📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش1️⃣2️⃣
❇️ درهم تنیدگی شهود و عقل
🔺 اولیات و فطریات، دانش همگانی ما را تشکیل می دهند؛ یعنی همۀ انسان ها در داشتن آنها شریک اند. شهود عقلی نیز چنین است.
🔺 اکنون می گوییم میان عقل و شهود در این دانش همگانی، درهم تنیدگی وجود دارد. هنگامی که دریافتی شهودی را به ساحت علم حصولی می آوریم، از باب نمونه، بعد از یافتن حضوری خود، می گوییم «من هستم»، توجیه گر این گزاره چیست؟ پاسخ این است که توجیه کنندۀ آن خود شهود است. اما حتمیت این گزاره _یعنی بتوانیم بگوییم جز این نیست _ با استفاده از اصل عدم تناقض تأمین می شود.
🔺 در اینجا باید گفت شهودْ دانش را تولید، و اصل عدم تناقض آن را تثبیت کرده و بدان حتمیت بخشیده است. اصل عدم تناقض در اینجا دانش زا نیست.
🔺 وقتی یافت شهودی به دانشی حصولی تبدیل شد، چنین نیست که بر اساس پایه های دستگاه علم حصولی، مانند اصل عدم تناقض، اثبات شود. پس سخن از این تبدیل، باز باید گفت توجیه گر آن گزاره، شهود است، نه پایه های علم حصولی مانند اصل عدم تناقض.
🔘 روند حصولی شدن شهود عقلی
🔺 روشن است که محصولی شهود باید در ساحت علم حصولی آورده شود تا در فلسفه به کار آید؛ زیرا فلسفه دانشی حصولی است.
🔺 در ساحت شهود، تصور و تصدیق، که علومی حصولی اند، وجود ندارد؛ اما می توان گفت در متن واقع، اموری در واقعیت وجود دارند که اگر به ساحت حصولی بیایند، می شوند تصور و تصدیق. آن گاه که می دانم «این کاغذ سفید است»، این گونه نیست که در ذهن خود آن را ساخته باشم؛ بلکه در خارج یافته ام که میان کاغذ و سفیدی ارتباط وجود دارد و با هم متحدند؛ سپس در ساحت علم حصولی با استفاده از گزاره، همان را گزارش کرده ام. در متن شهود، ارتباط دو شیء را می یابیم و در موطن حصول، آن را گزارش می کنیم. این گزارش، تصدیق بالفعل است و مبتنی بر تصورات بالفعل؛ اما ریشۀ همۀ اینها در شهود هست که از آن، به تصور و تصدیق بالقوه تعبیر شد.
🔘 روی دادن فهم در دل شهود
🔺 توضیح: هنگامی که عقل شهود می کند، در همان موطن شهود، فهم نیز دارد، که از آن با تعبیر «فهم شهودی» یاد می کنیم. منظور این نیست که پس از شهود در ساخت علم حصولی، فهم حاصل می شود، بلکه فهم شهودی در دل شهود عقلی روی می دهد؛ یعنی همان عقلِ شهودگرِ حاضر در موطن شهود، فهم نیز می کند و حقایقی را درمی یابد. فهم شهودی دایرۀ گسترده ای دارد؛ یعنی افزون بر خودِ مشهود، به لوازم ایجابی و حتی سلبی مشهود نیز می تواند تعلق گیرد. از باب نمونه، تصدیق اصل عدم تناقض، زمینۀ شهودی دارد. با شهود وجود، لازمۀ سلبی آن، و نیز تطارد ذاتی آن دو در همان موطن فهم می شود.
🔺 همین فهم شهودی توجیه گر علوم حصولی ای است که در مراحل بعد از شهود عقلی به دست می آیند؛ یعنی این علوم حاصل می آیند، از آنجا که فهم هایی شهودی پیش تر روی داده اند.
🔺 یکی از کارهای عقل شهودی این است که مفاهیم مُندَمَج در موطن شهود و در فهم شهودی را از یکدیگر ممتاز کند.
🔺 علم حصولیِ فراهم آمده از شهود عقلی، کاملاً مطابق با واقع است. هم واقع، معلوم حضوری است، و هم عملیات عقلیِ تبدیل فهم واقع به علم حصولی در منظر و محضر عقل است. بنابراین علم حصولیِ فراهم آمده یقینی است.
🔺 در خود عمل تصدیق، تطبیق نیز هست؛ زیرا عقل همان چیزی را که در واقع دیده است، با پیوند زدن مفاهیم، گزارش می کند.
🔘 فایده های شهود عقلی برای فلسفه
🔺 1. تصورسازی یکی از فواید شهود، چه حسی چه عقلی، است.
🔺 2. عقل کنش دیگری نیز دارد، و آن، فهم اولیات است. اولیات برپایۀ تصورات ساخته می شوند. صرف تصور اجزای گونه قضایا برای تصدیق آنها کفای است؛ اما تصور اجزا از شهود حاصل می آید. شهود مقدمۀ تصدیق اولیات قرار می گیرد؛ یعنی تصورات لازم برای تصدیق اولیات را فراهم می آورد.
🔺3. استفاده از مقدمات شهودی؛ این تحلیل به طور رسمی در کلام فیلسوفان نیامده است، اما ایشان در عمل از آن استفاده کرده اند. از باب نمونه، تثبیت واقعیت خود و واقعیات بیرون از خود، در آغازگاه فلسفه.
🔺 4. می توان گزاره هایی بدیهی را، که لازم بیّن مشهودات اند، از شهود به دست آورد؛ حال آیا این گزاره ها از دل شهود برگرفته می شوند یا عقل آنها را ده دست می آورد. بنابراین اگر شهود نیز به مثابه پایۀ فلسفه پذیرفته شود، مشابه فطریاتی که از اولیات نتیجه می شوند، گزاره هایی نیز از شهود نتیجه می شوند. می توان از شهود گزاره هایی را به روشنی نتیجه گرفت که لزوماً در خود شهود نبوده اند.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 129_136
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
🔴 گروه تاريخ انديشه معاصر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی (ره) منتشر کرد:
🔴 سرو و طوفان: پاسخ به شبهات درباره حضرت علامه آيتالله مصباح یزدی (رضوان الله تعالی علیه)
⏹ واکاوي انتقادی نوشتارها و گفتارهایی از آقايان:
🔸 رسول جعفريان
🔸 عبدالکريم سروش
🔸 عباس عبدي
🔸 محسن کديور
🔸 مهدي نصيری
🔵 با آثاری از:
🔸 محمد جعفری هرندی
🔸 عليرضا جوادزاده
🔸 قاسم شباننيا
🔸 احمد فربهی
🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره)
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
سرو و طوفان (پاسخ به شبهات درباره آيتالله مصباح) همراه طرح جلد.pdf
2.2M
🔴 فایل pdf کتاب سرو و طوفان: پاسخ به شبهات درباره حضرت علامه آيتالله مصباح یزدی (رضوان الله تعالی علیه)
⏹ واکاوی انتقادی نوشتارها و گفتارهایی از آقايان:
🔸 رسول جعفريان
🔸 عبدالکريم سروش
🔸 عباس عبدي
🔸 محسن کديور
🔸 مهدي نصيری
🔵 با آثاری از:
🔸 محمد جعفری هرندی
🔸 عليرضا جوادزاده
🔸 قاسم شباننيا
🔸 احمد فربهی
🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره)
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
43.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ فایل صوتی حجت الاسلام خسروپناه با موضوع « عقل در حکمت و شریعت »
💠 قسمت اول
💫 این جلسات در جمع هیات رییسه دانشگاه آزاد اسلامی در اسفند ماه ۱۳۹۹ برگزار شده است.
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
عقلانیت وحیانی بهروایت تسنیم، حمید پارسانیا.mp3
22.55M
❇️ فایل صوتی نشست «عقلانیت وحیانی بهروایت تسنیم» با سخنرانی حجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا
🔸۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰
🔸دبیر علمی: دکتر مالک شجاعی جشوقانی
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 #معرفی_کتاب
◾️تحلیل کتاب «راهنمای شک گرا به خداناباوری» اثر پیتر اس. ویلیامز
✍️ محمد کرمی نیا
🔻اثر ویلیامز بیش از هر چیز به مثابه شرحی کامل از موضوع خدا در محافل معاصر است و استدلالهای مهم در دفاع از خداناباوری را که خداناباوران نو مطرح کردهاند پوشش میدهد.
🔻 ویلیامز در تلاش برای حصول اطمینان از مطرح نشدن استدلالها به شکلی اشتباه؛ بیش از اندازه نقل قول ذکر مینماید. که این نکته میتواند خواندن این کتاب را دشوار کند؛ لکن در عوض، مواضع اصلی اندیشمندان اصلی را ترکیب میکند، یا اگر کسی بخواهد در زمان صرفه جویی کند:
🔻این کتاب جایگزین خوبی برای خواندن تمام کتابهای قطور مشهور خداناباوران جدید است (بیشتر استدلالهای آنها و بهترین نقل قولها در رابطه با بحث در مورد خدا در آن آمده است).
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#کتاب
#فلسفه
#اثبات_گرایی
#فرضیه
#خداناباوری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4501
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش2️⃣2️⃣
❇️ انواع کنش های عقل نظری
🔘 فلسفه، محصول عقل نظری
🔺 فیلسوف در پی معرفت حقیقی و علم یقینی است. در علوم حقیقی، این مقصود را با روش «برهان» می جویند. مقدمات برهان، یا از بدیهیات اند یا از نظریاتی که بر خود آنها پیش تر برهان اقامه شده است.
🔺 از منظر دیگر، فلسفه محصول فعالیت ها و ژرف کاوی های عقل نظری است. عقل نظری در فرایند دستیابی به علم یقینی، چه نوع فعالیت هایی انجام می دهد؟ فلسفه محصول چه نوع کنش های عقلانی است؟ به اجمال گفته اند که فلسفه محصول برهان است.
🔺 بررسی کنش های عقل نظری که مولّد علم یقینی و فلسفه اند، بسیار بصیرت افزاست. می توان دریافت که در عمل، در ذهن فیلسوف چه می گذرد و او چه مسیری را می پیماید تا دستگاه فلسفی خود را سامان دهد.
🔺 کنش های عقل نظری بر دو دسته اند: کنش های تحقق بخش علم و کنش های زمینه ساز علم.
🔘 کنش های عقلی تحقق بخش علم یقینی
🔺 علم یقینی علمی ضروری، اضطراری و مطابق با واقع است. عقل برای دستیابی به چنین علمی، فعالیت هایی انجام می دهد. هریک از کنش های عقل را به صورت عقل مضاف عنوان داده ایم، مانند «عقل تحلیلی» و «عقل اولی»، و منظور از آنها، همان کنش های عقلی است، نه اینکه عقل متعدد باشد. عقل حقیقتی واحد است که کنش های متعددی دارد.
🔘 1. عقل اولی
🔺 بدیهیات را در منطق بر شش قسم دانشته اند: مشاهَدات، تجربیات، حدسیات، متواترات، فطریات و اولیات. تصدیق چهار قسم نخست به حس وابسته است. تصدیق فطریات و اولیات، کار عقل است. فطریات به اولیات بازمی گرند؛ زیرا برای تصدیق آنها در واقع استدلال در کار است؛ هرچند حد وسط استدلال بدون فکر برای عقل حاصل می آید. بنابراین تصدیق بدیهیات، بر دو پایه استوار است: حس و عقل. اولیات قضایایی اند که صرف تصور موضوع و محمول برای تصدیق آنها کافی است.
🔺 علم به قضایایی یقینی، بر علت ذاتی آنها مبتنی است. دربارۀ اولیات، علت ذاتی در ذات اطراف قضیه نهفته است. در حقیقت علت ذاتی، تصور دو طرف است و عقل برای تصدیق آنها حرکت و کنش دیگری ندارد. از همین رو، یکی از کنش های عقل، تصدیق اولیات است و آن را «عقل اولی» می خوانیم.
🔺 عقل اولی نسبت به میان دو طرف قضیۀ اولی را می سنجد و به وجود رابطۀ میان آنها حکم می کند. سخن اینجاست که عقل، خود این نسبت را می فهمد و این فهم را از جای دیگری نمی گیرد و بر آن استدلال هم نمی کند.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 141_146
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
41.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ فایل صوتی حجت الاسلام خسروپناه با موضوع « عقل در حکمت و شریعت »
💠 قسمت دوم
💫 این جلسات در جمع هیات رییسه دانشگاه آزاد اسلامی در اسفند ماه ۱۳۹۹ برگزار شده است.
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
💠 *کارگاه آینده پژوهی تبلیغ جهانی دین*💠
*با حضور ارزشمند*
*حجت الاسلام دکتر احمد کوهی*
*مدیر گروه آینده پژوهی مرکز پژوهشهای مجلس*
*خانم دکتر مریم اردبیلی*
*پزشک و دکترای آینده پژوهی*
👌 *مزایا و امتیازات* 👌
🔹 *درج امتیاز در پرونده پژوهشی*
🔹 *اعطای گواهینامه رسمی*
🔹 *اولویت در اعزام تبلیغی*
🔹 *اولویت شرکت در همایش تبلیغ جهانی دین*
📅 *زمان: پنجشنبه 31 تیرماه و جمعه 1 مردادماه 1400*
⏰ *صبح 8-12 و بعد از ظهر 14-18 بهمراه ناهار*
🏬 *مکان: بولوار مدرس، ساختمان مرکزی المصطفی*
💠 *ظرفیت ثبت نام محدود است.*💠
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
انا لله و انا الیه راجعون
دوستان عزیز متأسفانه با خبر شدیم روح ملکوتی و آسمانی استاد مخلص ما، محمد حسین فرجنژاد به خداوند متعال پیوست🏴🏴
⚜️ @fekrat_net
♦️همیشه به جرم افراط و تفریط نقد میشدی ولی هیچ وقت یادمان نمیرود فقط تو بودی که جلوی افراط و تفریط خیلی ها رو میگرفتی.
♦️تو برادرانه برای عده ای از جوانان و نوجوانان این کشور پدری کردی. ثواب خدمات علمی و فرهنگی تمام شاگردان بدرقه راهت.
⚫️ خداحافظ استاد صبر و ایمان✋
♦️به روح شادروان محمد حسین فرج نژاد صلوات و فاتحه هدیه میکنیم
@fekrat_net
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
گلایه از تو کنم
یا که سرنوشت خودم؟
تو رفتی و غم عالم
نشسته بر دل من...
اللهم انا لانعلم منه الا خیرا
📌eitaa.com/farajnezhad110
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
▪️کانال بزرگداشت استاد انقلابی محمد حسین فرج نژاد در ایتا
👇🏻
@farajnezhad110
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
بسم الله الرحمن الرحیم
▪️دوستان، اساتید، پژوهشگران و همهی عزیزانی که از استاد محمد حسین فرجنژاد، #خاطره، #عکس، #فیلم، #یادداشت و... داشتهاند برای آیدی زیر جهت استفادههای رسانهای ارسال بفرمایید.
@MRN691
@danial_basir
@farajnezhad110
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللهم انا لانعلم منه الا خیرا
اقامه نماز بر پیکرهای مطهر توسط آیت الله سعیدی
گریه دوستداران و دلدادگان #استاد_انقلابی
#مرد_غیرت
#عالم_بی_ادعا
#مرد_جهاد
#عاشق_محرومان
#ساده_زیست
#ایستاده_در_خط_مقدم
#استاد_صبر
#انقلابي
#بی_ادعا
@farajnezhad110
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
بسم الله الرحمن الرحیم
#نشریه_تخصصی_خردورزی در نظر دارد یک یادنامه از سیره علمی و عملی استاد محمد حسین فرجنژاد ظرف چند روز آینده به چاپ برساند.
به همین منظور از اساتید محترم و پژوهشگران عزیزی که تمایل به نگارش یادداشت علمی و متقن با موضوع معرفی شخصیت علمی، مدیریتی، نخبهپروری، جهادی و جنبههای مختلف شخصیتی استاد فرج نژاد دارند دعوت به عمل میآید ظرف مدت زمان سه روز آینده آثار خود را به آیدی @MRN691 ارسال بفرمایند.
#فرج_نژاد
#ایستاده_در_خط_مقدم
#استاد_صبر
#انقلابي
#بی_ادعا
@farajnezhad110
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
صوت دکتر اسماعیلی.mp3
7.94M
پاسخ به شبهات مطرح شده در خصوص رحلت استاد فرجنژاد
دکتر رفیع الدین اسماعیلی
#فرج_نژاد
#ایستاده_در_خط_مقدم
#استاد_صبر
#انقلابي
#بی_ادعا
@farajnezhad110
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
صوت دکتر اسماعیلی.mp3
6.41M
بخش دوم
پاسخ به شبهات مطرح شده در خصوص رحلت استاد فرجنژاد
دکتر رفیع الدین اسماعیلی از رفقا و دوستان دیرینه ایشان
#فرج_نژاد
#ایستاده_در_خط_مقدم
#استاد_صبر
#انقلابي
#بی_ادعا
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
صفحه اینستاگرامی اطلاع رسانی اخبار، آثار و پژوهشهای استاد محمدحسین فرجنژاد راهاندازی شد.
جهت ورود به صفحه از لینک زیر وارد شوید:
http://instagram.com/dr.farajnezhad?utm_medium=copy_link
@farajnezhad110
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
به گزارش روابط عمومی دفتر رئیس جمهور منتخب، آیت الله دکتر سیدابراهیم رئیسی شامگاه جمعه طی تماس تلفنی با پدر و پدر همسر مرحوم محمدحسین فرج نژاد، با تسلیت درگذشت این اندیشمند جوان، پرتلاش و مجاهد و همسر و فرزندان وی، برای بازماندگان صبر و اجر بر این مصیبت بزرگ آرزو نمود.
پدر و پدر همسر مرحوم فرج نژاد هم با ابراز قدردانی از تماس رئیس جمهور منتخب، نکاتی را درخصوص ویژگی های شخصیتی و تلاش های علمی مرحوم فرج نژاد به اطلاع دکتر رئیسی رساندند.
دکتر محمدحسین فرج نژاد، از اساتید حوزه و دانشگاه و پژوهشگران برجسته در زمینه صهیونیسم شناسی بود که شب عیدقربان بر اثر تصادف به همراه همسر و فرزندانش، دارفانی را وداع گفت.
#فرج_نژاد
#ایستاده_در_خط_مقدم
#استاد_صبر
#انقلابي
#بی_ادعا
@farajnezhad110
📖 #ترجمه
◾️انواع تجربههای آتئیستی
✍️ محمد کرمی نیا
🔻از منظر آتئیسم به عنوان آ-تئیسم، برای مثال چند خداپرستی یونانیان و رومیان میبایست «آتئیستی» نامیده شود.
🔻 ترسیم واقعیت غایی به عنوان چیزی فاقد شخصیت (همان طور که در اوپانیشادهای اولیهی هندوها میبینیم) نیز میبایست به عنوان آتئیستی طبقه بندی شود. بودیسمِ تراواده (کهنترینِ شاخهی بودایی) و آیین جین نیز که خدای آفریننده را نمیپذیرند، باید به همین دلیل به عنوان آتئیستی طبقه بندی شوند.
🔻پانتئیسم نیز با انکار خدای شخصی، به همین گونه است. از این نقطه نظر اسپینوزا هم آتئیست است هر چند که معتقد بود طبیعت خدا است.[برای بسیاری این مسئله گیج کننده است].
