#یادداشت
🔰تجمعات؛ افیون انسان
🔸بهروز مرادی، جامعه شناس و دین پژوه
♦️گاه شدت و حدتِ برخی واکنش ها معیار مناسبی برای شناخت شدت و وخامت کُنشِ اولیه است. ابعاد بحرانی که کرونا برای بشریت در سرتاسر کره ی زمین ایجاد نموده، نوعی واکنش است از سوی آن شعور هوشمند موجود در کائنات، نسبت به آن بلایی که انسان وحشی بر سر کره ی زمین و ساکنان اش آورده است. بحران کرونا به مثابه ی واکنش کائناتی، بازتاب دهنده و بیان کننده ی فجایع و جنایاتی است که بشر بر سر همه ی موجودات زنده اعم از انسان و حیوان و گیاه و درخت و آب و خاک و لایه ی اوزون و محیط زیست و .... آورده است.
🔸 کرونا یک مکانیزم دفاعی فعال شده از سوی شعور کائناتی است که بر آن است تا انسان را از ادامه ی تجاوز به سایر موجودات زنده باز دارد و مانع از نابودی کره ی زمین توسط این موجود اهلی نشده گردد. در همین راستاست که او را مجبور نموده از خیابان به خانه عقب نشینی کند. هم اکنون در این دوران عقب نشینیِ این موجود که در امانتداری از حفظ طبیعت، خیانتکاری پیشه کرده، فضای زیستیِ کلان در حال ترمیم و تعمیر آسیب های وارده به خود از سوی بشر وحشی است.
♦️کرونا همچنین بر آن است تا از زندگی انسانی _ولو به طور موقت_ تجمع زدایی بکند، چراکه تجمعات، اینهمه سال، به انسان کمک کرده تا از خود حقیقی اش فرار کند و در تجمع گم شود و خود را فراموش کند. تجمعات به او کمک کرده تا با خود حقیقی اش مواجه نشود و از خودبیگانه باشد. تجمعات به انسان کمک کرده تا او در انبوه بی هویت: مسخ و هیچ و پوک و پوچ باشد و پروژه ی نشناختن مأموریت خود در این جهان را بر پایه ی خفتگی و مردگی سازماندهی کند. تجمعات افیون انسان است و پناه او برای بیدارنبودن و آدم نشدن و اهلی نبودن.
🔸عرصه ی عمومی، سازماندهنده و تداوم بخشنده به خودفراموشی نهادینه شده ی این موجود است. او هنر زیستن در تنهایی را نیافته و از هرچیز که او را با خویشتنِ درون اش مواجه می سازد، گریزان و رمنده است. هر پیام بیداری را همچون دشمنی می بیند که باید از آن بگریزد. اما کرونا چند صباحی او را به کنج مواجه شدن با خود حقیقی اش رانده، بدان امید که او در آینه ی گسستِ پناه بردن به تجمعات، خودِ حقیقیِ خود را ببیند، بشناسد، بیابد، بسنجد و بازسازد.
♦️باید منتظر ماند و دید که چند درصد از مردمان و خفتگان و مردگان و دزدان و ظالمان و زالوان و ستمگران و متجاوزان به حقوق انسان و سایر موجودات، پیام کرونا را دریافت کرده اند و در سبک زندگی تخریبی و تجاوزگرانه ی خود تجدیدنظر خواهند نمود.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#یادداشت
🔰مسأله شرور، معضلی برای الهیات اسلامی نیست
🔸پاسخ دکتر محمد محمدرضایی به مدعیات دکتر عبدالکریم سروش
در مسأله«خدا به هر دردی نمیخورد»
♦️طب غربی اولاً دستاورد کل بشریت است، نه تنها غربیان و ثانیاً بزرگان و مراجع تقلید در حوزه کرونا هیچ کدام طب غربی را انکار نکرده، بلکه همواره سفارش کردهاند که دستوارت پزشکی را رعایت نمایید.
🔸سردمداران علوم انسانی غربی، اولاً این علوم را براساس مادیگرایی و تجربهگرایی محض بنا نموده و ثانیاً انسان را که موضوع این علوم است، حیوانی برخاسته از تنازع بقاء و بریده از مبداء و منتها میدانند ... مسلماً دانشی که براساس این مبانی شکل بگیرد، نمیتواند تصویر درستی از انسان ارائه بنماید.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#یادداشت
🔰مسأله شرور، معضلی برای الهیات اسلامی نیست
🔸پاسخ دکتر محمد محمدرضایی به مدعیات دکتر عبدالکریم سروش
در مسأله«خدا به هر دردی نمیخورد»
🔸چندی پیش به مناسبت انتشار ویروس کرونا در جهان، مصاحبهای از دکتر عبدالکریم سروش، تحت عنوان "خدا به هر دردی نمیخورد" در رسانههای مجازی منتشر شد. در ادامه پاسخ دکتر محمدرضایی را به ایشان می خوانید.
