🔸با حذف ساحت مابعدالطبیعی از زمان و انحصار آن به زمانِ کمّی، تنوع و تکثر جوامع در تاریخ، لاجرم به تقدم و تاخر نسبت به پایانِ تاریخ متوقف میشود. این درک از زمان و تاریخ، لاجرم جوامع را نسبت به نقطۀ پایان، بر اساس شاخصههای کمّی میسنجد و ارزیابی میکند. جوامع توسعهیافته، پیشرانِ نقطۀ پایانِ تاریخ و معیار سنجههای توسعهیافتگی در تاریخاند و جوامع متکثر دیگر، بر اساس آناتِ متغیر تاریخِ کمّی و سنجههای قابل محاسبه، در مسیر توسعهیافتگیاند.
🔹با حذف ساحتِ مابعدالطبیعیِ زمان و تاریخ و کلِ هستی و انحصار آن به ساحت ایندنیایی، تکثر و تنوع جوامع ناگزیر در رابطۀ متضاد و متضایفِ توسعهیافتگی-وابستگی قابل توضیح است. در تاریخِ تکساحتی و فاقد ابعاد مابعدالطبیعی، یا بایستی هرگونه تکثر و تنوع جوامع را منکر شد و یا ناگزیر، بایستی این تکثر و تنوع را در رابطۀ توسعهیافتگی-وابستگی توضیح داد.
🔸با لحاظ ضرورتِ تاریخی که با جایگزینیِ فلسفۀ تاریخ بهجای مابعدالطبیعۀ سنتی، تبدیل به عاملِ هستیبخش جهان معاصر شده است، راه گریزی از این ضرورت، مگر با پذیرشِ عدم و حذف از تاریخ بشری، وجود ندارد. امتناع از این ضرورتِ تاریخی، بهمعنای پذیرفتنِ امتناع اندیشیدن است. ساکنین جهانِ سنت، «امتناع اندیشه» در جهانِ مدرن دارند و بلکه ممتنعالوجودند و یا در بهترین حالت، تاریخ، مادامی که به منطقِ وحیانیِ سنت مقید بماند، در «مسیر» زوال و انحطاط است و بهمیزانی که از این اندیشۀ سنتی، گسست مییابد، در مسیر ترقیِ تاریخی قرار میگیرد.
🔹پذیرشِ مخاطرۀ استقلال، اگرچه از منظرِ تاریخ توسعهیافتگی-وابستگی، عینِ مرگ و نیستی و نابودی است، اما شکل دیگری از تاریخ و توجه مجدد به ابعاد مابعدالطبیعی زمان و تاریخ، امکانهای متعددی را برای انسان میگشاید. در این جهان، توسعه و پیشرفت، تشدید وابستگی نیست، بلکه گسترشِ استقلال است. وابستگی در این جهانی که طبیعت و مابعدالطبیعه در ارتباط با یکدیگر شکل میگیرند، عینِ وابستگی به مابعدالطبیعه است و بنابراین پیشرفتِ آن، گسترشِ «استقلال از وابستگی به ایندنیا» است.
🔸با این مقدمات شاید بتوان دریافت که استقلال و مقاومت، در جهانیِ که ضرورتِ تاریخی آن، عینِ وابستگی-توسعهیافتگی است، همراه با مخاطرات مرگ و زندگی یا هستی و نیستی خواهد بود. مقاومت، وجه بنیادین و هستیشناختیِ انسانها و جوامعی است که مخاطرۀ گسست از جهانِ توسعهیافتگی-وابستگی را پذیرفتهاند و سودای تحقق تاریخی دیگر را دارند؛ تاریخی که مسیر ایندنیایِ آن، گسسته از عوالم قبل و بعدش، معنادار نیست.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از رادیو فکرت
استاد علی مصباح یزدی - طوفان الاقصی پایان تمدن غرب 1.mp3
34.49M
▫️«طوفانالاقصی، پایان تمدن غرب»
👤حجتالاسلام والمسلمین علی مصباح یزدی
دفاع از مال و آبرو و فکر و فرهنگ 16:00
دفاع از جان و مال دیگران 17:50
وظیفه دفاع از دین 22:50
ملاک ارزشگذاری 26:15
دوران سیاه بشریت 35:57
فرهنگ مواسات با جبهه مقاومت 37:50
جنگ بین حق و باطل 38:50
آماده ظهوربودن 43:50
لزوم شناخت حق و باطل 45:00
باطل در قالب نفاق ظاهر شده 45:10
#حزبالله | #اسرائیل
📼 رادیو فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
@radiofekrat
@fekrat_net
📣 شیپا (شبکه پیشرفت) با همکاری مجموعه رسانهای فکرت برگزار میکند:
💡 اولین دوره MPA با رویکرد حکمرانی مردمی
🔍 بررسی ورود موجهای سرمایهداری به ایران؛
سیر تاثیر سرمایهداری بر ایران از عصر صفویه تا انقلاب اسلامی
👤 دکتر حمیدرضا مقصودی
مدیر اندیشکده قصد
سرفصلهای کارگاه:
1️⃣ ساز و کار سلطهگری غرب در اقتصاد ایران
2️⃣ ساز و کار سلطهپذیری جامعه ایرانی از اقتصاد غرب
3️⃣ مقاومت جامعه ایرانی در برابر سرمایهداری
4️⃣ نقش رژیم صهیونسیتی در تثبیت حاکمیت سرمایهداری در ایران و منطقه
✅ ثبتنام از طریق آیدی زیر (به همراه گواهی معتبر)👇
@mpa_shipaa
⏱ پنجشنبه ۱۷ آبان، ساعت ۱۳ تا ۱۸
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ|#گفتگو
🎞 شیشه عمر اسرائیل را بشکنیم!
👤 غلامرضا منتظمی؛
مدیرعامل موسسه افق نو
📍پیروزی واقعی صرفا در صحنه نظامی و سخت با اسرائیل حاصل نمیشود؛ ما باید شیشه عمر اسرائیل را در غرب بزنیم و این مستلزم آن است که غرب را درست بشناسیم.
بخشهای کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
هدایت شده از فکرت
🔳#یادداشت ا #حضرت_زینب
☑️ موقعیت زینبگونگی
🖋مهدی تکلو
▪️بعد از کربلای شصت و یک، بار تاریخ بیش از گذشته به دوش زنان افتاده است. زینب کبری (س) نور پنهان فاطمه زهرا (س) را دوباره نمایان کرد و این نور دیگر خاموش شدنی نیست. «موقعیت زینبگونگی» یک شاهراه زنانه است و پس از زینب کبری (س) هر زنی بخواهد بار تاریخ را به دوش بکشد به این ریسمان چنگ میزند. این تمسک چگونه است؟
▪️اینگونه که زنان وقتی شکوفا میشوند تلاش میکنند به هر بهانهای خود را در یکی از چهرهها و موقعیتهای زینبی نشان بدهند و با حضرتش مواسات و یگانگی کنند. این عمیقترین اتصال است. این نوعی از مقام فناست. اینجا گویا زنان کربلایی خود را در رسالت زنانهی زینبی منحل میکنند و در پروژهی زینب کبری (س) ذوب میشوند.
▪️ظرفیتهای شکوفا نشدهی روضه و هیئت تنها با زنان و نگاههای زنانه شکوفا میشوند. مردان نمیتوانند این موهبت را به اوج برسانند. اینجا ماجرای درهمآمیزی عقل و عاطفهی زنانه در منتهیالیه خودش است و این کار از مردان برنمیآید. زنان بدون آنکه به لحاظ اجتماعی مسئولیت و جایگاه نبوت داشته باشند میتوانند بار پیامبری و احیاگری را تکویناً به دوش بکشند.
