لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه با دکتر حسنخانی
♦️جایگاه ارز در #اقتصاد ایران
🔻(بخش دوم)
🔹ارز برای ما یک کالای بدون جانشین است.
🔹در اقتصاد دو نوع کالا وجود دارد: کالاهای با جانشین و کالاهای بدون جانشین.
🔹مثلاً اگر قهوه گران شود، چای وجود دارد. وقتی یک کالای بدون جانشین افزایش قیمت پیدا کرد، مستقیم به مصرفکننده نهایی ضربه میخورد و رفاهش کاهش پیدا میکند.
🔹این کالاست که گرانی آن و عدم حمایت از مردم برای تحقق رفاه، باعث میشود شورش ایجاد شود.
🔹به همین دلیل ارز یک کالای بدون جانشین است و در افزایش قیمتش بایستی احتیاط لازم صورت گیرد.
🔹اگر افزایش قیمتی قرار است در قیمت ارز اتفاق بیفتد، حتماً باید تناسبی در مصرف مردم در قبل و بعد از افزایش قیمت وجود داشه باشد.
به این معنا وقتی قیمت ارز سه برابر میشود، یارانه نقدی که به مبلغ 30 یا 40 هزار تومان به مردم داده میشود، اثری که سه برابر شدن قیمت ارز روی قیمتها دارد را خنثی و یا تعدیل نمیکند.
🔹به همین دلیل نارضایتی پیش میآید، امنیت روانی مردم گرفته میشود، هجوم به بازار اتفاق میافتد و اتفاقات دیگر.
🔻قسمت قبلی:
🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1274
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1274
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #آنچه_گذشت
♦️ #پر_بازدیدترین مطالب #فکرت در هفتهای که گذشت:
📝تفاوت حقوق بشر در اسلام و #آمریکا
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1223
✍️ وابستگی اقتصادی شایسته مملکت اسلامی نیست.
💠https://eitaa.com/fekrat_net/1228
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1233
📝 #رومینا، برساخت اجتماعی یک مسأله اجتماعی
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1251
📜نقدی بر #هافمن
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1255
♦️نکات کابردی در مورد #فلسفه_علم و کاربردهای آن
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1266
♦️نخستین شماره نشریه تخصصی اندیشههای جاری #انقلاب_اسلامی«خردورزی» منتشر شد.
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1276
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️نقش مردم در شکلگیری و تدام #انقلاب_اسلامی
🔹اولین نکتهای که بایستی به آن توجه کرد این است که انقلاب اسلامی مردم ایران متکی به اسلحه نبود؛ بلکه مردم با پذیرش #امام_خمینی به عنوان رهبر و اسلام به عنوان ایدئولوژی انقلاب، به فرامین امام که برگرفته از دستورات الهی بود، لبیک گفتند و توانستند رژیم طاغوت را سرنگون سازند.
✍️نویسنده: سعید ابوالقاضی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1304
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️نقش مردم در شکلگیری و تدام #انقلاب_اسلامی
🔹عدم حضور مردم در روز ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ و ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ و سایر تظاهرات در سالهای پیش از پیروزی انقلاب و بیتفاوتی ملت به بازداشت حضرت امام و درخواست علما برای تجمع و تظاهرات علیه رژیم ستمشاهی، هرگز آرزوی سقوط رژیم طاغوت و برپایی نظام توحیدی را به واقعیت تبدیل نمیکرد.
🔹پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شکلگیری #جمهوری_اسلامی نیز مردم همواره اصالت نقش خود را حفظ نمودند و در مواقع حساسی که نظام و ولی فقیه به حضور آنان در صحنه نیاز داشتند، ولی امرشان را تنها نگذاشتند و به صورت خودجوش و یا به توصیه و دستور ولی فقیه در میدانهای مختلف حاضر شدند.
🔹حضور و نقشآفرینی مردم به عنوان یدالله برای ولی فقیه از سال ۱۳۵۷ به بعد را میتوان طی سه مقوله مورد بررسی قرار داد:
1️⃣شرکت در راهپیماییها.
2️⃣شرکت در دفاع از کشور: شامل دفاع مقدس و مقابله با جریان داعش.
3️⃣شرکت در انتخابات مختلف.
✍️نویسنده: سعید ابوالقاضی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1304
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️غیرت متعصبانه ربطی به سنت ندارد.
🔹حقیقت این است که نباید در اتفاق #رومینا یک تصویر وحشتناک از سنت ارائه داد.
🔹یک سنت علمی و یک سنت متصل با خرده فرهنگهای مختلف داریم که همه این موارد را باید از هم تمیز داد؛ درست است که این جریان وجوه مشترکی دارد، اما وجوه متمایزی نیز دارد که باید بررسی بیشتری نسبت به آن انجام شود.
✍️نویسنده: دکتر عماد افروغ
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1310
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️غیرت متعصبانه ربطی به سنت ندارد.
🔹حقیقت این است که نباید در این اتفاق یک تصویر وحشتناک از سنت ارائه داد.
🔹یک سنت علمی و یک سنت متصل با خرده فرهنگهای مختلف داریم که همه این موارد را باید از هم تمیز داد؛ درست است که این جریان وجوه مشترکی دارد، اما وجوه متمایزی نیز دارد که باید بررسی بیشتری نسبت به آن انجام شود.
🔹در حقیقت تعصب کور ممکن است بخشی از فرهنگ یک منطقه باشد، این هم جای تأمل و تحقیق بیشتر دارد که آیا چنین چیزی وجود داشته است یا خیر؟
🔹مساله اینجاست که غیرت جاهلانه یک بحث و غیرت موجه و معتبر بحث دیگری است.
🔹کسی منکر بودن غیرت نمیشود و نباید غیرتزدایی کرد، اما اینجا شاهد غیرتزدایی توسط عدهای هستیم که میتواند منتج به اتفاقات ناگوار شود؛ از طرف دیگر هم میتوانیم از غیرت حکیمانه، موجه و معتبر بحث کنیم.
🔹غیرتی که با عفاف و حجاب گره خورده است؛ غیرتی که با حفظ حریم رابطه دختر و پسر گره خورده و چیز قابل قبولی است که در جامعه ما جاری و ساری است و معمولاً بچههای خوب ما از خانوادههایی بیرون آمدهاند که همیشه حفظ حریم کردهاند.
✍️نویسنده: دکتر عماد افروغ
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1310
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️معناهای #علوم_انسانی؛ معنای برگزیده علوم انسانی اسلامی
🔹علوم انسانی اسلامی به چه معنایی باید پیگیری و به چه معناهایی نباید پیگیری شود؟
🔹موضوع بسیار مهم است که ما ابتدا و انتهای جاده خودمان را ارزیابی کنیم و اشتباهی در جاده دیگری وارد نشویم، چون اگر وارد جاده دیگری شویم از مقصد دیگری سر در میآوریم.
🔹در حدیثی از امام جعفر صادق ذکر شده «الْعَامِلُ عَلَى غَیْرِ بَصِیرَهٍ کَالسَّائِرِ عَلَى غَیْرِ الطَّرِیقِ لَا تَزِیدُهُ سُرْعَهُ السَّیْرِ إِلَّا بُعْدا»(تحف العقول) یعنی وقتی اگر جادهای را اشتباهی رفته باشید، هر چقدر تندتر بروید از مقصد دورتر میشوید.
✍️نویسنده:دکتر خسرو باقری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1313
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️معناهای #علوم_انسانی؛ معنای برگزیده علوم انسانی اسلامی
🔹پیشفرضهایی وجود دارد در اذهان ما که در این راه درست یا اشتباه تأثیر میگذارد.
🔹مثلا یکی این است که اگر کسی بیاید در مورد علوم انسانی اسلامی بگوید که نمیتوانیم داشته باشیم، فکر میکنیم این فرد با اسلام مشکلی دارد و یا طرفدار اسلام نیست و برعکس اگر کسی بگوید ما میتوانیم علوم انسانی اسلامی داشته باشیم معلوم است طرفدار اسلام است و … .
🔹اما اصلا معلوم نیست این پیش فرض درست باشد، چون ممکن است کسی به فکر خدمت به اسلام باشد اما عملا خدمت نکند و آسیب بزند.
🔹بنابراین نقد و بررسی دیدگاهها در مورد اینکه علم انسانی اسلامی به چه معانیای میتواند وجود داشته باشد و به چه معانیای نمیتواند وجود داشته باشد مهم و اساسی است.
✍️نویسنده:دکتر خسرو باقری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1313
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️دیگریسازی مسلمانان در #بالیوود
🔸از زمان روی کار آمدن نارندرا مودی، نخستوزیر راستگرای #هندو، وضعیت مسلمانان در #هند با دشواریهای بسیاری همراه بوده است، مشکلاتی که شاید برای ما ایرانیان به تصور ما از فجایع مسجد بابری بازگردد.
🔸همچنین مسجد بابری و رویدادهایش به بخشی از #سینمای_هند و تقابل میان مسلمانان و هندوان بدل میشود.
🔸بخش مغفولی که چندان مورد توجه ایرانیان قرار نگرفته است و کمتر از آن درمورد تصویر مسلمانان در هندوستان سخن رانده شده است.
✍️نویسنده:احسان زیورعالم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1316
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️دیگریسازی مسلمانان در #بالیوود
🔻(بخش اول)
🔸با استقلال #هند و نخستوزیر شدن جواهر لعل نهرو، در مسجد بابری پلمب میشود.
🔸او دستور میدهد بت راما که به اجبار هندوان در صحن مسجد نصب شده بود نیز از مکان مسجد خارج شود.
🔸پلمب مسجد ۳۵ سال بهطول میانجامد تا آنکه در اول فوریه ۱۹۸۶ و در پی حکم دادگاه فیضآباد، پلمب مسجد توسط هندوان شکسته میشود.
🔸حالا نوبت به مسلمانان بود تا اعتراض خود را نمایان کنند. در کنار تشکیل «کمیته اقدام بابری»، مردم شورش میکنند.
🔸سال ۱۹۸۸، راجیو گاندی، نخستوزیر وقت مساله را به دادگاه عالی ارجاع میدهد. در ۱۹۹۰ حزب افراطی بهاراتیا جاناتا -که آقای موندری امروز رهبر آن است- اقدام به برپایی تظاهرات هندوان میکند.
🔸همهچیز به یک گفتوگوی دوطرفه میرسد؛ اما ترور راجیو گاندی، گفتوگوها را منهدم میکند.
🔸در ۱۹۹۲، ۱۵۰هزار هندو در غیاب نیروهای نظامی، مسجد بابری را ویران میکنند.
🔸درگیریها بالا میگیرد و قتلعام مسلمانان رقم میخورد. با آنکه طولانیترین دعوای حقوقی هند در سپتامبر ۲۰۱۰ به تقسیم زمین مسجد بابری میان مسلمانان و هندوان ختم شد؛ اما در روزهای آخر سال ۲۰۱۹ دادگاه عالی، مسلمانان را از حق داشتن زمین مسجد بابری محروم کرد تا تیر خلاص آقای موندری و حزبش بر یک کشاکش تاریخی باشد.
✍️نویسنده:احسان زیورعالم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1316
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️دیگریسازی مسلمانان در #بالیوود
🔻(بخش دوم)
🔸امانوئل لویناس، فیلسوف فرانسوی با قرائتی اگزیستانسیالیستی از اخلاق، واژه دیگری را مطرح کرد.
🔸«دگربودگی» از دید او منشأ حوادث قرن بیستم ازجمله برخورد تمدنها بود.
🔸او معتقد بود انسان در مقام «من» از «دیگری» غفلت میورزد. دیگری که بدل به «چهرهای بیچهره» شده است و از منظر ما «شر و بدی بیچهره است».
🔸از همین رو، لویناس معتقد بود «زمان»، حاصل فعل «من» نیست؛ بلکه از تعامل «من» با «دیگری»، «زمان» و در پی آن «تاریخ» شکل میگیرد.
🔸این نگرش لویناس او را به مدافع «انسان دیگر» بدل کرد. آنچه ادبیات لویناس را وارد فرهنگ سینمایی کرده است به تصویر کشیدن نظام سلطه برای تسلط بر دیگری است.
🔸دیگری که اقلیت بهحساب میآید و قرار نیست در تصویر ارائه شده از خودش دفاع کند. همانند تصویری که هالیوود همواره از دگرپوستان ارائه میدهد.
🔸این وضعیت در بالیوود نیز حاکم است. بالیوود در سالهای اخیر با رشد راستگرایی با تکیه بر تعصبات آگاهانه و شاید ناخودآگاه، تصویر «مسلمان دیگری» را بهعنوان تروریست، مهاجمان وحشی و بدخواه ارائه داده است.
✍️نویسنده:احسان زیورعالم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1316
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net