eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
فکرت
🔴 دومین برنامه «#عصر_پرسش» ☑️ آسیب‌شناسی دولت‌سازی اسلامی در عصر مشروطه 🔺با تاکید بر نظریات میرزای
1402.09.18 عصر پرسش قسمت دوم.mp3
9.91M
🎧 دومین برنامه «» ☑️ آسیب‌شناسی دولت‌سازی اسلامی در عصر مشروطه 🔺با تاکید بر نظریات میرزای نائینی و شیخ فضل‌الله نوری 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام جواد کاوندی؛دانش‌پژوه دکتری جامعه‌شناسی سیاسی 👤مشاور: حجت الاسلام محمد متقیان؛ عضو گروه پژوهشی فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) 👤مجری کارشناس: علیرضا داودی؛ دکتری مطالعات سیاسی 📆 شنبه ۱۸ آذر۱۴۰۲ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
20.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 ا ☑️ بشر در تهدید جهل مدرن 🎙دکتر محمد حسنی، دکترای علوم ارتباطات و مدیرعامل نشر جمکران ▪️فضای مجازی چیست که جهل در کنار آن قرار می‌گیرد؟! ▪️با یک مسئله‌ای مواجهیم که کنترل بنیان‌های آن دست ما نیست که ناخواسته و یا خواسته، آن عدم کنترل را در تناسب با جهل می‌بینیم. ▪️فضای مجازی یک جهلی را به ما منتقل می‌کند که با داده، بشر را جاهل می‌کند. در حقیقت، داده‌هایی که جهل می‌آفرینند. 🔻فایل کامل این گفت‌وگو را در سایت آپارات و یوتیوب فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
☑️ عقلانیت و اجتهاد دینی از قدرت سخت تا قدرت نرم 🌕 عناوین برگزیده از سخنان حجت الاسلام سیدسجاد ایزدهی: ▪️تا قدرت نرم و باورِ موجه و باور پذیری اتفاق نیفتد، طبیعتاً استمراری در قدرت هم باقی نخواهد ماند. عقلانیت و اجتهاد و مصلحت و ولایت، مهم‌ترین بخش‌های حفظ قدرت، در سایه قدرت نرم هستند. ▪️اسلام، اجتهادی دارد که می‌تواند متناسب با مکان، مسائل و زمانه، خودش را باز تولید کند و به نوعی موتور محرک شیعه در مواجهه با مشکلات است. ▪️بر خلاف دین اسلام، در ادیان دیگر، آنها در حوزه اجتماعی، حکومت و نیازهای اجتماعی ورود نمی‌کنند و تنها در حوزه عقاید و شخصیت و مسائل شخصی فعال هستند. در ادیان شرقی هم روند به همین صورت است. ▪️دین اسلام از آغاز، با وجود اینکه قدرت سخت را مد نظر قرار داده است اما استفاده از این قدرت، هیچ گاه پایایی و بقا و استمرار نداشته است مگر اینکه پشتوانه‌ای از «قدرت نرم» داشته باشد و بتواند مشروعیت خود را از این طریق تضمین کند. ▪️منابع ما مانند نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، که بسیار باور پذیر هم هستند در زمره قدرت نرم ما قرار می‌گیرند. در عین حال، بخش دیگر مربوط به قدرت نرم ما، الگوهای شخصیتی مان در زندگی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به اهل بیت (ع) اشاره کرد. 🔸مطالعه گفتگو در«وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
🔰کارگاه روش‌شناسی در علوم انسانی 🔹با تدریس حجت الاسلام سیدمهدی موسوی 🔸در این کارگاه موضوعات و چالش‌های زیر را بررسی می‌کنیم: 🔻چیستی و ضرورت «روش» در علوم انسانی و بحران «بی‌روشی» و «روش زدگی» 🔻 تحلیل تاریخی «منطق اجتهاد» و «روش شنایی» علوم انسانی در تمدن اسلامی 🔻 تحلیلی از ماهیت «روش» در علوم انسانی مدرن 🔻 روش شناسی «اسلامی‌اندیشدن در باب انسان و علوم انسانی» و «تحول علوم انسانی» 🔻 روش گفتمان سازی «علوم انسانی» در رسانه‌های جمعی 🔸 در ۳۶۰ دقیقه | پنجشنبه‌ها ساعت ۱۰_۱۱:۳۰ | از ۲۳ آذرماه به مدت چهار هفته | بصورت حضوری | رایگان 🔹جهت ثبت‌نام به آی‌دی @madrese_fekrat پیام بدهید. 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 ا 🎙دکتر محمد هادی همایون در برنامه رینگ با موضوع نسبت تحولات اخیر فلسطین با آخرالزمان و مهدویت: ▪️اینقدر صحنه به نزدیک شده که اصلا ما نیازی به نشانه‌های ظهور نداریم بلکه خود واقعه ظهور دارد اتفاق می‌افتد. این نور شدیدی که امروزه وجود دارد تمام اختلافات بین ما را از بین برده است. ما به اشتباه در اختلافات گذشته گیر کرده بودیم. اگر از ابتدا به آینده نگاه می‌کردیم، می‌دیدیم که همه‌ی انسان‌های آزاده جهان، حق طلب هستند و منتظر صحنه باشکوه ظهورند. 🔻تماشا از آپارات و یوتیوب فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔘 ا 🌕 رسالت عالمان 📝 آیت‌الله جوادی آملی ▪️ مسئولیت اصیل عالمان، است! مسئله ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ﴾ یک تعبیر است، تعبیر «مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَی أَهْلِ الْجَهْلِ أَنْ یتَعَلَّمُوا حَتَّی أَخَذَ عَلَی أَهْلِ الْعِلْمِ أَنْ یعَلِّمُوا» هم ذکر شده است. فرمود اگر بر جاهلان، تعلُّم واجب است، بر عالمان، تعلیم واجب است؛ این است. ▪️ دو تعهّد هم در همان وجود مبارک حضرت امیر بیان شده است که عالمان دین، فقیهان، «اولوا الالباب»، «اولوا الابصار» و ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾، باید مواظب باشند که مشکل فقر از جامعه رخت بربندد، یک؛ ستم از جامعه رخت بربندد، دو: «أَلّا یقَارُّوا عَلَی كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لا سَغَبِ مَظْلُوم‏». ▪️ خب اگر «الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِی الدَّهْر»، آن که گفت عالِم، ماندنی است، آیا گفته چرا ماندنی است یا نگفته؟ عالِم ماندنی را معرفی کرده یا نکرده؟ اگر این که تعهد علمی گرفته که فقها و علما هستند که کنند و اگر این دو عنصر محوری اقتصادی و سیاسی که در خطبه شقشقیه آمده، اگر اینها نباشند، خب چه بقایی؟! او که به تعهد خود عمل نکرده است! ﴿إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْؤولاً﴾؛ این تعهّد سپرده، حالا کجا تعهّد سپرده، در الست تعهّد سپرده یا در جای دیگر، نمی دانیم؛ ولی تعهّد سپرده است، از علما تعهّد گرفته شده است! ▪️باید فقر را برطرف کنند، ربا را برطرف کنند، تولید را اضافه کنند، بیکاری را برطرف کنند؛ اینها وظیفه علمای دین است! از ظلم، از تحمیل، از جلوی حرّیت و آزادگی را گرفتن، ممانعت کند؛ این تعهّدی است که علما به خدا دادند! 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
7.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 ا ☑️ تعریف عدالت چیست؟ ▪️استاد مرتضی مطهری، عدالت را با رجوع به مفهوم حق تعریف می‌کند. اسلام آمد و دستورهای خود را طوری تنظیم کرد که هر حقی به ذی حق خود برسد. عدالت یعنی دادن هر حقی به صاحب آن حق می‌باشد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
☑️ اسرائیل؛ دشمن بشر و حجر و شجر تخریب آثار تاریخی و میراث فرهنگی در غزه ▪️ جنایت‌های صهیونیست‌ها در اشغالی فقط به خون‌ریزی خلاصه نمی‌شود. ما با جنایت‌کاری روبه‌رو هستیم که رسانه‌های عربی، دشمن «البشر و الحجر و الشجر» می‌خوانندش! تاریخ این تجاوزگری هم فقط محدود به دیروز و امروز نیست؛ آن‌ها دشمنان بشری‌اند! ▪️ مورخ عرب، ولید خالدی، در کتاب «تا فراموش نکنیم» از نابودی کامل ۴۱۸ روستا در فلسطین می‌گوید؛ اینکه چطور در خلال ۱۹۴۸، ساکنان این مناطق ناچار به کوچ اجباری شدند. این روستاها قطعاً بخشی از تمدن بشری را همراه داشته‌اند. ▪️ جنگ اخیر نیز گواهی دیگر بر علیه و بشریت است. به گفتۀ وزارت فرهنگ فلسطین از آغاز بمباران‌ها تا نیمه‌‌های نوامبر، ۵ کتاب‌خانه و انتشارات، ۶ مرکز فرهنگی، بخش گسترده‌ای از بافت تاریخی غزه با ۱۴۶ خانه و عمارت تاریخی از بین رفته است. ▪️ تخریب بسیاری از مساجد، کلیساها، مدارس، بندرها و بازارهای تاریخی و حتی قبرها را هم می‌توان به این نابودی‌ها افزود. در این میان بخش مهمی از آرشیو مرکزی ۱۵۰سالۀ شهرداری غزه و موزۀ القراره هم نابود شدند. ▪️ کمی آن‌طرف‌تر، ناقوس‌های کلیسای سنت پورفیریوس و مأذنه‌های مسجد كاتب‌الولاية هم در امان نماندند. درحالی‌که این کلیسا جان‌پناه صدها نفر از آوارگان فلسطینی بود، بمباران شد و بار دیگر خون مسیحیان و مسلمانان در هم آمیخت. ▪️ در این بحبوحه، وزیر میراثِ ، پرتاب به نوار غزه را یکی از گزینه‌های پیش رو معرفی می‌کند و بر محو غزه از روی زمین تأکید! ▪️ کوتاه سخن آنکه با رژیمی مواجه‌ایم که نه‌تنها انسان‌ها، بلکه تمدن‌ بشر و حتی منابع طبیعی را هدف قرار داده و تلاش برای نابودی حرث و نسل، فصل مشترک همۀ رفتارهای تکفیرگونۀ آن است. 🔻مطالعه کامل یادداشت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
فکرت
🔘برنامه تلویزیونی #رینگ ☑️ استاندارد‌های دوگانه حقوق بشری در مسأله فلسطین با حضور: 👤دکتر غلامرضا
15.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 ا ☑️ خاطره‌ای از نادر طالب‌زاده و تلاش او برای بیدار کردن اندیشمندان غربی ▪️نادر بینشی الهی داشت. ایشان اولین نفری بود که در صدد شناخت غرب واقعی بود. و با پیگیری‎های او در 15 ساله گذشته که کنفرانس‌ها شروع شد حدود 50 جلد کتاب در موضوعات مرتبط با اسرائیل در کشورهای اروپایی و آمریکا و کانادا کار شد و تقریبا در این خصوص موضوعی نیست که کار نشده باشد. و این یک گنجینه‌ی باارزش است برای شناخت غرب واقعی. 📥 دریافت فایل از آپارات و یوتیوب فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
☑️ دانشگاه اسلامی بدون فرهنگ اسلامی ممکن نیست 🌕گزیده بیانات حجت‌الاسلام پارسانیا در نشست «بازخوانی انتقادی ایده‌های دانشگاه اسلامی، علوم انسانی اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه» ▫️دانشگاه اسلامی به عنوان واقعیت اجتماعی بدون و جامعه اسلامی نمی‌تواند باشد و اگر عالمان و هویت علم یک جامعه اسلامی نباشند تمدن آن هم دچار چالش خواهد شد و دیر یا زود دگرگون خواهند شد. ▫️هویت دانشگاه اسلامی هویتی متناظر با فرهنگ و جامعه است، در دهه‌های بعد از ایده دانشگاه اسلامی به شدت مطرح شده است ولی اینکه بعد از مواجه با علم مدرن بوده است یا خیر و یا قبل از انقلاب هم مطرح بوده است یا نه جای بحث بیشتری دارد؛ اینکه در گذشته، بحث عالم و علم اسلامی و نهاد علم اسلامی وجود داشته است یا خیر جای بحث دارد. ▫️ تردیدی نیست که جهان اسلام در مواجهه با میراث تمدنی و فرهنگ‌های دیگر دانش‌هایی را از آنان گرفته است کما اینکه امروز چون علوم در فرهنگی دیگر قوام یافته است برای ما چالش و مسئله شده است. ▫️هر چه را علم می‌گوید ما با پیشینه علم در تاریخ خودمان یکسان می‌گیریم در حالی که علم مفهومی جدید از قرن ۱۹ به بعد است. اقبال می‌گوید تاریخ دو مقطع دارد یکی کودکی و دیگری بلوغ و پیامبر اسلام در مرز دو جهان قدیم و جدید ایستاد و جهان جدید باید با علم اداره شود لذا معجزه پیامبر هم کتاب و علم است در حالی که جهان قدیم باید با معجزه هدایت شود. ▫️مواجهه ما با علم مدرن باید تغییر یابد زیرا علم جدید، دانشی دیگر و متفاوت از علمی است که در قرون گذشته تاریخ اسلام و جهان وجود داشته است. 🔳 مطالعه کامل گزارش ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
فکرت
🔘#رویداد ا #مدار ✔️ رسانه فکرت، هشتمین نشست تحلیلی «مدار» را برگزار می‌کند؛ ☑️ ورزش و سیاست (واکاو
14.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 ا ☑️ ورزش و سیاست (واکاوی سخنان رهبر انقلاب در دیدار قهرمانان ورزشی) ▪️حجت‌الاسلام دکتر رسول حسن‌یزدی، استاد دانشگاه و فعال عرصه ورزش ▪️شاید بعد از افسانه هولوکاست و دروغ بزرگ آن، بزرگ‌ترین دروغ این باشد که ورزش و سیاست از هم جدا هستند. 📱تماشای گفتگو در آپارات و یوتیوب فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
🔴 دومین برنامه «#عصر_پرسش» ☑️ آسیب‌شناسی دولت‌سازی اسلامی در عصر مشروطه 🔺با تاکید بر نظریات میرزای
🌕 تاریخ «انقلاب مشروطه» ابزار عبرت است 🔅 کارشناسان دومین برنامه مطرح کردند: ▪️کاوندی: باید از تجربه تاریخی مشروطه برای حل مسأله خودمان در حال حاضر کمک گرفته شود و دو نظام سیاسی آن دوران یعنی نظام سیاسی مرحوم نائینی و الگوی شیخ فضل‌الله نوری مورد بررسی قرار گیرد. ▪️متقیان: چون در موقعیت حصول قدرت هستیم و نظر مرحوم نائینی مبتنی بر اقتضای زمانه است؛ نمی‌توان از مشروطه و راهکار استفاده کرد. ▪️کاوندی: در تجربه تلخ مشروطه نه نظریه مرحوم میرزای نائینی و نه اصل تراز شیخ محقق نمی‌شود و علت آن این است که سرمایه ما بیش از این بود و استفاده نشد. ▪️متقیان: مطلوب ما نیست چون در شرایط انفعال شکل گرفته است و نظام سیاسی سنتی مدرن امروزه که امروزه شکل گرفته هیچ نسبتی با اسلام ندارد. ▪️ کاوندی: الگوی شیخ فضل‌الله این بود که می‌خواست مجلسی را تحت مدیریت در بیاورد که شاه را مدیریت می‌کرد و در واقع بنا بود کل نظام سیاسی مدیریت شود. ▪️متقیان: طرح اولیه اسلامی آن زمان، بود و فقیه با یک‌سری ظلم‌هایی مواجه می‌شود و مراجعه می‌کند به اندیشه دینی و ظرفیت فقهی خودش و به این ضرورت می‌رسد که یک عدالت‌خانه ای تشکیل شود که ضمانت اجرایی داشته باشد و شاه و رعیت در آن یکسان باشند. ▪️کاوندی: تلاش میزای نائینی و رنج شیخ فضل‌الله اثری نداشت چون میرزا همه سرمایه و تراث فقهش به امضای شرایط ختم شد و حوزه علمیه نحف از هم پاشید و علت آن مشروطه بود. ▪️متقیان: در مشروطه سه جریان وجود داشت، سلطنت که تحت نفوذ روسیه بود، علما و روشنفکران که قدرت اجتماعی نداشتند و از مشروطه به این طرف و از وقتی علنا از مهاجرت کبری به تهران باز می‌گردند تاریخ ایران است. برای انقلاب کردن، نیاز به مردم و روحانیت است ولی مردم تحت تاثیر جماعت انگلیس واقع می‌شوند و باید این مساله آسیب‌شناسی شود. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت