eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
فکرت
#یادداشت | #انتخابات 🔰«داوری فیلسوف، داوری شهروند» ✍🏻 دکتر محمدرضا قائمی نیک، عضو هیئت علمی دانشگ
🔸 آنهایی که در سال 84، رقابت شدید میان مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی و دکتر احمدی نژاد را در انتخابات ریاست جمهوری به یاد داشته باشند و در آن دوره، به مرحوم رفسنجانی رای نداده باشند، کمابیش با وضعیتی مشابه امروز روبرو بودند، وقتی که آیت الله جوادی آملی، هم در آن مقطع و هم در مقاطع بعدی، حمایت تام و تمامی از مرحوم هاشمی رفسنجانی انجام دادند. 🔹با توجه به این دو مواجهه تقریباً یکسان، چند موضع می توان گرفت؛ موضع اول آن است که موضع گیری سیاسی این دو استاد را به مبانیِ آنها برگردانیم و نتیجه بگیریم که پس اساساً دیدگاه های فلسفیِ دکتر داوری، درنهایت منجر به چنین موضع سیاسی در انتخابات 1403 شده و بنابراین عدم قبول مواضع سیاسی امروز اصلاح طلبان و اعتدالیون پیرامون دکتر پزشکیان، به نفیِ دیدگاه های فلسفیِ دکتر داوری اردکانی اقدام کنیم؛ همانطور که بعضی در سال 84 به بعد، با نفیِ سیاست های مرحوم هاشمی، به نفی دیدگاه های فلسفیِ ایت الله جوادی آملی رسیدند. 🔸مسأله را باید از این پنجره دید که هم‌افقی او با انقلاب اسلامی، برخاسته از «شرایط» بوده و در نتیجه، دگرگون‌شدن شرایط، همان و چرخشِ معرفتی او همان. او در آغاز نیز در این پاره از تاریخ، ننشسته بود و اگر در دهۀ شصت، قدری در فضیلت انقلاب نگاشت و به هواداری از آن برخاست، به سبب استیلای شرایط بوده و یا حتی به جهت ظهورِ تقابلی‌اش در برابر عبدالکریم سروش. آن شرایط، مولّدِ چنین امکانی برای او بوده و شرایط دیگر نیز، راه‌های دیگری را پیشِ روی وی نهاد. 🔹موضع دوم آن است که با اساتید مذکور همراه شویم و پا بر روی تشخیص سیاسی خودمان بنهیم و علیرغم آنکه با تحقیق، به دکتر جلیلی رسیده ایم، به دلیل رایِ دکتری داوری، از دکتر پزشکیان حمایت کنیم؛ چنانکه بعضی با استناد به دیدگاه آیت الله جوادی آملی، علیرغم آنکه با تحقیق به دکتر احمدی نژاد رسیده بودند، اما تغییر رای دادند. 🔸 اما موضع سومی هم هست و آن اینکه اساساً سیاست در ایرانِ پس از انقلاب اسلامی، هنوز به مرحلۀ تامل سیاسی جامع نرسیده است. دولت، در جمهوری اسلامی، پدیده پیچیده است که نه می توان آن را با نظریات فلسفۀ سیاسی مدرن از ماکیاولی تا هابز و هگل و دیگران توضیح داد و نه توضیح آن با تکیه بر حکمت متعالیه یا حتی فلسفۀ سیاسی فارابی یا حتی فقه سیاسی موجودِ ما ممکن است. 💢 ما در وضعیتِ خاص دولت در جمهوری اسلامی، با پدیدۀ جدیدی روبرو هستیم که هنوز توان صورت بندیِ فلسفی آن را نداریم؛ از این منظر، شاید نتوان میان بنیان های اندیشۀ اساتید فلسفۀ معاصر و کنونی مان با مواضع سیاسیِ آنها، آنهم دربارۀ انتخاب رئیس دولت، سنخیتی و ضرورتی برقرار کرد. اگرچه اساتید فلسفه می کوشند دربارۀ فلسفۀ سیاسی ایده هایی مطرح کنند، اما صورت بندیِ تا توضیحِ نظریۀ دولت، فاصلۀ زیادی دارد. از این منظر، مواضعِ آنها دربارۀ یک نامزد یا نامزدی دیگر، در مقام فیلسوف نیست، بلکه در مقام یک شهروند فرهیخته است. مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔖 ✔️ در تصویر رویایی شده دوره خاتمی، اسیر شده‌اند و هرکسی را در رویای آن‌ها ایجاد کند، هیولایی تلقی می‌کنند. اغلب نخبگان علمی ایران، در گرفتاری این تصاویر، روز را درک نمی‌کنند. 🖋 دکتر سیدمهدی ناظمی 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
🔈 #عصر_پرسش | #پادکست ✅ موضوع | راه آینده ▫️مقایسه ایده‌های اقتصادی دکتر جلیلی با دکتر پزشکیان 🎙س
📌مردم انتخاب می کنند؛ حکمرانی برجامی یا حکمرانی اقتصادی؟! دکتر محمدطاهر رحیمی در گفتگو با فکرت 🔸مردم اینک در مواجهه با دو رویکرد قرار دارند؛ یک رویکرد که معتقد به مذاکره بر اساس تجربه برجام است و دیگری که به دنبال خنثی سازی تحریم با رویکرد تقویت حکمرانی اقتصادی است. تحریم بیشتر از اینکه کنش دشمن باشد، واکنش دشمن نسبت به ضعف‌های ماست. 🔹آقای پزشکیان می‌گوید که ما تحریمیم و باید برویم و مذاکره کنیم. مذاکره کنیم تا تحریم را برطرف کنیم. بعد می‌گوییم که خوب اگر طرف حاضر نشد با شما مذاکره کند چطور؟ اگر طرف مقابل حاضر شد با شما مذاکره بکند، شما به تمام تعهداتت عمل کردی، پانزده بار آژانس بین المللی انرژی تأیید کرد که شما به تعهداتت عمل کردی ولی طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرده‌است. حالا می‌خواهید چه بکنید؟ تکلیف و برنامه‌ات چیست!؟ 🔸آقای جلیلی نقطه مقابل این است. می‌گوید که من طلبکارم و طلب من را سر برجام بده. آقای غرب این طلب را به من بده! طلب اقتصادی من را سر برجام بده! طلب اقتصادی من را سر FATF بده! هر وقت این طلب‌های من را دادی، آن وقت می‌توانیم با هم مذاکره کنیم. مطالعه کامل گفتگو در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
|‌ 🎞اگر آقای پزشکیان رئیس جمهور شود، قطعا تحریم‌ها بیشتر خواهد شد... دکتر محمدطاهر رحیمی 💢«اگر آقای پزشکیان رئیس جمهور بشود قطعاً تحریم‌ها بیشتر می‌شود، چون از همین الآن دست‌ها را بالا برده‌است. خب شما به‌عنوان دشمن ایران چه می‌کنید؟ می‌گویید که من تحریم‌ها را بیشتر می‌کنم. چون من هنوز نیامده‌ام این دست‌هایش بالاست و وای به حال وقتی که من بیایم و تحریم‌ها را بیشتر کنم این دیگر حتماً کم می‌آورد. شما دارید سیگنال تشدید تحریم‌ها را می‌دهید...» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
|‌ 🎞 آیا ایده‌های آقای کمونیستی است؟! دکتر محمدطاهر رحیمی 💢«نظام مالیاتی ابزار تنظیم‌گری بازار است که سود آن به نفع مردم است و به ضرر سفته‌بازها و در لیبرالی‌ترین کشورهای دنیا دارد اجرا می‌شود. اقتصاد دستوری یعنی وضعیتی که الآن ما داریم. صاحبان معاملات فردایی در دبی دستور می‌دهند که نرخ ارز ۶۰ هزار تومان باشد. ما با این مخالفیم! اقتصاد دستوری این است که سفته‌بازها دارند نرخ ارز را برای 98% مردم تعیین می‌کنند. به دستور سفته‌بازها اقتصاد دارد اداره می‌شود...» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔈 | موضوع | کدام رئیس جمهور؟ کدام آینده؟ ▫️درباره انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری 🎙سخنرانی: استاد اصغر طاهرزاده برنامه اختصاصی سُها ۱۱ تیر ۱۴۰۳ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
کدام آینده؟.mp3
51.17M
🔈 | موضوع | کدام ؟ کدام آینده؟ ▫️درباره انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری 🎙سخنرانی: استاد چرا حمایت از دکتر جلیلی؟! 03:00 ما نمی‌توانیم سیاسی در این تاریخ نباشیم! 09:55 چطور در زمانه ابتذال سیاست، فرهیختگی می‌تواند مورد اعتنا باشد 13:05 دکتر جلیلی چه اشاره‌ای برای اینده دارد؟ 16:50 انتخاب در حضور تاریخی انقلاب اسلامی 21:55 تحلیل مشارکت مردم در دور اول انتخابات 27:20 عبور از مشکلات با دو راه 32:25 پیرامون شعار یک جهان فرصت 37:20 جلیلی آیا ادامه رییسی است؟ 44:20 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
