فکرت
#بازتاب|#فرهنگ_عمومی 🔰فرهنگ عمومی ما 🖇بررسی کارنامه فرهنگی جمهوری اسلامی در چهاردهه 📌 کارشناسان فر
2️⃣ مدیریت الگوهای فرهنگی
♦️حسن بنیانیان
🔸متاسفانه به دلایلی هنوز در کشور ما یک مدیریت عالمانهای در خصوص فرهنگ شکل نگرفته است و بر اساس مطالعات پراکندهای که در این سالها توسط مراکز مختلف و بر اساس سلایق مختلف شکل گرفته و برخی پایان نامهها و رسالههای دانشجویی که در این باب نوشته شده مدیریت صورت میگیرد.
🔹در واقع آنچه که نیاز به مدیریت دارد، خود فرهنگ نیست، چون خود فرهنگ شامل اعتقادات، الگوها و ارزشهای رفتاری است و برای ما تغییرات اینها مهم است و وقتی این معنا را پذیرفتیم که میخواهیم تغییرات فرهنگ را مدیریت کنیم، این سوال پیش میآید که تغییرات باورها، ارزشها و الگوهای رفتاری جامعه از کجا نشات میگیرد؟ شش عامل وجود دارد که فقط دو مورد از آن را میشود مدیریت کرد.
🔸اولین عامل مداخلات آگاهانهای است که افراد به عنوان عناصر فرهنگی انجام میدهند. تلاش این است که یک آموزشی به مخاطب داده شود تا آن آموزش به باور و رفتار بیانجامد. مثلا به نوجوان خود با دادن کتاب، آموزشی جهت افزایش اعتقادات و قیامت باوری میدهید که درنتیجه آن باورهایش تقویت شده و منجر به نماز خواندن او شود. بخش دوم تغییرات فرهنگی پیامدهای باقی فعالیتهای سیاسی و اقتصادی است که در جامعه شکل میگیرد.
🔹عامل دیگری که در تغییرات فرهنگی وجود دارد، از اراده ما خارج است. مثلا ویروس کرونا وارد کشور میشود، برخی شهرها دچار سیل میشوند، مهاجرت از روستا به شهرها اتفاق میافتد و همه اینها در باورها و رفتارهای مردم تغییر ایجاد میکند، ولی ارادی نیست که بشود آنها را مدیریت کرد.
🔸عامل دیگر موضوع جهانی شدن است یعنی شما در اتاق خودتان نشسته اید و همزمان با نفرات متعددی در سراسر جهان در ارتباطید. عامل دیگر بحث تهاجم فرهنگی است واین ویژه جمهوری اسلامی شکل گرفته است. علاوه بر اینها یک اتفاقاتی نیز روی علم، تکنولوژی در سطح دنیا میافتد که ما هم تحت تاثیر آن قرار میگیریم.
🔹بر روی دو مورد از اینها ما میتوانیم مداخله و مدیریت کنیم؛ یکی اثربخشی فعالیتهای آگاهانه فرهنگی است و دیگری اینکه ما پیامدهای فرهنگی فعالیتهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... را شناسایی کنیم و به شکل مثبت در جامعه تبدیل کنیم. مدیریت باقی موارد از دست ما خارج است.
➕ متن کامل این گفتگو را اینجا بخوانید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر
26.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ|#گفتگو
🎞 رابطه مقاومت و پیشرفت
👤موسی نجفی؛
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
📍زمانی ما میتوانیم از دوگانههایی مثل مقاومت و زندگی بیرون بیاییم که از ذات تفکر مدرن یعنی مولفه پیشرفت فاصله بگیریم و به سراغ ملاک اختصاصی «تعالی» برویم که بالاتر از ترقی است.
بخشهای کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
#بازتاب
🔶سمپوزیوم پداگوژی صلح بر اساس ایده مقاوم
با حضور
👤 دکتر بختیار شعبانی؛
👤استاد علیرضا شفاه؛
👤دکتر رقیه فاضل؛
👤دکتر علی قربانی؛
👤دکتر سیدعلی متولی؛
🗓 چهارشنبه ۱۶ آبان ساعت ۱۳:۳۰
🏛تالار دکتر کوهستانی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
🌐حضور مجازی:
https://vroom.um.ac.ir/eplscm
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
1403.08.07 استاد منتظمی.mp3
36.27M
🔸خطای محاسباتی در نظم جهانی
👤 غلامرضا منتظمی
لزوم تخصص رسانهای 01:57
تاثیرات انقلاب در جهان 06:10
مرگ و زندگی در نبرد فعلی 13:33
تجربیات دفاع مقدس 22:00
تخریب دین در غرب 33:00
کنشگری رسانهای در تقابل با غرب 45:00
نظامات رسانهای حاکم بر اسرائیل 50:00
نقش دشمن در اغتشاشات 01:08:13
مهارتهای رسانهای غرب 01:24:00
جمعبندی بحث جنگ در غزه 01:33:18
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
34.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥او نمرده است...
❇️ چهلمین روز شهادت سیدحسن نصرالله
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#بازتاب| #هویت_نوجوان
🔶 چالشهای هویتی نوجوان در شبکههای اجتماعی
👤با حضور:
دکتر عبدالوحید داودی؛ رئیس سازمان نظام روانشناسی استان قم
🕰 پنجشنبه ۱۷ آبان ماه ساعت ۱۶
🏛 قم، خیابان شاهد، مجتمع فرهنگی نور
🌐ثبتنام از طریق:
🆔 @adminmonada
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#یادداشت
🔰 فلسفۀ مقاومت در روزگارِ توسعهیافتگی-وابستگی
✍🏻محمدرضا قائمینیک؛
عضو هیئت علمی دانشکده علوم اسلامی رضوی
📍با حذف ساحات مابعدالطبیعی از زمان و انحصار زمان به قلمروِ سوژۀ انسانی، زمان منحصر به مقولهای کمّی و قابل محاسبه و کنترل برای انسان شد. زمان، شرط پدیدارهای سوژۀ کانتی است. در اینجا دیگر نه خبری از زمان لطیف و الطف است و نه وجود، مقدم بر زمان معنایی دارد، بلکه زمان، به همراه انسان، قدیم است. به تبع این درک از زمان، تاریخ نیز منحصر به تاریخ کمّی میگردد. در این لحظه است که ایدۀ ترقی بهعنوان هستۀ اصلی نظریات و فلسفههای تاریخ غربِ مدرن در سدۀ هجده و نوزده سربر میآورد؛ ایدهای که با بسط منطقِ علوم طبیعی مدرن به قلمرو تاریخ، هم آغاز، هم میانه و هم پایان تاریخ را قابل محاسبه با سنجههای کمّی میداند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🔸با حذف ساحت مابعدالطبیعی از زمان و انحصار آن به زمانِ کمّی، تنوع و تکثر جوامع در تاریخ، لاجرم به تقدم و تاخر نسبت به پایانِ تاریخ متوقف میشود. این درک از زمان و تاریخ، لاجرم جوامع را نسبت به نقطۀ پایان، بر اساس شاخصههای کمّی میسنجد و ارزیابی میکند. جوامع توسعهیافته، پیشرانِ نقطۀ پایانِ تاریخ و معیار سنجههای توسعهیافتگی در تاریخاند و جوامع متکثر دیگر، بر اساس آناتِ متغیر تاریخِ کمّی و سنجههای قابل محاسبه، در مسیر توسعهیافتگیاند.
🔹با حذف ساحتِ مابعدالطبیعیِ زمان و تاریخ و کلِ هستی و انحصار آن به ساحت ایندنیایی، تکثر و تنوع جوامع ناگزیر در رابطۀ متضاد و متضایفِ توسعهیافتگی-وابستگی قابل توضیح است. در تاریخِ تکساحتی و فاقد ابعاد مابعدالطبیعی، یا بایستی هرگونه تکثر و تنوع جوامع را منکر شد و یا ناگزیر، بایستی این تکثر و تنوع را در رابطۀ توسعهیافتگی-وابستگی توضیح داد.
🔸با لحاظ ضرورتِ تاریخی که با جایگزینیِ فلسفۀ تاریخ بهجای مابعدالطبیعۀ سنتی، تبدیل به عاملِ هستیبخش جهان معاصر شده است، راه گریزی از این ضرورت، مگر با پذیرشِ عدم و حذف از تاریخ بشری، وجود ندارد. امتناع از این ضرورتِ تاریخی، بهمعنای پذیرفتنِ امتناع اندیشیدن است. ساکنین جهانِ سنت، «امتناع اندیشه» در جهانِ مدرن دارند و بلکه ممتنعالوجودند و یا در بهترین حالت، تاریخ، مادامی که به منطقِ وحیانیِ سنت مقید بماند، در «مسیر» زوال و انحطاط است و بهمیزانی که از این اندیشۀ سنتی، گسست مییابد، در مسیر ترقیِ تاریخی قرار میگیرد.
🔹پذیرشِ مخاطرۀ استقلال، اگرچه از منظرِ تاریخ توسعهیافتگی-وابستگی، عینِ مرگ و نیستی و نابودی است، اما شکل دیگری از تاریخ و توجه مجدد به ابعاد مابعدالطبیعی زمان و تاریخ، امکانهای متعددی را برای انسان میگشاید. در این جهان، توسعه و پیشرفت، تشدید وابستگی نیست، بلکه گسترشِ استقلال است. وابستگی در این جهانی که طبیعت و مابعدالطبیعه در ارتباط با یکدیگر شکل میگیرند، عینِ وابستگی به مابعدالطبیعه است و بنابراین پیشرفتِ آن، گسترشِ «استقلال از وابستگی به ایندنیا» است.
🔸با این مقدمات شاید بتوان دریافت که استقلال و مقاومت، در جهانیِ که ضرورتِ تاریخی آن، عینِ وابستگی-توسعهیافتگی است، همراه با مخاطرات مرگ و زندگی یا هستی و نیستی خواهد بود. مقاومت، وجه بنیادین و هستیشناختیِ انسانها و جوامعی است که مخاطرۀ گسست از جهانِ توسعهیافتگی-وابستگی را پذیرفتهاند و سودای تحقق تاریخی دیگر را دارند؛ تاریخی که مسیر ایندنیایِ آن، گسسته از عوالم قبل و بعدش، معنادار نیست.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
8.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدایت شده از رادیو فکرت
استاد علی مصباح یزدی - طوفان الاقصی پایان تمدن غرب 1.mp3
34.49M
▫️«طوفانالاقصی، پایان تمدن غرب»
👤حجتالاسلام والمسلمین علی مصباح یزدی
دفاع از مال و آبرو و فکر و فرهنگ 16:00
دفاع از جان و مال دیگران 17:50
وظیفه دفاع از دین 22:50
ملاک ارزشگذاری 26:15
دوران سیاه بشریت 35:57
فرهنگ مواسات با جبهه مقاومت 37:50
جنگ بین حق و باطل 38:50
آماده ظهوربودن 43:50
لزوم شناخت حق و باطل 45:00
باطل در قالب نفاق ظاهر شده 45:10
#حزبالله | #اسرائیل
📼 رادیو فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
@radiofekrat
@fekrat_net
📣 شیپا (شبکه پیشرفت) با همکاری مجموعه رسانهای فکرت برگزار میکند:
💡 اولین دوره MPA با رویکرد حکمرانی مردمی
🔍 بررسی ورود موجهای سرمایهداری به ایران؛
سیر تاثیر سرمایهداری بر ایران از عصر صفویه تا انقلاب اسلامی
👤 دکتر حمیدرضا مقصودی
مدیر اندیشکده قصد
سرفصلهای کارگاه:
1️⃣ ساز و کار سلطهگری غرب در اقتصاد ایران
2️⃣ ساز و کار سلطهپذیری جامعه ایرانی از اقتصاد غرب
3️⃣ مقاومت جامعه ایرانی در برابر سرمایهداری
4️⃣ نقش رژیم صهیونسیتی در تثبیت حاکمیت سرمایهداری در ایران و منطقه
✅ ثبتنام از طریق آیدی زیر (به همراه گواهی معتبر)👇
@mpa_shipaa
⏱ پنجشنبه ۱۷ آبان، ساعت ۱۳ تا ۱۸
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر