eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
فکرت
📝 #یادداشت ♦️اولویت‌ها و موانع تحقق «جهش تولید» 🔰احمدعلی یوسفی مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و ا
📝 ♦️اولویت‌ها و موانع تحقق «جهش تولید» 🔰احمدعلی یوسفی مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه 🔹️باید توجه داشته باشیم که منظور از صرفا تولید کالاهای فیزیکی نیست؛ بلکه تولیدات علمی و فرهنگی به خصوص تقویت تولیدات فرهنگی مناسب در فضای مجازی را هم شامل می‌شود؛ ولی با این حال تولید کالاها و خدمات فیزیکی حائز اهمیت فراوانی است. 🔹️همچنین باید توجه داشت که جهش تولید باید تا جایی ادامه یابد که اقتصاد کشور را تحریم‌ناپذیر کند، همانطوریکه پیشرفت نظامی کشور، دشمن را از فکر حمله نظامی ناامید کرده است. 🔹️برای پیگیری و تحقق شایسته شعار سال در سه محور نکات مهمی ارایه می‌شود: 1⃣ محور اول؛ شناسایی، اولویت‌گذاری و بهره‌برداری از ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه تولید کشور برای جهش مطلوب. 2⃣ محور دوم؛ رفع موانع: انواع موانع برای وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از: 🔸️موانع قانونی 🔸️فساد اقتصادی 🔸️رانت‌خواری 🔸️سود زیاد واسطه‌گری و دلالی 🔸️عدم ثبات ارزش پول ملی یکی از بزرگترین موانع برای تولید و جهش آن است. 🔸️وجود مافیای اقتصادی 3⃣ محور سوم. شعار سال ۱۳۹۹ همانند شعارهای سال‌های پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بعدی از ابعاد اقتصاد مقاومتی است. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر؛ 💠 http://fekrat.net/?p=574 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ 🎬 «دکترین شوک» 🎥 فیلم مستندی بر اساس کتاب "دکترین شوک" 📝با حضور نویسنده‌ی کتاب «نائومی کلاین» 🔰در هشت قسمت 🔻قسمت اول: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/605 🔻قسمت دوم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/615 🔻قسمت سوم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/625 🔻قسمت چهارم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/642 🔻قسمت پنجم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/654 🔻قسمت ششم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/664 🔻قسمت هفتم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/673 🔻قسمت هشتم: 💠https://eitaa.com/fekrat_net/681 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️همراهی خدا در آوردگاه تمدن‌ها 🔹️جمع میان دنیا و آخرت که حقیقتی است جاودانه و حاکم بر همه نظام خلقت، الگوی منحصر بفرد برای رسیدن به تمدن نوین و زمینه‌سازی ظهور است. 🔹️در این نگاه زیارت هیچگاه با سلامت در تقابل قرار نمی‌گیرد، اگر اینچنین شد بدانیم یا نگاهمان به زیارت اشکال دارد و یا تعریف‌مان از سلامت. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️همراهی خدا در آوردگاه تمدن‌ها 🔸موسی علیه السلام در بازگشت از مدین و آغاز رسالت، در پناه معجزات الهی و ایجاد فشار افکار عمومی بر فرعون توانست چهل سال در مصر، قوم خود را سازماندهی کرده و آماده خروج به سوی قدس نماید. 🔸اما درست در این نقطه سرنوشت‌ساز که شاید قوم بنی‌اسرائیل تصور می‌کردند همه مشکلات به پایان رسیده و از فرعون و فرعونیان خلاصی یافتند، خداوند آزمایشی بزرگ بر سر راهشان تا قدس قرار داد، ابتلاء به دریا... 🔸بی‌شک همانطور که مرشدمان در این راه بشارت دادند، این دومین گام به سختی گام نخست و فتنه‌های آن نخواهد بود، اما ظاهراً ابتلائاتی بزرگ دارد.... 🔸ماجرای مقابله با شیوع در جهان، به آوردگاه و میدان محک دو تمدن غربی و کنفوسیوسی تبدیل شده که در آن بوضوح تمدن کنفوسیوسی توان مثال‌زدنی خود را در برابر آوازه غرب و تمدن غربی به نمایش گذاشته است. 🔸ماجرای نایاب‌شدن دستمال و صف خرید در کشورهای این اردوگاه تنها می‌تواند ما را به یاد رمانها و فیلمهای هالیوودی آخرالزمانی بیندازد. 🔸نشانه بزرگ همراهی خداوند با ما در این راه شهید بزرگی است که پیش از ورود به این مرحله اعجاب‌انگیز تقدیم کرده و همه ادعا کرده‌ایم که با اقتدای به می‌خواهیم امتی باشیم که بر مبنای آیه شریفه "ربّنا هب لنا من ازواجنا و ذریّاتنا قرّه اعین و اجعلنا للمتّقین اماماً" ✍️نویسنده؛محمد هادی همایون(دانشگاه امام صادق علیه السلام) ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید: http://fekrat.net/?p=577 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📚 📙کتاب «خاستگاه دین از نگاه » 🔹️ظهور نهضت علمی در اروپا نگرش غربیان را در مورد طبیعت و ماورای آن اساسا متحول ساخت؛ از آن پس تبیین‌های ما بعدالطبیعی از امور طبیعی رنگ باختند وشیوه‌ای جدید که متدولوژی علمی خوانده می‌شود، سر بر آورده و سایه خود را بر همه چیز و همه کس گستراند. 🔹️با ظهور نیونتون این اندیشه گسترش و اصالت پیداکرد؛ این دستاورد‌های باارزش دانشمندان این علم را سخت وسوسه کرد و بر آن شدند تا این دانش را به گسترش داده و بتوانند با ساز و کار‌های این دانش، گره کور بسیاری از مشکلات ومسائل را حل نمایند. 🔹️از جمله از آن دانشمندان، مارکس است که را به مسائل اقتصادی تعریف می‌کند. 🔹️دورکهیم، جامعه‌شناس فرانسوی نیز دین را به مسائل اقتصادی می‌شناساند؛ همچنین یکی از برجست‌ترین اشخاصی که برای خود درعرصه دین تعریف بسیار جالبی دارد، فروید، موسس روان کاوی است؛ وی تحت تاثیر گرایش عام تحویل گرایی می‌کوشد تا دین را به منشا روان آن و با نشان دادن فعل و انفعالات آن در درون انسان جاری است تبیین و توضیح دهد. 🔻ادامه مطلب: 💠 http://fekrat.net/?p=580 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ 🔰به کارگردانی؛محمدحسن یادگاری 📍 (در ۹ قسمت) 🔹شهرت بر جهان ما اثر می‌گذارد و آدم‌ها مدام از خود می‌پرسند چرا مثل ستاره‌ها نمی‌توانند معروف باشند. 🔹️همیشه افراد عاشق آدم‌های مشهور می‌شوند و سخنان آنها را قبول می‌کنند. 🔹️مستند«باشگاه شهرت» روایتی از چگونگی به شهرت رسیدن از جمله: الیزابت تیلور، چارلی چاپلین، مرلین مونرو، جرج بست، دیوید بکهام و افرادی که در زمینه‌ی ثروت و قدرت سرآمد هستند مانند دونالد ترامپ… در زمان‌های مختلف را بررسی می‌کند و تأثیرهای مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی هر سلبریتی را در دوره‌های مختلف بر روی بررسی می‌کند. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 ♦️به کارگردانی؛محمدحسن یادگاری 🔹شهرت بر جهان ما اثر می‌گذارد و آدم‌ها مدام از خود می‌پرسند چرا مثل ستاره‌ها نمی توانند معروف باشند. 🔹️همیشه افراد عاشق آدم‌های مشهور می‌شوند و سخنان آنها را قبول می‌کنند. 🔹️مستند «باشگاه شهرت» روایتی از چگونگی به شهرت رسیدن از جمله: الیزابت تیلور، چارلی چاپلین، مرلین مونرو، جرج بست، دیوید بکهام و افرادی که در زمینه‌ی ثروت و قدرت سرآمد هستند مانند دونالد ترامپ… در زمان‌های مختلف را بررسی می‌کند و تأثیرهای مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی هر سلبریتی را در دوره‌های مختلف بر روی بررسی می‌کند. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
کرونا و فروریختن انگاره های یکصدساله روشنفکران غربزده.mp3
12.07M
🔊 ♦️ و فروریختن انگاره‌های یکصدساله روشنفکران غربزده 🔷حجت الاسلام احمد حسین شریفی؛عضو هیأت علمی مؤسسه علمی و پژوهشی امام خمینی (ره) 🔸داستان خودباختگی و خودتحقیری در برابر فرهنگ و زیست غربی در ذهن برخی روشنفکران ایرانی همیشه سریان داشته و دارد و بعد از پیروزی عمق و شدت این طرز تفکر به اوج خود رسید. 🔸جریان در ایران سالیان سال سعی به بزک کردن تمدن خودساخته غربی و تخریب و تحقیر هویت ایرانی و اسلامی داشته از طریق سخنرانی‌ها و نوشته‌هاشان غرب را در ذهن ایرانیان به گونه‌ای تبلور داده‌اند که سرزمین موعود غرب است و ایران اسلامی همیشه در دام فریب و دروغ و خدعه بوده است. 🔸منورفکران خودباخته راه برون رفت این مسئله را، رفتن ایران اسلامی به دامن غرب و پذیریش مدیریت و تمدنی آن و یا آستین شدن به برای انگلیس و آمریکا می دانند. 🔸اینان دائما مدیریت غربیان، حقوق بشر، انسان محوری، آزادی، رفاه، فرهنگ متعالی و سبک زندگی آمریکایی ـ اروپایی را به رخ جامعه ما کشیده و همواره مسقیم و غیرمستقیم به رخ هویت ایرانی ـ اسلامی چنگ انداخته‌اند. 🔸ولی در مدت یک ماه خود تمامی این انگاره‌های فرهنگی و تمدنی خود ساخته روشنفکران را در اذهان ایرانی فرو ریخت. 🔸همه دیدم و شنیدیم که مدیریت اعلا آمریکایی ـ اروپایی چگونه در برابر کرونا فشل شد؛ دیدم و شنیدیم که چگونه هویت فرهنگی ـ تمدنی آنان مبدل به روحیه وحشیانه و خوی درندگی شد. ویروس کرونا نشان داد که سبک زندگی آمریکای چه بلایی بر سر هویت انسانی پدید آورده است. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️پک فوق العاده درسگفتار با موضوع ولایت فقیه 👤استاد غلامی 🔻(در هشت جلسه) 🔹️برای آشنایی با جایگاه بحث بایستی توجه داشت که انسان‌ها، طبعاً موجوداتی جمع‌گرا هستند. 🔹️وقتی انسان‌ها دورهم جمع می‌شوند، تشکیل می‌شود و نیاز به حکومت پیش می‌آید. جامعه اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست. 🔹️هیچ گروه یا فردی برای به دست گرفتن حکومت مشروعیت ندارد؛ زیرا قرآن کریم می‌فرماید: «إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ» ، و لذا حکومت خدا، از خدا به پیامبر، از پیامبر به امام معصوم و از امام به منصوبین خاص و عام می‌رسد. 🔹️در حقیقت، حاکمیت متعلق به خداست، اما حکومت به انسان‌ها (پیامبران و غیر پیامبران ) واگذار شده است. 🔹️طبق این روال، حکومت به پیامبران و ائمه تعلق دارد. اما این پرسش مطرح می‌شود که در زمان غیبت امام معصوم، حکومت چگونه اداره می‌شود؟ امام زمان (عج) می‌فرمایند: در این دوران، برای انسان‌ها ولی قرار داده شده است و انسان‌ها رها نمی‌‎شوند. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
جلسه اول استاد غلامی.mp3
14.4M
🔊 ♦️پک فوق العاده درسگفتار با موضوع 👤استاد غلامی 🔻(جلسه اول) 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 ♦️مقدمه 🔻(قسمت اول) 🔹️مستند «باشگاه شهرت» روایتی از چگونگی به شهرت رسیدن از جمله: الیزابت تیلور، چارلی چاپلین، مرلین مونرو، جرج بست، دیوید بکهام و افرادی که در زمینه‌ی ثروت و قدرت سرآمد هستند مانند دونالد ترامپ و … در زمان‌های مختلف را بررسی می‌کند و تأثیرهای مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی هر سلبریتی را در دوره‌های مختلف بر روی بررسی می‌کند. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ 🔰 مطالب در هفته‌ای که گذشت: 🔊 نقدِ "آفات و خرافاتِ" دکتر 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/678 📝 اولویت‌ها و موانع تحقق «» 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/684 📝 همراهی خدا در آوردگاه تمدن‌ها 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/690 📚 «خاستگاه دین از نگاه » 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/691 🎬 باشگاه شهرت 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/695 🔊 و فروریختن انگاره‌های یکصدساله روشنفکران غربزده 💠https://eitaa.com/fekrat_net/696 🔊 پک فوق العاده درسگفتار با موضوع 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/701 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 🔰فصل اول(عصر جدید) 🔻(قسمت دوم) 🔻قسمت قبلی: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/704 🔹مستند «باشگاه شهرت» روایتی از چگونگی به شهرت رسیدن را بررسی می‌کند. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️پک فوق العاده درسگفتار با موضوع 👤 استاد غلامی 🔰عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
جلسه دوم.mp3
19.42M
🔊 ♦️پک فوق العاده درسگفتار با موضوع 👤استاد غلامی 🔻(جلسه دوم) 🔹برای آشنایی با جایگاه بحث بایستی توجه داشت که انسان‌ها، طبعاً موجوداتی جمع‌گرا هستند. 🔹وقتی انسان‌ها دورهم جمع می‌شوند، تشکیل می‌شود و نیاز به حکومت پیش می‌آید. جامعه اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست. 🔹هیچ گروه یا فردی برای به دست گرفتن حکومت مشروعیت ندارد؛ زیرا قرآن کریم می‌فرماید: «إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ» ، و لذا حکومت خدا، از خدا به پیامبر، از پیامبر به امام معصوم و از امام به منصوبین خاص و عام می‌رسد. 🔹در حقیقت، حاکمیت متعلق به خداست، اما حکومت به انسان‌ها (پیامبران و غیر پیامبران ) واگذار شده است. 🔹طبق این روال، حکومت به پیامبران و ائمه تعلق دارد. اما این پرسش مطرح می‌شود که در زمان غیبت امام معصوم، حکومت چگونه اداره می‌شود؟ امام زمان (عج) می‌فرمایند: در این دوران، برای انسان‌ها ولی قرار داده شده است و انسان‌ها رها نمی‌‎شوند. 🔻قسمت قبلی: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/701 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️زندگی با طعم 🔰کرونا،خدا و مسئله شر 🔸اگر کرونا بشر ساخت نباشد بلکه بخشی از کلی آفرینش باشد نیز با وجود خدا و دخالت او در عالم تنافی ندارد زیرا خداوند اراده کرده است که بشر به اختیار خود و به کمک دانش و درایت خود قوانین حاکم بر جهان را کشف کند. 🔸خداوند جهان را آفریده است و قوانینی را برای اداره آن در کار کرده است. بشر به اختیار خود میتواند آنها را کشف کند. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️زندگی با طعم 🔻(بخش اول) 🔰کرونا،خدا و مسئله شر 1⃣ کرونا تبدیل به مسئله‌ای جهانی شده است، نه تنها توانمندی های مادی بشر و تجربه انباشته و انبوه او را در مواجهه با بحران‌ها به چالش کشیده که از جنبه فکری و نظری نیز انسان را با دشواری‌هایی مواجه ساخته است. 2⃣ برای کرونا فقیر و غنی، خداباور و ملحد، مذهبی و غیر مذهبی فرقی نمی کند. این سخن واضح وروشن است اما مواجهه انسان‌ها با کرونا متفاوت است. 🔹️خداباوران اغلب در شرایط بحرانی به خدا و‌ دعا پناه می برند. دعا،مناجات و توسل به خدا،دبرای آنها حکم داروی آرامبخش دارد. اما پناه بردن به خدا اگر از سر ترس باشد برای مومنان، مزیتی به حساب نمیاید زیرا بیشتر انسان‌ها در برابر بحرانهای فراگیر و ناشناخته ای چون کرونا به دلیل ترس به خدا پناه می‌برند. 🔹️بر اساس تعالیم دینی،خداباوری،دعا و توسل اگر از ترس برخیزد بی‌ارزش است. باور به خدا، دعا و توسل نباید به منزله واکسنی در برابر کرونا عمل کند. 🔹️قرآن، خداباوریِ ناشی از ترس را مذمت کرده است. (وقتی در کشتی سوار می‌شوند خدا را با اخلاص می‌خوانند و چون خداوند انان را نجات داد و به خشکی رسیدند شرک می‌ورزند/عنکبوت،۶۵). 🔹️آیات بسیاری در معنا ومضمون، به این آیه شبیه‌اند.خداوند در این آیات انسانهایی را مذمت می‌کند که زندگی خود را به دو بخش تقسیم می‌کنند، بخش آرام که خدا در آن حضور ندارد و بخش نا آرام و بحرانی که به یاد خدا می‌افتند و دست به دعا بر می‌دارند. چنین زیستی در منطق قرآنی برابر است با مرتبه‌ای از شرک. 🔹️بر اساس تعالیم دینی باور به خدا برای مومنان باید از عشق و محبت ناشی شود، محبتی که از معرفت پدید آمده باشد. چنین خدا باوری ای در سراسر زندگی مومنان ساری و جاری است،در سطحی درونی و عمیق به زندگی آنان معنا می‌بخشد. 🔹️برای مومنان حقیقی،کرونا و غیر کرونا،سلامت و بیماری، فقر و غنا،خوشی و ناخوشی تفاوتی ندارد. برای آنان سراسر زندگی بدون خدا،دعا و‌ توسل بی معنا و پوچ است. 3⃣ از نگاهی دیگر، اما،کرونا و پدیده‌هایی شبیه به آن پدیده‌هایی شوم و شر اند. وجود چنین پدیده‌های شوم و شری در این جهان با وجود خدای مهربان، همه‌دان، همه‌توان، سازگاری ندارد چون خدای همه‌دان می‌داند که چنین پدیده‌هایی وجود دارند و شر اند. 🔹️خدای همه توان می‌تواند چنین پدیده‌های شری را برطرف کند.اگر خدای دانا و توانا چنین بلاهایی را دفع و یا رفع نکند پس مهربان و خیرخواه نیست. 🔹️مسئله شرور طبیعی که از آن در اینجا تقریری ساده و دم دستی به دست دادم برای عده ای از اساس با وجود خدای مهربان همه دان وهمه توان سازگاری ندارد و برای عده ای دیگر ،دست کم، دلیل است بر عدم دخالت خدا در جهان. 🔹️دسته‌ی اول کسانی اند که منطقا وجود شر را با وجود خدا ناسازگار می‌دانند و وجود خدا را انکار می‌کنند. 🔹️دسته دوم خدا باوران عقلی یا طبیعی‌اند. 🔹️پیروان دینی نیز هر چند با تقریری متفاوت اما کاملا مشابه در دسته دوم جای می‌گیرند. ✍🏻نویسنده؛دکتر محمد علی عبداللهی 🔻لینک مطلب درسایت: 💠 http://fekrat.net/?p=586 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️زندگی با طعم 🔻(بخش دوم) 🔰کرونا،خدا و مسئله شر 4⃣ مسئله‌ی شر مسئله‌ای نو پدید در الهیات و نیست. الهیدانان و فیلسوفانِ بسیاری ،مسلمان و غیر مسلمان، به مسئله شر پاسخ داده‌اند. تلاش می‌کنم پاسخی با تقریر خود و بدون بهره‌گیری از دخزینه لغت تخصصی فلسفی و کلامی عرضه کنم: 🔸الف) تا اینجا کرونا جان انسان‌هایی را گرفته است اما هنوز برای ما ثابت نشده است که هیچ اثر ایجابی برای بشر نداشته باشد. و هنوز نمی‌توان گفت که در مجموع آثار سلبی آن بیش از آثار ایجابی است. 🔸نکته الف هر چند جان انسانِ مضطربِ رنج دیده را از درون آرام نمی‌کند اما نکته و نقطه ای آرام بخش از بیرون است که توجه به آن می‌تواند نگاه نسبی و محدود انسان را به دنیا و پدیده‌هایی که شر می‌نامیم تغییر دهد. 🔸ب)کرونا یا پدیده ای طبیعی است بیرون از اراده و اختیار بشر و یا پدیده ای است بشر ساخت؟در هر دو صورت با وجود خدا تنافی ندارد. 🔸اگر پدیده‌ای بشر ساخت باشد که انسان آن را به اختیار خود ساخته است و یا به دلیل بی احتیاطی منتشرش کرده است، در این صورت دخالت خداوند به هر طریقی با اختیارِ بشر سازگاری ندارد. خدایی که بشر را مختار آفریده اگر جلو بشر را در تولید چنین شری بگیرد معنایش این است که انسان هم مختار است و هم مجبور. 🔸اما اگر کرونا بشر ساخت نباشد بلکه بخشی از کلی آفرینش باشد نیز با وجود خدا و دخالت او در عالم تنافی ندارد زیرا خداوند اراده کرده است که بشر به اختیار خود و به کمک دانش و درایت خود قوانین حاکم بر جهان را کشف کند. 🔸خداوند جهان را آفریده است و قوانینی را برای اداره آن در کار کرده است. بشر به اختیار خود میتواند آنها را کشف کند. حال اگر دخالت خداوند در جهان به این معنا باشد که قوانینی که برای بشر خیر تلقی می شوند ساری و جاری باشند ولی قوانینی که بشر شر تلقی می کند ساری و جاری نباشند، مستلزم نوعی هرج و مرج در کار خداوند است. 🔸آفرینش جهان و دخالت خداوند در جهان بی گمان به نظام احسن می انجامد و بشر دیر یازود می‌فهمد که امر خیری را شر تلقی کرده است چون با عینک محدود خود به آن نگریسته است. ✍🏻نویسنده؛دکتر محمد علی عبداللهی 🔻لینک مطلب در سایت؛ 💠 http://fekrat.net/?p=586 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️در نقد پایتخت ۶ 🔹️نقد ریشه‌ای‌تر ۶ به نظر بنده، رویکرد ایران‌گریزی و ایران تضعیفی است که متاسفانه از دوره قاجار توسط مستشرقین و بعد نمایان داخلی دنبال می‌شود و کتاب‌ها در باب ناتوانی و مجمع‌الرذایل بودن ایرانیان نوشته می‌شود. 📌کانال فکرت:‌ 🆔 @fekrat_net
♦️در نقد ۶ 🔰به نام حکیم مطلق و خالق هنر و زیبایی 🔹️دوستانی از بنده خواستند تحلیلی از پایتخت۶ داشته باشم و اینک بعد از مشاهده قسمت ۱۵، ضمن تشکر از دست‌اندرکاران این سریال و تبریک سال نو و اعیاد رجبیه و شعبانیه به نقدی کلیدی اشاره می‌کنم. 🔹️البته کارشناسان نقدهای واردی بر آن گرفتند؛ از جمله: اختلاط نامحرم، ترویج بی‌حدرقص و موسیقی، تعابیر بی‌ادبانه مخصوصاُ نسبت به والدین و بزرگترها، بی‌احترامی به نماز و حج و غیره ولکن نقد ریشه‌ای‌تر این سریال به نظر بنده، رویکرد ایران‌گریزی و ایران تضعیفی است که متاسفانه از دوره قاجار توسط مستشرقین و بعد روشنفکر نمایان داخلی دنبال می‌شود و کتاب‌ها در باب ناتوانی و مجمع‌الرذایل بودن ایرانیان نوشته می‌شود. 🔹️این سریال با نشان دادن ایرانیانی که یا قاچاق‌چی(ارسطو) هستند یا روانی(بهبود) یا مسئول ناتوان و بی‌عرضه و منفعل(نماینده مجلس) یا دارای کمبود شخصیت(بهتاش) یا نوجوانان غرق در اینستاگرام و فضای مجازی(دختران دوقلو) یا مدعیان پرادعای هیچ‌کاره و فرصت‌طلب(نقی) یا مروج آرایشگری و رفتارهای نامناسب(رحمت و فهیمه) یا عقل کلی که در مواردی احساسی داوری می‌کند(هما) که برای بیننده مخصوصاً بیننده خارجی تصویر بسیار منفی علیه ایران می‌سازد. 🔹️سوال این است که چرا عده‌ای از نویسندگان و هنرمندان با هم تلاش می‌کنند تا ایرانی را با موفقیت‌ها، مقاومت‌ها و فرهنگ و تمدن بزرگ به ایرانی بی‌عرضه، ناکارآمد و احساسی و فاقد فرهنگ و تمدن معرفی کنند. 🔹️انتظار این بود لااقل واقعیت‌های ایران اعم از ضعف‌ها و قوت‌ها به نمایش گذاشته شود تا ناامیدی در مخاطب تحقق نیابد. 🔹️نکته قابل تامل اینکه چرا پایتخت۶ بعد از پایتخت۵(مقابله با داعش) ساخته می‌شود؟ آیا نباید مدیران صدا و سیما در باب جریان‌شناسی سریال‌های ایرانی دقت بیشتری نمایند‌. ✍🏻نویسنده؛عبدالحسین خسروپناه دزفولی (حوزه علمیه قم ۱۶ فروردین ۹۹) 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 🔰فصل دوم (یک داستان عامه پسند) 🔻(قسمت سوم) 🔹مستند «باشگاه شهرت» روایتی از چگونگی به شهرت رسیدن را بررسی می‌کند. 🔻قسمت قبلی: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/710 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ ؛ پیش زمینه “بتمن” یا نمایش شورش‌های اجتماعی؟ 🔸«جوکر» به این نتیجه می‌رسد که نظام فعلیِ اخلاقی، کاملا مسخره است و او قصد دارد خودش تصمیم بگیرد که چه چیز خوب است و چه چیز بد! 🔸او خود را تا مقام قاضی ارتقا می‌دهد و تصمیم می‌گیرد که خود، حکم را صادر و اجرا کند. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ ؛ پیش زمینه “بتمن” یا نمایش شورش‌های اجتماعی؟ 🔹️جوکر با نام اصلی “آرتور فلک” جوانی با مشکلات روحی و روانی است که در طبقات فرودست جامعه با مادرش زندگی می‌کند و گویا بنابر گفته‌های مادرش می‌خواهد مردم را بخنداند اما شرارت‌ها و خباثت‌های گاتهام سیتی (شهر همیشگی بتمن) او را به مسیر دیگری می‌اندازد، مسیری که پس از فهمیدن موضوع فرزند خواندگی یکی از سرمایه داران شهر به نام “توماس وین” و سپس دریافت این حقیقت که اصلا مادرش هم مادر واقعی او نیست و همچنین در می‌یابد دوران کودکی پر از عقده و حقارت را پشت سر گذارده، با به قتل رساندن مادر جعلی و یکی از دوستانش، به یک هیولا بدل می‌گردد، هیولایی که در قسمت‌های مختلف مجموعه فیلم‌های “بتمن”، همواره در نقطه مقابل ابر قهرمانی به نام بتمن قرار گرفته است. 🔹️همزمان با تحولات روحی آرتور فلک و تبدیلش به جوکر (که حتی شومن تلویزیون را به خاطر تحقیر و مسخره کردنش در یک برنامه زنده به قتل می‌رساند)، در اعتراض به توهین توماس وین به مردم و اقشار فرودست جامعه و تشبیه آنها به دلقک و همچنین افزایش فشارهای اقتصادی از جمله قطع شدن خدمات و کمک‌های اجتماعی به طبقات پایین جامعه (تا حدی که آرتور حتی قادر به خرید داروهایش نیز نیست)،گروهی از مردم نیز با زدن ماسک دلقک به خیابان‌ها ریخته و به تخریب و به آتش زدن و انهدام اماکن شهری می‌پردازند و در همین شورش‌هاست که توماس وین و همسرش کشته شده و پسر خردسالشان به نام بروس، نظاره‌گر این صحنه است. 🔹️اما پس از نمایش فیلم”جوکر”، شاهد برخی شورش‌های اجتماعی در عراق، لبنان و سپس در ایران بودیم که شباهت‌هایی به آنچه در فیلم “جوکر” نمایش داده می‌شود، داشتند. 🔹️اگرچه عراق هنوز چند ماهی بیش نیست که از شر داعش خلاص شده و بقایای آن هنوز در گوشه و کنار به چشم می‌خورند و در لبنان بیشتر طبقه متوسط شهری به خیابان‌ها ریختند و در ایران پس از ۶-۷ سال فشار اقتصادی فزاینده ناشی از ناکارآمدی و سوء مدیریت‌های بی حد و حصر دولتی که تمامی انرژی خود را مصروف توهمی به نام “برجام” کرد و کلیت تولید و اقتصاد مملکت را معطل گوشه چشم نشان دادن “۵+۱” و “۴+۱” و کدخدا و امثال آن نگه داشت تا جایی که با گران شدن بنزین، کبریت خلاص را به هیمه بی لیاقتی خود زد تا شعله‌ور شود. 🔹️اما سوال اینجاست که چرا وقتی شورش‌ها و اعتراضات اجتماعی یاد شده اتفاق افتاد، با همه اختلافات زیر بنایی و روبنایی که ذکر شد اما صحنه‌های پایانی‌اش به شدت آشنا بودند؟ آیا بازهم مانند ۱۱ سپتامبر و حمله به عراق و … هالیوود به نوعی ایمیج (Image) سازی کرده بود؟ چه تشابهاتی بین آنچه در فصل پایانی فیلم “جوکر” روی می‌دهد و فصول آخر وقایع اخیر وجود دارد؟ 🔹️این در حالی است که بیش از یک سال است جنبش اعتراضی جلیقه زردها در فرانسه ادامه دارد و هزاران کشته و زخمی و بازداشتی به همراه داشته است. 🔻لینک مطلب درسایت: 💠 http://fekrat.net/?p=592 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️پک فوق العاده درسگفتار با موضوع 👤 استاد غلامی 🔰عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
استاد غلامی جلسه سوم.mp3
14.94M
🔊 ♦️پک فوق العاده درسگفتار با موضوع 👤استاد غلامی 🔻(جلسه سوم) 🔹برای آشنایی با جایگاه بحث بایستی توجه داشت که انسان‌ها، طبعاً موجوداتی جمع‌گرا هستند. 🔹وقتی انسان‌ها دورهم جمع می‌شوند، تشکیل می‌شود و نیاز به حکومت پیش می‌آید. جامعه اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست. 🔹هیچ گروه یا فردی برای به دست گرفتن حکومت مشروعیت ندارد؛ زیرا قرآن کریم می‌فرماید: «إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ» ، و لذا حکومت خدا، از خدا به پیامبر، از پیامبر به امام معصوم و از امام به منصوبین خاص و عام می‌رسد. 🔹در حقیقت، حاکمیت متعلق به خداست، اما حکومت به انسان‌ها (پیامبران و غیر پیامبران ) واگذار شده است. 🔹طبق این روال، حکومت به پیامبران و ائمه تعلق دارد. اما این پرسش مطرح می‌شود که در زمان غیبت امام معصوم، حکومت چگونه اداره می‌شود؟ امام زمان (عج) می‌فرمایند: در این دوران، برای انسان‌ها ولی قرار داده شده است و انسان‌ها رها نمی‌‎شوند. 🔻قسمت قبلی: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/712 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net