♨️ #مناظره_انتخاباتی ☑️ تکرار کنیم...!!! 🖇 ایران امروز نیازمند تکرار کدام گفتمان است؟ 👤 با حضور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
|‌ 🎞 بالاترین تورم تاریخ بعد جنگ جهانی دوم مال دولت روحانی است! محمدرضا نصیری 💢 مروری بر دستاوردهای شهید رییسی در قراردادهای جهانی 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
|‌ 🎞 بررسی ایده اقتصادی کاندیداها 💢 جلالی: « آقای پزشکیان به خردجمعی اعتقاد دارد. برنامه‌هایش کارشناس‌محور است. فرق آقای پزشکیان با جلیلی این است که طیف مشخصی را احصا نکرده و همه تفکرات را جمع کرده است.» 💢 نصیری: «مردم دارن می‌بینند کدام دولت دارد کار می‌کند و کدام دولت کار نمی‌کند. 160 میلیون دوز واکسن شهید رئیسی وارد کرد بدون fatf ؛ اصلاحات و هم‌فکریانش بیش از 30 سال کشور را مدیریت کردند، این جریان را باید منصفانه دید و بررسی کرد چه کسی حرف مردم را می‌زند!» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🖇 «رای‌های خاموش! بخاطر به صدا درآیید و دیگران را نیز به این صدا دعوت کنید. تنها در صورت ظهور یک چنین اجماع و می‌توان کشور را از پرتگاه سقوط نجات داد. «» به معنای احساس تعلق به اجتماعی در سراسر جهان تضعیف شده است. در شرایط کنونی ما نیازمند «بازتعریف امرسیاسی» هستیم.» 📚 بیژن عبدالکریمی ؛ تفکر به منزله کنش سیاسی ، ص ۱۷۲ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
26.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
|‌ 🎞 بخشی از مناظره انتخاباتی «تکرار کنیم!» 💢 جلالی: «همه دولت‌ها معمولا چهارسال اول قیمت‌ها را نگه می‌دارند تا در دور دوم رای بیاورند.دولت آقای روحانی هم همین بود. روحانی حداقل در چهارسال اولش دولت خوبی بود و چهارسال دوم بخاطر برجام همه چیز به هم ریخت اما آقای رییسی به فکر چهارسال دوم هم نبود.» 💢 نصیری: «این بحثی که مطرح کردید بیشتر خیانت آقای روحانی را نشان میداد! قانون مجلس بود که یارانه واقعی شود و به تبع قیمت‌ها هم واقعی شوند در حالی که در زمان روحانی یارانه 45500 رو نگه داشتند اما قیمتها پرواز می‌کرد. اکثر کسانی که در اقتصاد سیاسی نظر داشتند که اتفاقا هم طیف شما هم بودند از این کار آقای رییسی حمایت کردند. قیمت واقعی شد اما در کنارش یارانه ده‌برابر شد، کالابرگ را اورد، رتبه‌بندی معلمان را انجام داد، حقوق بازنشستگان را افزایش داد، حقوق کارگران را بعد از چهل سال افزایش داد و...» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
30.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
|‌ 🎞 بخشی از مناظره انتخاباتی «تکرار کنیم!» 💢 جلالی: «اقتصاد دنیا به وصل است. ایران اگر در جایی کمک چمدانی می‌کند همه مطلع هستند. هم به لحاظ گردش اطلاعات و هم سایبری و هم ماهواره‌ای... FATF هم فقط ما و کره شمالی قبول نکرده‌ایم. اینکه می‌گویند عضو شانگهای شدیم و این فرصته! خب ما که این همه عضو شدیم اما خروجیش کو؟ وقتی تحریم هستیم چطور پولش به کشور وارد بشود؟! چرا برای بعضی تحریم نعمت است؟!» 💢 نصیری: «اشکال نداره شما هم‌فکر من نباشید اما طرف مردم بایستید! نه آمریکا! ایران خودش را تحریم کرده یا آمریکا؟! هشت سال آقای ظریف هر کاری که خواست کرد، هر خط قرمزی بود رو عبور کرد و نهایت تحریم‌ها دو برابر شد. برجامی که این همه ازش سخن گفتند دست ما را در پوست گردو گذاشتند. 6 ماه دیگر اگر آقای ترامپ بیاید، طرح آقای پزشکیان چیست؟! ...» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔈 | موضوع | ایران و انتخابات دولت چهاردهم ▫️چگونه می‌توان از اقتصاد ایران سخن گفت؟ 🎙گفتگوی علمی: علیرضا شفاه صادق الحسینی سیمافکر ۱۲ تیر ۱۴۰۳ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
گفتگوی علیرضا شفاه با صادق حسینی.mp3
47.96M
🔈 | موضوع | و دولت چهاردهم ▫️چگونه می‌توان از اقتصاد ایران سخن گفت؟ 🎙گفتگوی علمی: بخش اول 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
گفتگوی علیرضا شفاه با صادق حسینی2.mp3
44.74M
🔈 | موضوع | و دولت چهاردهم ▫️چگونه می‌توان از اقتصاد ایران سخن گفت؟ 🎙گفتگوی علمی: بخش دوم 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
🔈 #پادکست |#گفتگو ✅ موضوع | ایران و انتخابات دولت چهاردهم ▫️چگونه می‌توان از اقتصاد ایران سخن گفت؟
👆👆👆 این گفتگوی جذاب و مهم اما کمی طولانی رو از دست ندهید. ♨️ در این گفتگو حرف‌ها و نکات مهمی مطرح شده که چه رای داده‌اید و یا هنوز مردد هستین حتما توصیه به یکبار شنیدن آن می‌شود... در این گفتگو به درستی از جریان خطرناکی سخن می‌گوید که پشت جمع شده و او را اداره خواهند کرد. او همچنین از تتمه که پیرامون گرد آمده را روایت می‌کند. شفاه از مسئله اصلی امروز ایران سخن می‌گوید... 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
| 🔰«شورش، جنبش و پایش» مقدمه‌ای بر نوزایی نیروهای اجتماعی در انتخابات ۱۴۰۳ ✍🏻 مجتبی نامخواه؛ 📍همه می‌دانیم سعید جلیلی در دور اول انتخابات گزینه مطلوب ساختارها و سازوکارهای متعدد و قدرتمند جناح اصولگرا نبود؛ هنوز هم نیست. برآمدن او محصول شورشِ یک نیروی اجتماعی در بدنه جامعه بر علیه سازوکار و صاحبان قدرت بود. این شورش در گام نخست توانست موفقیت مهمی کسب کند و صحنه انتخابات را پیش ببرد و بخش مهمی از نیروهای رسمی سیاسی را تحقیر کرد... 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#یادداشت | #انتخابات 🔰«شورش، جنبش و پایش» مقدمه‌ای بر نوزایی نیروهای اجتماعی در انتخابات ۱۴۰۳ ✍🏻
🔸این شورش لزوما شورش روستا علیه شهر، حاشیه علیه متن و محرومان علیه اشرافیت نیست. این‌ها هست ولی صورت مهم‌تری دارد. شورش آنان که به رسمیت شناخته نشده‌اند علیه نیروهای اجتماعی‌ای که به دلیل وابستگی‌های ژنتیک و حتی ایدئولوژیک برکشیده شده‌اند. 🔹این شورش از جهاتی، ولی فقط از جهاتی و نه از همه نظر، شبیه ماجرای تیر 84 است؛ در آن دوره نیز جناح راست که پس از 76 خودش را در چارچوب اصولگرایی بازسازی کرده بود، تحقیر شد. پس از آن، این نیروها در چارچوب نواصولگرایی و «جبهه انقلاب» خودشان را بازسازی کردند. 🔸این بازسازی‌ها یک امر زمان‌بر و تدریجی بود. شیوه سازماندهی سیاسی، گفتمان و تا حد زیادی اقتصادی سیاسی این جناح تغییر کرده اما همچنان اراده معطوف به استیلا و میل به تحمیل در آن موج می‌زند و همین بخش مهمی از نیروهای اجتماعی را به طغیان کشانده است. 🔹همان طور که می‌دانیم نیروهای سیاسی رسمی با شیوه‌هایی متفاوت اما با نتایجی کم و بیش یکسان، این شورش را طرد می‌کنند. تأکید می‌کنم نیروهای سیاسی «رسمی» این کار را می‌کنند، یعنی هم اصولگرایان و هم رقبایشان. اصولگرایان همچنان آن‌ها را را نادیده می‌گیرند و دیگران هم آن «طالبان» و «دیوانه» و «نابودگران ایران و جهان» می‌خوانند. 🔸می‌خواهم تأکید کنم این دیگران و طردکنندگان بیشتر از آن که رقیبان سیاسی اصولگرایان باشند، بخش قابل توجهی از نیروهای امنیتی و رسمی هستند. همچنان که در طرف اصولگرایان نیز چنین است. در واقع این ساختار رسمی است که کنشگران این تغییر و شورش را طرد می‌کند. 💢 در وضعیت فروبسته ما که دینامیسم اجتماعی اغلب میان دو نیروی رسمی تقسیم‌بندی می‌شود، تکوین این شورش خود یک پیروزی مهم است. فارغ از این که منتهی به کسب قدرت دولت بشود یا نه؛ اگر بخواهم دقیق‌تر بگویم، تکوین این شورش مهم‌تر از کسب پیروزی در انتخابات است. مطالعه کامل یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
|‌ 🎞 نقدی بر جریان اصلاحات سیدعلی سیدان 💢«جریانی در عهد انقلاب اسلامی مدام جهان‌دیگری را نمایندگی می‌کند با الفاظ مختلف مثل توسعه! ما یک جریان سیاسی داریم که رسما از لیبرال دموکراسی نمایندگی می‌کند. نمی‌گم این باید حذف شود بلکه آیا خود این جریان می‌داند چه چیزی را نمایندگی می‌کند؟و اصلا این ممکن است؟! چطور می‌شود که مشارکت خود را مشروط می‌کند؟...» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🖇 «ما اگر بخواهیم روح هجرت و جهاد را در همه جبهه‌ها، اعمّ از مادی و به دست آوریم می‌بینیم هجرت یعنی جدا شدن، خود را جدا کردن از آنچه به انسان چسبیده یا انسان خود را به آن چسبانده است، و جهاد یعنی درگیری، چه جهاد با و چه جهاد با . و دو چیزی هستند که اگر نباشند، برای انسان جز زبونی و اسارت چیزی باقی نمی‌ماند. و الّا اگر انسان، زبونِ محیط مادی و یا زبون محیط معنوی‏‌ای باشد که در آن زیست می‌کند، به معنی واقعی نیست...» 📚 شهید مرتضی مطهری، آزادی معنوی، ص 180 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
📮«تبریک به جمهوری اسلامی عزیز تبریک به رییس‌جمهور منتخب و خسته نباشید به همه رفقایی که برای برگزاری پرشور انتخابات تلاش کردند🌷 کار ما هنوز تمام نشده و اتفاقا با انگیزه و اراده بیشتر باید برای ساخت ایران و مبارزه با جریان غربگرا داخلی کار کرد... همه با هم برای ایران🇮🇷» https://x.com/FekratOnline/status/1809497854118908102?t=LfQTdQFXhw2RxpUoBaZ1ew&s=19 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
|‌ 🎞ما راهی جز مقاومت نداریم! بیژن عبدالکریمی 💢«من از آقای پزشکیان درخواست دارم که به مسئله مقاومت علیه آمریکا توجه داشته باشد. ما راهی دیگر جز مقاومت نداریم. یعنی اگر بخواهیم فکر کنیم که برویم با آمریکایی‌ها دست بدهیم و روبوسی کنیم در واقع کار تمامه، نه! همین که دست دراز کنیم پاشو دراز خواهد کرد و از ما انتظار داره که دراز بکشیم و تسلیم مطلق بشویم و این خب سرشت وضعیت کنونی ماست...!» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
| 🔰«انتخابات ۱۴۰۳ و فرایند بزرگ جهانیِ جبهه‌ی انقلاب اسلامی» جامعه‌ی ایرانی در کشاکش دو نظم جهانی ✍🏻 دکتر محمدرضا قائمی‌نیک؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی 📍 در بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی، تعبیر کوتاه اما بسیار مهمی دربارۀ وضعیتِ انقلاب اسلامی آمده است: «درودی از اعماق دل بر این ملّت؛ بر نسلی که آغاز کرد و ادامه داد و بر نسلی که اینک وارد فرایند بزرگ و جهانیِ چهل سال دوّم می‌شود». این وضع‌شناسی از آنجا که در چنین بیانیه‌ای و توسط مقام معظم رهبری ارائه شده است، بیانگر آن است که ارکان نظام جمهوری اسلامی درگیر چنین فرایندی خواهند بود. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#یادداشت | #انتخابات 🔰«انتخابات ۱۴۰۳ و فرایند بزرگ جهانیِ جبهه‌ی انقلاب اسلامی» جامعه‌ی ایرانی در ک
🔸 فرایند‌های جهانی، در دورۀ معاصر، به معنای خاصی از زمان گره‌ خورده‌اند که مفید معنای معاصرت‌اند. فارغ از مباحث فلسفۀ تاریخی، از حیث تحولات انضمامی، سرمایه‌داریِ اروپایی پس از تکوین و تکامل در سدۀ نوزدهم، در قرن بیستم و مخصوصاً پس از جنگ دوم جهانی، از قلمرو یک نظام اروپایی خارج و تبدیل به یک فرایند جهانی گردید. 🔹برنامه‌های عمرانی یا توسعۀ سرمایه‌داری با جهانی‌کردنِ سرمایه‌داریِ بلوک غرب، توانست کمونیسم اتحاد جماهیر شوروی را منزوی سازد و با فروپاشیِ آن، تبدیل به امر جهانی گردد. با فروپاشیِ اتحاد جماهیر شوروی، این جهانی‌شدن بلامنازع شد. ثمرۀ این رخداد بزرگ آن است که ما امروزه هر اتفاقی که در اروپا یا آمریکا می‌افتد، به شکل جهانی تجربه می‌کنیم. 🔸از این منظر، فرایندهای بزرگ و جهانی، ناگزیر نسبتی با سرمایه‌داری غربی پیدا می‌کنند. غذای چینی، لباس یا فیلم‌های کره‌ای، خالکوبیِ فلان بازیگر فوتبال، آموزه‌ای در فقه یا کلامِ اسلامی یا حتی لباس عربیِ قطری‌ها، اگر قرار است جهانی شود و در سطح جهان دیده شود، باید بر این مرکب سوار شود. قطری‌ها مجبورند لباس عربی را در جام جهانی، بر تنِ لیونل مسی کنند تا در جهان دیده و شناخته شود یا حتی ما مجبوریم که شیوۀ تحصیل سنتیِ خودمان در حوزه‌های علمیه را تبدیل به قواعد دانشگاهیِ جهانی کنیم تا شناخته شویم. 🔹با این‌حال دقیقا در زمانی که دو فرایندِ بزرگ جهانی در بلوک غرب و شرق، در حال منازعه با یکدیگر بودند، یک فرایند بزرگ جهانیِ دیگر از خلال رقم‌زدنِ یک انقلاب جهانی در ایران سربرآورد: فرایند بزرگ جهانیِ اسلامی. این فرایند بزرگ جهانی، هم از حیث جغرافیای فرهنگی مبتنی بر تمدنِ ایرانی بود که اساساً تمدنی جهانی شناخته می‌شده و هم مبتنی بر آموزه‌های اسلامی و مخصوصاً شیعی بود که عناصرِ ذاتیِ آن، جهانی‌اند. 🔸 یک مسلمان، همواره بر این باور است که دینِ او، دین خاتمِ همۀ پیامبران تاریخ است و ظرفیتِ مسلمان‌شدنِ همۀ ابناء بشر در آن وجود دارد؛ همۀ ما شیعیان، از دوران طفولیت می‌آموزیم که پایانِ تاریخ بشری، از خلال موعودی رقم خواهد خورد که امام دوازدهم شیعیان است که هر لحظه، امکان حضور او، وجود دارد. از این جهت، انسانی که در ایران زندگی می‌کند، حداقل از یکی از این سه جهت، واجد هویتی جهانی است. جهانی‌ می‌اندیشد و جهانی‌بودن، با پوست و خون و جانِ او عجین شده است. این انسان، نمی‌تواند جهانی‌ نیندیشد و جهانی‌ نباشد. این جهانی‌بودن برای او، امری عارضی نیست، بلکه ذاتیِ هویت اوست. 💢 در این وضعیت، انسانِ ایرانی، مخصوصاً در شرایط پس از انقلاب اسلامی و ادعایِ جهانیِ آن، گرفتار یک وضعیتِ دوگانه در اعمال و هویت خویش است. او از یک‌سو، هر صبح و شب، با باورهای و اعتقادات جهانی اسلامی-ایرانی-شیعی درگیر است و از سوی دیگر، ابزارهای جهانی‌بودنیِ را تجربه می‌کند که نه اسلامی‌اند، نه ایرانی‌اند و نه شیعی‌اند.... مطالعه کامل یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام