قال رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله-: إنّ رَحَى الإسلامِ سَتَدورُ، فحَيْثُ ما دارَ القرآنُ فدوروا بِهِ، يُوشِكُ السُّلطانُ والقرآنُ أنْ يَقْتَتِلا ويَتَفَرَّقا إنَّهُ سَيَكونُ عَلَيْكُمْ مُلوكٌ يَحْكُمونَ لَكُمْ بِحُكْمٍ، ولَهُمْ بِغَيْرِهِ، فإنْ أطَعْتُموهُمْ أضَلُّوكُمْ، وإنْ عَصَيْتُموهُمْ قَتَلوكُمْ. قالوا: يا رسولَ اللَّهِ، فكَيْفَ بنا إن أدْرَكْنا ذلكَ؟ قالَ: تَكونون كأصْحابِ عيسى: نُشِروا بالمَناشِيرِ ورُفِعوا علَى الخَشَبِ. مَوتٌ في طاعةٍ خَيْرٌ مِنْ حياةٍ في مَعْصية
نقل از الدرّ المنثور: 3/ 125
حال و روز #تاریخ اهل سنت
#بصیرتی
یک نکته ادبی هم عرض می کنم و آن اینکه واو در و لهم بغیره دو عطف کرده است یعنی عطف معطوفین کرده است بر معمولین عامل واحد و یعنی لهم بر لکم و بغیره بر بحکم چون عامل در هر دو معطوف علیه یحکمون است و لذا قاعده في الدار زید و الحجرة عمرو جاری نیست.
#نحو
الإمامُ عليٌّ عليه السلام: إنّي إذا استَحكَمتُ في الرَّجُلِ خَصلةً مِن خِصالِ الخيرِ احتَمَلتُهُ لها واغتَفَرتُ لَهُ فَقْدَ ما سِواها، ولا أغتَفِرُ له فَقْد عقلٍ ولا عَدَمَ دِينٍ، لأنَّ مُفارَقَةَ الدِّينِ مُفارَقَةُ الأمنِ، ولا تَهنَأُ حياةٌ مَع مَخافَةٍ، وعدمُ العقلِ عدمُ الحياةِ، ولا تُعاشَرُ الأموات
1. فرق فقد و عدم چیست؟
2. حد وسط جامع بین حکم فقْد عقلٍ ولا عَدَمَ دِينٍ چیست؟
#فکر
#لغت
سمعت الصادق جعفر بن محمد ع يقول المؤمن علوي لأنه علا في المعرفة و المؤمن هاشمي لأنه هشم الضلالة و المؤمن قرشي لأنه أقر بالشيء المأخوذ عنا و المؤمن عجمي لأنه استعجم عليه أبواب الشر و المؤمن عربي لأن نبيه ص عربي و كتابه المنزل بلسان عربي مبين و المؤمن نبطي لأنه استنبط العلم و المؤمن مهاجري لأنه هجر السيئات و المؤمن أنصاري لأنه نصر رسوله و أهل بيت رسول الله و المؤمن مجاهد لأنه يجاهد أعداء الله تعالى في دولة الباطل بالتقية و في دولة الحق بالسيف.
علل الشرائع، ج2، ص: 467
آدم یاد این حرف می افتد.
#لغت
#صرف
#تربیتی
#بصیرتی
و بلفظ آخر إذا لوحظ الأشياء من جهة كشفها عما عند ربها بإبرازها ما عندها من الحاجة و النقص مع ما لها من الشعور بذلك كان ذلك تسبيحا منها، و إذا لوحظت من جهة كشفها ما لربها بإظهارها ما عندها من نعمة الوجود و سائر جهات الكمال فهو حمد منها لربها و إذا لوحظ كشفها ما عند الله سبحانه من صفة جمال أو جلال مع قطع النظر عن علمها و شعورها بما تكشف عنه كان ذلك دلالة منها عليه تعالى و هي آياته
شاهکاری از بزرگاستاد معارف علامه طباطبایی رحمهالله
#معقول
#معارف
الفاظ مشترک با دو معنای استقلالی و ربطی
شماره مطلب در سایت نمو: e-n-116
این فایل جهت یادگیری یک بحث ادبی در علم نحو و در باب حروف جر تولید شده است که مدعای عربی را در قالب مثال فارسی به ذهن مخاطب نزدیک می سازد.
ضمنا محتوای نویی هم در آن -بالاشارة- مطرح شده است که مجال بررسی و نقد می تواند داشته باشد.
#نحو
#ادبیات_فارسی
شاید اولین بار بود که ما استصحاب را خدمت آیتالله زنجانی حالا شاید مثلاً چهل و پنج سال پیش منزلشان خدمت ایشان مشرف میشدیم استصحاب و زکات ایشان، همین دو سه نفر هم بیشتر نبودند، ایشان آنجا من از ایشان شنیدم که آیتالله بروجردی، ایشان نقل میفرمود که آیتالله بروجردی فرمودند کلمات ائمه علیهمالسلام در احکام همانند کلمات فقهاء است در فقه، اگر یک فقیهی توی رسالهی عملیه مینویسد فلان چیز نجس است انشاء نجاست نمیکند بر او، جعل نجاست نمیکند، دارد اخبار میکند از اینکه در شرع اینجوری است. اینجا وقتی امام صادق میفرماید که «الدّم نجسٌ» مثلاً، خود امام صادق جعل نجاست برای دم نمیکند که، دارد اخبار میفرماید که در شریعت اینجور. پس اینها اصلاً جملهی انشائیه نیست و این خیلی مهم است و مورد توجه است، خیلی جاها اشکالهایی که میشود، حرفهایی که زده میشود برای خلط بین این جهت است که خیال میشود اینها انشاء است و حال اینکه اینها اخبار است. مثل فقهاء که میفرمایند. منتها فقهاء هم یا از اینکه در روایات این چنین است دارند اخبار میکنند یا آنها هم از شریعت اخبار میکنند چون طریق دارند، اینها طریقشان میشود روایات و آن ادلهای که دارند طریق میشود برای آنهایی که بله در شریعت این جعل شده است، خب پس آنها هم اخبار از شریعت میکنند، ائمه علیهمالسلام هم اخبار از شریعت میکنند.
(خارج اصول استاد شبزندهدار حفظهالله به تاریخ 1401/9/1)
#فقه
#اصول
آثار نظارت فقه شیعه به فقه عامه.mp3
4.25M
https://fekr-va-elm.blog.ir/1402/11/10/%D9%86%D8%B8%D8%B1%D9%87-%D9%88%D8%AC%DB%8C%D8%B2%D9%87-%D9%81%DB%8C-%D8%A7%D8%AF%D9%84%D9%87-%D9%85%D9%86%D8%B9-%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86-%D9%85%D9%86-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D9%81%DB%8C-%D9%85%D8%A7-%D8%B1%D9%87%D9%86%D9%87
رسالة في أدلة منع الراهن من التصرف فی ما رهنه
#فقه
اصل و مصنف چه تفاوتی دارند؟.mp3
790.5K
بیانی از آیت الله شبیری در توضیح فرق اصل و تصنیف
#علوم_حدیث
دانلود برنامه اندرویدی جامع الاحادیث:
https://cafebazaar.ir/app/org.crcis.noorhadith
الزينة ما هي؟
ماهیت زینت را استخراج کنید.
#فکر
عقد مضاربه از عقود جایز است؛ یعنی هر یک از طرفین حق برهم زدن آن را دارند. حتی اگر مدت مشخصی را برای آن قرار داده باشند. البته اگر شرط کرده باشند که کسی از حق فسخ خود استفاده نکند، نباید از حق فسخ استفاده کنند. اما اگر استفاده کرد، مضاربه فسخ میشود. ولی شخص فسخ کننده معصیت کرده و اگر ضمن عقد لازم دیگری شرط کند که تا مدت معینی فسخ نشود، در این صورت حق فسخ ندارند.
#فقه
حکم وضعی و حکم تکلیفی شرط ضمن عقد لازم و شرط ضمن عقد جایز در فتوای حضرت آقا👆
منبع: https://farsi.khamenei.ir/amp-content?id=27843
تمرین 715
https://drive.google.com/file/d/12X4N_shEUwNsOVAzbkiHIS3urcUBY0gf/view?usp=drivesdk
خبری در باب طریقی یا موضوعی بودن علم برای ثبوت نجاست
#پاسخ_تمرین
هدایت شده از سطوح عالی حوزه علميه قم
📣 ثبت نام نخبگان و استعدادهای برتر حوزههای علمیه
مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزههای علمیه، طلاب استعداد برتر مرکز مدیریت حوزههای علمیه (برادران ـ متولّدین ۱۳۶۲ به بعد) را در عرصههای ذیل شناسایی میکند؛
🔻 عرصه پژوهش:
🗓 ثبت نام از ۲۰ لغایت ۳۰ بهمنماه
🖇 دریافت دفترچه راهنما
🔻عرصه تبلیغ و امور فرهنگی:
🗓 ثبت نام از ۱ لغایت ۲۰ اسفندماه
🖇دریافت دفترچه راهنما
✍️ لینک ثبت نام
@sotohaali
در باب حجیت استصحاب اهلسنت و متقدمین اصحاب ما تمسک به حکم ظنی عقل داشته اند که حسب مبانی شیعه واضح الضعف مینماید و لذا متأخران اصحاب ما آن را کلاً کنار گذاشته و به اخبار تمسک نمودهاند.
