هدایت شده از کاربرد علوم حوزوی
🔵 تمرین هفتصد و هشتاد و چهارم
✳️ #فقه و #نحو:
✅ برای مشاهده #پاسخ_تمرین به فایلهای e-f-88 و e-n-97 در سایت نمو رجوع کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
پیشنهاد میکنیم دوستانی که دنبال مبانی خاص در مباحث ادبیات و #زبانشناسی هستند به فایل e-n-97 مراجعه کنند.
روي أن أصحاب أمير المؤمنين كانوا فرقتين: إحداهما:
اعتقدوا أن عثمان قتل مظلوما و يتوالاه و يتبرأ من أعدائه، و الأخرى و هم جمهور أهل الحرب و أهل الغناء و البأس اعتقدوا أن عثمان قتل لأحداث أوجبت عليه القتل، و منهم من يصرح بتكفيره، و كل من هاتين الفرقتين تزعم أن عليا عليه السلام موافق له على رأيه، و كان يعلم أنه متى وافق إحدى الطائفتين باينته الأخرى و أسلمته، و تولت عنه و خذلته، فكان يستعمل في كلامه ما يوافق كل واحدة من الطائفتين.
بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج31، ص: 505
#بصیرتی
#تاریخ
في الأحاديث الصحيحة أن التزويج كان في شرع موسى جائزا بغير حصر مراعاة لمصالح الرجال و في شرع عيسى لا يحل سوى الواحدة مراعاة لمصلحة النساء فجاءت هذه الشريعة برعاية المصلحتين
عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية، ج1، ص: 446
البته به ادعای ابن أبي جمهور در صحت خبری نمی شود اعتماد کرد اما خود محتوای خبر در باب نسخ شرایع متضمن نکته جالبی است و با اخبار دیگر در باب خصال شرایع مزبور و صاحبانشان ملائمت دارد. عرفا هم اینجا حرفهای جالبی دارند.
#کلام
#اصول
تمثل اعمال و عینیت جزاء و عمل در آخرت
ورد عن النبي- صلى اللّه عليه و آله-:
ان الجنة قاع صفصف. ليس فيها عمارة. فأكثروا من غراس الجنة في الدنيا.
قيل: يا رسول اللّه! و ما غراس الجنة؟
قال- صلى اللّه عليه و آله-: فهذه الجنة، ما فيها من الأشجار و الأنهار و الثمرات و غيرها، من الحور و القصور و الغلمان و الولدان، هي أعمالهم و أخلاقهم و مقاماتهم و أحوالهم. مثّلت و صوّرت في أمثلة و صور مناسبة. ثم ردت اليهم.
و لهذا يقال لهم: انما هي أعمالكم. ترد إليكم.
تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب، ج1، ص: 284
#کلام
الميزان ج1 179 (بحث روائي) بحث آخر في الشفاعة. ..... ص : 174
المراد بالشهداء، شهداء معركة القتال كما هو المعروف في لسان الأئمة في الأخبار لا شهداء الأعمال كما هو مصطلح القرآن
تفاوت اصطلاح قرآن و اصطلاح اخبار در معنای شهید
#تفسیر
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3490&pid=11313#pid11313
بحث دقیقی در تفریق بین مفاد وضعی و مفاد اطلاقی
#اصول
نکته ای کاربردی در باب مطلق و مقید
https://fekr-va-elm.blog.ir/1403/04/19/%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D9%82-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%82%DB%8C%DB%8C%D8%AF-%D8%B0%D9%88-%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1-%D9%85%D9%82%D8%A7%D8%B1%D8%A8-%D9%84%D9%84%D8%B5%D8%B1%D8%A7%D8%AD%D9%87-%D9%81%DB%8C-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D9%82
#اصول
نهج البلاغه
حکمت 106 - نکوهش ترجیح دادن دنیا بر دین
وَ قَالَ عليهالسلام لاَ يَتْرُكُ اَلنَّاسُ شَيْئاً مِنْ أَمْرِ دِينِهِمْ لاِسْتِصْلاَحِ دُنْيَاهُمْ إِلاَّ فَتَحَ اَللَّهُ عَلَيْهِمْ مَا هُوَ أَضَرُّ مِنْهُ
این خبر رد کسانی است که بین مصالح اسلام و مصالح ایران دوگانه ایجاد می کنند و می گویند که جبهه انقلاب اولی را بر دومی ترجیح می دهد.
#بصیرتی
صغری: الوجود محقق الضدین و مقوم المثلین
نتیجه: الوجود لا ضد له و لا مثل
(گزینش همراه با تصرف از برخی از متون #معقول)
تمرین: برای کبرای قیاس برهان اقامه کنید.
(دقت شود که مطلوب، استخراج کبری نیست بلکه اقامه برهان بر کبری است.)
لازمه وحدت در ربوبیت نفی شفاعت استقلالی اسباب است.
در موردش #فکر کنید.
#گفتگوی_علمی کنید و بعدش #مطالعه.
المیزان، ج۱۰، ص۹
#معقول
#معارف
لازمه الوهیت، توحید در عبودیت است.
در موردش #فکر کنید.
#گفتگوی_علمی کنید و بعدش #مطالعه.
المیزان، ج۳، ص۲۴۹
#معقول
#معارف
انتقال از دال به مدلول متوقف بر اتحاد بین آن دو است.
لطفا با #فکر در این مدعا برای آن اقامه برهان کرده و برای حقیر ارسال بفرمایید.
#تمرین_فکر
#فلسفه
هدایت شده از مثل خمینی (ره)
سفر را آغاز کن
#پوستر
📝ثبت نام دومین اردوی معرفتی_تشکیلاتی «مثل خمینی»
⏰زمان برگزاری اردو: ۱۲ تا ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
⏳مهلت ثبتنام: تا ۵ مرداد
🧔ویژه طلاب برادر
📌 ثبتنام از طریق سایت مثل خمینی:
🌐https://l.khanetolab.ir
📌ارتباط با ادمین ثبتنام
🆔 @mesle_khomeini
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
🪴 "مِثـــــــــل خــُـــــــمِیني" 🪴
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
🔺 هر کسی به آیندهِی کشور علاقهمند است، ناگزیر بایستی به جوانها کمک کند برای اینکه بتوانند آینده را به بهترین وجهی انشاءالله بسازند.۱۳۹۹/۰۲/۲۸
🔰فرم ثبت نام دوره معرفتی طلبه تراز انقلاب
https://formafzar.com/form/v0bhc
👆👆
دورههای خوبی توسط نیروهای دغدغهمند انقلاب در تابستان برگزار میشود
خداوند از همه قبول کند!
هدایت شده از میزان الحکمة|منطق فلسفه کلام
💢 غربیها در مواجهه با ملاصدرا
از مرحــوم دکتــر زریـــاب که هــم دانشگاهی مسلطِ خوبی بود، هــم طلبهی خـوبی بود ـ ایشان دورهی طلبگی خــوبی را گذرانده بود و بـا علوم اسلامی آشنا بود و شاگــرد امـام بود ـ یکی از دوستانمان نقل میکرد ـ من خــودم از ایشان نشنیدم ـ که یک فرصت مطالعاتی در اواخــر عمرش گرفته بود و رفته بود اروپا.
بعد که بــرگشته بود، گفته بود امــروز آن چیزی که من در محیطهای عملیِ دانشگاههای اروپــا مشاهده کردم، نیــاز به #ملاصدرا و #شیخ_انصاری است.
شیخ انصاری کارش در حقوق است، فقه است.
ملاصدرا حکمت الهی است.
میگوید من میبینم امروز اینها تشنهی ملاصدرا و شیخ انصاریاند. این برداشتِ یک استاد غربشناسِ زباندانِ مسلط به چند زبان اروپائی است که سالها هم در آنجاها زندگی کرده و درس خوانده بود و با علوم اسلامی هم آشنا بود. این، برداشت اوست، که برداشت درستی است.
_ بیانات رهبر انقلاب در دیدار اساتید و رؤسای دانشگاهها ۰۹/ ۰۷/ ۱۳۸۶
۶
✅ جهت ثبت نام اینجا کلیک کنید 👇
📲 @mizanehekmat
📲 @mizanehekmat
هدایت شده از پایگاه نمو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰فلسفه الهی، بهترین و رساترین مبلّغ علمی در جهان
🎙آیت الله جوادی آملی:
🔅فلسفه، رئیس العلوم است؛ او همه علوم را اسلامی کرده، او مسلمان کرده. تاثیر #فلسفه_الهی آن است که بهترین و رساترین مبلّغ علمی در جهان است.
🔅 یک وقت است واعظی چند نفر را مسلمان می کند، یک وقتی علمی همه علوم دنیا را مسلمان می کند؛ (فلسفه) یعنی این!!
👈یک وقت کسی در ماه مبارک رمضان، در منبر از مرحوم #صدر_المتالهین با عظمت و جلال یاد نکرد؛ خدا او را هم بیامرزد. مرحوم #حاج_آقا_مصطفی برایم نقل می کرد که پدرم امام، قبل از انقلاب و قبل از رحلت مرحوم آقای بروجردی؛ وقتی پایان درس خارج شان فرا رسید، فرمود: حرمت بزرگان را حفظ کنید، ( و ما ادراک مَن #ملاصدرا )! برای اینکه اینها متولّی علمی بودند که این علم، علوم را اسلامی می کند.
👈شما اگر روی منبر میروید، چهار تا مسلمان درست میکنید؛ این چهار تا دانش نه، چهار هزار دانش نه، چهل میلیون #دانش را اسلامی میکند! فلسفه یک همچنین سمتی دارد.
🔻نمو | پایگاه تزکیهای، علمی، بصیرتی و مهارتی
🆔 @nomov_ir
من اكتفى بالكلام دون الزهد تزندق و من اكتفى بالزهد دون الكلام و الفقه ابتدع و من اكتفى بالفقه دون الزهد و الورع تفسق و من تفنن في هذه الامور كلها تخلص
پاسداران حریم عشق، ج۸،ص۲۵۷
(ظاهراً مراد از کلام، علم کلام است.)
#تربیتی
اشاره به همان رذیله اخلاقی است که در اصطلاح اهل اخلاق به آن .... میگویند..
فإن قلت: ما معنى الوعد حينئذ للذين آمنوا منهم و عملوا الصالحات و ليس المهدي (ع) أحد المخاطبين حين النزول و لا واحد من أهل زمان ظهوره بينهم؟
قلت: فيه خلط بين الخطابات الفردية و الاجتماعية أعني الخطاب المتوجه إلى أشخاص القوم بما هم أشخاص بأعيانهم و الخطاب المتوجه إليهم بما هم قوم على نعت كذا فالأول ... الخ
الميزان، ج15، ص: 156
کسی از دوستان اگر مایل باشد در مورد مقایسه فرمایش علامه با نظریه خطابات قانونیه امام خمینی ره آستین بالا بزند و تحقیق مختصری بکند، لطفا ما را هم د رجریان بگذارد.
#اصول
#تحقیقی
#دعوت_به_هم_اندیشی
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ مَاجِيلَوَيْهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي الصَّقْرِ عَنْ أَبِي قَتَادَةَ عَنِ الرِّضَا ع قَالَ: تَجْدِيدُ الْوُضُوءِ لِصَلَاةِ الْعِشَاءِ يَمْحُو لَا وَ اللَّهِ وَ بَلَى وَ اللَّهِ.
#تحقیق کنید لَا وَ اللَّهِ وَ بَلَى وَ اللَّهِ کنایه از چیست؟
#بیان
جامع الاحادیث
الکافي ج ۲، ص ۴۵۴
امام صادق (علیه السلام)
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسَى عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ: اِصْبِرُوا عَلَى اَلدُّنْيَا فَإِنَّمَا هِيَ سَاعَةٌ فَمَا مَضَى مِنْهُ فَلاَ تَجِدُ لَهُ أَلَماً وَ لاَ سُرُوراً وَ مَا لَمْ يَجِئْ فَلاَ تَدْرِي مَا هُوَ وَ إِنَّمَا هِيَ سَاعَتُكَ اَلَّتِي أَنْتَ فِيهَا فَاصْبِرْ فِيهَا عَلَى طَاعَةِ اَللَّهِ وَ اِصْبِرْ فِيهَا عَنْ مَعْصِيَةِ اَللَّهِ .
قسمت «فَمَا مَضَى مِنْهُ فَلاَ تَجِدُ لَهُ أَلَماً وَ لاَ سُرُوراً وَ مَا لَمْ يَجِئْ فَلاَ تَدْرِي مَا هُوَ» از حدیث با استدلال موجود در آن بر وجوب صبر چه ارتباطی دارد؟
#فکر
#منطق
#تربیتی
1. استظهار دقیق با توجه به قرائن صارفه و معینه
2. مقدمات حکمت در تمسک به اطلاق
3. ضرورت فحص از دلیل اجتهادی و دلیل ناسخ و مخصص و قید قبل از عمل به اصل یا دلیل
4. مقدمه واجب
5. ترتب
6. مستقلات عقلیه
7. اجزا (جبران اشتباه بعد از عمل به حجت ظاهری شرعی)
8. تعارض و جمع یا ترجیح بین متعارضین
9. تزاحم
10. طریقیت در حجیت امارات
11. حجیت اماره در صورت انفتاح باب علم
12. شک (استصحاب، برائت، احتیاط و تخییر)
دوازده عنوان از مباحث علم #اصول که در مسایل #تشکیلاتی پیدا کردن مثال برای آنها آسان است.