#عیدانه
♦️پک فوق العاده درسگفتار با موضوع ولایت فقیه
👤استاد غلامی
🔻(در هشت جلسه)
🔹️برای آشنایی با جایگاه بحث #ولایت_فقیه بایستی توجه داشت که انسانها، طبعاً موجوداتی جمعگرا هستند.
🔹️وقتی انسانها دورهم جمع میشوند، #جامعه تشکیل میشود و نیاز به حکومت پیش میآید. جامعه اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
🔹️هیچ گروه یا فردی برای به دست گرفتن حکومت مشروعیت ندارد؛ زیرا قرآن کریم میفرماید: «إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ» ، و لذا حکومت خدا، از خدا به پیامبر، از پیامبر به امام معصوم و از امام به منصوبین خاص و عام میرسد.
🔹️در حقیقت، حاکمیت متعلق به خداست، اما حکومت به انسانها (پیامبران و غیر پیامبران ) واگذار شده است.
🔹️طبق این روال، حکومت به پیامبران و ائمه تعلق دارد. اما این پرسش مطرح میشود که در زمان غیبت امام معصوم، حکومت چگونه اداره میشود؟ امام زمان (عج) میفرمایند: در این دوران، برای انسانها ولی قرار داده شده است و انسانها رها نمیشوند.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
جلسه اول استاد غلامی.mp3
14.4M
#عیدانه
🔊 #فایل_صوتی
♦️پک فوق العاده درسگفتار با موضوع #ولایت_فقیه
👤استاد غلامی
🔻(جلسه اول)
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
12.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #مستند_باشگاه_شهرت
♦️مقدمه
🔻(قسمت اول)
🔹️مستند «باشگاه شهرت» روایتی از چگونگی به شهرت رسیدن #سلبریتی_ها از جمله: الیزابت تیلور، چارلی چاپلین، مرلین مونرو، جرج بست، دیوید بکهام و افرادی که در زمینهی ثروت و قدرت سرآمد هستند مانند دونالد ترامپ و … در زمانهای مختلف را بررسی میکند و تأثیرهای مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی هر سلبریتی را در دورههای مختلف بر روی #جامعه بررسی میکند.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️ #آنچه_گذشت
🔰 #پر_بازدیدترین مطالب #فکرت در هفتهای که گذشت:
🔊 نقدِ "آفات و خرافاتِ" دکتر #عبدالکریم_سروش
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/678
📝 اولویتها و موانع تحقق «#جهش_تولید»
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/684
📝 همراهی خدا در آوردگاه تمدنها
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/690
📚 #کتاب «خاستگاه دین از نگاه #فروید»
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/691
🎬 #مستند باشگاه شهرت
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/695
🔊 #کرونا و فروریختن انگارههای یکصدساله روشنفکران غربزده
💠https://eitaa.com/fekrat_net/696
🔊 پک فوق العاده درسگفتار با موضوع #ولایت_فقیه
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/701
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
21.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #مستند_باشگاه_شهرت
🔰فصل اول(عصر جدید)
🔻(قسمت دوم)
🔻قسمت قبلی:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/704
🔹مستند «باشگاه شهرت» روایتی از چگونگی به شهرت رسیدن #سلبریتی_ها را بررسی میکند.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#درسگفتار
♦️پک فوق العاده درسگفتار با موضوع #ولایت_فقیه
👤 استاد غلامی
🔰عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
جلسه دوم.mp3
19.42M
🔊 #فایل_صوتی
♦️پک فوق العاده درسگفتار با موضوع #ولایت_فقیه
👤استاد غلامی
🔻(جلسه دوم)
🔹برای آشنایی با جایگاه بحث #ولایت_فقیه بایستی توجه داشت که انسانها، طبعاً موجوداتی جمعگرا هستند.
🔹وقتی انسانها دورهم جمع میشوند، #جامعه تشکیل میشود و نیاز به حکومت پیش میآید. جامعه اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
🔹هیچ گروه یا فردی برای به دست گرفتن حکومت مشروعیت ندارد؛ زیرا قرآن کریم میفرماید: «إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ» ، و لذا حکومت خدا، از خدا به پیامبر، از پیامبر به امام معصوم و از امام به منصوبین خاص و عام میرسد.
🔹در حقیقت، حاکمیت متعلق به خداست، اما حکومت به انسانها (پیامبران و غیر پیامبران ) واگذار شده است.
🔹طبق این روال، حکومت به پیامبران و ائمه تعلق دارد. اما این پرسش مطرح میشود که در زمان غیبت امام معصوم، حکومت چگونه اداره میشود؟ امام زمان (عج) میفرمایند: در این دوران، برای انسانها ولی قرار داده شده است و انسانها رها نمیشوند.
🔻قسمت قبلی:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/701
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️زندگی با طعم #کرونا
🔰کرونا،خدا و مسئله شر
🔸اگر کرونا بشر ساخت نباشد بلکه بخشی از #نظام کلی آفرینش باشد نیز با وجود خدا و دخالت او در عالم تنافی ندارد زیرا خداوند اراده کرده است که بشر به اختیار خود و به کمک دانش و درایت خود قوانین حاکم بر جهان را کشف کند.
🔸خداوند جهان را آفریده است و قوانینی را برای اداره آن در کار کرده است. بشر به اختیار خود میتواند آنها را کشف کند.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️زندگی با طعم #کرونا
🔻(بخش اول)
🔰کرونا،خدا و مسئله شر
1⃣ کرونا تبدیل به مسئلهای جهانی شده است، نه تنها توانمندی های مادی بشر و تجربه انباشته و انبوه او را در مواجهه با بحرانها به چالش کشیده که از جنبه فکری و نظری نیز انسان را با دشواریهایی مواجه ساخته است.
2⃣ برای کرونا فقیر و غنی، خداباور و ملحد، مذهبی و غیر مذهبی فرقی نمی کند. این سخن واضح وروشن است اما مواجهه انسانها با کرونا متفاوت است.
🔹️خداباوران اغلب در شرایط بحرانی به خدا و دعا پناه می برند. دعا،مناجات و توسل به خدا،دبرای آنها حکم داروی آرامبخش دارد. اما پناه بردن به خدا اگر از سر ترس باشد برای مومنان، مزیتی به حساب نمیاید زیرا بیشتر انسانها در برابر بحرانهای فراگیر و ناشناخته ای چون کرونا به دلیل ترس به خدا پناه میبرند.
🔹️بر اساس تعالیم دینی،خداباوری،دعا و توسل اگر از ترس برخیزد بیارزش است. باور به خدا، دعا و توسل نباید به منزله واکسنی در برابر کرونا عمل کند.
🔹️قرآن، خداباوریِ ناشی از ترس را مذمت کرده است.
(وقتی در کشتی سوار میشوند خدا را با اخلاص میخوانند و چون خداوند انان را نجات داد و به خشکی رسیدند شرک میورزند/عنکبوت،۶۵).
🔹️آیات بسیاری در معنا ومضمون، به این آیه شبیهاند.خداوند در این آیات انسانهایی را مذمت میکند که زندگی خود را به دو بخش تقسیم میکنند، بخش آرام که خدا در آن حضور ندارد و بخش نا آرام و بحرانی که به یاد خدا میافتند و دست به دعا بر میدارند. چنین زیستی در منطق قرآنی برابر است با مرتبهای از شرک.
🔹️بر اساس تعالیم دینی باور به خدا برای مومنان باید از عشق و محبت ناشی شود، محبتی که از معرفت پدید آمده باشد. چنین خدا باوری ای در سراسر زندگی مومنان ساری و جاری است،در سطحی درونی و عمیق به زندگی آنان معنا میبخشد.
🔹️برای مومنان حقیقی،کرونا و غیر کرونا،سلامت و بیماری، فقر و غنا،خوشی و ناخوشی تفاوتی ندارد. برای آنان سراسر زندگی بدون خدا،دعا و توسل بی معنا و پوچ است.
3⃣ از نگاهی دیگر، اما،کرونا و پدیدههایی شبیه به آن پدیدههایی شوم و شر اند. وجود چنین پدیدههای شوم و شری در این جهان با وجود خدای مهربان، همهدان، همهتوان، سازگاری ندارد چون خدای همهدان میداند که چنین پدیدههایی وجود دارند و شر اند.
🔹️خدای همه توان میتواند چنین پدیدههای شری را برطرف کند.اگر خدای دانا و توانا چنین بلاهایی را دفع و یا رفع نکند پس مهربان و خیرخواه نیست.
🔹️مسئله شرور طبیعی که از آن در اینجا تقریری ساده و دم دستی به دست دادم برای عده ای از اساس با وجود خدای مهربان همه دان وهمه توان سازگاری ندارد و برای عده ای دیگر ،دست کم، دلیل است بر عدم دخالت خدا در جهان.
🔹️دستهی اول کسانی اند که منطقا وجود شر را با وجود خدا ناسازگار میدانند و وجود خدا را انکار میکنند.
🔹️دسته دوم خدا باوران عقلی یا طبیعیاند.
🔹️پیروان #سکولاریزم دینی نیز هر چند با تقریری متفاوت اما کاملا مشابه در دسته دوم جای میگیرند.
✍🏻نویسنده؛دکتر محمد علی عبداللهی
🔻لینک مطلب درسایت:
💠 http://fekrat.net/?p=586
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️زندگی با طعم #کرونا
🔻(بخش دوم)
🔰کرونا،خدا و مسئله شر
4⃣ مسئلهی شر مسئلهای نو پدید در الهیات و #فلسفه نیست. الهیدانان و فیلسوفانِ بسیاری ،مسلمان و غیر مسلمان، به مسئله شر پاسخ دادهاند. تلاش میکنم پاسخی با تقریر خود و بدون بهرهگیری از دخزینه لغت تخصصی فلسفی و کلامی عرضه کنم:
🔸الف) تا اینجا کرونا جان انسانهایی را گرفته است اما هنوز برای ما ثابت نشده است که هیچ اثر ایجابی برای بشر نداشته باشد. و هنوز نمیتوان گفت که در مجموع آثار سلبی آن بیش از آثار ایجابی است.
🔸نکته الف هر چند جان انسانِ مضطربِ رنج دیده را از درون آرام نمیکند اما نکته و نقطه ای آرام بخش از بیرون است که توجه به آن میتواند نگاه نسبی و محدود انسان را به دنیا و پدیدههایی که شر مینامیم تغییر دهد.
🔸ب)کرونا یا پدیده ای طبیعی است بیرون از اراده و اختیار بشر و یا پدیده ای است بشر ساخت؟در هر دو صورت با وجود خدا تنافی ندارد.
🔸اگر پدیدهای بشر ساخت باشد که انسان آن را به اختیار خود ساخته است و یا به دلیل بی احتیاطی منتشرش کرده است، در این صورت دخالت خداوند به هر طریقی با اختیارِ بشر سازگاری ندارد. خدایی که بشر را مختار آفریده اگر جلو بشر را در تولید چنین شری بگیرد معنایش این است که انسان هم مختار است و هم مجبور.
🔸اما اگر کرونا بشر ساخت نباشد بلکه بخشی از #نظام کلی آفرینش باشد نیز با وجود خدا و دخالت او در عالم تنافی ندارد زیرا خداوند اراده کرده است که بشر به اختیار خود و به کمک دانش و درایت خود قوانین حاکم بر جهان را کشف کند.
🔸خداوند جهان را آفریده است و قوانینی را برای اداره آن در کار کرده است. بشر به اختیار خود میتواند آنها را کشف کند. حال اگر دخالت خداوند در جهان به این معنا باشد که قوانینی که برای بشر خیر تلقی می شوند ساری و جاری باشند ولی قوانینی که بشر شر تلقی می کند ساری و جاری نباشند، مستلزم نوعی هرج و مرج در کار خداوند است.
🔸آفرینش جهان و دخالت خداوند در جهان بی گمان به نظام احسن می انجامد و بشر دیر یازود میفهمد که امر خیری را شر تلقی کرده است چون با عینک محدود خود به آن نگریسته است.
✍🏻نویسنده؛دکتر محمد علی عبداللهی
🔻لینک مطلب در سایت؛
💠 http://fekrat.net/?p=586
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️در نقد پایتخت ۶
🔹️نقد ریشهایتر #سریال_پایتخت ۶ به نظر بنده، رویکرد ایرانگریزی و ایران تضعیفی است که متاسفانه از دوره قاجار توسط مستشرقین و بعد #روشنفکر نمایان داخلی دنبال میشود و کتابها در باب ناتوانی و مجمعالرذایل بودن ایرانیان نوشته میشود.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️در نقد #پایتخت ۶
🔰به نام حکیم مطلق و خالق هنر و زیبایی
🔹️دوستانی از بنده خواستند تحلیلی از پایتخت۶ داشته باشم و اینک بعد از مشاهده قسمت ۱۵، ضمن تشکر از دستاندرکاران این سریال و تبریک سال نو و اعیاد رجبیه و شعبانیه به نقدی کلیدی اشاره میکنم.
🔹️البته کارشناسان نقدهای واردی بر آن گرفتند؛ از جمله: اختلاط نامحرم، ترویج بیحدرقص و موسیقی، تعابیر بیادبانه مخصوصاُ نسبت به والدین و بزرگترها، بیاحترامی به نماز و حج و غیره ولکن نقد ریشهایتر این سریال به نظر بنده، رویکرد ایرانگریزی و ایران تضعیفی است که متاسفانه از دوره قاجار توسط مستشرقین و بعد روشنفکر نمایان داخلی دنبال میشود و کتابها در باب ناتوانی و مجمعالرذایل بودن ایرانیان نوشته میشود.
🔹️این سریال با نشان دادن ایرانیانی که یا قاچاقچی(ارسطو) هستند یا روانی(بهبود) یا مسئول ناتوان و بیعرضه و منفعل(نماینده مجلس) یا دارای کمبود شخصیت(بهتاش) یا نوجوانان غرق در اینستاگرام و فضای مجازی(دختران دوقلو) یا مدعیان پرادعای هیچکاره و فرصتطلب(نقی) یا مروج آرایشگری و رفتارهای نامناسب(رحمت و فهیمه) یا عقل کلی که در مواردی احساسی داوری میکند(هما) که برای بیننده مخصوصاً بیننده خارجی تصویر بسیار منفی علیه ایران میسازد.
🔹️سوال این است که چرا عدهای از نویسندگان و هنرمندان با هم تلاش میکنند تا ایرانی را با موفقیتها، مقاومتها و فرهنگ و تمدن بزرگ به ایرانی بیعرضه، ناکارآمد و احساسی و فاقد فرهنگ و تمدن معرفی کنند.
🔹️انتظار این بود لااقل واقعیتهای ایران اعم از ضعفها و قوتها به نمایش گذاشته شود تا ناامیدی در مخاطب تحقق نیابد.
🔹️نکته قابل تامل اینکه چرا پایتخت۶ بعد از پایتخت۵(مقابله با داعش) ساخته میشود؟ آیا نباید مدیران صدا و سیما در باب جریانشناسی سریالهای ایرانی دقت بیشتری نمایند.
✍🏻نویسنده؛عبدالحسین خسروپناه دزفولی
(حوزه علمیه قم ۱۶ فروردین ۹۹)
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net