🔻حتی یک نتیجهی غیر قابل قبول تعریف آتئیسم به عنوان آ-تئیسم، این است که مفاهیم لیبرال از امر الهی نیز باید آتئیستی توصیف شود.
🔻 نه تنها اسپینوزا، بلکه به همین ترتیب عقاید الهیات دانان مسیحیِ مدرنی مانند جان رابینسون (۱۹۸۳-۱۹۱۹) و پل تیلیچ (۱۹۶۵-۱۸۸۸) بایستی آتئیستی نامیده شوند. بسیاری از مردم این را اگر توهین آمیز نیابند، حتما آن را ناقض بدیهیات مییابند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#آتئیسم
#اسپینوزا
#ویلیام_جیمز
#خداپرستی_لیبرال
#داوکینز
#فلسفه_دین
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4507
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
PTT-20210724-WA0004.opus
1.05M
بررسی ابعاد شخصیت علمی و فرهنگی استاد فرجنژاد
پیام آقای فرحت حسین مهدوی از پاکستان به مناسبت رحلت استاد فرجنژاد
#فرج_نژاد
#ایستاده_در_خط_مقدم
#استاد_صبر
#انقلابي
#بی_ادعا
@farajnezhad110
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش3️⃣2️⃣
❇️ کنش های عقلی تحقق بخش علم یقینی
🔘 2. عقل شهودی
▫️ شهود، یا حسی است یا عقلی و یا قلبی. عارفان دربارۀ شهود قلبی به تفصیل سخن گفته اند و ابن سینا، شیخ اشراق و ملاصدرا شهود قلبی را پذیرایند و دربارۀ آن تحلیل هایی عرضه کرده اند. همچنین شهود حسی را برخی فیلسوفان پذیرفته اند و برخی نیز بدان معتقد نیستند.
🔘 شهود عقلی
▫️ دریافت مستقیم عقل است به نحو حضوری. ادراک عقلی را معمولاً تنها در دایرۀ علم حصولی مطرح می کنند و غالباً سخن از عقل حصولی است که کلیات را ادراک می کند.
▫️ اما افزون بر عقل حصولی، عقل شهودی نیز در کار است؛ یعنی عقل می تواند ادراک حضوری نیز داشته باشد.
▫️ اینکه عقل می تواند شهود، یعنی علم حضوری داشته باشد، برپایۀ قاعدۀ صدرایی «النفس فی وحدتها کل القوی»، توجیه و تبیین می شود.
▫️ برای یافتن «علیت» همین که می بینیم با برخورد پا به توپ، توپ به حرکت درآمد، عقل علیت را می فهمد. عقل رابطۀ علیتی را به نحو شهودی ادراک می کند.
▫️ هنگام برقراری ارتباط حسی با خارج، چیزهایی را ادراک می کنیم که از قلمرو ادراک حسی بیرون اند. از باب نمونه، معقولات ثانی فلسفی در متن شهود حسی، به شهود عقلی درک می شوند.
▫️ در ساحت شهود حسی، چه حس ظاهر چه حس باطن، و حتی در ساحت شهود قلبی، عقل حاضر می شود و ادراکاتی مناسب خود فراهم می آورد. این ادراک های عقلی، بی واسطه اند؛ به گونه ای که حتی نمی توان گفت با واسطۀ قوای باطنی صورت می گیرند.
▫️ حقایق عقلی ای را که در شیء وجود دارند، و هنگام شهود حسی فراچنگِ حس نمی افتند، عقل شکار می کند.
🔘 عقل شهودی در دل شهود قلبی
▫️ دراین باره دو تحلیل می توان عرضه کرد:
▫️ الف) عقل شهودی در دل شهود قلبی کار می کند، اما به عنوان قوۀ پایین تر در بطن قوۀ بالاتر
▫️ ب) عقل شهودی در دل شهود قلبی به ادراک می پردازد، از آن رو که هر قوۀ بالاتر، تمام قوای پایین تر را در خود دارد. این تحلیل از آنِ ملاصدراست. از نگاه او، خیالْ حس را در خود دارد، و عقل نیز مشتمل بر خیال و حس، هر دو است.
