eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
997 ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🎬 تفکر انتقادی چیست؟ 🔹چگونه مثل یک قاضی، درست و غلط شواهد را ارزیابی کنیم و به یک نتیجه‌ی مشخص برسیم؟ 🔹تفکر انتقادی به ما کمک می‌کند، اما تفکر انتقادی فقط به معنای پیدا کردن نقایص گفته‌های دیگران نیست. 🔹پس چه تعریفی از تفکر انتقادی داریم؟ 🔻حتما تماشا کنید... 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️بررسی مواجهه تاریخی ایرانیان با تمدن غرب 🔰 آشنایی ایرانیان با غرب در تاریخ معاصر 👤 توسط استاد احمد رهدار 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️بررسی مواجهه تاریخی ایرانیان با تمدن غرب 🔰 آشنایی ایرانیان با غرب در تاریخ معاصر 👤 توسط استاد احمد رهدار 🔻(جلسه چهارم) 🔹با چهره مسیحیت کلامی: این چهره توسط پاپ ها و پاپ یونرها وارد ایران شده است و توسط کشیش ها اداره میشده است به اشکال مختلف ( گاهی به واسطه علوم پزشکی؛احداث مدرسه؛مراکز خیریه و... )این دوره در اوایل شاهان صفوی بالاخص شاه عباس صفوی وارد ایران شده است که در حدود 300 سال اینها چهره غالب بودند. 🔹اوج تبلیغات مسیحیت در دوران قاجار است که یک کشیش مسیحی به نام هنری مارتین وارد هند می‌شود در آنجا فارسی را یاد میگیرد و بعد از مدتی وارد شیراز میشود تا فارسی خودرا تکمیل کند. 🔹این کشیش مسیحی به عنوان یک پزشک خود را میان مردم ایران آنروز جا میزند کار به جایی میرسد که این شخص کتابی مینویسد به نام (میزان الحق ) که در رد پیامبر اکرم (ص) است در آن دوران بسیاری از علما و مراجع دینی شیعه در رد این کتاب ردیه های مفصلی می‌نویسند. 🔹دومین چهره ایی که غرب از طریق آن وارد ایران و تمدن آن شد چهره سیاسی و نظامی واقتصادی است. 🔹این چهره عمدتا از ابتدای دوران قاجار تا تا نهضت مشروطه در ایران فعال بوده است عمده ضرر آنها برای تمدن ایران قرار داد هایی بود مثل جنگ‌های ایران و روس؛ قرار داد بلوچستان؛ قرار داد روتین؛ کشتی رانی در دریای خزر و قرار داد های گلستان اما این باز هم نقش علما و مراجع وروحانیون دینی و مذهبی شیعه بود که در مقابل این تمدن شکنی و کار شکنی های غرب ایستاد و نقش سلبی در مقابل اینان اجرا کرد. 🔹در این دوران به تعداد هر خیانت و تجاوز غرب در جهان اسلام بالاخص ایران به همان تعداد ما نهضت خلق کردیم و در مقابل اینان بیانیه ها صادر کردیم. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 ♦️بررسی مواجهه تاریخی ایرانیان با تمدن غرب 🔰 آشنایی ایرانیان با غرب در تاریخ معاصر 👤 توسط استاد احمد رهدار 🔻(جلسه چهارم) 🔻قسمت قبلی: 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/905 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 🔊 ♦️آشنایی ایرانیان با غرب در تاریخ معاصر 👤 توسط استاد احمد رهدار 🔰 (در چهار جلسه) 🔻جلسه اول: 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/890 🔻 جلسه دوم: 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/896 🔻 جلسه سوم: 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/905 🔻 جلسه چهارم: 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/921 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️ تمدنیِ ما در ترازوی تمدن 📚(نقد کتاب راه ناهموار تمدن) 🔸این کتاب افق‌های جدید و مسائل تازه‌ای را در حوزه‌های مختلف نظریِ تمدن پیش‌پای ما می‌گذارد، که از آن جمله می‌توان به موضوعات مهم «خشونت و تمدن»، «گفتمان و تمدن»، و «تبارشناسی تمدن و آمیختگی آن با استعمار در غرب»، و همین‌طور «مرز خودی و بیگانه و برآیند تمدنی آن» اشاره کرد. 🔸ولی این موارد همۀ موضوعات جدید در باب غرب و تمدن غربی نیست. 🔸یکی از نکات مهم مغفول در این مجموعه، فرایند سکولاریزاسیون غربی در تفکیک اخلاق از تمدن است. 🔸پیش از این، تمدن دربردارندۀ پیشرفت توأمانِ مادی و معنوی بوده ولی رفته رفته مفاد اخلاقی در روند شدن از معنا و ماهیت تمدن تهی شده است. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️ تمدنیِ ما در ترازوی تمدن 📚(نقد کتاب راه ناهموار تمدن) 🔸گزینش معدود مقالات تمدنی در میان صدها مقالاتی که در حوزه‌های نظری و تاریخی تمدن و تمدن اسلامی نوشته شده است، از "راه ناهموار تمدن" کتابی معیوب ساخته است. 🔸اگر کسی می‌خواست شکل‌گیری تمدن اسلامی را ناممکن جلوه داده، و طرح «تمدن نوین اسلامی» را به خیالات تشبیه کرده و آن را شاعرانه قلمداد کند، بالطبع می‌توانست منابعی بیش از هفت مقاله و کتب بسیار متنوعی بیش از آنچه که در دست مترجمان ایرانی وجود دارد مورد استناد قرار دهد. 🔸احتمالاً گردآورندۀ محترم کتاب، تخصص لازم را در زمینه تمدن نداشته است که در میان ترجمه‌های انجام شده تفکیکی بین تمدن به مثابه وضعیت (condition) و تمدن به مثابه فرایند (process) ننموده و یا دست کم در گوشه‌ای از کتاب بدان اشاره‌ای نکرده است. 🔸همین‌طور ایشان، تمدن به مثابه یک واقعیت تاریخی (fact) را از تمدن به مثابه یک رویکرد (approach) تفکیک نکرده و این دو را در کتاب درهم‌آمیخته است. 🔸این کتاب افق‌های جدید و مسائل تازه‌ای را در حوزه‌های مختلف نظریِ تمدن پیش‌پای ما می‌گذارد، که از آن جمله می‌توان به موضوعات مهم «خشونت و تمدن»، «گفتمان و تمدن»، و «تبارشناسی تمدن و آمیختگی آن با استعمار در غرب»، و همین‌طور «مرز خودی و بیگانه و برآیند تمدنی آن» اشاره کرد. 🔸ولی یکی از نکات مهم مغفول در این مجموعه، فرایند سکولاریزاسیون غربی در تفکیک اخلاق از تمدن است. 🔸پیش از این، تمدن دربردارندۀ پیشرفت توأمانِ مادی و معنوی بوده ولی رفته رفته مفاد اخلاقی در روند شدن از معنا و ماهیت تمدن تهی شده است. ✍🏻نویسنده: از حبیب الله بابایی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر؛ 🌐 http://fekrat.net/?p=789 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️ایرانی بودن؛ نسبت با قانون اساسی 👤 دکتر محمدعلی فتح اللهی 🔰عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 🔹ملیت در تداوم تشکیل مدینه‏‌ها اتفاق می‌افتد و این یک سنّت الهی برای جوامع است که در تاریخ محقق می‌شود. 🔹واقعیت تحقق یافته ملیت است که تحلیل می‌گردد. 🔹اگر ملیت را صرفاً یک مفهوم نظری بدانیم؛ هر کس از ظن خود شروع به تحلیل آن می‌کند. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️ایرانی بودن؛ نسبت با قانون اساسی 🔹️ملیت در تداوم تشکیل مدینه‌ها اتفاق می‌افتد و این یک سنّت الهی برای جوامع است که در تاریخ محقق می‌شود. 🔹واقعیت تحقق یافته ملیت است که تحلیل می‌گردد. اگر ملیت را صرفاً یک مفهوم نظری بدانیم؛ هر کس از ظن خود شروع به تحلیل آن می‌کند. 🔹در پی ولایت‌عهدی امام رضا(ع) بود که شکاف بین عباسیان و ایرانی‌ها پدید آمد. 🔹حضور امام رضا(ع) در ایران و واقعه ولایت‌عهدی آن حضرت، مسیر تحولات را در جهت اسلامی‌تر شدن قرار داد و ایران به عنوان مرکز تمدن اسلامی رخ نمود. 🔹به تدریج با شناخت عمیق‌تر مبانی دین اسلام توسط ایرانیان، عبور از مفهوم خلافت خود ساخته عباسی صورت گرفت و رفتارهای سیاسی مبتنی بر اسلام رخ می‌نماید. 🔹در مفهوم ایران، نگاه به آینده وجود دارد و ایران در گرو آینده است. حوادثی در گذشته شکل می‌گیرد تا اینکه این نام در آینده کاربرد داشته باشد. 🔹ایران، تخیل است چون بحث از آن بیش از آن که مربوط به گذشته و تاریخ باشد، امروز و بلکه آینده جامعه را می‌نمایاند. 🔹️نشان می‌دهد که چه حرفی برای گفتن در دنیای کنونی دارد و چه افقی را برای آینده می‌گشاید و مسائل جامعه معاصر را در افق آینده طرح می‌نماید. 🔹مطالعات جامعه شناختی و درباره ، اولویت دارد. 🔹«ایران آینده» ساخته نمی‌شود؛ بلکه ظاهر می‌شود و ما را بسوی خود می‌کشد. ✍🏻نویسنده: دکتر محمدعلی فتح اللهی 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️ ، نقاب از چهره برداشت 🔹طی روزهای اخیر دفن اجساد مبتلایان به در به یک معضل جدی تبدیل شده است. 🔹در «جزیره هارت» نیویورک، گورهای دسته‌جمعی حفر شده است. 🔹این جزیره محل قدیمی گورهای دسته‌جمعی است و گفته می‌شود از جنگ‌های داخلی آمریکا هم محل دفن صدها هزار جانباخته بوده است. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️ ، نقاب از چهره برداشت 🔹طی روزهای اخیر دفن اجساد مبتلایان به در به یک معضل جدی تبدیل شده است. 🔹در «جزیره هارت» نیویورک، گورهای دسته‌جمعی حفر شده است. این جزیره محل قدیمی گورهای دسته‌جمعی است و گفته می‌شود از جنگ‌های داخلی آمریکا هم محل دفن صدها هزار جانباخته بوده است. 🔹متأسفانه بی‌تدبیری و به کارگیری سیاست‌های نادرست در برخی کشورهای غربی موجب شد تا صحنه‌های تاریکی بر صفحه تاریخ مغرب‌زمین نقش ببندد. 🔹یکی از این صحنه‌های تلخ و غم‌انگیز، دفن دسته‌جمعی اجساد و بی‌حرمتی نسبت به جانباختگان کرونایی در آمریکاست. 🔹مقامات آمریکایی همچنین برای حفر گورهای‌های دسته‌جمعی در برخی شهرها، از زندانیان استفاده می‌کنند. 🔹مقامات شهر نیویورک به زندانیان در زندان «رایکرز ایسلند» پیشنهاد داده‌اند برای کندن گور در «هارت ایسلند» ساعتی 6 دلار پرداخت می‌کنند. به نظر می‌رسد امید به زندگی کم‌تر زندانیان باعث شده از آن‌ها در این راستا استفاده شود. 🔹 هم که در مقابله با بحران همه‌گیری کووید 19 عملکرد ضعیفی از خود نشان داده است، روش تدفین جانباختگان کرونایی در گورهای دسته‌جمعی را به کار گرفت. 🔹عده‌ای از شهروندان آمریکایی، در ایالت‌های کالیفرنیا، آلاباما، نیویورک و... که طی هفته‌های اخیر با کمبودهای بسیاری دست و پنجه نرم کرده‌اند، تصمیم گرفتند با خرید اسلحه از زندگی خود مراقب کنند، و لذا صف‌های طولانی در برابر اسلحه فروشی‌ها تشکیل دادند. 🔹به عبارت دیگر، در آمریکا کار به جایی رسیده که شهروندان راهکار تأمین امنیت خود را در گرو استفاده از اسلحه در برابر همدیگر و ایجاد هرج و مرج می‌بینند. 🔹بدون شک این مسئله به قوانین آمریکا در خصوص حمل اسلحه و به کارگیری آن بازمی‌گردد که آن‌هم ریشه در فرهنگ و تمدن غربی دارد. 🔹در این روزهای کرونایی اتفاقاتی در کشورهای غربی رقم‌خورد که باعث شد تصویر دیگری از غرب مدرن، پیشرفته و منظم دیده شود. 🔹تصویری که البته می‌شود آن را، روی دیگر غرب بزک‌کرده و یا تصویر واقعی غرب دانست. 🔹اتفاقی که این مدعا را هرچه بیش‌تر ثابت می‌کند، روی آوردن کشورهای غربی به ماسک‌دزدی از یکدیگر است که طی روزها و هفته‌های اخیر چند مرتبه از سوی کشورهای مختلف غربی انجام گرفت. 🔹اکنون غرب وحشی زنده شده و تمام تصویر زیبایی که طی سال‌های اخیر در ذهن مردم جهان ساخته بود را به یک‌باره مخدوش کرد و به همگان ثابت کرد در روح تمدن غربی انصاف، اخلاق و عدالت دیده نمی‌شود و هر یک از غربی‌ها –اصطلاحاً - به دنبال دوشیدن دیگری هستند تا زنده بمانند، و در این روند به دیگری توجه نمی‌کنند. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر؛ 🌐 http://fekrat.net/?p=800 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️ایراد سرگرمی‌های دنیای مدرن چیست؟ 🔸مسئله امروز ما این است که باید جواب پوچی دنیا را به‌گونه‌ای بدهیم که خودمان را فریب ندهیم. 🔸سرگرمی‌های دنیای مدرن برای چیست؟ 🔸من مخالف سرگرمی و بازی نیستم. اما بازی به این معنا که می‌خواهیم برای سرگرمی بازی می‌کنیم؟ 🔸سرگرمی‌های دنیای مدرن با این هدف است که بشر به خودآگاهی درباره خلأ وجودی‌اش نرسد. 🔸انبیا آمدند تا به ما بگویند خود را بازی ندهید. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️ایراد سرگرمی‌های دنیای مدرن چیست؟ 🔸عقل دنیای مدرن برای این‌که انسان را قانع کند کافی نبود. 🔸بشر به این دلیل آفریده شده که به وسعت حضور خدا خودش را در عالم وسعت دهد. 🔸دنیای مدرن نمی‌تواند این را به انسان بدهد. 🔸تمدن مدرن می‌گوید دین‌داری از آن خودت و معیشت و زندگی مرفه از من. این ادعای مدرنیته است اما بشر در میانه این مسیر فهمید که نمی‌تواند این دو را از هم جدا کند و باید همه‌جا خدایی زندگی کند. 🔸مسئله امروز ما این است که باید جواب پوچی دنیا را به‌گونه‌ای بدهیم که خودمان را فریب ندهیم. 🔸سرگرمی‌های دنیای مدرن برای چیست؟ 🔸من مخالف سرگرمی و بازی نیستم. اما بازی به این معنا که می‌خواهیم برای سرگرمی بازی می‌کنیم؟ 🔸سرگرمی‌های دنیای مدرن با این هدف است که بشر به خودآگاهی درباره خلأ وجودی‌اش نرسد. انبیا آمدند تا به ما بگویند خود را بازی ندهید. ✍🏻نویسنده؛اصغر طاهرزاده، استاد فلسفه و عرفان 🔻ادامه مطلب در لینک زیر؛ 🌐 http://fekrat.net/?p=811 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ ما و 🔹اخیرا آقای دکتر محمود در یادداشتی تلگرامی با عنوان «چرا نمی شویم»، برخی از عوامل مهم مؤثر بر دموکراتیک نشدن جامعه‌ی ایران را مورد بررسی قرار داده است. 🔹️این یادداشت تأمل برانگیز است و در تأیید مفاد آن به برخی دیگر از عواملی دخیل در این فقدان می‌پردازم. 🔹هر جامعه‌ای دارای ساختار و هویتی است که این ساختار و هویت را در یک فرایند درازمدت در طول تاریخ کسب نموده است. 🔹به قول نوربرت الیاس جامعه‌شناس معاصر آلمانی؛ فرآیندهای کلان: کور، برنامه ریزی نشده و خود به خودی‌اند. اما عواملی در اجزای ساختاری وجود دارند که این فرآیند متأثر از آنهاست. 🔹یکی از این عوامل؛ فرآیند جامعه پذیری است که در جریان آن، فرد هنجارهای جامعه را می‌آموزد و درونی می‌کند و آن هنجارها را الگوی رفتاری خود قرار می‌دهد. 🔹فرآیند جامعه‌پذیری این جامعه، نه بر بنیان‌های دموکراتیک، بلکه بر مبنای هنجارهای اشرافی‌گری و دیکتاتوری تنظیم گردیده است. 🔹جامعه‌ی ما از نظر تاریخی یک جامعه‌ی دیکتاتورگراست. 🔹اما دموکراسی یک منش آموختنی و یک مرام پرورشی‌ست که لازم است از دوران کودکی در خانواده و مهد کودک و مدرسه و رسانه‌های جمعی و در محیط اجتماعی تعلیم و آموخته و درونی شود. 🔹اما آنچه همواره رخ داده و همچنان روی می‌دهد، بازتولید هنجارهای دیکتاتوری در روابط میان فردی و تعاملات اجتماعی است. 🔹امروزه بخش قابل توجهی از مدرک‌داران این جامعه، خواهان بازگشت به نظام دیکتاتوری پهلوی هستند. 🔹این امر فاجعه‌ای است که مانع از آن می‌شود که جامعه‌ی ایران در مسیر دموکراسی گام‌های بلندتری به جلو بردارد و از فروافتادن در چاله‌ی ارتجاع و واپس ماندگی سیاسی رهایی یابد. 🔹خود بنده اخیرن به خاطر اظهار نظر تحلیلی نسبت به شخصیت ضعیف و نابالغ رضا پهلوی در یک کانال موسوم به اساتید دانشگاه، آنچنان مورد هجمه و تهاجم قرار گرفتم که مجبور به ترک کانال گردیدم. 🔹نمی‌دانم پس از خروج بنده از آن کانال، چند نفر از حقوق دموکراتیک یکی از اعضای آن کانال دفاع کرده‌اند. 🔹از سوی دیگر؛ بسیاری از مدرک‌داران و دانشگاهیان که از وضع موجود انتقاد می‌کنند، رفتاری غیردموکراتیک و شخصیتی دیکتاتورمآبانه دارند. 🔹بسیاری از آنان از موضع مطلق اندیشی، نظر خود را عین حقیقت می‌پندارند و سایر نظرات را اشتباه و نادرست می‌خوانند، بدون آنکه نظرات خود را نسبی و تکثر دیدگاه‌ها را به رسمیت بشناسند و برای دیدگاه‌های مختلف مخالف، احترام قائل باشند. 🔹اینان از موضع تحکم و تحمیل، آماده‌ی تهاجم و تخریب و ترور شخصیت دیگران اند و عدم سلامت شخصیتی‌شان عاملی مهم در عدم بلوغ سیاسی دانشجویان و دیگر مردم است. 🔹بسیاری از منتقدان وضع موجود نیز دیکتاتورهایی بالقوه و خفته در خاموشی‌اند. 🔹جامعه‌ی ما فاقد دغدغه‌ی حقیقی دموکراسی است. 🔹دموکراسی نتیجه‌ی بلوغ در حوزه‌ی تفکر سیاسی و پیامد احترام راستین و ریشه‌دار به انسان و گرایش سیاسی متفاوت اوست که این مهم هنوز در جامعه‌ی ایران تحقق نیافته است. 🔹شهرت طلبی‌ها و عقده‌های روانشناختی ناشی از پرورش یافتن در خانواده‌های دارای فرهنگ دیکتاتوری و سرکوب حقوق انسانی، افزودن به تعداد اعضای کانال و دنبال کننده‌ها در کانال‌های فضای مجازی به هر قیمت باعث شده تا رفتار تهاجمی و تخریبی فاقدان سلامت شخصیتی و بلوغ هویتی از طریق هویت تاربخی دیکتاتورگرایی نمایان گردد. 🔹غول دیکتاتوری در فرآیند پرورشی انسان‌ها در این جامعه به وجودها و رفتار آدمیان تزریق می‌شود. 🔹مضاف بر این، ظاهرگرایی مردم و جامعه‌ی ایرانی نمی‌گذارد از ارزش‌های انسانی دموکراتیک و حقوق بشری جوامع غربی الگوبرداری صحیح صورت بگیرد، بلکه این ظاهرگرایی، نگاهها را تنها متوجه پوسته‌ی تمدن غرب ساخته و جامعه‌ی ما را از حرکت در مسیر دموکراسی بازداشته است. 🔹این است که همچنان دلخواهِ بسیاری از آدمیان است و نوستالژی آن با مدرک‌دار و بی سواد و کم سواد همواره همراه است. ✍🏻نویسنده؛ بهروز مرادی، جامعه شناس 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️سریال المسیح کاملاً است. 🔶در این فیلم تفکر لیبرالی حاکم است. 🔹️برنامه تلویزیونی «مکث» ویژه‌برنامه‌ی ماه مبارک رمضان با اجرای است که هر روز حدود ساعت ۱۷:۳۰ از شبکه سوم سیما پخش می‌شود. 🔹سبک این برنامه شباهت زیادی به برنامه «عصر» دارد و از قوت و جذابیت بالایی برخوردار است. 🔹در این گزارش به مهم‌ترین نکات مطرح شده در دو قسمت اول این برنامه تلویزیونی اشاره خواهد شد. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️سریال المسیح کاملاً است. 🔶در این فیلم تفکر لیبرالی حاکم است. 🔹️برنامه تلویزیونی «مکث» ویژه‌برنامه‌ی ماه مبارک رمضان با اجرای است که هر روز حدود ساعت ۱۷:۳۰ از شبکه سوم سیما پخش می‌شود. 🔹سبک این برنامه شباهت زیادی به برنامه «عصر» دارد و از قوت و جذابیت بالایی برخوردار است. 🔹در این گزارش به مهم‌ترین نکات مطرح شده در دو قسمت اول این برنامه تلویزیونی اشاره خواهد شد. 🔹موضوع نخستین قسمت از این برنامه که ششم اردیبهشت‌ماه پخش گردید، تحلیل و بررسی «سریال » به کارگردانی «مایکل پترونی» و محصول کمپانی «نت‌فلیکس» بود. 🔹میهمانان برنامه نیز «شهریار بحرانی»، کارگردان و «عبدالحمید قدیریان»، طراح صحنه و کارگردان هنری بودند. 🔹در ابتدا کلیپی جهت آشنایی مخاطبان با کمپانی فیلم‌سازی نت‌فلیکس پخش گردید. 🔹در این کلیپ، به چند فیلم ساخته‌شده توسط این کمپانی اعم از «خلافت»، «بادی‌گارد» و «نخبه» اشاره شد تا رویکرد اسلام‌ستیزانه نت‌فلیکس مشخص شود. 🔹همچنین به اعلام خبر نت‌فلیکس مبنی بر پخش سریالی به نام «تهران» در آینده‌ای نزدیک اشاره شد. 🔻متن کامل گزارش: 🌐 http://fekrat.net/?p=816 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ✅ پیشنهاد دانلود ♦️دیده‌بان (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای) 🔰موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه 🔻(شماره دوم) ⏰ اول اردیبهشت 99 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
دیده بان اندیشه2.pdf
22.64M
📍 ✅ پیشنهاد دانلود ♦️دیده‌بان (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای) 🔰موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه ⏰ اول اردیبهشت ۹۹ 🔻(شماره دوم) 🔹در نشریه تخصصی رصد دید‌ه‌بان اندیشه چهار محور اندیشه‌ علم وفلسفه، اندیشه اجتماعی، اندیشه دین، اندیشه سیاسی و اندیشه اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است. 🔹 بعد از گذشت بیش از دو ماه در ایران هم‌چنان مساله اصلی کشور است. 🔹با شیوع ویروس کرونا در جهان اظهار نظرها، تحلیل‌ها و واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت. 🔹از روشنفکران و نویسندگان، فیلسوفان، جامعه‌شناسان، اقتصاد‌ دانان، دین پژوهان، رهبران دینی و مذهبی و ژورنالیست‌ها و... تا پزشکان، متخصصان و تحلیل‌گران امور بهداشتی و درمانی و فعالین محیط زیست و... خلاصه هرکس به اندازه سهم خویش در مورد وضعیت پیش‌آمده و موقعیتی که بعد از کرونا با آن مواجه خواهیم بود مطالبی نگاشته‌اند. 🔻لینک شماره قبل: 🆔️ https://eitaa.com/fekrat_net/800 🔻لینک شماره قبل در سایت؛ 🌐 http://fekrat.net/?p=836 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
به نام خدا 🔰احتراما به اطلاع می‌رساند، سایت فکرت از کلیه عزیزانی که علاقه‌مند به فعالیت و مشارکت در نشریه دیده‌بان اندیشه (نشریه تخصصی رصد اندیشه‌ای) در تحلیل و تبین اندیشه‌ای هستند، دعوت به همکاری می‌نماید. 🔸در ضمن هرگونه انتقاد و پیشنهاد در خصوص دید‌ه‌بان اندیشه را با ما در میان بگذارید. 🆔 @danial_basir 🆔 @rasoul1414
♦️فرهنگ بر مبنای سلاح و کشتار است. 🔰سیستم حکومت آمریکا نیست، بلکه الیگارشی است. 🔹️آمریکا دموکراسی نیست، الیگارشی است. 🔹یعنی حکومت یک قشر بسیار کوچک سوپر میلیاردر. 🔹یک انسان آمریکایی در درونش متوجه است که هیچ قدرتی ندارد. 🔹اینکه کلینتون، یا ترامپ یا بایدن روی کار باشند، روی زندگی روزمره مردم تفاوتی ندارد، و لذا مردم آمریکا سعی می‌کنند حس عدم قدرت را جبران کنند. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️فرهنگ بر مبنای سلاح و کشتار است. 🔰سیستم حکومت آمریکا نیست، بلکه الیگارشی است. 🔹سومین قسمت از برنامه تلویزیونی «مکث»، هشتم اردیبهشت ماه، با اجرای نادر طالب‌زاده و با حضور «دکتر سام مهدی ترابی»، محقق و نویسنده و با موضوع «بی‌ثباتی آمریکا» از شبکه سوم سیما پخش گردید. 🔹در این برنامه همچنین، مصاحبه‌های ضبط شده با «مارکوس ایوانز»، رهبر گروه جدایی‌طلب کالیفرنیا و «گوردن داف»، افسر سابق اطلاعاتی آمریکا پخش شدند. 🔹دکتر ترابی ضمن اشاره به فریب‌دادن افکار عمومی جهان و نخبگان جهانی در خصوص واقعیت‌های موجود در آمریکا، تصریح کرد: «واقعیت آمریکا این است که یک فرایند سیاسی دارد که هیچ ارتباطی با نیازهای جمعیت آمریکا ندارد. 🔹یعنی کسی که می‌خواهد سناتور، نماینده یا رئیس‌جمهور شود با درد مردم کاری ندارد. 🔹او در یک جایگاهی قرار گرفته تا منافع الیگارش‌ها و مالکانی که همه چیز را در دست دارند، حفظ کند. 🔹اگر هم کارش را خوب انجام دهد، مثل اوباما، پس از بازنشستگی قراردادی به مبلغ ۶۰ میلیون دلار برای نوشتن خاطراتش به او می‌دهند! بسیاری از مقامات آمریکایی اینطور هستند. 🔹چطور می‌شود ثروت شخصی بیل کلینتون و خانم هیلاری کلینتون، ۲۵۰ میلیون دلار باشد؟ البته ثروتمندانی مثل «جف بزوس» و «بیل گیتس» که ثروتشان به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار می‌رسد، اگر احساس کنند منافعشان حفظ می‌شود، حاضر هستند میلیاردها دلار از ثروتشان را هزینه کنند.» 🔻متن کامل گزارش برنامه: 🌐 http://fekrat.net/?p=839 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ به یک ایدئولوژی خصمانه بدل شده است 🎙گفت‌وگو با اسدالله رحمان‌زاده، استاد برکلی‌سیتی کالج 🔹️ما به این نتیجه رسیده‌ایم که تفکر مسلط در این فلسفه‌ها، تفکر مفهومی-تئوریک است که از پیش تحت‌تاثیر و دنباله‌رو علوم دقیقه است. 🔹به‌رغم همه دستاوردهای این‌گونه فلسفه‌ها، ما معتقدیم، آنها شبح واقعیت را تحلیل می‌کنند، نه خود واقعیت را. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ به یک ایدئولوژی خصمانه بدل شده است 🎙گفت‌وگو با اسدالله رحمان‌زاده، استاد برکلی‌سیتی کالج 🔹تصور فلسفه از انسان ، موجودی هنجاری و نرمال‌شده است که تنها خودش را با این نیازهای مزلو هم‌هویت می‌کند. 🔹«انسان» عمومی موردنظر در این مفهوم «نتیجه عملی» یک مفهوم انتزاعی و تخت و هم‌سطح شده از تجربه انسانی است: انسان «عمومی» یعنی فرد به دنیا می‌آید، آن‌گونه دنیا را تجربه می‌کند که در تعریف «رؤیای آمریکایی» و تئوری داروین آمده است، خورد و خواب و لذت و جاه و مقام و نام و بقا- و اگر مذهب و معنویتی هم هست، آن هم در جنب و در خدمت بقای «این انسان» تفسیر می‌شود. 🔹به ایرانیانی که به سکولاریسم رسیده‌اند و خود را با ارزش‌های سکولار هم‌هویت می‌کنند، پاسخ من این است: من فکر نمی‌کنم که ما باید به تحجر مذهبی و حق‌به‌جانبی مفرط بازگردیم. 🔹اما باید از گذشته یاد بگیریم و این نوسانات خشونت‌آمیز به جلو و عقب را متوقف کنیم. 🔹من با کارن آرمسترانگ در «تحول بزرگ» موافقم که: ما باید اخلاق را دوباره به معنویت وصل کنیم و با حرکتی ورای عصر محوری the Axial Age، و همچنین قانون‌زدگی [صِرف] عصر ایمان فقهی-کلامی، به ایمان انضمامی دینی و قرآن برگردیم. 🔹پس از تمام این بالا و پایین رفتن‌ها ما باید به وضوح ببینیم که اخلاق یک امر درونی است؛ اخلاق مربوط به سرشت روح فرد به‌عنوان بودن -در- عالم است. 🔹دل‌شکستگی جوانان ما از آنان‌که داعیه‌دار دینداری‌اند و سنگ ایمان را به سینه می‌زنند، اما در منفعت‌جویی و تحکّم رفته‌اند، فقط با برگشتن به ایمان انضمامی، به‌معنای اتصال اخلاق و معنویت، تسکین خواهد یافت. 🔹آنان‌که به ایدئولوژی سکولاریسم پناه برده‌اند، این «دیدگاه نانتیجه‌گرا» به گوش‌های عمل‌گرا و سکولارشان بیگانه است. 🔻متن کامل مصاحبه: 🌐 http://fekrat.net/?p=860 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net