eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
1هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 ♦️فرصتی برای پیدایش تمدنی جدید 🔹ادبیات رایج این روز‌های جهانی درباره کرونا از دو چیزِ ظاهراً یکسانی سخن می‌گوید، درحالی که تفاوت عمیقی می‌توان بین آن‌ها مشاهده کرد. 🔹 ظاهراً کووید۱۹ همان کروناست ولی به نظر می‌رسد کووید ۱۹ اشاره به یک موجود ویروسی است که ساختار‌های خاصی برای خودش دارد، ولی کرونا این ویروس را در مجموعه آثاری که به‌وجود آورده است مورد بررسی قرار می‌دهد. 🔹اصطلاحاتِ پرکاربردِ «پساکرونا» یا «زندگی کرونایی» یا «دوران کرونا» یا «الهیات کرونا» و بسیاری اصطلاحات جدید در این مدتِ محدود، بخش زیادی از گفتار امروزین بشر را تشکیل داده است. 🔹 به‌کار بردن این اصطلاحات درباره کرونا نشان می‌دهد که کرونا یک ویروس نیست بلکه مجموعه آثار کرونا در جوامع بشری را نیز شامل می‌شود. 🔹 حال اگر بخواهیم پدیدارشناسانه پدیده کرونا را تبیین کنیم باید پدیدار‌های بسیاری را از کرونا مورد توجه قرار دهیم. ✍️نویسنده: دکتر حمیدرضا آیت‌اللهی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1602 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
🎙 ♦️چالش­های حجاب و عفاف در مبانی فقهی چگونه قابل پاسخ­گویی است؟ 🔹شبهات مربوط به حجاب و عفاف از حیطه موضوعی جنجال­های اجتماعی با محوریت حجاب اجباری، به سمت اصل و ریشه­‌ی حجاب و محدوده حجاب شرعی سوق پیدا کرده است. 🔹این شبهه که بیشتر وجهه فقهی داشته و نیاز به بررسی تاریخی و منابع روایی دارد، در صورت عدم پاسخگویی و تبیین درست آن، موجب گفتمان‌­سازی جدیدی علیه حجاب و عفاف در سطح جامعه خواهد شد. 🎤 گفت‌وگو:حجت الاسلام و المسلمین مصطفی تشیعی 📌ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1605 🔻کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
🎙 ♦️چالش­های حجاب و عفاف در مبانی فقهی چگونه قابل پاسخ­گویی است؟ 🔹گفته می‌شود که محدوده‌ی پوشش زنان صدر اسلام از حال حاضر کمتر بوده، و بر همین اساس خواستار باز گذاشتن بیشتر محدوده حجاب هستند. نظر شما چیست؟ 🔹 این سوال یک مساله‌ای را فرض گرفته که پیش فرض غلطی محسوب می­شود و آن اینکه پوشش صدر اسلام کمتر از الان بوده است. در روایات تاریخی داریم که پوشش صدر اسلام چه چیز بوده است؟ 🔹 این پوشش که از چند تکه تشکیل می شده، برای زن آزاد به این صورت بوده که یک دامن بلند داشتند که تا مچ پا می آمده و یک لباس بالایی داشتند که دو تکه بوده و بسته می شده و تا ساق دست را می گرفته و چیزی داشتند که به آن خِمار می‌گفتند که این خمار هم تا روی بازو می آمده است. 🔹امام صادق در روایتی توضیح دادند که این خمار طولش تا بازو بوده و تا پایین سینه می آمده و روی موها را کامل می پوشانده است. علاوه بر آن در خطبۀ حضرت زهرا(س) ما یک توصیفی هم از جلباب حضرت زهرا داریم. 🔹جلباب همان عبای الان است که روی زمین کشیده می شده. پس این فرض که پوشش زنان صدر اسلام کمتر بوده، این فرض غلطی است. 🎤 گفتگو با: حجت الاسلام و المسلمین مصطفی تشیعی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1605 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️تجدد یا تجددها؟ 🔹گاهی به‌جای تجدد (مدرنیته) از «تجددها» سخن گفته می‌شود؛ تجددهای پیش از تجدد غربی و «تجددها»ی پس از تجدد غربی. 🔹نوع اول در گفتار کسانی دیده می‌شود که معتقدند نوزایش (رنسانس) و تجدد ما پیش از قرون وسطا بوده است، یعنی دقیقا برخلاف غرب که رنسانس و تجددش پس از قرون وسطایش آغاز می‌شود. ✍️نویسنده: محمد زارع‌شیرین‌کندی (پژوهشگر فلسفه) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1612 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
📝 ♦️تجدد یا تجددها؟ 🔹«تجددها»ی پس از تجدد غربی در کلام کسانی دیده می‌شود که از منظر و موضع پست‌مدرن به تاریخ غرب و تجدد می‌نگرند و معتقدند تجدد غربی وارد دوره‌ای تازه به اسم پست‌مدرن شده است؛ 🔹دوره‌ای که همه جوامع غیرغربی می‌توانند درکنار تجدد غربی تجدد خاص خویش را داشته باشند. به‌زعم آنان دوره پست‌مدرن، دوره تکثر و تنوع است، دوره فرهنگ‌ها و هویت‌های چندگانه است، 🔹 دوره هویت‌های چهل‌تکه است و از این‌رو تجدد غربی یگانه تجدد ممکن و همه‌شمول نیست و تجددهای دیگر نه‌تنها ممکن‌الوقوعند، بلکه واقعیت و تحقق دارند. 🔹 عقلانیت ابزاری و به‌تبع‌آن تجدد غربی، تنها عقلانیت و تجدد ممکن نیست، بلکه جامعه‌های غیرغربی می‌توانند -و اکنون نیز توانسته‌اند- به عقلانیت و تجددی متمایز از عقلانیت و تجدد غربی برسند. 🔹 قائلان به این نظریه به‌راحتی ترکیب‌هایی مانند «تنوع مدرنیته» و «مدل‌های غیرغربی مدرنیته» را به‌کار می‌برند. آنان گمان می‌کنند تجدد غربی به تمامیتش رسیده و تجددهای دیگر می‌توانند عرض‌اندام کنند. 🔹برخی از آنان در این میان طبعا به تجددهایی مانند تجدد «ایرانی»، «ژاپنی»، «چینی»، «هندی»، «برزیلی»، «مصری» و… اعتقاد دارند. ✍️ نویسنده: محمد زارع‌شیرین‌کندی(پژوهشگر فلسفه ) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1612 📌 کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
🎙 ♦️بلحاظ فقهی آیا در مورد محدوده­ی پوشش نص قرآنی یا روایی داریم؟ 🔹از لحاظ فقهی برای پوشاندن موها و پوشاندن بدن به جز وجه و کفین، نصّ روایی داریم و روایتش هم موجود است. موی سر باید پوشانده بشود. 🔹 یک مساله‌ای هست که برخی گفته بودند که بعضا از فقها اشاره‌ای نکردند به اینکه موی سر عورت است. این اشکال ضعیفی بود. قضیه این است که یکی از فقهای قرن ششم که اسمش خاطرم نیست و کتابش هم در دسترس نیست، در آن کتاب نوشته بوده که از نظر ما عورت تمام بدن زن است. 🔹یک اصطلاح فقهی هست که می‌گوید زن مثلا تمامش عورت است به جز وجه و کفین. منظور ازعورت این است که باید پوشانده شود نه اینکه عیب است. 🔹بعد ایشان از او نقل قول می‌کند که من از این فقیه قرن ششمی شنیدم که البته در کتابش که در دست نیست گفته عورت فقط همان بحث اندام تناسلی است و اصلا به مو برنمی‌گردد. یعنی آن فقیه دوم اصلا اسم مو را نیاورده. 🔹گفته از فلان فقیه شنیدم که فقط اندام تناسلی را گفته است. اینها برداشت­شان این بوده که این فقیه قرن ششمی گفته که منظور از عورت، آنچه باید پوشانده شود، فقط بحث تناسلی است. بعد این را نسبت می‌دهند به این که از نظر فلان فقیه حجاب سر واجب نبوده. 🔹این خیلی اشکال ضعیفی است. اولا کتاب آن فقیه اصلا در دست ما نیست. دوما این فقط یک نقل قول است. سوما اگر ما این نقل قول را بگوییم درست است پس این فقیه حتی پوشاندن بالاتنه را هم واجب نمی‌داند. 🔹 اما اصلا این حرف در سایر فرهنگ‌ها هم بد است که بگوییم مثلا بالاتنه نیاز به پوشاندن ندارد. بعد بیاییم این را به اسلام نسبت بدهیم؟ این اشکال ضعیفی است که ایشان کرده و اصلا مستند ندارد. 🎤 گفت‌و گو با: حجت الاسلام و المسلمین مصطفی تشیعی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1605 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️چالش‌‌های سیاسی کرونا 🔹به‌طور سنتی همواره در فلسفه سیاسی که نظریات مختلفی وجود داشته است، یک دوگانه اصلی به نام عدالت و آزادی وجود دارد. موضع‌‌های سیاسی و نظام‌‌های سیاسی مختلف در تمایل به یکی از این دو از هم متمایز می‌شوند. 🔹بحران کرونا بشر را مجبور کرد که آزادی را کلا به‌طور موقت آنچنان محدود کند که شاید در هیچ‌نظام دیکتاتوری چنین چیزی سابقه نداشته است و مردم نیز آن را به‌خاطر ویژگی کرونا پذیرفتند؛ اما تصمیم‌گیری سیاسی در بحران کرونا دیگر بر اساس دوگانه عدالت و آزادی شکل نمی‌گیرد. 🔹دوگانه جدیدی به نام دوگانه سلامت و اقتصاد برای سیاستمداران به وجود آمد. سیاستمداران اگر دست به قرنطینه می‌زدند تا سلامت مردم تضمین شود و مسوولیت خود را در قبال مردم انجام داده باشند، 🔹 با توقف کسب‌وکار‌ها مواجه می‌‌شدند و در نتیجه بحران اقتصادی برای آن‌ها به وجود می‌آورد و اگر برای برپا‌بودن اقتصاد کشورشان و چرخش اقتصادی جامعه به کسب‌وکار اجازه فعالیت می‌دادند و قرنطینه را کمرنگ می‌‌کردند در آن صورت آمار مبتلایان و فوت‌شدگان بالا می‌رفت و بحران سلامت پیش می‌آمد. 🔹سیاستمداران موظف بودند بین این دو اقدام متعارض به‌گونه‌ای تصمیم بگیرند تا بتوانند بهترین وضعیت را برای جامعه شأن به‌وجود آورند. ✍️نویسنده: دکتر حمیدرضا آیت‌اللهی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1602 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
📝 ♦️چالش‌‌های سیاسی 🔹به‌طور سنتی همواره در سیاسی که نظریات مختلفی وجود داشته است، یک دوگانه اصلی به نام عدالت و آزادی وجود دارد. 🔹موضع‌‌های سیاسی و نظام‌‌های سیاسی مختلف در تمایل به یکی از این دو از هم متمایز می‌شوند. ✍️نویسنده: حمیدرضا آیت‌اللهی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1602 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️چالش‌‌های سیاسی 🔹به‌طور سنتی همواره در سیاسی که نظریات مختلفی وجود داشته است، یک دوگانه اصلی به نام عدالت و آزادی وجود دارد. 🔹موضع‌‌های سیاسی و نظام‌‌های سیاسی مختلف در تمایل به یکی از این دو از هم متمایز می‌شوند. 🔹بحران کرونا بشر را مجبور کرد که آزادی را کلا به‌طور موقت آنچنان محدود کند که شاید در هیچ ‌نظام دیکتاتوری چنین چیزی سابقه نداشته است و مردم نیز آن را به‌خاطر ویژگی کرونا پذیرفتند؛ اما تصمیم‌گیری سیاسی در بحران کرونا دیگر بر اساس دوگانه عدالت و آزادی شکل نمی‌گیرد. 🔹دوگانه جدیدی به نام دوگانه سلامت و اقتصاد برای سیاستمداران به وجود آمد. 🔹سیاستمداران اگر دست به قرنطینه می‌زدند تا سلامت مردم تضمین شود و مسوولیت خود را در قبال مردم انجام داده باشند، با توقف کسب‌وکار‌ها مواجه می‌‌شدند و در نتیجه بحران اقتصادی برای آن‌ها به وجود می‌آورد و اگر برای برپا‌بودن اقتصاد کشورشان و چرخش اقتصادی جامعه به کسب‌وکار اجازه فعالیت می‌دادند و قرنطینه را کمرنگ می‌‌کردند در آن صورت آمار مبتلایان و فوت‌شدگان بالا می‌رفت و بحران سلامت پیش می‌آمد. 🔹سیاستمداران موظف بودند بین این دو اقدام متعارض به‌گونه‌ای تصمیم بگیرند تا بتوانند بهترین وضعیت را برای جامعه شأن به‌وجود آورند. ✍️نویسنده: حمیدرضا آیت‌اللهی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1602 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️به‌لحاظ فقهی آیا در مورد محدوده­ی پوشش نص قرآنی یا روایی داریم؟ 🔹از لحاظ فقهی برای پوشاندن موها و پوشاندن بدن به جز وجه و کفین، نصّ روایی داریم و روایتش هم موجود است. 🔹موی سر باید پوشانده بشود. 🔹یک مساله‌ای هست که برخی گفته بودند که بعضا از فقها اشاره‌ای نکردند به اینکه موی سر عورت است. این اشکال ضعیفی بود. ✍️نویسنده: حجت الاسلام و المسلمین مصطفی تشیعی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1605 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️به‌لحاظ فقهی آیا در مورد محدوده­ی پوشش نص قرآنی یا روایی داریم؟ 🔹از لحاظ فقهی برای پوشاندن موها و پوشاندن بدن به جز وجه و کفین، نصّ روایی داریم و روایتش هم موجود است. 🔹موی سر باید پوشانده بشود. 🔹یک مساله‌ای هست که برخی گفته بودند که بعضا از فقها اشاره‌ای نکردند به اینکه موی سر عورت است. این اشکال ضعیفی بود. 🔹قضیه این است که یکی از فقهای قرن ششم که اسمش خاطرم نیست و کتابش هم در دسترس نیست، در آن کتاب نوشته بوده که از نظر ما عورت تمام بدن زن است. 🔹یک اصطلاح فقهی هست که می‌گوید زن مثلا تمامش عورت است به جز وجه و کفین. 🔹منظور ازعورت این است که باید پوشانده شود نه اینکه عیب است. 🔹بعد ایشان از او نقل قول می‌کند که من از این فقیه قرن ششمی شنیدم که البته در کتابش که در دست نیست گفته عورت فقط همان بحث اندام تناسلی است و اصلا به مو برنمی‌گردد. 🔹یعنی آن فقیه دوم اصلا اسم مو را نیاورده. گفته از فلان فقیه شنیدم که فقط اندام تناسلی را گفته است. 🔹اینها برداشت­شان این بوده که این فقیه قرن ششمی گفته که منظور از عورت، آنچه باید پوشانده شود، فقط بحث تناسلی است. 🔹بعد این را نسبت می‌دهند به این که از نظر فلان فقیه حجاب سر واجب نبوده. 🔹این خیلی اشکال ضعیفی است. 🔹اولا کتاب آن فقیه اصلا در دست ما نیست. 🔹دوما این فقط یک نقل قول است. 🔹سوما اگر ما این نقل قول را بگوییم درست است پس این فقیه حتی پوشاندن بالاتنه را هم واجب نمی‌داند. 🔹اما اصلا این حرف در سایر فرهنگ‌ها هم بد است که بگوییم مثلا بالاتنه نیاز به پوشاندن ندارد. 🔹بعد بیاییم این را به اسلام نسبت بدهیم؟ این اشکال ضعیفی است که ایشان کرده و اصلا مستند ندارد. ✍️نویسنده: حجت الاسلام و المسلمین مصطفی تشیعی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1605 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️هیاهو بر سر هیچ 🔸گویا بحث در باب دکتر تمامی ندارد. 🔸گه‌گاه برخی به تعریف و تمجید از وی می‌پردازند و برخی به تخطئه و تخفیفش. 🔸بعضی برآنند که شریعتی فاقد تفکر فلسفی است و برخی دیگر می‌گویند شریعتی لباس جامعه‌شناسی پوشیده اما زبانش فاقد ارزش علمی است و نمی‌توان در مورد ایدئولوژی شریعتی گفت‌وگوی علمی کرد. ✍️نویسنده: ابوالفضل مجاهدی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1616 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️هیاهو بر سر هیچ 🔸ملکیان گفته است: «، بیش از هرچیز سخنران بود. 🔸منظورم این است که با احساسات، هیجانات و عواطف مخاطبان بازی می‌کرد. 🔸ولی بعد از انقلاب، بیشتر معلم و مدرسند. 🔸در سخنرانی‌ها‌یشان هم درس می‌دهند. 🔸شما وقتی به سخنرانی دکتر علی شریعتی گوش می‌کنید، خیلی احساسات و عواطف و هیجانات دارید و غلیان پیدا می‌کنید. 🔸می‌گویید حق با اوست، آفرین و هورا… اما وقتی سخنرانی‌اش تمام شد، اگر کسی از شما بپرسد که عصاره‌ سخنرانی دکتر شریعتی چه بود، آنگاه می‌بینید مثل ماهی که از چنگ‌تان می‌گریزد و چیزی در مشت ندارید. 🔸نمی‌توانید مثلا بگوید سخنرانی یک مقدمه داشت، سه تا ذی‌المقدمه داشت، یک مدعا و دو تا دلیل داشت. 🔸چون خطیب بود. 🔸از خطه‌ خراسان بود و در آن خطه سخنرانان قهار داشتیم. 🔸مثل فخرالدین حجازی. «هیاهو بر سر هیچ.» 🔸خدا رحمتش کند اما هر وقت به ایشان فکر می‌کنم یاد گفته‌ می‌افتم که «هیاهو بر سر هیچ.» 🔸شریعتی خطیب بود و منظورم همان خطابه‌ [صناعتی میان] صناعات خمس ارسطویی است. 🔸یعنی با هیجانات، احساسات و عواطف سروکار داشت… 🔸شما آیا از دکتر شریعتی سخنرانی [ای] سراغ دارید که بگوید من در این سخنرانی دو مدعا دارم؟ 🔸مدعای اول را یک دلیل تایید می‌کند و مدعای دوم را سه دلیل. 🔸در تمام سخنرانی [های] شریعتی یک مورد نمی‌توانید بیابید که این‌گونه باشد.» ✍️نویسنده: ابوالفضل مجاهدی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1616 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️در حصار ! 🔸یکی از مهم‌ترین شباهت‌های محتوایی این فیلم با سریال قبلی مجید صالحی، نشان دادن تصویری سخیف و مُضحک از ماموران نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی است. 🔸در هر دو فیلم و سریال، یک پلیس رشوه‌گیر با شخصیتی سبک و رفتارهای تمسخرآمیز ایفای نقش می‌کند که هیچ توجیه مناسبی نمی‌توان برای آن در نظر گرفت. ✍️نویسنده: سید محمد مهدی شرف الدین 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1633 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️در حصار ! 🔸تماشای این فیلم مخاطب را به یاد نظریه‌ای می‌اندازد که از فیلسوف معاصر تقدیم جهان علم شد. 🔸فوکو معتقد است که تاریخ بستر سلطه‌های متفاوت است و این سلطه هیچگاه از بین نمی‌رود و انسان به آزادی نمی‌رسد. 🔸به نظر او حتی مدرنیته هم که مهم‌ترین شعار خود را به آزادی رساندن بشر می‌دانست، نه تنها نتوانسته انسان‌ها را به آزادی برساند بلکه قفسی تنگ‌تر از گذشته برای آن‌ها به وجود آورده است. 🔸اگر در گذشته انسان‌ها در حصار قضاوت‌های ارزشی قبیله‌ای خود بودند، امروزه در حصار دوربین‌هایی هستند که تمام زندگی آن‌ها را برای دیگران به نمایش می‌گذارد. 🔸به عبارت دیگر به نظر فوکو در زندگی مدرن فقط نوع نظارت و مراقبت بر انسان تغییر کرده و الا چیزی از اسارت انسان کاسته نشده است. 🔸فیلم “زیر نظر” برخلاف تصور برخی که آن را فیلمی سطحی و سخیف دانستند، به خوبی از پس طرح این نظریه برآمده و پیام خود را در پوشش طنز بیان می‌کند. ✍️نویسنده: سید محمد مهدی شرف الدین 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1633 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️آیا یا بازار مالی در رونق نقش دارد؟ 🔹در ادبیات اقتصادی، بازارهای مالی یا بورس اساسا بازارهای شکننده هستند. 🔹نوسانات و تلاطمات این بازارها بسیار سریع و آنی اتفاق می‌افتد. 🔹برخلاف بازارهای واقعی و بازارهای کالا و خدمات که اگرچه نوسان‌هایی را تجربه می‌کنند این نوسان‌ها در یک دوره‌های زمانی گسترده رخ می‌دهد. ✍️نویسنده: دکتر علی سعیدی،عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1636 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️آیا یا بازار مالی در رونق نقش دارد؟ 🔹از اتفاقاتی که در بازارهای مالی یا بورس رخ می‌دهد و معمولا منجر به بحران‌های مالی می‌شود به چرخه‌های جنون، وحشت و سقوط یاد می‌کنند. 🔹در بازارهای مالی به خاطر ذات شکننده‌ای که دارند به محض اینکه یک اتفاق مثبتی رخ می‌دهد، قیمت‌ها شروع به افزایش می‌کنند. 🔹در این شرایط بازارهای مالی شاخص بورس رشد می‌کند و همین باعث می‌شود که یک عده زیادی از مردم سرمایه‌های خود را وارد بکنند. 🔹خود این افزایش تقاضا باعث می‌شود روند رو به رشدی که در بازارهای مالی (بورس) بیان شد سرعت بیشتری پیدا کند وقتی که این سرعت افزایش پیدا کرد نتیجتا مشتریان بیشتری را جذب می‌کند، افرادی که مقدار بیشتری نسبت به بورس احتیاط می‌کردند و به راحتی وارد این بازار نمی‌شدند این‌ها می‌بینند که مدتی شاخص بورس رو به بالا است و افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه ترغیب می‌شوند و با ورود این افراد سیر شاخص رشد صعودی بیشتری پیدا می‌کند. ✍️نویسنده: دکتر علی سعیدی،عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1636 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️خاتمیت و دین جهان‌شمول 🔹ما در با پدیده «خاتمیت» مواجه هستیم. 🔹در مسیحیت و یهودیت و هر دین دیگر، ادعای خاتمیت وجود ندارد. 🔹به سراغ هر کدام از این انبیاء برویم موعود بعدی دارند. 🔹نکته بحث این است که تنها دین در عالم که ادعا کرد آخرین پیامبر است، پیامبر اسلام(ص) بود. 🔹این ادعا یعنی خداوند برنامه جهان شمول و ابدی برای بشر قرار داده است. ✍️نویسنده: دکتر حسین سوزنچی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1640 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️خاتمیت و دین جهان‌شمول 🔹در تاریخ ادیان به دینی رسیدیم که پیروان این دین یکسری مسلمات ومحکماتی دارند که اساس این دین بر پذیرش همین مسلمات است. 🔹بنابراین وضعیت مسلمانان با مسیحیان و یهودیان متفاوت است. 🔹زیرا در متن اسلامی بحث خاتمیت مطرح شده است. 🔹از سویی برنامه جهان شمول نیز ممکن است. از درون اسلام اقتضاء اولی این است که برنامه قرآن جهان شمول باشد. 🔹بنابراین دقت شود که این طرح بحث، برای مخاطبینی است که مسلمان هستند و پیرو این پیامبراند. 🔹برای کسانی که دین اسلام را قبول ندارند باید برای اثبات این ادعا پیامبر(ص) شواهد و قرائنی را ذکر نمود که سرجای خود بحث می‌شود. 🔹من با بحث های برون دینی مشکلی ندارم. 🔹اما اگر به مخاطب مسلمان توجه داریم، بررسی ادعا پیامبر کافی است و نیازی به اثبات حقانیت ادعای او ندارد. اما اگر مسلمان نیست باید او را متقاعد کنیم. ✍️نویسنده: دکتر حسین سوزنچی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1640 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️بحران های و نیاز جهان به 🔹نکته‌ای مهمی که وجود دارد این است که نزدیک بودن منافاتی با تعیین وقتی که در روایات مورد تکذیب و نفرین واقع شده است ندارد. 🔹یکی از ترفندهای روانی که دشمن در زمان اهل‌بیت نیز حتی پیاده کردند این بود که افکار عمومی جامعه را نسبت به مساله ظهور سست نمایند. ✍️نویسنده: دکتر محمد هادی همایون 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1643 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️بحران های و نیاز جهان به 🔹یکی از کارکرد نشانه‌ها این است که موجی از امیدبخشی را در زنده نگه می‌دارد. 🔹اما نگاه ما اینگونه بوده است که نشسته‌ایم و منتظریم این نشانه‌ها بیایند! تنها کار ما تطبیق است. 🔹اولین سوالی هم که مطرح می‌شود این است که از کجا معلوم است که این مصداق همان مفهوم است!؟ 🔹و هیچ جوابی نخواهیم داشت. 🔹در نتیجه کارکرد نشانه‌ها و روایات منتفی می‌شود. 🔹بنابراین این مساله نشان می‌دهد که یک اشکالی در تبیین ما وجود دارد. 🔹امید بخشی اساسا بدون تطبیق که امکان پذیر نیست. 🔹اگر نتوانید تطبیق ظنی بدهید که امید بخش نیست. 🔹ما قرار بود بعد از این نگاه منفعلانه را کنار بگذاریم و فعالانه قدم برداریم. 