🔶مطالب دکتر سروش:
🔹هیچ دلیل عقلی و نقلی معتبری نداریم که امام مدفون در خاک، صدای زائران را بشنود و به آنها پاسخ بدهد و یا اساساً قدرت برآوردن حاجات آنها را داشته باشد.
🔹آتش غربزدگی توسط برخی افراد نادان همه چیز غربی را از غربال انکار گذارند، علوم انسانی غربی را و حالا طب غربی را.
🔹این که در زمان میرزای شیرازی، شیعیان با خواندن زیارت عاشورا وبا را برطرف کردند، قطعاً دروغ بوده و یک دروغ تفرقهافکنانه است که یک نوع خداپرستی قبیلهگرایانه را تبلیغ میکند.
🔹خدا به هر دردی نمیخورد و این که شما در هر حادثهای پای خدا را به میان بکشید، قطعاً خطا است. خدا به درد تنهایی روح میخورد، به درد عاشقی میخورد.
🔹امید ضعیفی دارم که مساله شرّ در الهیات اسلامی همانند الهیات غربی جدی گرفته شود. با مساله شرور باید ارتباط خود را با خدا از نو تعریف کنیم.
دانلود pdf یادداشت:
👇👇👇👇
ادامه مطلب در لینک زیر:
💠 http://fekrat.net/?p=614
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
مسأله شرور، معضلی برای الهیات اسلامی نیست پاسخی به مدعیات سروش.pdf
236.9K
#یادداشت
پیشنهاد دانلود
🔰pdf مسأله شرور، معضلی برای الهیات اسلامی نیست
🔸پاسخ دکتر محمد محمدرضایی به مدعیات دکتر عبدالکریم سروش
در مسأله«خدا به هر دردی نمیخورد»
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 پشتپرده یک اختلال !
🔹️خبرگزاری حوزه در گزارشی به رمزگشایی از اختلال چندباره در برخی شبکههای پیامرسان داخلی در دوران کرونایی پرداخت.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #مستند_باشگاه_شهرت
🔰فصل آخر (درخشش ابدی یک ذهن پاک)
🔻(قسمت دهم)
🔹مستند «باشگاه شهرت» روایتی از چگونگی به شهرت رسیدن #سلبریتی_ها را بررسی میکند.
🔻قسمت قبلی:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/801
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️#آنچه_گذشت
🎬 #فیلم
🎥 #مستند_باشگاه_شهرت
🔰در ده قسمت
🔻قسمت اول:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/704
🔻قسمت دوم:
💠https://eitaa.com/fekrat_net/710
🔻قسمت سوم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/719
🔻قسمت چهارم:
💠https://eitaa.com/fekrat_net/733
🔻قسمت پنجم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/750
🔻قسمت ششم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/760
🔻قسمت هفتم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/767
🔻قسمت هشتم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/775
🔻قسمت نهم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/801
🔻قسمت دهم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/811
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📍 #یادداشت
♦️سکوت معنا دار
🔰تک مضرابهایی بی معنی یا نتهایی جدید؟
🔸پدیدههای عجیب و غیرقابل انتظاری که در تجربه جهانی #کرونا ظاهر شد، جهان قبل و بعد از کرونا را در تمامی زمینهها و امور بهطور اساسی متفاوت میسازد.
🔸تردیدی نباید داشت که طی تحولات کنونی مشخص میگردد که از میان معانی مختلف مابعد تجدد، آن معنایی درست به نظر میرسد که حکایت از پایان تجدد به عنوان صورتی متفاوت از کل تجربههای پیشین بشری دارد.
🔸این تجربه باورنکردنی که تنها ابتلایی الهی میتوانست آن را برای بشر ممکن سازد، از جمله اموری که آنها را بهطور ماهوی و برای همیشه به تاریخ میسپرد، فلسفههای تاریخ تجدد است که تجدد را موهبتی بینظیر و درخششی رعد آسا و انفجاری در حیات و تاریخ ظلمانی بشر فرض میکرد.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📍 #یادداشت
♦️سکوت معنا دار
🔰تک مضرابهایی بی معنی یا نتهایی جدید؟
🔹با همه گیری #کرونا و مطابق انتظار، موجی از تحلیلهای مختلف در این خصوص در #جامعه، خاصه فضای مجازی به راه افتاد. جز مقالات و تحلیلهایی که از منظر پزشکی و بهداشتی نوشته و منتشر شد، طبق معمول، بخش اعظم این تحلیلها از منظر سیاسی و اجتماعی یا فرهنگی و اقتصادی بود.
🔹در این میان مثل همیشه، از طرف گرایشهای سیاسی #ضد_انقلاب خارجی تا جریانهای معارض یا شبه معارض داخلی، جریانی به راه افتاد که به جای تلاش جهت کمک به مردم و نهادهای رسمی یا نیمه رسمی حکومتی و دولتی برای مبارزه با #ویروس_کرونا و خروج موفق از این بحران، در مسیر همیشگیِ پروژه فروپاشی جامعه و کشور عمل میکرد. با این حال، این بار و برخلاف انتظار، در میان مجموعه نوشتههایی که در مسیر معمولِ تخریب نظام و تواناییهای دستگاههای مختلف در مواجهه با بحران حرکت میکردند و یا از طریق بزرگ نمایی ضعفها، خاصه مشکلات فرهنگی - اجتماعی موجود در جامعه به تضعیف مقاومت مردم میپرداختند، نوشتههایی خلاف آمد و غیرمعمول دیده میشد!
🔹در مورد این نوشتهها ابهامات مختلفی وجود دارد که در اهمیت و ارزش آنها ایجاد تردید میکند.
🔹اولاً این نوشتهها از چنان کثرتی برخوردار نیستند که بتوان از شکل گیری یک جریان سخن گفت.
🔹ثانیاً در مورد انگیزهها و نیات نویسندگان یا برنامههای پس پرده این نوشتهها، تصویری روشن و واضح وجود ندارد که بتوان نسبت به تبعات یا حداقل تداوم آن به صورت جریانی پیوسته (نه تک مضرابها یا جرقههایی تند و بی دوام) امید داشت.
🔰پر از خالی
🔹تجدد از آغاز قرن بیستم میلادی و تحت تأثیر شکستهای مختلف، تدریجاً و طی چند مرحله به نقطهای رسید که به بیان فیلسوفان مابعد تجددی مانند «لیوتار»، حیاتی دو فاکتو یا عملی و بیریشه داشت. به بیان دیگر از میان تمامی بنیانها و ارزشهای ادعایی آن، مایهای که تجدد بتواند به طور جوهری بر آن اتکا کند و خود را پایدار بدارد، از بین رفت.
🔹بعد از تهیشدن از ارزشهایی چون صلح و انسان دوستی و ترقی مداوم به سوی بهشت موعود که آتش جهانگیر اولین جنگ بینالمللی میان کشورهای داعیهدار تمدن تجددی، آن را از بن و ریشه سوزاند، مرحله بعدی فروپاشی تمدن تجددی غرب پس از جنگ دوم بینالمللی آنها بود.
🔹با این جنگ، آخرین مایههای اخلاقی و انسانی تجدد به واسطه وحشیگریهای گسترده و غیرقابل باور و کشتارهای همهگیر با جنگافزارهای مدرن، محو و مضمحل شد تا نهایتاً با انفجار بیدلیل بمب اتمی و موازنه اتمی ناشی از آن، به جای تمام آن وعدهها و افق امید بخش حاکمیت عقل بر زندگی بشری، وحشت را بر جهان حاکم کند.
🔹اما با فرو رفتن آخرین میخ بر تابوت تجدد در نتیجه بحران علم و معرفتشناسی آن، آخرین ستون که مهمترین ستون این تمدن نیز بود، فروریخت. با بیاعتباری علم یا کتاب مقدسی که میبایست راهنمای بشریت به سوی موعود یا رهایی از بحرانها و مشکلات احتمالی در این مسیر باشد، تجدد هنوز به بیان «لیوتار» به صورت دوفاکتو یا عملی به اعتبار فنشناسی و دستاوردهای فنی به راه خود ادامه میداد.
✍️نویسنده: حسین کچویان، استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی
🔻ادامه مطلب:
💠 http://fekrat.net/?p=624
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📍 #یادداشت
♦️ #کرونا و هجو رؤیای هالیوود
🔹در عصر شبکههای اجتماعی که گاهی صداقتهای ناگزیر در این شبکهها واقعیتهایی را از آنچه در غرب برساخته شده است، به تصویر میکشد، راهکار هالیوود برجستهسازی #سلبریتی_ها در این چارچوب رسانهای است؛ تبدیل سلبریتیها به بردههای نظم سرمایهداری برای حفظ وضع موجود.
🔹ارتباط مافیا با این فضا نیز کاملا مشهود است.
🔹تاکنون خبرهای فراوانی درباره این ارتباط نیز رسانهای شده است.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📍 #یادداشت
♦️ #کرونا و هجو رؤیای هالیوود
🔸#هالیوود شاید به اندازه کل نظام فلسفی غرب برای بالابردن پرچم سرمایهداری زحمت کشیده بود.
🔸من بارها به اعجابانگیزی هالیوود در تلاش برای حفظ نظم سرمایهداری رشک بردهام.
🔸حالا صداقت ناگزیر شبکههای اجتماعی در عصر کرونا همه آنچه را هالیوود برساخته بود فروریخت و این فروریختن ادامه دارد؛ از همشهری کین تا جوکر، مجموعههای والاستریت، فیلمهای ابرقهرمانی مارول، بتمن، سوپرمن و همه فیلمهای سیاسی هالیوود، همه تاریخسازیهای اسپیلبرگ، جیمزباندها و سینمای دشمنپرداز که دشمن را همیشه در قوارههای مرسوم خود تصویر کرده است؛ اینکه روسها، چینیها، آلمانها و مسلمانها همیشه «آدم بد»های فیلم هستند.
🔸پرچم #آمریکا به عنوان نماد اصلی این نظم سرمایهداری همیشه در آخر این فیلمها بالا رفته است تا این نظم تحسین شود.
🔸حتی در فیلمهایی که مخاطب خیال میکند در جهت نقد به سرمایهداری تولید شدهاند، تصویر نهایی چیزی جز تایید سرمایهداری نیست.
🔸سرمایهداری حتی وقتی شرایط را به نفع خود نمیبیند و «بحران والاستریت» باعث آبروریزی در آمریکا میشود، تجویزی که دارد این است: همینی که هست! «In time» را در بحبوحه همین بحران والاستریت میسازند که فیلم مهمی است.
🔸پاسخها در نظام بازار از پیش مشخص است، البته نظام سرمایهداری مرزهای اخلاقی مشخصی دارد اما خط قرمزی جز حفظ نظام سرمایهداری ندارد، چرا که پای «پول» در میان است. «In time» یعنی خریدن زمان برای زندگی بیشتر وکمک به حفظ نظام سرمایهداری!
🔸در عصر شبکههای اجتماعی که گاهی صداقتهای ناگزیر در این شبکهها واقعیتهایی را از آنچه در غرب برساخته شده است، به تصویر میکشد، راهکار هالیوود برجستهسازی #سلبریتی_ها در این چارچوب رسانهای است؛ تبدیل سلبریتیها به بردههای نظم سرمایهداری برای حفظ وضع موجود.
🔸ارتباط مافیا با این فضا نیز کاملا مشهود است. تاکنون خبرهای فراوانی درباره این ارتباط نیز رسانهای شده است.
✍️نویسنده:محمدرضا کردلو
🔻ادامه مطلب:
💠 http://fekrat.net/?p=611
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#گفتگو
🔰کرونا، ورزیدگی و نظم نوین اجتماعی جامعه ایران
👤ابراهیم فیاض، استاد دانشگاه تهران
🔹تراژدی اجتماعی فرهنگی آمریکا تایتانیک بود و تراژدی نظامی همان گلادیاتور بود که بعد به بوش پسر و نئوکانها و صهیونیستهای مسیحی رسید. یهودیها مطرح کردند که آخرین منجی مسیحیت ترامپ است و چقدر برای او دعا کردند. اما اینها نابود خواهد شد و الان همه به دنبال این هستند که یک منجی مسیح واقعی بیاید. چیزی که اتفاق افتاده است شکست تمام تئوریهای صهیونیستها و انحرافها درباره مهدویت است و الان زمانی است که شیعه باید گفتمان مهدویت را احیا کند.
🔻ادامه مطلب:
http://fekrat.net/?p=646
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#گفتگو
🔰کرونا، ورزیدگی و نظم نوین اجتماعی جامعه ایران
👤ابراهیم فیاض، استاد دانشگاه تهران
🔹تمدن همه چیز را تعیینشده و عقلانی میکند. در غرب از لحظهای که شما در فرودگاه پیاده میشوید، همهچیز تعیینشده است. وقتی همهچیز تعینیافته و تعیینشده است، اگر امری طبیعی که قابلکنترل نباشد آن را به هم بزند، استیصال به وجود میآید. زمانی سیلهایی در اروپا میآمد که قابلکنترل بود و حتی تفریح و بازی مردم هم تعطیل نمیشد، اما الان با پدیدهای مواجه شده است که به این سادگی قابل رفع نیست و آمار کشتهها در اروپا و آمریکا بسیار زیاد شده است. مردم بهشدت وحشتزده و از آینده نگرانند. وقتی بحران در چنین مقیاسی ظهور میکند، اصل تمدن با خطر فروپاشی مواجه میشود. اروپا و آمریکا در مواجهه با کرونا فعلا در حال خرجکردن از سرمایه خود هستند، اما تبعات این هزینهها در آینده هنوز قابلتصور نیست. در بحران ۲۰۰۸ هم همینطور بود.
🔹قبل از کرونا در اروپا فساد و رانتخواری اوج گرفته بود، چراکه زمانی که دولت دخالت کند، رانت افزایش پیدا میکند، اما چون وفور نعمت بود، این مسأله چندان در زندگی مردم خودش را نشان نمیداد. رانتخواری و فساد بیشتر بعد قضایی و درونی داشت و نهایتاً فرد مجبور به استعفا میشد، اما چیزی که الان در اروپا اتفاق افتاده، با قبل از آن متفاوت است. با مداخله و تمرکز دولت آن هم به این شدت بعید بهنظر میرسد دولت همچنان بتواند استقامت کند، چراکه امکاناتی را که بتواند این فشار را جبران کند حداقل در کوتاهمدت و بعد از کرونا نخواهد داشت. در درازمدت هم من این فرض را بعید میدانم.
🔹تراژدی اجتماعی فرهنگی آمریکا تایتانیک بود و تراژدی نظامی همان گلادیاتور بود که بعد به بوش پسر و نئوکانها و صهیونیستهای مسیحی رسید. یهودیها مطرح کردند که آخرین منجی مسیحیت ترامپ است و چقدر برای او دعا کردند. اما اینها نابود خواهد شد و الان همه به دنبال این هستند که یک منجی مسیح واقعی بیاید. چیزی که اتفاق افتاده است شکست تمام تئوریهای صهیونیستها و انحرافها درباره مهدویت است و الان زمانی است که شیعه باید گفتمان مهدویت را احیا کند.
🔻ادامه مطلب:
http://fekrat.net/?p=646
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#یادداشت
🔰درسهای عدالتپژوهانه از وضعیت کرونایی
✍️حجتالاسلام والمسلمین مهدی کریمی پژوهشگر حوزه فلسفه و عضو هسته عدالتپژوهی دفتر تبلیغات اسلامی
کرونا به ما آموخت در کنار توجه و توسعه نهادهای دولتی برای مواجهه با وضعیتهای بحرانی، کانونهای اجتماعی، جهادی و مردمی میتوانند نقشی بسیار پر رنگ ایفاء کنند. طبقهبندی و هدایت این خیزشهای اجتماعی که بر مبنای شبکهای از مفاهیم بنیادین دینی و انگیزههای معرفتی و انسانی شکل مییابد و استفاده از این ظرفیت در جهت تغییر اوضاع، میتواند به خلق معجزههایی در وضعیت بحرانی بینجامد.
🔻متن کامل مطلب:
http://fekrat.net/?p=639
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#یادداشت
🔰 درسهای عدالتپژوهانه از وضعیت کرونایی
✍️حجتالاسلام والمسلمین مهدی کریمی پژوهشگر حوزه فلسفه و عضو هسته عدالتپژوهی دفتر تبلیغات اسلامی
🔸کرونا یک وضعیت است، وضعیتی که در آن یک ویروس به سرعت شیوع پیدا کرده و گسترش مییابد و با سرعت هرچه بیشتر تبدیل به یک بحران میشود. کرونا وضعیتی بحرانی است اما نه بحرانی در سطح یک جامعه خرد یا یک منطقه جغرافیایی خاص بلکه بحرانی به اندازه طول و عرضهای جغرافیای جهانی.
🔸کرونا وضعیت نابرابری در جهان مدرن را به چالش میکشاند. حوزه سلامت و تغذیه از عمدهترین معیارهای عدالت توزیعی در جوامع بشری است و رفاه حداقلی در ضروریترین اسباب حیات و برخورداری از حداقلهایی از استانداردها در هر جامعهای بارزترین نمایش تحقق عدالت و برابری در سطح آن جامعه است. کرونا در وضعیت نابرابری پیچیدهای[۲] که این روزها دامن جوامع مدرن را گرفته است بدون توجه به مرزهای نابرابر اجتماعی وارد شد.
🔸کرونا به ما آموخت نقش آموزههای دینی، معرفتی و فضیلتهای انسانی را در مواجهه و کنترل بحران جدی بگیریم. اگرچه معارف دینی در فقدان آموزه عقلانیت، سبب توسعه بحران و وارد شدن آن به وضعیتی پیچیدهتر و مقاومت اهل دین در برابر استفاده از ابزار علم میگردد، چنانکه نمونههایی از آن را در ایران و سایر کشورها مشاهده کردیم، اما در مقابل، نهاد دین با بهرهگیری از مفاهیم بنیادینی چون قانونپذیری، همدلی و تعاون و ایجاد و گسترش نهادهای اجتماعی و فعال در قالب گروههای جهادی و مردمی میتواند نقش گستردهای در مواجهه با وضعیتهای بحرانی ایفاء کند.
🔻متن کامل مطلب:
http://fekrat.net/?p=639
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#اختصاصی
♦️فتوای مرجعیت مانع از فروپاشی ایران
🔹آنچه برای #انگلیس مهم بود، سود سرشار از انحصار این کالای اقتصادی بود و زندگی مردم و فقر و فلاکت آنان هیچ اهمیتی برای استعمار پیر نداشت.
🔹️به راستی اگر انگلیس میتوانست این قدرت انحصاری را به دست آورد چه بر سر مردم ایران میآمد؟ فقر، قحطی، مرگ و…؟ قطعاً بزرگترین پیامد چنین حق انحصاری ابتدا فروپاشی اقتصاد ایران و سپس نابودی مردم ایران بود.
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/?p=633
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#اختصاصی
♦️فتوای مرجعیت مانع از فروپاشی ایران
🔹پس از فوت شیخ انصاری در سال 1281ق 1243ش مقلدین به شاگردان ایشان رجوع و از مرجعیت آینده سوال میکردند. علمای بزرگ و شاگردان شیخ انصاری گردهم جمع شدند و شورایی تشکیل دادند تا مرجع زمان را به مردم معرفی کنند. همگی بالاتفاق به صلاحیت میرزای شیرازی صحه گذاشتند. میرزای شیرازی 30 سال در مقام مرجعیت به رفع مشکلات مردم پرداخت و در اعتلای دیانت و سیاست کوشش فراوان کرد.
🔹یکی از مهمترین وقایعی که در ایام زعامت و مرجعیت ایشان رخ داد نهضت تحریم تنباکو و قیام سراسری مردم ایران بود.
🔹ناصرالدین شاه قاجار سه بار به فرنگ مسافرت کرد. سومین بار به همراه علی اصغرخان اتابک صدراعظم به اروپا رفت. سنگینی خرج سفر و بریزوبپاش های اطرافیان او را مجبور کرد تا مانند سفرهای دیگرش دست به دامن بیگانگان شود و به استقراض خارجی روی آورد. اما سوغات این بار ناصرالدین شاه از فرنگ نیز سوغاتی شوم و ننگین بود. این بار تمام اقتصاد ایران هدف بیگانگان بود.
🔹انگلیسی ها بواسطه جاسوسان و سیاحان خود اطلاعات دقیقی از اقتصاد ایران داشتند؛ اطلاعاتی که شاه قاجار با تمام عظمتش از آن بی خبر بود. توتون و تنباکوی ایران که جزء مرغوب ترین توتونها و تنباکوهای دنیا بود، کالای استراتژیک و شریان حیاتی زندگی مردم ایران بود.
🔹اگر #انگلیس میتوانست انحصار توتون و تنباکوی ایران را تصاحب کند یعنی توانسته بود نبض اقتصاد ایران را در دست گیرد چراکه جایگاه توتون و تنباکو در اقتصاد ایران جایگاه امروزی نفت در اقتصاد کنونی ایران بود.
🔹همان طور که امروز نمیتوان نفت را از معادلات اقتصادی ایران حذف کرد در آن زمان نیز توتون و تنباکو را نمیشد از معادلات اقتصادی حذف کرد.
🔹همان طور که ادویه کالای اصلی هند بود و پنبه و کتان در مصر کالای راهبردی محسوب میشد و زندگی مردم به آن گره خورده بود، در ایران نیز توتون و تنباکو چنین نقشی را داشت.
🔹از طرف دیگر اگر دشمن امروز موفق میشد امتیاز انحصاری توتون و تنباکو را به دست آورد قطعا فردا نوبت کالاهای باارزش دیگری همچون ابریشم و... بود لذا ایستادن در برابر خواست انگلیسی ها امری بدیهی و البته پر زحمت بود که هرکسی هم نمیتوانست از پس آن برآید.
✍️نویسنده: محسن مومنی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/?p=633
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️ #کرونا و مواجهه الهیاتِ #لیبرال و الهیاتِ توحیدی
🔹️جریان روشنفکری دینی یا نواندیشی دینی (اصطلاحی که اخیراً رواج یافته) نمایندگیِ الهیاتِ لیبرال را به عهده داشته و دارد.
🔹️الهیاتِ لیبرال آنگونه که روشنفکریِ دینی آن را روایت میکند، اگر نگوییم از بیخ و بن سیاسی است، دستکم سیاست وجهِ بارزِ آن است.
🔹️روشنفکریِ دینی پیش از این به صورت مکرر به خصوص در مواجهه با روحانیتِ شیعه و حاکمیتِ جمهوری اسلامی وجهِ سیاسی خود را آشکار کرده است.
🔹️کرونا اما فرصتی پیش کشید که نخست دکتر عبدالکریم سروش البته با شتاب بسیار، وجهِ سیاسی الهیاتِ لیبرال را عریانتر کند.
🔹️پس از دکتر سروش شماری از شاگردان بیواسطه و با واسطه او نیز در پوششِ عناوینِ الهیاتی فعلِ سیاسی انجام دادند. اینبار نیز مانند گذشته نقطهی اصلی پیکارِ سیاسی متوجه روحانیت شیعه بود.
🔹️بیمایگی و سیاستزدگیِ بعضی از سخنان در باب قم، قرنطینه، و نهادِ روحانیتِ شیعه، چنان بود که ذهن و ذائقهی هر انسانی را میآزرد. این سخنان، اَفرادِ کم اطلاع از نهادِ روحانیت شیعه و تعالیمِ آن را رنج میداد تا چه رسد به انسانِ خبره و آگاه.
✍🏻نویسنده؛محمدعلی عبداللهی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/?p=658
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
1چگونه_کتاب_نخوانیم_بخش_اول_کانال_مدرسه_علی_نجات_غلامی.mp3
18.42M
🔊 #فایل_صوتی
♦️بررسی موضوع آسیبشناسی مطالعه با عنوان «چگونه کتاب نخوانیم»
🔰استاد علی نجات غلامی
🔻(قسمت اول)
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
چگونه_کتاب_نخوانیم_بخش_اول_کانال_مدرسه_علی_نجات_غلامی.mp3
19.46M
🔊 #فایل_صوتی
♦️بررسی موضوع آسیبشناسی مطالعه با عنوان «چگونه کتاب نخوانیم»
🔰استاد علی نجات غلامی
🔻(قسمت دوم)
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️بررسی موضوع آسیبشناسی مطالعه با عنوان «چگونه کتاب نخوانیم»
🔰استاد علی نجات غلامی
🔸متنها بر دو دسته کلی اند:
🔸متونی که اطلاعاتی را در خصوص علوم مختلف به ما میدهند؛
🔸متونی که ما را در شیوه کسب معرفت و دانش یاری کرده و در اصطلاح تور بافی و یا ماهیگیری را به ما میآموزند.
🔸طبیعتا در نگرش خام انسانها، نگاه ایشان به آموختن و بدست آوردن خود اطلاعات است و اکثر آنان به دنبال نتیجه میباشند.
🔸این حالت، حالتی اولیه بوده و اگر فرد در این حالت باقی بماند، از کسب معارف و تعمق در آنها در مراحل بالا محروم خواهد شد؛ اما اگر متوجه باشیم که هر متنی یک نوع از معرفت را در اختیار ما قرار میدهد، میتوان از معارف بهترین استفاده را کرد؛ پس متن حاضر در بررسی موانع برای کتابخوانی بوده و آسیبهای موجود در این زمینه را مورد بررسی قرار میدهد که هماکنون به بیان این آسیبها میپردازیم:
1⃣ نتیجهگرایی فرد در مقابل متن و نادیده گرفتن مراحل بالاتر (منفعل بودن در مقابل متن): این مورد از آسیبهای کتابخوانی، محوریترین آسیب میباشد؛ چراکه نسبت به ماهیت معرفت مطرح میشود. انسانی که قصد دارد که متفکر شده و از خرد بهرهای ببرد، باید از نتیجهگرایی و تقلید از دانش دیگران بپرهیزد.
2⃣ مطالعه یک مطلب بر اساس باورهای روزمره و انتظارات شخصی: فرد نباید بر اساس انتظارات خویس، متنی را مطالعه کند؛ بلکه باید در متن پیش روی خود تعمّق کند.
3⃣ گلچینی خواندن متن: گلچینی خواندن متن نیز یکی دیگر از آسیبهاست که در پی متنخوانی بر اساس انتظارات بوجود میآید؛ بدین معنا که فرد، هر قسمتی از متن را که پسندید انتخاب کرده و بقیه استدلالها را رها میکند.
4⃣ عدم نوعبندی متون: یکی از اموری که برای در امان ماندن از آسیبهای مطالعه باید انجام گیرد، نوعبندی متون است؛
5⃣ فقط به دنبال کسب اطلاعات، به خصوص برای دریافت دستور العمل نباشیم: یکی از بدترین آسیبها در جامعه برای کتابخوانی و کسب معارف این است که افراد، با نوعی ایدئولويی خاص و معیّن به مطالعه بژردازند و کتابهایی را انتخاب کنند که مقبول آن حوزه بوده و برای خواننده مقدس است.
6⃣ کپسولهسازی مطالب: یکی دیگر از آسیبهای انتقال و یا دریافت اطلاعات، کپسولهسازی مفاهیم است.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️دکترین اقتصادی چین، یک ایده بیسابقه است.
🔰«دکتر حمیدرضا مقصودی»، کارشناس علوم اقتصادی
🔹️در حالی که به نظر میآید چین از ۱۹۸۰ – ۱۹۹۰ به این طرف یک دکترین اقتصادی کاملاً مستقل است، یک ایده جدید در اقتصاد و یک کنش به عبارتی بیسابقه در اقتصاد است، که سابقه آن را نه میشود در نظام اشتراکی کمونیستی شوروی سابق جستجو کرد و نه میشود ایدههایش را به نظام سرمایهداری فعلی ارتباط داد.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️دکترین اقتصادی چین، یک ایده بیسابقه است
🔰«دکتر حمیدرضا مقصودی»، کارشناس علوم اقتصادی:
🔹️یکعده هستند که کشور چین را جزو بلوک چپ شرق میدانند و جزو بلوک کمونیسم تصور میکنند.
🔹️خوب طبیعتاً اینها، اینکه حزب کمونیست چین، حاکمیت امور در چین برعهده دارد را تسری میدهند به اینکه نظریه اداره و حکمرانی چین هم یک نظریهی بهعبارتی چپگرایانه و کمونیستی است.
🔹️یک عده هم تصوری که از چین دارند این است که چین دو – سه دهه است که سیاستهای #نئولیبرال را پیشه کرده است، و با پیوستن به نظریه اقتصادی سرمایهداری تلاش کرده که ضمن حفظ ظاهر که کمونیستی است، اما کنشهای اقتصادیاش کنشهای نظام سرمایهداری است و به همین دلیل چین توانست توسعه پیدا کند.
🔹آن دسته اول هم توسعه چین را به سیستم اداری متمرکز چین برمیگردانند. در حالی که به نظر میرسد چین هیچکدام از اینها نیست.
🔹شاید یکی از علل فقر تحلیل درباره چین این است که زبان چینی خوب در ایران دیده نشده؛ زبان چینی حتی در دنیا هم خوب دیده نشده و این یکی از مزیتهای چین است که درباره همه دنیا تحلیل دارد و همه دنیا نسبت به چین تحلیل کمی دارند.
🔹️در حالی که به نظر میآید چین از ۱۹۸۰ – ۱۹۹۰ به این طرف یک دکترین اقتصادی کاملاً مستقل است، یک ایده جدید در اقتصاد و یک کنش به عبارتی بیسابقه در اقتصاد است، که سابقه آن را نه میشود در نظام اشتراکی کمونیستی شوروی سابق جستجو کرد و نه میشود ایدههایش را به نظام سرمایهداری فعلی ارتباط داد.
🔻متن کامل در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/?p=655
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 دکترین اقتصادی چین، یک ایده بیسابقه است.
🔰«دکتر حمیدرضا مقصودی»، کارشناس علوم اقتصادی
🔻قسمت اول:
🔹در حالی که به نظر میآید چین از ۱۹۸۰ – ۱۹۹۰ به این طرف یک دکترین اقتصادی کاملاً مستقل است، یک ایده جدید در اقتصاد و یک کنش به عبارتی بیسابقه در اقتصاد است، که سابقه آن را نه میشود در نظام اشتراکی کمونیستی شوروی سابق جستجو کرد و نه میشود ایدههایش را به نظام سرمایهداری فعلی ارتباط داد.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️توجه به نصرت الهی در #کرونا
🔹️نگرش توحیدی به ما میگوید؛هیچ اتفاقی نمیافتد مگر اینکه خدا آن را امضاء کند.
🔹️هیچ برگی از درخت نمیافتد مگر اینکه قضاء و قدر خداوند به آن تعلق گرفته باشد.
🔹️درست است که پزشک متخصص است،و ما هم وظیفه داریم به پزشک مراجعه کنیم،اما این را میدانیم که پزشک علت تامه نیست.
🔹️یعنی ممکن است دارویی تجویز کنید که ما را خوب کند یا خوب نکند.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net