eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
حجت الاسلام و المسلمین رهدار.mp3
9.64M
🔊 ۲ ♦️سخنرانی حجت ‌الاسلام دکتر 🔸موضوع: هویت مقاومتی 📌: 💠https://eitaa.com/fekrat_net
حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان.mp3
11.51M
🔊 ۲ ♦️سخنرانی حجت ‌الاسلام دکتر 🔸موضوع: عاملیت افق‌گشا در مقابل بن‌بست‌های ساختاری 📌 : 💠https://eitaa.com/fekrat_net
حجت الاسلام دکتر اسلامی.mp3
11.16M
🔊 ۲ ♦️سخنرانی حجت ‌الاسلام دکتر 🔸موضوع: از منظر ارتباطات متعالیه 📌 : 💠https://eitaa.com/fekrat_net
حجت الاسلام دکتر سلطانی.mp3
9.95M
🔊 ۲ ♦️سخنرانی حجت ‌الاسلام دکتر 🔸موضوع: حاج و تکوین مرزهای نوین انسانی 📌 : 💠https://eitaa.com/fekrat_net
خانم دکتر زارعی.mp3
7.78M
🔊 #فایل_صوتی #قهرمان_بدون_مرز ۲ ♦️سخنرانی خانم دکتر #راضیه_زارعی 🔸موضوع: #سردار_سلیمانی و افزایش سرمایه اجتماعی برون گروهی در #جهان_اسلام 📌#کانال_فکرت : 💠https://eitaa.com/fekrat_net
📝 🔷خیز‌های ناتمام 🔸نگاهی تحلیلی-‌انتقادی به آثار : کتاب «» در چندین موضع از متن کتاب، می‌توان به مواقفی اشاره کرد که سروش مخاطب را درباره تفسیرش از و نسبت به اصلاح این باور امیدوار می‌کند اما هربار در کمال ناباوری ملاحظه می‌شود گام اصلی و نهایی را برنمی‌دارد. 📌: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net
📝 ♦️نگاهی تحلیلی-‌انتقادی به آثار : کتاب «» ✅بخش چهارم 🔷خیز‌های ناتمام سروش 🔸در چندین موضع از متن کتاب، می‌توان به مواقفی اشاره کرد که مخاطب را درباره تفسیرش از و نسبت به اصلاح این باور امیدوار می‌کند اما هربار در کمال ناباوری ملاحظه می‌شود گام اصلی و نهایی را برنمی‌دارد. 🔸در اینجا به چند مرحله از خیزهای ناتمامی که او برمی‌دارد اشاره می‌شود: در جایی (صص 37 تا 40) به بحث اصالت و اتصالی وجود، مساوقت شیئیت و تشخص با وجود و اینکه «قبول نظریه حرکت جوهریه مسبوق به قبول نظریه اصالت وجود است» اشاره می‌کند، و در موضعی دیگر (ص 74) باز خیز دیگری درخصوص جایگاه حرکت جوهری و برداشتن مرزهای طبیعت و ماوراءطبیعت توسط ملاصدرا برمی‌دارد اما باز در همان‌جا متوقف می‌شود. 🔸سروش در بخش دیگری از کتاب (ص 60) استشهاد صدرا به آیه کلَّ یَومٍ هو فی شأنٍ (29 الرحمن) را که اتفاقا تاییدی بر وجود حرکت در تمام مراتب هستی است و نه صرفا عالم طبیعت، به‌طور عجیبی به «دخالت خدا در امور و همه‌کاره بودن او» و نیز «مشتی بر دهان آنان که خدا را پس از شش روز خلقت به خواب استراحت بردند» فرو می‌کاهد. و نهایتا در موقفی دیگر (صص 77 و 78) هم قول در اسفار درباره حرکت اشتدادی جوهر نفس در مراتب مختلفش را نقل و ترجمه می‌کند: «چقدر سخیف و سبک‌مایه است که کسانی تصور کرده‌اند که نفس، جوهرا و ذاتا از ابتدای تعلق به بدن تا انتهای عمر چیز یکسان و ثابتی است. در حالی که دانستی که نفس در ابتدا هیچ نیست و در اوج خود به مرحله عقل فعال می‌رسد... .» 🖋 نویسنده: امیر فرشباف،کارشناس‌ارشد فلسفه 🔹منبع: فرهیختگان 📌: 💠https://eitaa.com/fekrat_net
👥 #گفتگو ♦️ویژه برنامه مداد قرمز گفتگو با #مهدی_نصیری 🔶موضوع :«دوگانه #آرمان و واقعیت» 🔹با #پیروزی_انقلاب آزمونِ سختِ تحقق #آرمان‌ها آغاز شد. ما بر فراز #چهل سالی ایستاده‌ایم که از آن روزهای آرمان‌خواهی گذشته است. بعضی معتقدند امروز ما، شبیهِ وضعیتِ آدم میان‌سالی است که در سال‌های پرشور نوجوانی، مطمئن بوده که قرار است «دکتر» و «خلبان» بشود، اما حالا کارمند سادۀ یک اداره است و تنها دغدغه‌اش اینکه تا آخر ماه چند روز دیگر مانده است. 🔹پس دیگر آرمانی نمانده و هر چه هست، واقعیت‌های تلخ است. و بعضی دیگر به یادمان می‌آورند که نه‌تنها #جامعۀ ما، که هیچ جامعه‌ای بدون #آرمان زنده نخواهد ماند. 🔹به‌هرحال سؤال‌ها باقی است: آرمان‌ها چه نقشی در #انقلاب ما و در شیوۀ خاص سیاست‌ورزی در دوران #جمهوری_اسلامی ایفا کرده‌اند؟ 🔹آیا امروز باید دست از آرمان‌ها کشید و به واقعیت چسبید، یا باید واقعیت را در بوتۀ سنجش و نقد آرمان‌ها گذاشت؟ 📌 #کانال_فکرت: 💠https://eitaa.com/fekrat_net
ویژه‌برنامه «مداد قرمز» با حضور مهدی نصیری با موضوع «دوگانه آرمان و واقعیت».mp3
19.87M
👥 #گفتگو ♦️ #ویژه برنامه مداد قرمز گفتگو با #مهدی_نصیری 🔹موضوع :«دوگانه آرمان و واقعیت» 📌 #کانال_فکرت: 💠https://eitaa.com/fekrat_net
👥 ♦️ویژه برنامه مداد قرمز گفتگو با 🔶موضوع :«دوگانه و واقعیت» ✅نکته‌های گزیده: 🔹تغییر در خودم را حتماً می‌پذیرم و کسی از نفس تغییر نباید نگران باشد بلکه از ثبات بی‌دلیل باید نگران بود. توجه من به واقعیت‌ها خیلی بیشتر از گذشته شده است. یک دلیل تغییر، اقتضای سن آدمی است. دلایل دیگر تجربیات، مطالعات، باز شدن افق‌های نوین در ذهن، تغییرات و ... است. برخی از تغییرات هم منفی است. مثلاً اینکه مسلمات عقلی یا دینی را انکار کنیم. 🔹برخی آرمان‌ها قابل عدول نیست و اگر از آن‌ها عدول کنیم از انسانیت خودمان عدول کرده‌ایم. آرمان‌گرایی در انسان امری فطری است. شاید اگر به انسان به‌جای حیوان ناطق بگوییم جاندار بهتر باشد. 🔹انبیا مسیر درست آرمان‌خواهی و تعالی‌خواهی انسان را مشخص کرده‌اند تا انسان مسیر را اشتباه نگیرد. در 2 آرمان خلاصه می‌شود: 1️⃣ و تقرب به خداوند در حوزه فردی و اجتماعی 2️⃣ 🔹هیچ موظف به اجرای همه احکام دینی ولو بلغ ما بلغ نیست. در بحث امربه ‌معروف و نهی‌ازمنکر همه فقها گفته‌اند که منوط به تأثیر است. قبلاً هم در برنامه «زاویه» مطرح کردم که چرا نگفته‌اند امر به "واجب" و نهی از "حرام" و گفته‌اند امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر؟ این یعنی به واجبی باید امر شود که به‌عنوان یک معروف، شناخته شده باشد. 🔹ما در عرصه‌هایی دچار ناکارآمدی در مدیریت هستیم و مردم از این ناکارآمدی آسیب می‌بینند و اذیت می‌شوند. ملاک این‌که با هستند یا نیستند فرم عقلایی جهانی دارد که هم پذیرفته است که اکثریت به معنی 50 به‌علاوه 1 درصد است. زمانی که نشریه «» را منتشر می‌کردم تقریباً «صبح» و یکی دو نشریه دیگر بودند که در مسیر ایستادگی در برابر مفاسد با ما همراهی می‌کردند و شاید نشریات دیگر تفکرشان این بود که اینجا واقع‌بینی اولویت دارد. 🔹در سیره انبیا و اهل‌بیت این مسئله بسیار کلیدی است که آرمان هیچ‌وقت یک ایده‌آل ذهنی محض نبوده است. آرمان با متن واقعیت ارتباط دارد. ما در مبانی دینی‌مان چیزی به نام قعود نداریم که بگوییم دیگر حرکت ما تمام شده است. بلکه می‌گوید نجات یک انسان می‌تواند مانند نجات همه انسان‌ها باشد. در تاریخ اهل‌بیت می‌بینیم که از یک طرف با چه واقعیات تلخ و سختی مواجه می‌شوند و آن‌قدر فشار بنی‌عباس و بنی‌امیه زیاد می‌شود که نمی‌توانند تشکیل حکومت دهند. اما درعین‌حال هیچ‌کدام از اهل‌بیت جریان آرمان‌خواهی را متوقف نکردند. ما باید به‌اندازه وسعمان آن آرمان‌ها را محقق کنیم. 📌: 💠https://eitaa.com/fekrat_net