eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.3هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 🔻چگونه امام حسین(ع) را یاری کنیم؟ 🔸اگر بعد از محرم از امام حسین(ع) حیا کردیم و به عشق آن حضرت از حرام برائت جستیم، اگر واهمه‌ای قدسی در مقابل گناه پیدا کردیم، آنگاه معلوم می‌شود که در محرم و در محافل عزاداری از ما به خوبی پذیرایی کرده‌اند. 🔸هر عزادار باید دقت کند که آیا قبل محرم و بعد محرم او فرقی کرده یا نه؟ اگر فرقی نکرده «عامله ناصبه» شده است این اصطلاح قرآنی است. 🔸 خداوند می‌فرماید: در روز قیامت عده‌ای عامله ناصبه هستند؛ عامله، یعنی بسیار عمل کرده است؛ امّا ناصبه است؛ یعنی فقط خودش را به زحمت انداخته است. 🔸خروجی عزاداری، سنخیت با مرام و راه امام حسین(ع) است. در زیارتنامه امام حسین (ع)می‌خوانیم: و انّک صادق صدیق فیما دعوت‌الیه و تو راستگو و صدیقی (ولی راستین خدایی)، و به هر چه فراخواندی صادقانه فراخواندی… 🔸عزادار باید تصمیم بگیرد عزم خود را جزم کند که دست خود را در دست امام حسین(ع) بگذارد و بگوید من هم صادق و صدیق شدم؛ یعنی دیگر محال است از زبانم دروغ بیرون بیاید بلغ ما بلغ، یعنی هر چه می‌خواهد بشود؛ یعنی برای پرداختن بالاترین هزینه برای اینکه دروغ نگویم، حاضرم. 🔸عزادار به عشق امام حسین(ع) باید این اصل نفیس اخلاقی را برای خود منشور و استراتژی رفتاری و تربیتی قرار بدهد. ✍️نویسندگان: آیت‌الله سید حسن عاملی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2438 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻در جست‌وجوی روشنفکر بومی 🔹دو مفهوم «روشنفکر» و «غرب» ناگزیر حتی در ذهن روشنفکران ایرانی هم با هم پیوندی ناگسستنی دارند. 🔹گروه کوچکی که در برابر پذیرفتن وجود این پیوند مقاومت می‌کنند، مدعی هستند بذر آن را خصوصا در ادبیات عوام، جلال آل‌احمد کاشته است. 🔹اگر زادگاه «روشنفکری»، «فرنگ» باشد، آن وقت به رسم همه اشیای عالم بالاخره به زادگاه خویش بازمی‌گردد؛ اما این زادگاه کجاست؟ و در نظر جلال، این غرب چیست؟ ✍️نویسندگان: فاطمه ترکاشوند •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2436 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻در جست‌وجوی روشنفکر بومی 🔹اگر به اندازه جلال، منتقد رفتار روشنفکران مبنی بر «ته‌نشین‌شدن در عمق اجتماع» و «خزیدن به انزواهای دربسته» باشیم و نگاهی به جریان‌های روشنفکری روز بیندازیم، باز هم صدای جلال را خواهیم شنید که تلاش می‌کند نشان دهد روشنفکری قابل تعریف نیست و خاستگاهش، «فرنگ» بیش از هر چیز به هویتش شکل داده است. 🔹او در «خدمت و خیانت روشنفکران» می‌نویسد: «من نمی‌دانم با این تعبیر «روشنفکر» چه باید کرد و بدتر آن با خود او. یا این اسم و مسمایی که از صدر مشروطیت تاکنون بیخ ریش زبان فارسی و ناچار به سرنوشت فارسی‌زبانان بسته است و نه حدوحصری دارد و نه مشخصاتی و نه تکلیفش روشن است و نه گذشته‌اش و نه آینده‌اش، آخر این روشنفکر یعنی چه؟ و یعنی که؟ 🔹[…] اگر فرض کنیم که به دلالت مفهوم ظاهری کلمه باید سراغ دنیای دانش و فرهنگ رفت آیا می‌توان گفت که یک آدم اول بی‌سواد است، بعد باسواد، بعد دیپلمه، بعد روشنفکر، بعد لیسانسه، بعد دکتر؟ یا اول باید دکتر در چیزی بود و بعد روشنفکر قلمداد شد؟» ✍️نویسندگان: فاطمه ترکاشوند •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2436 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻پاتک هندی به دنیای تبهکاران هالیوود 🔹سینمای هند هرچند سرشار بود از تراژدی، درام و کمدی؛ اما همه اینها را زیر چتر حماسه‌های عامه‌پسند جمع کرد و صدای مردم محروم و مستضعف بود. اما تلویزیون که در اوایل دهه ۸۰ رفته‌رفته به‌طور جدی وارد این کشور شد، راهی دیگر را رفت. 🔹آن تصویر کلی که از سینمای مضمون‌پرداز هند در ذهن همه هست، محصول انقلاب این کشور است که مایه‌های سوسیالیستی داشت و به طبقات فرودست جامعه نزدیک بود. اما سریال‌های هند همزمان با رفتن این کشور به‌سمت اقتصاد آزاد پا گرفتند و به طبقه متوسط تازه‌به‌دوران رسیده و شدیدا غربگرا توجه داشتند. 🔹اگر بخواهیم بین غلو و ابتذال در مضمون تفاوت قائل شویم و در صنعت و هنر فیلمسازی هندوستان بخشی را به‌واقع مبتذل بخوانیم، این شامل سریال‌های آن می‌شود نه صنعت سینما. 🔹سریال‌هایی که تجمل‌گرایی طبقه متوسط غربگرا را در سطحی‌ترین مایه‌ها بازتاب می‌دادند و حتی کشورهای همسایه هند را بابت تاثیر این مجموعه‌ها روی زن‌های جامعه‌شان نگران کردند. آخر سر جوانان هندوستان علیه این مجموعه‌ها شوریدند. 🔹این مجموعه‌ها فقط برای آدم‌هایی که به‌لحاظ فکری سطح پایین‌تری داشتند، ساخته می‌شد و باقی جامعه را درنظر نمی‌گرفت. ✍️نویسندگان: میلاد جلیل‌زاده •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2705 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻پاتک هندی به دنیای تبهکاران هالیوود 🔹«پاتالا لوک» که در فارسی به دنیای تبهکاران ترجمه شده است، یک تریلر تحقیقاتی با محوریت نیروی پلیس است که با الهام از مفاهیم سنتی سوارگا، دارتی و پاتالا Svarga، Dharti و Paatal (بهشت، زمین و جهنم) به‌عنوان استعاره از طبقات مختلف اجتماعی در هند ساخته شده است. 🔹نگاه به دنیای زیر زمین یا دنیای اموات در جهان سینما بی‌سابقه نیست. تقریبا تمامی فرهنگ‌های باستانی گریزی به سرزمین‌ها و تمدن‌های زیر زمین دارند. 🔹برخی از آنها زیر زمین را قلمرو انسان‌های مرده تصور می‌کردند، به‌طور مثال یونانیان باستان این قلمرو را هیدیس می‌نامیدند و یهودیان به آن شئول می‌گفتند. (انیمیشن عروس مردگان، ساخته تیم برتون با توجه به همین باورهای اسطوره‌ای ساخته شده است.) 🔹به‌محض شروع سریال و قبل از اینکه اولین تصاویر را ببینیم، روی صفحه سیاه نمایش، این جملات شنیده می‌شود: «این دنیاست؟یک دنیا نداریم. سه دنیا هست. بالاتر از همه بهشت است؛ جایی که خدایان زندگی می‌کنند. 🔹وسط زمین است که آدم‌ها زندگی می‌کنند و پایین‌تر از همه پاتالا لوک (عالم مردگان یا همان جهنم) است؛ جایی که حشرات و خزنده‌های چندش‌آور زندگی می‌کنند… .» حالا تصویر صاحب صدا را می‌بینیم. 🔹او بازرس هاتی رام چودری، رئیس یک پاسگاه پلیس با بازی جایدیپ اهلاوات و شخصیت اصلی مجموعه است که پشت فرمان ماشین پلیس نشسته و با افرادش صحبت می‌کند. 🔹چودری ادامه می‌دهد که این را در کتاب مقدس‌مان نوشته‌اند اما من آن را در واتس‌اپ خواندم. او با دستیار مسلمانش عمران انصاری (با بازی ایشواک سینگ) مقداری به بحث ادامه می‌دهد و وسط این بحث‌ها اشاره‌ می‌کند که جهنم داخل پاسگاه آنها و بین جاهایی است که به ماموریت می‌روند. پسرک می‌گوید پس باید دعا کنم که در دهلی (منظور مرکز شهر است، چون آنها در دهلی شرقی و به‌عبارتی یک منطقه حاشیه‌ای هستند) پستی گیرم بیاید. 🔹بهشت آنجاست، درست است؟ چودری تایید می‌کند و می‌گوید اما هر اتفاقی که در بهشت می‌افتد، در همانجا می‌ماند و به بیرون درز نمی‌کند. 🔹این اشاره ظریفی به باورهای اسطوره‌ای هند است. مردم پاتال یا همان دنیای زیرزمین، برخلاف مردم بهشت و زمین، می‌توانند روی طبقات دیگر هستی تاثیر بگذارند. ✍️نویسندگان: میلاد جلیل‌زاده •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2705 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻نقدی بر سریال آقازاده 🔸یکی از اشتباه‌های فاحش سریال آقازاده این است که حتی انحرافات فرهنگی را نیز تحت تأثیر اقتصاد معرفی می‌کند. 🔸یعنی برای هر انحراف فرهنگی در سریال ریشه‌های اقتصادی معرفی می‌کند و اذعان می‌دارد که تحت تأثیر اقتصاد و جریان‌های اقتصادی هستند. 🔸تأثیر اقتصاد بر فرهنگ و حتی انحرافات فرهنگی را نمی‌شود نادیده گرفت، اما ولنگاری فرهنگی که امروز شاهدش هستیم یا جریان خزنده‌ای که می‌بینیم در جامعه وجود دارد همه‌اش ریشه‌ی اقتصادی و آن‌هم توسط یک عده افراد معلوم‌الحال داخلی و آقازاده ندارد. ✍️نویسندگان: علی قهرمانی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2700 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻نقدی بر سریال آقازاده 🔸طبقه اجتماعی در سریال معرفی می‌شوند که معمولاً پایین‌شهر تهران زندگی می‌کنند و افراد دین‌دار جامعه سریال را تشکیل می‌دهند. 🔸نماینده نسل قدیم این دسته حاج رضا تهرانی و نماینده نسل حاضر این طبقه حامد است که گرچه منصب حکومتی هم داشته و دارند، اما روحیه‌ی انقلابی خودشان را حفظ کرده و نقطه تاریک اقتصادی در زندگی ایشان نمی‌توان یافت. 🔸نشانه این قشر ساده‌دلی برآمده از دین است که در مواردی این آش دین‌داری و مثبت نگری شور می‌شود که مخاطب دین‌دار هم نمی‌تواند منطق این ساده‌دلی و خوش‌باوری را فهم کند. 🔸البته این ساده‌نگری و خوش‌باوری افراطی مختص این سریال نیست و نزدیک به ۳۰ سال است که این‌گونه بازنمایی را نسبت به افراد دین‌دار و سالم جامعه می‌بینیم. 🔸گویی باور سازندگان آثار سینمایی و سریال‌ها کلیشه‌ای جز این از دین‌دارها ندارند و شاید هم با این بیان توقع خود را از این قشر در مواجهه با مسائل اجتماعی بیان می‌کنند که به‌هرحال رویه‌ای نادرست و ناصواب است. 🔸ساده‌انگاری مسائل، خوش‌باوری افراطی و انفعال در امور مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و … به بهانه خداترسی و رعایت شریعت که گاه به بی‌غیرتی و سکوت فرد مقید در برابر مفاسد می‌انجامد یا از سر نفهمیدن حقیقت دین است یا برداشتی کاریکاتوری از دین و دین‌داری که باید اصلاح شود. ✍️نویسندگان: علی قهرمانی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2700 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻ضرورت شناخت سایر نظام‌های اقتصادی 🔹حجت‌الاسلام علیدوست با اشاره به جلسات فقه بورس سال گذشته خود بر ضرورت استفاده از محضر فقهای بورس و اجتناب از تکیه ‌کردن صرف بر مقالات تاکید کرده و گفت: اگر فقیهی نسبت به نظام سوسیالیستی یا کاپیتالیستی شناخت تخصصی و جدی داشته باشد، آن‌وقت می‌تواند ویژگی‌های نظام اقتصادی اسلام را توضیح دهد. 🔹اخیرا از یکی از اساتید حوزه مصاحبه‌ای منتشر شده که مخلص کلام آن این است که ما نباید هیچ محدودیتی برای سرمایه‌دار ایجاد کنیم و به سمت اقتصاد آزاد برویم. 🔹این هم نگاهی است و نمی‌خواهم بگویم درست یا غلط است اما باید بدانیم کاپیتالیسم و نظام اقتصاد آزاد و بعد اعلام رای کنیم. 🔹نمی‌خواهم بگویم اطلاع از آن نظام‌ها کارایی سندی دارد، چون سند ما در استنباط، قرآن و سنت و اجماع و عقل است؛ اما اطلاع داشتن از سایر نظام‌ها قطعا حتی بر فهم ادله هم تاثیر دارد که فهم ابزاری و تفسیری است و نه فهم سندی. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2683 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻ضرورت شناخت سایر نظام‌های اقتصادی 🔹نخستین پیش‌فرضی که توسط استاد مطرح شد این بود که «اسلام دارای نظام اقتصادی است»، ایشان دیدگاه رقیب را دیدگاه برخی نواندیشان دینی و نیز برخی روحانیون سنتی دانست که معتقدند نظام‌سازی خارج از دایره دین است و نیز در روایات اسلامی نظام‌سازی وجود ندارد. 🔹 این دو گروه با وجود اینکه آنتی‌تز هم هستند اما در این نقطه به اشتراک‌نظر می‌‌رسند که اسلام فاقد نظام اقتصادی است. طبیعتا طبق چنین دیدگاهی، بحث از روش‌شناسی استنباط نظام اقتصادی اسلام بی معنا می‌‌شود. 🔹پیش‌فرض دوم این است که این نظام قابل استنباط و لازم‌الاستنباط است؛ در مقابل دیدگاهی که اگرچه نظام اقتصادی اسلام را قبول دارد اما معتقد است این نظام قابل استنباط نیست. 🔹پیش‌فرض سوم این است که استنباط نظام اقتصادی اسلام روش ویژه‌‌ای دارد که با روش‌‌‌های رایج فقهی تفاوت دارد؛ در مقابل کسانی هستند که معتقدند استنباط نظام اقتصادی اسلام نیازی به روش جداگانه ندارد. 🔹در این میان اگر مقصود این باشد که نظام‌های دیگر و دستاوردهای آنها چه تاثیری در تحقق نظام اسلام دارد و آیا می‌‌توان از این دستاوردها بهره گرفت، باید گفت در این زمینه سه دیدگاه مطرح شده است: برخی معتقدند آنچه در نظام‌‌‌های دیگر متولد شده است، به‌هیچ‌وجه در نظام اسلام قابل استفاده نیست. 🔹برخی دیگر نیز معتقدند که می‌‌توانیم همه آن تجربیات را بگیریم و به اسلام پیوند بزنیم، مثلا همان بانکداری را اخذ کرده و صرفا مشکل ربا را با استفاده از حیل ربا درست می‌‌کنیم . 🔹اما دیدگاه سوم، دیدگاه بینابینی است که ما قبول داریم و آن اینکه از دستاوردهای مثبت بشری باید استفاده کرد، چرا که برخی دستاوردها ربطی به کفر و ایمان ندارند؛ البته اگر کسی بخواهد می‌‌تواند به جای نهادهای بیگانه نهادهای جدیدی هم تاسیس کند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2683 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
6.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 🔻دلایل صلح امام حسن(ع) 💠رهبرمعظم انقلاب •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻بررسی کارنامه جامعه‌شناس فیلسوف 🔸«جامعه‌شناس فیلسوف» پرونده‌ای است درباره عمق و گستره دانش منوچهر آشتیانی که اساتیدی چون ابراهیم فیاض، میثم سفیدخوش، رضا ماحوزی، اسماعیل خلیلی و دیگران جنبه‌های مختلف اندیشه و آرا ایشان را بررسی کردند. 🔸همچنین در این پرونده فصلی از کتاب درآمدی بر تاریخ جامعه‌شناسی شناخت که به زودی از سوی انتشارات نگاه نو منتشر خواهد شد آمده است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2711 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻بررسی کارنامه جامعه‌شناس فیلسوف 🔸«مدرنیته ایرانی، مدرنیته ناتمام» عنوان پرونده تاریخ شماره سی‌ام فرهنگ امروز است که تاملاتی تاریخی- فلسفی در باب رویکرد ایرانیان به مدرنیته است. 🔸 فرهنگ امروز در این پرونده درصدد یافتن نواقص موجود در فرایند مدرنیته خواهی ایرانی در دو سده گذشته بوده و این پرسش را مطرح کرده است که رویکرد ایرانیان به مدرنیته در دوران پساانقلاب چه تغییراتی نسبت به گذشته داشته است؟ 🔸در این پرونده حامد صفاریان گفت‌وگویی اختصاصی با کریستیان هفمان ترتیب داده است. 🔸 هفمان که به تازگی کتاب دیالکتیک مدرنیته را منتشر کرده است از اساتید همکار در دانشگاه هاگن آلمان است و در زمینه‌های فلسفه کلاسیک آلمانی به خصوص هگل، اخلاق، فلسفه تاریخ و متافیزیک تحقیق می‌کند. 🔸او در این گفت‌وگو از منظر دیالکتیک هگلی، مدرنیته ایرانی و انقلاب اسلامی را تفسیر کرده است. همکاران دیگر این پرونده موسی اکرمی، مهدی فدایی مهربانی، محمد زارع و مصطفی بستانی هستند که هر کدام به طور مفصل بحث‌هایی را پیرامون موضوع مد نظر مطرح کرده‌اند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2711 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net