eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📍 🎙 ♦️آیا حقوق و قوانین مدنی در نظام اسلامی تابع احکام اجتماعی اسلام است یا خیر؟” 🔹بد نیست به اصل چهارم قانون اساسی اشاره­ای داشته باشیم. 🔹در این اصل آمده؛ «کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزائی، مالی، اقتصادی،اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر اینها باید براساس موازین اسلامی باشد. 🔹این اصل بر اطلاق یا عموم همه اصول قانون اساسی و قوانین و مقررات دیگر حاکم است و تشخیص این امر برعهده فقهای شورای نگهبان است.» 🔹اساسا اسلامی بودن یک نظام و حکومت، معنایی جز این نمی­تواند داشته باشد که آن حکومت درصدد پیاده کردن احکام اسلام باشد و این مطلبی است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی بدان تصریح شده است. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام سید عباس سیدنژاد 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1609 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️آیا حقوق و قوانین مدنی در نظام اسلامی تابع احکام اجتماعی اسلام است یا خیر؟” 🔹پس جای بحثی باقی نمی­ماند که نظام موظف است قانون حجاب در اسلام را که یک قانون مدنی برای پوشش زنان است به عنوان یک قانون به رسمیت بشناسد و اگر کسی فقط کمی در مبانی قوانین اسلامی و حوزه زنان و مردان و روابط بین آنان تامل کند و آگاهی نسبی داشته باشد، درمی‌یابد که مساله ، از سنخ مباحث حقوق مدنی؛ و احکامی همچون حکم زنا و لواط، در زمره قوانین مربوط به حقوق جزا (کیفری) می‌باشند؛ و اتفاقا قوانین نظام جمهوری اسلامی هم بر همین اساس تدوین شده است. 🔹پس همانطور که گفتم اول باید ببینیم مخاطب بحث ما کیست؛ اگر کسی است که را و قوانین و احکام آن را قبول دارد ولی اعتقادی به الزام حجاب در حکومت اسلامی ندارد، مسلما با همین مقدمات اندکی که گفته شد به فکر فرو می­رود؛ ولی اگر کسی باشد که قوانین اسلام را قبول ندارد، سخت است با این منظر با او وارد گفتگو شد. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام سید عباس سیدنژاد 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1609 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️خودنمایی 🔸در مواجهه با «خودنمایی» یا به اصطلاح موارد متعددی از «بدن­‌نمایی» با یک مسئله­‌ی دو طرفه روبرو هستیم و بار عفاف جامعه روی دوش هر دو جنس است، نه فقط زن یا فقط مرد! 🔸مسلما هر مردی، اعم از اینکه مجرد باشد یا متاهل، در مواجه با زنانی که از حجاب کافی برخودار نبوده و از آرایش و زینت خاصی استفاده کرده­‌اند، حق ندارد حریم چشم خود را از دست داده یا اینکه به همسرش سرکوفت بزند. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=1445 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️خودنمایی 🔸در مواجهه با «خودنمایی» یا به اصطلاح موارد متعددی از «بدن­‌نمایی» با یک مسئله­‌ی دو طرفه روبرو هستیم و بار عفاف جامعه روی دوش هر دو جنس است، نه فقط زن یا فقط مرد! 🔸مسلما هر مردی، اعم از اینکه مجرد باشد یا متاهل، در مواجه با زنانی که از حجاب کافی برخودار نبوده و از آرایش و زینت خاصی استفاده کرده­‌اند، حق ندارد حریم چشم خود را از دست داده یا اینکه به همسرش سرکوفت بزند. 🔸او به عنوان یک مرد وظیفه دارد که «غَض بصر» کند، چشمش را فرو بیندازد و مقایسه نکند. 🔸اما در مقابل، دختر یا خانمی که حریم عفت و حجاب را رعایت نمی­‌کند، عمل کردن به این وظیفه یعنی چشم­‌پوشی را برای مرد سخت می­‌کند. 🔸در واقع، او زمینه­‌ی گناه را تقویت کرده و خود نیز مقصر است. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=1445 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
10.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📍 🎬 ♦️اساس نظریه اقتصادی 🔸در تحلیل اقتصادی یک پدید نو ظهور ما به سراغ ماهیت و ذات آن می رویم. 🔸در مرحله بعد بر اساس ذات آن تعیین می کنیم که چه کسی حق تولید و توزیع و مصرف آن را دارد. 🔸این مقوله چگونه باید تولید و حتی چگون مصرف شود و یا چه کسانی باید به آن دست رسی داشته باشند. 🔸درباره نیز چنین فرایندی باید طی شود. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🔔فراخوان آثار پژوهشی بانوان استان قم از تمامی بانوان پژوهشگر در عرصه‌های مختلف علوم انسانی اسلامی، دعوت می‌شود آثار واجد غنای علمی خود را به مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم ارسال نمایند. 📕قالب اثر: پایان‌نامه و رساله علمی با رتبه عالی 🗓 مهلت ارسال آثار: 31مرداد99 📦ارسال اثر به شناسه @qompajoohesh در پیام رسان ایتا مکان: 🏢نیروگاه، خیابان مالک اشتر، کوی4، پلاک51 ➕متن کامل 🆔@ENOEnsani 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️ یک ابزار حاکمیتی! 🔹اساساً بورس یک ابزار حاکمیتی است به لحاظ شکل‌گیری تاریخ دولت‌های اروپایی این بازار را بازارهای مالی ایجاد کردند که از دل آن بتوان یک سری کسری‌های مالی خودشان و کسری سرمایه و بودجه خود را تامین کنند که این را می‌توان در تاریخ مالی انگلستان و کشورهای اروپایی دید. ✍️نویسنده: دکتر علی سعیدی،عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1636 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️ یک ابزار حاکمیتی! 🔹هیچ اقتصاددانی هم که اولیات اقتصاد را خوانده باشد و بخواهد اظهارنظر بکند قائل به این نیست که بازارهای مالی می‌توانند به تولید کمک کنند و در خدمت تولید هستند. 🔹گسترش بازارهای مالی باتوجه به اینکه این دارایی مالی که دارد مبادله می‌شود لزوماً ما به ازای خارجی ندارد حتی شرکت‌هایی که وارد این عرصه شدند و سهام شان را عرضه کردند در بورس چون ملاک تصمیمات‌شان رفته روی این که من در بورس بتوانم ارزش سهام را حفظ کنم خیلی از فرآیندهای تولیدی این شرکت‌ها مورد غفلت واقع شده و در بسیاری از مواقع مجبور شدن از طرح های تولید واقعی بزنند و وارد فرآیندهایی بشوند که بوسیله آن‌ها سهامشان را نگهدارند. 🔹این فرایند را در شرکت‌های بزرگی مثل International Business Machines Corporation یا شرکتی مثل Apple می‌بینیم؛ از زمانی که این‌ها سهام‌شان عرضه شده در بورس شرکت اپل که هیچ وقت سابقه وام‌گرفتن ندارد مجبور می‌شود برای اینکه بتواند سهامش را نگه دارد از بانک استقراض کند و بعد سهامش را خودش بخرد. 🔹یا شرکت IBM به مرور از اواخر دهه ۹۰ شروع کرد به افت کردن به خاطر اینکه تمام سرمایه‌ای که باید می‌رفت در فرآیند تولید، صرف خرید سهام خودش می‌کرد که ارزش سهامش افت نکند بنابراین تجربه واقعی و تاریخی که ما داریم نشان می‌دهد که شرکت‌هایی که در بورس عرضه شدند اتفاقاً با مشکلات جدی مواجه می‌شوند در امر تولید. ✍️نویسنده: دکتر علی سعیدی،عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1636 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ از شاخص‌های اصلی تمدن آمریکاست! 🔹از قبل از تأسیس مشکل نژاد پرستی را در این کشور مشاهده می‌کنیم. 🔹یکی زمانی که مهاجران اروپایی در آمریکا سرخ پوستان بومی را قتل عام کردند که غالباً هم با نگاه نژادی و درگیری نژادی این کار را کردند. 🔹این برخوردشان با سرخ پوستان بود. 🔹مورد دیگر مربوط به سیاه پوستانی می‌شود که آنها را به زور از آفریقا به عنوان برده می‌آوردند و این کار هم با نگاه نژادی و تفکر برتری نژادی اتفاق افتاد. ✍️نویسنده: دکتر فواد ایزدی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1751 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ از شاخص‌های اصلی تمدن آمریکاست! 🔹در یک حالت وجود دارد. 🔹با کسی شوخی ندارند و برخی مباحث در آمریکا کم و بیش مورد اجماع واقع می‌شود و خیلی هم فرق نمی‌کند دموکرات یا جمهوری خواه سر کار بیاید. 🔹با سلیقه‌های مختلف می‌آیند اما معتقد به برخی از مسائل می‌شوند و به کس دیگری هم اجازه نمی‌دهند، وارد سیستم حکومتی آمریکا شود. 🔹این می‌شود که وضعیت فعلی آمریکا شکل می‌گیرد. 🔹سیاه پوستان در آمریکا در حال حاضر از محدودیت‌های بسیاری برخوردارند! 🔹هر چه محدودیت متصور باشد اینها دارند. 🔹غیر از مباحثی که جنبه منزوی کردن و ایجاد بیماری در اینها دارد، سال‌هاست دولت آمریکا مصرف مواد مخدر را در محیط‌های رنگین پوستان تشویق می‌کند. 🔹هر چقدر بخواهند مجوز مشروب فروشی در مناطق اینها داده می‌شود. 🔹در این موارد نه تنها محدودیت وجود ندارد بلکه تشویق هم می‌شود. ✍️نویسنده: دکتر فواد ایزدی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1751 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️نگاه تعاملی به مساله علم و دین 🔹مسئله شرور همزاد با خود انسان است. 🔹از ابتدای خلقت بشر در این دنیا «لقد خلقنا الانسان فی کبد» در رنج و محنت انسان زاده می‌شود و رشد می‌کند و زیست می‌کند و در نهایت با همین رنج و محنت از دنیا می‌رود. 🔹مقوله شرور یک امر تازه ای نیست، ولی پدیده‌هایی مانند چون اپیدمی فراگیری دارد، موضوع دیگری است که خب حالا خود همین فراگیری هم باز چیز نوپایی نیست. ✍️نویسنده: حجت الاسلام محمد جعفری هرندی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1754 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️نگاه تعاملی به مساله علم و دین 🔹آیا ما واقعاً بحران معنایی داریم یا نداریم؟ 🔹من عرض خواهم کرد که باور به وجود بحران معنا بسته به نوع نگاه است. 🔹اگر نگاه جامع و صحیح، خصوصاً در منظومه توحیدی داشته باشیم، نگاه کاملاً مثبتی برای ما رقم می‌زند و اتفاقاً نه تنها بحران معنایی ایجاد نمی‌شود، بلکه زندگی برای ما معنا دارتر هم می‌شود. 🔹این مقدمه را عرض کردم که برسم به اصل موضوعی که فرمودند. 🔹با توجه به بسیاری از سوال‌ها و چالش‌های فکری که در همین ایام و سه چهار ماه اخیر که درگیر این بیماری شدیم، این سوال ایجاد شد که آیا واقعاً دین با علم میانه مثبتی دارد و سازگار است یا با همدیگر تنافی دارند؟ 🔹چرا این سوال مطرح شد؟ اتفاقاً اینکه آقای دکتر برنجکار فرمودند برخی مسائل واقعاً تازه است. 🔹ما در دوران کلاسیک اصلاً چالشی میان علم ودین در موضوع شرور مشاهده نمی‌کنیم. 🔹یعنی قبل از دوره مدرن مشاهده نمی‌کنیم که وقتی چنین حادثه‌هایی پیش بیاید، تعارض بین علم و دین مطرح شود. 🔹مثلاً بحث‌هایی مطرح شود که صفات خدا زیر سوال و چالش قرار بگیرد یا مثلاً ضرورت شر در زندگی انسان‌ها مطرح می‌شد، اما اینکه چنین بحران سؤالی و بحرانی در مناسبات علم و دین رقم بزند، این مربوط به دوره مدرن است که اشاره‌ای به آن خواهم کرد. ✍️نویسنده: حجت الاسلام محمد جعفری هرندی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1754 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net