فکرت
🔘 #مدار رسانه تحلیلی_اندیشهای فکرت هفتمین نشست تحلیلی «مدار» را برگزار میکند: ☑️ علامه نوآوری، م
10.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 #کلیپ ا #مدار
☑️ الگوی وصل
▪️حجتالاسلام دکتر علی نهاوندی، استاد حوزه علمیه معتقد است که مرحوم علامه طباطبایی(ره) به عنوان یک شخصیت الگو و الهامبخش در جریان معاصر، حلقۀ وصلِ دو بال «وحی و عقل» هستند و از این منظر باید به تحلیل آثار گرانسنگ ایشان همت گماشت.
🔻فایل کامل مدار هفتم را در آپارات و یوتیوب فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
#انتخاب_فکرت | #جلال_آل_احمد
☑️ جلال و روشنفکری
▪️آل احمد از نخستین کسانی است که در ایران به مطالعه و بررسی روشنفکری پرداخته و درصدد شناخت ماهیت، زادگاه، محاسن و معایب این پدیده بر آمده است. نگاه و تحلیل او از روشنفکری و روشنفکران نیز همچون نگاه و تحلیلش در غربزدگی، نگاهی انتزاعی نیست بلکه از منظری انضمامی و ملموس به تحلیل پدیدههاست. جلال در مقدمه کتاب «در خدمت و خیانت روشنفکران» در مورد آنچه او را به نوشتن این کتاب برانگیخت اینگونه میگوید: «طرح اول این کتاب در دی ماه ١٣٤٢ ریخته شد، به انگیزه خونی که در ١٥ خرداد ١٣٤٢ از مردم تهران ریخته شد و روشنفکران در مقابلش دستهای خود را به بیاعتنایی شستند.»
▪️آل احمد، روشنفکر را اینگونه تعریف میکند: «روشنفکر کسی است که فارغ از تعبد و تعصب و به دور از فرمانبری ، اغلب نوعی کار فکری میکند نه کار بدنی و حاصل کارش را که در اختیار جماعت میگذارد، کمتر به قصد جلب نفع مادی میگذارد» البته جلال تذکر میدهد که تمام کسانی که فکر میکنند، لزوماً روشنفکر نیستند زیرا علاوه بر کار فکری، داشتن رسالت اجتماعی نیز حائز اهمیت است. آل احمد روشنفکران را به دو دسته خودی و غیر خودی تقسیم میکند. دسته اول کسانی هستند که با چرخ دستگاه حکومتی میچرخند و دسته دوم، روشنفکران مستقل و آزادهای هستند که به دور از خدمتگذاری طبقه حاکم یا توجیه کردن کار حاکمان، کمر به خدمت طبقات محروم بستهاند. آل احمد آنگاه میکوشد تا در تاریخ ایران رد پایی از روشنفکران خودی بیابد.
▪️جلال روشنفکر را کسی میداند که چون و چرا کننده است، نفیکننده است، طالب راه ِبهتر است، راضی به وضع موجود نیست، به هیچ وجه و هیچ کس سر سپرده نیست و در یک کلام روشنفکران را دنبال کننده راه پیامبران می خواند. آل احمد از ناصرخسرو، سهروردی، فردوسی، خیام و هدایت به عنوان نمونههایی از روشنفکری در ایران نام میبرد.
▪️جلال نسبت به اتحاد روحانی و روشنفکری خوشبین است و مینویسد: «هر جا روحانیت و روشنفکری هم زمان با هم و دوش به دوش هم یا در پی هم میروند، در مبارزه اجتماعی پیروزی هست، پیشرفتی و قدمی به سوی تکامل و تحول و هر جا که این دوازدهم در معارضه با هم در آمده اند و پشت به هم کرده اند یا به تنهایی در مبارزه شرکت کردهاند، از نظر اجتماعی باخت هست و پسرفت و قدمی به سوی قهقرا »
✍️ امیرعلی کمیل
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
🔘#محفل_گفت_و_گو ✔️نخستین نشست نویسندگان علوم انسانی 💠 روزنامهنگاری اندیشه و رسالت امروز نخبگان
🔘#گزارش_تصویری | #محفل_گفتگو
☑️ نخستین نشست نویسندگان علوم انسانی با موضوع «روزنامهنگاری اندیشه و رسالت امروز نخبگان» در رسانه فکرت برگزار شد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
🔘#یادداشت | #فلسفه
☑️ سادهسازی و عمومیسازی اندیشههای فلسفی
🖊احمدحسین شریفی
▪️یکی از ویژگیهای خوب اندیشمندان غربی «سادهسازی» اندیشههای انتزاعی و «عمومیسازی» افکار فلسفی است. هنر «امتدادبخشی» به بنیانهای فکری خود را دارند. حتی معماری و طراحیهای مدها و مدلها را نیز بر اساس بنیانهای فلسفی و معرفتشناختی خود انجام میدهند. در کنار کتابهای فلسفی پیچیده، کتابهایی مثل «لذات فلسفه» و «دنیای سوفی» و امثال آن را نیز مینویسند. یعنی کتابهایی که با ادبیاتی شیوا و شیرین و با ساختاری جالب و جذاب لباللباب افکار فلسفی اندیشمندان بزرگ را به خوانندگان غیرتخصصی منتقل میکنند.
