eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙 🔻درآمدی بر جریان‌شناسی و علل واگرایی دولت‌ها 🔹یکی از دلایل اصلی و همه‌جایی تداخل و تقابل‌های پدیدآمده میان بخش‌های مختلف حاکمیت، فزون‌خواهی قوا است در ساحت اختیارات و کوچک‌نمایی [اختیارات] آن به‌هنگام پاسخگویی. 🔹 اگر بخواهم به عوامل خاص‌تر جامعه ایران در این باب اشاره کنم، بدفهمی نزدیک به توهم کارگزاران است از موقعیتی که نصیب‌شان می‌شود. 🔹این خصوصا در باب کسانی که از مسیر کسب آرای عمومی به مسند می‌رسند و به‌عنوان بخش‌های «انتخابی» حاکمیت شناخته می‌شوند، به‌مراتب افزون‌تر است؛‌ خصوصا رؤسای دولت‌ها که با آرای میلیونی مردم به این موقعیت رسیده‌اند. 🔹این پدیده در کشورهای دیگر هم وجود دارد،‌ اما در ایران از شدت و وفور به‌مراتب بیشتری برخوردار است، چرا؟ دو علت خاص دارد؛ یکی انقلاب است و دیگری ایدئولوژی. 🎤گفت و گو با: دکتر علیرضا شجاعی‌زند 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1823 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
📚 کتاب 🔻نقد لوازم یک تحول لازم 🔸ریاضیات قدیم در «حساب» به کمّ منفصل می‌پردازد و ضرب و تقسیم و جمع و تفریق، تفاوتی نمی‌کند که بر سر انسان عمل کنند یا اشیا و از این جهت آن را یکسان‌انگار یا هم‌دید (Synoptic) نیز نامیده‌اند، 🔸 اما در ریاضیات جدید با توجه به نوع عوامل، نوع محاسبه تغییر می‌یابد. در هندسه قدیم -که از کمّ متصل سخن می‌گفت- بدیهی بود که کوتاه‌ترین فاصله میان دو نقطه، خط راست باشد یا دو ضلع مثلث حتما از ضلع سوم بزرگ‌تر. ✍️نویسنده: سیدمرتضی حسینی‌الهاشمی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1826 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
📚 کتاب 🔻نقد لوازم یک تحول لازم 🔸حکومت در دوره مدرن برخلاف دوران سنت نمی‌تواند بی‌نیاز از علوم‌انسانی باشد و برای مدیریت جمعیت و تحصیل اهداف، ناچار از برنامه‌ریزی است. 🔸برای برنامه‌ریزی و مدیریت نیاز به محاسبه است تا پدیده‌ها کنترل و پیش‌بینی توانند شد. محاسبه ریاضیات گریزناپذیر است درعین‌حال از ضرورت محاسبه در علوم‌اجتماعی نمی‌توان نتیجه گرفت که رفتار انسان را باید به محاسبه‌ای دقیق و حتی خطاناپذیر درآورد. 🔸ریاضیات جدید و به‌تبع آن علوم‌انسانی (که مقوله‌ای جدید است) نمی‌تواند انسان مختار را توضیح دهد و حسینی‌هاشمی است که از یک ریاضیات جدید یا ریاضیات اختیار سخن به میان می‌آورد؛ «ریاضیات اختیار» که هنوز تحقق نیافته است. 🔸البته درصورت تحقق این ریاضیات، می‌توان گفت اختیار انسان -علاوه‌بر آزادی او- مخدوش شده و حکومت‌های مدرن و مجهز به تکنولوژی‌های پیشرفته، بیش از پیش انسان و حریم خصوصی او را مدیریت و تحدید کرده و توان قالب‌دهی و جهت‌دهی او را به‌نحوی زایدالوصف به‌دست آورند. 🔸از این‌جهت می‌توان گفت پروژه‌ای که حسینی‌هاشمی در پی آن است، تکمیل مقاصدی است که امروز دولت‌های مدرن از قِبل علوم شناختی به‌دنبال آنند. ✍️نویسنده: سیدمرتضی حسینی‌الهاشمی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1826 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻کمپانی هند شرقی انگلیس و بازتولیدِ جعلیِ هندوئیسم نوین رسانه‌ای 🔹بالیوودد، که همان سینمایِ غالباً اردو زبان هند یا همان سینمای انگلیسی‌ـ هندی بمبئی (مومبای) است، در یک معنا به تمام سینمای هند اطلاق می‌شود و در یک معنا به سینمای اردو با محوریت بمبئی، در برابر سینمای روشنفکری کلکته و سینمای تامیلی‌ و جنوب هند به پایتختی حیدرآباد (تالیوود) اطلاق می‌شود. 🔹 اساساً سینمای هند، برخلاف سینمای چین و ایران، بهره چندانی از حکمت هنر هندی و اسلامی نبرده است و بیشتر در مسیر تقلید و غربزدگی و عامه‌پسندی قدم برداشته است. ✍️نویسنده: دکتر محمدحسین فرج‌نژاد 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/465 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻کمپانی هند شرقی انگلیس و بازتولیدِ جعلیِ هندوئیسم نوین رسانه‌ای 🔹به گفته لوئیس، تاریخ و فرهنگ گذشته را پس از جنگ جهانی فاتحین آن نوشتند و سانسورها و قرائت‌های خود را در آن اعمال کردند. 🔹علامه لنگرودی در کتاب خود درباره هند، اشعار به این موضوع دارند که هندوئیسم نوین را انگلیسی‌ها در هند ساختند وپرداختند و به تاریخ حقنه کردند. 🔹قرائت سکولار و آنگلوساکسون از مجموعه فرهنگ‌های باستانی هند، را به عنوان مکتبی با اصول مسلم پنداشتند و با همکاری انجمن سلطنتی بریتانیا، نهادهای هندشناسی و دانشگاه‌هایی در هند ایجاد کردند و منابعی جهت‌دار نگاشتند که درست به مانند ایران‌شناسی انگلیسی و پهلوی‌گرایی باستانی در ایران پیش از انقلاب، پر از اغلاط تاریخی و جعلیات دین‌شناختی با قرائتی مادی و مدرن بود. 🔹امری که امروزه برای دانشمندان سنت‌گرایی چون گنون و کوماراسوآمی و نصر و پست‌مدرن‌هایی چون نیچه و هیدگر و تجدیدنظرطلبان تاریخی چون گارودی و فوریسون و دیوید ایروینگ انگلیسی و مورخین جدیدی چون شلوم زند و مورخینی چون عبدالله شهبازی و موسی نجفی و موسی حقانی و علی ابوالحسنی، واضح است و هر کدام به گوشه‌ای از آن اشارتی کرده‌اند. ✍️نویسنده: دکتر محمدحسین فرج‌نژاد 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/465 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻سنت‌گرایی یک پدیده کاملا مدرن است 🔹برای اهالی علوم انسانی واژه سنت و مدرنیته همواره مورد توجه و مناقشه و نزاع بوده است. 🔹طرفداران سنت معتقد برآنند که «مدرنیته»، انسان، جامعه و طبیعت را به انزوا، تخریب و نابودی کشانده و تنها راه عبور از مدرنیته بازگشت به سنت است. 🔹از آن‌سو طرفداران مدرنیته نیز معتقدند مدرنیته به‌قدری فربه، قوی و پرسرعت است که دیگر سنت به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند در برابر آن ایستادگی کند مگر اینکه حکم مسکّنی کوتاه‌مدت داشته باشد. 🎤گفت و گو با: امیر خراسانی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1834 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻 سنت‌گرایی یک پدیده کاملا مدرن است 🔹«نامیدن تعلیق» به‌دنبال ساخت تفکری جدید برای خروج از این جدل همیشگی است. 🔹دکتر توفیق که از جامعه‌شناسان کشور است به‌همراه امیرخراسانی، مزدک تمجیدی، روح‌الله اسلامی، حسام‌الدین صفاری، نوید ورزایی و سیدمهدی یوسفی و صالح اولاددمشقیه این ایده را در ذهن داشته‌اند که آیا می‌توان برساخت جدیدی از گفت‌وگوی بین سنت و مدرنیته به‌وجود آورد؟ 🔹آیا در لحظه‌ای که قرار است گفت‌وگویی بین سنت و مدرنیته به‌وجود آید، می‌توان ایستاد و فکری به «حال» کرد و نام این لحظه را «تعلیق» گذاشت. تعلیق به تعبیری فکر کردن درباره شرایط فعلی بدون قرار گرفتن در پازل «سنت-مدرنیته» است، به‌طوری که تمرکز را روی «لحظه حال» بگذارد. 🔹به‌طور مثال اگر امروز معضل فرهنگی در کشور وجود دارد با ربط دادن آن به مدرنیته یا به ادبیات سنت، به پاسخی نخواهیم رسید، بلکه باید در لحظه برای این مساله چاره‌جویی کنیم. 🎤گفت و گو با: امیر خراسانی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1834 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻پرورش انسان موحد، هدف نهایی روانشناسی اسلامی 🔸اینکه آیا روانشناسی اسلامی داریم یا نه، اختلافی است که دست‌کم پس از انقلاب اسلامی رونق گرفت؛ 🔸موضوعی که بیشتر اختلاف‌نماست تا اختلاف واقعی. کسانی که معتقدند روانشناسی اسلامی نداریم دلیل‌شان این است که اولاً، روانشناسی اسلامی در حال حاضر دانشی مدون و کلاسیک نیست و آنچه داریم مجموعه‌ای از آیات و روایات پراکنده است و ثانیاً، در همه موضوعات و مسائلی که روانشناسی کلاسیک سخن دارد، اسلام سخنی برای گفتن ندارد. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس پسندیده 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1829 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻پرورش انسان موحد، هدف نهایی روانشناسی اسلامی 🔸روانشناسی با سپری‌‌کردن دوره‌های مختلف، به قابلیتی دست یافته است که اکنون بهتر می‌تواند برخی ابعاد روان‌شناختی آموزه‌های دین و البته نه همه آن را درک کند. دین و آموزه‌های دینی تغییری نکرده‌اند؛ آنچه تغییر کرده، دانش روانشناسی است. 🔸 آموزه‌های دینی در موضوع انسان و تحلیل رفتارها و فرایندهای روانی او و همچنین در پرورش انسان‌های سرآمد و فرهیخته، به‌مثابه منابعی غنی هستند که کشف و استفاده از آنها نیازمند دانش پیشرفته و رشد علمی است. 🔸امروزه روانشناسی علاوه بر رشد بسیار خوب در روش و فنون روان‌درمانی، به رشد معرفتی نیز دست یافته که بر اساس آن می‌تواند این بخش از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های دین را نیز درک کند و از آن بهره ببَرَد. اینجاست که روانشناسی مبتنی بر معارف اسلامی معنا پیدا می‌کند. 🔸روانشناسی مبتنی بر دین و فرهنگ بومی، نه سخن ما، بلکه سخن پیروان دیگر ادیان و مکاتب نیز هست؛ مثلاً در مسیحیت، جیمز استالکر کتاب روانشناسی مسیحی و اریک جانسون کتاب مبانی مراقبت روح: طرحی برای روانشناسی مسیحی را نوشته‌اند. 🔸در یهودیت، سیمور هافمن کتاب روان‌درمانی و یهودیت و آرون رابین‌ویتز کتاب یهودیت و روانشناسی: رویکرد تعاملی را نگاشته‌اند. در بودیسم نیز کالوپاهانا کتاب اصول روانشناسی بودایی را نوشته و پیکرینگ در کتاب منابع تجربه، حدود ۱۰ مقاله درباره روانشناسی بودایی آورده است. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس پسندیده 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1829 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻اقتراح وزرا 🔹در تمامی کشورها نظام آموزشی اهداف اساسی آن کشور را دنبال می‌کند. اما این مهم در کشور ما مورد توجه قرار نگرفته است و با همه تغییراتی که رخ داده، هنوز هم نظام آموزشی و تربیتی ما الگوگرفته از غرب بوده و متناسب با فرهنگ ما بومی‌سازی نشده است. 🔹در همه انقلاب‌ها سخت‌ترین و البته مهم‌ترین مرحله را می‌توان تغییر نظام آموزشی یک کشور و هماهنگ‌سازی آن با اهداف انقلابی به حساب آورد و باید بر موضوع تغییر و بازنگری نظم آموزشی به عنوان سومین اولویت نظام جدید یعنی پس از تغییر نظام سیاسی و طراحی ساختارهای اقتصادی تأکید کرد. 🔹 شاید بتوان مهمترین تغییر در نظام آموزش کشور را «کلیات نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران» دانست که به فاصله کمی بعد از وقوع انقلاب اسلامی تدوین شد اما بیش از بیست سال مسکوت ماند. 🔹 البته این کلیات نیز در نهایت با دستور مقام معظم رهبری و تأکید ایشان بر اهمیت و ضرورت ایجاد تحولات بنیادین در نظام آموزشی مورد توجه قرار گرفت اما باز هم پنج سال طول کشید تا سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش طراحی شد. ادامه مطلب در نشریه چاپ شده «عصر اندیشه» شماره ۱۴ 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1838 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻دین سازی و تاریخ سازی 🔸کمپانی جنایت‌کارِ هند شرقی انگلیس و هلند و قبل از آن استعمارگران اسپانیایی و پرتغالی، برای تسلط بیشتر خود بر جامعه هند، سخت به فکر فرو رفتند و تلاش کردند با دین‌سازی و جعل تاریخ و دین‌شناسی ویژه خود، چند اقدام را انجام دهند که نه تنها رشد اسلام در هندِ زیبا وثروتمند متوقف شود، بلکه حرکت معکوس شود و نوعی ناسیونالیسم باستانی هندوئی، شروع به رشد کند. ✍️نویسنده: محمدحسین فرج‌نژاد 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/465 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻دین سازی و تاریخ سازی 🔸انجام چند اقدام ذیل، نتیجه سال‌ها حضور استعمار در هند جدید شد: 🔸ترویج هندشناسی خاص و تولید نوعی باستان‌شناسی و مردم‌شناسی هندی مبتنی بر ناسیونالیسم هندوئی. 🔸تولید و ترویج دین‌شناسی تحلیلی یا لیبرال و ترویج پلورالیسم و قرائت‌های سکولار از نهاد دین و تقویت تفکر نوین و معنویت منهای خدا و اخلاق فرادینی و اخلاق کانتی. 🔸دوری از عقل‌گرایی و ترویج اشعری‌گری و سلفی‌گری و اخباری‌گری در میان شیعه و سنی و هندوهای هند. 🔸دوری از عرفان توحیدی و ترویج شرک و چندگانه‌گرایی و طبیعت‌خدایی در آثار رسانه‌ای و تقویت معابد مشرک. 🔸ترویج لیبرالیسم و اشرافیت وابسته به انگلیس و تقویت خاندان‌های زرسالار وابسته چون هندوجا و پارسیان هند. 🔸قدرت دادن به دین‌سازان بنگال و ترویج فرقه‌ها و عرفان‌های انحرافی چون بهائیت و قادیانیه (احمدیه) و برهموساموج و اوشو و یوگای نوین در میان هندی‌ها و ملل متأثر از آنان. ✍️نویسنده: محمدحسین فرج‌نژاد 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/465 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 ♦️سلبریتی‌ها چرا می‌شوند؟ 🔻(بخش سوم) 🔸برنامه «نقد و نظر» در رادیو معارف کارکردهای سلبریتی در تمدن و ایران را واکاوی کرد. 🔸جهان رقابت است. 🔸اسطوره‌ی رقابت، از مهم‌ترین اسطوره‌های جاری در ابعاد مختلف جهان امروز است. 🔸گویی در همه‌ی عرصه‌ها و در جای جای جهان و در هر امری، رقابت‌هایی برپاست. لینک شماره دو: https://eitaa.com/fekrat_net/1724 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
سلبریتی ها.mp3
8.79M
🎙 ♦️سلبریتی‌ها چرا می‌شوند؟ 🔻(بخش سوم) 🔸برنامه «نقد و نظر» در رادیو معارف کارکردهای سلبریتی در تمدن و ایران را واکاوی کرد. 🔸جهان رقابت است. 🔸اسطوره‌ی رقابت، از مهم‌ترین اسطوره‌های جاری در ابعاد مختلف جهان امروز است. 🔸گویی در همه‌ی عرصه‌ها و در جای جای جهان و در هر امری، رقابت‌هایی برپاست. 🔸ستاره‌ها یا چهرهای مشهور و شناخته‌شده برای عموم، سلبریتی هستند اما معنا و مفهوم این کلمه که شاید بارها آن را شنیده باشیم به چه معناست ؟ 🔸برنامه «نقد و نظر» با هدف نقد و بررسی موضوعات علمی و اجتماعی ضمن باسخ به پرسش تعریف سلبرتی (از نظرگاه رسانه‌ای- جامعه شناختی- روانشناختی) در تاریخ 5 مردادماه اجرا شد. لینک شماره دو: https://eitaa.com/fekrat_net/1724 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 🔻وقتی سوپرمن به دن‌کیشوت تبدیل می شود 🔹عامل اصلی سریال «تهران» یکی از صهیونیست‌های باسابقه به نام «موشه زوندر» است که در سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی اسرائیل از جمله و شین بت فعالیت مستمری داشته و پیش از این نیز سریالی تحت عنوان فوضی درباره نفوذ جاسوسان اسرائیلی به اشغالی ساخته بود و آن را با کمک همان شبکه جهانی پخش کرده و به نمایش درآورده بود. ✍️نویسنده: سعید مستغاثی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1845 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻وقتی سوپرمن به دن‌کیشوت تبدیل می شود 🔹به دنبال فیلم«مامور مخفی» ساخته یوآل آدلر که سال گذشته به نمایش درآمد و حکایت حضور یک جاسوس اسراییلی در قالب یک معلم زبان در ایران را به تصویر می کشید که قرار بود طرح ترور دانشمندان هسته ای را به انجام برساند، 🔹 حالا سریال«تهران»به کارگردانی دنی سرکین، سعی داشته با استفاده از فرمول های کلیشه شده هالیوودی، فیلمی خوش ساخت و هیجان انگیز از کار در آورد. 🔹اما طبق معمول سفارشی بودن سریال، کار دستش داده و حجم انبوهی از شخصیت های اضافی و صحنه ها و دیالوگ های شعاری و گوشه و کنارهای بی ربط فیلمنامه، سریال را در حد کپی نه چندان برابر اصل یک فیلم معمولی هندی با شرکت سلمان خان تنزل داده است. 🔹بازی تکراری و خشک و آماتوری بازیگران دست چندم ایرانی مقیم لس آنجلس مثل شان توب و نوید نگهبان و برخی دیگر با آن لهجه های اجق و وجقی به بلاهت سریال یاد شده افزوده است. 🔹اختلاف معماری و خیابان ها و کوچه ها و پارک های تهران در نماهای اریژینالی که در ایران گرفته شده و به صورت اینسرت در میان سکانس های بیرونی استفاده شده با نماهایی که در یونان یا مراکش با حضور بازیگران فیلمبرداری شده به شدت توی ذوق می زند. ✍️نویسنده: سعید مستغاثی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1845 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻نقبی بر روح استعمارگرای قرن نوزدهم اروپا 🔸، نمایشنامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس و فیلمساز ایرلندی-بریتانیایی است که به‌‌عنوان یکی از مهم‌ترین نمایشنامه‌نویسان زنده ایرلندی شناخته می‌شود. 🔸مک‌دونا ۲۷ساله بود که توانست پس از شکسپیر دومین کسی باشد که همزمان چهار نمایشنامه‌اش در سالن‌های تئاتر لندن روی صحنه رفته ‌است. ✍️نویسنده: علیرضا خباززاده رضایی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1842 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻نقبی بر روح استعمارگرای قرن نوزدهم اروپا 🔸شخصیت‌ها و موقعیت‌هایی که در اثر «یک ماجرای خیلی خیلی خیلی سیاه» می‌سازد درواقع نقبی است بر روح استعمارگرای قرن نوزدهم اروپا. 🔸اندرسن و دیکنز دو زن کوتوله کنگویی را در خانه محبوس کرده‌اند و نوشته‌های آنان را آثار خود معرفی می‌کنند؛ به همان‌شکلی که پادشاه بلژیک، کشور کنگو را به و استثمار گرفته بود. 🔸«یک ماجرای خیلی خیلی خیلی سیاه» نقد و اشمئزازی صریح از دوره‌ای در از زبان نویسنده‌ای قدرتمند. همان‎گونه که در بخشی از اثر از زبان مارجوری (زن کوتوله کنگویی) می‌خوانیم: 🔸«یه‌روزی می‌رسه که هیچ شاه و ملکه‌ای نباشه. اون زمان هم آدم‌ها باز، اون‌قدری که باید، همدیگه رو دوست ندارن و این قضیه چیزی رو حل نمی‌کنه، ولی دست‌کم اون زمان دیگه کثافت‌های کمتری تو دنیا هستن که ما باید بابت زندگی‌شون پول کلون بدیم.» ✍️نویسنده: علیرضا خباززاده رضایی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1842 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻بحران 🔹معلمی شغل انبیاست. خاتم انبیا (ص) نیز در اهمیت و ضرورت تعلیم علم و حکمت و هدایت تربیتی به قدری سخن گفته که پیروانش آن را بر خود فرض دانسته‌­اند. 🔹لذا در خانواده‌­ای نیست که در آن اثری از درس و مشق و امتحان نبوده یا نباشد. در این میان مهم‌ترین دغدغه والدین، یافتن مدرسه‌ای با شاخص‌های آموزشی و تربیتی مناسب برای سپردن بخشی از وظیفه مهم تربیتی‌شان به این نهاد است. 📚منبع: نسخه چاپی نشریه «عصر اندیشه» شماره ۱۴ ✍️نویسنده: علیرضا حدادی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1848 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻بحران 🔹با نگاه عمیق‌تر به جریان عظیم تعلیم و تربیت کشور، به‌نظر می‌رسد باید ریشه مشکل را بیش از عملکرد افراد مسئول، در ساختار نهادی تثبیت شده در نظام مدیریتی و فرهنگی کشور جستجو کرد. 🔹وزیر تنها متصدی مدیریت اجرایی این ساختار است و ،‌ ساده‌ترین و شاید اشتباه‌ترین راه­ حل باشد. خود این ساختار را می‌توان به دو سطح درونی و بیرونی تفکیک نمود. 🔹 ساختار درونی دارای چارچوبی متمرکز، بدنه‌ای سنگین و مخاطبانی گسترده است اما ساختار بیرونی به جایگاه این نهاد در دولت‌ها و روابط میان وزارت­خانه‌های دیگر اشاره دارد. 📚منبع: نسخه چاپی نشریه «عصر اندیشه» شماره ۱۴ ✍️نویسنده: علیرضا حدادی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1848 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻سفرنامه‌های حج 🔹ادبیات حج در زبان‌های مختلف و در دنیای اسلام، جایگاه ویژهای را به خود اختصاص داده است. 🔹در سفرنامه ناصر خسرو، شاهد گزارش خواندنی سفر او به حج هستیم. علاوه براین، در دیوان او و دیگر شاعران پارسیزبان، از دیرباز اشعاری را که بهنوعی به حج، کعبه، مکه و مدینه مربوط است، بسیار دیده‌ایم. 🔹بخشی از این ادبیات، مربوط به سفرنامه‌‌های حج است که مسلمانان طی قرون مختلف به نگارش آنها دست زده‌اند. ✍️نویسنده: عاطفه جعفری 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1860 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻سفرنامه‌های حج 🔹قدیمی‎ترین سفرنامه حج به زبان فارسی از ناصر خسرو قبادیانی است که هزار سال پیش نوشته است. تنها اثر ناصرخسرو که از رنگ و بوی باطنی‌گری رهاست، سفرنامه است. 🔹تا آنجا که عده‎ای معتقدند او هنگام نوشتن گزارش سفر خود کمترین گرایشی به این آیین نداشته است. او پس از بازگشت از سفر، یادداشت‌‌‌های خود را گردآوری کرده و سفرنامه‌اش را با بی‎نظری حیرت‎آوری تنظیم می‌کند. 🔹جوری که امروزه از بهترین نمونه‌‌های نوشتن مشاهدات و عینیت‎گرایی به شمار می‎رود. ناصرخسرو در این سفرنامه، از شغل خود و علت کناره‎گیری از آن و خواب بیدارکننده‎اش آغاز می‌کند و راهی را که رفته، شهر‌‌هایی را که دیده و حوادثی را که شنیده است، یکایک توضیح داده و با شرح بازگشت از سفر به بلخ در سال ۴۴۴ق گزارش خود را پایان می‎دهد. ✍️نویسنده: عاطفه جعفری 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1860 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻در روزگار ذات‌فروشی 🔹برای آنکه ابتذال بهتر شناخته شود، لازم است که درباره «ارزش» نیز صحبت شود و اینکه نسبت ابتذال با این کلمه چیست؟ 🔹به‌عبارت دیگر، وقتی گفته می‌شود پدیده‌ای مبتذل است، یعنی به شیوه یا شیوه‌هایی معین به‌وجود آمده و عقبه‌ای دارد که درنتیجه، به ایجاد ابتذال منتهی شده است. حال اینکه آن شیوه چه جایگاه ارزشی داشته باشد، موضوع دیگری است که ممکن است از نظر برخی باارزش و از نظر برخی دیگر بی‌ارزش قلمداد شود. ✍️نویسنده: علی کاکا دزفولی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1863 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻در روزگار ذات‌فروشی 🔹کلمه ابتذال بیش از آنکه وجه هنجاری داشته باشد، وجه توصیفی دارد. و مفهوم واژه، در وهله اول صاحب مقام توصیف است و در وهله بعد می‌تواند به داوری هنجاری بینجامد. 🔹غالب کسانی که در نقد ابتذال سخن می‌گویند، از توصیف به هنجار می‌رسند، اما چون در عمل فاصله این دو مقام چندان آشکار نیست، ممکن است گاهی با یکدیگر خلط شده یا اشتباه گرفته شوند. 🔹اما کسانی که اثری را مبتذل می‌خوانند، چه ‌انگیزه‌هایی از کار خود دارند و چه چیزی آنها را آزرده که علیه اثری یا محتوایی یا هر پدیده دیگری زبان به نقد گشوده و می‌کوشند در اثبات ابتذالش سخن گویند؟ به‌نظر می‌رسد که بیش از هرچیز، خود مفهوم ابتذال، به دشمنی علیه منتقدانش تبدیل شده است. 🔹سردمداران نقد ابتذال نیز گاهی بی‌آنکه بخواهند به ورطه آنچه مورد نقدشان است، می‌افتند و این‌گونه ضربه‌ای دیگر بر پیکره این مفهوم وارد می‌آید. امروزه هرکس به‌راحتی می‌تواند با دستاویز قرار دادن این کلمه، خود را در جایگاهی بالاتر از همگان فرض کرده و با تیزی واژگان، هرآنچه را بخواهد، قلع‌وقمع کند؛ به نام نقد. اما همه اینها دلیل نمی‌شود که درباره ابتذال حرفی زده نشود. ✍️نویسنده: علی کاکا دزفولی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1863 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻بورس، سد راه تولید است 🔸اوج‌‌گیری بورس را عمدتا می‌توان از دی ماه ۱۳۹۸ دانست حدودا ۷ماه پیش. اتفاقی که پشت ماجرای بورس افتاده آن است که دولت آمد مجوزی به شرکت‌ها داد که بتوانند ارزیابی دارایی خود را تجدید ارزیابی بکنند . 🔸دولت اقدامی عجیب دیگری را در پیش گرفت و نرخ سود بانکی را به ۱۵درصد کاهش داد، که این اقدام خود سیگنالی بود برای بازار به این صورت که سرمایه‌گذاران سپرده‌های خود در حساب‌های سپرده‌گذاری بلند مدت بانک‌ها نگذارند و سرمایه خود را به بورس بیاورند.یعنی دولت عامل اصلی مهاجرت بسیاری از مردم و نقدینگی به سمت بورس است. 🎤گفت و گو با: دکتر محمد جواد توکلی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1851 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net