eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
1هزار ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️پک فوق العاده درسگفتار با موضوع ولایت فقیه 👤استاد غلامی 🔻(در هشت جلسه) 🔹️برای آشنایی با جایگاه بحث بایستی توجه داشت که انسان‌ها، طبعاً موجوداتی جمع‌گرا هستند. 🔹️وقتی انسان‌ها دورهم جمع می‌شوند، تشکیل می‌شود و نیاز به حکومت پیش می‌آید. جامعه اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست. 🔹️هیچ گروه یا فردی برای به دست گرفتن حکومت مشروعیت ندارد؛ زیرا قرآن کریم می‌فرماید: «إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ» ، و لذا حکومت خدا، از خدا به پیامبر، از پیامبر به امام معصوم و از امام به منصوبین خاص و عام می‌رسد. 🔹️در حقیقت، حاکمیت متعلق به خداست، اما حکومت به انسان‌ها (پیامبران و غیر پیامبران ) واگذار شده است. 🔹️طبق این روال، حکومت به پیامبران و ائمه تعلق دارد. اما این پرسش مطرح می‌شود که در زمان غیبت امام معصوم، حکومت چگونه اداره می‌شود؟ امام زمان (عج) می‌فرمایند: در این دوران، برای انسان‌ها ولی قرار داده شده است و انسان‌ها رها نمی‌‎شوند. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 ♦️پک فوق العاده درسگفتار با موضوع 👤استاد غلامی 🔻(جلسه اول) 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 ♦️مقدمه 🔻(قسمت اول) 🔹️مستند «باشگاه شهرت» روایتی از چگونگی به شهرت رسیدن از جمله: الیزابت تیلور، چارلی چاپلین، مرلین مونرو، جرج بست، دیوید بکهام و افرادی که در زمینه‌ی ثروت و قدرت سرآمد هستند مانند دونالد ترامپ و … در زمان‌های مختلف را بررسی می‌کند و تأثیرهای مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی هر سلبریتی را در دوره‌های مختلف بر روی بررسی می‌کند. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ 🔰 مطالب در هفته‌ای که گذشت: 🔊 نقدِ "آفات و خرافاتِ" دکتر 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/678 📝 اولویت‌ها و موانع تحقق «» 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/684 📝 همراهی خدا در آوردگاه تمدن‌ها 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/690 📚 «خاستگاه دین از نگاه » 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/691 🎬 باشگاه شهرت 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/695 🔊 و فروریختن انگاره‌های یکصدساله روشنفکران غربزده 💠https://eitaa.com/fekrat_net/696 🔊 پک فوق العاده درسگفتار با موضوع 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/701 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 🔰فصل اول(عصر جدید) 🔻(قسمت دوم) 🔻قسمت قبلی: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/704 🔹مستند «باشگاه شهرت» روایتی از چگونگی به شهرت رسیدن را بررسی می‌کند. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️پک فوق العاده درسگفتار با موضوع 👤 استاد غلامی 🔰عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 ♦️پک فوق العاده درسگفتار با موضوع 👤استاد غلامی 🔻(جلسه دوم) 🔹برای آشنایی با جایگاه بحث بایستی توجه داشت که انسان‌ها، طبعاً موجوداتی جمع‌گرا هستند. 🔹وقتی انسان‌ها دورهم جمع می‌شوند، تشکیل می‌شود و نیاز به حکومت پیش می‌آید. جامعه اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست. 🔹هیچ گروه یا فردی برای به دست گرفتن حکومت مشروعیت ندارد؛ زیرا قرآن کریم می‌فرماید: «إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ» ، و لذا حکومت خدا، از خدا به پیامبر، از پیامبر به امام معصوم و از امام به منصوبین خاص و عام می‌رسد. 🔹در حقیقت، حاکمیت متعلق به خداست، اما حکومت به انسان‌ها (پیامبران و غیر پیامبران ) واگذار شده است. 🔹طبق این روال، حکومت به پیامبران و ائمه تعلق دارد. اما این پرسش مطرح می‌شود که در زمان غیبت امام معصوم، حکومت چگونه اداره می‌شود؟ امام زمان (عج) می‌فرمایند: در این دوران، برای انسان‌ها ولی قرار داده شده است و انسان‌ها رها نمی‌‎شوند. 🔻قسمت قبلی: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/701 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️زندگی با طعم 🔰کرونا،خدا و مسئله شر 🔸اگر کرونا بشر ساخت نباشد بلکه بخشی از کلی آفرینش باشد نیز با وجود خدا و دخالت او در عالم تنافی ندارد زیرا خداوند اراده کرده است که بشر به اختیار خود و به کمک دانش و درایت خود قوانین حاکم بر جهان را کشف کند. 🔸خداوند جهان را آفریده است و قوانینی را برای اداره آن در کار کرده است. بشر به اختیار خود میتواند آنها را کشف کند. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️زندگی با طعم 🔻(بخش اول) 🔰کرونا،خدا و مسئله شر 1⃣ کرونا تبدیل به مسئله‌ای جهانی شده است، نه تنها توانمندی های مادی بشر و تجربه انباشته و انبوه او را در مواجهه با بحران‌ها به چالش کشیده که از جنبه فکری و نظری نیز انسان را با دشواری‌هایی مواجه ساخته است. 2⃣ برای کرونا فقیر و غنی، خداباور و ملحد، مذهبی و غیر مذهبی فرقی نمی کند. این سخن واضح وروشن است اما مواجهه انسان‌ها با کرونا متفاوت است. 🔹️خداباوران اغلب در شرایط بحرانی به خدا و‌ دعا پناه می برند. دعا،مناجات و توسل به خدا،دبرای آنها حکم داروی آرامبخش دارد. اما پناه بردن به خدا اگر از سر ترس باشد برای مومنان، مزیتی به حساب نمیاید زیرا بیشتر انسان‌ها در برابر بحرانهای فراگیر و ناشناخته ای چون کرونا به دلیل ترس به خدا پناه می‌برند. 🔹️بر اساس تعالیم دینی،خداباوری،دعا و توسل اگر از ترس برخیزد بی‌ارزش است. باور به خدا، دعا و توسل نباید به منزله واکسنی در برابر کرونا عمل کند. 🔹️قرآن، خداباوریِ ناشی از ترس را مذمت کرده است. (وقتی در کشتی سوار می‌شوند خدا را با اخلاص می‌خوانند و چون خداوند انان را نجات داد و به خشکی رسیدند شرک می‌ورزند/عنکبوت،۶۵). 🔹️آیات بسیاری در معنا ومضمون، به این آیه شبیه‌اند.خداوند در این آیات انسانهایی را مذمت می‌کند که زندگی خود را به دو بخش تقسیم می‌کنند، بخش آرام که خدا در آن حضور ندارد و بخش نا آرام و بحرانی که به یاد خدا می‌افتند و دست به دعا بر می‌دارند. چنین زیستی در منطق قرآنی برابر است با مرتبه‌ای از شرک. 🔹️بر اساس تعالیم دینی باور به خدا برای مومنان باید از عشق و محبت ناشی شود، محبتی که از معرفت پدید آمده باشد. چنین خدا باوری ای در سراسر زندگی مومنان ساری و جاری است،در سطحی درونی و عمیق به زندگی آنان معنا می‌بخشد. 🔹️برای مومنان حقیقی،کرونا و غیر کرونا،سلامت و بیماری، فقر و غنا،خوشی و ناخوشی تفاوتی ندارد. برای آنان سراسر زندگی بدون خدا،دعا و‌ توسل بی معنا و پوچ است. 3⃣ از نگاهی دیگر، اما،کرونا و پدیده‌هایی شبیه به آن پدیده‌هایی شوم و شر اند. وجود چنین پدیده‌های شوم و شری در این جهان با وجود خدای مهربان، همه‌دان، همه‌توان، سازگاری ندارد چون خدای همه‌دان می‌داند که چنین پدیده‌هایی وجود دارند و شر اند. 🔹️خدای همه توان می‌تواند چنین پدیده‌های شری را برطرف کند.اگر خدای دانا و توانا چنین بلاهایی را دفع و یا رفع نکند پس مهربان و خیرخواه نیست. 🔹️مسئله شرور طبیعی که از آن در اینجا تقریری ساده و دم دستی به دست دادم برای عده ای از اساس با وجود خدای مهربان همه دان وهمه توان سازگاری ندارد و برای عده ای دیگر ،دست کم، دلیل است بر عدم دخالت خدا در جهان. 🔹️دسته‌ی اول کسانی اند که منطقا وجود شر را با وجود خدا ناسازگار می‌دانند و وجود خدا را انکار می‌کنند. 🔹️دسته دوم خدا باوران عقلی یا طبیعی‌اند. 🔹️پیروان دینی نیز هر چند با تقریری متفاوت اما کاملا مشابه در دسته دوم جای می‌گیرند. ✍🏻نویسنده؛دکتر محمد علی عبداللهی 🔻لینک مطلب درسایت: 💠 http://fekrat.net/?p=586 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️زندگی با طعم 🔻(بخش دوم) 🔰کرونا،خدا و مسئله شر 4⃣ مسئله‌ی شر مسئله‌ای نو پدید در الهیات و نیست. الهیدانان و فیلسوفانِ بسیاری ،مسلمان و غیر مسلمان، به مسئله شر پاسخ داده‌اند. تلاش می‌کنم پاسخی با تقریر خود و بدون بهره‌گیری از دخزینه لغت تخصصی فلسفی و کلامی عرضه کنم: 🔸الف) تا اینجا کرونا جان انسان‌هایی را گرفته است اما هنوز برای ما ثابت نشده است که هیچ اثر ایجابی برای بشر نداشته باشد. و هنوز نمی‌توان گفت که در مجموع آثار سلبی آن بیش از آثار ایجابی است. 🔸نکته الف هر چند جان انسانِ مضطربِ رنج دیده را از درون آرام نمی‌کند اما نکته و نقطه ای آرام بخش از بیرون است که توجه به آن می‌تواند نگاه نسبی و محدود انسان را به دنیا و پدیده‌هایی که شر می‌نامیم تغییر دهد. 🔸ب)کرونا یا پدیده ای طبیعی است بیرون از اراده و اختیار بشر و یا پدیده ای است بشر ساخت؟در هر دو صورت با وجود خدا تنافی ندارد. 🔸اگر پدیده‌ای بشر ساخت باشد که انسان آن را به اختیار خود ساخته است و یا به دلیل بی احتیاطی منتشرش کرده است، در این صورت دخالت خداوند به هر طریقی با اختیارِ بشر سازگاری ندارد. خدایی که بشر را مختار آفریده اگر جلو بشر را در تولید چنین شری بگیرد معنایش این است که انسان هم مختار است و هم مجبور. 🔸اما اگر کرونا بشر ساخت نباشد بلکه بخشی از کلی آفرینش باشد نیز با وجود خدا و دخالت او در عالم تنافی ندارد زیرا خداوند اراده کرده است که بشر به اختیار خود و به کمک دانش و درایت خود قوانین حاکم بر جهان را کشف کند. 🔸خداوند جهان را آفریده است و قوانینی را برای اداره آن در کار کرده است. بشر به اختیار خود میتواند آنها را کشف کند. حال اگر دخالت خداوند در جهان به این معنا باشد که قوانینی که برای بشر خیر تلقی می شوند ساری و جاری باشند ولی قوانینی که بشر شر تلقی می کند ساری و جاری نباشند، مستلزم نوعی هرج و مرج در کار خداوند است. 🔸آفرینش جهان و دخالت خداوند در جهان بی گمان به نظام احسن می انجامد و بشر دیر یازود می‌فهمد که امر خیری را شر تلقی کرده است چون با عینک محدود خود به آن نگریسته است. ✍🏻نویسنده؛دکتر محمد علی عبداللهی 🔻لینک مطلب در سایت؛ 💠 http://fekrat.net/?p=586 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️در نقد پایتخت ۶ 🔹️نقد ریشه‌ای‌تر ۶ به نظر بنده، رویکرد ایران‌گریزی و ایران تضعیفی است که متاسفانه از دوره قاجار توسط مستشرقین و بعد نمایان داخلی دنبال می‌شود و کتاب‌ها در باب ناتوانی و مجمع‌الرذایل بودن ایرانیان نوشته می‌شود. 📌کانال فکرت:‌ 🆔 @fekrat_net
♦️در نقد ۶ 🔰به نام حکیم مطلق و خالق هنر و زیبایی 🔹️دوستانی از بنده خواستند تحلیلی از پایتخت۶ داشته باشم و اینک بعد از مشاهده قسمت ۱۵، ضمن تشکر از دست‌اندرکاران این سریال و تبریک سال نو و اعیاد رجبیه و شعبانیه به نقدی کلیدی اشاره می‌کنم. 🔹️البته کارشناسان نقدهای واردی بر آن گرفتند؛ از جمله: اختلاط نامحرم، ترویج بی‌حدرقص و موسیقی، تعابیر بی‌ادبانه مخصوصاُ نسبت به والدین و بزرگترها، بی‌احترامی به نماز و حج و غیره ولکن نقد ریشه‌ای‌تر این سریال به نظر بنده، رویکرد ایران‌گریزی و ایران تضعیفی است که متاسفانه از دوره قاجار توسط مستشرقین و بعد روشنفکر نمایان داخلی دنبال می‌شود و کتاب‌ها در باب ناتوانی و مجمع‌الرذایل بودن ایرانیان نوشته می‌شود. 🔹️این سریال با نشان دادن ایرانیانی که یا قاچاق‌چی(ارسطو) هستند یا روانی(بهبود) یا مسئول ناتوان و بی‌عرضه و منفعل(نماینده مجلس) یا دارای کمبود شخصیت(بهتاش) یا نوجوانان غرق در اینستاگرام و فضای مجازی(دختران دوقلو) یا مدعیان پرادعای هیچ‌کاره و فرصت‌طلب(نقی) یا مروج آرایشگری و رفتارهای نامناسب(رحمت و فهیمه) یا عقل کلی که در مواردی احساسی داوری می‌کند(هما) که برای بیننده مخصوصاً بیننده خارجی تصویر بسیار منفی علیه ایران می‌سازد. 🔹️سوال این است که چرا عده‌ای از نویسندگان و هنرمندان با هم تلاش می‌کنند تا ایرانی را با موفقیت‌ها، مقاومت‌ها و فرهنگ و تمدن بزرگ به ایرانی بی‌عرضه، ناکارآمد و احساسی و فاقد فرهنگ و تمدن معرفی کنند. 🔹️انتظار این بود لااقل واقعیت‌های ایران اعم از ضعف‌ها و قوت‌ها به نمایش گذاشته شود تا ناامیدی در مخاطب تحقق نیابد. 🔹️نکته قابل تامل اینکه چرا پایتخت۶ بعد از پایتخت۵(مقابله با داعش) ساخته می‌شود؟ آیا نباید مدیران صدا و سیما در باب جریان‌شناسی سریال‌های ایرانی دقت بیشتری نمایند‌. ✍🏻نویسنده؛عبدالحسین خسروپناه دزفولی (حوزه علمیه قم ۱۶ فروردین ۹۹) 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 🔰فصل دوم (یک داستان عامه پسند) 🔻(قسمت سوم) 🔹مستند «باشگاه شهرت» روایتی از چگونگی به شهرت رسیدن را بررسی می‌کند. 🔻قسمت قبلی: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/710 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ ؛ پیش زمینه “بتمن” یا نمایش شورش‌های اجتماعی؟ 🔸«جوکر» به این نتیجه می‌رسد که نظام فعلیِ اخلاقی، کاملا مسخره است و او قصد دارد خودش تصمیم بگیرد که چه چیز خوب است و چه چیز بد! 🔸او خود را تا مقام قاضی ارتقا می‌دهد و تصمیم می‌گیرد که خود، حکم را صادر و اجرا کند. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ ؛ پیش زمینه “بتمن” یا نمایش شورش‌های اجتماعی؟ 🔹️جوکر با نام اصلی “آرتور فلک” جوانی با مشکلات روحی و روانی است که در طبقات فرودست جامعه با مادرش زندگی می‌کند و گویا بنابر گفته‌های مادرش می‌خواهد مردم را بخنداند اما شرارت‌ها و خباثت‌های گاتهام سیتی (شهر همیشگی بتمن) او را به مسیر دیگری می‌اندازد، مسیری که پس از فهمیدن موضوع فرزند خواندگی یکی از سرمایه داران شهر به نام “توماس وین” و سپس دریافت این حقیقت که اصلا مادرش هم مادر واقعی او نیست و همچنین در می‌یابد دوران کودکی پر از عقده و حقارت را پشت سر گذارده، با به قتل رساندن مادر جعلی و یکی از دوستانش، به یک هیولا بدل می‌گردد، هیولایی که در قسمت‌های مختلف مجموعه فیلم‌های “بتمن”، همواره در نقطه مقابل ابر قهرمانی به نام بتمن قرار گرفته است. 🔹️همزمان با تحولات روحی آرتور فلک و تبدیلش به جوکر (که حتی شومن تلویزیون را به خاطر تحقیر و مسخره کردنش در یک برنامه زنده به قتل می‌رساند)، در اعتراض به توهین توماس وین به مردم و اقشار فرودست جامعه و تشبیه آنها به دلقک و همچنین افزایش فشارهای اقتصادی از جمله قطع شدن خدمات و کمک‌های اجتماعی به طبقات پایین جامعه (تا حدی که آرتور حتی قادر به خرید داروهایش نیز نیست)،گروهی از مردم نیز با زدن ماسک دلقک به خیابان‌ها ریخته و به تخریب و به آتش زدن و انهدام اماکن شهری می‌پردازند و در همین شورش‌هاست که توماس وین و همسرش کشته شده و پسر خردسالشان به نام بروس، نظاره‌گر این صحنه است. 🔹️اما پس از نمایش فیلم”جوکر”، شاهد برخی شورش‌های اجتماعی در عراق، لبنان و سپس در ایران بودیم که شباهت‌هایی به آنچه در فیلم “جوکر” نمایش داده می‌شود، داشتند. 🔹️اگرچه عراق هنوز چند ماهی بیش نیست که از شر داعش خلاص شده و بقایای آن هنوز در گوشه و کنار به چشم می‌خورند و در لبنان بیشتر طبقه متوسط شهری به خیابان‌ها ریختند و در ایران پس از ۶-۷ سال فشار اقتصادی فزاینده ناشی از ناکارآمدی و سوء مدیریت‌های بی حد و حصر دولتی که تمامی انرژی خود را مصروف توهمی به نام “برجام” کرد و کلیت تولید و اقتصاد مملکت را معطل گوشه چشم نشان دادن “۵+۱” و “۴+۱” و کدخدا و امثال آن نگه داشت تا جایی که با گران شدن بنزین، کبریت خلاص را به هیمه بی لیاقتی خود زد تا شعله‌ور شود. 🔹️اما سوال اینجاست که چرا وقتی شورش‌ها و اعتراضات اجتماعی یاد شده اتفاق افتاد، با همه اختلافات زیر بنایی و روبنایی که ذکر شد اما صحنه‌های پایانی‌اش به شدت آشنا بودند؟ آیا بازهم مانند ۱۱ سپتامبر و حمله به عراق و … هالیوود به نوعی ایمیج (Image) سازی کرده بود؟ چه تشابهاتی بین آنچه در فصل پایانی فیلم “جوکر” روی می‌دهد و فصول آخر وقایع اخیر وجود دارد؟ 🔹️این در حالی است که بیش از یک سال است جنبش اعتراضی جلیقه زردها در فرانسه ادامه دارد و هزاران کشته و زخمی و بازداشتی به همراه داشته است. 🔻لینک مطلب درسایت: 💠 http://fekrat.net/?p=592 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️پک فوق العاده درسگفتار با موضوع 👤 استاد غلامی 🔰عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 ♦️پک فوق العاده درسگفتار با موضوع 👤استاد غلامی 🔻(جلسه سوم) 🔹برای آشنایی با جایگاه بحث بایستی توجه داشت که انسان‌ها، طبعاً موجوداتی جمع‌گرا هستند. 🔹وقتی انسان‌ها دورهم جمع می‌شوند، تشکیل می‌شود و نیاز به حکومت پیش می‌آید. جامعه اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست. 🔹هیچ گروه یا فردی برای به دست گرفتن حکومت مشروعیت ندارد؛ زیرا قرآن کریم می‌فرماید: «إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ» ، و لذا حکومت خدا، از خدا به پیامبر، از پیامبر به امام معصوم و از امام به منصوبین خاص و عام می‌رسد. 🔹در حقیقت، حاکمیت متعلق به خداست، اما حکومت به انسان‌ها (پیامبران و غیر پیامبران ) واگذار شده است. 🔹طبق این روال، حکومت به پیامبران و ائمه تعلق دارد. اما این پرسش مطرح می‌شود که در زمان غیبت امام معصوم، حکومت چگونه اداره می‌شود؟ امام زمان (عج) می‌فرمایند: در این دوران، برای انسان‌ها ولی قرار داده شده است و انسان‌ها رها نمی‌‎شوند. 🔻قسمت قبلی: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/712 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️مواجهه نظریه پردازان فروپاشی با زیبایی‌های ایران 🔹️عجیب است که این واعظان نامتعظ علوم اجتماعی مدرن از مواجهه با سنگ سخت واقعیات نیز پند نمی‌گیرند و کماکان در جای جای تحلیلها و اظهار فضل‌های تازۀ خود نیز اهداف و مقاصد قبلی را مبنای سخن قرار می‌دهند. 🔹️از غلط رسانه‌ای که بی‌اعتمادی به وجود آورده می‌گویند و یا از فیلترینگ تلگرام و جهالت‌های گروه‌های افراطی می‌نالند. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️مواجهه نظریه پردازان فروپاشی با زیبایی‌های ایران 🔸بحران حاصل از فراگیری در همان حال که موجب دشواریها و تنگناهایی در حیات جمعی ایرانیان شده، جلوه‌های چشمگیری از قوت‌ها و سرمایه‌های درونزای اجتماعی و معنوی جامعۀ ایران را نیز به نمایش گذاشته است. 🔸در این میان، برخی اهالی پرگو و پر ادعای علوم اجتماعی در ایران که به رغم حضور در مراکز حساس تصمیم سازی کشور، هیچگاه ژست مخالف خوانی خود را نیز ترک نمی‌کنند، پا به میدان گذاشته و تلاش می کنند تا این نمودهای قوت و غنای درونی را در جهت مقاصد سیاسی و نظری خود مصادره کنند. 🔸جامعه ایرانی همان است که این حضرات در این سالها با جهالت های جامعه شناختی خود تلاش کردند تا با قریب الوقوع خواندن ورطه هایی چون فروپاشی و سقوط و ... آن را ناگزیر از قبول سلطه غرب و نشان دهند. 🔸انسان درمی ماند که این مدعیان جهالت جامعه شناسانه چقدر جسور و کم حافظه اند که تا دیروز با وارد کردن زهر تحلیل های بی مایۀ خود به اسم جامعه‌شناسی هر چه در توان داشتند برای تحقیر و اضمحلال و همزمان اضلال جامعه ایران به خرج داده اند، اما امروز از زیبایی های این جامعه می گویند، لابد با این تصور که چون خود کم حافظه اند یا خود را به غفلت میزنند، جامعه ایران نیز غافلانه رفتارها و نیش و شرارت قلم آنها را فراموش خواهد کرد. 🔸عجیب است که این واعظان نامتعظ علوم اجتماعی مدرن از مواجهه با سنگ سخت واقعیات نیز پند نمی گیرند و کماکان در جای جای تحلیلها و اظهار فضل های تازۀ خود نیز اهداف و مقاصد قبلی را مبنای سخن قرار میدهند: از سیاست غلط رسانه‌ای که بی اعتمادی به وجود آورده می‌گویند و یا از فیلترینگ تلگرام و جهالت‌های گروه‌های افراطی می‌نالند. 🔸درحالیکه بخش اعظم آنان که این روزها به شکلی در جهت التیام آلام جامعه و کمک به مردم برای تحمل این بلا می کوشند، همان کسانی هستند که در تمام سال های گذشته از حفظ سنت هایی که این روزها پیامدها و آثار مثبت آنها را همه می بینند، دفاع کرده اند. 🔻ادامه یادداشت در لینک زیر: 💠 http://fekrat.net/?p=589 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️پک فوق العاده درسگفتار با موضوع 👤 استاد غلامی 🔰عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 ♦️پک فوق العاده درسگفتار با موضوع 👤استاد غلامی 🔻(جلسه چهارم) 🔹برای آشنایی با جایگاه بحث بایستی توجه داشت که انسان‌ها، طبعاً موجوداتی جمع‌گرا هستند. 🔹وقتی انسان‌ها دورهم جمع می‌شوند، تشکیل می‌شود و نیاز به حکومت پیش می‌آید. جامعه اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست. 🔹هیچ گروه یا فردی برای به دست گرفتن حکومت مشروعیت ندارد؛ زیرا قرآن کریم می‌فرماید: «إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ» ، و لذا حکومت خدا، از خدا به پیامبر، از پیامبر به امام معصوم و از امام به منصوبین خاص و عام می‌رسد. 🔹در حقیقت، حاکمیت متعلق به خداست، اما حکومت به انسان‌ها (پیامبران و غیر پیامبران ) واگذار شده است. 🔹طبق این روال، حکومت به پیامبران و ائمه تعلق دارد. اما این پرسش مطرح می‌شود که در زمان غیبت امام معصوم، حکومت چگونه اداره می‌شود؟ امام زمان (عج) می‌فرمایند: در این دوران، برای انسان‌ها ولی قرار داده شده است و انسان‌ها رها نمی‌‎شوند. 🔻قسمت قبلی: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/725 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 🔰فصل سوم (بعضی‌ها داغشو دوست دارند) 🔻(قسمت چهارم) 🔹مستند «باشگاه شهرت» روایتی از چگونگی به شهرت رسیدن را بررسی می‌کند. 🔻قسمت قبلی: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/719 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️به سوی معرفتی توحیدی 🔰 غربی لازم است اما کافی نیست. 🔸نگاه توحیدی یعنی این‌که برای شناخت عمیق همه واقعیات جهان اعم از مادی و غیرمادی باید همه منابع و ابزارهای معرفتی را در نظر بگیریم. 🔸باید کل سیاست و کل انسان را رصد کرد نه جزءجزء آن را به صورت جداگانه. عمل‌گرایی و اثبات‌گرایی برای شناخت لازم است اما کافی نیست. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️به سوی معرفتی توحیدی 🔰 غربی لازم است اما کافی نیست. 🎙گفتگو با دکتر علیرضا صدراُ دانشیار و عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران 🔹️ایدئولوژی یک معرفت (knowledge) است اما علم (science) نیست. 🔹️لکن فارغ از تقدیس یا تقبیح آن، وجودش یک واقعیت است. ایدئولوژی یعنی شناخت ایده 🔹️ایده چیست؟ آیا انسان بدون ایده ممکن است؟ اگر ایدئولوژی را به‌عنوان بینش و معرفت تفسیر کنیم، آیا دانشی در تاریخ جهان وجود دارد که بینش نداشته باشد؟ 🔹️نسبت علم و ایدئولوژی نسبت ساختمان و زیربنا است. هرچقدر که ساختمان بخواهد رفیع‌تر باشد، پی‌ساختش هم باید عمیق‌تر و مستحکم‌تر گردد. 🔹️پس باید بی‌طرفانه و علمی با ایدئولوژی برخورد کرد. بی‌طرفانه اما نه بی‌تفاوتانه. علم حتماً باید پایه و منظری داشته باشد. 🔹️آیا علم و نظریه بدون منظر امکان‌پذیر است؟ 🔹️خیر نه ممکن است، نه مفید است و نه عملی. زیرا ما با انسان به‌عنوان موجود اندیشمندی طرف هستیم که دیدگاه دارد. 🔹️ایدئولوژی پایه و پشتوانه دانش است. ما تا زمانی که انسان را تعریف نکرده‌ایم، نمی‌توانیم درباره انسان بررسی علمی انجام دهیم. 🔹️اما تعریف انسان که تجربی نیست. تمامی علوم همین‌گونه هستند. مگر علوم طبیعی مبنا و جهان‌بینی ندارند؟ 🔹️هر علمی جهان‌بینی و فلسفه علم خاص خود را دارد. اگر علم رابطه خود را با این شالوده فلسفی قطع کند دچار مشکل و اضمحلال می‌شود و این که می‌بینید امروز برخی از فروپاشی علوم سیاسی مدرن سخن می‌گویند به همین دلیل است. 📍منبع: عصر اندیشه 🔻ادامه گفتگو در لینک زیر: 💠http://fekrat.net/?p=595 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ وبی اعتمادی بشر به علم 🔸دهکده جهانی در برابر کرونا مضطرب نشان می‌دهد. 🔸مدیریت جهانی یکپارچه ای در برابر کرونا نمی‌بینیم. 🔸کشورهای جهان در برابر شیوع کرونا رفتارهای مختلفی از خود نشان می‌دهند، مرزهای خود را به روی یکدیگر بسته‌اند. 🔸ثروتمندترین و قدرتمندترین کشور دنیا تنها به فکر خویش است،دیگر سودای رهبری جهان را در سر ندارد. 📌 کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net