هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
lakzaee_tarhkoli_7.mp3
24.9M
🌙#فصل_برکت | #طرح_کلی
☑️ بازخوانی تحلیلی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
🔸 جلسه هفتم
با ارائه:
👤حجتالاسلام نجف لکزایی
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🎙#پادکست | #فصل_برکت
🔸سلسله نشستهای اندیشهورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان
☑️ «فصل بـرکت»
✔️ " معنویت و اخلاق پژوهی"
🔹روزه در برابر معنویت سکولار
🔻نقش روزه در شریعت و معنویت دینی و نسبت آن با اخلاق و معنویت سکولار
👤دکتر محمد جعفری، عضو هیأت علمی مؤسسه امام(ره)
🎧 (بـشـنـویـد)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
1402.12.27 استاد جعفری - فصل برکت.mp3
8.93M
🎙#پادکست | #فصل_برکت
🔸سلسله نشستهای اندیشهورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان
☑️ «فصل بـرکت»
✔️ " معنویت و اخلاق پژوهی"
🔹روزه در برابر معنویت سکولار
🔻نقش روزه در شریعت و معنویت دینی و نسبت آن با اخلاق و معنویت سکولار
👤دکتر محمد جعفری، عضو هیأت علمی مؤسسه امام(ره)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
☑️ سکولارها؛ سرکوبگر کارکرد اجتماعی سیاسی معنویت
🖋حجتالاسلام دکتر محمدجواد یاوری، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) مطرح کرد؛
🔸انقلاب اسلامی بهدنبال این است که اسلام و مسلمانان برای سعادت خویش با معنویت زندگی کنند و یک شاخصه یا سنجه اصلی این است که این معنویت بازگشت به انقلاب اسلامی برای تحقق اهداف این انقلاب داشته باشد.
🔹اگر معنویت صرفا یک بُعد فردی داشته باشد، تنها و تنها میتواند فقط موجب رشد و کمال فرد شود؛ اما لازم است که این معنویت موجب رشد دیگران نیز شود.
✔️تفاوت این نوع معنویت با معنویت سکولار در این است که ممکن است در آن معنویت و بعدهای اخلاقی، ما انسانهای صبوری را بیابیم؛ اما منبع، منشأ و بازگشت این صبر به توحید نخواهد بود.
🔸اساساً در نگاه سکولار یا عرفینگری، هدف این است که شما همهچیز را عرفی ببینید و خودتان را منشأ همه رفتارها ببینید و خودتان تعریفی از معنویت داشته باشید.
🔹معنویت بخشی از دین است و این معنویت روحی در کالبد آن شریعت و احکام و دین است که هویت انسان و جامعه را معنا میبخشد.
✔️اخلاقیاتی که در غرب وجود دارد، اخلاقیاتی است که منافع فردی و دنیوی و ایندنیایی برای فرد دارد و به عنوان یک نظم عادی با زندگی او پیوند خورده و سبک زندگی او تلقی میشود؛ لکن ارتباطی با مسئله توحید ندارد.
➕مطالعه کامل مطلب در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
چرا إلاهیات اجتماعی را باید از قرآن گرفت؟.mp3
9.9M
▫️تأملات تمدنی پیرامون روابط انسانی در قرآن
🎙#پادکست | قسمت اول
☑️ چرا الهیات اجتماعی را باید از قرآن گرفت؟
گفتوگو با
👤حجتالاسلام دکتر حبیبالله بابایی؛ مدیر پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
✔️@sch_negah
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ خودآگاهی ملت فلسطین تاریخ را رقم میزند
👤حجتالاسلام دکتر احمد رهدار، مدیر مؤسسه فتوح اندیشه
✔️ملت فلسطین این بار ظهور دیگری پیدا کرد. چهرهها خونین است، کشتههای زیادی دادهاند اما در چهرهشان غم و یأس نمیبینید، آنها را آماده فرار نمیبینید، چرا که وقتی خودآگاه میشوید که دارید تاریخ را رقم میزنید، اتفاقات این چنینی شما را به هم نمیریزد.
📥 فایل کامل نشست را در آپــارات و یــوتیــوب فکرت مشاهده کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
☑️ راز هتاکی به ناهیان منکر
📝حجتالاسلام تهرانی پویا
🔹وقتی شخصی مورد نهی از منکر قرار میگیرد طبیعی است که مقداری این تذکر برایش سنگین باشد؛ مخصوصاً با هجمههای رسانهای علیه ناهیان منکر بهخصوص در قضیهی حجاب طبیعی است که حتی با مقداری پرخاش بگوید که به تو ربطی ندارد!
🔸اما اینکه پا را از حد فراتر گذاشته و به ناهی منکر بهراحتی هتاکی کند و الفاظ رکیکی را با اینکه میداند تصویر او ضبط میشود استفاده کند و گاهی هم اقدام به ضرب و شتم ناهی از منکر کند نشان دهنده ی رویهی خطرناکی در جامعه است.
✔️این امر از زوایای مختلفی باید بررسی شود؛ اما از جهت حاکمیتی یکی از علل آن را با توجه به نامه ۵۳ نهج البلاغه که سندی از توصیههای اسوه عدالت امیرالمومنین علی علیه السلام به والی خود مالکاشتر است میخواهیم بررسی کنیم.
✨در این نامه حضرت میفرمایند:
وَ لایَکُونَنَّ الْمُحْسِنُ وَ الْمُسیءُ عِنْدَکَ بِمَنْزِلَة سَواء، فَاِنَّ فی ذلِکَ تَزْهیداً لاَِهْلِ الاِْحْسانِ فِی الاِْحْسانِ، وَ تَدْریباً لاَِهْلِ الاِْساءَةِ عَلَی الاِْساءَةِ، وَ اَلْزِمْ کُلاًّ مِنْهُمْ ما اَلْزَمَ نَفْسَهُ
🔸به این مضمون که با نیکوکار و بدکار یکسان برخورد نکن زیرا این موجب بی رغبتی اهل نیکوکاری نسبت به کار نیک در جامعه میشود و همین طور باعث میشود اهل ناهنجاری نسبت به کار زشتشان تشویق شوند و این تبدیل به رویهای برای آنها در جامعه شود.
🔹فاجعه آن وقتی است که نهتنها نهادهای حاکمیتی نسبت به ناهنجاریهای اجتماعی بی تفاوت باشند؛ بلکه در بیاناتشان و یا در مقام عمل دست به حمایت از فرد هتاک بزنند و در لباس پشتیبان آن این پیام را به جامعه بدهند که ناهی از منکر در اقدام خود تنهاست. باید دانست این امر ناخودآگاه موجب تقویت جریان هنجار شکن در جامعه میشود.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
💥دومین فراخوان همایش بینالمللی #دشمن_شناسی
🖇به مناسبت سالگرد رحلت استاد محمدحسین فرجنژاد
🎁همراه با هدایای ارزنده و اعطای تندیس سال دشمن شناسی
⏰زمان برگزاری: 8 تیرماه 1403
⏱ مهلت ارسال آثار: 31 اردیبهشتماه 1403
👈جهت کسب اطلاعات بیشتر به آی دی ایتا @farajnejad_ir یا سایت زیر مراجعه فرمایید:
🌐farajnejad.ir/hamayesh2
📲مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
http://eitaa.com/joinchat/1842479109C6a0ba6652b
فکرت
🎙#پادکست | #فصل_برکت 🔸سلسله نشستهای اندیشهورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان 📍 «فصل بـرکت» ✔️ "رو
☑️ تاریخمندی؛ توهمی بر اندیشه صحیح قرآنی
▫️حجت الاسلام محمد عربصالحی، دانشیار گروه منطقِ فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در اولین نشست از «#فصل_برکت» تشریح کرد:
✔️بعضیهای میگویند که مخاطب کل قرآن عرب شبه جزیره زمان رسالت پیامبر است. یعنی وقتی قرآن هم میخوانیم، انگار دارد با آن عربها سخن میگوید. آیا واقعاً ما وقتی قرآن را میخوانیم، فقط احساس میکنیم که دارد با عربها سخن میگوید؟ آن هم با عربهای صدر اسلام؟ یا اینکه نه، نوع آیات قرآن به گونهای است که انگار دارد با جان انسان و با فطرت انسان سخن میگوید؟
✔️قائلین به تاریخمندی قرآن ملاکی دارندکه باید آموزههای قرآن و آموزههای دین را به ذاتی و عرضی یا گوهر و صدف تقسیم کنیم. آنچه مانا و ماندنی است، ذاتیات قرآن و ذاتیات دین است و آنچه که باید تغییر کند و بگوییم که به خاطر شرایط خاص است، تاریخمند میشود و باید اینها را کنار بگذاریم.
➕مطالعه کامل مطلب در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
☑️ «#روایت_غــــزه»
🔻سلسله گفتوگوهای پیرامون #روز_قدس:
1️⃣ چرا فلسطین برای ما مسأله است؟
👤سیدهادی سیدافقهی، کاردار سابق ایران در لبنان و کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا
⏰پنج شنبه ۹ فروردین، ساعت ۲۱.
2️⃣ فلسطین و تاریخچه خشونت یهود
👤دکتر مجتبی رحماندوست، عضو کمیسیون سیاسی و امور بین الملل جمعیت دفاع از ملت فلسطین
⏰جمعه ۱۰ فروردین، ساعت ۲۱.
3️⃣ نسبت جمهوری اسلامی ایران با مسأله فلسطین
👤علیرضا سلطانشاهی، دبیر کمیته حمایت از انقلاب فلسطین
⏰شنبه ۱۱ فروردین، ساعت ۲۱.
4️⃣ جهان عرب و مسأله فلسطین
👤سعدالله زارعی، کارشناس مسائل حوزه مقاومت و رئیس موسسه مطالعات اندیشهسازان نور
⏰یکشنبه ۱۲ فروردین، ساعت ۲۱.
5️⃣ استانداردهای دوگانه حقوق بشری در مسأله فلسطین
👤غلامرضا منتظمی، دیپلمات سابق ایران در وزارت خارجه
⏰دوشنبه ۱۳ فروردین، ساعت ۲۱.
6️⃣ نسبت تحولات اخیر فلسطین با آخر الزمان و مهدویت
👤محمدهادی همایون، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع)
⏰سهشنبه ۱۴ فروردین، ساعت ۲۱.
7️⃣ بررسی حقوق بشر در قبال جنایات غزه
👤دکتر شهریار زرشناس، پژوهشگر و استاد دانشگاه
⏰چهارشنبه ۱۵ فروردین، ساعت ۲۱.
🔹میزبان:
👤حسین کاوه، پژوهشگر مسائل سیاسی
🔸لینک اتاق نشست:
https://www.skyroom.online/ch/shenakht/livefekrat
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
May 11
فکرت
☑️ «#روایت_غــــزه» 🔻سلسله گفتوگوهای پیرامون #روز_قدس: 1️⃣ چرا فلسطین برای ما مسأله است؟ 👤سیدهادی
#هم_اکنون
برگزاری نشست اول از سلسه گفتگوهای پیرامون روز قدس "روایت غزه"
با حضور دکتر سیدهادی سیدافقهی، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان
🔸لینک اتاق نشست:
https://www.skyroom.online/ch/shenakht/livefekrat