16.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ|#نشست
🎞 مهاجرت یا صادرات علمی
👤مصطفی زمانیان؛
رئیس سابق مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری
📍دلیل پذیرش دانشجوی خارجی در کشور، صادرات رویکردهای انقلاب اسلامی بود نه کسب درآمد؛ همچنین بورسیه دانشجویان داخلی به خارج نمیتواند بدون برنامهریزی دقیق، ثمردهی داشته باشد.
بخشهای کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
@Fekrat_Net
هدایت شده از مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
#گزارش
#نشست_علمی
🔰بخش مهمی از اشاعه امید در سطح جامعه، ریشه در مواجهههای اخلاقی ما با دیگری دارد.
سیره اهل بیت(ع) چگونه امید را در جامعه اسلامی ترویج کرد؟
✍️سؤال فوق، تنها یک رویکرد نو به تاریخ پژوهی صدر اسلام نیست، بلکه در مقامی دیگر، ارجاعی اصیل است که بازآفرینی امید در مقیاسی تاریخی_تمدنی را دنبال میکند و در اندیشهی حضوری امیدوارانه در تاریخ و جهان کنونی خویش است.
🔻بی معنایی و معناداری، دو جنس از تجربه رنج است و رنج، همان چیزی است که امروز همه ما دچار آن هستیم. بازخوانی سیره اهل بیت(ع) در موضوع امید، به منظور مواجهه با همین مسئله(رنج) است و مبتنی بر این نگرش به تحقیق می پردازد، چرا که اساسا مقولاتِ الهیاتی در تاریخ اهل بیت، تنها در ساحت ایمان و نفسِ انسانیِ نماندهاند و امتدادی فرهنگی_تمدنی نیز داشتهاند. از این نظر انسانِ با ایمان در لحظهای که امیدورزی میکند، ایمان ورزیده است در مقابل انسان کافر امیدوار، آن کسی است که مهارت حل مسئلههای دنیوی خودش را به منصه ظهور میرساند. بنابراین مفهوم امید الهیاتی با امید سکولار به کلی تفاوت خواهد داشت. «ایمان»، خاستگاه معنا در زندگی است و همان عاملی است که میتواند لحظههای خالی را، یعنی لحظههای رنج را به ساحات معنا بکشاند. ایمان این کار را با قرار دادن لحظههای خالی در کنار لحظههای پر انجام میدهد، شبیه به طرح و نقش های نقاشی در هنر اسلامی. به همین جهت است که هیچگاه رنج برای انسان با ایمان به نهیلیسم نمیانجامد.
🔻اما سیره اهل بیت در ایجاد ایمان و گسترش امید چه بوده است؟ یافتههای تاریخی ما که از قضا با وضعیت دنیای امروز نیز هماهنگ است، نشان میدهد که سیره اهلبیت(ع) در این موضوع، علاوه بر آنکه شامل نوعی از عقلانیت و استدلالورزی عقلی برای ایمان و امید بوده است، در موارد فراوانی، آنها از طریق یک سلوک اخلاقی، دیگران را به ساحت ایمان دعوت کردهاند و آنها را به موقعیت اقناع برای ایمان کشاندهاند. به همین جهت، ضروری است که توجه داشته باشیم بخش مهمی از اشاعه امید در سطح جامعه، ریشه در مواجهههای اخلاقی ما با دیگری دارد. مواجههای اخلاقی که مبتنی بر الهیات اسلامی بوده و از مسیر گفتوگو عبور میکند، تسهیلگر ایمان و امید الهیاتی خواهد بود.
#استاد_حبیب_الله_بابایی
#امید_در_زمانه_عسرت
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
#گفتگو| #انجمن_حجتیه
▫️رسانه فکرت برگزار میکند:
🔶 انتظار کدام فرج...؟!
تبیین مبانی فکری انجمن حجتیه
با حضور:
👤حجتالاسلام محمدرضا نصوری، معاون بنیاد حضرت مهدی موعود(عج)
📅 شنبه؛ ۶ بهمن
⏰ بعد از نماز ظهر و عصر
🌐 پخش زنده از کانال ایتای فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
@Fekrat_Net
May 11
#مستند
🚨 بنابر درخواست مخاطبین گرامی، مستند «کاسبان ابتذال» در صفحه آپارات فکرت هم منتشر شد.
♻️در این مستند، روایت نامسالهشدن فیلترینگ در ایران را با حضور اساتیدی همچون مهدی مشکی، احسان فرزانه، محمدعلی غمامی، محمد محمدینیا، روحالله مومننسب و زهرا نژادبهرام تقریر خواهیم کرد.
🖇با تماشای کاسبان ابتذال به وضعیت نابسامان حل مساله در ایران پی برده و با پاسخ به سوالات مستند، برنده جایزه ویژه شوید!
{لینک ویدیو در آپارات}
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
@Fekrat_Net
#پادکست_گفتگو
🔸امید اجتماعی در سینمای ایران
گفتگو با:
👤آرش خوشخو؛
روزنامهنگار و منتقد سینما
⏰ ۲ بهمن
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
@Fekrat_Net
1403.11.02 امید اجتماعی در سینما.خوشخو.mp3
14.85M
امید اجتماعی در سینما
آرش خوشخو
تاریخ سینمای ایران 00:05
سینمای امیدآفرین 05:00
راز احیای سینمای امیدآفرین 10:00
رویای آمریکا در هالیوود 13:00
آزادی در سینما 15:00
امید اجتماعی در انقلاب 16:00
امید در سینمای ایران 19:00
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
@Fekrat_Net
8.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ|#گفتگو
🎞 مهاجرت، متولی ندارد..!
👤اصغر مهاجری؛
جامعهشناس و استاد دانشگاه
📍مساله مهاجرت در ایران، اصلا متولی مشخصی ندارد و بخاطر همین هم سیاستهای صحیح و پژوهشهای عمیقی در مورد آن صورت نمیگیرد.
بخشهای کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
@Fekrat_Net
💠 تمایز انجمن حجتیه با اسلام سیاسی
✍🏻رسول لطفی
🔹اگر بخواهیم به تفاوت اساسی گفتمان انقلاب اسلامی و انجمن حجتیه از زاویهای ژرفتر بنگریم، لازم است از سطح دعاوی سیاسی، روایی یا حتی مهدویت عبور کنیم و به بنیانهای فکری و رویکردهای کلان این دو جریان بازگردیم. آنچه این دو گفتمان را بهطور بنیادین از یکدیگر متمایز میکند، نقطه تقابل اصلی آنها در مواجهه با واقعیتهای تاریخی، اجتماعی و سیاسی است.
🔸 گفتمان انقلاب اسلامی از همان آغاز، تقابل خود را با «نظام سلطه» تعریف کرد. این گفتمان، هوشمندانه تشخیص داد که در پس بسیاری از بحرانهای اجتماعی، فرهنگی و دینی، ریشهای عمیقتر نهفته است: ساختارهای قدرت جهانی که در لباس استعمار و استثمار، بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم بر جوامع مسلط شدهاند.
🔹 در مقابل، گفتمان انجمن حجتیه نقطه تقابل خود را بر محور مبارزه با جریانهای مذهبی مخالف، نظیر بهائیت، تعریف کرد. این گفتمان با محدود کردن خود به حوزه فرهنگ و تربیت دینی، از دیدن تصویر کلانتر بازماند و عملاً در برابر پرسشهای بزرگتری نظیر روابط قدرت، استعمار و استثمار تاریخی سکوت پیشه کرد.
🔸 انقلاب اسلامی بهدرستی دریافت که استعمار و نظام سلطه، تنها در اشغال نظامی یا سلطه اقتصادی خلاصه نمیشوند، بلکه این نظامها در لایههای عمیقتر فکری و فرهنگی نیز نفوذ دارند. این تشخیص، جهتدهی انقلاب اسلامی را مشخص کرد و به آن برتری روششناختی داد. چرا که بدون درک عمیق روابط قدرت و نظامهای سلطهگر، هر حرکتیمحصور در جریانهای محدود خواهد شد و در نهایت توسط همان روابط قدرت هضم خواهد شد.
🔹 انقلاب اسلامی نه یک رخداد سیاسی صرف، بلکه نوعی «گشودگی» به حقیقت وجود بود. این گشودگی، جهان را بهمثابه میدانِ امکانهای نو دید، جایی که حقیقتِ وجودی انسان فراتر از مناسبات قدرتِ تحمیلشده توسط نظام سلطه تعریف میشود. انقلاب، در پی آن بود که این حقیقت را از اعماق تاریخ و فرهنگ بیرون کشیده و آن را در میدان جهان احضار کند.
🔸در این نگاه، جهان یک منظره بسته و قطعی نیست؛ بلکه امکانِ مقاومت، تغییر، و خلق در آن همواره جاری است. در این افق، اسلام ناب، صرفاً یک ایدئولوژی مذهبی نیست، بلکه نحوی از بودن در جهان است که در برابر ساختارهای سلطه و ازخودبیگانگی انسان، مقاومت میکند. انجمن حجتیه در «پنهانشدن از حقیقت» سکنی گزید. آنها به جای مواجهه با افق جهان، در سایههای سنتِ بسته و ایستا پناه گرفتند.
🔹 فارغ از ارزیابی اینکه کدام ایده موفق شده و توانسته پیشبرنده باشد؛ انقلاب اسلامی، شجاعت زیستن در میان امکانها را داشت، اما حجتیه بنابه هر دلیلی، در پشت دیوارهای فهم محدود خود باقی ماند. آنچه انقلاب اسلامی را یگانه میسازد، این است که توانست حقیقت را از پستوهای تاریخ بیرون کشیده و آن را به میدان آورد. حقیقتی که نه در سکون، بلکه در پویایی و مبارزه با سلطه، شکل میگیرد. این حقیقت، افقی گشوده است که هنوز هم ما را به اندیشیدن و عمل دعوت میکند.
#اختصاصی
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
@Fekrat_Net
#گزارش_تصویری
📸 نهمین و آخرین قسمت از برنامه آینه جادو با موضوع بررسی «جریان روشنفکری در سینمای ایران» با حضور سرکار خانم معصومه قمقامی و جمعی از علاقهمندان توسط رسانه فکرت برگزار شد.
➕ صوت و کلیپهای تصویری این جلسه به زودی منتشر خواهد شد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
@Fekrat_Net