🔘 #اختصاصی ا #گفتوگو
✅ ریشه دشمنی یهود با مسیحیت
بخش اول/ عناوین مهم سخنان آیت الله احمد عابدی در گفتوگوی اختصاصی با رسانهی فکرت درباره ریشههای خشونت یهود:
▪️ در کتابهایی مثل البحر الزاخر و تاریخ تمدن ویل دورانت یا تاریخ تمدن هنری لوکاس فراوان آمده است که یهودی در طول تاریخ چقدر با خشونت با مسیحیها برخورد کردهاند علت آن هم این است که در انجیل مسیحیها و دیگر کتابهای مذهبی مسیحیها خیلی به یهودیها توهین شده است.
▪️ مسیحیها همیشه میگفتند که یهودیها عیسی را به دار زدند؛ عیسایی که میسحیها از پیغمبر هم بالاتر میدانستند و صلیب را به عنوان نشانه آدمکشی یهود درست کردند. اینها باعث شده در طول تاریخ بین یهودیها و مسیحیها اختلاف باشد.
▪️ یهود در تلمود خودشان، حضرت عیسی را {نعوذ بالله} نامشروع میدانند. سابقه و دشمنی دیرینه یهودیها با مسیحیها خیلی زیاد است و بسیار بیشتر از دشمنی یهودیها با مسلمانان است.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
21.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 #اختصاصی ا #کلیپ
✅ ریشه خشونت یهود
🎙آیت الله احمد عابدی
▪️یهودیان هروقت که میخواهند صفات خدا را بیان کنند، میگویند مهمترین صفات خداوند این است که خدا سخت کیفر است. و همیشه خدا را به شدت عذاب و شدت عقاب معرفی میکنند. یعنی خدا از لحاظ دین یهود به سخت کیفر بودن شناخته میشود.
▪️خشونت یهودیان به دین نژاد پرستانه آنها برمیگردد. یهودیها معمولا معتقدند که قوم برگزیده خدا هستند و گاهی خودشان را فرزند خدا مینامند و میگویند که خدا دیگران برای ما آفریده است که نوکر ما باشند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
6.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 #کلیپ ا #علامه_طباطبائی
🔸غلامحسین ابراهیمی دینانی، سفر هانری کربن (فیلسوف و اسلام شناس فرانسوی) به ایران را اینگونه روایت میکند:
▪️هانری کربن وقتی از فرانسه به ایران آمد و آقای طباطبائی را دید، هنری که کربن داشت این بود که آن زمان فیلسوفی در جهان وجود نداشت که او را ندیده باشد. هایدگر و ژیلسون و امیل بریه را دیده بود و کاملا به روز بود. آنگاه دریافت که آقای طباطبایی کجا سایر فیلسوفان آن زمان کجا. و اصلا قابل مقایسه نیستند. آزادی در اندیشه هایدگر کجا و آزادی در اندیشه علامه طباطبایی کجا.
▪️محمدحسین طباطبایی و هانری کُربَن از سال ۱۳۳۷ بهطور حضوری و مکاتبهای با یکدیگر ارتباط داشتند. کُربَن برای تدریس فلسفه در دانشگاه تهران هر سال پاییز به تهران میآمد و با مرتضی مطهری در دانشگاه آشنا شد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔘 #یادداشت ا #علامه_طباطبائی
✅ معنویت و حیات در آینه نگاه علامه
علامه طباطبائی(ره) در تبیین نسبت معنویت و حیات چنین میاندیشد:
▪️کمالات باطنی و مقامات معنوی انسان به یک رشته واقعیتهای حقیقی بیرون از واقعیت طبیعت و جهان ماده وابسته است و «عالم باطن» که موطن حیات معنوی است، جهانی است بسیار اصیلتر و واقعیتدارتر و پهناورتر از جهان «ماده و حس».
▪️وراى عالم ماده و طبیعت و پسپرده غیب، حقایق اصیلى است که انسان دیر یا زود و بالاخره در دم مرگ و روز رستاخیز، به آنها اطلاع یافته، برایش مشهود و مکشوف خواهد افتاد.
▪️معنویت، مخصوصاً در لسان قرآن «حیات» نامیده شده و حقیقتاً یک واقعیت زندهاى بوده و از قبیل مقامات و موقعیتهاى پندارى و قراردادى اجتماعى، مانند ریاست و مالکیت و فرمانفرمایى و نظایر آنها نیست.
▪️پایه و اساس جامعه متمدن امروز ماده و زندگى مادى و پیشرفت مادى و علم و صنعت و کمالات مادى است، ولى پایه زندگى جامعه اسلامى با دارا بودن همه مزایاى مادى، ایمان به خدا، فضیلت، معنویت و پیمودن مدارج عالى انسانیت است.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔘 #اختصاصی ا #یادداشت
✅ خشونت دینی ساخته و پرداخته ذهن بشر
مهدی مولایی؛ پژوهشگر عرصه رسانه و فضای مجازی
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
🔘 #اختصاصی ا #یادداشت ✅ خشونت دینی ساخته و پرداخته ذهن بشر مهدی مولایی؛ پژوهشگر عرصه رسانه و فضای
#یادداشت | #اختصاصی
#بخش_اول
✅ خشونت دینی ساخته پرداخته ذهن بشری!
نویسنده: مهدی مولایی، پژوهشگر عرصه رسانه و فضای مجازی
▪️مردم همیشه در گفتوگوهایشان ابتدا میگویند: «البته هیچ کس مدعی نیست که دین، مسبب همۀ جنگها و خشونتها بوده» و بعد بقیهٔ گفتوگو را صرف تلاش برای اثبات این امر میکنند که در واقع همۀ آنها، تقصیر دین بوده است. این جملهای است از کارن آرمسترانگ، نویسنده، محقق و دینپژوه شهیر بریتانیایی.
▪️در سده اخیر به لطف گسترش رسانههای جمعی تصویری و صفحات زرد مجازی این باور در تفکر عمومی جهان مدرن، بطور گزارهای مبرهن و انکار ناپذیر شایع شده است که ادیان، علت تامه خشونتهای بزرگ تاریخاند.
▪️به ویژه بعد از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، با تکثیر فزاینده آثار پژوهشی، مقالات و کتب فراوان از جامعهشناسان و تاریخدانان و محققان عرصه ادیان مواجه هستیم که درحال کاوش مفهوم خشونت مذهبی و تلاش برای اثبات انفصال ناپذیری مفهوم «دین» از «خشونت» هستند.
▪️در عالم غرب، ایجاد تنفر عمیق نسبت به کشتارهای تحت عنوان دین، تبدیل به ابزاری مناسب شده برای مشروع و خوب جلوهدادن کشتار و کشتن تحت عنوان لیبرالدموکراسی. در واقع خشونت به نام مذهب، خطرناک و افراطی است و درمقابل، خشونت به نام دموکراسی و سکولاریسم، عقلانی و صلحجویانه! این گزاره که دین دائما خشونتزاست، بقدری در عالم مدرن واضح و سوالناپذیر تلقی میشود که ویلیام کاوانا در کتاب خود، آن را «اسطوره» مینامد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📱وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت
9.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 #اختصاصی ا #علامه_طباطبائی
✅ تشکیل پایگاه فکری تهاجمی را باید از علامه طباطبائی یاد بگیریم
▪️یکی از خصوصیّت جذاب، جهادِ فکریِ کمنظیرِ آقای طباطبائی در بحبوحهی تهاجم اندیشههای وارداتی و بیگانه است... هم با اصول فلسفه و هم با بیانات تفسیری... این کتاب المیزان سرشار است از مسائل سیاسی و اجتماعی که... اینها امروز هم مسائلِ روزِ ما است؛ اینها در اختیار افراد قرار میگرفت.
▪️این پایگاه فکری تهاجمی را مرحوم آقای طباطبائی به وجود آورد؛ این، آن کاری است که به نظر من ماها باید این کار را از آقای طباطبائی یاد بگیریم: تشکیل پایگاههای فکری پُرکنندهی خلأها و دارای جنبهی تهاجم، نه موضع انفعالی و تدافعی.
🔻بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت علامه طباطبائی. ۱۴۰۲/۸/۱۷
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔘 #یادداشت ا #علامه_طباطبائی
✅ از علامه طباطبایی یاد بگیریم...
▪️مرحوم آقای طباطبائی (ره) توانست یک پایگاه فکری مستحکم با آرایش تهاجمی به وجود بیاورد؛ یعنی آن کسانی که با افکار ایشان آشنا میشدند، موضعشان در مقابل مارکسیسم و در مقابل افکار گوناگون موضع تدافعی نبود، موضع تهاجمی بود که یک نمونهاش همین کتابهای آقای مطهّری (رضوان الله علیه) است که مشاهده میکنید.
▪️این پایگاه فکری را آقای طباطبائی به وجود آورد؛ هم با اصول فلسفه و هم با بیانات تفسیری که این تفسیر، دریایی از معارف سیاسی و اجتماعی است. این، آن کاری است که به نظر من ماها باید این کار را از آقای طباطبائی یاد بگیریم: تشکیل پایگاههای فکری پُرکنندهی خلأها و دارای جنبهی تهاجم، نه موضع انفعالی و تدافعی. این، یک خصوصیّت که برای من خیلی جذّاب است.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت