع عن الخفقة و الخفقتين فقال ما أدري ما الخفقة و الخفقتين إن الله تعالى يقول- بل الإنسان على نفسه بصيرة إن عليا ع كان يقول من وجد طعم النوم فإنما أوجب عليه الوضوء. تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج‏1، ص:7و 8 به‌نظر می‌رسد این دو خبر با ادله ادعایی حجیت استصحاب منافات دارند.
گمان دارم شواهدی بر اینکه زمزمه قول به وقف به حیات امام کاظم علیه السلام برمی گردد، وجود دارد و این هم در تحلیل های سیاسی تاریخ ائمه و هم در رجال می تواند ثمره داشته باشد. متأسفانه الآن شاهدی به یاد ندارم. چنانچه از دوستان کسی نفیا یا اثباتا شاهدی داشت لطفا برای بنده هم ارسال بفرماید. (البته شاید ابحاث رجالی مرتبط به سماعه اینجا کمک بکند.)
استفاده از فایل بسیار سودمند e-j-6 در سایت نمو توصیه می شود.
شروح و حواشی رسایل در دو نسخه از نرم‌افزار کتابخانه اصول فقه (مرکز نور) ستون سمت راست مربوط به نسخه قبلی و ستون سمت چپ مربوط به نسخه جدید است.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
کاری است که برخی از آقایان با توجه به متن پیاده شده عرایض اینجانب در یکی از مدارس علمیه انجام داده اند پیرامون نصاب لازم برای تدرس دروس مقدمات
عن زرارة قال: قلت لأبي جعفر و لأبي عبد الله ع ما ينقض الوضوء فقالا ما يخرج من طرفيك الأسفلين من الدبر و الذكر غائط أو بول أو مني أو ريح و النوم حتى يذهب العقل و كل النوم يكره إلا أن تكون تسمع الصوت. الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏3، ص: 36 استعمال (ک ر ه) در معنایی نسبتاً غریب چون ظاهرا نه به معنای مصطلح است یعنی یکی از احکام خمسه تکلیفیه و نه به معنای لغوی مبغوضیت است که اعم از حرمت و کراهت مصطلح است بلکه به معنای مفسدیت است. البته مناسبت آن با معنای لغوی روشن است.
قُلْ إِنِّي لَنْ يُجِيرَنِي مِنَ اللَّهِ أَحَدٌ وَ لَنْ أَجِدَ مِنْ دُونِهِ مُلْتَحَداً (22) إِلاَّ بَلاغاً مِنَ اللَّهِ وَ رِسالاتِهِ وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَإِنَّ لَهُ نارَ جَهَنَّمَ خالِدِينَ فِيها أَبَداً (23) سوره جن شاید استثنای آیه 23 این را برساند که تحصیل مؤمّن لازم است و مؤمن منحصر است در تبلیغ خدا و دین خدا -بنابر اینکه رسالات عطف بر الله باشد- چرا که به عنوان رسول این تبلیغ بر عهده من گذاشته شده است و یا اینکه مؤمّن منحصر است در امتثال آنچه از خداوند به من رسیده است از عقاید و توحید در وظایفی که مستتبع آن اند و امتثال شرایع او یعنی در فرعیات -بنابر اینکه رسالات عطف بر بلاغ باشد- و این معنا اختصاص به رسول الله ص ندارد و برای ایشان به عنوان یکی از عباد متوجه است و ادامه این آیه با این احتمال سازگارتر است. 1. آیا معنای دوم نافی برائت عقلیه است؟ (اثبات حق الطاعة) 2. امتثال از کجا استنباط شد؟
مجموعه ورام، آداب و اخلاق در اسلام / ترجمه تنبيه الخواطر، ص: 528 1- يقول القبر للميت حين يوضع في قبره: و يحك يا بن آدم ما غرك بى أ لم تعلم أنى بيت الفتنة و بيت الظلمة و بيت الوحدة و بيت الدود ما غرك بى إذ كنت تمر بى مرارا فإن كان صالحا أجاب عنه مجيب للقبر فيقول: أ رأيت إن كان ممن يأمر بالمعروف و ينهى عن المنكر فيقول القبر: إنى إذا أتحول عليه خضراء و يعود جسده نورا و تصعد روحه إلى الله. ظاهر خبر شریف تبدل خود جسد به نور است که در اخبار و اشعار اهل معرفت شواهدی دارد اما از جهت فلسفی با توجه به مبانی در حرکت مشکل است چون عامل وحدت روشن نیست.
شادی ارواح مطهر ضایعه امروز کرمان صلواتی ختم می کنیم.