▪️اگر میخواهید روضههای حسین عالمگیر بشود باید این صدا از حنجرههای زنانه به گوش عالم برسد و اگر میخواهید عالم را بر محور ولایت الله ببینید باید زاویههای کمتر گفتهشده زنان را بشنوید. روضه و هیات حتی بیش از نهاد خانه موقف شکوفایی زنان است. من این را از زندگینامهی زینب کبری (س) میفهمم.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
#متنخوانی
💠رسانه فکرت در امتداد رسالت تبیینگرایانه خود برگزار میکند:
🔰 حلقههای صمیمانه جمعخوانی کتاب
1️⃣ اخلاق و حکمت عملی؛ با محوریت کتاب اخلاق ناصری
📌شنبه و دوشنبه ساعت ۱۲:۳۰
🖇قم، خیابان هنرستان، ساختمان فکرت، طبقه پنجم
2️⃣ علوم اجتماعی؛ با محوریت کتاب دعوت به جامعهشناسی
📌یکشنبهها و سهشنبهها ساعت ۱۲:۳۰
🖇قم، خیابان هنرستان، ساختمان فکرت، طبقه پنجم
3️⃣ اقتصاد سیاسی؛ با محوریت کتاب ۲۳ چیزی که در مورد سرمایهداری که به شما نمیگویند
📌دوشنبهها بعد از نماز مغرب و عشا
🖇قم، خیابان گلستان، خانه مصلحان
✴️ علاقمندان میتوانند برای حضور در برنامه از طریق آیدی @Fekrat_Admin1 ثبتنام نمایند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
May 11
#یادداشت
🔰 بیهویتی امروز، حاصل رهاسازیهای دیروز
✍🏻محمدرضا نصیری؛
کارشناس ارشد علوم سیاسی و روابط بینالملل
🔸در جهانی که مرزهای آن، دیگر محدود به خطوط جغرافیایی نیست و second life ها (زندگی دوم) تعیینکننده برونداد رفتاری-شناختی افراد جامعه، وبا ضریب بالایی، نوجوانان آن جامعه است؛ عدم سیاستگذاری دقیق یا شاید بهتر بتوان گفت:"رهاسازی مرزهای شناختی" باعث شده تا هویتی نامانوس از نوجوانانمان را مشاهده کنیم.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🔸شکلگیری هنجارهای نوجوان بر اساس زندگی دومش(second life) باعث شده تا در جامعه حقیقی مابه ازای انطباقی نداشته باشد و وارد پُرُسه "زدگیِ اجتماعی" گردد. باز کردن چنین فضایی در کشور برای کنترل ذهنها و قلبها توسط جوامع دیگر، اگر نگوییم حماقت و جهالت، به طور قطع خیانتی نابخشودنی است. مسئلهای که در بسیاری از کشورها احکام جزایی سنگینی چون اعدام دارد.
🔹کنشگری که خروجی آن را در پائیز 1401 دیدیم، حاصل رهاسازی چند ده سالهای است که منجر به شهروند شدن جوانان ما در جهان شهرهای ایالات متحده امریکا شده است. قصه پر غصهای است این وادادگی هویتی اما بایستی ابتدا میدان را کامل دید و سپس برای آن برون رفتی اندیشید.
🔸بازسازی هویتی اما مصافی شناختی در این عرصهگاه پر تلاطمِ دادهها میطلبد. زمانی که دشمن هم در روش و هم در ابزار خود را بروزرسانی میکند و در حال ذائقهسازی است، ما نمیتوانیم با متدهای 40سال گذشته با نوجوانان امروزی شده سخن بگوییم و توقع بازخورد نیز داشته باشیم.
🔹 خوراک فکری-هویتی نوجوانان امروز بایستی به قالبی مورد پسند درآید تا توقع اثرگذاری داشت. شاکلههای خشک و بیروح نظام آموزش و پرورش خود دلیل اصلی گریز نوجوان است و به قطع بایستی در روشها و منشها تجدیدنظر کند. برای حل این معضل صرف مطالبه از سازمان ها و نظامات مشکلی حل نخواهد شد. بایستی کلونیهای مردمی نیز وارد میدان شده و بستر ترمیم هویتی را ایجاد کنند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ|#گفتگو
🎞 خداحافظی با مدنیت
👤محمدقائم خانی؛
نویسنده و پژوهشگر فلسفه
📍در جهان امروز آنچنان تکنولوژی سیطره پیدا کرده است که دیگر معلوم نیست بتوان در آیندهای نزدیک از هنر و ادبیات سخن گفت و در این وضعیت، قطعا مدنیت انسانی از بین خواهد رفت.
بخشهای کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
هدایت شده از حمید پارسانیا
«بسمه تعالی»
🔸اطلاعیه درس اسفار🔸
به استحضار علاقهمندان حکمت متعالیه میرساند: درس اسفار اربعه حجتالاسلام و المسلمین حمید پارسانیا از روز شنبه ۱۲ آبان ماه ۱۴۰۳ آغاز شده است.
🔻 زمان: از شنبه تا سه شنبه، ساعت ۷ صبح
🔻 مبحث: ادامه جلد هفتم (فصل یازده از موقف هشتم)
🔻 مکان: ساختمان دارالشفا، مدرس شماره ۲
#دروس
#اسفار_اربعه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ|#گفتگو
🎞 فرهنگ ایرانی و تصور فیلترینگ
👤محمد محمدینیا؛
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📍حامیان شعار رفع فیلتر قصد دارند اینگونه القا کنند که مساله فیلترینگ صرفا مربوط به دسترسی آزاد مردم به محتواست و این یعنی مساله را صرفا در لایههای ابزاری و ارتباطی آن تصویر میکنند در حالی که این مساله نیاز به تحلیل مبنایی و غیرنمادین دارد.
بخشهای کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
💥 فراخوان یادداشت رسانهای
❇️ جدیدترین ویژهنامه نشریه «دیدهبان اندیشه»
💢 با موضوع «نامسئلهی اجتماعی»
💠بررسی تحلیلهای موجود در مخالفت یا موافقت با فیلترینگ فضای مجازی
✔️یادداشتهای ارسالی باید حداکثر ۱۵۰۰ کلمه و حتیالامکان دارای ارجاعدهی مناسب باشند.
✔️یادداشتهای تاییدشده همراه با مشخصات نویسندگان آنها در شماره آتی نشریه منتشر خواهند شد.
✔️حقالزحمه نگارش یادداشت بر اساس تعداد کلمات و طبق پایه پرداختی وزارت علوم پرداخت خواهد شد.
📩 مهلت ارسال آثار: ۱۹ آبان ۱۴۰۳
🌐 لینک ارسال آثار: @m110614
#مساله_فیلترینگ
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh
#عکس_نوشته
💥ممارست با مرگ
🖇چه رابطهای بین مرگاندیشی و زیست مدرن وجود دارد؟
♻️ اصلیترین غربت ملاصدرا بخاطر آن است که به مرگ میاندیشد؛ اساسا فلسفه ممارست با مرگ است؛ البته نه هر فلسفهای؛ در اندیشه مدرن، مرگ باید نفی شود و بخاطر همین قبرستان باید از شهر دور شود؛ در این تمدن آنچه اهمیت دارد زندگی است؛ آن هم نه همه عمر بلکه سنین پانزده یا چهل و پنج سالگی...
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ|#گفتگو
🎞 به هژمونی غربی لبخند بزنیم..!
👤سید جواد طاهایی؛
پژوهشگر فلسفه و علوم اجتماعی
📍مردم ما نمیدانند که اگر اسرائیل نابود شود، مسیر توسعه ایران و تمام جهان اسلام فراهم میشود. هرکسی باید با توان خود در این جنگ شرکت کند؛ یکی از راهها، تخطئه و به سُخرهگرفتن هژمونی غربی است.
بخشهای کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
🔶گذشته یا آینده؟ مساله این است..!
✍🏻 محمدرضا جوان آراسته
🔹شما کتابی که کسی خاطرات شهدا را روایت کرده باشد خواندهاید؟ از آن کتابها که رفتهاند با دوست و آشنا و همرزم شهیدی مصاحبه کردهاند و بعد همه را در قالب روایتهایی کنار هم گذاشتهاند. شما کتاب زندگی نامه شهید خواندهاید؟ از آن کتابها که اولش روزهای کودکی شهید را روایت کرده، بعدش نوجوانی و سر به هواییش را و بعد جنگ شده و شهید جبهه رفته و آدم دیگری شده و بعد یک روز خبرش برای خانواده برگشته.
🔸من معتقدم ما در تولید ادبیات جنگ یا مقاومت دچار یک خطای راهبردی شدهایم. خطایی که تا امروز از چشم همه ما پنهان بوده: خطای «ساختن یک رویا و قهرمان و سبک زندگی جهادی رو به گذشته». شرح این خطا این است که ما در یک دورهای کتابهای درخشانی داشتیم که کارشان ثبت شخصیتهای قهرمان جنگ تحمیلی بود. روایت فتح ساختاری طراحی کرد تا فرماندهان و شخصیتهای اثرگذار جنگ با ادبیاتی قابل فهم و اثرگذار در ذهن عموم آدمهای جامعه ثبت بشوند.
🔹الگوی روایت فتح جواب داد. بعدش وقت آن بود که هزار نفر بیایند و از تجربه روایت فتح خط تولیدی برای خودشان راه بیاندازند و زندگینامه و خاطرات هزار شهید را بنویسند. روزهای اوج روایتگری زندگی شهدا خیلی زود به روزهای افولش رسید و حالا من و شما برای اینکه کتاب خوش فرم و محتوایی درباره شهیدی پیدا کنیم، باید ساعتها قفسههای پر تعداد ادبیات دفاع مقدس را زیر و رو کنیم.
🔸این کتابها غالبا تلاششان روایت چیزهایی است که در گذشته رخ داده، آدمهایی که در گذشته بودهاند، اتفاقهایی که در گذشته پیشآمده، شخصیتهایی که جنسشان از جنس نسل گذشته است، ما با خواندن این کتابها دوست داریم کسی بشویم در گذشته، قهرمانی بشویم پشت خاکریزهای جنوب، فرماندهی بشویم که شبها برای اطلاعت عملیات لباس مبدل میپوشیده و به دل لشکر دشمن میرفته، مادری بشویم که پسرش را از زیر قرآن رد میکرده و پای سکوی قطار برای فرزندش اشک میریخته است.
🔹ما داریم توی ذهنمان خودمان را برای جنگهای گذشته آماده میکنیم. این کتابها گذشته را برای ما باز تولید میکنند و ما آدمهایی میشویم آماده برای روزهایی که پشت سر ما هستند. ما به واسطه غالب این کتابها در مرحله «یاد امام و شهدا» باقی ماندهایم و تصوری از آینده، از جنگهای پیشرو و الگوی متفاوتی که در این سالها ساختارهای رزم را عوض کرده نداریم.
.
🔎#بازتاباندیشه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ|#گفتگو
🎞 با انسانی فعال مواجهیم..!!
👤علیاصغر اسلامیتنها؛
عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم
📍نگاه انسان ایرانی جهانیاندیشی است که در عین حال همه جا با هویت ملی ظاهر میشود؛ از سوی دیگر این انسان هیچگاه کاملا منفعل نیست که بتوان به صورت ساده و سطحی، حکم به مسدودنمودن مسیرهای ارتباطیاش داد.
بخشهای کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
#گفتگو| #نقدنوشت
🔰 تنفس در اتمسفر مقاومت
🎙امین بابازاده؛
🔸چند نگاه در باب مقاومت مطرح میگردد: نگاه دینی، اندیشهای و وطنی. مقاومت اندیشهای در ساحت اندیشگانی است که ادبیات هم ذیل آن قرار میگیرد. در تمام دنیا همچون روسیه و فرانسه، نویسندگان با علم به تاثیرگذاری ادبیات، از آن در مسیر نشر افکار مربوط به مقاومت و جنگ بهره میجستند. به عنوان مثال رومن رولان، چهار جلد «ژان کروستوف» نوشته یا «شولوخوف» رمان «دون آرام» را نوشته است. مهمترین رمانهایی که میشود به عنوان رمان مقاومت از آنها یاد کرد، مربوط به کشور فلسطین پس از اشغال ظالمانه اسرائیلیها است.
🔹متاسفانه این نگاه جامع به رمان در کشور ما وجود ندارد. این نگاه در نویسندههای ما وجود ندارد. امروز در باب شهید رمان نگاشته میشود اما رماننویس ما دغدغهای از مقاومت ندارد. او به این دلیل که در معرکه زندگی نمیکند، فهم درستی از مقاومت ندارد؛ آن اتمسفر معرکه جنگ را تنفس نکرده و بخاطر همین هم نمیتواند تاثیرگذاری داشته باشد.
➕برای مطالعه کامل این سخنرانی اینجا کلیک کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام| تویتر