🔹اگر نگاه فعال راهبردی داشته باشیم، قدم به قدم به این نشانه ها نزدیک می‌شویم و مسیر را روشن کنیم. ✍️نویسنده: دکتر محمد هادی همایون 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1643 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️نامه انجمن جامعه‌شناسی ایران 🔹نامه انجمن از دو بخش یا خواسته تشکیل شده است؛ بخش ابتدایی نامه، اشاره‌ای است به اثرات سوء اقتصادی ناشی از تحریم بر قشر ضعیف و کم‌درآمد و همچنین عدم امکان دریافت کمک‌های خارجی برای عبور از بحران . 🔹نویسنده یا نویسندگان نامه تاکید کرده‌اند که «در چنین بحرانی، جامعه‌شناسان هم به‌عنوان بخشی از مردم این ، با مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کنند.» ✍️نویسنده: داود مهدوی‌زادگان: عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات‌فرهنگی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1596 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️نامه انجمن جامعه‌شناسی ایران 🔹در این نامه آشکارا بر وابستگی علوم‌اجتماعی و به تبع آن، پژوهشگران، استادان و کارشناسان نیمه‌وقت و پاره‌وقت، به بودجه‌ها وکمک‌های دولتی تصریح شده است؛ «آنها اولین کسانی خواهند بود که در شرایط کمبود بودجه و سرمایه در بخش آموزش و پژوهش کنار گذاشته خواهند شد.» 🔹کمبود منابع اقتصادی موجب تضعیف موضع انتقادی نسبت‌ به مسائل سیاسی و اجتماعی نیز شده است: «‌همچنین ما همیشه نسبت‌به کاستی‌ها و محدودیت‌های داخلی کاملا آگاه بوده و همواره از یک موضع انتقادی در جهت مداخله سازنده برای اصلاح آنها کوشیده‌‌ایم. 🔹با این‌حال، تحریم‌ها، به‌خصوص در شرایط بحران ناشی از شیوع از توان ما برای اثربخشی انتقادی و سازنده در سطح جامعه می‌کاهد.» 🔹انجمن جامعه‌شناسی در فراز پایانی نامه، ضمن تاکید بر همسویی انجمن با دانش جامعه‌شناسی مدرن، از روسای آن چهار انجمن برای تقویت رویکرد انتقادی جامعه‌شناسی ایران خواسته است تا در حمایت از درخواست کاهش تحریم‌ها وارد عمل شوند: «انجمن جامعه‌شناسی ایران به‌عنوان یکی از بهره‌مندان از میراث مشترک تاریخی جامعه‌شناسی و یکی از وارثان دغدغه اصلی این علم نسبت‌به صلح، عدالت و رفاه انسانی، امیدوار است در تلاش خود برای کاهش دشواری‌های موجود و حفظ نقش اثربخش اجتماع علمی جامعه‌شناسان در مقابله با این مسائل، از حمایت همکاران بین‌المللی خود برای لغو تحریم‌های اقتصادی برخوردار باشد.» ✍️نویسنده: داود مهدوی‌زادگان: عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات‌فرهنگی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1596 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
22.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📍 🎬 ♦️ ؛بازار مالی شکننده 🔹در ادبیات اقتصادی، بازارهای مالی اساسا بازارهای شکننده هستند. 🔹نوسانات و تلاطمات این بازارها بسیار سریع و آنی اتفاق می‌افتد. 🔹برخلاف بازارهای واقعی و بازارهای کالا و خدمات که اگرچه نوسان‌هایی را تجربه می‌کنند این نوسان‌ها در یک دوره‌های زمانی گسترده رخ می‌دهد. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📰 ✅ پیشنهاد دانلود ♦️دیده‌بان (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای) 🔰موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه ⏰ اول تیرماه 1399 🔻(شماره ششم) لینک دانلود از سایت: 🌐http://fekrat.net/?p=1732 لینک شماره پنجم: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net/1426 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net