eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
981 ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 ا ☑️ چرا نظام اسلامی اصرار بر مشارکت حد اکثری مردم در انتخابات دارد ( ۱ ) 🖋داود مهدوی زادگان ✔️ولی فقیه در چهل و پنج سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره اصرار بر برگزاری به موقع انتخابات قانونی و مشارکت حداکثری مردم در آن داشته و دارند. چنانکه در انتخابات پیش رو که قرار بر انتخاب اعضای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی است، مردم به حضور گسترده در انتخابات دعوت شده اند. ✔️اما دلیل حاکمیت بر چنین اصراری چه می تواند باشد؟ آیا به راستی آنچنان که جریانات مخالف و معارض و معاند می گویند حاکمیت برای تداوم مشروعیت خود به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات نیاز دارد یا اینکه دلیل دیگری وجود دارد؟ ✔️استدلال اپوزیسیون را دور از واقع نمی دانیم. آری، جمهوری اسلامی برای تداوم مقبولیت مردمی خود به مشارکت حداکثری نیاز دارد. اما آیا چنین احساس نیازی از سوی حاکمیت خوب و مطلوب است یا خیر؟ اگر حکومتی همواره خواهان مشروعیت مردمی باشد، امر پسندیده ای است یا خیر؟ ✔️پاسخ مساله خیلی واضح است. اگر تنها دلیل حکومتی اصرارش بر مشارکت حد اکثری مردم باشد، نمی توان آن حکومت را به این خاطر سرزنش کرد؛ مگر آنکه با اساس حکومت مردمی مخالف باشیم. چون فقط حکومت های مردمی به حضور حداکثری مردم احساس نیاز می کنند. مگر می شود حکومتی مردمی باشد ولی خواهان مشارکت حداکثری مردم نباشد. این دیکتاتورها هستند که هیچ گونه احساس نیازی به چنین مشارکتی ندارند. برای آنها صرف برگزاری تشریفاتی انتخابات کفایت می کند بلکه از حضور حداکثری مردم هراس دارند. ✔️بنابراين، احساس نیاز جمهوری اسلامی به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات امر خوشایندی است و نشانه مردمی بودن آن است. نا خرسندی زمانی است که حاکمیت اصراری بر مشارکت حد اکثری نداشته باشد. مانند انتخابات دوران طاغوت که به این مساله اهتمام نمی ورزید ➕لکن برای این اصرار نظام اسلامی دلایل دیگری می توان ذکر کرد که به نظر می‌رسد نسبت به دلیل مشروعیت اولویت بیشتری دارد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 ا ☑️ حوزه‌ علمیه و تداوم انقلاب اسلامی 🎙 آیت الله ملک زاده ✔️ اهمیت و جایگاه اجتهاد به عنوان نیاز فوری انقلاب اسلامی ✔️تبیین نقش و وظیفه بی‌بدیل و سنگین حوزه‌های علمیه در تداوم انقلاب اسلامی ✔️ دست نیاز رهبری به سوی طلاب و حوزه علمیه ✔️طلبه چگونه بین کار اجرایی، درس خواندن و اداره زندگی جمع کند؟ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
🔸 ا ☑️ تازه‎ترین اخبارِ محافل علمی پژوهشی 👇 1️⃣ مرکز تخصصی فقه و اجتهاد فاضل ✔️کرسی ترویجی «مشارکت در انتخابات حق شهروندی یا تکلیف شرعی» ⏰ سه شنبه ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۸:۳۰. 2️⃣ سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی ✔️همایش «مهدویت و انقلاب اسلامی؛ مشارکت و مقاومت» ⏰ چهارشنبه ۲۵بهمن ماه۱۴۰۲، ساعت ۸:۳۰. 3️⃣ مدرسه تخصصی کوثر ✔️ کرسی آزاداندیشی«پاسخ به شبهات معاصرین پیرامون حجاب» ⏰ پنجشنبه ۲۶ بهمن ماه۱۴۰۲، ساعت ۱۰. 4️⃣ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ✔️ نشست هم اندیشی «فرهنگ پیشرو در تمدن اسلامی» ⏰ پنجشنبه ۲۶ بهمن ماه۱۴۰۲، ساعت ۹. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 ا ☑️ جریان حق بدون پشتوانه مردم به ثمر نمی‌رسد 👤 حجت‌الاسلام دکتر عسکر دیرباز، رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران و عضو مجلس خبرگان رهبری ✔️اگر ما جریان حقی داشته باشیم؛ ولی اکثر مردم برای اقامه این حق همراهی نکنند کاری از پیش نمی‌بریم پس فرمایش حضرت آقا که می‌فرمایند «مردم همه کاره‌اند» واقعا مردم همه کاره هستند. اگر مردم پای کار نباشند حکومت‌ها برای بقای خود متکی به اجانب و بیگانگان می‌شوند مثل حکومت سابق. ➕این گفت‌وگو را از «یـوتـیـوب» و «آپـارات» فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت ا رادیو فکرت
📍به اطلاع فرهیختگان گرامی‌ می‌رساند: فایل‌های صوتی برنامه «روایت شفاهی؛ فصل مردم» در کانال مدرسه فکرت قرار گرفت. جهت دریافت کلیک کنید.
🔸 ا ☑️ شهد مرگ 🖋آیت‌الله جوادی آملی ✔️وجود مبارك (ع) مرگ را برای ما معرفی كرده است. همه ما می ‌میریم اما عمده آن است كه مرگ چیست. آیا مرگ پوسیدن است یا از پوست به در آمدن است؟ پایان راه است یا پُل راه است؟ بعد از مرگ خبری هست یا نیست؟ ✔️وجود مبارك سیدالشهداء (ع) به اصحاب و یارانش در مطلبی فرمود كه همه شیعیان بلكه همه انسان ‌ها، مشمول آن مطلب هستند؛ فرمود: «صَبْراً بَنِی الْكِرامِ فَمَا الْمَوْتُ إِلاّ قَنْطَرَةٌ»؛ فرمود مقداری بردباری كنید، مقداری باشید، چرا؟ برای اینكه «فَمَا الْمَوْتُ إِلاّ قَنْطَرَةٌ». مرگ نابودی نیست، مرگ پوسیدن نیست، مرگ ما را از پا در نمی ‌آورد، _آوریم. مرگ یك معبر است، یك پُل است؛ این پل را شما در زمان حیات خودتان باید مهندسی كنید. ✔️اگر پل وسیع محكم متقن ساختید، به خوبی از این پل عبور می‌كنید و اگر به فكر ساختن این پل نبودید، مهندس نبودید معمار خوبی نبودید و یك پل لرزان ساختید، خب آسیب می ‌بینید. این پل را شما باید معماری كنید ، خودت باید پل بسازی! ✔️فرمود: «كَمَا تَعِیشُونَ تَمُوتُونَ»؛ آن ‌طوری كه زندگی می ‌كنید همان ‌طور می ‌میرید. این‌ طور نیست كه پلی ساخته باشند و ما باید از این پل عبور كنیم؛ فرمود همان‌ طوری كه به سر می ‌برید همان‌ طور می ‌میرید. اگر ، و با زندگی كردید، معبر خوبی می ‌سازید و به آسانی می‌ میرید. 🔸برای مؤمن، هیچ لذتی در تمام مدت عمر، به اندازه لذت مُردن نیست! 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت ا رادیو فکرت
🌐 «گفت‌وگو» مهم‌ترین الزام آزادی است 🔰دکتر شریف لک‌زائی عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با فکرت مطرح کرد؛ 🔹مسأله آزادی، یک مفهوم پیچیده یا سهل و ممتنع است. 🔹«آیزایا برلین» می‌گوید: آزادی دویست تعریف دارد. خود همین نشان می‌دهد که هرکسی از ظن خود شد یار آزادی. 🔹مک کالن معتقد است؛ آزادی در واقع یک مفهوم بیشتر ندارد. اینکه یک انسانی از یک موانعی آزاد است تا به یک جایی برسد یا یک چیزی بشود. 🔹در آزادی یک حد منطقی و عقلی وجود دارد که همه باید بپذیرند. اینکه به هر حال در مناسبات اجتماعی یک حداقل‌هایی وجود دارد. این حداقل‌ها مبتنی بر نگاه‌های ارزشی، هستی‌‎شناسی، معرفت‌شناسی، ارزش‌شناسی، جامعه‌شناسی و حتی غایت‌شناسی هر جامعه‌ای می‌تواند متفاوت باشد. ♨️باید گفت که مهم‌ترین الزامی که آزادی دارد، گفتگو است. در فضاهای علمی که با گفتگو، علم و دانش تحقق پیدا می‌کنند. تضارب آراء، بحث آزاد اندیشی و آنچه که در فضای آزادی بیان در مراکز علمی اتفاق می‌افتد، با گفتگو حاصل می‌شود. 🔹اگر فضاهای علمی ما به این سمت نروند و این امکان را فراهم نکنند که جوان ما پرسش‌های خود را مطرح نکند، طبیعتاً این موضوع به مسیر دیگری خواهد رفت. آن مسیر دیگر، مسیر گفتگو نخواهد بود. ✳️انقلاب اسلامی اساساً با آزادی متولد شده و با آزادی هم تداوم پیدا می‌کند. بحث آزادی در انقلاب اسلامی یک بحث سیاسی بوده است نه یک بحث فرهنگی. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت ا رادیو فکرت
🔰راهکارهای ترویج حضور مردم در انتخابات 🔸امام خامنه‌ای در دیدار مردم قم در ۱۹ دی ۱۴۰۲ در خصوص حضور مردم فرمودند: «حضور مردم در صحنه، باید ترویج بشود. تواصی به حق وظیفه همه است». 🔸تواصی به حق همان ترویج حضور مردم در انتخابات است. ترویج یعنی متقاعدسازی، مشتاق سازی. 🔹متقاعد‌سازی مهارتی است که به انسان کمک می‌کند تا رضایت دیگران را جلب کند و آن‌ها را با خود همراه سازد. 🔸در ادامه به بعضی از راهکارهای متقاعد‌سازی می‌پردازیم. 📌در هر جمعی که حاضر می‌شوید، با افراد حاضر همراه شوید؛ به این صورت که از زاویه دید آنها به انتخابات نگاه کنید و در بعضی موارد برای ایجاد همدلی، با آنها در صحبت‌هایشان همراه شوید و بعد با دلیلی محکم‌تر ضرورت حضور در انتخابات را مطرح کنید. 📌برقراری ارتباط حضوری و صمیمی با افراد به بهانه‌های مختلف برای تواصی به حق، ضروری است. 📌اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلایل حضور در انتخابات را با صمیمیت و گفتگو بیان کنید اما اصراری بر پذیرش نکنید. 📌محکم و باصلابت از دیدگاه خود برای رای دادن حرف بزنید؛ در زمان صحبت کردن تردید و شاید و حالا این‌بار رای بدیم ببینیم چی میشه و ... نباشد. 📌واضح و دقیق و ساده حرف بزنید. هر چه قابل فهم‌تر، شانس متقاعدشدن و پذیرش بیشتر. 📌آن دلایلی را مطرح کنید که خود به آن باور دارید و صرفا سخنگوی باورهای دیگران نباشید. 📌نظرات بجا و درست آنان را تصدیق کنید تا ارتباط اقناع‌سازی تداوم بیشتری پیدا کند. 📌از اهمیت شرکت در انتخابات، از فواید رای دادن، از خسارت جبران‌ناپذیر رای ندادن و ... تصویر سازی کنید. ✍🏻پازکی 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت ا رادیو فکرت