📍 #اختصاصی
📚#معرفی_کتاب
♦️نقش فرهنگ سیاسی #شیعه در نهضتهای معاصر ایران
🔸کتاب «نقش فرهنگ سیاسی شیعه در نهضتهای معاصر ایران»، با این نگاه و هدف تألیف شده که از زمان ظهور صفویه در ایران و تشکیل حکومت شیعه در ایران، به اعتراف نویسندگان داخلی و خارجی شاهد شکلگیری یک هویت جدیدی برای ایرانیان هستیم.
🔸یعنی تغییر هویت ملی جدید بر مبنای تشیع و محوریت تشیع.
🔸این کتاب با این نگاه بررسی کرده که در دوران معاصر، سه نهضت بزرگ داشتیم: نهضت تحریم #تنباکو، #نهضت_مشروطه یا #عدالتخانه و نهضت ملیشدن #نفت.
🔸فرهنگ سیاسی شیعه سه بخش دارد: عناصر اعتقادی، عناصر ارزشی، عناصر نمادها و سمبلها.
🔸در هر فصلی به این عناصر در مقاطع تاریخی اشاره شده است.
🔸عنصر تولی و تبرا و عنصر شهادتطلبی، عناصر ارزشی و اعتقادی شیعه هستند.
🔸اماکن مذهبی مثل مساجد، حرمها و امامزادهها و مناسبتهای مذهبی نظیر مراسمهای عزاداری در ماه محرم و صفر و مراسمهای خاص ماه رمضان، انواع سمبلهای مذهبی هستند.
🔸در هر دوره بررسی شده که این عناصر اعتقادی شیعه، مثلاً بحث تولی و تبرا، چه نقشی در نهضت مشروطیت، نهضت تنباکو و نهضت ملیشدن نفت داشت؟
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=961
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یادداشت
♦️نقش روحانیت شیعه به عنوان محرک اصلی جامعه علیه #استکبار جهانی (با محوریت #نهضت_تنباکو)
🔹نهضت تنباکو اولین باری نبود که علماء و روحانیون با مردم همراهی و همدلی میکردند.
🔹ولی اولین باری بود که قدرت رهبری و نفوذ این نهاد به منصه ظهور درآمد و زنگ خطر استعمار را به صدا درآورد.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یادداشت
♦️نقش روحانیت شیعه به عنوان محرک اصلی جامعه علیه #استکبار جهانی (با محوریت #نهضت_تنباکو)
🔹عصر حکومت قاجاریه در ایران را میتوان زمان افول تمدن جامعه ایران و نفوذ فرهنگ غرب و #استعمار به داخل کشور دانست.
🔹عصری که پادشاهان بیکفایت آن به بهای خوش گذارانی و عیش ونوش خود، امتیازهای بیحساب و کتابی را به بیگانگان میدادند.
🔹در این بین ناصرالدین شاه یک از زمامداران بیکفایت قاجار بود که با دادن امتیازهای باورنکردنی به بیگانگان، جفا و ظلم فراوانی را بر مردم این مرز و بوم روا داشت. یکی از این امتیازها، انحصار تتون و تنباکو در ایران بود.
🔹به موجب این قرار داد کلیه معاملات، خرید، فروش و صادرات تمام توتون و تنباکو ایران به مدت ۵۰ سال با بهائی اندک به «ماژور تالبوت» از مشاوران و نزدیکان «لرد سالیز بوری» نخست وزیر #انگلیس واگزار شد.
🔹به همین بهانه شرکت «رژی» شعبه خود در ایران راه اندازی نمود. این قرار داد در حالی بسته شده بود که مردم ایران به شدت به تنباکو وابسته بودن و هر ایرانی بخشی از درآمد خود را به تهیه آن اختصاص میداد.
🔹نهضت تنباکو اولین باری نبود که علماء و روحانیون با مردم همراهی و همدلی میکردند.
🔹ولی اولین باری بود که قدرت رهبری و نفوذ این نهاد به منصه ظهور درآمد و زنگ خطر استعمار را به صدا درآورد.
🔹بعد از این واقعه نیز در رخ دادهای چون امتیاز رویترز، مشروطه، جنگ جهانی دوم و اشغال ایران توسط دو قوای روس و انگلیس، کاپیتولاسیون، انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و... علماء و حوزههای علمیه همواره در کنار مردم بودند و جدای از راهبری، با آنان همراهی نیز مینمودند.
🔹به همین دلیل فهم تاریخ سیاسی ایران و تحولات آن بدون توجه به نهاد روحانیت، به عنوان قدرتمندترین نیروی جامعه مدنی ایران محال است.
🔹دشمنی جریان استکبار و استعمار با روحانیت بعد از نهضت تنباکو آغاز شد.
🔹چرا که از این تاریخ به بعد این جریان متوجه قدرت و نفوذ باورنکردنی علماء و روحانیون درمیان مردم مذهبی شد.
🔹بنابراین آنان برای شناخت بهتر دشمن خود و نابودی آن جاسوسان خود را در ایران افزایش داده و حتی تلاش نمودند در بدنه حوزه و روحانیت نفوذ نمایند.
🔹آنان برای گرفتن مرجعیت و جایگاه مردمی علماء در بین مردم از روشهای مختلفی استفاده کرده و میکنند.
✍️نویسنده: میلاد پورعسکری
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=978
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #گفتگو
♦️نفوذ دینی و اجتماعی روحانیت، محرک اصلی لغو قرارداد #تنباکو
🔸در نهضت تحریم تنباکو، نقطه قوت و عامل اصلی پیروزی نهضت، حکم ولایی میرزای شیرازی و تبعیت گسترده مردم از این حکم بود؛ در حدی که خود انگلیسیها تعجب کردند.
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=981
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #گفتگو
♦️نفوذ دینی و اجتماعی روحانیت، محرک اصلی لغو قرارداد #تنباکو
🔸در نهضت تحریم تنباکو، نقطه قوت و عامل اصلی پیروزی نهضت، حکم ولایی میرزای شیرازی و تبعیت گسترده مردم از این حکم بود؛ در حدی که خود انگلیسیها تعجب کردند.
🔸نقل شده اوباش، عرق و شراب میخوردند اما تنباکو نمیکشیدند.
🔸وقتی هم از آنها سؤال میشد که: «چرا عرقی که از اول حرام بوده و تا آخر هم حرام است را میخوری اما، تنباکو که میرزا موقتاً به دلیل یک مصلحت سیاسی تحریم کرده را استفاده نمیکنی؟» جوابی که میدادند که ناظر به تعبیر میرزا در حکم بود.
🔸میرزا در حکم دارند که: «الیوم استعمال توتون و تنباکو در حکم محاربه با امام زمان عجلاللهتعالیفرجه است.»
🔸در حقیقت عرقخورها با آن نگاه عوامانه و ساده خودشان در جواب پرسش میگفتند: «عرق را میخورم به امید شفاعت صاحبالزمان. تنباکو را به چه امیدی بکشم؟»
🔸نظام آموزشی ما، نظام آموزشی غربی است، و نگاه اومانیستی در روح نظام آموزشی غربی وجود دارد.
🔸بچههای ما از اول ابتدایی وقتی وارد دروس علمی جدید مثل علوم تجربی، فیزیک، شیمی و… میشوند این را مثلاً در علوم تجربی میخوانند که: وقتی یک گیاه در زمین کاشته میشود و به او آب میدهیم، این فعل و انفعالات شیمیایی باعث میشود گیاه رشد کند.
🔸یا مثلاً گفته میشود که گیاه از طریق نور و فتوسنتز تغذیه میکند.
🔸نکته این است که در بین تدریس این دروس، خدایی وجود ندارد. در فیزیک و شیمی نیز همینطور است.
🔸در عموم فضای علمی، بچههای ما عادت میکنند که فعل و انفعالات و تحولات جامعه بر اساس یکسری قواعد فیزیکی و شیمیایی است، و خدایی در کار نیست.
🔸این باعث میشود که نگاه دینی تضعیف شود؛ یعنی ناخودآگاه اثر میگذارد. و لذا تأثیر خداوند و دین در مسائل سیاسی و اجتماعی تضعیف میشود.
✍️نویسنده: دکتر مهدی ابوطالبی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=981
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
13.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #کلیپ
📋 #پرونده_ویژه
♦️نفوذ دینی و اجتماعی مرجعیت و روحانیت، محرک اصلی لغو قرارداد #تنباکو
🎙دکتر #مهدی_ابوطالبی
🔻(بخش پنجم)
🔹در نهضت تحریم تنباکو، نقطه قوت و عامل اصلی پیروزی نهضت، حکم ولایی میرزای شیرازی و تبعیت گسترده مردم از این حکم بود؛ در حدی که خود انگلیسیها تعجب کردند.
🔹در گزارشات سفارت #انگلیس با این مضمون آمده که: «روز پنجشنبه فتوای یک خطی توسط میرزای شیرازی در سامرا نوشته میشود. روز جمعه در ایران کپی و توزیع میشود و روز شنبه، احدی در ایران از تنباکو استفاده نکرد.»
🔹این موضوع موجب تعجب و شگفتی غربیها شده که چگونه میشود یک خط نوشتهی عالمی که در ایران نیست را مردم به این شکل بپذیرند و مقابل یک حرکت خارجی بایستند؟
🔻بخش قبلی:
🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1010
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
17.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #کلیپ
📋 #پرونده_ویژه
♦️نقش هنری دراموند ولف در تحمیل قراردادهای استعماری به ایران
🎙دکتر #ابوذر_مظاهری
🔻(قسمت اول)
🔹روشنگری حجتالاسلام مظاهری در خصوص نقشآفرینی «هنری دراموند ولف»، سفیر #انگلیس در انعقاد قرارداد رژی و هموار کردن مسیر #استعمار ایران.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
7.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #کلیپ
📋 #پرونده_ویژه
📚 #معرفی_کتاب
♦️نقش فرهنگ سیاسی #شیعه در نهضتهای معاصر ایران
🎙دکتر #مهدی_ابوطالبی
🔻(بخش ششم)
🔸این کتاب با این نگاه بررسی کرده که در دوران معاصر، سه نهضت بزرگ داشتیم: نهضت تحریم #تنباکو، #نهضت_مشروطه یا #عدالتخانه و نهضت ملیشدن #نفت.
🔸فرهنگ سیاسی شیعه سه بخش دارد: عناصر اعتقادی، عناصر ارزشی، عناصر نمادها و سمبلها.
🔸در هر فصلی به این عناصر در مقاطع تاریخی اشاره شده است.
🔻بخش قبلی:
🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1024
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📰 #نشریه
✅ پیشنهاد دانلود
♦️دیدهبان #اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🔰موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
⏰ 23 اردیبهشت 99
🔻(شماره سوم)
🔹در نشریه تخصصی رصد #دیدهبان_اندیشه، چهار محور اندیشه علم وفلسفه، اندیشه اجتماعی، اندیشه دین و اندیشه سیاسی مورد توجه قرار گرفته است.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
دیده بان اندیشه شماره 3 کم حجم.pdf
4.83M
📍 #اختصاصی
📰 #نشریه
✅ پیشنهاد دانلود
♦️دیدهبان #اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🔰موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
⏰ 23 اردیبهشت 99
🔻(شماره سوم)
🔹در نشریه تخصصی رصد #دیدهبان_اندیشه چهار محور اندیشه علم وفلسفه، اندیشه اجتماعی، اندیشه دین و اندیشه سیاسی مورد توجه قرار گرفته است.
🔹دیدهبان اندیشه سعی دارد تا با تبیین بازنماییهای اندیشههای جریانات فکری در فضای مجازی، به مهمترین رویدادهای #علوم_انسانی اشاره کند و تصویری کلان را برای مخاطبین خود به ارمغان آورد.
🔹برای چندمین بار متوالی است که بحث کرونا و حواشی آن به عنوان اصلیترین موضوعات اندیشهای مطرح بوده و در بخشهای مختلف، نویسندگان و سخنرانان درباره آن سخن میگویند.
🔹به طور کلی میتوان محورهای مطرح شده در مساله کرونا را اینگونه عنوان کرد:
1️⃣ تحلیل پیامدهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی #کرونا و #پسا_کرونا
2️⃣ تحلیل و بررسی مدیریت بحران کرونا از سوی حاکمیت و کارآمدی نظام
3️⃣ میزان اعتماد عمومی و سرمایههای اجتماعی به حاکمیت و دستگاههای اجرایی و وابسته مثل صداوسیما
4️⃣ مساله توسعه و دموکراتیزه کردن نظام اسلامی و رابطه آن با دین
5️⃣مساله کرونا و نسبت آن با هویت جمعی ایرانیان، فرهنگ ملی، امید ملی و خودباوری
6️⃣ نسبت سنجی علم و دین و بررسی جایگاه علوم انسانی در رفع و حل پیامدهای کرونا
🔻لینک سایت:
🌐 http://fekrat.net/?p=986
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️نجات آنجاست که خطر آنجاست.
🔹 #کرونا هیبت و هیمنه مرگ را از میان ربوده و چهره آن را که بیشتر ترسناک بود، خوار و زشت کرده است.
🔹مرگ دیگر، مرگی نیست که در عالم انسانی، همراه و هم خانه آدمیان و پایان بخش امکانهایش باشد.
🔹کرونا مرگی از بیرون با خود آورده است که مراسم و تشریفات ندارد.
🔹حتی مجال عزاداری و تسلیت هم به بازماندگان مرده نمیدهد.
🔹اگر این جبار وحشی زودتر زحمتش را کم نکند، معلوم نیست بر سر زندگی آدمی و وضع جهان چه میآید.
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=996
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️نجات آنجاست که خطر آنجاست.
🔹البته ما از آینده کرونا خبر نداریم و نمیدانیم که در آینده چه رخ خواهد داد، اما نظرم این است که به آینده کرونا و پس از کرونا فکر کنیم.
🔹چند روز پیش که دیدم از خانه بیرون نمیروم، از خود پرسیدم که تو چرا باید از ویروس بترسی؟
🔹زیرا به فرض اینکه بتوانی تا پایان عمر این دشمن موذی بشر و تمدن بشری دوام بیاوری، چون پیمانه عمرت قاعدتا باید پر شده باشد، باید دل از هستی دنیایی برگیری تا وقتی که پیک اجل میرسد، عزم وطن عقبا کنی.
🔹اما دیدم اولا از کرونا نه فقط نمیتوان نترسید، بلکه ترس از کرونا، ترس مضاعف است.
🔹همه از مرگ میترسند و چون بیماری آنها را به مرگ نزدیک میکند، از بیماری هم ترسناکند.
🔹هر کس به سکته قلبی و مغزی و به سرطان و به هر بیماری کشنده دیگری بیندیشد، نگران میشود.
🔹اما کرونا با حمله قلبی و سرطان تفاوت دارد. آنها امور ممکنند و معلوم نیست که کجا هستند و کی میآیند، پس بهتر است به حکم طبع خویش و به سفارش بعضی فیلسوفان مانند اسپینوزا بگوییم، زندگی باید کرد و مرگ را باید به فراموشی سپرد.
🔹ولی کرونا دیگر یک امکان نیست، بلکه آمده است و در کوچه و خیابان و اداره و فروشگاه و مدرسه و دانشگاه و پشت در هر خانه حضور دارد.
🔹پس در این مکانها نباید حاضر شد، زیرا کرونا آمده و آنجا را اشغال کرده است.
🔹کرونا اکنون دیگر امر موجود است و نه یکی از امکانها و ممکنها. پس مردم از بیماری کشنده حاضر چگونه نترسند؟ کرونا ترس دیگری را هم با خود آورده و آن ترس تلف شدن و به هلاکت رسیدن مثل حیوانات است.
🔹پس من هم از مردن در زمان و فضایی که در اشغال کروناست میترسم، زیرا مرگ در این فضا، مرگ نیست. یعنی در آن نمیتوان مثل آدم مرد.
✍️نویسنده: رضا داوری اردکانی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=996
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net