eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
بخش اول.mp3
6.78M
🔊 ♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه هشتم) 🔰موضوع: برنامه‌های پژوهشی (بررسی نظریه‌های ساختاری فلسفه علم) 🔻(بخش اول) 🔹منظور از ساختار، یک بافت منسجم و کلیتی می‌باشد که در آن همه اجزاء به توجیه یکدیگر کمک می‌کنند. 🔹مشابه ساختار‌گرایی، در‌گرایش‌های دیگر نیز وجود داشته و عناوین مختلفی دارد. 🔹این‌گرایش،‌گرایشی عمومی بوده که از نیمه دوم قرن 20 به بعد، در همه ‌گرایش‌های فلسفی رواج پیدا کرد. 🔹توجه به انسجام و ساختار، در برابر دیدگاه قدیمی‌تر ثابت است تا ما فکر کنیم که نظریه از یک نقطه صفر به صورت انتزاعی یا انزوال آغاز می‌شود. 🔹برای مثال، عقل‌گرایان معتقد اند که این نقطه صفر، گزاره‌های عقلی می‌باشند و یا دکارت معتقد است که نقطه صفر، تصورات بدیهی انسان است. 🔹فیلسوفان قدیمی‌تر نیز بر این باور بودند که این نقطه از بدیهیات منطقی آغاز می‌شود. 🔻قسمت قبلی: 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1108 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
بخش دوم.mp3
11.11M
🔊 ♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه هشتم) 🔰موضوع: برنامه‌های پژوهشی (بررسی نظریه‌های ساختاری فلسفه علم) 🔻(بخش دوم) 🔹منظور از ساختار، یک بافت منسجم و کلیتی می‌باشد که در آن همه اجزاء به توجیه یکدیگر کمک می‌کنند. 🔹مشابه ساختار‌گرایی، در‌گرایش‌های دیگر نیز وجود داشته و عناوین مختلفی دارد. 🔹این‌گرایش،‌گرایشی عمومی بوده که از نیمه دوم قرن 20 به بعد، در همه ‌گرایش‌های فلسفی رواج پیدا کرد. 🔹توجه به انسجام و ساختار، در برابر دیدگاه قدیمی‌تر ثابت است تا ما فکر کنیم که نظریه از یک نقطه صفر به صورت انتزاعی یا انزوال آغاز می‌شود. 🔹برای مثال، عقل‌گرایان معتقد اند که این نقطه صفر، گزاره‌های عقلی می‌باشند و یا دکارت معتقد است که نقطه صفر، تصورات بدیهی انسان است. 🔹فیلسوفان قدیمی‌تر نیز بر این باور بودند که این نقطه از بدیهیات منطقی آغاز می‌شود. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️متوقعان تشویق و قدردانی 🔸علم انسانی و اجتماعی، لااقل در شرایط بحرانی، ناکارآمد است. 🔸این علم اولا تصویر روشنی از بحران ندارد و ثانیا برای دخالت و رفع معضلات بحرانی، دستورالعمل‌های کارآمدی ندارد و مهم‌تر از همه با مساله مهم تعارضات نظر و عمل درگیر است. 🔸همه این مسائل باعث شده است که اصحاب علم انسانی و اجتماعی در شرایط بحرانی مانند ، احساس بیهودگی کنند. ✍️نویسنده: دکتر داود مهدوی‌زادگان 🔻ادامه مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1114 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️متوقعان تشویق و قدردانی 🔸اینکه در میانه بحران و بلای طبیعی جهانی، گروهی از دانش‌آموختگان نجوا کرده و درباره عدم‌دلجویی و قدردانی از زحمات‌شان گلایه و شِکوه کنند، کار طبیعی و پسندیده‌ای به‌نظر نمی‌آید. 🔸مگر از دیگر گروه‌ها در این شرایط اضطراری و بحرانی، چقدر تقدیر می‌شود که از این گروه نمی‌شود. 🔸برخی از پزشکان و پرستاران در راه خدمت به مبتلایان ، جان خود را از دست داده‌اند و متاسفانه تاکنون فرصت بزرگداشتی در سطح ملی از آنان فراهم نشده است. 🔸در‌حالی‌که لااقل نگارنده جایی نخوانده و نشنیده است که فردی از اصحاب علوم‌انسانی در راه مقابله با کروناویروس، جان خود را از دست داده باشد. 🔸آیا باید چنین خواسته‌ای را به‌حساب احساس نیاز پاره‌ای از اصحاب علوم‌انسانی به تقدیر و تشکر گذاشت؟ 🔸اگر چنین باشد که حکایتی از چالش روانشناختی آنان است. با وصف این، دلیل ندارد که این گفته چندان جدی گرفته شود. 🔸به‌علاوه از زحمات برخی از گویندگان این سخن، همه‌ساله در اشکال مختلف تقدیر و تشکر به‌عمل می‌آید، از تقدیر در جشنواره‌ها گرفته تا رونمایی از آثار و دیدارهای اختصاصی با کارگزاران عالی‌رتبه و بزرگداشت‌های محفلی. 🔸برخی از آنان از سوی چندین پژوهشگاه و پژهشکده مورد حمایت واقع می‌شوند. 🔸جشنواره فارابی هم اختصاص به تجلیل از آثار برگزیده علوم‌انسانی دارد. 🔸فرصت‌های آموزشی و پژوهشی که برای این گروه از شِکوه‌کنندگان فراهم است، برای بسیاری از افراد فراهم نیست. 🔸برخی از آنان مشاوران عالی‌رتبه نهادهای رسمی و غیررسمی دستگاه‌های دولتی و مردمی هستند. 🔸بعضا از اعضای مهم هیات‌های ممیزه مراکز آموزشی و پژوهشی‌اند. حمایت‌های مادی و معنوی حاکمیتی برای بسط وگسترش علوم‌انسانی و اجتماعی کم نبوده است. ✍️نویسنده: دکتر داود مهدوی‌زادگان 🔻ادامه مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1114 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️عدالت‌خواهی جوکری … که خود مسبب ضعیف شدن طبقه متوسط و له شدن طبقه ضعیف میان چرخ‌دنده‌های پیشرفت عده‌ای سرمایه‌دار است، وقتی می‌خواهد به شما اعتراض به وضع موجود را آموزش دهد آشوب و کشتار را می‌آموزد! ✍️نویسنده: حمیدرضا باقری 🔻ادامه مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1117 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️عدالت‌خواهی جوکری … 🔹 که خود مسبب ضعیف شدن طبقه متوسط و له شدن طبقه ضعیف میان چرخ‌دنده‌های پیشرفت عده‌ای سرمایه‌دار است، وقتی می‌خواهد اعتراض به وضع موجود را آموزش دهد آشوب و کشتار را می‌آموزد. 🔹شاید تصور شود این آشوب طلبی صرفاً نسخه‌ای برای کشورهای ما و عراق و… است. 🔹فرصتی شد تا را ببینم، یک دلقک شکست‌خورده که زیر چرخ‌های نظام اقتصادی و اجتماعی سرمایه‌داری له شده است و حالا تصمیم می‌گیرد دست به انتقام و آشوب بزند، اول با کشتن چندنفر که به او حمله کرده‌اند طعم انتقام و قدرت را می‌چشد و احساس حقارتی که به او تحمیل شده بود را به کمک قدرت یک اسلحه جبران می‌کند و دست به آشوب می‌زند. 🔹کارگردان اگرچه تلاش کرده است تا آشوب او و انتقام خواهی او را موجه جلوه دهد اما نتوانسته غرق شدن او در این آشوب را پنهان کند. 🔹جوکر اول از همه از زنی که با او ارتباط دارد و جز محبت از او ندیده است آغاز می‌کند و بعد از آن مادرش را می‌کشد و به سرعت داستانش به اوج می‌رسد و با کشتن یک مجری که او را تحقیر کرده است، در برنامه زنده تلوزیونی کل جامعه به هیجان و آشوب در می‌آید. 🔹اما چرا نظام سرمایه‌داری که خود مسبب ضعیف شدن طبقه متوسط و له شدن طبقه ضعیف میان چرخ‌دنده‌های پیشرفت عده‌ای سرمایه‌دار است، وقتی می‌خواهد به شما اعتراض به وضع موجود را آموزش دهد آشوب و کشتار را می‌آموزد؟ 🔹شاید تصور شود این آشوب طلبی صرفاً نسخه‌ای برای کشورهای ما و عراق و… است. 🔹اما خیر، نظام سرمایه‌داری ابتدا با سرگرم کردنتان به موسیقی و ورزش و شکم و زیرشکم شما را کوچک می‌کند و به بی‌تفاوتی می‌کشاند اما این اوضاع دوام نخواهد داشت و فشارها بر شما آنقدر زیاد خواهد شد که از یک جا به بعد هیچ چیز توجه شما را از فشار سیستم و بی‌عدالتی آن منحرف نمی‌کند. 🔹نظام سرمایه‌داری برای موج سواری جدیدش بر طبقه ضعیف، نسخه جدیدی به اسم آشوب و کشتار دارد، چرا که بازنده این بازی جدید هم باز خود مردم هستند. ✍️نویسنده: حمیدرضا باقری 🔻ادامه مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1117 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📰 🖌 🔻(بخش اول) 🔹«همه زحمت انبیا برای این بود که یک اجتماعی درست بکنند برای بشر در اجتماع، و یک عدالت باطنی درست کنند برای انسان در انفراد.» 📚(صحیفه امام، ج۱۱،ص ۳۸۶) 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
هدایت شده از فکرت
📍 🖼 🔰اینفوگرافی شاخص‌های عدالت اجتماعی از منظر (ره) ♦️شاخص های 🔹حضرت امام، در مکتوبات و سخنان خویش، مفهوم خاصی را از عدالت اجتماعی ارائه نمی‌دهد، لیکن ایشان ضمن نام بردن از عدالت اسلامی یا عدالت الهی از شاخص‌هایی سخن به میان می‌آورد که مروری بر آنها ما را به برداشت حضرت امام از عدالت اجتماعی نزدیک می‌کند؛ برداشتی که می‌توان آن را به نوعی وجه جامع تعاریفی دانست که اندیشمندان در باب عدالت اجتماعی از آن سخن رانده اند. 🔹این شاخص‌ها، شاخص‌هایی هستند که در صورت ظهور آنها در سطح جامعه و حکومت، می توان ادعا نمود شالوده چنین حکومت و جامعه‌ای، بر پایه عدالت اجتماعی شکل گرفته است: 1️⃣ احقاق حقبر 2️⃣ خورداری تمام اقشار از حقوق برابر 3️⃣ برخورداری تمامی اقشار از رفاه و زندگی صحیح 4️⃣ توزیع عادلانه ثروت و درآمدها 5️⃣ لغو امتیازات ویژه زمامداران 6️⃣ انتقاد آزادانه از حکومت و حاکمان 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
هدایت شده از فکرت
اینفوگرافی.jpg
10.39M
📍 🖼 🔹نسخه با کیفیت اینفوگرافی شاخص‌های از منظر (ره) 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📰 🖌 🔻(بخش دوم) 🔹« از آنجا که محرومیت زدایی، عقیده و راه و رسم زندگی ما است، جهان‌خواران در این مورد هم ما را آرام نگذاشته اند… و بدون شک جهانخواران به همان میزان که از شهادت طلبی و سایر ارزش های ایثارگرانه ملت ما واهمه دارند، از گرایش و روح اقتصاد اسلام به طرف حمایت از پابرهنگان در هراسند.» 📚( صحیفه، ج ۲۰، ص ۳۴۱) 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ به نفع 🔹مدتی پیش که جاش فاکس، کارگردان آمریکایی کمپینی علیه تازه‌ترین مستند مایکل مور ترتیب داد، این اقدام او با واکنش‌ها، حمایت‌ها و البته اعتراض‌هایی مواجه شد، چرا که مایکل مور باز سراغ موضوعی جنجال‌برانگیز رفته بود و از «سرمایه‌داری سبز» و دروغ‌هایی که برخی فعالان محیط زیست به نفع نظم سرمایه‌داری مطرح می‌کنند، پرده برداشته بود. 🔹با این همه کمتر کسی تصور می‌کرد این مستند پس از چند هفته از یوتیوب حذف و سانسور شود. 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1126 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ به نفع 🔹«سیاره انسان‌ها» که همزمان با روز زمین توسط «مایکل مور» تهیه‌کننده این فیلم منتشر شد، راهکارهایی را که تاکنون برای حفظ محیط‌زیست ارائه شده است، مورد نقد قرار داده و آنها را به چالش می‌کشد. 🔹این مستند سوال‌هایی را راجع به برخی فناوری‌های زیست‌محیطی مطرح می‌کند که قابل تأمل است اما همین اندازه نیز مورد تحمل واقع نمی‌شود و یوتیوب آن را سانسور می‌کند! 🔹در «سیاره انسان‌ها» ماشین‌های برقی و انرژی خورشیدی آنگونه که در این سال‌ها تبلیغ شده‌اند، قابل اعتماد جلوه داده نمی‌شوند و کارکردشان به سوخت‌های فسیلی وابسته‌ تلقی می‌شود. 🔹این مستند همچنین به انتقاد از «ال گور» فعال محیط‌زیست و سیاستمدار آمریکایی به دلیل حمایت از فناوری‌های ناقص به جای ارائه راهکارهای مناسب و واقعی برای بحران آب و هوایی و تغییرات اقلیمی پرداخته است. 🔹مثلا در جایی از این مستند خط ‌تولید شورولت ولت پلاگین هیبرید (Chevrolet Volt) نمایش داده می‌شود. 🔹در این بخش از مستند که به خط‌ تولید شورولت ولت در سال ۲۰۱۰ مربوط است، سخنگوی جنرال موتورز اعتراف می‌کند برای شارژکردن این خودرو از زغال‌سنگ استفاده می‌شود. 🔹سپس گفته می‌شود شبکه‌ شارژ چنین خودرویی از حدود ۹۵ درصد زغال‌سنگ استفاده می‌کند. این گزاره‌های مستند البته از جهت علمی بودن مورد نقد قرار گرفته اما مور معتقد است مستند باید نمایش داده شود تا چالش‌هایی که او برای انرژی‌های تجدیدپذیر برشمرده است، واکاوی شود. 🔹مستند «سیاره انسان‌ها» پیش از این در جشنواره فیلم «ترورس سیتی» نیز به نمایش گذاشته شده بود و «مایکل مور» آن را مهم‌ترین فیلم نمایش داده شده در تاریخ ۱۵ ساله‌ جشنواره معرفی کرد. 🔹سانسور تازه‌ترین مستند مایکل مور فارغ از محتوای علمی و غیرعلمی‌اش که درباره هر اثری قابل طرح است، معیاری برای تاب‌آوری لابی‌های سرمایه‌داری و مصرف‌گرایی در وال‌استریت است. 🔹وقتی جنبش‌های زیست‌محیطی به کارگزاران نظم سرمایه‌داری بدل می‌شوند، حداقل می‌توان به فعالیت‌های جانبدارانه‌ای که آنها از محصولات وال‌استریت دارند، با نگاه تردید نگریست. 🔹ضمن اینکه در این سال‌ها با ورود ستاره‌های هالیوود به موضوعات مشابه و هزینه کلان این جنبش‌ها این سوال مطرح می‌شود که این میزان هزینه برای کمپین‌هایی که باید منشأ مردمی داشته باشند، از کجا و برای تحقق چه هدفی تامین می‌شود؟ 🔹ضمن اینکه چند وقت یکبار اخبار تازه‌ای از رسوایی‌های مالی در پروژه‌های زیست‌محیطی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که بر تردیدها اضافه می‌کند. 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1126 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net