📋#یادداشت
🔻بزدلی در برابر دشمن از منظر قرآن
🔹شجاعت در برابر دشمن از پیامدهای ایمان حقیقی است.
🔹مومن جز از خدا از هیچ کس و هیچ چیزی «خشیت» ندارد و شجاعانه بر اساس حقیقت گرایی و واقع بینی به گونهای عمل میکند که پیروزی یا سعادت شهادت را برای خود رقم میزند.
🔹 بنابراین، بزدلی و خشیت از دشمن به معنای فقدان ایمان حقیقی و تحلیل و تبیین نادرست از حقایق هستی و عدم اهتمام به ربوبیت و پروردگاری خدا است.
✍️نویسنده: حمید قرهشیران
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#قرآن #شجاعت #دشمن
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2952
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻بزدلی در برابر دشمن از منظر قرآن
🔹خدا در قرآن، از مومنان خواسته تا در جبهه حق باشند و هرگز در هیچ عصر و مکانی از حق کوتاه نیایند و در هر شرایطی شجاعانه علیه باطل باشند و تلاش کنند تا حق بر باطل غلبه کند.
🔹 این بدان معناست که وظیفه و تکلیف مومنان در زندگی دنیوی، مجاهدت در همه عرصههای تزکیهای، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و نظامی است. عمل به تکلیف همواره به معنای کسب توفیق و پیروزی نیست، بلکه ممکن است مشیت و اراده الهی به عدم پیروزی مومنان باشد که حکمت الهی مقتضی آن است.
🔹بنابراین، مومنان در میادین جهاد مشارکت فعال داشته و مامور به وظیفه هستند نه مامور به نتیجه؛ چرا که براساس آموزههای قرآن، آنچه بر انسان است عمل به تکالیف و وظایف است نه بیشتر از آن؛ از همین رو خدا میفرماید هر کسی اگر به وظیفه و تکلیف خود عمل کرد، کامروا و سعادتمند است و در هر حالی او پیروز واقعی میدان جهاد است؛ چرا که کسب رضایت الهی مهمترین نتیجهای است که انسان میبایست دنبال آن باشد، خواه این رضایت در پیروزی اسلام و حق باشد و چه در شهادت.(توبه، آیه ۵۲؛ مائده، آیه ۱۱۹؛ توبه، آیه ۱۰۰؛ مجادله، آیه ۲۲)
✍️نویسنده: حمید قرهشیران
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#قرآن #شجاعت #دشمن
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2952
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
http://fekrat.net/2952
📋#یادداشت
🔻ابزارهای نظارتی و مراقبتی خداوند بر انسان
🔸از آنجا که علم الهی علم حضوری شهودی است همه چیز در نزد خدا حاضر و مشهود است. بنابراین چیزی به نام «سرّ یا خفی یا اخفی» معنا ندارد که بر خدا پوشیده باشد.
🔸 خدا درباره علم خویش به عملکرد و نیات انسان میفرماید: « او چشمهایى را که به خیانت میگردد و آنچه را سینهها پنهان میدارند، میداند».(مومن ،آیه 19.)
🔸این مراقبت دقیق از سوی خدا نسبت به انسانها از آن روست که انسانها به عنوان خلیفه الله در زمین مسئولیتی دارند که میبایست به آن عمل کرده و پاسخگو باشند؛ از این رو همه انسانها از نظر قرآن موجودات مسئولی هستند که باید پاسخگوی عملکرد خویش باشند.
✍️نویسنده: علی محمدخانی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#خدا #علم_حضوری #نظارت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2954
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻ابزارهای نظارتی و مراقبتی خداوند بر انسان
🔸خدا به انسانها هشدار میدهد که اگر به سبب کوردلی، خدا را نمیببینند، بدانند که خدا آنان را میبیند و تحت نظر و مراقبت دارد: أَلَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَه یَرَى؛ مگر ندانسته که خدا مىبیند. (علق، آیه ۱۴)
🔸باید توجه داشت که ایمان به نظارت خداوند باعث میشود تا هنگام رفتار نابهنجار احساس شرم از خداوند انسان را فرا بگیرد. همچنین ایمان به نظارت الهی نوعی احساس آرامش روحی را در انسان به وجود میآورد که از پیامدهای آن ایجاد شخصیت سالم است.
🔸این همه نظارت و رویت و مراقبت از آن روست که انسان بداند همواره کس یا کسانی او را تحت نظر دارند. لذا باید در عملکرد خویش دقت تمام داشته باشد؛ زیرا حضور چیزی فراتر از دوربینهای امنیتی که همه احوالات ظاهر بلکه باطن انسان از نیتها را خبر دارد، جای هیچگونه بهانه و عذری را نمیگذارد.
🔸در حقیقت کسی که در محضر خدا و دهها شاهد دیگر از جمله شواهدی از درون یعنی اعضا و جوارح خودش است، به طور طبیعی با عقل و علم عمل کرده و بر خلاف ماموریت و مسئولیت خود، حرکتی و کاری را انجام نمیدهد.
✍️نویسنده: علی محمدخانی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#خدا #علم_حضوری #نظارت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2954
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻شورش آشپز علیه مخدر هوشمند
🔹مستند «معضل اجتماعی» یکی از مهمترین آثاری است که طی سالهای اخیر درباره تاثیر منفی فضای مجازی ساخته شده است. بعید است کسی این فیلم را ببیند و در نگاهش به فضای مجازی، تردیدهای جدی رخ ندهد.
🔹تعدادی از برنامهنویسان و کارمندان ارشد کمپانیهایی که صاحب اپهای مشهور مجازی هستند، در این مستند صحبت میکنند و درنهایت کار به جایی میرسد که حتی با یک دانش سیاسی اندک هم میشود فهمید که یکی از اهداف نهایی مستند، کوبیدن کسی است که در طول کار از او اسمی آورده نمیشود؛ یعنی دونالد ترامپ.
🔹اما با هوشیاری نسبت به نیت نهایی فیلم، میشود بابت نقدهایی که (حالا با هر انگیزهای) از طیف قرینه سیاسیاش میکند، ممنون بود و از آن بسیار آموخت.
✍️نویسنده: میلاد جلیلزاده
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#رسانه #مستند #معضل_اجتماعی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2570
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻شورش آشپز علیه مخدر هوشمند
🔹فاشیسمی که فیلم هشدار میدهد با ادامه این روند، یعنی مهار نشدن فضای مجازی، میتواند در تمام دنیا گسترده شود، چیزی است که به هرحال حقیقت دارد. شاید ما جایگزینی که این منتقدان بهدنبال آن هستند را هم نپذیریم؛ ملال سیاسی و نسبیتانگاری محض و تنهایی انسان. درعینحال این فاشیسم هم هولناک است.
🔹بیرحمانه نیست بلکه حتی کاملا منطقی هم هست اگر بگوییم کسانی که فکر میکنند زمین گرد نیست، بهتر است حرفهایشان را پهلوی خودشان نگه دارند و امکان تاثیرگذاری جدی روی رویدادهای اجتماعی را نداشته باشند.
🔹بخشی از کسانی که فقط فضای مجازی میتواند به آنها امکان سخنرانی یا مقالهنویسی را بدهد، همانهایی هستند که میگویند زمین صاف است یا ناگهان بهطور کل منکر وجود ویروسی به نام کرونا میشوند.
🔹این خطرناک است. فرض کنید الگوریتمهای هوشمندی که حتی میدانند یک عکس خشن را باید سانسور کرد، اخبار احمقانه و افکار لمپنیستی و سطح پایین را هم فیلتر میکردند. این کار به راحتی از آنها بر میآید. آنگاه چقدر این فضا محترمانهتر میشد. اما آنها چنین نمیکنند چون منافعشان اجازه نمیدهد.
🔹مستند «معضل اجتماعی» که توسط کمپانی دموکرات نتفلیکس در سراسر جهان منتشر شده، اتفاقا به این مساله هم میپردازد. این مستند را باید با دقت دید و جملههای کلیدی و تعیینکنندهای که در آن است را با وسواس به خاطر سپرد.
🔹توجه کنیم این مستند توسط همان کمپانی غولآسایی توزیع میشود که بزرگترین مبلغ همجنسبازی و اولین مبلغ پدوفیلیا یا رابطه جنسی با کودکان در سینماست. یعنی اینبار یک عده افراد مذهبی و سنتی نیستند که با لحنی بیپروا استدلال میکنند، باید فضای مجازی را به کل تعطیل کرد.
🔹 البته اینکه نتفلیکس و بهطور کل دموکراتها و بهطور کلیتر لیبرالها، چه جایگزینی برای این لمپنیسم دارند، بحث جدایی است؛ اما ما فعلا میتوانیم از داخل این گسلی که بین دو طیف لیبرال و لیبرتارین به وجود آمده، محتویات جهان سرمایهداری را ببینیم.
✍️نویسنده: میلاد جلیلزاده
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#رسانه #مستند #معضل_اجتماعی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2570
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
26.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅#اختصاصی
🎬#ویدئوکلیپ
🔻شغل جدید سربازان خردسال
▪️قسمت ششم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت #رسانه #شناخت #فرهنگ #سواد_رسانه
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻هنر جهتدهی به تولید با اقتصاد هنر
🔸یوتیوب در آستانه شانزدهسالگی است و این حجم از تاثیرگذاری برای یک پدیده در این سن و سال شگفتانگیز است.
🔸یوتیوب در حال حاضر بیش از دومیلیارد کاربر فعال ماهانه دارد و بیش از ۷۰درصد زمانهای مشاهده ویدئو در یوتیوب، با استفاده از تلفن همراه صورت میگیرد.
🔸بیش از ۱۰۰ کشور، ورژن یوتیوب مربوط به خود را دارند و یوتیوب دومین موتور جستوجوی بزرگ در دنیاست. روزانه ۵۱ درصد از کاربران یوتیوب از وبسایت بازدید میکنند و هر دقیقه ۵۰۰ ساعت محتوا در یوتیوب آپلود میشود که عدد بزرگ و عجیبی است و عجیبتر اینکه روزانه یکمیلیارد ساعت ویدئو در یوتیوب تماشا میشود.
✍️نویسنده: سیدمهدی موسویتبار
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#رسانه #هنر #یوتیوب
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2978
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻هنر جهتدهی به تولید با اقتصاد هنر
🔸«خرس» ساخته خسرو معصومی فیلمی بود که چندی پیش بهصورت غیرقانونی در یوتیوب منتشر شد.
🔸انتشار این فیلم صدای کارگردان و تهیهکننده آن را درآورد و تهیهکنندههای دیگر هم به این موضوع اعتراض کردند و خواستار پیگیری و شناسایی عامل آن شدند. ظاهرا قراردادی بین یوتیوب و کسی که این فیلم را در اختیار آنها قرار داده، بسته شده است.
🔸 البته رستاخیز هم چنین مشکلی را داشت که قرار بود حل شود و اختلافات مالکان باعث بروز چنین اتفاقی شده بود.
🔸مرتضی شایسته از تهیهکنندگان سینما در گفتوگو با «فرهیختگان» با اشاره به مساله حق کپیرایت در ایران گفت: «ابتدا باید این مساله حل شود تا از انتشار دزدی و غیرقانونی بخش بزرگی از فیلمها جلوگیری کنیم. کار کردن با یوتیوب بد نیست، بهشرطی که قانونی و از مسیر صحیح باشد.»
🔸شایسته با اشاره به ماجرای فیلم خرس اضافه کرد: «تهیهکنندگان سینما راهکاری اندیشیدهاند که ماجرای فیلم خرس تکرار نشود و جلوی یوتیوب هم گرفته شود.
🔸اولین قدم این است که جلوی انتشار غیرقانونی فیلمها در یوتیوب گرفته شود و سپس راهکار قانونیاش طی شود. بعضی آدمها سر خود فیلمها را در یوتیوب به اسم خودشان ثبت کردهاند و الان در تلاشیم این مالکیتها از دست آنها خارج شود.»
🔸مرتضی شایسته عدد فیلمهایی را که غیرقانونی به یوتیوب داده شدهاند، درحدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ عنوان خواند و گفت: «بعضی فیلمها که بهصورت قانونی به یوتیوب داده شدهاند ماهیانه بین ۱۶ تا ۱۷ هزار دلار درآمد داشتهاند و خودم هم قرار است فیلمهایم را بهشکل قانونی دراختیار یوتیوب قرار بدهم.»
✍️نویسنده: سیدمهدی موسویتبار
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#رسانه #هنر #یوتیوب
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2978
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚#کتاب
🔻وقتی دغدغه حقیقت نیست
🔸باید اذعان کرد با آنکه در باب خیلی چیزها، چیزهای مهمی میدانیم ولی تقریبا هیچ چیزی -به بیانِ دقیقتر، هیچ چیزِ مهمی- درباره حرفِ مفت نمیدانیم! ا
🔸ز دیدِ فرانکفورت، «ابتداییترین و مقدماتیترین سوالها درباره حرف مفت همچنان نهتنها بیپاسخ، که نپرسیده باقی ماندهاند.»
🔸 ظاهرا مساله ما با حرفِ مفت این نیست که راه را اشتباه (یا حتی اشتباهی) رفتهایم؛ مساله این است که هنوز حتی راه نیفتادهایم.
🔸اما اگر اینگونه باشد آنگاه بهراهافتادن، در ابتدا، با نوعی این در -و- آن در زدن همراه خواهد بود.
✍️نویسنده: مهدی سلیمانیخورموجی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#کتاب #دقدقه #حقیقت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2976
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚#کتاب
🔻وقتی دغدغه حقیقت نیست
🔸 با آنکه حرفِ مفت – در معنای روزمرهاش- غالبا به کلامی اطلاق میشود که زیاده و سهلیاب است ولی «هری گوردِن فرانکفورت» نویسنده کتاب «در باب حرفِ مفت» با واکاوی زیرکانه لایههای زبانی نهفته در پس آن، نه به زیادهگویی افتاده و نه محتوای کلامش بهگونهای است که سهلیاب باشد.
🔸از دید یک فلسفهخوانِ حرفهای، باید متن او را اثری جاافتاده در سنت فلسفه زبان روزمره بهشمار آورد؛ اما روایت جسورانه و مثالآوریهای خلاقانه – و حتی گاه خندهآور- نویسنده سبب شده است کتاب از یک اثر کسلکننده آکادمیک فاصله بگیرد و برای مخاطب عام نیز جذابیتهای خودش را داشته باشد.
🔸ناگفته پیداست که احتمالا بسیاری ریشخندکنان با خود بگویند:
«وقتی فیلسوف باشی و هیچ هنری جز حرفزدن بلد نباشی و از بدِ حادثه، حرفی نیز برای گفتن نداشته باشی، آنگاه حرفِ مفت زدن -یا درباره حرفِ مفت، حرف زدن- بهترین (و شاید تنها) راه گریزی باشد که برایت باقی میماند.»
🔸خب، چه کسی میداند؛ شاید بهراستی اینگونه بوده است. چهبسا فرانکفورت نیز همچون راسل، پس از عمری آکادمیک نوشتن (و در بابِ امور آکادمیک نوشتن)، بالاخره کفگیرِ مخارجش به ته دیگ خورده و ناگزیر شده با نوشتن درباره مسائل عامهپسند راهی برای گذران زندگیاش بیابد.
🔸شاید او نیز همچون برخی فلسفهخوانهای امروزی، صرفا در پی ِیافتنِ مخاطبانِ بیشتری بوده تا حس جاهطلبیاش را ارضاء کند.
✍️نویسنده: مهدی سلیمانیخورموجی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#کتاب #دقدقه #حقیقت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2976
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻معمای تراژدی جنون حل و کمدی میشود
🔹فیلم سینمایی پرده آخر(۱۳۶۹) یک فیلم اکسپرسیونیستی است که توانست در نهمین جشنواره فیلم فجر جوایز سیمرغ بلورین بخشهای بازیگر نقش اول زن، بازیگر نقش دوم زن، بازیگر نقش دوم مرد، کارگردانی، فیلمبرداری، گریم، صدابرداری و طراحی صحنه و لباس را از آن خود کند.
🔹حضور گروه تئاتر در خانه و اجرای نمایشنامه تنظیمشده توسط کامرانمیرزا، شاید مهمترین وجه جنونآمیز این فیلم باشد.
🔹در ابتدای فیلم، بازیگران تئاتر هر کدام بهصورت اختصاصی خود و نقشی را که قرار است ایفا کنند، به تاجالملوک و کامرانمیرزا(به تعبیری تهیهکننده و کارگردان این نمایش تراژیک) معرفی میکنند. صحنه این نمایش نه در سالن آمفیتئاتر، بلکه در خانهای قدیمی است.
✍️نویسنده:داوود طالقانی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#کتاب #دقدقه #حقیقت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2974
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net