▫️ عارفان نیز چنین باوری دارند. از نگاه ایشان، قوۀ قلبیه قوۀ برتر است و هنگامی که انسان به مرتبۀ قلب می رسد، عقلش قوه ای از قوای قلب و شأنی از شئون آن می شود.
▫️ بنابراین وقتی گفته می شود عقل شهودی در دل شهود قلبی ادراک می کند، بدان معناست که گونه ای از ادراکات قلب، به عقل نسبت داده می شوند. همان قلب است که با شأنی از شئون اندماجی خود، یعنی عقل، ادراک کرده است.
🔘 عقل شهودی و عقل منوّر
▫️ منظرو از عقل منوّر، عقل نورانی شده به نور کشف قلبی است که می تواند ادراکات و فهم های بهتر و عالی تری داشته باشد، درحالی که پیش از نورانی شدن، توانایی چنان ادراک و فهمی را نداشته است.
🔘 تصویری دیگر از عقل منوّر
▫️ عقل منوّر می تواند عقل شهودی منوّر به نور کشف قلبی باشد، که در مراتب پایین تر از شهود قلبی، به ادراک می پردازد و به لایه های باطنی ترِ مشهود دست می یابد. در تصویر پیشین،عقل منوّر در دل شهود قلبی به ادراک می پرداخت. اما اکنون سخن دربارۀ عقلی است که منوّر به کشف قلبی است، اما در مراتب پایین تر حاضر می شود و ادراک می کند.
▫️ البته در این مورد نیز باید گفت قلب است که ادراک می کند، اما تنزل کرده، و در مراتب پایین تر عمل کرده است.
🔘 فهم شهودی
▫️هنگامی که عقل شهود می کند، در همان موطن شهود، فهم نیز دارد، که از آن با تعبیر «فهم شهودی» یاد می کنیم. منظور این نیست که پس از شهود در ساحت علم حصولی، فهم حاصل می شود، بلکه فهم شهودی در دل شهود عقلی روی می دهد؛ یعنی همان عقلِ شهودگرِ حاضر در موطن شهود، فهم نیز می کند و حقایقی را درمی یابد.
▫️ عقل در موطن شهود دو کار انجام می دهد، هم می یابد، و هم به صورت شهودی می فهمد. فهم شهودی افزون بر نفس مشهود، به لوازم ایجابی و حتی سلبی مشهود نیز می تواند تعلق گیرد.
▫️ آنچه موجب می شود در مراحل پس از شهود عقلی، علوم حصولی فراچنگ آیند، همین فهم شهودی است.
▫️ از باب نمونه، من وجود خود و تشخص خود، و نیز پیوند میان آن دو را در موطن شهود فهم می کنم. از فهم این ارتباط در موطن شهود، با تعبیر «تصدیق بالقوه» یاد می کنیم. سپس در مرحلۀ علم حصولی، این فهم به علم حصولی تبدیل می شود.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 146_152
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
1400.04.07 - کرسي ترويجي گروه عرفان - معنويت سکولار،آب ياسراب ..- دکترجعفرهرندي.mp3
8.61M
🎙#صوت
✅ چیستی و خاستگاه معنویت سکولار
🔰چرایی و چگونگی رخنه و نفوذ معنویتهای سکولار در داخل کشور
👤 حجت الاسلام و المسلمینن دکتر محمد جعفری (دانشیار فلسفه دین موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی)
🗓 دوشنبه 1400/ 04/ 07
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
40.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ فایل صوتی حجت الاسلام خسروپناه با موضوع « عقل در حکمت و شریعت »
💠 قسمت سوم
💫 این جلسات در جمع هیات رییسه دانشگاه آزاد اسلامی در اسفند ماه ۱۳۹۹ برگزار شده است.
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net