eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
فکرت
#پرونده_جدید 🗂 عنوان | «حافظه تاریخی ایرانیان» ✍🏻 سرمقاله دبیر تحریریه 📍 تاریخ همچون موجودی غی
📌 «حــافظه تــــاریخـــی» رسانه فکرت متناسب با پرونده اخیر خود از پژوهشگران و نویسندگان برای نگارش یادداشت رسانه‌ای پیرامون موضوع «حافظه تاریخی ایرانیان» دعوت به عمل می‌آورد. 🟩 بررسی ۸ محور کلیدی پیرامون طرح حافظه تاریخی؛ 🔹یادداشت‌های ارسالی باید حداکثر ۱۵۰۰ کلمه و حتی‌الامکان دارای ارجاع‌دهی مناسب باشند. 🔹حق‌الزحمه نگارش یادداشت بر اساس تعداد کلمات و طبق اِشِل وزارت علوم پرداخت خواهد شد. 📩 مهلت ارسال آثار: آخر تیرماه ۱۴۰۳ 🌐 لینک ارسال آثار: @Rasoul1414 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
8.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎞 قیام عاشورا و تمدن اسلامی حجت‌الاسلام خسروپناه 💢«در قیام هم اصلاح در اسلام رخ داد و هم تشیع احیا شد و هم با اسلام و احیای تشیع، پدید آمد...» ➕فایل کامل نشست را در «آپارات» فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
رسانه فکرت پیرامون پرونده «حافظه تاریخی» برگزار می‌کند: ☑️ نکوهش فراموشی بررسی حافظه تاریخی ایرانیان با حضور: 👤 دکتر جعفر آقایان چاووشی؛ استادیار دانشکده گروه فلسفه علم دانشگاه شریف ⏰ چهارشنبه 20 تیر، ساعت 16 🏢 قم، خیابان بسیج، بعد از خیابان تراب نجف‌زاده، پلاک ۲۴۵، موسسه فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🔈 | موضوع |هفت دریچه به سوی عاشورا (۲) سلسله پادکست‌های 🔹آینه‌ای در برابر آینه‌داران🔹 🎙راوی: کوروش اسکندری میهمان برنامه: استاد محمّد اسفندیاری مجلس سوم 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
Rebaat_Ayene_E3~1.mp3
20.53M
🔈 | ✅ موضوع | هفت دریچه به سوی (۲) سلسله پادکست‌های 🔹آینه‌ای در برابر آینه‌داران🔹 🎙راوی: کوروش اسکندری میهمان برنامه: استاد مجلس سوم نظریه پنجم: شهادت فدیه‌ای ۲:۵۵ نظریه ششم: نظریه شهادت سیاسی ۶:۰۰ نظریه هفتم: تشکیل حکومت ۱۰:۰۰ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🖇 « امروز مي‏خواهد ما را از جدا كند. امروز نيز دو عهد و دو جبهه در كار است: يكی عهد و جبهه حسينی كه را معنادار مي‌‏كند و ديگري عهد و و پوچی كه همه زندگی را تباه مي‏‌كند. (ع) كهنه شدني نيست، اما عامل كهنه شدن جامعه اسلامی، نزديك شدن به فرهنگ معاويه است. براي كساني كه به وصل هستند حسين(ع) هميشه زنده و جاويد است و فقط عهد نبوی است كه تازه است و تازه مي‏ماند و فهميدن اين مطلب تنها از طريق حكمت و ممكن است و لاغير!» 🏴 📚 اصغر طاهرزاده کربلا مبارزه با پوچی‌ها 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
| 🔰 قافله عشق در سفر تاریخ درآمدی به عاشوراشناسی شهید سیدمرتضی آوینی ✍️ رضا کریمی 📍شهید مطهری عاشورا را عقلانی تفسیر می‌کند، حتی به‌دلیل طرح «حماسه حسینی» و‌ به‌دلیل مبارزه با تحریفات با برخی احساسات هم مقابله می‌کند. سیدمهدی شجاعی عاشورا را با روشی فاخر و معتدل به‌صورت لطیف و احساسی و در قالب روضه مکتوب بیان می‌کند. اما می‌توان گفت شهید آوینی عقل و‌ احساس را توأم با هم درگیر می‌کند، بلکه فراتر از عقل و احساس و به مقام جمع آنها ذیل عشق می‌رود. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#یادداشت | #محرم 🔰 قافله عشق در سفر تاریخ درآمدی به عاشوراشناسی شهید سیدمرتضی آوینی ✍️ رضا کریمی
🔸«فتح خون» مقتل‌نگاری و پژوهشی تاریخی نیست. این کتاب روضه مکتوب هم نیست. روضه بیان احساسات در مورد مظلوم است. ولی در «فتح خون» معرفت و احساس با هم درهم‌آمیخته است و پرسشگری و تفسیر واقعه چیزی از احساس و عشق به امام در کتاب کم نمی‌کند. در اصل پرسش‌ها برای فهم موقعیت‌هاست و برای شکستن مواجهه عادی و از سر عادت با روایت‌های موثقی که از کربلا سراغ داریم. مخاطب برای ماندن با «فتح خون» باید در عالَم آوینی وارد شود و این پرسش‌ها از آن‌روست که به میان می‌آید. 🔹ویژگی آشکار کتاب گزارش از متن واقعه به‌همراه گفتار «راوی» است. البته در متن گزارش هم تحلیل‌های تاریخی وجود دارد و فقط به نقل صرف بسنده نشده است، اما «راوی» از ظاهر تاریخ فراتر می‌رود. متن اصلی نقل و تحلیل تاریخ ظاهری است و متن راوی گزارش تاریخ باطنی. راوی وقایع تاریخ را بر اساس مواجهه‌ای انفسی تحلیل می‌کند. 🔸راوی مخاطب را درگیر تاریخ حیات باطنی انسان می‌کند که موضع خود را نسبت‌به عاشورا و جایگاه خود را نسبت‌به طرح کلی عالم روشن کند و از فلک‌زدگی (اسارت در تاریخ ظاهری) نجات یابد.کلمه تاریخ یک کلمه کلیدی در کتاب است که اشاره به «طرح کلی عالم» دارد. عبارتی که خود شهید آوینی بعدها در مقاله‌ای تحت عنوان «دولت پایدار حق فرامی‌رسد» آورده است. برای بیان این مساله یعنی تفسیر باطنی (تاریخی) از عالم و کربلا چند مفهوم کلیدی پیش کشیده می‌شود؛ عقل و عشق، سیاره رنج، تماشاگه راز و باطن عالم. 🔹«فتح خون» مانند متن «روایت فتح» در اوجی ادبی قرار دارد. زبان «فتح خون» مانند زبان «گنجینه آسمانی» است. به‌همین دلیل «راوی» حیث تاریخی را با انسان معاصر پیوند می‌دهد، بلکه انسان معاصر را در طرحی کلی از عالم قرار دهد. او در حال رسیدن به طرح کلی عالم بود و بر این اساس ماجرای عاشورا را هم در این طرح قرار می‌دهد که تاریخ مصرف ندارد و مخاطب را درگیر «قافله عشق در سفر تاریخ» می‌کند: «ای دل! تو چه می‌کنی؟ می‌مانی یا می‌روی؟» مطالعه کامل یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
10.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎞عاشورا منبع هویت‌ساز حجت‌الاسلام رهدار 💢«خیلی واضحه که بگوییم استعمارگران به دنبال این بودند که هویت مسلمانان را از آن‌ها بگیرند تا نتوانند در برابر آن‌ها مقاومت کنند، تا همراهی آن‌ها با برنامه‌های استعمار حداکثری شود. برای اینکه به این هدف برسند باید مهمترین منبع هویت‌ساز مسلمانان یعنی عاشورا را می‌زدند...» ➕فایل کامل نشست را در «آپارات» فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#گفتگو_علمی رسانه فکرت پیرامون پرونده «حافظه تاریخی» برگزار می‌کند: ☑️ نکوهش فراموشی بررسی حافظه
🔰 مختصری پیرامون جلسه امروز 🔸 امروز خدمت یکی از اساتید گرامی، با تجربه و اهل‌فکر یعنی دکتر آقایان چاووشی بودیم. ایشان از معدود اساتید انقلابی دانشگاه شریف است که با کوله‌باری از تجربه در فرانسه وطن را برای ادامه زندگی انتخاب کرده و همیشه در تلاش برای ارتقای میهن اسلامی عزیزمان بوده است. 🔹 ایشان از دوستان نزدیک پرفسور گلشنی هستند و در حوزه فلسفه علم دانشگاه شریف سالها از تاریخ علم بومی سخن گفته و تلاش داشتند زوایایی از اندیشه متفکران مسلمان و ایرانی را روشن گردانند تا سنگ بنایی برای تمدن نوین ما باشد. 🔸 از تعمق در آثار خوارزمی و خیام و ابن سینا تا شیخ بهایی و شیخ اشراق و... و تالیفات جدی در این زمینه دارند. این نکته هم برای مخاطبین شاید قابل تامل باشد که به دلیل صراحت کلام ایشان در فتنه ۱۴۰۱ در حمایت از نظام و شبیخون فرهنگی دانستن آن اعتراضات از دانشگاه شریف اخراج شدند!! 🔳 بنا بود در دو بخش امروز و فردا خدمت ایشان باشیم و از اندیشه و تجربه ایشان استفاده کنیم اما به دلیل تعطیلی پنجشنبه قم، امروز در قالب گفتگوی علمی پیرامون ایده علم بومی و وضعیت تفکر در ایران معاصر با ایشان ضبط صورت گرفت که به زودی صوت و تصویر آن در دسترس مخاطبین قرار خواهد گرفت. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این استاد فرزانه دو مصاحبه مهم ایشان را در اختیار دوستان قرار میدهیم: مصاحبه ۱ مصاحبه ۲ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر