♦️ضروریات گفتگوی موفق
🔸ما باید در کسب معرفت دست در دست هم نهاده و همه با هم در تکمیل معرفت بشر بکوشیم.
🔸این نکته را ارسطو بیست و چند قرن پیش گفته که معرفت با یک نفر حاصل نمیشود.
🔸از این طرف هم نخستین فیلسوف ما «کندی» (مرگ ۲۵۶ ق.) همین نکته را مورد تاکید قرار داده که هیچ قومی را به خاطر باورهایش تحقیر نکنیم، چون معرفت جز با همکاری و تعاون کل بشر رو به پیشرفت نمیرود.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️ضروریات گفتگوی موفق
🔸سعادت دنیوی و اخروی انسان بیش از هرچیز محصول تفکر اوست.
🔸چنانکه در حدیث آمده: تفکر یک ساعت، برابر با ارزش هفتاد سال عبادت است.
🔸گفتگوی علمی موفق آن است که در باور ما تحول ایجاد کند. این تحول صورتهای مختلف دارد که عبارتند از:
1⃣ رفع ابهام؛ اگر در تصور یک مسئله و یا در توجیه آن، ابهامی وجود داشت، آن ابهام رفع شود.
2⃣ تکمیل توجیه؛ اگر توجیه یک مسئله ناقص بود، در ضمن بحث، این توجیه به گونهای تکمیل گردد.
3⃣ تغییر عقیده؛ اگر معلوم شد که باور یکی از دو طرف نادرست است، آن باور را کنار بگذارند.
4⃣ ادامه تحقیق؛ در صورتی که از بحث و گفتگو به نتیجه نرسند، هر دو طرف بپذیرند که به تحقیق خود ادامه دهند و در آینده بازهم گفتگو داشته باشند تا بتوانند به یکی از سه نتیجه یاد شده دست یابند.
🔸بدیهی است که دستیابی به این تحولها در گرو شرایط ذهنی متعددی در طرفین بحث است.
🔸در بحث موفق شرایط بسیاری نقش دارند تا ما از بحث خود به نتیجهای برسیم، نتیجهای که با آن افرادی هدایت شوند و از دیدگاه نادرست دست بردارند و به دیدگاه درست روی آورند. اگر برخی از این شرایط در بحث رعایت نشوند، بحث و گفتگو بی نتیجه میماند و گفتگوکنندگان دچار جمود و تعصب شده، هرگز تن به تحول نمیدهند، چنانکه عملاً ما این جمود و تعصب را در اختلافات دینی و مذهبی و حتی گاهی در بحثهای سیاسی، همه جا مشاهده میکنیم.
✍🏻نویسنده؛سید یحیی یثربی
🔻متن کامل در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/?p=686
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#اختصاصی
♦️درمان اقتصادی، برقراری و تداوم روابط اقتصادی با سیاست میانی و تنوع تجاری
🎤گفتوگوی ویژه با «دکتر حمیدرضا مقصودی»
🔻(بخش سوم)
🔹️ما یک نگاه افراطی در تعامل تجاری با چین داشتیم، چون تسهیل تجارت با چین برای ما نسبت به تجارت با نقاط دیگر دنیا بسیار امکانپذیرتر بوده است؛ یعنی ما سیاست تنوع تجاری را به عبارتی پیشه نکردیم، شرکای اقتصادی خودمان را حتی در کشورهای منطقه، کشورهای آفریقایی و کشورهای آسیایی توسعه ندادیم؛ در نتیجه وابستگی شدیدی به تجارت با چین پیدا کردیم.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#اختصاصی
♦️درمان اقتصادی، برقراری و تداوم روابط اقتصادی با سیاست میانی و تنوع تجاری
🎤گفتوگوی ویژه با «دکتر حمیدرضا مقصودی»
🔻(بخش سوم)
🔹️تعامل چین با ایران هم طبیعتاً حول تعاملات اقتصادی قرار گرفته است و کنترلمان نسبت به نظام تصمیمات سیاسی چین در عرصههای مختلف بینالمللی، عموماً با تعدیل در فضای تجاری صورت گرفته است.
🔹لذا ارتباط تعامل ما با چین اصولاً یک ارتباط غیر سیاسی و ارتباط اقتصادی بوده، این ارتباط اقتصادی را ناظر به منافع ملی خودمان میتوانیم هر زمانی که لازم باشد افزایش یا کاهش دهیم؛ البته در بعضی از موارد هم پیش آمده که تعدادی از مدیران ما با گرایش شدیدی که به سمت غرب پیدا کردند، سعی کردند موانعی در مسیر تعامل اقتصادی ما با چین ایجاد کنند، که در خود غرب و در مناسباتی که در فضای بینالمللی داشتهاند ضربهاش راخوردند.
🔹از طرف دیگر ما یک نگاه افراطی در تعامل تجاری با چین داشتیم، چون تسهیل تجارت با چین برای ما نسبت به تجارت با نقاط دیگر دنیا بسیار امکانپذیرتر بوده است؛ یعنی ما سیاست تنوع تجاری را به عبارتی پیشه نکردیم، شرکای اقتصادی خودمان را حتی در کشورهای منطقه، کشورهای آفریقایی و کشورهای آسیایی توسعه ندادیم؛ در نتیجه وابستگی شدیدی به تجارت با چین پیدا کردیم.
🔹این وابستگی تقریباً در حوزه تجارت چیزی در حدود۴۰ درصد کل تجارت خارجی ما را شامل میشود و این باعث شده که ما نسبت به فشارهایی که ممکن است هر از گاهی چین به ما بیاورد یا دنیا به چین بیاورد، ضربهپذیر باشیم.
🔹این سیاست میانی ما و سیاست تنوع تجاری با حفظ احترام متقابل و البته برقراری و تداوم روابط اقتصادی است.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی
🎬 درمان اقتصادی، برقراری و تداوم روابط اقتصادی با سیاست میانی و تنوع تجاری
🎤گفتوگوی ویژه با «دکتر حمیدرضا مقصودی»
🔻(بخش سوم)
🔹️ما یک نگاه افراطی در تعامل تجاری با چین داشتیم، چون تسهیل تجارت با چین برای ما نسبت به تجارت با نقاط دیگر دنیا بسیار امکانپذیرتر بوده است؛ یعنی ما سیاست تنوع تجاری را به عبارتی پیشه نکردیم، شرکای اقتصادی خودمان را حتی در کشورهای منطقه، کشورهای آفریقایی و کشورهای آسیایی توسعه ندادیم؛ در نتیجه وابستگی شدیدی به تجارت با چین پیدا کردیم.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️انسان جعلی
🔶جهان پر است از انسان جعلی.
🔹انسانهای جعلی از نظر ظاهری کاملا شبیه انسانهای حقیقیاند و همین نیز تشخیص آنان را از یکدیگر دشوار میسازد.
🔹آنها میتوانند صاحب ثروت، مکنت، منزلت و مدرک باشند، بی آنکه شریف باشند و دانشی اندوخته باشند و آزاده باشند و راستی در وجودشان نقشی بسته و یا رنگی بر وجودشان زده باشد.
🔹برجستهترین تفاوت آنها با انسانهای حقیقی در قدرت برنشاندن ناحق به جای حق و برساخته سخن دروغ به جای کلام راست است: دروغ را هرچه گندهتر میگویند تا امکان نپذیرفتن آن به حداقل ممکن برسد.
🔹به چشمهایت خیره میشوند و ناراست ترین سخن را با جسارت تمام نثار وجود تشنهی حقیقتات میکنند.
🔹دستانت در مقابله با آنان تهی است، چراکه آنان وجودی تهی از حقیقتاند و تو مغلوب وجود ناپاکشان میشوی.
🔹در آستان فساد خانه دارند و جز تباه ساختنها هدیتی برای زندگی ندارند. مأموریتشان ویران ساختن نیکویی هاست.
🔹در انتظارند تا دریابند که کدامین حقی از صاحب حقی میتوان ربود؟ آتشی از ویرانی به جان زندگی میریزند و وعدههایی که میدهند، تو را به نیستی و خسران میکشاند.
🔹سوزانندهی نیکیاند و در پاسداشت سیاهیها، همداستان اهریمناند. دیوانی لولیده در سایهی نورند. آفتاب ستیزندگانی سوگند خورده به تخریب انساناند.از نیکوییها لباسی غبارآلوده در خدمت نیرنگ بربافتهاند.
🔹از خوبیها قالبی از استثمار انسان برساختهاند. انسانیت را وام میگیرند تا انسان را به استخدام پلیدکاریهای خود درآورند.
🔹دین را چنان به تاراج میبرند که مغولان نیز با آزادگان نکردند. مدرک دانشگاهی اشان همچون خود آنها جعلی است یا خریدنی یا ربودنی یا به میراث بردنی.
🔹️خدا را گواه میگیرند که جز قصدی نیکو در دل ندارند، حال آنکه انبان فریب و خدعهاند و زبان را دامی بر سر راه حق گستردهاند.
🔹دیگران برای آنان طعمهاند و فرصتی برای بدکاری تحقق یافته. کلامی ناراست بر زبان دارند و کلامی ناراست در دل. ریا میکنند تا مگر برنده باشند. تظاهر میکند تا فریبی در کار خلق کنند. مکر میکنند تا حقها بربایند.
🔹️تا آخرین قطرهی خون، کسی دیگر از خود را نمایندگی میکنند. وعده میدهند، اما عمل نمیکنند. همواره کسی دیگر از آنچه باید باشند،هستند. نسخهای رمنده از آن خودِ حقیقیِ خویشاند که قرار بود باشند.
🔹️گویی با جنبندهای مادون خویش معاوضه شدهاند. غباری از خود حقیقیشاناند. تعلیم نیافته، تزکیه نشده، پرورش نیافته، در کالبدی انسانی، دست اندرکار انتشار شیطان در زمیناند. شب را روز مینمایانند و روز از وجودشان غرق در تیرگی است.
🔹️زمین از حضورشان در تلاطم و وحشت است. پایان اعتمادند و آتشی دودآلود و نامیمون در فریب گرمی و خود شادمان در بزم تاراج و شاد از سفرهی پرحاصل از هبوط از خداگونگی و سرخوش از فروغلتیدن در افسون زشتکاری.
✍🏻نویسنده؛ بهروز مرادی، جامعه شناس و دین پژوه
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ #کرونا و تکثرگرایی معرفتی
🔹️انسجام در باور و گفتار، «نشانه» یا علامت صدق است، نه «معیار» و ملاک صدق. یعنی اگر باور یا گفتار یک فرد، صادق باشد، با مجموعه باورها و گفتههای صادق او انسجام و هماهنگی هم خواهد داشت و تعارضی در باورها و گفتههای او پیدا نخواهد شد.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ #کرونا و تکثرگرایی معرفتی
🔹اخیراً جایی در فضای مجازی اظهار شده است که پدیده «کرونا» و شیوع آن در جهان، ممکن است باعث مجال ظهور بیشترِ «تکثرگرایی معرفتی» در جامعه انسانی شود و در واقع، کرونا و بلاهایی از این دست ممکن است موجبات نزدیک شدن انسانها به یکدیگر را فراهم آورد؛ زیرا این مسئله، مسئله بشریت است و افراد انسانی اکنون مجال این را یافتهاند که دیگران را فارغ از گرایشهای فکری آنها بنگرند و نسبت به آنها ابراز احساسات داشته باشند.
🔹️فارغ از اینکه ممکن است این پیش بینی درست از کار در نیاید، اما این اظهارنظر، هم درست و هم بسیار مهم و قابل توجه به
نظر میرسد و لذا بر اندیشه ورزان لازم است که این مسئله را بررسی و واکاوی کنند.
🔹️بر این اساس شاید این پرسش مطرح شود که آیا پدیده کرونا که اکنون دامنگیر بشریت شده و اقسام و اصناف مختلف ابنای بشر، از غنی و فقیر، شاه و گدا، مهتر و کهتر، رئیس و مرئوس، و دوگانههایی از این دست را به چالشی یکسان طلبیده، آگاهیها و باورهای مختلف افراد را نیز به یکسان معتبر نمایانده است؟
🔹️به بیان دیگر، اگر چنین است که همه در برابر کرونا مساویاند، آیا چنان است که باورهای همگان نیز از اعتبار معرفتی یکسانی برخورداراند؟
🔹️این پرسش، ناظر به مبحثی به نام تکثرگرایی یا پلورالیسم معرفتی است که در دانشی به نام معرفت شناسی مطالعه و بررسی میشود.
🔹البته تکثرگرایی معرفتی دارای تقریرات، اقسام و جنبههای مختلف و متنوعی است که در این نوشتار کوتاه پرداختن به آنها ممکن نیست؛ ضمن اینکه آثار و مقالات قابل توجهی نیز در این باره در کشور موجود است.
🔹اما به طور خلاصه، تکثرگرایی معرفتی به این معناست که افراد انسانی به عللی از جمله اختلاف در ظرف زمان و مکان،اختلاف در ژنتیک و قوای ادراکی، اختلاف در فرهنگها و تمدنهای بشری و غیره، شیوههای متفاوتی در حل و تدبیر مسائل معرفتی و استدلال آوری پیش میگیرند و لذا دارای باورها و نظامهای معرفتی مختلف و متفاوتی میشوند و چون به دلیل وجود زمینههای متفاوت مزبور، یک معیار ثابت و عینی برای اعتبارسنجی و صدق باورهای مختلف نمیتوان یافت، پس باورهای بشری میتوانند همگی به نحوی دارای اعتبار معرفتی یکسان قلمداد شوند.
✍🏻نویسنده؛مهدی عباس زاده
🔻متن کامل یادداشت در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/?p=702
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ #طب_اسلامی ؛مخالفان علمزده، موافقان اخباری
🔸طب اسلامی بهمعنای نفی تجربه بشری نیست، بلکه طبی مبتنیبر #فلسفه توحیدی است که آموزههای دینی را در پیشفرضها و غایات خود لحاظ میکند و منابع معرفتی مختص به خود را دارد و تجربه را نیز در بر میگیرد.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ #طب_اسلامی ؛مخالفان علمزده، موافقان اخباری
🔸احاله و تقلیل «طب اسلامی» به «روایتدرمانی» مصداقی از همین مغالطه است؛ خواه عمدا خواه سهوا.
🔸هرچند جریان پرسروصدایی امروزه خود را نماینده طب اسلامی معرفی میکند، اما این جریان سخنگوی رسمی یا نمایندگی انحصاری طب اسلامی یا طب سنتی نیست و میان طب اسلامی به معنی عام آن و این جریان مدعی، نه مطابقت بلکه دستبالا صرفا نسبت عموم و خصوص مطلق برقرار خواهد بود.
🔸برای روشنتر شدن مساله، منازعه بر سر طب اسلامی را میتوان ذیل عنوان گستردهتر علم دینی تفسیر کرد؛ اینکه تعریف علم دینی چیست؟ روشهای کسب معرفت آن علم از کجاست؟ وجوه تمایز آن از دیگر علوم چیست؟
🔸برخلاف تصور رایج، علم دینی لزوما به معنای کشف یا استخراج گزارههای علمی از متون دینی نیست.
🔸در تلقی مشهور از علم دینی در میان صاحبنظران معتقد به آن، نکات قابل تأملی به چشم میخورد که در ادامه به آن میپردازیم و مثالهایی نیز از علم پزشکی که موضوع بحث است، خواهیم آورد.
🔸باید بدانیم علوم مختلف مبانی و مبادیای فلسفی و غیرتجربی دارند که علم بر آنها بنا میشود و بهصورت قابلتوجه اما ناملموس در قضایا و تجویزهای آن علم تاثیرگذارند؛ نمونههایی از تاثیر آن مبادی غیرتجربی را میتوان در اصول موضوعه(postulates) و متعارفه(axioms) هر علم، روشها و غایات علوم یافت.
✍🏻نویسنده؛محمد نوروزی،پزشک و مسئول المپیاد فلسفه پزشکی دانشگاه علومپزشکی تهران
🔻متن کامل یادداشت در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/?p=731
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️مقابله با انحصار
🔹️اکران آنلاین خروج در سامانههای صوت و تصویر اتفاق ویژهای بود که باعث شد مباحث جدیدی در عرصه اکران و تبلیغات به دنبال داشته باشد؛ با این حال از چند روز گذشته برخی انتقادها نسبت به عدم پخش تبلیغات #فیلم_خروج در میان برخی فعالان این عرصه رخ داد.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️مقابله با انحصار
🔹️اکران آنلاین #خروج در سامانههای صوت و تصویر اتفاق ویژهای بود که باعث شد مباحث جدیدی در عرصه اکران و تبلیغات به دنبال داشته باشد؛ با این حال از چند روز گذشته برخی انتقادها نسبت به عدم پخش تبلیغات فیلم خروج در میان برخی فعالان این عرصه رخ داد.
🔹️آنها معتقد بودند این بیاعتنایی صداوسیما نسبت به خطشکنی فیلم خروج میتواند این حرکت تازه را از حرکت و نفس بیندازد؛ هر چند به نظر میرسید که صداوسیما هم دلایلی برای عدم پخش تبلیغات این فیلم داشته باشد.
🔹️به نظر میآید با ادامه این حرکت و ادامه نمایش آنلاین فیلمها شرایط حادتری میان سامانههای پخش صوت و تصویر با صداوسیما ایجاد شود.
🔹️برگردیم به اصل ماجرا که عدم پخش تبلیغات تلویزیونی فیلم خروج بود.
🔹در حالی که فیلیمو در سالهای اخیر با خرید چند شرکت زیرمجموعه کوچک نظیر سینماتیکت و الحاق آن به خود در حال گسترش سیطره خود در این عرصه است، واگذاری انحصاری اکران این فیلم شاید اقدامی ریسکی از سوی موسسه اوج باشد که خود وابستگی به حاکمیت دارد.
🔹وابستگی فیلیمو به آپارات و نماوا به شرکت شاتل نشان میدهد که عرصه این بازی چقدر گسترده است و لازم است که همه بازیگران این عرصه به نحوی که عدالت رعایت شود وارد زمین شوند اما فعلا راه به انحصار بیشتر این شرکتها ختم میشود.
🔹️از این منظر میتوان اقدام ساترا (بخوانید صداوسیما) را درباره عدم پخش تبلیغات خروج ارزیابی کرد.
🔹️روز گذشته بود که ساترا در بیانیهای شرایط تبلیغات فیلمهای اکران اینترنتی را بیان کرد. در متن بیانیه ساترا شرط تبلیغات، انحصاری نبودن اکران فیلمهاست: «در روزهایی که کشور و جهان با معضل بیماری کرونا روبهرو است، صنعت سینما نیز از این مساله متأثر شده است.
🔹ضرورت رعایت فاصلهگذاری اجتماعی، منجر به اکران نشدن فیلمهای سینمایی در سالنهای سینما شده که میتواند منجر به لطمه جدی به تولیدکنندگان فیلم شود.
🔹در این شرایط اهمیت رسانههای صوت و تصویر به عنوان بستری برای نمایش و اکران فیلمهای سینمایی، بیش از پیش خود را نشان میدهد. خانواده رسانههای صوت و تصویر میتوانند به بهترین نحو از این فرصت استفاده کنند و در راستای رسیدن به سهم حداکثری محتوای ایرانی گام بردارند.
🔻متن کامل مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/?p=734
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️ورشکستگی و خشونت #نئولیبرالیسم با #کرونا آشکار شد.
🔹️چیزی که شگفت انگیز و واضح است این است که این ویروس کوچک، سیاست وحشتناک نئولیبرالیستی سرمایه داری را به عنوان رشد اقتصادی لجام گسیخته، گسترش ویرانی زمین و مصرف گرایی، و نابرابری عمیق بین توده مردم (بنا بر آکسفام ۲۶ نفر از میلیاردرهای دنیا بیش از ۵۰ ٪ از مردم دنیا ثروت دارند) را مشخص و برجسته کرده است.
🔹️و مشخصاً، بنابر آگامبن، به تبع نقد فوکو از زیست-سیاست (بیوپولیتیک) نئولیبرالی، این سیاستها که خودِ بافت زندگی را به زیر کنترل میگیرند، چشم انداز هولناکی را هم اکنون در مقابل ما گشودهاند: تنزل تهی دستان به «زنده بودن محض» bare life که مانند یهودیان و پیکرة مسلمان(der muselmann) در اردوگاههای نازی فاقد هرگونه اهمیت حقوقی و یا تئولوژیکی هستند و در پی اولین بحرانهای جدی موضوع اردوگاههای نژادپرستانه و یا قتل عام عمومی خواهند شد.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️ورشکستگی و خشونت #نئولیبرالیسم با #کرونا آشکار شد.
🔰 اسدالله رحمان زاده در گفتگو با مهر
🔹️شیوع #ویروس_کرونا در جهان و تحولاتی که حول آن شکل گرفت، باعث شد ساحات مختلفی از زندگی بشر تحت تأثیر این ویروس قرار گیرد.
🔹️این ویروس باعث شد که متفکرینی به بازخوانی معنای زندگی بنشینند و از منظری جدید به دنیا و وجوه مختلف آن نگاه کنند.
🔹️تاکنون تاملات فلسفی مختلفی در مورد ویروس کرونا صورت گرفته است و سوالات متعددی در این زمینه مطرح شده است. فیلسوفان مطرح دنیا هر یک به نحوی در مورد این ویروس به تأمل نشستهاند.
🔹️در گفتگو با اسدالله رحمانزاده، استاد دانشگاه «کنت را کاستا کالج» کالیفرنیا نگاهی خواهیم داشت به مباحثی که متفکرین دنیا در موضوع کرونا مطرح کردهاند.
🔹️رحمان زاده در این گفتگو ضمن اینکه تقریر خود را از دیدگاه فلسفی فیلسوفان مختلف در مورد ویروس کرونا بیان میکند به پرسشهای ما در مورد این ویروس پاسخ داده است.
🔹️تأمل فلسفی در مورد کرونا ما را به چه حقایقی رهنمون میکند؟ بعد از عبور از کرونا، ما کجا خواهیم بود؟ آیا نسل انسان، تحت تأثیر این اتفاق تغییر خواهد کرد؟ اگر شرایط فعلی ادامه داشته باشد، چهره شهرها و انسانها و طبیعت چگونه خواهد بود؟ کرونا تاریخ را تغییر میدهد؟ و… سوالاتی است که رحمان زاده در این گفتگو به آن پاسخ گفته است.
🔻 متن کامل گفتگو:
🌐 http://fekrat.net/?p=738
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📍 #آنچه_گذشت
♦️مهمترین رویدادهای امروز
🎞مقابله با انحصار
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/861
🎤ورشکستگی و خشونت #نئولیبرالیسم با #کرونا آشکار شد
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/863
✏️ #طب_اسلامی ؛مخالفان علمزده، موافقان اخباری
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/859
📝 #کرونا و تکثرگرایی معرفتی
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/857
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
♦️ #کرونا، فرصتی برای دعوت جهان اسلام به همبستگی
🔹️بهنظر در ایران یک الگوی جهانی و یک الگوی بسیار زیبایی ارائه شد؛ ارتش، سپاه، روحانیت و مردم عادی همگی با تمام توان وارد صحنه شدند.
🔹️بهنظرم میرسد هیچ جای دنیا این نوع خیزش عمومی که کل کشور را در بر میگیرد، تا جایی که اطلاع دارم به وجود نیامده است.
🔹️بنابراین ایران میتواند این فداکاریهای کادر پزشکی، ورود روحانیون و ورود عموم مردم را به عنوان الگو و طرح ارائه بدهد و به نظر من در تاریخ ثبت خواهد شد.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
♦️ #کرونا، فرصتی برای دعوت جهان اسلام به همبستگی
🎙گفتگوی ویژه #فکرت با دکتر محمدعلی آذرشب، پژوهشگر ایرانی زبان و ادبیات عربی، استاد دانشگاه تهران
🔹️یکی از مسائل مهمی که به نظرم میرسد باید مطرح کنیم این است که کرونا یک همبستگی جهانی به وجود آورده است؛ یعنی به عبارت دیگر هر نقطهای از نقاط دنیا وقتی که آسیب میبیند، در واقع کل دنیا آسیب دیده است.
🔹این همبستگی جهانی یک فرصت مهم و مناسب است برای اینکه این را به صورت یک الگویی اعلام کنیم و دنیا را به همبستگی جهانی دعوت کنیم.
🔹دوم اینکه فرصتی پیش آمده تا به جهان اسلام دعوت کنیم؛ جهان اسلام اولاتر از همه باید این همبستگی را داشته باشد.
🔹به هر حال هم قرآن، هم سنت و هم سیره ائمه و سیره صالحین به همبستگی و همدردی دعوت کردهاند؛ این باید بیشتر ایجاد شود.
🔹اما متأسفانه در جهان اسلام به جای شکلگرفتن همبستگی میان کشورها، جنگ و خونریزی و درگیری و فتنهانگیزی پیش آمده است؛ اکنون فرصت مناسبی پیش آمده تا این مسئله را مطرح کنیم.
🔹یک مطلب دیگری هم هست: بهنظرم میرسد برای تقریب بین مذاهب اسلامی الان یک سوژه بسیار خوبی به وجود آمده است؛ ما نباید گرفتار این تفرقه مذهبی و طایفهای و قومی باشیم، بلکه باید کل جهان اسلام را به عنوان یک کشور واحد قرار بدهیم.
🔹الان اروپاییها با تمام مشکلاتی که بینشان هست، یک نوع همبستگی مالی و کمک مالی به کشورهای آسیبدیده را دارند پیشبینی میکنند و سعی میکنند که به کشورهای آسیبدیده بیشتر کمک کنند؛ در حقیقت یک نوع همبستگی اروپایی به وجود آمده و از باب اولا باید بین جهان اسلام نیز این مسئله به وجود بیاید.
🔹کشورهای ثروتمند و کشورهایی که امکانات بیشتری دارند باید به کمک کشورهای فقیر و علیالخصوص کشورهایی که دارای پناهندگان هستند، بشتابند.
🔹الان پناهندگان آسیبپذیرتر از همه هستند؛ اتفاقاً اردوگاههای پناهندگان در کشورهای اسلامی در آفریقا و آسیا خیلی فراوان است و باید یک توجه و عنایت خاصی به اینها شود.
🔻ادامه مطاحبه در لینک زیر؛
🌐 http://fekrat.net/?p=742
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️سرنوشت شعار «علم برای علم»
🔸علم خوب است، اما علمی مفید است و انسان را به سر منزل مقصود میرساند که با تزکیه نفس همراه باشد، اما اگر این علم همراه با خودخواهی و قدرتطلبی بشر باشد، بیشترین ضربه را به انسان زده و باعث نابودی او میشود، کما اینکه نمونه آن را در جنگ جهانی اول و دوم مشاهده کردهایم.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️سرنوشت شعار «علم برای علم»
🔸یکی از مهمترین موضوعاتی که تمدن غرب، آن را بر اساس تفکر #سکولاریسم تبیین و تلاش کرد که مفاهیم ارزشی را از آن بگیرد، مسأله علم و علمآموزی بود.
🔸این جدایی علم از ارزشهای دینی، موضوعی بود که بنا بر مبنای مورد قبول جامعه غربی، گریزی از آن وجود نداشت.
🔸تمدن غرب در حوزه هستیشناسی، این امر را پذیرفته بود که جهان هستی محدود به جهان مادی است و فراتر از آن چیزی وجود ندارد و اگر سخنی نیز از خدا به میان میآید، تنها به عنوان سازندهای است که جهان را آفریده و رها ساخته است، مانند ساعتسازی که ساعتی را ساخته و آن را رها کرده، به همین خاطر در اندیشه غرب از خداوند متعال به عنوان «ساعتساز لاهوتی» یاد شد.
🔸یکی دیگر از اصولی که تمدن غرب آن را پذیرفت «اومانیسم» یا همان انسانمحوری بود، این #اندیشه سبب شد که انسان به جای خدا نشسته و هستی را بر اساس امیال خویش تفسیر کند.
🔸موضوعی که یکی از فیلسوفان غربی در مورد آن نوشت: «انسانگرایی خود، نوعی دین است؛ زیرا نوعی اعتقادنامه دارد.
🔸با این همه، دینی است بدون خدا؛ اگر هم خدایی وجود داشت باشد، شناختنی نیست و نباید او را به حساب آورد. انسان باید فقط برای انسان زندگی کند؛ زیرا انسان چه بخواهد و چه نخواهد، در دنیاست و باید خود را حفظ کند.
🔸انسان به معنای واقعی، خودش خالق خودش است؛ باید معیارهای خودش را به وجود آورد، باید هدفهای خودش را تعیین کند، باید خودش راه به سوی آنها بگشاید.
🔸تمدن غرب اگر چه با شعار «علم برای علم» تلاش کرد که دانشمندان بزرگ را با خویش همراه کند، ولی تاریخ نشان داد که این شعار دروغی بزرگی بود که جامعه بشری را به نابودی کشاند.
🔸به گونهای که در ۳ روز با بمب اتمی که توسط علم ساخته شده بود، چیزی حدود ۲۲۰ هزار نفر در هیروشیما و ناکازاکی از بین رفت.
🔻متن کامل در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/?p=746
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️دینداری نباید به مناسک فروکاسته شود
🔹️نباید #دینداری به سویه مناسک و آیینهای بیرونی آن فروکاسته شود بلکه نسبت آن با باطن دینداری هم باید دیده شود.
🔹به علاوه وی به زایش این باطن و ایجاد آیینها و فعالیتهای نوین اجتماعی مبتنی بر دین و لزوم مشاهده آن در این ایام کرونایی اشاره کرد؛ امری که نمونه قبلی آن را در کنشهای گسترده دیندارانه در پشتیبانی از جنگ تحمیلی میتوان سراغ گرفت.
🔹️در گذشته هم هسته اسلام سنتی توسط علما بر مراسمات و آیینهای نوپدید اشراف داشته و انحرافات آن را کنترل کرده است و چنین نیست که مناسک نوپدید ارتباطی با دینداری عالمان نداشته باشد.
🔹️از منظر دیگر پدیدهای مانند تقیه نشان میدهد که باوجود از دسترس خارج شدن مناسک مورد قبول دین در شرایط تقیه بازهم امکان حفظ دین وجود دارد و تحلیل این همه در شرایطی است که توجه شود دین و دینداری نباید به ظاهر و لایه مناسکی دین کاسته شود.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📍 #گزارش
♦️ #دینداری باطنی در عصر کرونا
🎥وبیناری با موضوع «دینداری اجتماعی در #رمضان کرونایی» با حضور حجتالاسلام #پارسانیا و تقی آزادارمکی و با حضور جمعی از صاحبنظران و علاقهمندان به همت گروه مطالعات فرهنگی،اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دانشگاه باقرالعلوم (ع) و پژوهشکده مطالعات اسلامی و تبلیغ باقرالعلوم (ع) برگزار شد.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📍 #گزارش
♦️ #دینداری باطنی در عصر کرونا
🎥وبینار «دینداری اجتماعی در #رمضان کرونایی» با حضور حجتالاسلام پارسانیا و تقی آزادارمکی برگزار شد.
🔸ابتدا آزادارمکی، استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، تعطیلی مناسک عمومی در کشور را موجب مشکلات عدیدهای برای اعتبار و بقای دینداری و نیز گروههای مرجع دیندار در ایران کنونی دانست.
🔸وی با قائلشدن نقش محوری در شکلدهی هویت جامعه ایرانی برای روشنفکران در ایام مشروطه و سپس تحویل این نقش محوری به علمای حوزههای علمیه در زمان قبل از انقلاب اسلامی و اندکی پس از آن و نهایتاً تصاحب این نقش محوری خصوصاً در دهه اخیر از سوی قشری که میتوان آن را جامعه مداحان نامید، نیاز عمده این قشر اخیر و عمده متدینان مرتبط با این قشر را در شکلگیری ارتباطات احساسی و چهره به چهره برای هویتیابی دانست.
🔸وی در واقع از سه جمهوری اسلامی سخن گفت؛ جمهوری اسلامی دوم را جمهوری اسلامی علما با کنشهای سنتی و معهود و جمهوری اسلامی سوم و اخیر را با کنشهای جامعه مداحان که در قالب اجتماعات و مراسمات بزرگ مذهبی همبسته است، مرتبط دانست.
🔸در ارائه بعدی، حجتالاسلام #پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به نگرانیها و مسائل مطرح از سوی آزادارمکی بر این نکات تأکید كرد که نباید دینداری به سویه مناسک و آیینهای بیرونی آن فروکاسته شود بلکه نسبت آن با باطن دینداری هم باید دیده شود.
🔸به علاوه وی به زایش این باطن و ایجاد آیینها و فعالیتهای نوین اجتماعی مبتنی بر دین و لزوم مشاهده آن در این ایام کرونایی اشاره کرد؛ امری که نمونه قبلی آن را در کنشهای گسترده دیندارانه در پشتیبانی از جنگ تحمیلی میتوان سراغ گرفت.
🔸وی در عین حال افزود در گذشته هم هسته اسلام سنتی توسط علما بر مراسمات و آیینهای نوپدید اشراف داشته و انحرافات آن را کنترل کرده است و چنین نیست که مناسک نوپدید ارتباطی با دینداری عالمان نداشته باشد.
🔸از منظر دیگر پدیدهای مانند تقیه نشان میدهد که باوجود از دسترس خارج شدن مناسک مورد قبول دین در شرایط تقیه بازهم امکان حفظ دین وجود دارد و تحلیل این همه در شرایطی است که توجه شود دین و دینداری نباید به ظاهر و لایه مناسکی دین کاسته شود.
🔻متن کامل در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/?p=749
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #کلیپ
🎬 ادوارد سعید دروغها را فاش میکند
🔹ادوارد سعید ، متفکر مهم فلسطینی، درباره شرقشناسی هشدار میدهد.
🔹او میگوید تصویری که غرب از ما ساخته است تا چه حد دروغین و ظالمانه است و در این مسیر، شرقشناسی را متهم میکند.
🔹او این کار را چگونه و با چه استدلالی انجام داد؟
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
برنامه عصر.mp3
17.36M
🔊 #فایل_صوتی
♦️در برنامه عصر مطرح شد:
🔸بهداشت و درمان مردم در #آمریکا اولویت نیست.
🔸آیتالله خامنهای آمریکا را تحقیر کرد.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️در برنامه عصر مطرح شد:
🔶بهداشت و درمان مردم در آمریکا اولویت نیست.
🔶آیتالله خامنهای آمریکا را تحقیر کرد.
🔹️شب گذشته (سهشنبه ۱۳۹۹/۲/۲) برنامه تلویزیونی «عصر» با اجرای نادر طالبزاده و با حضور «دکتر فؤاد ایزدی»، استاد دانشگاه تهران با موضوع «تحولات اخیر ایالات متحده و سقوط قیمت نفت» از شبکه افق صداوسیما پخش گردید. در این برنامه همچنین، «دکتر ویلیام بیمن»، استاد دانشگاه و نویسنده از طریق تماس تصویری در بخشی از جریان برنامه حضور داشت.
🔹️دکتر بیمن در ابتدای صحبتهای خود ضمن اشاره به ناگهانیبودن ماجرای سقوط قیمت نفت اشاره کرد و گفت: فعالیتهای صنعتی و تجاری کاهشیافته و لذا نیاز به استفاده و نیاز به نفت هم بسیار کاهشیافته است؛ این بحرانی است که پیشبینی نشده و تأثیرات منفی در #آمریکا گذاشته است.
🔹این میهمان برنامه که از مینهسوتا با برنامه عصر ارتباط برقرار کرده بود، به بیمسئولیتی #ترامپ در شرایط کرونایی نیز اشاره کرد و گفت: متأسفانه رئیسجمهوری داریم که مسئولیتپذیر نیست و احتیاج داریم که مدیریت بهتری صورت گیرد.
🔹دکتر فؤاد ایزدی، به عنوان اولین مسئلهی مورد بحث به کاهش قیمت #نفت آمریکا پرداخت، و تصریح کرد: شاخص نفت در آمریکا به منهای ۳۷ دلار رسیده و این مشکل آمریکاست.
🔹این مشکل به مدتزمان ادامهداشتنِ #ویروس_کرونا بستگی دارد.
🔹دقیقاً بلایی که میخواستند بر سر کشور ما بیاورند و فروش نفتمان را به صفر برسانند، آمریکاییها امروز با آن درگیر شدهاند.
🔻لینک کامل متن:
🌐 http://fekrat.net/?p=753
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net