eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
981 ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
💠سربازی خدمت مستضعفین به مرفهین قانون خرید سربازی؛ خدمت اجتماعی یا تبغیض لیبرالستی؟ با حضور: 🔸حجت‌الاسلام محمدامین رضایی؛ عدالت پژوه 🔸مجری؛ عرفان خلیلی‌فر ⏰دوشنبه یازدهم بهمن ماه؛ساعت 22 📌پخش از صفحه اینستاگرام فکرت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📝 |بررسی نسبت جامعه‌شناسی و سینما 🔰تأثیر اجتماعی هنر سینما 🔸در علوم اجتماعی، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی گرایش‌های خاصی وجود دارند که عمده جامعه‌شناسان با این گرایش مخالف دارند. در این گرایش و در تحلیل‌هایشان، سینما را حذف می‌کنند و از آن به‌عنوان یک موضوع و ابزار برای امر دیگر صحبت می‌کنند. در حقیقت دو نگاه افراط و تفریط در دریافت از هنر وجود دارد. یک دریافت از بوردیو است که می‌گوید افرادی که می‌روند فیلم‌های هنری خوب می‌بینند، اپرا و موسیقی کلاسیک گوش می‌دهد در حقیقت ابزاری برای تمایز طبقاتی هستند. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
🔷 شماره جدید نشریه دیده‌بان اندیشه 🔸با موضوع | «تراث متجدد» ویژه‌نامه رصدی و تحلیلی بررسی اندیشه‌های حسن حنفی «به مناسبت ارتحال وی» ✳️ موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت شماره سی‌‌ و سوم، آذرماه ۱۴۰۰ ◾️با آثاری از: حمید پارسانیا نصرالله آقاجانی قاسم پورحسن سیدجواد میری محسن الویری محمدعلی میرزایی و... 📌لینک دانلود: fekrat.net/?p=7614 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔 @fekrat_net
DIDEBAN_ANDISHE_N0..33.pdf
15.77M
•┈• تُراث متجدد •┈┈• 📜 دیده‌بان اندیشه، شماره ۳۳، آذر‌ماه ۱۴۰۰ ✴️ با موضوع | «بررسی اندیشه حسن حنفی» ✳️ موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت 🔻بررسی تاریخچه ورود تفکرات روشنفکری به جهان اسلام و کشور مصر؛ 🔻مبانی، روش‌شناسی و نظریات حسن حنفی در باب تجدد تراث اسلامی؛ 🔺نقد و ارزیابی مبانی و نظریات حسن حنفی در باب تجدد تراث اسلامی؛ 🔻بررسی قرابت‌های اندیشه‌ای حنفی و روشنفکران چپ ایرانی مثل شریعتی؛ •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔 @fekrat_net
شیخ الفقهاء و المجتهدین حضرت آیه الله العظمی صافی گلپایگانی دقایقی قبل مرحوم شدند. درگذشت این مرجع تقلید شیعه را به عموم شیعیان و الاخص بیت شریف و مقلدانش تسلیت عرض می‌کنیم. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @fekrat_net
📝|‌ ریشه‌شناسیِ ریزش‌های انقلابی بر اساس تجربه‌های عینی 💠 ریزش‌های انقلاب به روایتِ ریزشی‌ها 🖋مهدی جمشیدی؛ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔰اصل تحوّل و دگردیسی فکری اصلاح‌‌طلبان نسبت به وضعیت ایدئولوژیک آن‌ها در دهه شصت، به هیچ‌رو قابل انکار نیست؛ چنان‌که خودشان، به آن تصریح کرده‌‌اند. 🔰این نسل [اصلاح‌‌طلبان] با تجربه دهه دوم انقلاب، به ‌‌تدریج، ضعف‌‌ها و کاستی‌‌‌‌های نوع نگاه خود به مقوله قدرت و سیاست را درک می‌‌کرد[…]. این شرایط، تقریباً مصادف شده بود با کنار گذاشتن بخش مهمی از نسل انقلاب از ساختار قدرت؛ یعنی تقریباً در اوایل دهه هفتاد بود که به‌‌طور مشخص، جریان چپ با خط امام […] از عرصه قدرت نظام کنار گذاشته شدند. طبعاً این تقارن، فرصت بسیار خوبی را برای این جریان فراهم کرد که بتواند در فضا و شرایط مناسب‌‌تری به بازنگری و بازسازی دیدگاه‌‌های خود دست بزند.[…] شرایط ذهنی و تئوریک جریان اصلاح‌‌طلبی، بر اساس این روند، به‌‌تدریج شکل گرفت.» 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه:7دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