▪️رهبر حکیم و فرزانه انقلاب در دیدار اعضای محترم مجمع عالی حکمت اسلامی فرمودند:
«یک کار دیگری هم که به نظر من جایش خالی است، نوشتههائی دربارهی فلسفهی تطبیقی است؛ شبیه آن کاری که ویل دورانت در «لذات فلسفه » کرده، که لابد ملاحظه کردهاید. «لذات فلسفه» یک کتابی است که با ادبیات خیلی شیوا و شیرینی نوشته شده و مرحوم دکتر عباس زریاب هم ترجمهی خیلی خوبی کرده؛ انصافاً خیلی خوشقلم ترجمه کرده. این کتاب، مباحثه و مناظرهی بین فلاسفهی قدیم و جدید غرب است در یک مسئلهی خاصی؛ مثل اینکه اینها یک جلسهای تشکیل دادهاند و دارند با هم بحث میکنند؛ هگل یک چیزی میگوید، بعد کانت جواب او را میدهد، بعد دکارت حرف خودش را میزند؛ همینطور دانهدانه اینها شروع میکنند با همدیگر بحث کردن. اگر یک چنین کار شیرین و شیوائی انجام بگیرد، چقدر خوب است.»
▪️تا جایی که بنده اطلاع دارم مع الاسف نه از سوی مجمع عالی حکمت و نه به صورت خودجوش، از سوی محققان فلسفه اسلامی تاکنون اقدامی برای عملی شدن این خواسته به حق صورت نگرفته است!
@ahmadhoseinsharifi
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔘#ویراستی ا #سرمایهداری
☑️ سه نقش ابزاری زن در نظام سرمایهداری
✍️محمدامین رضایی
▪️مصرف کننده حرفهای: زنان جدای از اینکه مصرف بیشتری نسبت به مردان دارند، مدیریت مصرف خانه را هم دارند.
▪️عامل مصرف گرایی: از بدن و جذابیت زن در تبلیغات استفاده میشود.
▪️ نیروی کار ارزان برای کارخانهها.
🖇 ویراستی فکرت را دنبال کنید
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه |مدرسه فکرت | رادیوفکرت
8.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘#کلیپ ا #رینگ
☑️ توصیهای برای بقاء
▪️دکتر محمد علی رامین در برنامه رینگ فکرت، یهودیان مومن و بنی اسرائیل را توصیه میکند تا متوجه خطراتی که این اسرائیل برای آینده قوم یهود به وجود آورده بشوند و خودشان اعتراض و ورود کنند و سردمدار نجات بشریت از شر اسرائیل شوند، و اجازه ندهند که این اسرائیل جنایتکار به نام آنها آدم کشی کند.
▪️او میگوید که اسرائیلیها امیدشان به این است که اینقدر آدم بکشند و وحشت ایجاد کنند تا همه جهانیان تسلیم آنها بشوند ولی این خیال خام است و فطرت بشر علیه آنها قیام خواهد کرد.
🔻شما مخاطبین گرامی میتوانید فایل کامل این گفتوگو را در آپارات و یوتیوب فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه ا فکرت | مدرسه فکرت
6.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
☑️ پرسشهای بیپاسخ
✅ شمایی که بیست سال عمر معرفتی داشتید، نباید من نسل سومیِ دهه شصتیِ به سوال شما جواب بدم! چرا به سنّت تاریخی پایبند نیستید؟ از چه میخواهید دفاع کنید؟ از تجدّد دفاع میکنید؟
مهدی جمشیدی در مناظره با بیژن عبدالکریمی
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه |مدرسه فکرت | رادیوفکرت
📝#درس_نوشت | #انقلاب_اسلامی
☑️ انقلاب اسلامی چه افقی را ترسیم میکند؟ و به دنبال رقم زدن چه اتفاقی است؟
🎙حجتالاسلام فلاح شیروانی:
▪️افق و تراز انقلابی بودن، افق برخورداری از همه کمالاتی است که اسلام به انسان تعارف میکند.
▪️ما باید تمام آمال بشر را در این افق دنبال کنیم و اساسا انقلابیگری یعنی دغدغههای بشری را از روی زمین برداشتن و به آسمان رساندن، انقلابی آن کسی است که در شکوفایی بشر هیچ گونه تخفیفی را قائل نیست، شما یک کمال را نمی توانید پیدا کنید که حضرت آقا به آن بیمهر باشند.
▪️به نام انقلابیگری ضرورت خیلی زیاد است اما این هدف را باید داشته باشیم که تقریری از انقلاب و انقلابیگری و انقلابی بودن یک طلبه میخواهیم ارائه بدهیم که وصف آن این باشد که انقلاب را ما از بالاترین توان معرفتی مکتب اهل بیت(علیهم السلام) استفاده کردیم.
▪️انقلاب باید اینگونه نزد من طرح بشود که تمام خوبی ها زیر این جمله جمع شده است: #انقلاب_اسلامی.
▪️ انقلاب جامع تمام کمالات است، ذیل این جمله سطور معرفتی بیابید. اصلا نباید به دل اجازه داد که کمالی را یک جایی تصور بکند که در پیشنهاد انقلاب نباشد.
🔗@fvtt_ir
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
☑️ چالشهای مهم علوم انسانی_اسلامی
🌕 عناوین مهم سخنان دکتر احمد واعظی؛ رئیس دفتر تبلیغات اسلامی در نشست «چالشهای حوزه و دانشگاه در مسیر اسلامیسازی علوم انسانی»:
▪️علوم انسانی اسلامی نه تبدیل به فرهنگ علمی در مراکز علمی شده است و نه چرخه تولید دانش را بر محور خود قرار داده است زیرا آن ساحت فکر، تنقیح و نهادینه نشده است.
▪️بنده اصلیترین چالش را در علوم انسانی_اسلامی این میدانم که ساحت فکر آن منقح و نهادینه نشده است؛ زیرا اگر چیزی در حد فکر بماند و در جامعه نهادینه نشود و جان مخاطبان بهوسیله آن فکر تسخیر نشود حرکت #تمدنسازانه و چرخه تولید علم هم شکل نخواهد گرفت.
▪️اینکه گفته شود ما میخواهیم علوم مدرن را اسلامی کنیم نتیجه بدفهمی و کژتابی در فهم است؛ زیرا مبنا و بنیاد آن فرق دارد.
▪️چالش دیگری که واقعاً مانع برای توسعه ایده علوم انسانی اسلامی شده است؛ تلقی سیاسی از علوم انسانی اسلامی است؛ به هر دلیل موجه و یا ناموجهی بخش قابل توجهی از مخالفان علوم انسانی اسلامی، این ایده را مقابله انقلاب اسلامی با استکبار و نوعی #غربستیزی میدانند.
▪️چالش دیگر عدم توازن میان تولید دانش درجه اول در علوم انسانی با مطالعات درجه دوم است، ما بیش از آنکه دانش درجه اول در علوم انسانی اسلامی تولید بکنیم حرف درباره آن زدهایم. علوم انسانی در مدیریت کشور جایگاه رفیعی ندارد.
▪️چالش دیگر، جدینگرفتن #حکمرانی_علم در حوزه علوم انسانی است؛ در خود حکمرانی علم هم مشکل داریم و آن وجود نگاه اقتدارگرایانه و پروژهای دانستن علوم انسانی اسلامی است.
▪️مشکل بنیادی و اصلی در علوم انسانی_اسلامی این است که ما در برزخ بیمبنایی به سر میبریم و ساحت فکری که مولد تمدن و علم متناسب با این تمدن است تولید نشده است و در برزخ تعلقخاطر به سنت و مدرنیته گیر کردهایم.
🔻مطالعه کامل گزارش در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
🔘برنامه تلویزیونی #رینگ ✅ «فلسطین و تاریخچه خشونت یهود» با حضور: 👤دکتر محمدتقی تقیپور 👤دکتر محمد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘#کلیپ ا #رینگ
☑️ اسرائیل و کُشتی با خدا
▪️دکتر محمد علی رامین در برنامه رینگ فکرت میگوید که این داستان را باید در تورات خواند آنجا که حضرت یعقوب پدر بزرگ این قوم اسرائیل نامیده شد. این نامگذاری در مبارزه تن به تنی بود که یعقوب با خدا داشته است که او با خدا کشتی میگیرد و اسرائیل یعنی کسی که با خدا مبارزه کرد و بر او پیروز شد.
🔻شما مخاطبین گرامی میتوانید فایل کامل این گفتوگو را در آپارات و یوتیوب فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه ا فکرت | مدرسه فکرت
هدایت شده از رادیو فکرت
سازمان ملل 1 نهایی.mp3
6.45M
#اختصاصی | #پادکست
🔰 حکمتانه | شماره 120
📻سازمان ملل و نقد عملکرد آن: بخش اول
🔹سازمان ملل متحد، یک سازمان حقوقی ـ سیاسی و یگانه سازمان قدرتمندی است که بر کارکردهای حکومتها نظارت دارد؛ اما واقعیت این است که جنبههای سیاسی در کارکرد این نهاد بر جنبههای حقوقی آن غلبه و در بیشتر موارد ابعاد حقوقیش را تحت الشعاع قرار داده است.
🔻شما را دعوت به شنیدن این پادکست میکنیم.
🗞سردبیر: دانیال بصیر
📝پژوهشگر: میلاد پورعسگری
🎙گوینده:خانم خواجهوند
🎨گرافیک: الیاس فلاحتی
📽کاری از تیم تولید فکرت
📎 شماره 119 حکمتانه را اینجا بشنوید.
#سازمان_ملل
#آمریکا
#اسرائیل
🔻 کانال رادیو فکرت:
🌐 وبگاه| ایتا | روبیکا | تلگرام |اینستاگرام