📝 #یاداشت
♦️ #کرونا و نقش خدا در حیات بشر
🔹کرونا، این پدیده تاسف بار در عرصههای مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دینی هم تهدید است و هم فرصت.
🔹به طور خاص در عرصه دینی، جامعه متدینان را با تهدید مواجه کرد: شبهاتی به برخی از آموزههای دینی وارد شد، دفاعهای ضعیفی از دین و دینداری صورت گرفت و تبیینهای ناقص، انحرافی و سلیقهای از برخی آموزههای دینی ارائه شد.
🔹از طرف دیگر در همین عرصه و فرصتهایی ایجاد کرد: معنویت درجامعه بیشترشد و باور به خدا تقویت پیدا کرد.
✍️نویسنده: حجت الاسلام و المسلمین محمدصفر جبرئیلی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1742
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️ #کرونا و نقش خدا در حیات بشر
🔹جهان حقیقتی است که خودش، خودش رابه وجود نیاورده از داخل و از درون نجوشیده بلکه دست قدرتمندی این پدیدههای گوناگون را آفریده و به وجودآورده است این کارخانه سازندهای و این دستگاه پدید آورندهای دارد انسان به عنوان جزئی از مجموعه جهان آفرینش محکوم قوانین عام و ویژهای است خداوند به عنوان صاحب اختیار عالم همه را با نظم خاصی آفریده و آنها را با سنتها و قانونهای منظم و دقیقی بوجود آورده است.
🔹سنتهای خداوند همان قوانین ثابت جهان هستی درعرصه تکوین و تشریع است که همیشه یکسان،عام و غیر قابل تغییر و دگرگونی است.
🔹عالم آفرینش تابع قوانین وسنتهای مشخصی است
این سنّتها یا قوانین الهی که در سرتاسر عالم هستی وجود دارند مثل قوانین طبیعی، قانون جاذبه، قانون ستارگان و خورشید و ماه و آمد و رفتِ ماه و خورشید در شبانهروز، و قوانینی که در جوامع انسانی وجود دارند هستند، البته اهل مادّه با چشمهای کمسو نمیتوانند این قوانین را درک کنند امّا وجود دارند وقتی که بشر زمینهی این قوانین را به دست خودش فراهم کرد، خدای متعال قانون را محَکَّم میکند.
🔹آتش سوزندگی دارد، اما باید زمینه آن را فراهم کرد، آتش را روشن کرد، جسم غیر مرطوب را روی آتش گرفت دراین صورت قانون طبیعی کار خودش را خواهد کرد. آتش خواهد گرفت.
✍️نویسنده: حجت الاسلام و المسلمین محمدصفر جبرئیلی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1742
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️جلوههای هنر در بحرانهای بشری
🔹بحران وقتی زمینهساز هنر میشود که به شکل بحران تفسیر شود.
🔹باید حادثه رویداد، یک بحران به نظر بیاید. پس باید در افق فکری انسان به بحران تفسیر شود.
🔹مرحله بعد که این فاصلهگذاری رخ داد بحران امکان این را به وجود میآورد که هنر خود را نشان دهد.
✍️نویسنده: دکتر سیدمهدی ناظمی قره باغ
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1739
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️جلوههای هنر در بحرانهای بشری
🔹در واقع هنر متفکرانه که هنر تاریخ و تاسیسکننده است، به ندرت در تاریخ اتفاق میافتد اما آنقدر اهمیت دارد که وقتی اتفاق میافتد باید به آن خیلی توجه کرد زیرا سایر هنرها از سرچشمه او استفاده میکنند و بهرهای از حقیقت دارد و حقیقت جدیدی را متولد میکند و این حقیقت بر هرگونه نگاه موسوم به عقلانی و نظری تقدم دارد.
🔹اینکه در شرایط بحران سبب میشود که وجوهی از هنر اولویت پیدا کند، به این دلیل است که در نظر قوم این بحران چگونه تفسیر و صورتبندی میشود.
🔹مثلا در حمله مغولها، سبک خاصی از حکومتداری و مشروعیت سیاسی متکی بر قدرت ایل و قبیله مرسوم شده بود، بنابراین هر قومی که وارد میشد به عنوان قوم غالب و مشروع هم پذیرفته میشد.
🔹شاید تنها ابوالقاسم فردوسی باشد که فهمید اتفاق بزرگی در ایران در حال وقوع است! بنابراین تلاش نمود عقلانیت همراه با معنویت خود را گوشزد کند.
🔹با این حال هر چند که در علو مقام او نمیتواند تردید کرد، اما به هر روی در حاشیه قرار گرفت و کلام او در حیات واقعی ما منشا اثر واقع نشد.
🔹بعد از فردوسی سنت دبیری ایرانیان که معروفترین آن بیهقی بود، مشروعیت بخش به سنت سلاطین ترک به حساب میآمد.
✍️نویسنده: دکتر سیدمهدی ناظمی قره باغ
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1739
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
بسمهتعالی
رایاهمایی (وبینار) چرایی دانش اجتماعی مسلمین
۲۴ تا ۳۱تیر۱۳۹۹
سخنرانی استاد پارسانیا:
زمان: ۲۸تیر، ساعت ۱۰ تا ۱۱:۳٠
موضوع: حکمت دانش اجتماعی مسلمانان
پیوند ورود:
http://elc.razavi.ac.ir/razavi_public/
ویژۀ آشنایی طلبهها و دانشجویان داوطلب رشته
#همایش #رایاهمایی
@hparsania
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍 #اختصاصی
🎬 #کلیپ
♦️استدلالی ناقص برای توجیه اقتصادی #بورس
🔹مهم ترین دلیلی که در حال حاضر در بین عموم #جامعه برای توجیه اقتصادی بورس بیان می شود؛این است که بورس به نحوی بخش تولید را تامین مالی می کند.
🔹در صورتی که این دلیل از نظر اقتصاد دانان وجاهت علمی ندارد.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
#نشست
#تعاملات_علمی
🔻 از سلسله جلسات #نقد_کتب دانشی و سیاستی
🔶 گروه #سیاست و اداره تعاملات علمی و بین المللی پژوهشگاه برگزار می کنند:
🔰 " نقد کتاب #حقوق_اسلامی و #حقوق_بینالملل"
📌 از سری کتابهای انتشارات دانشگاه آکسفورد
⚜️ مشروح خبر:
🌐 iict.ac.ir/daneshsiasat
🆔 @iictchannel
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
🎤 #گزارش
♦️روانشناسی بالینی و #انقلاب_جنسی
🔹شاید هیچ موضوعی در جهان خلقت پیچیدهتر از امر جنسی نیست.
🔹پیچیدهترین چیزی که فکر میکنم هر چیزی دربارهاش بگوییم بازهم بخشهای دیگری روی زمین میماند.
🔹این پیچیدگی و کامپلکسبودن موضوع، هرکسی که بخواهد در این زمینه نظریهپردازی کند را گیج میکند.
🔹مثلاً خود فروید از ۴۱ سالگی به بعد، سکس را کلاً تعطیل میکند.
🔹یکی از نظراتش این بوده که دور از شأن انسان است که سکس داشته باشد.
✍️نویسنده: دکتر عابدینی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1662
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
🎤 #گزارش
♦️روانشناسی بالینی و #انقلاب_جنسی
🔹یکی از حُسنهای آقای #دلاوری و #شمقدری این است که جهتدار نیستند.
🔹چون وقتی بحث مسائل جنسی مطرح میشود این کلیشه در ذهن میآید که اینها میخواهند آخرش بگویند خوب و خویشتندار باش.
🔹اما ایشان خیلی تلاش میکند که بگوید من آزاد و با تو هستم و میخواهم تو را همراه کنم.
🔹این هم پاشنهآشیل قضیه است؛ یعنی شما نمیدانید مستند دنبال چه چیزی است.
🔹در کل این ۴ مستند، نمیدانید میخواهد چکار کند و چه بگوید؟
🔹معلوم نیست که چه چیز خوب است و چه چیزی بد است.
🔹چون اصلاً نمیخواهد در مقام قضاوت قرار بگیرد.
🔹اساساً من فکر نمیکنم مستند، مدیوم خوبی برای مباحث جنسی باشد.
🔹کل این سه دختری که با آنها مصاحبه شد، هیستریونیک (نمایشی) هستند.
🔹آن دختر فقه و حقوقی، آن دختری که شلوار چاکدار پوشیده بود و آن دختری که میگفت حافظ قرآن است، هر سهشان افسرده و وسواسی شدید هستند و چند اختلال شخصیتی را باهم دارند.
🔹حالا این آدم دیگر پیام برایش معنا ندارد.
🔹یعنی شما بهترین ورژن قرآن و تربیت دینی و رشته دینی را برای این آدم بگذارید، بازهم این طرف نمایشی است و باید فلرت کند.
🔹فلرت به این معناست که شما میآیید اغوا میکنید به اینکه نیاز جنسی داشته باشد.
🔹اینها فلرت دارند، اما اغواگریشان نمیخواهد به مسائل جنسی منتهی شود.
✍️نویسنده: دکتر عابدینی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1662
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️بررسی ماهیت #اقتصاد رسانه
🔹ماهیت #رسانه لزوماً کالای خصوصی مثل در، پنجره، خانه و ماشین که بشود خرید و فروش کرد، نیست. چرا؟
🔹چون رسانه اساساً پیامدهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی متعدد و متکثری دارد و ما نمیتوانیم این را رها در اختیار بخش خصوصی قرار بدهیم و بگوییم که هرکس عرضه کرد، ما نباید جلویش را بگیریم.
✍️نویسنده: دکتر علی سعیدی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1745
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️بررسی ماهیت #اقتصاد رسانه
🔹در مورد #رسانه هم اگر بخواهیم از نگاه اقتصادی به آن نگاه کنیم، اولاً باید بگوییم که اساساً رسانه چه ماهیتی دارد؟
🔹آیا رسانه ماهیت خصوصی دارد؟
🔹یعنی آیا رسانه مثل کالاهای خصوصی مانند در، پنجره، چوب و سنگ میتواند بازار آزاد رقابتی داشته باشد و هر کسی وارد بازار شود و بتواند این را عرضه کند؟
🔹آیا ساز و کار بازار را میشود برای این پیشنهاد داد؟
🔹اگر این ماهیت را بپذیریم، خودش تبعاتی دارد؛ بالاخره یکعدهای میشوند عرضهکننده رسانه، یکعده هم تقاضاکننده رسانه.
🔹ما بازار داریم، بنگاههایی داریم که اینها عرضهکننده رسانه خواهند بود؛ افرادی هستند که اینها مصرفکننده رسانه هستند.
🔹در این ادبیات وقتی وارد میشویم، در واقع ما رسانه را در حد یک کالای خصوصی آوردهایم؛ یعنی یک چیزی که میتواند قابلیت تملک خصوصی پیدا کند و افراد میتوانند این را در مبادلات با همدیگر خرید و فروش کنند.
✍️نویسنده: دکتر علی سعیدی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1745
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️موج بیعدالتی در #آمریکا
🔹سیاهان سالها است که علیه ناعدالتی و #نژاد_پرستی میجنگند.
🔹برای نمونه در سال ۱۹۶۶،گروه پلنگ سیاه به رهبری آقای «هیویی پی نیوتن» تشیکل شد که دغدغۀ اصلی آن رسیدن به حقوق سیاهان بود. کمتر از یک سال بعد از تأسیس این گروه، بیانیهای صادر شد و در آن بر خواستههایی چند که پای در حقوق آنان داشت تاکید کرد.
✍️نویسنده: دکتر سیدکاظم سیدباقری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1748
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️موج بیعدالتی در #آمریکا
🔹بیعدالتی، نبود آزادی، نبود عدالت برای همگان، نژادپرستی و تبعیض و تراکم ثروت و شکاف اقتصادی، شرایطی را به وجود آورده است که برخی از مردم و از جمله سیاه پوستان احساس میکنند که به آنان ظلم شده و میشود.
🔹لذا میتوان گفت که این شورشها، حکایت از بازگشت سرخوردگان، به تعبیر برتران بدیع، ذلیلشدگان و جمعیت سرخورده، در صحنۀ سیاسی ـ اجتماعی آمریکا است، جمعیتی که حقش ادا نمیشود و گرفتار مشکلات و تنگناهای اقتصادی شده است.
🔹این شورشها را باید «بازگشت سرخوردگان» نامید، تحقیرشدگانی که اگر قبلا صدای آنان به جایی نمیرسید، امروزه به همکاری رسانهها و عرصۀ مجازی، صدایشان گوش جهانیان میرسد، هر چند که گوش سیاستمداران آمریکا در شنیدن این صدا، سنگین است.
🔹لذا میبینیم که در بسیاری از کشورها، مردم به پشتیبانی اعتراضهای آمریکا برخاستهاند.
✍️نویسنده: دکتر سیدکاظم سیدباقری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1748
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️آیا حقوق و قوانین مدنی در نظام اسلامی تابع احکام اجتماعی اسلام است یا خیر؟”
🔹بد نیست به اصل چهارم قانون اساسی اشارهای داشته باشیم.
🔹در این اصل آمده؛ «کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزائی، مالی، اقتصادی،اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر اینها باید براساس موازین اسلامی باشد.
🔹این اصل بر اطلاق یا عموم همه اصول قانون اساسی و قوانین و مقررات دیگر حاکم است و تشخیص این امر برعهده فقهای شورای نگهبان است.»
🔹اساسا اسلامی بودن یک نظام و حکومت، معنایی جز این نمیتواند داشته باشد که آن حکومت درصدد پیاده کردن احکام اسلام باشد و این مطلبی است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی بدان تصریح شده است.
✍️نویسنده: حجتالاسلام سید عباس سیدنژاد
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1609
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️آیا حقوق و قوانین مدنی در نظام اسلامی تابع احکام اجتماعی اسلام است یا خیر؟”
🔹پس جای بحثی باقی نمیماند که نظام #جمهوری_اسلامی موظف است قانون حجاب در اسلام را که یک قانون مدنی برای پوشش زنان است به عنوان یک قانون به رسمیت بشناسد و اگر کسی فقط کمی در مبانی قوانین اسلامی و حوزه زنان و مردان و روابط بین آنان تامل کند و آگاهی نسبی داشته باشد، درمییابد که مساله #حجاب، از سنخ مباحث حقوق مدنی؛ و احکامی همچون حکم زنا و لواط، در زمره قوانین مربوط به حقوق جزا (کیفری) میباشند؛ و اتفاقا قوانین نظام جمهوری اسلامی هم بر همین اساس تدوین شده است.
🔹پس همانطور که گفتم اول باید ببینیم مخاطب بحث ما کیست؛ اگر کسی است که #اسلام را و قوانین و احکام آن را قبول دارد ولی اعتقادی به الزام حجاب در حکومت اسلامی ندارد، مسلما با همین مقدمات اندکی که گفته شد به فکر فرو میرود؛ ولی اگر کسی باشد که قوانین اسلام را قبول ندارد، سخت است با این منظر با او وارد گفتگو شد.
✍️نویسنده: حجتالاسلام سید عباس سیدنژاد
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1609
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️خودنمایی
🔸در مواجهه با «خودنمایی» یا به اصطلاح موارد متعددی از «بدننمایی» با یک مسئلهی دو طرفه روبرو هستیم و بار عفاف جامعه روی دوش هر دو جنس است، نه فقط زن یا فقط مرد!
🔸مسلما هر مردی، اعم از اینکه مجرد باشد یا متاهل، در مواجه با زنانی که از حجاب کافی برخودار نبوده و از آرایش و زینت خاصی استفاده کردهاند، حق ندارد حریم چشم خود را از دست داده یا اینکه به همسرش سرکوفت بزند.
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/?p=1445
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️خودنمایی
🔸در مواجهه با «خودنمایی» یا به اصطلاح موارد متعددی از «بدننمایی» با یک مسئلهی دو طرفه روبرو هستیم و بار عفاف جامعه روی دوش هر دو جنس است، نه فقط زن یا فقط مرد!
🔸مسلما هر مردی، اعم از اینکه مجرد باشد یا متاهل، در مواجه با زنانی که از حجاب کافی برخودار نبوده و از آرایش و زینت خاصی استفاده کردهاند، حق ندارد حریم چشم خود را از دست داده یا اینکه به همسرش سرکوفت بزند.
🔸او به عنوان یک مرد وظیفه دارد که «غَض بصر» کند، چشمش را فرو بیندازد و مقایسه نکند.
🔸اما در مقابل، دختر یا خانمی که حریم عفت و حجاب را رعایت نمیکند، عمل کردن به این وظیفه یعنی چشمپوشی را برای مرد سخت میکند.
🔸در واقع، او زمینهی گناه را تقویت کرده و خود نیز مقصر است.
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/?p=1445
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍 #اختصاصی
🎬 #کلیپ
♦️اساس نظریه اقتصادی
🔸در تحلیل اقتصادی یک پدید نو ظهور ما به سراغ ماهیت و ذات آن می رویم.
🔸در مرحله بعد بر اساس ذات آن تعیین می کنیم که چه کسی حق تولید و توزیع و مصرف آن را دارد.
🔸این مقوله چگونه باید تولید و حتی چگون مصرف شود و یا چه کسانی باید به آن دست رسی داشته باشند.
🔸درباره #رسانه نیز چنین فرایندی باید طی شود.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
🔔فراخوان آثار پژوهشی بانوان استان قم
از تمامی بانوان پژوهشگر در عرصههای مختلف علوم انسانی اسلامی، دعوت میشود آثار واجد غنای علمی خود را به مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم ارسال نمایند.
📕قالب اثر: پایاننامه و رساله علمی با رتبه عالی
🗓 مهلت ارسال آثار: 31مرداد99
📦ارسال اثر به شناسه
@qompajoohesh
در پیام رسان ایتا
مکان:
🏢نیروگاه، خیابان مالک اشتر، کوی4، پلاک51
➕متن کامل
🆔@ENOEnsani
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️ #بورس یک ابزار حاکمیتی!
🔹اساساً بورس یک ابزار حاکمیتی است به لحاظ شکلگیری تاریخ دولتهای اروپایی این بازار را بازارهای مالی ایجاد کردند که از دل آن بتوان یک سری کسریهای مالی خودشان و کسری سرمایه و بودجه خود را تامین کنند که این را میتوان در تاریخ مالی انگلستان و کشورهای اروپایی دید.
✍️نویسنده: دکتر علی سعیدی،عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1636
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️ #بورس یک ابزار حاکمیتی!
🔹هیچ اقتصاددانی هم که اولیات اقتصاد را خوانده باشد و بخواهد اظهارنظر بکند قائل به این نیست که بازارهای مالی میتوانند به تولید کمک کنند و در خدمت تولید هستند.
🔹گسترش بازارهای مالی باتوجه به اینکه این دارایی مالی که دارد مبادله میشود لزوماً ما به ازای خارجی ندارد حتی شرکتهایی که وارد این عرصه شدند و سهام شان را عرضه کردند در بورس چون ملاک تصمیماتشان رفته روی این که من در بورس بتوانم ارزش سهام را حفظ کنم خیلی از فرآیندهای تولیدی این شرکتها مورد غفلت واقع شده و در بسیاری از مواقع مجبور شدن از طرح های تولید واقعی بزنند و وارد فرآیندهایی بشوند که بوسیله آنها سهامشان را نگهدارند.
🔹این فرایند را در شرکتهای بزرگی مثل International Business Machines Corporation یا شرکتی مثل Apple میبینیم؛ از زمانی که اینها سهامشان عرضه شده در بورس شرکت اپل که هیچ وقت سابقه وامگرفتن ندارد مجبور میشود برای اینکه بتواند سهامش را نگه دارد از بانک استقراض کند و بعد سهامش را خودش بخرد.
🔹یا شرکت IBM به مرور از اواخر دهه ۹۰ شروع کرد به افت کردن به خاطر اینکه تمام سرمایهای که باید میرفت در فرآیند تولید، صرف خرید سهام خودش میکرد که ارزش سهامش افت نکند بنابراین تجربه واقعی و تاریخی که ما داریم نشان میدهد که شرکتهایی که در بورس عرضه شدند اتفاقاً با مشکلات جدی مواجه میشوند در امر تولید.
✍️نویسنده: دکتر علی سعیدی،عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1636
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️ #نژاد_پرستی از شاخصهای اصلی تمدن آمریکاست!
🔹از قبل از تأسیس #آمریکا مشکل نژاد پرستی را در این کشور مشاهده میکنیم.
🔹یکی زمانی که مهاجران اروپایی در آمریکا سرخ پوستان بومی را قتل عام کردند که غالباً هم با نگاه نژادی و درگیری نژادی این کار را کردند.
🔹این برخوردشان با سرخ پوستان بود.
🔹مورد دیگر مربوط به سیاه پوستانی میشود که آنها را به زور از آفریقا به عنوان برده میآوردند و این کار هم با نگاه نژادی و تفکر برتری نژادی اتفاق افتاد.
✍️نویسنده: دکتر فواد ایزدی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1751
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️ #نژاد_پرستی از شاخصهای اصلی تمدن آمریکاست!
🔹در #آمریکا یک حالت #دیکتاتوری وجود دارد.
🔹با کسی شوخی ندارند و برخی مباحث در آمریکا کم و بیش مورد اجماع واقع میشود و خیلی هم فرق نمیکند دموکرات یا جمهوری خواه سر کار بیاید.
🔹با سلیقههای مختلف میآیند اما معتقد به برخی از مسائل میشوند و به کس دیگری هم اجازه نمیدهند، وارد سیستم حکومتی آمریکا شود.
🔹این میشود که وضعیت فعلی آمریکا شکل میگیرد.
🔹سیاه پوستان در آمریکا در حال حاضر از محدودیتهای بسیاری برخوردارند!
🔹هر چه محدودیت متصور باشد اینها دارند.
🔹غیر از مباحثی که جنبه منزوی کردن و ایجاد بیماری در اینها دارد، سالهاست دولت آمریکا مصرف مواد مخدر را در محیطهای رنگین پوستان تشویق میکند.
🔹هر چقدر بخواهند مجوز مشروب فروشی در مناطق اینها داده میشود.
🔹در این موارد نه تنها محدودیت وجود ندارد بلکه تشویق هم میشود.
✍️نویسنده: دکتر فواد ایزدی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1751
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️نگاه تعاملی به مساله علم و دین
🔹مسئله شرور همزاد با خود انسان است.
🔹از ابتدای خلقت بشر در این دنیا «لقد خلقنا الانسان فی کبد» در رنج و محنت انسان زاده میشود و رشد میکند و زیست میکند و در نهایت با همین رنج و محنت از دنیا میرود.
🔹مقوله شرور یک امر تازه ای نیست، ولی پدیدههایی مانند #کرونا چون اپیدمی فراگیری دارد، موضوع دیگری است که خب حالا خود همین فراگیری هم باز چیز نوپایی نیست.
✍️نویسنده: حجت الاسلام محمد جعفری هرندی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1754
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️نگاه تعاملی به مساله علم و دین
🔹آیا ما واقعاً بحران معنایی داریم یا نداریم؟
🔹من عرض خواهم کرد که باور به وجود بحران معنا بسته به نوع نگاه است.
🔹اگر نگاه جامع و صحیح، خصوصاً در منظومه توحیدی داشته باشیم، نگاه کاملاً مثبتی برای ما رقم میزند و اتفاقاً نه تنها بحران معنایی ایجاد نمیشود، بلکه زندگی برای ما معنا دارتر هم میشود.
🔹این مقدمه را عرض کردم که برسم به اصل موضوعی که فرمودند.
🔹با توجه به بسیاری از سوالها و چالشهای فکری که در همین ایام و سه چهار ماه اخیر که درگیر این بیماری شدیم، این سوال ایجاد شد که آیا واقعاً دین با علم میانه مثبتی دارد و سازگار است یا با همدیگر تنافی دارند؟
🔹چرا این سوال مطرح شد؟ اتفاقاً اینکه آقای دکتر برنجکار فرمودند برخی مسائل واقعاً تازه است.
🔹ما در دوران کلاسیک اصلاً چالشی میان علم ودین در موضوع شرور مشاهده نمیکنیم.
🔹یعنی قبل از دوره مدرن مشاهده نمیکنیم که وقتی چنین حادثههایی پیش بیاید، تعارض بین علم و دین مطرح شود.
🔹مثلاً بحثهایی مطرح شود که صفات خدا زیر سوال و چالش قرار بگیرد یا مثلاً ضرورت شر در زندگی انسانها مطرح میشد، اما اینکه چنین بحران سؤالی و بحرانی در مناسبات علم و دین رقم بزند، این مربوط به دوره مدرن است که اشارهای به آن خواهم کرد.
✍️نویسنده: حجت الاسلام محمد جعفری هرندی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1754
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net