🔻در سوگ ارتحال حضرت آیت‌الله صافی مهدی جمشیدی 🔸[۱]. آن فقیهِ خالص و صادق، هجرت کرد. خدایش بیامرزد و رحمت و لطف خویش را بر ایشان که اهل تقوا و تعبّد بود، ارزانی بدارد. امید است ایشان که شیفتگی و شیدایی‌اش نسبت به اهل بیت - علیهم‌السلام – زبان‌زد بود، در این نشئه از حیات خویش، محشور و مصاحب با آن حضرات باشد و از خوان نعمات و فضایل ایشان، نصیب فراوان ببرد. به‌راستی، زاهدانه و بی‌اعتنا به زخارف دنیوی زیست و دلش از حبّ هر آنچه برای ما، شیرین و وسوسه‌انگیز است، تهی بود. 🔸[۲]. قوم شیعه در غربتِ غیبت، «حیران» و «سرگردان» نیست، بلکه دستش در دست «راویان حدیث» نهاده شده تا به واسطۀ تبدیل «امامت» به «نیابت»، آن عهدِ قدسی، گسسته نشود و تیغ انقطاع بر پیکرِ «امتدادِ تاریخیِ تشیّع» ننشیند. چنین نیابتی، چه در هندسۀ «زعامتِ مرجعیّت» و چه در هیئت «ولایت فقیه»، اجتماع شیعه را قوام و حیات می‌بخشد و تلاطم و تکانه را از آن می‌ستاند. این امکان اجتماعی و بضاعت تاریخی، قدر و قیمتی محاسبه‌نشدنی دارد؛ چنان‌که انقلاب اسلامی و تداومِ معماگونۀ آن در میانۀ این‌همه تهاجم و تعدّی و بدخواهی، برآمده از این سرچشمۀ «منحصربه‌فرد» و «بی‌بدیل» است. 🔸[۳]. حقیر در طلب دیداری با آن فقیهِ منزّه بودم، امّا افسوس که دست‌هایی، مانع شدند و مرا بی‌نصیب نهادند. غرض، مواجهۀ «مستقیم» و «فارغ از روایت‌های ناصواب» بود تا «گفت‌وگو»یی شکل بگیرد و این صفر در حاشیۀ آن بی‌نهایت بنشیند و به رسم «عقلانیّتِ شیعی»، اندکی بگوید و بسیار بشنود. سنّتِ نیک و نافذی بود اگر در خاک این زمانۀ آغشتۀ به «تصوّرها» و «تصویرها»، ریشه می‌دواند. هرچه که قاعدۀ «اندیشه‌ورزی» و «تضارب آراء و عقول»، تحکیم شود و بنای «احتجاجات»، رفعت یابد، حوزه و مرجعیّت و روحانیت و حاکمیّت و جامعه و نخبگان و توده‌ها، نفعِ معنوی و معرفتی خواهند برد و شدن‌ها و صیروت‌های تکاملیِ انقلاب، شتاب خواهد گرفت. بااین‌حال، «فاصله‌افکنان» و «پرده‌داران»، چنین نمی‌پسندند و می‌خواهند در سایۀ تاریکِ برداشت‌ها و روایت‌ها، «شکاف‌ها» و «زاویه‌ها» فزونی یابند. 🔸[۴]. «سیاست‌زدگانِ متجدّد» در پی آن بودند که سخن خویش را از زبان آن «عالمِ متعبّد» بشنوند و با پنهان‌شدن در پشت عظمت و هیبت و قداست ایشان، منافع و مطامع خویش را برآورند و انقلاب را به محکمه بخوانند، امّا او که سلامت نفس و صفای باطن داشت، نه «حوزه» را در مقابل «انقلاب» تعریف کرد و نه «مردم» را. او از «حوزه» و از «مردم» دفاع کرد، همچنان که از «انقلاب» حمایت کرد. ایشان «استقلال حوزه» و «حقوق مردم» را می‌طلبید، امّا انقلاب را به نفی و تضییع هیچ‌یک از این دو متهم نساخت. ایشان حوزه را «سیاسی» می‌خواست، نه «سکولار»؛ و روحانیّت را «متعهد به انقلاب» می‌دید، نه «منفک از انقلاب»؛ و سخنش از جنس «نقّادیِ دلسوزانه» بود، نه «یأس‌پراکنیِ غرض‌ورزانه»؛ و برخی «روش‌ها» و «مسئولان» را به چالش می‌کشید، نه «انقلاب» و «سیاست‌ها»یش را؛ و دغدغۀ «دیانت» و «معیشت» مردم را داشت، نه «اباحه‌گری» و «ولنگاری». ایشان، آنان را که سودای باطلِ «موازی‌سازی» و «تقابل‌پردازی» داشتند، ناکام نهاد. 🔸[۵]. شک ندارم که دلش، بسیار بزرگ‌تر و لطیف‌تر از آن بود که بخواهد در برابر نوشته‌ای انتقادی و صریح، غباری از کدورت بر آن بنشیند. «کدورت» که هیچ، حتّی «گلایه» هم نداشت. و مگر از مرجعِ شیعه، آن هم شیخ‌الفقهاء، انتظاری جز این است؟! اینان «پدران معنوی» و «بزرگان ایمانیِ» ما هستند و سایه‌اشان، نه سایه، بلکه آفتابِ حیات‌بخش است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📝 |‌ جایگاه زنان بر اساس تفسیر المیزان علامه طباطبایی(ره) 💠معرفی کتاب «زن در قرآن» 🖋نرگس موحدی 🔰کتاب «زن در قرآن» برگرفته از تفسیر کم‌نظیر المیزان، تألیف علامه سید محمدحسین طباطبایی است که آقای محمد مرادی آن را تحقیق و تصحیح کرده است. مرکز نشر هاجر (وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران)، چاپ اول این کتاب را در زمستان ۱۳۸۷، در ۳۰۰۰ نسخه و در ۶۲۸ صفحه رقعی منتشر کرده است. آقای محمد مرادی برای فراهم آوردن محتوای کتاب، کلیه آیات مربوط به مسائل زنان را از تفسیر المیزان و با بهره‌گیری از ترجمه مرحوم آیت‌الله سید محمدباقر موسوی همدانی استخراج کرده است. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه:4 دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مسابقه فوتبال بین فیلسوفان آلمانی و فیلسوفان یونان باستان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net