شهید و شهادت در تمدن اسلامی - 1403.04.24.mp3
58.07M
🔈 #پادکست | #محرم
✅ موضوع |#شهادت و #تمدن اسلامی
🎙سخنرانی:
حجتالاسلام #حبیبالله_بابایی
شهادت میتوان به مثابه مرگ اخلاقی دید ؟ 01:37
معنای فلسفی تمدن 06:10
معنای جامعهشناختی تمدن 12:10
معنای الهیاتی تمدن 16:57
شاخصهای تمدن 20:40
مسئله مرگ و تمدنسازی 23:35
عمق تمدن 28:05
از خودگذشتگی در دین خاتم 35:05
شهادت چگونه عزتآفرین میشود؟ 37:30
سه گانه ولایت شهادت امید 44:15
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🖇 «عنصر معنویای که هر دعوتی به آن نیاز دارد، امید و آرزوست؛ زیرا امید پرتو نوری است که همه دعوتها بدان نیازمندند. اگر یک دعوت، امیدش را به موفقیت و پیروزی از دست بدهد، وجود و معنای حقیقی خود را از دست خواهد داد؛ زیرا دعوت کردن به چیزی که امید به تحقق آن وجود ندارد، نوعی عبث و بیهودگی است... دعوت به رسالت اسلامی هر چند در آرزوها و امیدهایش همواره به شرایط و امکانات تکیه میکرده است اما قبل از آن، بر امیدی که ماهیت خود رسالت اسلامی به آن میبخشد، تکیه دارد؛ زیرا رسالت اسلامی، خود فضایی از امید را برای مبلغان آن و عزم و امید آنها را تقویت میکند.»
📚 شهید محمدباقر صدر
اسلام راهبر زندگی، ص437
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#یادداشت | #حافظه_تاریخی
🔰ظرفیتسنجی حافظه تاریخی برای کنشگری سیاسی - اجتماعی در عصر پسا حقیقت
✍️هادی ایزدیتبار
دانشجوی ارشد فلسفۀ دین دانشگاه تهران
📍 «کارزارهای سیاسی سالهای اخیر این پرسش را بهدنبال داشتهاند که چرا مردم از حافظه تاریخیشان در تصمیمگیری انتخاباتی استفاده نمیکنند؛ گویا مردم تجربیاتشان از وقایع معاصر را فراموش کردهاند. مفهوم «پساحقیقت»، امکانی است برای بررسی این مشکله. آیا در زمانه پساحقیت، میتوان کنشگری سیاسی-اجتماعی را با اتکای به حافظه تاریخی، پیشبرد؟ یا گزارههای تاریخی، دیگر معرفتبخشی ندارند و استناد به آنها صرفاً بههمراه شگردهای تبلیغاتی و تکنیکهای بازاریابی و فریب است که کارایی خواهد داشت؟ آیا در پساحقیقت، امکانی برای ظرفیتهای جایگزین وجود دارد یا خیر؟»
مطالعه کامل یادداشت در وبسایت فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
25.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 کارکرد روابط ساختار سیاسی با فهم ساختار شناختی انسان
بررسی کتاب «با مغزمان چه باید بکنیم؟!»
📕 برنامه #کتامین
قسمت اول
🖇 «ایدهی تکمحوری، ضد تکثر و چندصدایی کهن پیرامون جایگاه و کارکرد مغز، ریشهی سلطانیسم تاریخی حکومت و ساختار قدرت در جوامع قدیم و توتالیتاریسم بعدتر در جوامع دو سدهی گذشته است؛ با یافتههای پژوهشی جدید علوم اعصاب نو و انداختن نور به نقاط مختلف مسأله، به شکل درهمشکننده و دیوانهواری ایدههای کهنه دربارهی مغز ازبینرفت و ایدهی شبکهای بودن و پیوستار عظیم نورونی جای آن را گرفت.»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🖇 « وقتی از فرهنگ اسلامی و جایگزین کردن آن بهجای فرهنگ غربی و یا هر فرهنگ دیگری که قرآن نیاورده است - با هر شکل و از هر منبعی - سخن میگوییم، از امت نمیخواهیم که از تمدن جدید و علوم آن دست بردارد؛ چنانکه برخی ادعا میکنند که احیای فرهنگ اسلامی بهمعنای اعادهی همان زندگی ابتدایی مسلمانان در مدینةالنبی و پس زدن دستاوردهای تمدن جدید در حوزۀ وسایل زندگی و ابزارهای رفاهی است. این ادعا، تهمت به اسلام است؛ زیرا فرهنگ غیر از تمدن است؛ فرهنگ نگرش امت به زندگی، و تمدن روشهای زیستن است که با تحول علوم و اکتشافات تغییر میکند...»
📚 شهید محمدباقر صدر
بارقهها، ص 307
فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
35.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فایل_تصویری | #خوانش
🎞 امکان تحلیل فرادینی از عاشورا
بازخوانی کتاب عاشورا و رهایی دکتر عماد افروغ
🎙گوینده: محمدرضا نصیری
برنامه خوانش
قسمت دوم
➕ این برنامه را در «آپارات فکرت» نیز میتوانید مشاهده کنید...
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
1403.04.23محرم قسمت 2 خوانش کتاب.mp3
10.88M
#یادداشت | #حافظه_تاریخی
🔰حافظه و هویت ملی
✍️محمدمهدی فرزبد ؛
دکتری جامعهشناسی دانشگاه مازندران
📍 «#هویت اجتماعی به عنوان مفهومی دال بر احساس عاطفی تعلق به یک گروه مشخص و متمایز، دربرگیرنده هر دو احساس همبستگی با اعضای گروه و تفاوت با بیرونیهاست. از آنجا که تداوم معنایی هر هویت فردی یا گروهی در گرو به یادآوردن و یا به خاطر سپردن است، امروز #حافظه به طور گستردهای برای مشروعیت به هویت فراخوانی میشود.
حافظه به عنوان باوری جمعی در چشم برخی چشماندازها از #گذشته در لحظه خاصی از زندگی گروهی به صورت حقیقت پذیرفته میشود، تکیهگاه ضروری برای هویتهای مشخص است. از این منظر حافظه جمعی، بیانکنندهی تجربهای جمعی است که به یک گروه هویت میبخشد، به آن معنایی از گذشته میدهد و آرمانهایش را برای #آینده معین میسازد.»
مطالعه کامل یادداشت در وبسایت فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
حسین کچوییان - علیه تفسیر.mp3
25.37M
🔈 #پادکست | #محرم
🔶 موضوع |«علیه تفسیر»
تاریخ روشنفکری ما در تفسیر قیام عاشورا شکست خورده است؛ اما چیزی بیشاز این هم میتوان گفت؟!
🎙سخنرانی:
دکتر#حسین_کچوئیان
🔅سخنرانی پیش رو، بازنشری است از سخنان دکتر حسین کچویان در موضوع غیب و قیام عاشوراست. اینجا استاد جامعه شناسی متعرض تفسیر مدرن و حتی تلاشهایی میشود که در دوران مدرن برای بازتعریف حرکت امام حسین (ع) صورت گرفته است.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر