📝 #یادداشت
♦️ #جوکر ؛ پیش زمینه “بتمن” یا نمایش شورشهای اجتماعی؟
🔹️جوکر با نام اصلی “آرتور فلک” جوانی با مشکلات روحی و روانی است که در طبقات فرودست جامعه با مادرش زندگی میکند و گویا بنابر گفتههای مادرش میخواهد مردم را بخنداند اما شرارتها و خباثتهای گاتهام سیتی (شهر همیشگی بتمن) او را به مسیر دیگری میاندازد، مسیری که پس از فهمیدن موضوع فرزند خواندگی یکی از سرمایه داران شهر به نام “توماس وین” و سپس دریافت این حقیقت که اصلا مادرش هم مادر واقعی او نیست و همچنین در مییابد دوران کودکی پر از عقده و حقارت را پشت سر گذارده، با به قتل رساندن مادر جعلی و یکی از دوستانش، به یک هیولا بدل میگردد، هیولایی که در قسمتهای مختلف مجموعه فیلمهای “بتمن”، همواره در نقطه مقابل ابر قهرمانی به نام بتمن قرار گرفته است.
🔹️همزمان با تحولات روحی آرتور فلک و تبدیلش به جوکر (که حتی شومن تلویزیون را به خاطر تحقیر و مسخره کردنش در یک برنامه زنده به قتل میرساند)، در اعتراض به توهین توماس وین به مردم و اقشار فرودست جامعه و تشبیه آنها به دلقک و همچنین افزایش فشارهای اقتصادی از جمله قطع شدن خدمات و کمکهای اجتماعی به طبقات پایین جامعه (تا حدی که آرتور حتی قادر به خرید داروهایش نیز نیست)،گروهی از مردم نیز با زدن ماسک دلقک به خیابانها ریخته و به تخریب و به آتش زدن و انهدام اماکن شهری میپردازند و در همین شورشهاست که توماس وین و همسرش کشته شده و پسر خردسالشان به نام بروس، نظارهگر این صحنه است.
🔹️اما پس از نمایش فیلم”جوکر”، شاهد برخی شورشهای اجتماعی در عراق، لبنان و سپس در ایران بودیم که شباهتهایی به آنچه در فیلم “جوکر” نمایش داده میشود، داشتند.
🔹️اگرچه عراق هنوز چند ماهی بیش نیست که از شر داعش خلاص شده و بقایای آن هنوز در گوشه و کنار به چشم میخورند و در لبنان بیشتر طبقه متوسط شهری به خیابانها ریختند و در ایران پس از ۶-۷ سال فشار اقتصادی فزاینده ناشی از ناکارآمدی و سوء مدیریتهای بی حد و حصر دولتی که تمامی انرژی خود را مصروف توهمی به نام “برجام” کرد و کلیت تولید و اقتصاد مملکت را معطل گوشه چشم نشان دادن “۵+۱” و “۴+۱” و کدخدا و امثال آن نگه داشت تا جایی که با گران شدن بنزین، کبریت خلاص را به هیمه بی لیاقتی خود زد تا شعلهور شود.
🔹️اما سوال اینجاست که چرا وقتی شورشها و اعتراضات اجتماعی یاد شده اتفاق افتاد، با همه اختلافات زیر بنایی و روبنایی که ذکر شد اما صحنههای پایانیاش به شدت آشنا بودند؟ آیا بازهم مانند ۱۱ سپتامبر و حمله به عراق و … هالیوود به نوعی ایمیج (Image) سازی کرده بود؟ چه تشابهاتی بین آنچه در فصل پایانی فیلم “جوکر” روی میدهد و فصول آخر وقایع اخیر وجود دارد؟
🔹️این در حالی است که بیش از یک سال است جنبش اعتراضی جلیقه زردها در فرانسه ادامه دارد و هزاران کشته و زخمی و بازداشتی به همراه داشته است.
🔻لینک مطلب درسایت:
💠 http://fekrat.net/?p=592
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#درسگفتار
♦️پک فوق العاده درسگفتار با موضوع #ولایت_فقیه
👤 استاد غلامی
🔰عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
استاد غلامی جلسه سوم.mp3
14.94M
🔊 #فایل_صوتی
♦️پک فوق العاده درسگفتار با موضوع #ولایت_فقیه
👤استاد غلامی
🔻(جلسه سوم)
🔹برای آشنایی با جایگاه بحث #ولایت_فقیه بایستی توجه داشت که انسانها، طبعاً موجوداتی جمعگرا هستند.
🔹وقتی انسانها دورهم جمع میشوند، #جامعه تشکیل میشود و نیاز به حکومت پیش میآید. جامعه اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
🔹هیچ گروه یا فردی برای به دست گرفتن حکومت مشروعیت ندارد؛ زیرا قرآن کریم میفرماید: «إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ» ، و لذا حکومت خدا، از خدا به پیامبر، از پیامبر به امام معصوم و از امام به منصوبین خاص و عام میرسد.
🔹در حقیقت، حاکمیت متعلق به خداست، اما حکومت به انسانها (پیامبران و غیر پیامبران ) واگذار شده است.
🔹طبق این روال، حکومت به پیامبران و ائمه تعلق دارد. اما این پرسش مطرح میشود که در زمان غیبت امام معصوم، حکومت چگونه اداره میشود؟ امام زمان (عج) میفرمایند: در این دوران، برای انسانها ولی قرار داده شده است و انسانها رها نمیشوند.
🔻قسمت قبلی:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/712
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️مواجهه نظریه پردازان فروپاشی با زیباییهای #جامعه ایران
🔹️عجیب است که این واعظان نامتعظ علوم اجتماعی مدرن از مواجهه با سنگ سخت واقعیات نیز پند نمیگیرند و کماکان در جای جای تحلیلها و اظهار فضلهای تازۀ خود نیز اهداف و مقاصد قبلی را مبنای سخن قرار میدهند.
🔹️از #سیاست غلط رسانهای که بیاعتمادی به وجود آورده میگویند و یا از فیلترینگ تلگرام و جهالتهای گروههای افراطی مینالند.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️مواجهه نظریه پردازان فروپاشی با زیباییهای #جامعه ایران
🔸بحران حاصل از فراگیری #بیماری_کرونا در همان حال که موجب دشواریها و تنگناهایی در حیات جمعی ایرانیان شده، جلوههای چشمگیری از قوتها و سرمایههای درونزای اجتماعی و معنوی جامعۀ ایران را نیز به نمایش گذاشته است.
🔸در این میان، برخی اهالی پرگو و پر ادعای علوم اجتماعی در ایران که به رغم حضور در مراکز حساس تصمیم سازی کشور، هیچگاه ژست مخالف خوانی خود را نیز ترک نمیکنند، پا به میدان گذاشته و تلاش می کنند تا این نمودهای قوت و غنای درونی را در جهت مقاصد سیاسی و نظری خود مصادره کنند.
🔸جامعه ایرانی همان است که این حضرات در این سالها با جهالت های جامعه شناختی خود تلاش کردند تا با قریب الوقوع خواندن ورطه هایی چون فروپاشی و سقوط و ... آن را ناگزیر از قبول سلطه غرب و #آمریکا نشان دهند.
🔸انسان درمی ماند که این مدعیان جهالت جامعه شناسانه چقدر جسور و کم حافظه اند که تا دیروز با وارد کردن زهر تحلیل های بی مایۀ خود به اسم جامعهشناسی هر چه در توان داشتند برای تحقیر و اضمحلال و همزمان اضلال جامعه ایران به خرج داده اند، اما امروز از زیبایی های این جامعه می گویند، لابد با این تصور که چون خود کم حافظه اند یا خود را به غفلت میزنند، جامعه ایران نیز غافلانه رفتارها و نیش و شرارت قلم آنها را فراموش خواهد کرد.
🔸عجیب است که این واعظان نامتعظ علوم اجتماعی مدرن از مواجهه با سنگ سخت واقعیات نیز پند نمی گیرند و کماکان در جای جای تحلیلها و اظهار فضل های تازۀ خود نیز اهداف و مقاصد قبلی را مبنای سخن قرار میدهند: از سیاست غلط رسانهای که بی اعتمادی به وجود آورده میگویند و یا از فیلترینگ تلگرام و جهالتهای گروههای افراطی مینالند.
🔸درحالیکه بخش اعظم آنان که این روزها به شکلی در جهت التیام آلام جامعه و کمک به مردم برای تحمل این بلا می کوشند، همان کسانی هستند که در تمام سال های گذشته از حفظ سنت هایی که این روزها پیامدها و آثار مثبت آنها را همه می بینند، دفاع کرده اند.
🔻ادامه یادداشت در لینک زیر:
💠 http://fekrat.net/?p=589
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#درسگفتار
♦️پک فوق العاده درسگفتار با موضوع #ولایت_فقیه
👤 استاد غلامی
🔰عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
4.mp3
14.07M
🔊 #فایل_صوتی
♦️پک فوق العاده درسگفتار با موضوع #ولایت_فقیه
👤استاد غلامی
🔻(جلسه چهارم)
🔹برای آشنایی با جایگاه بحث #ولایت_فقیه بایستی توجه داشت که انسانها، طبعاً موجوداتی جمعگرا هستند.
🔹وقتی انسانها دورهم جمع میشوند، #جامعه تشکیل میشود و نیاز به حکومت پیش میآید. جامعه اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
🔹هیچ گروه یا فردی برای به دست گرفتن حکومت مشروعیت ندارد؛ زیرا قرآن کریم میفرماید: «إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ» ، و لذا حکومت خدا، از خدا به پیامبر، از پیامبر به امام معصوم و از امام به منصوبین خاص و عام میرسد.
🔹در حقیقت، حاکمیت متعلق به خداست، اما حکومت به انسانها (پیامبران و غیر پیامبران ) واگذار شده است.
🔹طبق این روال، حکومت به پیامبران و ائمه تعلق دارد. اما این پرسش مطرح میشود که در زمان غیبت امام معصوم، حکومت چگونه اداره میشود؟ امام زمان (عج) میفرمایند: در این دوران، برای انسانها ولی قرار داده شده است و انسانها رها نمیشوند.
🔻قسمت قبلی:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/725
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
28.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #مستند_باشگاه_شهرت
🔰فصل سوم (بعضیها داغشو دوست دارند)
🔻(قسمت چهارم)
🔹مستند «باشگاه شهرت» روایتی از چگونگی به شهرت رسیدن #سلبریتی_ها را بررسی میکند.
🔻قسمت قبلی:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/719
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
🎙 #گفتگو
♦️به سوی #نظام معرفتی توحیدی
🔰 #معرفت_شناسی غربی لازم است اما کافی نیست.
🔸نگاه توحیدی یعنی اینکه برای شناخت عمیق همه واقعیات جهان اعم از مادی و غیرمادی باید همه منابع و ابزارهای معرفتی را در نظر بگیریم.
🔸باید کل سیاست و کل انسان را رصد کرد نه جزءجزء آن را به صورت جداگانه. عملگرایی و اثباتگرایی برای شناخت لازم است اما کافی نیست.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
🎙 #گفتگو
♦️به سوی #نظام معرفتی توحیدی
🔰 #معرفت_شناسی غربی لازم است اما کافی نیست.
🎙گفتگو با دکتر علیرضا صدراُ دانشیار و عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران
🔹️ایدئولوژی یک معرفت (knowledge) است اما علم (science) نیست.
🔹️لکن فارغ از تقدیس یا تقبیح آن، وجودش یک واقعیت است. ایدئولوژی یعنی شناخت ایده
🔹️ایده چیست؟ آیا انسان بدون ایده ممکن است؟ اگر ایدئولوژی را بهعنوان بینش و معرفت تفسیر کنیم، آیا دانشی در تاریخ جهان وجود دارد که بینش نداشته باشد؟
🔹️نسبت علم و ایدئولوژی نسبت ساختمان و زیربنا است.
هرچقدر که ساختمان بخواهد رفیعتر باشد، پیساختش هم باید عمیقتر و مستحکمتر گردد.
🔹️پس باید بیطرفانه و علمی با ایدئولوژی برخورد کرد. بیطرفانه اما نه بیتفاوتانه. علم حتماً باید پایه و منظری داشته باشد.
🔹️آیا علم و نظریه بدون منظر امکانپذیر است؟
🔹️خیر نه ممکن است، نه مفید است و نه عملی. زیرا ما با انسان بهعنوان موجود اندیشمندی طرف هستیم که دیدگاه دارد.
🔹️ایدئولوژی پایه و پشتوانه دانش است. ما تا زمانی که انسان را تعریف نکردهایم، نمیتوانیم درباره انسان بررسی علمی انجام دهیم.
🔹️اما تعریف انسان که تجربی نیست. تمامی علوم همینگونه هستند. مگر علوم طبیعی مبنا و جهانبینی ندارند؟
🔹️هر علمی جهانبینی و فلسفه علم خاص خود را دارد. اگر علم رابطه خود را با این شالوده فلسفی قطع کند دچار مشکل و اضمحلال میشود و این که میبینید امروز برخی از فروپاشی علوم سیاسی مدرن سخن میگویند به همین دلیل است.
📍منبع: عصر اندیشه
🔻ادامه گفتگو در لینک زیر:
💠http://fekrat.net/?p=595
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ #کرونا وبی اعتمادی بشر به علم
🔸دهکده جهانی در برابر کرونا مضطرب نشان میدهد.
🔸مدیریت جهانی یکپارچه ای در برابر کرونا نمیبینیم.
🔸کشورهای جهان در برابر شیوع کرونا رفتارهای مختلفی از خود نشان میدهند، مرزهای خود را به روی یکدیگر بستهاند.
🔸ثروتمندترین و قدرتمندترین کشور دنیا تنها به فکر خویش است،دیگر سودای رهبری جهان را در سر ندارد.
📌 کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ #کرونا وبی اعتمادی بشر به علم
1⃣ ما در یکی از بهترین دورانهای علم به سر میبریم،علم آماده تر از گذشته نشان میدهد. بشر به مدد علم توانسته است بیش از هر زمانی بر طبیعت سیطره یابد.
🔹️با وجود خطا هایی که علم در قلمروهای مختلف (از اختر فیزیک تا پزشکی و عصب زیست شناسی از مردم شناسی تا مطالعات اجتماعی تا نظامات سیاسی اقتصادی)،مرتکب شده و میشود اما همچنان در چشم انسان محترم و عزیز شمرده میشود.
🔹️این بدان معنا است که بشر به علم اعتماد دارد و یا بهتر است بگوییم علم توانسته است اعتماد بشر را به خود جلب کند. انسانِ دوره مدرن پشت و پناهش علم است و بس.
🔹️من از واژه "علم " در اینجا تنها معنای خاص و محدود آن یعنی علوم تجربی را اراده نکرده ام بلکه مطلق دانش مبتنی بر تجربه وخرد انسان را قصد کردهام.
2⃣ خطر کرونا برای انسان دوره جدید تنها این نیست که جان انسانهای بسیاری را ممکن است بگیرد، خطر مهلک وبزرگتر این است که کرونا بتواند بشر را نسبت به علم بی اعتماد کند. وقتی اعتماد بشر به علم آسیب ببیند احساس بی پناهی و رها شدگی پیدا می کند. بشر بی پناه و رها شده در حالی که تمام راه های آسمان را بر خود بسته است ، به شدت ناتوان و مضطرب خواهد بود.
3⃣ دهکده جهانی در برابر کرونا مضطرب نشان میدهد. مدیریت جهانی یکپارچه ای در برابر کرونا نمیبینیم.
🔹️کشورهای جهان در برابر شیوع کرونا رفتارهای مختلفی از خود نشان میدهند، مرزهای خود را به روی یکدیگر بستهاند.
🔹️ثروتمندترین و قدرتمندترین کشور دنیا تنها به فکر خویش است،دیگر سودای رهبری جهان را در سر ندارد. گویا مدیریت دهکده جهانی به مدد علم چنانکه آسان مینمود آسان نیست.
🔹️چرا مدعیان مغرور مدیریت جهان نسخه ای برای حل بحران نمیپیچند؟ همین مقدار از هرج و مرج برای بی اعتمادی بشر به علم و ساز و کارهای مدیریت جهانی کافی است.
🔹️بیایید فرض کنیم که به زودی علم بتواند راهی برای درمان کرونا بیابد. چه خوب و زهی سعادت. اما علم در برابر این پرسش انسان مضطرب و بی اعتماد چه پاسخی می دهد که آیا ویروس دیگری بدتر از کرونا ما را تهدید نخواهد کرد؟ آیا علم میتواند دوباره بشر را آرام کند؟ چه تضمینی وجود دارد؟
4⃣ مواجهه با چنین وضع وحال دشواری هرگز به مخیله انسان خطور نمیکرد. پیشرفت علم در دوره جدید چنان انسان را سرمست کرده بود که عدهای به خطا اما پیروزمندانه اعلام کردند که تمام راه های حضور و نفوذ خدا در جهان را بستهاند. چه نتیجهی مصیبت باری.
🔹️دورهی پسا کرونا دورهای است که بشر دوباره دست قدرت خداوند را در جهان ببیند و به مدد علم در جستجوی راه های آسمان براید. در پیشگاه کسانی زانو زند که راههای آسمان را بهتر از راههای زمین میشناسند.
✍🏻نویسنده؛ محمد علی عبداللهی
📌 کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net