البته در این میان برخی از سیره و اجماع نیز استفاده کردهاند.
این تحقیق نشان میدهد که برخلاف نسبت مشهور، شیخ الطائفه نهتنها از طریقه اهلسنت تأسی ننموده است؛ بلکه خود از منتقدان آن بوده و برای اثبات استصحاب، خود، دلیل موجه و خاص ویژهای را ذکر نموده است که موردتوجه قرار نگرفته است.
#اصول
1. حَدَّثَنِي أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي الدُّنْيَا، قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ صَالِحٍ الْخَيَّاطُ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو عُبَيْدَةَ الْحَدَّادُ، عَنْ الْمُغِيرَةِ أَبِي سَلَمَةَ، عَنْ الشَّعْبِيِّ:
أَنَّ امْرَأَةً جَاءَتْ إِلَى عُمَرَ، فَقَالَتْ: يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ! أَعْدِنِي عَلَى زَوْجِي يَقُومُ اللَّيْلَ وَ يَصُومُ النَّهَارَ، قَالَ: فَمَا تَأْمُرِينِي؟ أ تَأْمُرِينِي أَنْ أَمْنَعَ رَجُلًا مِنْ عِبَادَةِ ربه
2. بِإِسْنَادِهِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ صَفْوَانَ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْمَذْيِ فَقَالَ إِنَّ عَلِيّاً ع كَانَ رَجُلًا مَذَّاءً فَاسْتَحْيَا أَنْ يَسْأَلَ رَسُولَ اللَّهِ ص لِمَكَانِ فَاطِمَةَ ع- فَأَمَرَ الْمِقْدَادَ أَنْ يَسْأَلَهُ وَ هُوَ جَالِسٌ فَسَأَلَهُ فَقَالَ لَهُ النَّبِيُّ ص لَيْسَ بِشَيْءٍ.
دلالت دو خبر بر اعتبار علو و استعلا را بررسی کنید.
#تحقیقی
#اصول
هدایت شده از روش شناسی اجتهاد | روشنا
✅ نقش #اجتهاد در تحول #علوم_انسانی
▫️استاد #علیدوست:
🔹وقتی میگوییم «نقش اجتهاد در تحول علوم انسانی» مراد کدام اجتهاد است؟
🔹دو نوع اجتهاد وجود دارد:
▫️اجتهاد به معنای اخص؛ یعنی اجتهادی که فقط گزارههای هنجاری دین مانند واجب، حرام، صحیح، باطل، نجس، پاک و... را کشف میکند.
▫️اجتهاد به معنای اعم؛ این نوع از اجتهاد متکفل استنباط گزارههای هنجاری نیست. در این نوع اجتهاد ممکن است به یک مسئلهای پرداخته شود که ارتباطی با شریعت و فقه ندارد، اما با دین ارتباط دارد؛ مانند خلقت انسان یا اقتصاد. در واقع در این نوع از اجتهاد شخص به دنبال کشف یک «هست» است اما این کشف باید با اجتهاد صورت بگیرد.
🔹بر اساس اجتهاد به معنای اخص، علوم انسانی و فقه با همدیگر ارتباط دارند اما نقش توسعهای ندارند. علوم انسانی مصداق شناسی و موضوع شناسی انجام میدهد و اجتهاد به معنای اخص حکم را بیان میکند.
🔹 اما بر اساس اجتهاد به معنای اعم از آنجایی که این نوع از اجتهاد از «هستها» خبر میدهد و معمولاً علوم انسانی بیان هستها و مناسبات میکند، در این صورت موضوعاتی مانند خلقت انسان، تاریخ، مسائل اجتماعی و ... از حوزههایی است که فقه به آن میپردازد.
▫️نشست اجتهاد و تحول علوم انسانی، ۲ بهمن ۱۴۰۲
@OlomEnsaniEslami
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad