eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 ♦️ویژگی موضوعات اجتماعی در فقه 🔸موضوعات اجتماعی سه ویژگی دارد که در مسائل فردی نیست؛ اولین ویژگی تکرارپذیری است. 🔸باید التفات داشته باشید که این فتوا را یک نفر اجرا نمی‌کند. 🔸آیا اگر این فتوا را هزاران نفر به اجرا بگذارند، هیچ‌مشکلی پیش نخواهد آمد؟ 🔸مثلاً فقیه اهل سنت در حج اعلام کرده فلان روز، روز عید قربان است و… هنوز برای ما احراز نشده. 🔸می‌توانیم بر مبنای فتوای او عمل کنیم یا نه؟ 🔸اگر گفتید خیر، باید در نظر بگیرید اگر جمع کثیری از شیعیان بخواهند به این عمل کنند چه اتفاقی خواهد افتاد. 🔸ویژگی دوم تأثیر تدریجی این موضوعات است. 🔸اگر یک‌بار از چراغ قرمز عبور کنیم، ممکن است نظم عمومی به هم نخورد، اما اگر چندین بار رخ داد، نظم عمومی به هم می‌خورد. 🔸اگر مکرر در مکرر آمدند اختلاس ‌کردند، هم موجب بی‌اعتمادی خواهد شد و هم نظم عمومی به هم خواهد خورد. 🔸ویژگی سوم این است که موضوعات اجتماعی نیاز به تدبیر و مدیریت دارند. 🔸نمی‌شود تشخیص آنها را مانند موضوعات فردی به فرد مکلف واگذار کرد. 🔸این سه ویژگی موجب می‌شود بگوییم موضوعات اجتماعی نیاز به مدیریت مدیران جامعه دارد. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام محمدجواد ارسطا 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1578 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📚 ♦️ بیست و سوم در تب و تاب 🔹مجله فرهنگ و عصر اندیشه بیست و سومین شماره خود را به سردبیری روح‌الامین سعیدی طی روزهای آینده روانه پیشخوان مطبوعات سراسر کشور خواهد کرد حال وهوای مطالب این شماره مجله متأثر از اوضاع کنونی ایران و جهان، کرونایی است که طرح جلد مجله نیز بر همین نکته دلالت دارد. 🔹عصر اندیشه در پرونده ویژه خود باعنوان «الهیات رنج» به بررسی چالش دین و کرونا پرداخته و تلاش کرده است در گفتگو با کارشناسان دینی پاسخگوی شبهات مطرح‌شده در این زمینه باشد. 🔹عصر اندیشه همچنین در بخش بین‌المللی خود پرونده مفصل و مبسوطی را برای تحلیل وضعیت نظام جهانی در دوره پساکرونا گشوده است که چند مصاحبه خارجی از جمله با پروفسور اندرو لینک‌لیتر و شیرین هانتر از بخش‌های خواندنی آن به نظر می‌رسد. 🔹پرونده دیگر عصر اندیشه به تحلیلی بر آرمان‌گرایی در انقلاب فرانسه در قیاس با انقلاب ایران اختصاص دارد. 🔹مجله همچنین بحث موجزی را در خصوص اکران‌های آنلاین فیلم‌های سینما در دوره پساکرونا و تأثیرات احتمالی آن بر ماهیت به میان کشیده است. ⁦🗞⁩نسخه مکتوب مجله به زودی در سراسر کشور توزیع می‌شود. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️از «سند تحول» تا تحول‌آفرینیِ سند 🔹یکی از قوت‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را می‌توان مطالعات نظری گسترده‌ای دانست که به‌عنوان پشتیبان آن انجام شده است. 🔹در میان این مطالعات، تدوین فلسفه تربیت در به‌عنوان «فلسفه اجتماع» از جمله اقدامات بنیادینی است که علاوه بر سند راهبردی وزارت آموزش و پرورش، می‌تواند با اصلاحاتی پشتوانه بسیاری از اسناد فرهنگی و آموزشی کشور نیز قرار گیرد و حتی در تهیه پیوست فرهنگی اسناد سایر حوزه‌ها نیز مورد توجه باشد. ✍️نویسنده: مجتبی همتی­فر (پژوهشگر و عضو اندیشکده تعلیم و تربیت دالّ) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1783 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️از «سند تحول» تا تحول‌آفرینیِ سند 🔹روش‌شناسیِ «مبناگروانه» تهیه این سند نیز می‌تواند برای تدوین سایر اسناد کلان کشور مورد بهره‌برداری قرار گیرد. 🔹هر چند به اعتقاد برخی از تدوین‌کنندگان، در فرآیند تدوین نهایی و تصویب سند تحول بنیادین، شکافی میان مبانی نظری (به‌ویژه رهنامه[v]) و خود سند به وجود آمده است که می‌توان برخی از ضعف‌های سند را نیز به همین شکاف نسبت داد. 🔹از دیگر قوت‌های سند تحول، توجه نسبتاً جامع به مسائل همه حوزه‌های مرتبط با آموزش و پرورش است که می‌توان آن‌ها را در غالب زیرنظام‌های شش‌گانه سامان داد[vi]. 🔹البته جامعیت مذکور به معنای توجه یکسان به این شش زیرنظام نیست؛ همچنان که تحلیل کمّی راهکارهای سند تحول نشان می‌دهد، بیشترین فراوانی راهکارها مربوط به زیرنظام‌های «راهبری و مدیریت تربیتی»، «برنامه درسی» و «تربیت معلم و تأمین منابع انسانی» است. ✍️نویسنده: مجتبی همتی­فر (پژوهشگر و عضو اندیشکده تعلیم و تربیت دالّ) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1783 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️پاسخ به هشت پرسش درباب فساد 🔹مجازات‌ها اگرچه در حوزه مقابله با فساد نیز مانند سایر جرائم می‌توانند جنبه بازدارندگی داشته باشند، اما نباید از یاد برد که جرم‌انگاری در فرآیند مقابله موثر با فساد، امر ثانویه است. 🔹به بیان دیگر همواره پس از ارتکاب جرم است که نوبت به مجازات می‌رسد و از این حیث مجازات می‌تواند مبارزه با معلول باشد، نه مبارزه با علت. ✍️نویسنده: دکتر سید طه موسوی میرکلائی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1786 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️پاسخ به هشت پرسش درباب فساد 🔹تا جایی که من مطلعم، هر نظام حقوقی در نگاهی آرمانی به‌دنبال حذف و امحای مظاهر فساد در نظامات اجتماعی – چه در دستگاه‌های دولتی و عمومی و چه در بخش خصوصی- است. 🔹اگرچه هر نظام حقوقی ملی ممکن است در این زمینه با موانعی مواجه بوده یا نقاط ضعفی داشته باشد، اما این به معنای نفی آن نگاه آرمانی نیست. 🔹در حقوق اسلامی نیز فقط قاعده لاضرر در فقه اسلامی و اصل عدالت اجتماعی مورد تاکید در قرآن کریم، کافی است که مبنا و ظرفیت قابل‌ملاحظه‌ای جهت مقابله موثر با فساد فراهم آورد. 🔹به بیان دیگر مقابله با فساد در نظام حقوقی اسلام محدود به جرم‌انگاری‌هایی مانند اختلاس و ارتشاء و افساد فی‌الارض نیست. 🔹مکاتب مختلف فلسفه حقوق نیز – که امروزه بالغ بر ۱۲ مکتب است – جملگی ملازمه با نفی فساد دارند. 🔹به‌عنوان نمونه مکتب حقوق طبیعی، عدالت را مبنای حقوق می‌شمارد که با فساد سازگار نیست؛ مکتب اصالت اراده، قانون یا توافق جمعی اعضای جامعه را مبنای حقوق می‌شمرد و نظر به آنکه چنین توافقی حاصل بنای عقلا است، نمی‌تواند به فساد نگاهی مثبت داشته باشد؛ مکتب اصالت اعیان نیز مبنای حقوق را در واقعیت‌های اجتماعی و حفظ نظم عمومی واکاوی می‌کند و نظر به آنکه فساد مخل چنین نظمی است، نفی می‌شود. 🔹درنتیجه گمان می‌کنم مباحثی مبنایی یا اسلامی باقی نمانده که در فرآیند مقابله موثر با فساد تردیدی بر جای گذارد. ✍️نویسنده: دکتر سید طه موسوی میرکلائی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1786 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️سلبریتی‌ها چرا می‌شوند؟ 🔻(بخش دوم) 🔸برنامه «نقد و نظر» در رادیو معارف کارکردهای سلبریتی در تمدن و ایران را واکاوی کرد. 🔸جهان رقابت است. 🔸اسطوره‌ی رقابت، از مهم‌ترین اسطوره‌های جاری در ابعاد مختلف جهان امروز است. 🔸گویی در همه‌ی عرصه‌ها و در جای جای جهان و در هر امری، رقابت‌هایی برپاست. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
سلبریتی‌ها چرا سلبریتی می‌شوند؟.mp3
12.37M
🎙 ♦️سلبریتی‌ها چرا می‌شوند؟ 🔻(بخش دوم) 🔸برنامه «نقد و نظر» در رادیو معارف کارکردهای سلبریتی در تمدن و ایران را واکاوی کرد. 🔸جهان رقابت است. 🔸اسطوره‌ی رقابت، از مهم‌ترین اسطوره‌های جاری در ابعاد مختلف جهان امروز است. 🔸گویی در همه‌ی عرصه‌ها و در جای جای جهان و در هر امری، رقابت‌هایی برپاست. 🔸ستاره‌ها یا چهرهای مشهور و شناخته‌شده برای عموم، سلبریتی هستند اما معنا و مفهوم این کلمه که شاید بارها آن را شنیده باشیم به چه معناست ؟ 🔸برنامه «نقد و نظر» با هدف نقد و بررسی موضوعات علمی و اجتماعی ضمن باسخ به پرسش تعریف سلبرتی (از نظرگاه رسانه‌ای- جامعه شناختی- روانشناختی) در تاریخ 29 تیرماه اجرا شد. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 🎥 ♦️مصرف گرایی و بی هویتی انسان مدرن 🔷در مدرن و بدور از معنویت اصیل، در جامعه‌ای که تنها اغراض و امیال حیوانی به آدمی جهت می‌دهد، انسان‌ها محکوم به بردگی و سردرگمی هستند. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📑 ♦️آیا شهید صدر بنیان‌گذار اقتصاد اسلامی است؟ 🔹برای اینکه نقش شهید صدر به عنوان [پایه‌گذار] اقتصاد اسلامی مشخص بشود، باید یک نگاهِ تاریخی داشته باشیم. 🔹اسلام اوایل قرن هفتم میلادی ظهور کرد. می‌شود گفت که بعد از سال 500م یک دوره‌ای را داریم که حضرت آقا اسمش را گذاشتند انسان 250ساله؛ یعنی دوره ظهور اسلام و پیامبر اعظم (ص) و ائمه‌ تا سال حدود 870م. 🔹این دوره‌ای است که شومپیتر از آن یاد می‌کند به نام یک شکاف اندیشه‌ای. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1799 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
📑 ♦️آیا شهید صدر بنیان‌گذار اقتصاد اسلامی است؟ 🔹بعد از پایان جنگ دوم جهانی جریان‌های اسلامی در کشورهای مختلف انرژی متراکمی که بعد از دوره استعماری به شکل یکپارچه‌ای امکان بروز و ظهورش را پیدا نکرده بود در آن دهه ظهور جدی پیدا کرد و این جریان استقلال‌طلبانه و مسلط‌شدن ملت‌های منطقه بر سرنوشت خودشان و جغرافیای جدیدی که شکل گرفته بود، همزمان بود با حمله فکری، اندیشه‌ای و تمدنی وسیعی که از سمت غرب به کشورهای آسیایی و مسلمان و آفریقا و آمریکای‌جنوبی وجود داشت. 🔹زمانه‌ی نبردی بود که اردوگاه فکری، سیاسی و اقتصادی سرمایه‌داری در برابر اردوگاه کمونیسم این تقابل را ایجاد کرده بود که کشورهای مسلمان اگر می‌خواهند مستقل باشند چاره‌ای جز وابستگی به یکی از این دو اردوگاه فکری ندارند». 🔹در این میانه بود که متفکران مسلمان که مسئولیت اجتماعی بیشتری احساس می‌کردند، به ناچار تلاش‌هایی را شروع کردند برای اینکه جوامع اسلامی استقلال‌یافته به دنبال هویت متمایز در مناقشه بین لیبرالیسم (سرمایه‌داری) و مارکسیسم و سوسیالیسم و به دنبال راه میانه‌ای بگردند. 🔹تلاشی که مرحوم شهید آیت‌الله سیدمحمد باقر صدر انجام داد، در چنین بستر اجتماعی و تمدنی قابل فهم است. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1799 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
🎙 ♦️سلبریتیسم 🔸ریشه واژه سلبریتی را بعضی‌ها به واژه سلبریته در زبان فرانسوی می‌رسانند. 🔸بعضی این را به زبان لاتین و به واژه‌ای با معنی «فردی که شاخته شده است»، می‌رسانند. اینکه یک فردی به دلیلی مشهور است و آن را سلبریتی بخوانیم، اولین بار در دهه 1830م در انگلستان اتفاق افتاد. 🎤 گفت‌ و گو با: دکتر احسان شاه‌قاسمی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1793 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻سلبریتیسم 🔸در سال ۱۹۰۰م نمایشگاهی در پاریس به نام اکسپوی پاریس راه انداختند و ۵۰ میلیون نفر از این نمایشگاه بازدید کردند. تصور می‌کردند که بشر به اوج پیشرفت تکنولوژیک رسیده است. این فرهنگی که انسان دچار غرور می‌شود و فکر می‌کند یک انسان جدید آمده، این خیلی در پیشرفت فرهنگ شهرت نقش داشت. 🔸اما در سال ۲۰۰۵م دیگر لازم نبود کسی فوتبالیست باشد، آواز بخواند یا بوکسور خوبی باشد؛ صرف اینکه فردی بتواند هنجارها را بشکند می‌تواند توجه عده‌ای از مردم را به خود جلب کند و سلبریتی بشود. 🔸حتی کار به جایی رسید که فردی که در زندگی‌اش با خانواده خود تعامل دارد و از این تعامل و فعالیت‌هایش در خانه عکس و فیلم منتشر می‌کند، همین فرد در آمریکا ۶۰-۷۰ میلیون فالوور دارد. 🔸این بسیار احمقانه است که کسی سلبریتی بشود بدون اینکه کیفیتی داشته باشد. این را هم بگویم که بعضی از متفکران دوره‌های قبلی را برای آغاز تاریخ شهرت معرفی می‌کنند مثل قرن هجدهم، شانزدهم، پانزدهم و حتی قرن‌های میانه؛ بعضی‌ها هم بحث را به دوران باستان می‌برند. 🎤 گفت و گو با: دکتر احسان شاه‌قاسمی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1793 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻سلبریتیسم سیاسی، خودی نشان داد! 🔹هشتگ در این چند روز گذشته، یکی از جنجالی ترین و پر بیننده‌ترین هشتگ‌ها تا به امروز بوده است. 🔹برخی از چهره‌های جوان اصلاح طلب مانند امیرحسین عالمی، محمدجواد روح، محمدرضا جلائی پور و... در روزهای اخیر که در دنیا ترند شده، از شدت خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجند و این امر را در فضای مجازی البته خیلی آهسته و آرام فریاد می‌زنند و ابایی هم از این کار ندارند. ✍️نویسنده: محسن مومنی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1790 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻سلبریتیسم سیاسی، خودی نشان داد! 🔹امروز فضای مجازی به میدان کارزار جنگ نرم تبدیل شده و شما شده‌اید آتش بیار معرکه. 🔹دیده‌بان حقوق بشر و سازمان عفو بین الملل که منتظر چنین سوژه‌هایی هستند که بیانیه بدهند و بیانیه هم که دادند، بی بی سی فارسی و ایران اینترنشنال هم تقریبا از هر پنج خبر خروجی شان تو بگو چهار خبرشان مربوط به این ماجرا یا حواشی آن است، حالا شما و هم قطارانتان هم با آنها هم نوا شده‌اید که چه؟ 🔹 یعنی ایران هیچ مسئله مهم‌تری ندارد که شما برای این اراذل دارید مویه می‌کنید؟ اگر این قدر غیرتی هستید و مسائل ایران برایتان مهم است چرا یک بار به مفاسد اقتصادی اشاره نمی‌کیند؟ 🔹 البته که دلیلش روشن است چون اگر بخواهید وارد این مقوله‌ها بشوید دقیقا باید کسانی را نقد کنید که یک عمر از آنها حمایت کرده‌اید، کسانی که بعضا به شما جا و مکان و پول و دفتر نشریه داده‌اند و در دولت آنها شما سلبریتی شده و دیده شده‌اید. 🔹 خلاصه اینکه موقعیت خودتان را بعضا مدیون همان کسانی می‌دانید که امروز با رانت و فساد و گرانی، کشور را می‌خواهند به ورطه آشوب بکشانند، حالا امروز هم شما دقیقا با آنها همراهی می‌کنید و اصلا حق سرپیچی ندارید. فقط فیگور جنتلمن‌ها را به خود می‌گیرد که مثلا ما چه هستیم و چه! ✍️نویسنده: محسن مومنی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1790 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻تبیین اصالت نژاد در هویت غرب مدرن 🔹طبق نظریه فطرت امام خمینی همه انسان‌ها، شهری و روستایی و صحرانشین، سنتی و مدرن، زن و مرد، پیر و جوان، دیندار و بی دین، شرقی و غربی، همه و همه ذاتاً و فطرتاً به دنبال یک چیز هستند و آن کمال مطلق است و نزاع و تشتت از آنجا برمیخیزد که هر کسی یا هر گروه یا هر نژادی فکر می‌کند کمال آن چیزی است که خودش به آن باور دارد. ✍️نویسنده: رضا لکزایی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1805 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻تبیین اصالت نژاد در هویت غرب مدرن 🔹وقتی جامعه‏‌ای تحت حاکمیت قوه شهویه قرار بگیرند، فایده‏‌گرا می‏‌شود و کمال را در چارچوب امور مادی، منافع اقتصادی، ثروت، لذت بردن هرچه بیشتر از زندگی، اسراف و مصرف‏ هر چه بیشتر، کسب شهرت و افتخار و پرستیژ، داشتن لباس و ماشین و خانه و وسایل لوکس و شیک و طبق مد روز و … می‏‌داند. 🔹اهمیت و بلکه اصالت دادن به بدن، انواع جراحی‏‌های زیبایی، انواع رژیم‏های لاغری برای تناسب و زیبایی اندام، انواع لذائذ و تفریحات با نگاه فرویدی و بنتهامی در این فرهنگ مباح است و حلال و حرام و محرم و نامحرم معنا ندارد. تنها چیزی که می‏تواند مانع فرد شود، آزادی دیگران است. قرارداد اجتماعی است. 🔹فرهنگ فمنیستی و ناسونالیستی هم در همین فضای فرهنگی پدید می‏‌آید. اصالت دادن به یک نژاد یا زبان در این فضای فرهنگی انجام می‏‌شود. در هویت، بافت و ساختار این جامعه این اعتقاد وجود دارد که زبان ما بهترین زبان دنیاست و به اجبار باید دیگران آن را بیاموزند. 🔹 ما از دیگران بهتر و بالاتر هستیم. ما آقا هستیم و دیگران زیر دست ما، چرا؟ چون از پول و سلاح بهره‏مندیم. حب ذات، خودشیفتگی، خودخواهی و خودپرستی و عشق به خویشتن و داشته‏‌های بدنی و مالی خویش از مختصات این فرهنگ است. 🔹در این فرهنگ فرد بر این باور است که خود و منافعش کمال مطلق هستند و دیگران باید فدای آن‌ها و خواسته‏‌های آنان بشوند. ✍️نویسنده: رضا لکزایی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1805 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻نژادپرستی در آمریکا، اروپا و اسرائیل 🔸نژادپرستی و تبعیض نژادی در کشورهای غربی را می‌توان به دو بخش مهم و اصلی تقسیم کرد: نوع اول، خود برتربینی سفیدپوستان نسبت به سیاه‌پوستان است که در کشور آمریکا و به خصوص طی روزهای اخیر، شدیداً به چشم می‌خورد. 🔸نوع دیگر از تبعیض نژادی، خودبرتربینی غربی‌ها و به ویژه آمریکایی‌ها نسبت به سایر ملل است. در میان یهودیان نیز تبعیض نژادی بین یهودیان شرقی‌تبار و غربی‌تبار به چشم می‌خورد. 🎤گفت و گو با: دکتر سلمان رضوی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1803 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻نژادپرستی در آمریکا، اروپا و اسرائیل 🔸اروپایی‌ها در حقیقت پدربزرگ‌های آمریکایی‌ها هستند. یعنی آمریکایی‌ها تافته جدابافته‌ای از اروپایی‌ها نیستند. این تبعیض نژادی که به شکل صریح و آشکار در آمریکا مشاهده می‌کنیم، آن‌ها هم از جنس همین اروپایی‌ها هستند. 🔸پس نمی‌شود اروپایی‌ها را تبرئه و آن‌ها را متفاوت از آمریکایی‌ها دانست. با این حساب، فرقش این است که اروپایی‌ها طی چند دهه اخیر جمعیت‌شان کاهش پیدا کرده، بعضاً رشد منفی دارند و همین موجب پیرشدن اروپا شده است. 🔸درحالی که کشورهای آسیایی به ویژه شرق آسیا مثل چین و هند و کشورهای جنوب شرق آسیا درحال افزایش جمعیت و جوان‌ترشدن و به نوعی تقویت‌کردن موتور محرک اقتصاد هستند. 🔸نتیجه‌ای که می‌خواهم از این بحث بگیرم این است که اروپا به خاطر پیرشدن جمعیت، درهای خودش را به روی مهاجرین به ویژه مهاجرین مسلمان طی سال‌های اخیر، از سوریه گرفته تا شمال آفریقا و افغانستان و عراق و امثالهم باز کرده است. اینجا بحث تبعیض نژادی و اختلافات دوباره پررنگ می‌شود. 🎤گفت و گو با: دکتر سلمان رضوی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1803 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
📄 🔻نظریات اقتصادی پیش از شهید صدر 🔹در قرون‌وسطی هیچ اندیشه‌ای وجود نداشته است. 🔹خیلی از متفکران قرون‌وسطی گفته‌اند که اتفاقاً این دوران، دوران افول اندیشه‌های غربی بوده که آن اندیشه‌هایی که در یونان باستان بود افول کرده بود، به خصوص اندیشه‌های اقتصادی، و لذا هیچ اندیشه‌ای نبود. اینجا بحث اندیشه اقتصاد اسلامی عملاً متولد شد. ✍️ نویسنده: دکتر محمدجواد توکلی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1799 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
📄 🔻نظریات اقتصادی پیش از شهید صدر 🔹شهید صدر جلد اول کتاب اقتصادنا را حدود ۱۹۶۱-۱۹۶۲م نوشته است. اینجا زمانی است که در عراق ظاهراً یک تقابل اندیشه‌ای وجود داشته و تمایلاتی به سوسیالیسم در جامعه عراقی وجود داشته و لذا شهید صدر اندیشه اقتصاد اسلامی را به صورت سیستمی عرضه می‌کند. 🔹قبل از شهید صدر رگه‌هایی از عرضه اندیشه اقتصاد اسلامی را داریم. مثلاً در حدود ۱۹۰۰م جریان علمای عصر قاجار را داریم که مقابل استعمار انگلیس بلند می‌شوند، مثل آقانجفی و آن داستان معروف بیانیه علمای اصفهان که مصرف کالای خارجی را تحریم می‌کنند. 🔹اما از سال ۱۹۰۰م تا ۱۹۶۰م یک افولی اتفاق می‌افتد که یک مقدار دلایلش سیاسی است. 🔹چون بعد از اینکه انگلستان کل مناطق ایران را گرفت عملاً نهضت علما هم که می‌شود گفت یک نوع نهضت اقتصاد مقاومتی یا ملی‌گرایی اقتصادی بود، از بین رفت. شهید صدر با یک فاصله ۴۰-۵۰ ساله اینجا ظهور می‌کند و نگاه سیستمی دارد. ✍️ نویسنده: دکتر محمدجواد توکلی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1799 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻سلبریتی ها چرا سلبریتی می شوند؟ 🔹اگر بخواهیم با پدیده سلبریتی آشنا بشویم، ابتدا باید شناخت و درک درستی از این مفهوم داشته باشیم. 🔹 زیستی که سلبریتی دارد انجام می‌دهد، جهان معنایی که سلبریتی درون آن تنفس می‌کند و نفس می‌کشد، شناخت همه این‌ها کمک می‌کند تا این پدیده را بتوانیم بهتر بشناسیم. 🔹طبیعی است که برای اینکه کنش سلبریتی را درک کنیم باید به همه این‌ها بپردازیم تا کنش را به درستی بتوانیم بررسی کنیم. 🎤گفت و گو با: دکتر رفیع‌الدین اسماعیلی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1812 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻سلبریتی ها چرا سلبریتی می شوند؟ 🔹هدف سلبریتی دیده‌شدن و مخاطب را به هیجان آوردن است؛ به گونه‌ای که بحث در این خصوص است که باید خوب دیده بشوی تا خوب مصرف شوی. 🔹مخصوصاً در دنیای شبکه‌های اجتماعی امروز که مخاطب این عصر مخاطبی است که جهان ذهنی آن یک جهانِ بصری است و در این فضا دارد به صورت جدی فعالیت می‌کند؛ لذا سلبریتی با این نگاه مخاطب خودش را به راحتی می‌تواند پیدا کند. 🔹ولیکن این مفهوم مدرن است که رسانه‌ها نقش جدی روی آن داشتند. در ادامه و بعداً در مورد عواملی که باعث شد سلبریتی به وجود بیاید هم می‌شود صحبت کرد. 🔹اما اگر بخواهیم با نگاه واژه‌ای ادامه دهیم، باید توجه کنیم که شهرت و شهوت در عربی از یک جنس هستند. شهرت یعنی تلاش برای دیده‌شدن؛ شهوت هم یعنی حرص و طمع برای چیزی داشتند. 🔹البته شهوت همه‌اش در امور جنسی نیست، گاهی می‌تواند شهوت در مقام، جایگاه، ثروت، خوردن و مثلاً شهوت در پوشیدن باشد. اگر همین را بیاوریم در این فضای اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی، می‌بینیم ما برای هر قسمتش سلبریتی‌های جدی و مهمی داریم که بر اساس این دارد اتفاق می‌افتد. 🎤گفت و گو با: دکتر رفیع‌الدین اسماعیلی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1812 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻کدام مجادله با خدا چگونه ممکن است!؟ 🔸عبدالکریم سروش در سلسله جلسات «قرآن و انجیل»، به مناسبت بحث از داستان‌ابراهیم و ‌ایوب در قرآن و ‌تورات، مساله مجادله با خدا را از «ویژگی‌های ابراهیم» و «نشانه ایمان» دانسته و گفته است: «می‌توان با خدا احتجاج کرد و در کتاب و روزنامه به او اعتراض کرد، چه برسد به اعتراض به حکومت دینی.» ✍️نویسنده: رضا کریمی، دانشجوی دکتری تفسیر تطبیقی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1816 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻کدام مجادله با خدا چگونه ممکن است؟! 🔸آیا مجادله به‌معنای چانه‌زنی اخلاقی و پاسخگو دانستن خدا -مطابق تفسیر روشنفکرانه- است؟ 🔸در قرآن مجادله در آیات خدا مطلقا کفر است، اما اصل مجادله برای افراد، نهی نشده است، بلکه صفات افراد و موضوع مجادله مهم است و نباید از خائنین دفاع کرد. 🔸مجادله به‌معنی تلاش برای تغییر اراده الهی است و‌این تلاش با [استکبار] و «چرا؟» همراه نیست، بلکه مطابق نص، با «خیفه و تضرع» همراه است؛ همانند دعا که سعی برای تغییر تقدیر است. 🔸 پس این مجادله به‌معنی مخالفت و گفتن «ماذا اراد الله» نیست، بلکه خدا خود اجازه دعا و درخواست را داده است. سه صفت حضرت ابراهیم نشانه این درخواست متضرعانه است: إِنَّ إِبْراهِیمَ لَحَلِیمٌ أَوّاهٌ مُنِیبٌ (هود٧۵). 🔸این مجادله نشانه بازگشت به دامان الهی است و «اوّاه» بودن او،‌ آه او برای بندگان خطاکار در یک مجادله متضرعانه را دلالت دارد و ‌نباید اعتراض به خدا تصور شود. او مانند رسول خدا بر هدایت مردم حریص بود و می‌بینیم که رسول‌الله هم اهل مجادله با خدا بود: وَ لا تُجادِلْ عَنِ اَلَّذِینَ…(بقره١٠٧). 🔸مگر نه ‌اینکه با دعا و‌تمسک به اسماء و صفات او، از او می‌خواهیم ‌تقدیر و قضایی که رانده است را تغییر دهد؟ مگر نه اینکه در دعای کمیل می‌گوییم «ماهکذا الظن بک و لا اُخْبِرْنا بِفَضْلِکَ عَنْکَ»؟ با گفتن «گمان ما به تو این نبود…» می‌خواهیم مستعد دریافت فضل الهی شویم، ولی شکل این دعا مجادله‌ای عاشقانه است که به‌جز در قضای حتمی (مانند عذاب قوم‌لوط) نتیجه‌بخش است. ✍️نویسنده: رضا کریمی، دانشجوی دکتری تفسیر تطبیقی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1816 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net