eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.3هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 💢 واکاوی اندیشۀ دین‌پژوهانۀ دکتر علی شریعتی 🔸دکتر علی شریعتی دغدغه دین داشتند، ایشان درمان بحرانی که جامعه در آن گرفتار شده است را آگاهی‌دادن به توده‌‌ها و ایجاد تحول فکری و فرهنگی می‌‌دید تا جایی که انتظار داشتند تحت این شرایط روشنفکر قهرمان ظهور می‌‌کند. وقتی تأثیر اندیشه‌های ایشان را در میان جنبش‌‌ها و جریانات فکری-فرهنگی مورد بررسی قرار می‌‌دهیم بعضاً نتیجه‌‌ای معکوس دریافت می‌گردد و اصلی‌ترین دلیل آن شاید اجمال‌‌‌گویی و عدم شفافیت و گاهی دوگانه‌‌‌گویی در ارائۀ دیدگاه‌هایش باشد که سبب تشعب برداشت و بعضاً نسبت دادن نظریات نادرست به ایشان شده است. ✍️ مصطفی شجاعیان، پژوهشگر فلسفه و کلام اسلامی ⬅️ ادامه مطلب را اینجا بخوانید ⏰ زمان مطالعه: ۵ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فکرت
📋#یادداشت 💢 واکاوی اندیشۀ دین‌پژوهانۀ دکتر علی شریعتی 🔸دکتر علی شریعتی دغدغه دین داشتند، ایشان درم
💢اندیشه‌های دکتر علی شریعتی 📌با مطالعه آثار وی متوجه نوع نگاه و اندیشه ایشان نسبت به دین می‌‌شویم. از اندیشه‌های دکتر شریعتی می‌‌توان به چند مورد اشاره کرد که شامل: دین ایدئولوژیک، شیعۀ انقلابی، دین‌پژوهی التقاطی، اندیشه‌های متکی بر قرآن و سنت و اندیشه تکثر است . 📌شریعتی مهم‌‌ترین رسالت دین را نقش اجتماعی آن می‌‌داند و معتقد است که جنبه‌‌ ایدئولوژیک آن باید بر جنبه فرهنگی آن غلبه کند، و در این‌باره می‌‌نویسد: «یکی از همفکران از من پرسید: به نظر تو مهم‌‌ترین رویداد و درخشان‌‌‌ترین موقعیتی که ما در سال‌‌های اخیر کسب کرده‌‌ایم چیست؟ گفتم: در یک کلمه؛ تبدیل اسلام از صورت یک فرهنگ به یک ایدئولوژی میان روشنفکران.»(مجموعه آثار شریعتی، ج۲، خودسازی انقلابی، ص۳۷) در نقد اندیشه ایدئولوژیک باید گفت که نسبت بین دین و ایدئولوژی در آثار مرحوم شریعتی چندان روشن نیست و نمی‌‌توان مشخص کرد که ایشان در مقام تبیین ایدئولوژی اسلامی است یا دین ایدئولوژیک. 🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فکرت
#سرمقاله #پرونده_ویژه 💠 ارتباط علم و الهیات را تاریخی است که شاید قدمت آن به استفاده از این دو واژه
📋 💢 چالش اصلی الاهیات با فناوری 🔸طبع فناوری حاضر، اخلاق‌ناپذیر است؛ زیرا علت غایی آن، دست‌یافتن به سود و لذت حداکثری است و این علت غایی در تمام مولفه‎های دخیل در شکل‎گیری فناوری، اعم از سخت افزار و نرم افزار خود را نشان می‎دهد. بنابراین در یک نگاه کلی، ارزش‎های اخلاقی امری بیگانه نسبت به مصنوعات فنی است. اما راه‌حل اخلاقی‌کردن فناوری و جای دادن ارزش‌ها در مصنوعات فنی چیست؟ ✍️ دکتر محسن ابراهیمی، نویسنده و پژوهشگر ⬅️ ادامه مطلب را اینجا بخوانید ⏰ زمان مطالعه: ۵ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فکرت
📋#یادداشت 💢 چالش اصلی الاهیات با فناوری 🔸طبع فناوری حاضر، اخلاق‌ناپذیر است؛ زیرا علت غایی آن، دست‌
💢اخلاق و فناوری 📌 تحمیل اخلاق بر فناوری به شکل اجبار و تکلیف، راه‌حل دم دستی به شمار می‎آید که به شکل موقت تأثیری در اخلاقی‌کردن فناوری دارد. مانند وضع قوانین اخلاقی و به کار گرفتن جریمه‎ها و مجازات برای نقض هنجار‎ها و ارزش‎های اخلاقی در استفاده از فناوری و مانند آن. اما شکی نیست که صرف وضع قوانین برای استفادۀ از مصنوعات فنی، چندان تأثیری اساسی در رویه و طبع اصلی این ابزار ندارد و بشر با فرار کردن از این قوانین و یا دور زدن آنها، باز درصدد کسب سود و یا لذت خود بر می‎آید. 📌راه‌حل دیگر، کنار گذاشتن این قسم از فاعلیت و بازگشت به اقسام قبلی است که این امر نیز در نسبت با سیر کلی جوامع بشری عملاً امکان‌پذیر نیست، هر چند ممکن است عده‎ای به شکل خاص و موقتی، تمام اقسام فناوری را کنار بگذارند. زیرا آن‌چنان که ذکر شد ارتباط انسان با طبیعت و دست‌یافتن به فناوری در سیر تکاملی اتفاق می‎افتد و بازگشت به مراحل سابق به معنای حرکت قهقرایی و رجوع از فعلیت به قوه است. 🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
10.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📻 در رادیو فکرت بشنوید: 💢 روشنفکر به چه کسی می‌گویند؟ 💠 تماشای باکیفیت از آپارات •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🔴علوم اجتماعی از دشوارترین علوم‌اند 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ طبقه‌بندی‌های مختلفی از مجموعه دانش‌ها و علوم بشری عرضه شده است. مشهورترین طبقه‌بندی همان طبقه‌بندی ارسطو است که علوم حقیقی را به «علوم نظری» و «عملی» و هر کدام از آنها را به سه دسته تقسیم می‌کند. در میان علم‌شناسان متأخر، اگوست کنت، که به عنوان پدر اومانیسم، جامعه‌شناسی و پزیتیویسم شناخته می‌شود، علوم نظری (در مقابل صنایع و فنون علمی و همچنین علوم اعتباری و قراردادی مثل ادبیات و زبان و علوم جزئی مثل تاریخ و ...) را به لحاظ سادگی و پیچیدگی به شش قسم تقسیم می‌کند: (۱) ریاضیات؛ (۲) هیئت و نجوم؛ (۳) علوم طبیعی (فیزیک)؛ (۴) شیمی؛ (۵) جان‌شناسی (معرفت حیات/ زیست‌شناسی)؛ و (۶) علم مدنیت (معرفت احوال هیئت اجتماعیه). به اعتقاد اگوست کنت، علوم ساده و بسیط مقدم بر علوم مرکب و مفصل است. در طبقه‌بندی اگوست کنت هر علمی حقایق علم ماقبل خود را می‌گیرد و حقایقی دیگر بر آن می‌افزاید. بسیط‌ترین علوم، علوم ناظر به کمیات و مقدار و عدد یعنی ریاضیات است. سادگی ریاضیات در این است که مبتنی بر هیچ علم دیگری نیست و موضوع آن نیز از ساده‌ترین و بسیط‌ترین موضوعات است و البته مبنای سایر علوم هم هست به همین دلیل تقدم رتبی بر سایر علوم دارد. بعد از ریاضیات، علوم مربوط به طبیعت بی‌جان مثل علم نجوم و فیزیک و شیمی است که در واقع همان ریاضیات‌اند که در موضوع جسم به کار گرفته می‌شود. در مرحله بعد علوم مربوط به اجسام جاندار مثل زیست‌شناسی و جامعه‌شناسی است. کنت معتقد است پیچیده‌ترین علوم، علوم مربوط به بشر یعنی علوم انسانی است و از میان علوم انسانی پیچیده‌ترین علم علمی است که ناظر به هیئت اجتماع زندگانی است. خود اگوست کنت بیشترین دغدغه‌اش ناظر به علم الاجتماع بود. و معتقد بود کشف قوانین حاکم بر هیئت اجتماع زندگانی انسان دشوارترین فعالیت علمی است. @Ahmadhoseinsharifi 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
7.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📝|‌ « پژوهشی جامع در تصوف فرقه‌ای» 💢این تحقیق، حاصل ۱۰ سال تدریس مؤلف در دوره‌های مختلف نقد و بررسی تصوّف در حوزه علمیه قم و نشست‌های تخصصی جریان‌شناسی تصوّف و نقد آداب و اعتقادات صوفیه در مراکز علمی دانشگاهی در سراسر کشور است. 📌کتاب «پژوهشی جامع در تصوف فرقه‌ای؛ رصد هویت تاریخی، تحولات، انحرافات، آموزه‌‌های سلاسل صوفیه و نقد آن‌ها»، تألیف محمداسماعیل عبداللهی، با همکاری پژوهشکده باقر العلوم علیه‌السلام، توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل منتشر شد. 👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید ⏰ زمان مطالعه: ۴ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🔰 ارائه و نقد: گروه روانشناسی موسسه شناخت برگزار می‌کند: 💠« مبانی نظری و راهکارهای شناختی ایجاد و گسترش قدردانی در خانواده » 👤ارائه دهنده: ابراهیم سالاروند؛ پژوهشگر گروه روانشناسی موسسه شناخت 👤ناقد اول: محمدرضا سالاری‌فر؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 👤ناقد دوم: رامین تبرائی؛ مدیر گروه روانشناسی دانشگاه آزاد قم 👤دبیر جلسه: محمد شمس: عضو گروه روانشناسی موسسه شناخت زمان: ۶ تیرماه، ساعت ۹ الی ۱۱:۳۰. مکان: شهرک پردیسان، سالن جلسات دانشگاه آزاد اسلامی قم 💢لینک شرکت در کرسی: www.skyroom.online/ch/shenakht/shenakht •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢 در اینستاگرام فکرت عضو شوید 📌 فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
15.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 💢 سه وجهی که هرگز دیده نشد! 💠 پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷، مسئله عدالت و ابعاد سه‌گانه اقتصادی، سیاسی و فرهنگیِ آن در قانون اساسیِ جمهوری اسلامی ایران گنجانده شد. 💠 فکرت در تیرماه ۱۴۰۰ به مناسبت هفته قوه قضاییه با حجت‌الاسلام قنبریان، عدالت‌پژوه و مدرس حوزه گفتگویی اختصاصی داشت. در بخشی از این گفت‌وگو به بررسی سه وجه از عدالت و کمّیت و کیفیتِ تحقق این وجوه در چهل سال گذشته پرداخته شد. 📍 سایت آپارات | سایت یوتیوب •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فکرت
#سرمقاله #پرونده_ویژه 💠 ارتباط علم و الهیات را تاریخی است که شاید قدمت آن به استفاده از این دو واژه
💢کارکردهای علوم شناختی در مطالعات قرآنی 🎙 دکتر قاسم درزی،استادیار پژوهشکده اعجاز قرآن دانشگاه شهید بهشتی 🔸 شاید یکی از بنیادی‌‌ترین مواضعی که علوم شناختی به کار پژوهشگر قرآنی می‌‌آید، این است که فهم یک متن چگونه برای انسان محقق می‌‌شود؟ به این فهم معمولاً در دانش هرمونتیک پرداخته می‌‌شود و بحثی فلسفی در می‌‌گیرد؛ لکن این‌‌جا می‌‌تواند یک بحث شناختی واقع شود، یعنی ما از روان‌‌شناسی، عصب‌‌شناسی، زبان‌شناسی و… برای ترسیم فرایند فهم متن استفاده نماییم و به شکل خاص‌‌تر فرآیند فهم متون مقدس. 👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فکرت
#گفتگو 💢کارکردهای علوم شناختی در مطالعات قرآنی 🎙 دکتر قاسم درزی،استادیار پژوهشکده اعجاز قرآن دانشگ
💢 انگاره‌‌هایی که در علوم شناختی داریم بسیار مورد توجه هستند؛ همانند مسئله آزادی انسان، این مسئله یکی از مقولاتی است که در علوم شناختی مورد توجه بوده است و دانشمندان این دانش بحث اختیار انسانی را در قلمرو مسائل اساسی علوم شناختی مطرح کرده‌‌اند: اراده آزاد چیست؟ آیا ما واجد اراده آزاد هستیم یا این‌‌که فقط تظاهر به داشتن و استفاده از اراده آزاد هستیم؟ آیا در شرایطی همانند هیپنوتیزم، اختیار از ما سلب می‌‌شود؟ آیا دیگر گونه‌‌های جانوری دارای اراده آزاد هستند یا خیر؟ ارتباط بین ذهن، مغز و افعال ما چیست؟ لذا به شکل خاص دانش علوم شناختی بر روی این مسئله (ارتباط بین ذهن، مغز و افعال) متمرکز است. 📌هرجایی که ما با فهم و شناخت روبرو باشیم؛ پای علوم شناختی نیز به وسط کشیده می‌‌شود و می‌‌توان از آن استفاده نماییم. ما در مطالعات قرآنی در حقیقت به دنبال فهم متن قرآن (به‌‌عنوان متن مقدس) هستیم و زمانی‌‌که پای فهم به میان کشیده می‌‌شود، خود به خود بحث علوم شناختی نمایان و مشهود می‌‌شود و می‌‌توانیم از آن در مواضع متعدد استفاده کنیم و به کمک ما بیاید. 📌یکی دیگر از رویکردها و دانش‌‌های بسیار مهم در علوم شناختی که مرتبط با قرآن می‌‌تواند پیش‌‌روی ما قرار بگیرد، «زیبایی‌شناسی» است. که از طریق عصب زیبایی‌شناسی، می‌‌توان آن ادراکات زیبایی‌شناسی که معمولاً انتزاعی می‌‌باشند را کشف کرد. به همین دلیل عصب زیبایی‌شناسی به دنبال این است که ادراکات زیبایی‌شناسی ما را کمی نماید و بتواند برای آن مثل و معیار در نظر بگیرد 🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net