eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
26.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️مستند «دکترین شوک» 🔰ظهور سرمایه‌داری فاجعه 🔷فیلم مستندی بر اساس کتاب "دکترین شوک" 🔸با حضور نویسنده‌ی کتاب «نائومی کلاین» 🔸️با زیرنویس فارسی 🔸️در هشت قسمت/قسمت اول 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
JPT_Volume 24_Issue 94_Pages 5-21.pdf
638.5K
♦️بررسی نقش در 🔰چکیده 🔶 در این مقاله نخست به‌اختصار دیدگاه‌های مختلف دربارۀ رابطۀ علم و دین ارائه می‌گردد و سپس با اتخاذ این دیدگاه که علم در طول دین است، جهان‌بینی دینی(توحیدی) به‌عنوان زمینۀ اصلی فعالیت علمی مشخّص می‌گردد و در پرتو آن، نقش دین در علم در چهار زمینه اصلی ذیل معرفی می‌شود: 1⃣ فراهم‌کردن پیش‌فرض‌های متافیزیکی برای علم. 2⃣ ارائه چهارچوبی معرفت‌شناختی، گسترده‌تر از معرفت‌شناسی پوزیتیویستی. 3⃣ تبیین مسائل قابل طرح برای دانشمندان که علم از پاسخ به آنها ناتوان است. 4⃣ و ارشاد در جهت کاربردهای درست علم و جلوگیری از کاربردهای تخریبی آن. ✍نویسنده؛ مهدی گلشنی استاد(دانشگاه صنعتی شریف) 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️ 🔰 🔻(بخش اول) 🔹اگر مدرن به مدرن نظر دارد پس علوم انسانی اسلامی نیز به جامعه اسلامی ناظر است. 🔹اگر علوم انسانی مدرن اولا سازنده و ثانیا حاکی از جامعه مدرن است پس علوم انسانی اسلامی نیز سازنده و حکایت گر جامعه مدرن خواهد بود حال چگونه برخی گمان میکنند که علم مدرن، ممکن و علم اسلامی، غیرممکن است؟ 🔹وقتی از علوم انسانی اسلامی سخن گفته میشود به معنای تعارض کلی با علوم انسانی مدرن نیست چون جامعه مدرن، تعارض کلی با جامعه اسلامی ندارد و مشترکات و افتراقاتی بین آنها برقرار است. 🔹مخالفان علم دینی گمان میکنند قرار است هر پرسش علمی را از قرآن و سنت دریافت کرد و عقل و تجربه را تعطیل ساخت و حال آنکه عقل و تجربه از مهمترین منابع علم دینی هستند. 🔹یکی از منشاهای مخالفت با علم دینی، گرایش جوامع دینی به نیازهای دنیای مدرن و تعارض صد در صد نیازهای مدرن با نیازهای اسلامی است؛ در حالی که هم نیازهای مشترک بین دنیای مدرن و جهان اسلام هست و هم روش پاسخگویی به نیازهای مدرن در اسلام وجود دارد. 🔹برخی به جهت اینکه علم یافتنی است نه ساختنی با طرح علم دینی مخالفت میکنند لکن باید توجه داشت که علم یافتنی و در عین حال مدیریت پذیر و قابلیت گذاری است. همانگونه که علم مدرن در دنیا مدیریت می شود. 🔹مدیریت علم در دنیای مدرن قبل و پس از جنگ جهانی دوم تفاوت دارد. این تفاوت باعث شد که رویکرد نظریه پردازی در قبل، بیشتر و رویکرد کاربرد علم در بعد، بیشتر بوده است. 🔹عجیب است که ذهن ثنویت گرایی برخی باعث شده که علم را یافتنی یا ساختگی تصور کنند و اولی را پذیرفته و دومی را نفی سازنند؛ در حالیکه با مطالعه تاریخ علم میتوان به نقش اراده در مدیریت دانش پی برد و دانش را یافتن مبتنی بر ساختن دانست. 🔹اگر علم مهندسی پذیر نیست پس نقشه جامع علمی کشور که توسط اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شد و سیاست گذاری علم و فن آوری در کشورهای توسعه یافته، بی معنا است اما باید توجه داشت که سیاستگذاری علم و فن آوری نه تنها بی معنا نیست که زاییده عقلانیت نخبگانی است. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
29.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️مستند «دکترین شوک» 🔰ظهور سرمایه‌داری فاجعه 🔷فیلم مستندی بر اساس کتاب "دکترین شوک" 🔸با حضور نویسنده‌ی کتاب «نائومی کلاین» 🔸با زیرنویس فارسی 🔸در هشت قسمت/قسمت دوم 🔻قسمت قبلی : 💠https://eitaa.com/fekrat_net/605 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ ،بشر امروز و مولانا 🔸️در واقع آنچه انسان امروز را بیچاره و مستأصل کرده است خودبینی و تکبر های اوست، با اینکه عارفی فاخر و بزرگ بود و منبر، کلاس و شاگردان بسیاری داشت. 🔸و در روزگار خود به عنوان یک فقیه و مرجع تقلید ،مظهر اسلام شناخته می‌شد، وقتی با شمس تبریزی دیدار می‌کند، انقلابی در نگرش او به جهان ،دین و انسان ایجاد می شود و چون همه آنچه داشته است را مقلدانه و نقشی بر آب می‌داند بر می خیزد و این آشنایی او با عشق ،آتشی بر خرمن تمام داشته های او می‌زند. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ ،بشر امروز و مولانا 🔸️در واقع آنچه انسان امروز را بیچاره و مستأصل کرده است خودبینی و تکبرهای اوست، با اینکه عارفی فاخر و بزرگ بود و منبر، کلاس و شاگردان بسیاری داشت. 🔸و در روزگار خود به عنوان یک فقیه و مرجع تقلید ،مظهر اسلام شناخته می‌شد، وقتی با شمس تبریزی دیدار می‌کند ، انقلابی در نگرش او به جهان ،دین و انسان ایجاد می شود و چون همه آنچه داشته است را مقلدانه و نقشی بر آب می‌داند بر می خیزد و این آشنایی او با عشق ،آتشی بر خرمن تمام داشته های او می‌زند. 🔸️از آن پس،نخوت، غرور و تکبری که از دانش و طاعت در وجود مولانا ریشه کرده بود ،همه به نیروی عشق ،از جان او بیرون می‌رود و آنچه باقی می‌ماند عارفی است که به قول خود او؛ سجاده نشین با وقاری بودم بازیچه کودکان کویم کردی و این انقلاب روحانی‌ای که شمس در او ایجاد می‌کند، چونان می شود که از دایره بسته و کوچک زهد و فقه وارد اقیانوس عرفان می شود. 🔸️در این قمار و با ختن همه داشته ها ،مولانا از حجت‌الاسلامی اهل زهد به آیت‌اللهی اهل نور تبدیل شد. 🔸️و چنین می شود که در آن زمان ، حوزه حضور مولانا از جامعه اطراف قونیه که مسلمان بودند به جامعه جهانی که انسان‌ها بودند، گسترش پیدا کرد و آغوش وی برای همه انسانیت باز شد. 🔸️مولانا به پیامبر اسلام(ص) عشقی عظیم داشت و در تمام کتاب مثنوی، حضرت محمد(ص) را مجموعه‌ای از شخصیت دو پیامبر می‌داند. 🔸️بخشی از وجود پیامبر که بخش عقلانی می‌شود از شخصیت حضرت موسی(ع) بوده و بخش عشقی ایشان از شخصیت حضرت عیسی(ع) است،عشق موسی(ع) در قلب و شریعت عیسی(ع) در دستان حضرت محمد(ص) بود که موجب ایجاد صلح شد. 🔸️فریادهای خشن و توهین‌آمیزی که از زبان برخی سیاست‌مداران در می‌آید، مفهوم مسلمانی نیست ،بلکه مسلمان عاشق با مهربانی سخن می‌گوید . 🔸️مولانا شخصیت واقعی پیامبر اسلام(ص) را در عشق به ما نشان می‌دهد. 🔸️نگاه مولانا تنها به اطراف و حوزه خانواده و چند دوست نبود بلکه همه عالم را می‌دید، هدیه مولانا به انسان امروز این است که اگر نور الهی آن‌گونه که باید در درون ما بتابد، این جهان آیینه‌ای از زیبایی خواهد بود و موجب می‌شود، بی‌رحمانه به هم تاخت‌وتاز نکنیم. 🔸️نبود نگاهی درست به مسائل در دنیای امروز موجب شده ،قرآن هزار پاره و حجره‌حجره شود و لذا هرکس حجره‌ای از قرآن را می‌خواند که به نفعش باشد. 🔸️شخصیت واقعی پیامبران را می‌توان در مثنوی مولوی جستجو کرد. 🔸️مولوی معتقد است پیامبر(ص) تجلی مهربانی و جود خداوند بر روی زمین است ،نه تجلی وضع کردن قوانین سختگیرانِه که همه رابیزار نماید.هنر پیامبر(ص)، نزدیک کردن بشر به خداوند است، بشری که افسرده و از خود مأیوس است و به نور امید نیاز دارد. ✍🏻نویسنده؛سهیل سادات 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ به مثابه تمهیدی برای چارچوب مرجع جهانی اخلاق 🔸️با وجود پیامبر اکرم (ص) تا پایان بشریت، قله هدایت را باید در گفتار و کردار پیامبر (ص) جستجو کرد و دیگر انسان‌ها رابطه‌شان با پیامبر (ص) رابطه رسول و امی (عامی و درس نخوانده) است. 🔸️تمامی اندیشمندان و دانایان در نسبت با و رسول خدا در حکم یک عامی اند و عامی هماره نیازمند قله اخلاق و ایمان است تا با مجاهده ایمانی خویش را به قله برساند و آن قله رسول خدا(ص) است و بعثت به یک معنا یعنی ظهور این قله اخلاق در دشت بشری. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ به مثابه تمهیدی برای چارچوب مرجع جهانی اخلاق ✍متن زیر یادداشتی است از عبدالله صلواتی 🔷معاون فرهنگی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی که به مناسبت بعثت حضرت ختمی مرتبت (ص) نگاشته شده است. 🔸️خداوند با بعثت پیامبر اکرم (ص) بر مؤمنان منت نهاد: «لَقَد مَنَّ اللهُ عَلَی المُؤمِنینَ اِذ بَعَثَ فیهِم رَسولًا» (آیه ۱۶۴ سوره آل عمران). 🔸️طیفی گمان می‌کنند بعثت مختص دوره خاصی است و متعلق به زمانی است که فرهیختگی و فرهیختگان حضور نداشتند. 🔸️غافل از اینکه در کریمه دوم سوره مبارکه جمعه آمده: «هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الأُمِّیّینَ رَسولًا مِنهُم یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَه وَإِن کانوا مِن قَبلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ» یعنی با وجود پیامبر اکرم (ص) تا پایان بشریت، قله هدایت را باید در گفتار و کردار پیامبر (ص) جستجو کرد و دیگر انسان‌ها رابطه‌شان با پیامبر (ص) رابطه رسول و امی (عامی و درس نخوانده) است. 🔸️تمامی اندیشمندان و دانایان در نسبت با و رسول خدا در حکم یک عامی اند و عامی هماره نیازمند قله اخلاق و ایمان است تا با مجاهده ایمانی خویش را به قله برساند و آن قله رسول خدا(ص) است و بعثت به یک معنا یعنی ظهور این قله اخلاق در دشت بشری. 🔸️معنای دیگر از امی می‌تواند این باشد که دانایان عالم زمانی که به پیامبر اکرم (ص) مراجعه می‌کنند باید جهان لانه‌ای که از دانش خود ساختند عجالتاً کنار بگذارند و از پیامبر بشنوند اخلاق و ایمان را. 🔸️در گام بعدی، اگر دانش‌شان با سروش ایمانی پیامبر رحمت (ص) سازگار بود آن دانش را حفظ کنند و اگر ناسازگار بود آن را کنار بگذارند و تمام توش و توان شأن را به کار گیرند تا بتوانند 1⃣ اولاً: کلام الهی را نیک دریابند و بدان تشرف یابند. 2⃣ ثانیاً: در چارچوبی که پیامبر خدا (ص) تعیین کرده به تفسیر و تحلیل بپردازند. 3⃣ ثالثاً: در تعالی وجودی خویش به کار گیرند. 🔻متن کامل در لینک زیر: 💠http://fekrat.net/?p=567 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ 🔰 🔻(بخش دوم) 🔹توصیه بنده به مخالفان علم دینی این است که در انکار این دیدگاه عجله نکنند و در تحقق تفاهم آن تلاش نمایند. 🔹دیدگاههای علم دینی با دقت مطالعه شود و از تلاش نه تنها سی ساله بلکه حدود هشت دهه متفکران جهان اسلام مانند فاروقی و عطاس و نصر و گلشتی و جوادی آملی آگاهی یابند. 🔹گاهی برای نفی علم دینی به بی نتیجه بودن آن در سی سال اخیر تمسک میشود. حال باید پرسید مقصود از بی نتیجه بودن چیست؟ 🔹آیا مقصود، بی دلیل بودن ادعای علم دینی است که هذا اول الکلام بل بی دلیل خواندن علم دینی فاقد دلیل است. 🔹اگر مقصود از بی نتیجه بودن علم دینی یعنی بی توجهی نخبگان علمی بدان است که کاملا ناصحیح است چون نخبگان متعددی از حوزه و دانشگاه هم باور به علم دینی دارند و هم تحقیقات متنوعی در حوزه علوم انسانی و پزشکی با این رویکرد نگاشته اند. 🔹برخی معتقد به جبر اجتماعی و تاریخی و استحاله تغییر جامعه مدرن هستند و از اینرو علم دینی را بی فایده میدانند و لکن انقلاب اسلامی نشان داد که تغییر ممکن است و نیز تاریخ علم و جامعه از سیر تغییر تدریجی علم و جامعه خبر میدهد. 🔹جریانهای در کشور نمیتوانند علم دینی را باور کنند در نهایت شاید از تکنولوژی با رویکرد دینی سخن بگویند و اما جریانهای اسلام گرا اگر تابع هایدگر و فردید باشند؛ تحقق علم دینی در مدرن را ممکن نخواهند دانست و تتها جریان عقلانیت اسلامی میتوانند پرچم علم دینی را به دست گیرند. 🔹برخی از تفکیکیها بنده را بجهت پذیرش وجود رابط، کافر و عده ای از فردیدیها به خاطر دفاع از مبانی اسلامی، کلامی و اهل جدل و گروهی از روشنفکران بدلیل دفاع از علم دینی، آخوند حکومتی مینامند؛ هر چه میخواهند بگویند همه این حرفها و این کمترین که طرفدار حکمت اسلامی است فدای یک تار موی ولیمان. 🔻قسمت قبلی : 💠https://eitaa.com/fekrat_net/613 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️مستند «دکترین شوک» 🔰ظهور سرمایه‌داری فاجعه 🔷فیلم مستندی بر اساس کتاب "دکترین شوک" 🔸با حضور نویسنده‌ی کتاب «نائومی کلاین» 🔸با زیرنویس فارسی 🔸در هشت قسمت/قسمت سوم 🔻قسمت قبلی : 💠https://eitaa.com/fekrat_net/615 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ فرصت عالی برای انسجام و رشد سرمایه‌های اجتماعی 🔸️در جهت‌گیری، تصمیم گیران باید بر شفافیت خود بیفزایند، تا حدودی که جا داشته باشد بنا را بر این بگذارند که با مردم صحبت کنند و از واقعیت‌ها بگویند. 🔸️این فرصت مناسبی برای تقویت انسجام ملی است. در گذشته هم ما از این بابت کمی ضعیف عمل کرده ایم. این یک فرصت عالی برای شناسایی و پیشبرد تفوق منافع ملی بر منافع فردی است که در ما کم رنگ است. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ فرصت عالی برای انسجام و رشد سرمایه‌های اجتماعی 🎤مصاحبه اختصاصی با دکتر سیدمحمدرضا تقوی 🔷استاد روانشناسی بالینی دانشگاه شیراز 🔸️در جهت‌گیری، تصمیم گیران باید بر شفافیت خود بیفزایند، تا حدودی که جا داشته باشد بنا را بر این بگذارند که با مردم صحبت کنند و از واقعیت‌ها بگویند. 🔸️این فرصت مناسبی برای تقویت انسجام ملی است. در گذشته هم ما از این بابت کمی ضعیف عمل کرده ایم. این یک فرصت عالی برای شناسایی و پیشبرد تفوق منافع ملی بر منافع فردی است که در ما کم رنگ است. 🔷در برابر این مشکل چه باید کرد: 1⃣ بیان سناریوهای مختلف مبارزه با کرونا همراه با نقاط قوت و ضعف هر یک. مردم باید از این سناریوهای مختلف آگاه شوند و آگاهانه به سمت انتخاب بروند. در بخشی از نیروهای مردمی مسئول، این اتفاق افتاده است اما کافی نیست. این کار می تواند از طریق مصاحبه با متخصصین و پزشکان حاذق اتفاق بیفتد. همه چیز را همگان می دانند، قطعاً آشنا نمودن مردم با صورت مسأله و فراهم نمودن فرصت برای حل مسأله توسط خودشان، یک فرصت عالی برای انسجام و رشد هر چه بیشتر سرمایه های اجتماعی است. 2⃣ آموزش پروتکل های مختلفی که وجود دارد مثل نحوه تهیه نان، خرید، آرایشگاه و … به زبان های مختلف مخصوصا زبان هنری مثل فیلم های کارتونی و کاریکاتور. استفاده از متخصصین تکنولوژی آموزشی و برنامه ریزی درسی برای انتقال مفاهیم می تواند موثر باشد. 3⃣ مصاحبه با بیماران جاری و بهبود یافته از کرونا برای انتقال تجربیات و انتقال احساسات شان از اشتباهاتی که داشته اند. 4⃣ تشکیل گروههای تخصصی برای فهم بهتر کرونا و نحوه پیشرفت آن در اجتماع از طریق مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با متخصصین، پرستاران و مبتلایان (به روش کیفی) و انتقال نتایج آنها به جامعه. پژوهش موردی عمیق برای فهم این که مردم برای ماندن در خانه و رعایت سایر دستورالعمل ها به چه تغییراتی در رفتارشان نیازمندند و این تغییرات چگونه ایجاد می شوند؟ احتمالا تیمی از متخصصین باید شکل بگیرد. 5⃣ استفاده بیشتر از بنر و تبلیغات آگاهی دهنده در سطح شهر و روستا. استفاده از دستورالعمل های وزیر بهداشت و مسئولان و متخصصین حاذق، همین طور ارائه نتایج تحقیقات انجام شده به صورت زیر نویس و حتی بالا نویس در تمام اوقات تلویزیون و در تمام کانالها. هر ابتلایی برای بشر اتفاق می افتد قطعاً درس آموز و تحت ربوبیت الهی و رشد آور است اگر با آن درست برخورد شود. 📍تهیه و تنظیم: سید حسین امامی 🔻ادامه مطلب: 💠http://fekrat.net/?p=564 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️تحولات عصر و سبک زندگی کرونایی 🔹️با اپیدمی و جهانی شدن شیوع بیماری کرونا،انتشار اخبار مرگ و میر و اطلاعات انبوهی درباره کرونا به مجموعه ای از نگرانی‌ها و دستور العمل‌هایی منجر شده که سبک زندگی متفاوتی را ایجاد کرده است. 🔹️سبک‌های زندگی از حدود ۱۹۶۰ و جنبش های آن دوره به دنبال هویت‌خواهی بوده است تا حفظ بقا. 🔹️ارزشهای حفظ بقا انتخاب های اندکی در سبک زندگی در مقابل انسان قرار داد به همین خاطر مساله سبک زندگی مطرح نبود. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️تحولات عصر و سبک زندگی کرونایی 🔹️با اپیدمی و جهانی شدن شیوع بیماری کرونا،انتشار اخبار مرگ و میر و اطلاعات انبوهی درباره کرونا به مجموعه ای از نگرانی‌ها و دستور العمل‌هایی منجر شده که سبک زندگی متفاوتی را ایجاد کرده است. 🔹️سبک‌های زندگی از حدود ۱۹۶۰ و جنبش های آن دوره به دنبال هویت‌خواهی بوده است تا حفظ بقا. 🔹️ارزشهای حفظ بقا انتخاب‌های اندکی در سبک زندگی در مقابل انسان قرار داد به همین خاطر مساله سبک زندگی مطرح نبود. ولی جنبش‌های هویت خواهی سلسله ارزشها و انتخاب‌های متفاوتی را ایجاد کرد. 🔹️ارزشهای کرونایی،مجموعه دستورالعمل های مقابله با کروناست. این ارزشها از دانش پزشکی اعتبارش را می‌گیرد و مبتنی بر تجارب عینی است. این ارزشها از جنس ارزشهای حفظ بقاست، به این خاطر پشتیبان یک نوع سبک زندگی خواهد بود. 🔶این دارای مولفه هایی است: 🔹️باید در خانه بمانیم. خانه،محور می‌شود. و خانواده در خانه جمع می‌شوند. همه اعضا تمام وقت حضور دارند. تحصیل در خانه بوسیله ابزارهای ارتباط دیجیتال انجام می‌شود. کار در خانه و دور کاری برای بخش زیادی فراهم می‌شود. بار دیگر تولید کار خانگی احیا می‌شود. به همین خاطر تقسیم کاری که ناشی از کار در بیرون خانه بود ازبین می‌رود.تقسیم کار،کار در بیرون خانه، بسیاری از کارهای خانگی مثل آشپزی،بچه‌داری،پرستاری سالمند، رختشویی و اتوکشی،سبزی خرد کنی و و .. را ایجاد کرده بود که این شغل ها در حال نابودیند. البته باید در آینده دید که چه نیازهای شغلی جدیدی ایجاد خواهد شد. 🔹️از بین رفتن تماس های حضوری نا آشنا. آنچه گفته میشد به دلایل جامعه متحرک، خانواده سنتی نیازمند بازاندیشی می‌شد و آلترناتیوهای خانواده مثل ازدواج سفید، موقت و دیگر اشکال ازدواج طرح می شد، با توجه به سبک زندگی کرونایی این اشکال جدید روابط جنسی خطرآفرین و غیر منطقی خواهد بود. به این خاطر الگوی روابط با ثبات غالب خواهد شد. البته باید دید آیا فضای مجازی می‌تواند جایگزین هایی را مسلط کند و آیا این جایگزین‌ها خطرناک تر از کرونا نخواهند بود؟ 🔹️آنچه مربوط به مدیریت بدن بود و مبتنی بر ارزشهای هویت‌خواهی، با توجه به خطر ابتلا از طریق کلینیک‌های زیبایی فعلا ملغی است. صنعت مدیریت بدن را اصل "در خانه بمانیم" دوچندان تهدید می‌کند. 🔹️تحول مفهوم کار. تحول مفهوم کار, از کار یدی و کارخانه ای به کار اطلاعاتی و مبتنی بر بستر دیجیتال که از ویژگی های دوره جدید بود در دوران کرونایی سرعت بیشتری می یابد. اقتصاد, آموزش, حکمرانی, فرهنگ و ارتباطات اجتماعی دیجیتال در مدت یک ماهه اخیر در جهان اهمیت فزاینده ای پیدا کرده و بنظر می رسد که با طولانی شدن خطر این بیماری و احتمال شیوع بیماری های مشابه, این تحول سرعت بیشتری داشته باشد. مثلا تحصیل, درمان و معاینه, خرید, تعمیرات, سفر و گردشگری, پول و تولید سرمایه وو..همگی از این تحولات متاثر و انتظار می رود بر بستر دیجیتال باز تعریف شود. 🔹️با اضمحلال حیات اجتماعی بیرون خانه،عملا مصرف تظاهری و مصرف گرایی کاهش می یابد و رکود اقتصادی ناشی از تحولات کرونایی یک زندگی قناعت گونه را به ارمغان خواهد آورد. 🔹️برای کاهش شیوع، تحولاتی در مناسک و آیین های جمعی دینی اتفاق افتاده و سبک زندگی دینی تغییراتی را تجربه می کند. 🔹️خطر شیوع "سیاست خیابانی" در جنبش های اجتماعی را غیر عملی می‌کند. همچنین بنا بر سیاست های دول مختلف،بسیاری از آزادی‌ها محدود و جهان حکمرانی اقتدار‌گرا،مسئول و غیر دمکراتیک را تجربه خواهد کرد. 🔹️نیاز به حکمرانی جهانی،قابل اعتماد،صالح و عادل بیش از پیش برای کنترل خطرات مشابه جهانی،درک می‌شود. جهان نه فقط آرزویش را دارد بلکه این حکمران را می‌سازد. 🔹️تغییرات بسیار زیاد فرهنگی و اجتماعی کرونایی، اقتصاد را دچار بحرانهایی می‌کند. در پی آن تحولات دیگری رقم خواهد خورد که قابل تصور نیست و باید منتظر ماند. 🔹️به‌ نظر نمی‌‌رسد، این تحولات محدود به دوره عمر کرونا باشد، زیرا که با کاهش فاصله زمانی اپیدمی‌ها،بشر برای بقا نیازمند سبک زندگی کرونایی است. ✍🏻نویسنده؛محمدرضا زهرائی(دانشجوی دکتری جامعه شناسی,مسائل اجتماعی ایران) 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ 🔰 🔻(بخش سوم) 🔹طرح اسلامی سازی از جهت مبانی و نظریه پردازی رو به رشد و بالندگی است و لکن مدیران لیبرال مسلک با هدف سود بیشتر بدنبال شکست این پروژه هستند و اجازه اجرای سازی آن را نمیدهند. 🔹آنکه طرح علوم انسانی اسلامی را شکست یافته معرفی میکنند حال بگویند آیا علوم انسانی لیبرال موفق بوده است آیا توانسته مشکلات اقتصادی کشور را حل کند؟ 🔹نمیدانم مخالفان علوم انسانی اسلامی قبل از مخالفت، چرا به تلقی خود از این طرح اشاره نمیکنند تا معلوم باشد با چه چیزی مخالفند شاید ما هم همراهی کنیم. 🔹علوم انسانی اسلامی مدعی شفافیت و و مردم سالاری و امنیت و استقلال کشور است؛ حال عده ای به جهت مخالفت با شفافیت و عدالت، حاضر به اصلاح ساختاری و اداری نیستند و برخی مردم را در پیشرفت اقتصادی باور ندارند و تنها به وابستگی خارجی دل دوخته اند. این افراد بی شک باید مخالف علوم انسانی اسلامی باشند. 🔹تعجب میکنم کسانی میلیاردها تومان خرج علوم انسانی سکولار بی خاصیت در کشور میکنند و دلشان نمیسوزد اما مختصر هزینه ای که برای علوم انسانی اسلامی میشود فریادشان به آسمان بلند است. 🔹عجیب است کسانی ذیل نظریه ولایت فقیه مدیریت میکنند و با اسلامی سازی علوم انسانی مخالفت میورزند؛ در حالیکه نظریه ولایت فقیه جزیی از علوم انسانی اسلامی است. 🔹علوم انسانی اسلامی یعنی سیاست و اقتصاد و شناسی و روان شناسی و حقوق و تربیت مبتنی بر مبانی و آموزه های اسلامی و تحقیقات تجربی و استدلالی. 🔻قسمت قبلی : 💠https://eitaa.com/fekrat_net/624 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
27.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️مستند «دکترین شوک» 🔰ظهور سرمایه‌داری فاجعه 🔷فیلم مستندی بر اساس کتاب "دکترین شوک" 🔸با حضور نویسنده‌ی کتاب «نائومی کلاین» 🔸با زیرنویس فارسی 🔸در هشت قسمت/قسمت چهارم 🔻قسمت قبلی : 💠https://eitaa.com/fekrat_net/625 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
الاهیات روشنفکری دینی.pdf
443.8K
♦️الاهیات روشنفکری دینی 🔰نسبت سنجیِ میان تجربۀ دینی،معرفت دینی و کنش دینی ✍🏻نویسنده؛سروش دباغ 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
فکرت
♦️الاهیات روشنفکری دینی 🔰نسبت سنجیِ میان تجربۀ دینی،معرفت دینی و کنش دینی ✍🏻نویسنده؛سروش دباغ 📌ک
استادمحمد حسن وکیلی و دکتر سروش 1دباغ.mp3
22.98M
🗣 🔊استادمحمد حسن وکیلی و دکتر سروش دباغ ♦️در باب مقاله الاهیات روشنفکری ☀️اول خرداد ۱۳۹۸ 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
پاسخ به شبهه کرونایی .mp3
6.33M
♦️حرم ائمه(ع) بیمارستان نیست و نباید ائمه(ع) را در حد طبیب تنزّل داد. 🎙پاسخ حجت‌الاسلام به یک شبهۀ الهیاتی دربارۀ : 🔹امام، باذن‌الله حاکم بر قوانین عالَم است و اگر اراده کند یک بلای اجتماعی به‌راحتی رفع می‌شود، اما نباید امام را در حد طبیب تنزل داد و حرم امام را در حد بیمارستان تنزل داد. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ 🔰 🔻(بخش چهارم) 🔸سیاست اسلامی یعنی نظریه ولایت فقیه و مردم سالاری دینی و اقتصاد اسلامی به معنای اقتصاد مقاومتی عدالت محور مبتنی بر مردم و تربیت اسلامی عبارت از رشد و تعالی انسان در مسیر حیات طیبه پس علوم انسانی اسلامی هم ممکن و هم مطلوب و هم محقق است. 🔸سیاست زدگی در کشور بیش از توده مردم، نخبگان را گرفته است به گونه‌ای که برخی در مقام تحقیق کتاب فقه و حکمرانی حزبی می‌نویسند تا حکم جواز و حلیت برای حزب مدرن بسازند و از طرفی در فضای رسانه به انکار علم دینی میپردازند. این تناقض را باید با تمایز جهان تحقیق و جهان سیاست‌بازی حل کرد. 🔸دکتر مصدق در مجلس شورای دوره مشروطه نطق مفصلی در دفاع از فقه اسلامی جهت تدوین علم حقوق مدنی داشتند و اینک کسانی بعد از صد سال با رویکرد علم دینی به انکار علم دینی میپردازند و با تمسخرگذاشتن قرآن در ماشین را علم دینی میشمارند. 🔸خانواده مجرای تحقق دین است و برخی نظریه‌های سکولار به دنبال متلاشی کردن خانواده در جهان هستند تا دین در جامعه متزلزل شود نظریه پردازی اسلامی درباره خانواده برای حفظ خانواده و دین در جامعه است و این فعالیت یعنی علم دینی در حوزه مطالعات زنان. 🔸فعالیتهای چند ساله اخیر در شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی با اصلاح دروس و سرفصلها توانست گامی موثر در تربیت عالمان مسلمان و کارآمد بردارد و زمینه را برای نظریه پردازی علوم انسانی اسلامی فراهم سازد. 🔸چگونه ممکن است اسلامی انکار شود اما اخلاق خانواده و فقه و حقوق خانواده از منظر اسلام پذیرفته شود؟ آیا میتواند یک حقوق‌دان، منکر فقه و حقوق و اخلاق خانواده در باشد؟ 🔸چگونه معنا دارد اسلام درباره عدالت و مالکیت و آزادی و سایر حقوق اجتماعی سخن داشته باشد ولی علوم انسانی اسلامی نفی گردد. 🔸اینگونه انکارهای زمینه را برای شکست اسلامی سازی علوم انسانی را فراهم میسازد. 🔻قسمت قبلی : 💠https://eitaa.com/fekrat_net/639 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net