eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙 🔻درآمدی بر جریان‌شناسی و علل واگرایی دولت‌ها 🔹ما در این ماجرا به‌لحاظ ساختاری با سه مقوله «نظام»، «حاکمیت» و «دولت» - به‌معنای خاص و محدود آن، یعنی قوه مجریه- مواجه هستیم. 🔹 اینها طرف‌های اصلی تعیین‌کننده و تأثیرگذار در ایران و در هر کشوری هستند. مردم، تشکل‌های مدنی، احزاب، جریانات فکری سیاسی و طرف‌های خارجی با اینکه سهم شایان‌توجهی در شدت و کثرت تغییر و تحولات دارند،‌ عجالتا از بحث ما بیرونند و اگر مجال شد، در جای مناسب آن به سراغ‌شان خواهیم رفت. 🎤گفت و گو با: دکتر علیرضا شجاعی‌زند 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1823 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻درآمدی بر جریان‌شناسی و علل واگرایی دولت‌ها 🔹یکی از دلایل اصلی و همه‌جایی تداخل و تقابل‌های پدیدآمده میان بخش‌های مختلف حاکمیت، فزون‌خواهی قوا است در ساحت اختیارات و کوچک‌نمایی [اختیارات] آن به‌هنگام پاسخگویی. 🔹 اگر بخواهم به عوامل خاص‌تر جامعه ایران در این باب اشاره کنم، بدفهمی نزدیک به توهم کارگزاران است از موقعیتی که نصیب‌شان می‌شود. 🔹این خصوصا در باب کسانی که از مسیر کسب آرای عمومی به مسند می‌رسند و به‌عنوان بخش‌های «انتخابی» حاکمیت شناخته می‌شوند، به‌مراتب افزون‌تر است؛‌ خصوصا رؤسای دولت‌ها که با آرای میلیونی مردم به این موقعیت رسیده‌اند. 🔹این پدیده در کشورهای دیگر هم وجود دارد،‌ اما در ایران از شدت و وفور به‌مراتب بیشتری برخوردار است، چرا؟ دو علت خاص دارد؛ یکی انقلاب است و دیگری ایدئولوژی. 🎤گفت و گو با: دکتر علیرضا شجاعی‌زند 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1823 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
📚 کتاب 🔻نقد لوازم یک تحول لازم 🔸ریاضیات قدیم در «حساب» به کمّ منفصل می‌پردازد و ضرب و تقسیم و جمع و تفریق، تفاوتی نمی‌کند که بر سر انسان عمل کنند یا اشیا و از این جهت آن را یکسان‌انگار یا هم‌دید (Synoptic) نیز نامیده‌اند، 🔸 اما در ریاضیات جدید با توجه به نوع عوامل، نوع محاسبه تغییر می‌یابد. در هندسه قدیم -که از کمّ متصل سخن می‌گفت- بدیهی بود که کوتاه‌ترین فاصله میان دو نقطه، خط راست باشد یا دو ضلع مثلث حتما از ضلع سوم بزرگ‌تر. ✍️نویسنده: سیدمرتضی حسینی‌الهاشمی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1826 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
📚 کتاب 🔻نقد لوازم یک تحول لازم 🔸حکومت در دوره مدرن برخلاف دوران سنت نمی‌تواند بی‌نیاز از علوم‌انسانی باشد و برای مدیریت جمعیت و تحصیل اهداف، ناچار از برنامه‌ریزی است. 🔸برای برنامه‌ریزی و مدیریت نیاز به محاسبه است تا پدیده‌ها کنترل و پیش‌بینی توانند شد. محاسبه ریاضیات گریزناپذیر است درعین‌حال از ضرورت محاسبه در علوم‌اجتماعی نمی‌توان نتیجه گرفت که رفتار انسان را باید به محاسبه‌ای دقیق و حتی خطاناپذیر درآورد. 🔸ریاضیات جدید و به‌تبع آن علوم‌انسانی (که مقوله‌ای جدید است) نمی‌تواند انسان مختار را توضیح دهد و حسینی‌هاشمی است که از یک ریاضیات جدید یا ریاضیات اختیار سخن به میان می‌آورد؛ «ریاضیات اختیار» که هنوز تحقق نیافته است. 🔸البته درصورت تحقق این ریاضیات، می‌توان گفت اختیار انسان -علاوه‌بر آزادی او- مخدوش شده و حکومت‌های مدرن و مجهز به تکنولوژی‌های پیشرفته، بیش از پیش انسان و حریم خصوصی او را مدیریت و تحدید کرده و توان قالب‌دهی و جهت‌دهی او را به‌نحوی زایدالوصف به‌دست آورند. 🔸از این‌جهت می‌توان گفت پروژه‌ای که حسینی‌هاشمی در پی آن است، تکمیل مقاصدی است که امروز دولت‌های مدرن از قِبل علوم شناختی به‌دنبال آنند. ✍️نویسنده: سیدمرتضی حسینی‌الهاشمی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1826 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻کمپانی هند شرقی انگلیس و بازتولیدِ جعلیِ هندوئیسم نوین رسانه‌ای 🔹بالیوودد، که همان سینمایِ غالباً اردو زبان هند یا همان سینمای انگلیسی‌ـ هندی بمبئی (مومبای) است، در یک معنا به تمام سینمای هند اطلاق می‌شود و در یک معنا به سینمای اردو با محوریت بمبئی، در برابر سینمای روشنفکری کلکته و سینمای تامیلی‌ و جنوب هند به پایتختی حیدرآباد (تالیوود) اطلاق می‌شود. 🔹 اساساً سینمای هند، برخلاف سینمای چین و ایران، بهره چندانی از حکمت هنر هندی و اسلامی نبرده است و بیشتر در مسیر تقلید و غربزدگی و عامه‌پسندی قدم برداشته است. ✍️نویسنده: دکتر محمدحسین فرج‌نژاد 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/465 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻کمپانی هند شرقی انگلیس و بازتولیدِ جعلیِ هندوئیسم نوین رسانه‌ای 🔹به گفته لوئیس، تاریخ و فرهنگ گذشته را پس از جنگ جهانی فاتحین آن نوشتند و سانسورها و قرائت‌های خود را در آن اعمال کردند. 🔹علامه لنگرودی در کتاب خود درباره هند، اشعار به این موضوع دارند که هندوئیسم نوین را انگلیسی‌ها در هند ساختند وپرداختند و به تاریخ حقنه کردند. 🔹قرائت سکولار و آنگلوساکسون از مجموعه فرهنگ‌های باستانی هند، را به عنوان مکتبی با اصول مسلم پنداشتند و با همکاری انجمن سلطنتی بریتانیا، نهادهای هندشناسی و دانشگاه‌هایی در هند ایجاد کردند و منابعی جهت‌دار نگاشتند که درست به مانند ایران‌شناسی انگلیسی و پهلوی‌گرایی باستانی در ایران پیش از انقلاب، پر از اغلاط تاریخی و جعلیات دین‌شناختی با قرائتی مادی و مدرن بود. 🔹امری که امروزه برای دانشمندان سنت‌گرایی چون گنون و کوماراسوآمی و نصر و پست‌مدرن‌هایی چون نیچه و هیدگر و تجدیدنظرطلبان تاریخی چون گارودی و فوریسون و دیوید ایروینگ انگلیسی و مورخین جدیدی چون شلوم زند و مورخینی چون عبدالله شهبازی و موسی نجفی و موسی حقانی و علی ابوالحسنی، واضح است و هر کدام به گوشه‌ای از آن اشارتی کرده‌اند. ✍️نویسنده: دکتر محمدحسین فرج‌نژاد 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/465 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻سنت‌گرایی یک پدیده کاملا مدرن است 🔹برای اهالی علوم انسانی واژه سنت و مدرنیته همواره مورد توجه و مناقشه و نزاع بوده است. 🔹طرفداران سنت معتقد برآنند که «مدرنیته»، انسان، جامعه و طبیعت را به انزوا، تخریب و نابودی کشانده و تنها راه عبور از مدرنیته بازگشت به سنت است. 🔹از آن‌سو طرفداران مدرنیته نیز معتقدند مدرنیته به‌قدری فربه، قوی و پرسرعت است که دیگر سنت به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند در برابر آن ایستادگی کند مگر اینکه حکم مسکّنی کوتاه‌مدت داشته باشد. 🎤گفت و گو با: امیر خراسانی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1834 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻 سنت‌گرایی یک پدیده کاملا مدرن است 🔹«نامیدن تعلیق» به‌دنبال ساخت تفکری جدید برای خروج از این جدل همیشگی است. 🔹دکتر توفیق که از جامعه‌شناسان کشور است به‌همراه امیرخراسانی، مزدک تمجیدی، روح‌الله اسلامی، حسام‌الدین صفاری، نوید ورزایی و سیدمهدی یوسفی و صالح اولاددمشقیه این ایده را در ذهن داشته‌اند که آیا می‌توان برساخت جدیدی از گفت‌وگوی بین سنت و مدرنیته به‌وجود آورد؟ 🔹آیا در لحظه‌ای که قرار است گفت‌وگویی بین سنت و مدرنیته به‌وجود آید، می‌توان ایستاد و فکری به «حال» کرد و نام این لحظه را «تعلیق» گذاشت. تعلیق به تعبیری فکر کردن درباره شرایط فعلی بدون قرار گرفتن در پازل «سنت-مدرنیته» است، به‌طوری که تمرکز را روی «لحظه حال» بگذارد. 🔹به‌طور مثال اگر امروز معضل فرهنگی در کشور وجود دارد با ربط دادن آن به مدرنیته یا به ادبیات سنت، به پاسخی نخواهیم رسید، بلکه باید در لحظه برای این مساله چاره‌جویی کنیم. 🎤گفت و گو با: امیر خراسانی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1834 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻پرورش انسان موحد، هدف نهایی روانشناسی اسلامی 🔸اینکه آیا روانشناسی اسلامی داریم یا نه، اختلافی است که دست‌کم پس از انقلاب اسلامی رونق گرفت؛ 🔸موضوعی که بیشتر اختلاف‌نماست تا اختلاف واقعی. کسانی که معتقدند روانشناسی اسلامی نداریم دلیل‌شان این است که اولاً، روانشناسی اسلامی در حال حاضر دانشی مدون و کلاسیک نیست و آنچه داریم مجموعه‌ای از آیات و روایات پراکنده است و ثانیاً، در همه موضوعات و مسائلی که روانشناسی کلاسیک سخن دارد، اسلام سخنی برای گفتن ندارد. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس پسندیده 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1829 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻پرورش انسان موحد، هدف نهایی روانشناسی اسلامی 🔸روانشناسی با سپری‌‌کردن دوره‌های مختلف، به قابلیتی دست یافته است که اکنون بهتر می‌تواند برخی ابعاد روان‌شناختی آموزه‌های دین و البته نه همه آن را درک کند. دین و آموزه‌های دینی تغییری نکرده‌اند؛ آنچه تغییر کرده، دانش روانشناسی است. 🔸 آموزه‌های دینی در موضوع انسان و تحلیل رفتارها و فرایندهای روانی او و همچنین در پرورش انسان‌های سرآمد و فرهیخته، به‌مثابه منابعی غنی هستند که کشف و استفاده از آنها نیازمند دانش پیشرفته و رشد علمی است. 🔸امروزه روانشناسی علاوه بر رشد بسیار خوب در روش و فنون روان‌درمانی، به رشد معرفتی نیز دست یافته که بر اساس آن می‌تواند این بخش از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های دین را نیز درک کند و از آن بهره ببَرَد. اینجاست که روانشناسی مبتنی بر معارف اسلامی معنا پیدا می‌کند. 🔸روانشناسی مبتنی بر دین و فرهنگ بومی، نه سخن ما، بلکه سخن پیروان دیگر ادیان و مکاتب نیز هست؛ مثلاً در مسیحیت، جیمز استالکر کتاب روانشناسی مسیحی و اریک جانسون کتاب مبانی مراقبت روح: طرحی برای روانشناسی مسیحی را نوشته‌اند. 🔸در یهودیت، سیمور هافمن کتاب روان‌درمانی و یهودیت و آرون رابین‌ویتز کتاب یهودیت و روانشناسی: رویکرد تعاملی را نگاشته‌اند. در بودیسم نیز کالوپاهانا کتاب اصول روانشناسی بودایی را نوشته و پیکرینگ در کتاب منابع تجربه، حدود ۱۰ مقاله درباره روانشناسی بودایی آورده است. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس پسندیده 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1829 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻اقتراح وزرا 🔹در تمامی کشورها نظام آموزشی اهداف اساسی آن کشور را دنبال می‌کند. اما این مهم در کشور ما مورد توجه قرار نگرفته است و با همه تغییراتی که رخ داده، هنوز هم نظام آموزشی و تربیتی ما الگوگرفته از غرب بوده و متناسب با فرهنگ ما بومی‌سازی نشده است. 🔹در همه انقلاب‌ها سخت‌ترین و البته مهم‌ترین مرحله را می‌توان تغییر نظام آموزشی یک کشور و هماهنگ‌سازی آن با اهداف انقلابی به حساب آورد و باید بر موضوع تغییر و بازنگری نظم آموزشی به عنوان سومین اولویت نظام جدید یعنی پس از تغییر نظام سیاسی و طراحی ساختارهای اقتصادی تأکید کرد. 🔹 شاید بتوان مهمترین تغییر در نظام آموزش کشور را «کلیات نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران» دانست که به فاصله کمی بعد از وقوع انقلاب اسلامی تدوین شد اما بیش از بیست سال مسکوت ماند. 🔹 البته این کلیات نیز در نهایت با دستور مقام معظم رهبری و تأکید ایشان بر اهمیت و ضرورت ایجاد تحولات بنیادین در نظام آموزشی مورد توجه قرار گرفت اما باز هم پنج سال طول کشید تا سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش طراحی شد. ادامه مطلب در نشریه چاپ شده «عصر اندیشه» شماره ۱۴ 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1838 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻دین سازی و تاریخ سازی 🔸کمپانی جنایت‌کارِ هند شرقی انگلیس و هلند و قبل از آن استعمارگران اسپانیایی و پرتغالی، برای تسلط بیشتر خود بر جامعه هند، سخت به فکر فرو رفتند و تلاش کردند با دین‌سازی و جعل تاریخ و دین‌شناسی ویژه خود، چند اقدام را انجام دهند که نه تنها رشد اسلام در هندِ زیبا وثروتمند متوقف شود، بلکه حرکت معکوس شود و نوعی ناسیونالیسم باستانی هندوئی، شروع به رشد کند. ✍️نویسنده: محمدحسین فرج‌نژاد 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/465 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net