♦️ناروا و نابجا
🔶به تازگی کلیپی از دفتر شیخ الاسلام مولوی عبدالحمید منتشر شده که در آن جناب مولوی عبدالحمید سخنانی به این مضمون بر زبان آوردهاند:
🔹️«معروف است که #ویروس_کرونا از سوی #طلاب_چینی جامعه المصطفی وارد ایران شده است.
🔹️این نهاد با بالاترین بودجه و بر خلاف استراتژی جمهوری اسلامی و نهادهایی مانند مجمع تقریب مشغول شستشوی مغزی کسانی است که آگاهی از مذهب ندارند و از کشورهای دیگر به ایران آورده شدهاند و برخی از آنها که متوجه اهداف این نهاد شدهاند، برای فرار از کشور به ما مراجعه کردهاند ولی پول کافی برای خروج از کشور ندارند و گذرنامه آنها را هم نمیدهند.
🔹️باید آسیبشناسی کرد که چرا ویروس کرونا در مسیر خود از چند کشور گذشته، ولی وارد ایران شده است.
🔹️خیرخواهانه و دوستانه توصیه میکنم به ﷲ رجوع کنیم و توبه کنیم. اگر کسانی به صحابه پیامبر(ص) که با ایشان هجرت کردند احترام نمیگذارند، لااقل حرمت آنها را حفظ کنند و به آنها اهانت نکنند».
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️ناروا و نابجا
💠 #اختصاصی
🔷در این زمینه چند نکته قابل طرح است که خطاب به ایشان عرض میکنم:
1⃣ گفته اید «المصطفی با بالاترین بودجه و برخلاف استراتژی جمهوری اسلامی ... مشغول شستشوی مغزی کسانی است که آگاهی از مذهب ندارند» مقصودتان از این که المصطفی بالاترین بودجه را دارد چیست؟
🔸️اگر مرادتان این است که المصطفی پرهزینهترین نهاد جمهوری اسلامی است که باید عرض کنیم نادرستی این گزاره روشن است. تنها کافی است بودجه سازمانها و نهادهای مختلف را در اینترنت جستجو کنید.
🔸️اما اگر میخواهید بگویید این نهاد، بودجه فراوانی دارد باید بگویم وضعیت بودجه المصطفی در سالهای اخیر به قدری نامناسب بوده است که حتی حقوق استادان را هم بعضا با تاخیر پرداخت میکنند و بخشی از ساعات فعالیت آنان به صورت «جهادی» درآمده است.
2⃣ گفتهاید «معروف است که ویروس کرونا از طریف طلاب چینی المصطفی به ایران وارد شده است» جناب مولوی! اولا که معروف است «حرف باد هواست» بنابراین سعی کنید با استدلال و متقن صحبت کنید.
🔸️زیرا در مقابل ادعای بیاساس شما، بنده هم ادعا میکنم این ویروس از طریق برخی طلاب مسجد مکی زاهدان شیوع پیدا کرده است.
🔸️چه کسی میتواند این ادعا را رد کند؟
🔸️آیا این چنین سخن گفتن در شان یک عالم و امام جمعه است؟
🔸️ثانیا بر اساس قرائن فراوان، قم منشا ویروس کرونا نبوده است. بلکه شهر قم، اولین جایی بود که کرونا در آن کشف شد. زیرا قم نه شهر مرزی است و نه فرودگاه دارد.
🔸ثالثا طلاب المصطفی به دلیل مشکلات معیشتی و قیمت بالای بلیت هواپیما، معمولا چند سال یک بار به کشورشان میروند. حال شما از کجا فهمیدهاید که یک طلبه چینی دقیقا در ایام شیوع کرونا به کشور خودش رفته، با افراد دارای ویروس تماس داشته و سپس این بیماری را با خود به ایران آورده است؟
🔸️ضمنا اگر کسی از طلاب چینی مقیم قم، کرونا گرفته بود خبر آن مخفی نمیماند و در بوق و کرنا میشد.
3⃣ گفتهاید: «ویروس کرونا چند کشور را رد کرده و به ایران وارد شده است» و بعد از آن هم توصیه کردهاید «توبه کنیم و از توهین به صحابه دست بکشیم» اگر منظورتان این است که چون مردم ایران به صحابه پیامبر توهین کردهاند خداوند بر آنان بلا نازل کرده است باید از شما پرسید پس مردم چین، ایتالیا ،آلمان، فرانسه، امریکا و حتی عربستان چه گناهی کردهاند؟
🔸️آنان نه تنها به صحابه پیامبر توهین نمیکنند بلکه برخی مانند اهل سنت و وهابیان عربستان، صحابه را تکریم هم میکنند و به عدالت آنها معتقدند!
🔸️آیا این چنین سست سخن گفتن، در شان یک امام جمعه و عالم دینی است؟
🔸️آیا رواست در این وضعیت کرونایی، بذر اختلاف میان ملت بپاشیم، «ناروا» و «نابجا» سخن بگوییم و تعصب فرقهای را جای یکرنگی ملی بنشانیم؟ امید که تجدید نظر بفرمایید.
✍نویسنده؛علی بهاری، دانش آموخته ارشد از دانشگاه باقرالعلوم
🔻لینک مطلب؛
💠http://fekrat.net/?p=558
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️به بهانه #کرونا نگاهی دیگر به فیلم “شیوع”
🔸️شباهت های فیلم “شیوع” و آنچه امروز تحت عنوان کرونا، به صورت اپیدمی درآمده، باعث شده که شک و شبهه هایی درمورد ساخت فیلم بوجود بیاید و اینکه گویا سناریوی چنین واقعه ای از حدود ۱۰ سال پیش ریخته شده بوده است.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️به بهانه #کرونا نگاهی دیگر به فیلم “شیوع”
🔸️در فیلم “شیوع” یک بیماری ویروسی از هنگ کنگ و توسط یک زن آمریکایی به نام بث امهوف (گویینت پالترو) شروع شده، توسط وی به شیکاگو و یکی از دوستان قدیمی اش سرایت می کند و سپس وقتی به میناپولیس، محل سکونتش بازگشته، پسرش را دچار کرده و همسرش میچ (مت دیمن) را هم در معرض ابتلا قرار می دهد.
🔸️اما ویروس یاد شده که نتیجه حاصل از ترکیبات بیولوژیک درون بدن خفاش و خوک بوده توسط خوک آلوده به رستورانی در هنگ کنگ رسیده و از طریق سرآشپز آن رستوران به بث امهوف که علاقه به دیدن سرآشپز داشته منتقل می گردد.
🔸️از این پس #ویروس افراد بسیاری را در دنیا آلوده کرده و پس از مرگ سریع بث و پسرش براثر آنسفالیت مغزی و همچنین دوستش در شیکاگو، به دیگر نقاط جهان مانند انگلیس و هند و … کشیده شده و در طی مدت ۲۶ روز، دو و نیم میلیون نفر را در آمریکا و ۲۶ میلیون نفر را در سراسر جهان می کشد.
🔸️شباهت های فیلم “شیوع” و آنچه امروز تحت عنوان کرونا، به صورت اپیدمی درآمده، باعث شده که شک و شبهه هایی درمورد ساخت فیلم بوجود بیاید و اینکه گویا سناریوی چنین واقعه ای از حدود ۱۰ سال پیش ریخته شده بوده است.
🔸️اینکه هر دو بیماری چه در فیلم “شیوع” و چه به عنوان کرونا، از چین آمده، منشاء آن خفاش بوده و علائمی همچون #آنفولانزا دارد و به سرعت سرایت کرده و مرگبار است (اگرچه کرونا مثل ویروس فیلم “شیوع” مرگبار نبوده) موضوعاتی است که بسیاری را نسبت به فیلم یاد شده و منشاء بیماری کرونا مشکوک گردانده است. مصاحبه هایی هم که اخیرا و پس از اپیدمی ویروس کرونا توسط برخی دست اندرکاران فیلم صورت گرفته به این شک ها و ابهامات افزوده است.
✍🏻نویسنده؛سعید مستغاثی
🔻ادامه مطلب را در لینک زیر مطالعه کنید:
💠 http://fekrat.net/?p=554
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
26.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#عیدانه
♦️مستند «دکترین شوک»
🔰ظهور سرمایهداری فاجعه
🔷فیلم مستندی بر اساس کتاب "دکترین شوک"
🔸با حضور نویسندهی کتاب «نائومی کلاین»
🔸️با زیرنویس فارسی
🔸️در هشت قسمت/قسمت اول
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
JPT_Volume 24_Issue 94_Pages 5-21.pdf
638.5K
♦️بررسی نقش #دین در #علم
🔰چکیده
🔶 در این مقاله نخست بهاختصار دیدگاههای مختلف دربارۀ رابطۀ علم و دین ارائه میگردد و سپس با اتخاذ این دیدگاه که علم در طول دین است، جهانبینی دینی(توحیدی) بهعنوان زمینۀ اصلی فعالیت علمی مشخّص میگردد و در پرتو آن، نقش دین در علم در چهار زمینه اصلی ذیل معرفی میشود:
1⃣ فراهمکردن پیشفرضهای متافیزیکی برای علم.
2⃣ ارائه چهارچوبی معرفتشناختی، گستردهتر از معرفتشناسی پوزیتیویستی.
3⃣ تبیین مسائل قابل طرح برای دانشمندان که علم از پاسخ به آنها ناتوان است.
4⃣ و ارشاد در جهت کاربردهای درست علم و جلوگیری از کاربردهای تخریبی آن.
✍نویسنده؛ مهدی گلشنی استاد(دانشگاه صنعتی شریف)
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️ #علم_دینی
🔰 #استاد_خسروپناه
🔻(بخش اول)
🔹اگر #علوم_انسانی مدرن به #جامعه مدرن نظر دارد پس علوم انسانی اسلامی نیز به جامعه اسلامی ناظر است.
🔹اگر علوم انسانی مدرن اولا سازنده و ثانیا حاکی از جامعه مدرن است پس علوم انسانی اسلامی نیز سازنده و حکایت گر جامعه مدرن خواهد بود حال چگونه برخی گمان میکنند که علم مدرن، ممکن و علم اسلامی، غیرممکن است؟
🔹وقتی از علوم انسانی اسلامی سخن گفته میشود به معنای تعارض کلی با علوم انسانی مدرن نیست چون جامعه مدرن، تعارض کلی با جامعه اسلامی ندارد و مشترکات و افتراقاتی بین آنها برقرار است.
🔹مخالفان علم دینی گمان میکنند قرار است هر پرسش علمی را از قرآن و سنت دریافت کرد و عقل و تجربه را تعطیل ساخت و حال آنکه عقل و تجربه از مهمترین منابع علم دینی هستند.
🔹یکی از منشاهای مخالفت با علم دینی، گرایش جوامع دینی به نیازهای دنیای مدرن و تعارض صد در صد نیازهای مدرن با نیازهای اسلامی است؛ در حالی که هم نیازهای مشترک بین دنیای مدرن و جهان اسلام هست و هم روش پاسخگویی به نیازهای مدرن در اسلام وجود دارد.
🔹برخی به جهت اینکه علم یافتنی است نه ساختنی با طرح علم دینی مخالفت میکنند لکن باید توجه داشت که علم یافتنی و در عین حال مدیریت پذیر و قابلیت #سیاست گذاری است. همانگونه که علم مدرن در دنیا مدیریت می شود.
🔹مدیریت علم در دنیای مدرن قبل و پس از جنگ جهانی دوم تفاوت دارد. این تفاوت باعث شد که رویکرد نظریه پردازی در قبل، بیشتر و رویکرد کاربرد علم در بعد، بیشتر بوده است.
🔹عجیب است که ذهن ثنویت گرایی برخی باعث شده که علم را یافتنی یا ساختگی تصور کنند و اولی را پذیرفته و دومی را نفی سازنند؛ در حالیکه با مطالعه تاریخ علم میتوان به نقش اراده در مدیریت دانش پی برد و دانش را یافتن مبتنی بر ساختن دانست.
🔹اگر علم مهندسی پذیر نیست پس نقشه جامع علمی کشور که توسط اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شد و سیاست گذاری علم و فن آوری در کشورهای توسعه یافته، بی معنا است اما باید توجه داشت که سیاستگذاری علم و فن آوری نه تنها بی معنا نیست که زاییده عقلانیت نخبگانی است.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
29.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#عیدانه
♦️مستند «دکترین شوک»
🔰ظهور سرمایهداری فاجعه
🔷فیلم مستندی بر اساس کتاب "دکترین شوک"
🔸با حضور نویسندهی کتاب «نائومی کلاین»
🔸با زیرنویس فارسی
🔸در هشت قسمت/قسمت دوم
🔻قسمت قبلی :
💠https://eitaa.com/fekrat_net/605
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️ #پیامبر ،بشر امروز و مولانا
🔸️در واقع آنچه انسان امروز را بیچاره و مستأصل کرده است خودبینی و تکبر های اوست، #مولانا با اینکه عارفی فاخر و بزرگ بود و منبر، کلاس و شاگردان بسیاری داشت.
🔸و در روزگار خود به عنوان یک فقیه و مرجع تقلید ،مظهر اسلام شناخته میشد، وقتی با شمس تبریزی دیدار میکند، انقلابی در نگرش او به جهان ،دین و انسان ایجاد می شود و چون همه آنچه داشته است را مقلدانه و نقشی بر آب میداند بر می خیزد و این آشنایی او با عشق ،آتشی بر خرمن تمام داشته های او میزند.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️ #پیامبر ،بشر امروز و مولانا
🔸️در واقع آنچه انسان امروز را بیچاره و مستأصل کرده است خودبینی و تکبرهای اوست، #مولانا با اینکه عارفی فاخر و بزرگ بود و منبر، کلاس و شاگردان بسیاری داشت.
🔸و در روزگار خود به عنوان یک فقیه و مرجع تقلید ،مظهر اسلام شناخته میشد، وقتی با شمس تبریزی دیدار میکند ، انقلابی در نگرش او به جهان ،دین و انسان ایجاد می شود و چون همه آنچه داشته است را مقلدانه و نقشی بر آب میداند بر می خیزد و این آشنایی او با عشق ،آتشی بر خرمن تمام داشته های او میزند.
🔸️از آن پس،نخوت، غرور و تکبری که از دانش و طاعت در وجود مولانا ریشه کرده بود ،همه به نیروی عشق ،از جان او بیرون میرود و آنچه باقی میماند عارفی است که به قول خود او؛
سجاده نشین با وقاری بودم
بازیچه کودکان کویم کردی
و این انقلاب روحانیای که شمس در او ایجاد میکند، چونان می شود که از دایره بسته و کوچک زهد و فقه وارد اقیانوس عرفان می شود.
🔸️در این قمار و با ختن همه داشته ها ،مولانا از حجتالاسلامی اهل زهد به آیتاللهی اهل نور تبدیل شد.
🔸️و چنین می شود که در آن زمان ، حوزه حضور مولانا از جامعه اطراف قونیه که مسلمان بودند به جامعه جهانی که انسانها بودند، گسترش پیدا کرد و آغوش وی برای همه انسانیت باز شد.
🔸️مولانا به پیامبر اسلام(ص) عشقی عظیم داشت و در تمام کتاب مثنوی، حضرت محمد(ص) را مجموعهای از شخصیت دو پیامبر میداند.
🔸️بخشی از وجود پیامبر که بخش عقلانی میشود از شخصیت حضرت موسی(ع) بوده و بخش عشقی ایشان از شخصیت حضرت عیسی(ع) است،عشق موسی(ع) در قلب و شریعت عیسی(ع) در دستان حضرت محمد(ص) بود که موجب ایجاد صلح شد.
🔸️فریادهای خشن و توهینآمیزی که از زبان برخی سیاستمداران در میآید، مفهوم مسلمانی نیست ،بلکه مسلمان عاشق با مهربانی سخن میگوید .
🔸️مولانا شخصیت واقعی پیامبر اسلام(ص) را در عشق به ما نشان میدهد.
🔸️نگاه مولانا تنها به اطراف و حوزه خانواده و چند دوست نبود بلکه همه عالم را میدید، هدیه مولانا به انسان امروز این است که اگر نور الهی آنگونه که باید در درون ما بتابد، این جهان آیینهای از زیبایی خواهد بود و موجب میشود، بیرحمانه به هم تاختوتاز نکنیم.
🔸️نبود نگاهی درست به مسائل در دنیای امروز موجب شده ،قرآن هزار پاره و حجرهحجره شود و لذا هرکس حجرهای از قرآن را میخواند که به نفعش باشد.
🔸️شخصیت واقعی پیامبران را میتوان در مثنوی مولوی جستجو کرد.
🔸️مولوی معتقد است پیامبر(ص) تجلی مهربانی و جود خداوند بر روی زمین است ،نه تجلی وضع کردن قوانین سختگیرانِه که همه رابیزار نماید.هنر پیامبر(ص)، نزدیک کردن بشر به خداوند است، بشری که افسرده و از خود مأیوس است و به نور امید نیاز دارد.
✍🏻نویسنده؛سهیل سادات
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️ #بعثت به مثابه تمهیدی برای چارچوب مرجع جهانی اخلاق
🔸️با وجود پیامبر اکرم (ص) تا پایان بشریت، قله هدایت را باید در گفتار و کردار پیامبر (ص) جستجو کرد و دیگر انسانها رابطهشان با پیامبر (ص) رابطه رسول و امی (عامی و درس نخوانده) است.
🔸️تمامی اندیشمندان و دانایان در نسبت با #پیامبر و رسول خدا در حکم یک عامی اند و عامی هماره نیازمند قله اخلاق و ایمان است تا با مجاهده ایمانی خویش را به قله برساند و آن قله رسول خدا(ص) است و بعثت به یک معنا یعنی ظهور این قله اخلاق در دشت بشری.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️ #بعثت به مثابه تمهیدی برای چارچوب مرجع جهانی اخلاق
✍متن زیر یادداشتی است از عبدالله صلواتی
🔷معاون فرهنگی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی که به مناسبت بعثت حضرت ختمی مرتبت (ص) نگاشته شده است.
🔸️خداوند با بعثت پیامبر اکرم (ص) بر مؤمنان منت نهاد: «لَقَد مَنَّ اللهُ عَلَی المُؤمِنینَ اِذ بَعَثَ فیهِم رَسولًا» (آیه ۱۶۴ سوره آل عمران).
🔸️طیفی گمان میکنند بعثت مختص دوره خاصی است و متعلق به زمانی است که فرهیختگی و فرهیختگان حضور نداشتند.
🔸️غافل از اینکه در کریمه دوم سوره مبارکه جمعه آمده: «هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الأُمِّیّینَ رَسولًا مِنهُم یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَه وَإِن کانوا مِن قَبلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ» یعنی با وجود پیامبر اکرم (ص) تا پایان بشریت، قله هدایت را باید در گفتار و کردار پیامبر (ص) جستجو کرد و دیگر انسانها رابطهشان با پیامبر (ص) رابطه رسول و امی (عامی و درس نخوانده) است.
🔸️تمامی اندیشمندان و دانایان در نسبت با #پیامبر و رسول خدا در حکم یک عامی اند و عامی هماره نیازمند قله اخلاق و ایمان است تا با مجاهده ایمانی خویش را به قله برساند و آن قله رسول خدا(ص) است و بعثت به یک معنا یعنی ظهور این قله اخلاق در دشت بشری.
🔸️معنای دیگر از امی میتواند این باشد که دانایان عالم زمانی که به پیامبر اکرم (ص) مراجعه میکنند باید جهان لانهای که از دانش خود ساختند عجالتاً کنار بگذارند و از پیامبر بشنوند اخلاق و ایمان را.
🔸️در گام بعدی، اگر دانششان با سروش ایمانی پیامبر رحمت (ص) سازگار بود آن دانش را حفظ کنند و اگر ناسازگار بود آن را کنار بگذارند و تمام توش و توان شأن را به کار گیرند تا بتوانند
1⃣ اولاً: کلام الهی را نیک دریابند و بدان تشرف یابند.
2⃣ ثانیاً: در چارچوبی که پیامبر خدا (ص) تعیین کرده به تفسیر و تحلیل بپردازند.
3⃣ ثالثاً: در تعالی وجودی خویش به کار گیرند.
🔻متن کامل در لینک زیر:
💠http://fekrat.net/?p=567
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️ #علم_دینی
🔰 #استاد_خسروپناه
🔻(بخش دوم)
🔹توصیه بنده به مخالفان علم دینی این است که در انکار این دیدگاه عجله نکنند و در تحقق تفاهم آن تلاش نمایند.
🔹دیدگاههای علم دینی با دقت مطالعه شود و از تلاش نه تنها سی ساله بلکه حدود هشت دهه متفکران جهان اسلام مانند فاروقی و عطاس و نصر و گلشتی و جوادی آملی آگاهی یابند.
🔹گاهی برای نفی علم دینی به بی نتیجه بودن آن در سی سال اخیر تمسک میشود. حال باید پرسید مقصود از بی نتیجه بودن چیست؟
🔹آیا مقصود، بی دلیل بودن ادعای علم دینی است که هذا اول الکلام بل بی دلیل خواندن علم دینی فاقد دلیل است.
🔹اگر مقصود از بی نتیجه بودن علم دینی یعنی بی توجهی نخبگان علمی بدان است که کاملا ناصحیح است چون نخبگان متعددی از حوزه و دانشگاه هم باور به علم دینی دارند و هم تحقیقات متنوعی در حوزه علوم انسانی و پزشکی با این رویکرد نگاشته اند.
🔹برخی معتقد به جبر اجتماعی و تاریخی و استحاله تغییر جامعه مدرن هستند و از اینرو علم دینی را بی فایده میدانند و لکن انقلاب اسلامی نشان داد که تغییر ممکن است و نیز تاریخ علم و جامعه از سیر تغییر تدریجی علم و جامعه خبر میدهد.
🔹جریانهای #سکولار در کشور نمیتوانند علم دینی را باور کنند در نهایت شاید از تکنولوژی با رویکرد دینی سخن بگویند و اما جریانهای اسلام گرا اگر تابع #اندیشه هایدگر و فردید باشند؛ تحقق علم دینی در #جامعه مدرن را ممکن نخواهند دانست و تتها جریان عقلانیت اسلامی میتوانند پرچم علم دینی را به دست گیرند.
🔹برخی از تفکیکیها بنده را بجهت پذیرش وجود رابط، کافر و عده ای از فردیدیها به خاطر دفاع از مبانی اسلامی، کلامی و اهل جدل و گروهی از روشنفکران بدلیل دفاع از علم دینی، آخوند حکومتی مینامند؛ هر چه میخواهند بگویند همه این حرفها و این کمترین که طرفدار حکمت اسلامی است فدای یک تار موی ولیمان.
🔻قسمت قبلی :
💠https://eitaa.com/fekrat_net/613
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عیدانه
♦️مستند «دکترین شوک»
🔰ظهور سرمایهداری فاجعه
🔷فیلم مستندی بر اساس کتاب "دکترین شوک"
🔸با حضور نویسندهی کتاب «نائومی کلاین»
🔸با زیرنویس فارسی
🔸در هشت قسمت/قسمت سوم
🔻قسمت قبلی :
💠https://eitaa.com/fekrat_net/615
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️ #کرونا فرصت عالی برای انسجام و رشد سرمایههای اجتماعی
🔸️در جهتگیری، تصمیم گیران باید بر شفافیت خود بیفزایند، تا حدودی که جا داشته باشد بنا را بر این بگذارند که با مردم صحبت کنند و از واقعیتها بگویند.
🔸️این فرصت مناسبی برای تقویت انسجام ملی است. در گذشته هم ما از این بابت کمی ضعیف عمل کرده ایم. این یک فرصت عالی برای شناسایی و پیشبرد تفوق منافع ملی بر منافع فردی است که در #جامعه ما کم رنگ است.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️ #کرونا فرصت عالی برای انسجام و رشد سرمایههای اجتماعی
🎤مصاحبه اختصاصی #فکرت با دکتر سیدمحمدرضا تقوی
🔷استاد روانشناسی بالینی دانشگاه شیراز
🔸️در جهتگیری، تصمیم گیران باید بر شفافیت خود بیفزایند، تا حدودی که جا داشته باشد بنا را بر این بگذارند که با مردم صحبت کنند و از واقعیتها بگویند.
🔸️این فرصت مناسبی برای تقویت انسجام ملی است. در گذشته هم ما از این بابت کمی ضعیف عمل کرده ایم. این یک فرصت عالی برای شناسایی و پیشبرد تفوق منافع ملی بر منافع فردی است که در #جامعه ما کم رنگ است.
🔷در برابر این مشکل چه باید کرد:
1⃣ بیان سناریوهای مختلف مبارزه با کرونا همراه با نقاط قوت و ضعف هر یک. مردم باید از این سناریوهای مختلف آگاه شوند و آگاهانه به سمت انتخاب بروند. در بخشی از نیروهای مردمی مسئول، این اتفاق افتاده است اما کافی نیست. این کار می تواند از طریق مصاحبه با متخصصین و پزشکان حاذق اتفاق بیفتد. همه چیز را همگان می دانند، قطعاً آشنا نمودن مردم با صورت مسأله و فراهم نمودن فرصت برای حل مسأله توسط خودشان، یک فرصت عالی برای انسجام و رشد هر چه بیشتر سرمایه های اجتماعی است.
2⃣ آموزش پروتکل های مختلفی که وجود دارد مثل نحوه تهیه نان، خرید، آرایشگاه و … به زبان های مختلف مخصوصا زبان هنری مثل فیلم های کارتونی و کاریکاتور. استفاده از متخصصین تکنولوژی آموزشی و برنامه ریزی درسی برای انتقال مفاهیم می تواند موثر باشد.
3⃣ مصاحبه با بیماران جاری و بهبود یافته از کرونا برای انتقال تجربیات و انتقال احساسات شان از اشتباهاتی که داشته اند.
4⃣ تشکیل گروههای تخصصی برای فهم بهتر کرونا و نحوه پیشرفت آن در اجتماع از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته با متخصصین، پرستاران و مبتلایان (به روش کیفی) و انتقال نتایج آنها به جامعه. پژوهش موردی عمیق برای فهم این که مردم برای ماندن در خانه و رعایت سایر دستورالعمل ها به چه تغییراتی در رفتارشان نیازمندند و این تغییرات چگونه ایجاد می شوند؟ احتمالا تیمی از متخصصین #علوم_انسانی باید شکل بگیرد.
5⃣ استفاده بیشتر از بنر و تبلیغات آگاهی دهنده در سطح شهر و روستا. استفاده از دستورالعمل های وزیر بهداشت و مسئولان و متخصصین حاذق، همین طور ارائه نتایج تحقیقات انجام شده به صورت زیر نویس و حتی بالا نویس در تمام اوقات تلویزیون و در تمام کانالها. هر ابتلایی برای بشر اتفاق می افتد قطعاً درس آموز و تحت ربوبیت الهی و رشد آور است اگر با آن درست برخورد شود.
📍تهیه و تنظیم: سید حسین امامی
🔻ادامه مطلب:
💠http://fekrat.net/?p=564
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️تحولات عصر #کرونا و سبک زندگی کرونایی
🔹️با اپیدمی و جهانی شدن شیوع بیماری کرونا،انتشار اخبار مرگ و میر و اطلاعات انبوهی درباره کرونا به مجموعه ای از نگرانیها و دستور العملهایی منجر شده که سبک زندگی متفاوتی را ایجاد کرده است.
🔹️سبکهای زندگی از حدود ۱۹۶۰ و جنبش های آن دوره به دنبال هویتخواهی بوده است تا حفظ بقا.
🔹️ارزشهای حفظ بقا انتخاب های اندکی در سبک زندگی در مقابل انسان قرار داد به همین خاطر مساله سبک زندگی مطرح نبود.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️تحولات عصر #کرونا و سبک زندگی کرونایی
🔹️با اپیدمی و جهانی شدن شیوع بیماری کرونا،انتشار اخبار مرگ و میر و اطلاعات انبوهی درباره کرونا به مجموعه ای از نگرانیها و دستور العملهایی منجر شده که سبک زندگی متفاوتی را ایجاد کرده است.
🔹️سبکهای زندگی از حدود ۱۹۶۰ و جنبش های آن دوره به دنبال هویتخواهی بوده است تا حفظ بقا.
🔹️ارزشهای حفظ بقا انتخابهای اندکی در سبک زندگی در مقابل انسان قرار داد به همین خاطر مساله سبک زندگی مطرح نبود. ولی جنبشهای هویت خواهی سلسله ارزشها و انتخابهای متفاوتی را ایجاد کرد.
🔹️ارزشهای کرونایی،مجموعه دستورالعمل های مقابله با کروناست. این ارزشها از دانش پزشکی اعتبارش را میگیرد و مبتنی بر تجارب عینی است. این ارزشها از جنس ارزشهای حفظ بقاست، به این خاطر پشتیبان یک نوع سبک زندگی خواهد بود.
🔶این #سبک_زندگی دارای مولفه هایی است:
🔹️باید در خانه بمانیم. خانه،محور میشود. و خانواده در خانه جمع میشوند. همه اعضا تمام وقت حضور دارند. تحصیل در خانه بوسیله ابزارهای ارتباط دیجیتال انجام میشود. کار در خانه و دور کاری برای بخش زیادی فراهم میشود. بار دیگر تولید کار خانگی احیا میشود. به همین خاطر تقسیم کاری که ناشی از کار در بیرون خانه بود ازبین میرود.تقسیم کار،کار در بیرون خانه، بسیاری از کارهای خانگی مثل آشپزی،بچهداری،پرستاری سالمند، رختشویی و اتوکشی،سبزی خرد کنی و و .. را ایجاد کرده بود که این شغل ها در حال نابودیند. البته باید در آینده دید که چه نیازهای شغلی جدیدی ایجاد خواهد شد.
🔹️از بین رفتن تماس های حضوری نا آشنا. آنچه گفته میشد به دلایل جامعه متحرک، خانواده سنتی نیازمند بازاندیشی میشد و آلترناتیوهای خانواده مثل ازدواج سفید، موقت و دیگر اشکال ازدواج طرح می شد، با توجه به سبک زندگی کرونایی این اشکال جدید روابط جنسی خطرآفرین و غیر منطقی خواهد بود. به این خاطر الگوی روابط با ثبات غالب خواهد شد. البته باید دید آیا فضای مجازی میتواند جایگزین هایی را مسلط کند و آیا این جایگزینها خطرناک تر از کرونا نخواهند بود؟
🔹️آنچه مربوط به مدیریت بدن بود و مبتنی بر ارزشهای هویتخواهی، با توجه به خطر ابتلا از طریق کلینیکهای زیبایی فعلا ملغی است. صنعت مدیریت بدن را اصل "در خانه بمانیم" دوچندان تهدید میکند.
🔹️تحول مفهوم کار. تحول مفهوم کار, از کار یدی و کارخانه ای به کار اطلاعاتی و مبتنی بر بستر دیجیتال که از ویژگی های دوره جدید بود در دوران کرونایی سرعت بیشتری می یابد. اقتصاد, آموزش, حکمرانی, فرهنگ و ارتباطات اجتماعی دیجیتال در مدت یک ماهه اخیر در جهان اهمیت فزاینده ای پیدا کرده و بنظر می رسد که با طولانی شدن خطر این بیماری و احتمال شیوع بیماری های مشابه, این تحول سرعت بیشتری داشته باشد. مثلا تحصیل, درمان و معاینه, خرید, تعمیرات, سفر و گردشگری, پول و تولید سرمایه وو..همگی از این تحولات متاثر و انتظار می رود بر بستر دیجیتال باز تعریف شود.
🔹️با اضمحلال حیات اجتماعی بیرون خانه،عملا مصرف تظاهری و مصرف گرایی کاهش می یابد و رکود اقتصادی ناشی از تحولات کرونایی یک زندگی قناعت گونه را به ارمغان خواهد آورد.
🔹️برای کاهش شیوع، تحولاتی در مناسک و آیین های جمعی دینی اتفاق افتاده و سبک زندگی دینی تغییراتی را تجربه می کند.
🔹️خطر شیوع "سیاست خیابانی" در جنبش های اجتماعی را غیر عملی میکند. همچنین بنا بر سیاست های دول مختلف،بسیاری از آزادیها محدود و جهان حکمرانی اقتدارگرا،مسئول و غیر دمکراتیک را تجربه خواهد کرد.
🔹️نیاز به حکمرانی جهانی،قابل اعتماد،صالح و عادل بیش از پیش برای کنترل خطرات مشابه جهانی،درک میشود. جهان نه فقط آرزویش را دارد بلکه این حکمران را میسازد.
🔹️تغییرات بسیار زیاد فرهنگی و اجتماعی کرونایی، اقتصاد را دچار بحرانهایی میکند. در پی آن تحولات دیگری رقم خواهد خورد که قابل تصور نیست و باید منتظر ماند.
🔹️به نظر نمیرسد، این تحولات محدود به دوره عمر کرونا باشد، زیرا که با کاهش فاصله زمانی اپیدمیها،بشر برای بقا نیازمند سبک زندگی کرونایی است.
✍🏻نویسنده؛محمدرضا زهرائی(دانشجوی دکتری جامعه شناسی,مسائل اجتماعی ایران)
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️ #علم_دینی
🔰 #استاد_خسروپناه
🔻(بخش سوم)
🔹طرح اسلامی سازی #علوم_انسانی از جهت مبانی و نظریه پردازی رو به رشد و بالندگی است و لکن مدیران لیبرال مسلک با هدف سود بیشتر بدنبال شکست این پروژه هستند و اجازه اجرای سازی آن را نمیدهند.
🔹آنکه طرح علوم انسانی اسلامی را شکست یافته معرفی میکنند حال بگویند آیا علوم انسانی لیبرال موفق بوده است آیا توانسته مشکلات اقتصادی کشور را حل کند؟
🔹نمیدانم مخالفان علوم انسانی اسلامی قبل از مخالفت، چرا به تلقی خود از این طرح اشاره نمیکنند تا معلوم باشد با چه چیزی مخالفند شاید ما هم همراهی کنیم.
🔹علوم انسانی اسلامی مدعی شفافیت و #عدالت و مردم سالاری و امنیت و استقلال کشور است؛ حال عده ای به جهت مخالفت با شفافیت و عدالت، حاضر به اصلاح ساختاری و اداری نیستند و برخی مردم را در پیشرفت اقتصادی باور ندارند و تنها به وابستگی خارجی دل دوخته اند. این افراد بی شک باید مخالف علوم انسانی اسلامی باشند.
🔹تعجب میکنم کسانی میلیاردها تومان خرج علوم انسانی سکولار بی خاصیت در کشور میکنند و دلشان نمیسوزد اما مختصر هزینه ای که برای علوم انسانی اسلامی میشود فریادشان به آسمان بلند است.
🔹عجیب است کسانی ذیل نظریه ولایت فقیه مدیریت میکنند و با اسلامی سازی علوم انسانی مخالفت میورزند؛ در حالیکه نظریه ولایت فقیه جزیی از علوم انسانی اسلامی است.
🔹علوم انسانی اسلامی یعنی سیاست و اقتصاد و #جامعه شناسی و روان شناسی و حقوق و تربیت مبتنی بر مبانی و آموزه های اسلامی و تحقیقات تجربی و استدلالی.
🔻قسمت قبلی :
💠https://eitaa.com/fekrat_net/624
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
27.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#عیدانه
♦️مستند «دکترین شوک»
🔰ظهور سرمایهداری فاجعه
🔷فیلم مستندی بر اساس کتاب "دکترین شوک"
🔸با حضور نویسندهی کتاب «نائومی کلاین»
🔸با زیرنویس فارسی
🔸در هشت قسمت/قسمت چهارم
🔻قسمت قبلی :
💠https://eitaa.com/fekrat_net/625
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
الاهیات روشنفکری دینی.pdf
443.8K
♦️الاهیات روشنفکری دینی
🔰نسبت سنجیِ میان تجربۀ دینی،معرفت دینی و کنش دینی
✍🏻نویسنده؛سروش دباغ
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net