eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
حافظه فرهنگی.mp3
8.81M
🔈 | 🔶 موضوع | 🎙سخنرانی: دکتر 🔸 در تاريخ معاصر ايران گسست‌های بنيادينی اتفاق افتاده است، از جمله گسست در حافظه فرهنگی: 🔺تغيير از حافظه شفاهی، آيينی، ارگانيگ و بيولوژيك به حافظه مكتوب؛ 🔺دموكراتيك‌ترشدن حافظه: گروه‌های بيشتری از مردم در توليد متن و شكل‌دادن حافظه فرهنگي مشاركت دارند. 🔺فرهنگی‌ترشدن حافظه: شكل‌دادن حافظه از طريق رسانه‌ها و توليد نمادها و ايماژها. 🔺قطبی‌شدن حافظه 🔹 در آينده نزاع ميان حافظه‌ها ميدان اصلی مبارزه در تاريخ فرهنگی ايران خواهد بود. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🖇 «در مشروطه تحولاتی عمیق در فرهنگ سیاسی ایرانیان اتفاق افتاده است، به ما درک مدنی داد، این درک مدنی، شعار سیاسی جناح‌ها نیست، بلکه به معنای «ضرورت » است، از این رو باید به درک مدنی جهت قانونی داد تا از مسیر خود خارج نشود. همیشه پشت سر ما نیست، گاهی از ماجلوتر است؛ زیرا یک وجه تحولات زمانی و یک وجه نظری و اندیشه‌ای هم دارد...موجی که در مشروطه ایرانی آزاد شد، هنوز هم آزاد است، حتی از موج مشروطه، پدید آمد، اما یکی از آسیب‌های انقلاب‌ها نداشتن برنامه برای آینده است، اگر انقلاب برای برنامه نداشته باشد، نیروهای آن هدر می‌رود و دیگران برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند. نداشتن برنامه برای آینده، نیروها را دچار گریز از مرکز می‌کند، پروسه مشروطه که قرار بود برای ایران پربارتر باشد در اثر استحاله به پروژه رضاخانی تبدیل گشت» 📚 دکتر موسی نجفی؛ مشروطه‌شناسی فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
| 🔰تشریح مکانیسم تأثّر یا تأثیر بر حافظه تاریخی جمعی ✍🏻 آفرین قائمی، استاد حوزه و دانشگاه 📍«تاریخ حامل احوالات و ایام گذشته‌است. در واقع آن‌چه عادی و معمولی و روزمره و تکراری است، در یاد و خاطره نمی‌ماند. اما گاهی حوادثی در زمان اتفاق می‌افتد که نه‌تنها در خاطره‌ها باقی می‌ماند که اثر تعیین‌کننده است که وقایع دیگر نیز به اعتبار آن شناخته می‌شوند و چه‌بسا راه و رسم زندگی و فرهنگ و تمدن و علم و اخلاق قومی را تعیین می‌کنند. با آن حادثه زمان تعین می‌یابد و دوره‌ای از دوره‌های دیگر متمایز می‌شود. چه‌بسا چنین حادثه‌ای مبدأ تاریخ می‌گردد. زمان مجموعه رخدادهایی است که به‌صورت تاریخی شکل می‌گیرند و مفاهیمی را منتقل می‌کنند. زمان بسترساز هویت تاریخی است و هر تغییر کالبدی باید در امتداد تاریخی آن بافت باشد...» مطالعه کامل یادداشت در وب‌سایت فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
90.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎞 موضوع | گذری در تاریخ عاشورا بررسی حافظه تاریخی مردم کوفه و زمینه‌های قیام عاشورا 🎙سخنرانی: دکتر محمدحسین رجبی دوانی پژوهشگر تاریخ اسلام و تشیع ⏰ سه‌شنبه ۹مرداد مجموعه رسانه‌ای فکرت قسمت اول 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🔈 | ✅ موضوع |گذری در تاریخ عاشورا بررسی حافظه تاریخی مردم کوفه و زمینه‌های قیام عاشورا 🎙سخنرانی: دکتر محمدحسین رجبی دوانی پژوهشگر تاریخ اسلام و تشیع مجموعه رسانه‌ای فکرت قسمت اول 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
1403.05.10 رجبی دوانی.mp3
19.96M
🔈 | ✅ موضوع | گذری در بررسی حافظه تاریخی مردم کوفه و زمینه‌های قیام 🎙سخنرانی: دکتر قسمت اول 🔹 تأکید قرآن به مباحث تاریخی 1:20 🔹 اهمیت حافظه تاریخی 2:55 🔹تفاوت «درس» و «عبرت» 5:00 🔹تلاش پیامبر برای ساخت جامعه جاهلی 8:20 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🖇 «مبارزه‌ای که نیروهای مذهبی در این مقطع از تاریخ ، برای کنترل انجام می‌دهد و بسیجی که با توجه به پایگاه مردمی خود در شهرهای مختلف ایجاد می‌کند، از برجسته‌ترین فرازهای مبارزات نیروهای مذهبی در طول تاریخ حیات اجتماعی خود است؛ ولی نکته‌ای که از آن غافل شدند، عدم رضایت به این اقدام از اقدام و به تفسیر و توجیهی است که آنان از مشروطه می‌کنند... کسانی که به توجیه دینی منورالفکری پرداختند، از این نکته غافل شدند که تلاش‌های برای توجیه شرعی شعارها و آرمان‌ها منورالفکران، فایده‌ای جز پوشش دادن به آن‌ها جهت نفوذ در میان نیروهای مذهبی و دامن زدن به پریشانی فرهنگی و آشفتگی فکری اجتماع ندارد. یعنی در هنگام بسط ، نه تنها زمینه‌ی شناخت دوست و دشمن از بین برود، بلکه راه برای شناخت خود نیز باقی نماند و منورالفکران در این شرایط فکری و فرهنگی با استفاده از پوشش‌های موجود ابتدا به حذف حریفان آگاه و از آن پس به قتل رقیبان غافل پرداختند.» 📚 حجت‌الاسلام حمید پارسانیا؛ حدیث پیمانه، ص ۲۸۲ فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
| 🔰سازوكارهای اجتماعی خاطره و فراموشی تاریخی بررسی کارکرد حافظه تاریخی در جامعه ✍🏻 دکتر ناصر فکوهی استاد دانشگاه تهران 📍«ناصر فكوهی، معتقد است حافظه‌های تاریخی كه امروز از آنها صحبت می‌شود، عموما حافظه‌های ملی هستند. وی می‌گوید به دلیل وجود انقلاب‌های بزرگ اجتماعی و حوادث و رویداد‌های بسیار گسترده تاریخی و فشارهای ممتدی كه از درون و برون به این جامعه وارد شده، میزان ضربه‌ها (تروماها) بسیار زیاد بوده و به همین دلیل نیز این حافظه در عین حال كه شكل گرفته است شكل بسیار متكثر، پاره پاره و پرگسست است. فكوهی معتقد است نمی‌توان با قاطعیت از ضعیف یا قوی بودن حافظه تاریخی ایرانی صحبت كرد و باید اذعان كرد كه ما بیشتر می‌توانیم از پیچیدگی و ضربه‌پذیری آن صحبت كنیم تا از ثبات و استحكامش. این امر وظیفه همه ما را بیشتر می‌كند، زیرا برای تداوم هستی یك جامعه بدون شك نیاز به نظام‌های خاطره و حافظه تاریخی و جمعی وجود دارد تا در عین تكثر بتوان وحدت را ایجاد كرد...» مطالعه کامل یادداشت در وب‌سایت فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
💢 روایت موسی نجفی از نهضت مشروطه 🔹 موسی نجفی، یکی از پژوهشگران برجسته‌ی تاریخ معاصر ایران، نگاهی عمیق و تحلیلی به نهضت مشروطه داشته است. وی در آثار خود، به ویژه کتاب "مشروطه‌شناسی"، به ابعاد مختلف این رویداد تاریخی پرداخته و تحلیلی چندوجهی از آن ارائه داده است. 👈🏻 نجفی، مشروطه را نه تنها یک رویداد سیاسی، بلکه یک تحول عمیق فرهنگی و اجتماعی می‌داند. او بر این باور است که این نهضت، به دنبال تغییر ساختار قدرت و ایجاد یک نظام مبتنی بر قانون بود، اما در عین حال، با چالش‌های ایدئولوژیک و فرهنگی نیز مواجه شد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر